Rada OPZZ województwa mazowieckiego i Fundacja Nowe Spojrzenie alarmują: stan publicznego transportu zbiorowego w województwie mazowieckim jest krytyczny. Dlatego wspólnie zwrócili się z apelem o pilną interwencję do marszałka województwa, Adama Struzika. 

Jednocześnie przedstawili propozycje zmian w transporcie zbiorowym na terenie województwa. Ich zdaniem dalszy brak działań będzie skutkował pogłębiającym się wykluczeniem dziesiątek tysięcy mieszkańców, którzy już dzisiaj często mają utrudnione możliwości dojazdu do pracy, do szpitala czy do bliskich.

20 czerwca na konferencji prasowej przewodniczący Rady OPZZ województwa mazowieckiego, Piotr Szumlewicz i wiceprezes Fundacji Nowe Spojrzenie, Piotr Figiel przedstawili pogarszającą się sytuację transportową na Mazowszu. Likwidowane są kolejne połączenia PKS-owe, a transport kolejowy nie obejmuje wielu miejscowości. W konsekwencji znaczna część mieszkańców Mazowsza jest pozbawiona możliwości dojazdu do pracy, szkół, placówek służby zdrowia.

Zdaniem Figla i Szumlewicza obecnie obowiązujący plan transportowy w dalece niewystarczający sposób odpowiada na potrzeby transportowe mieszkańców i wymaga natychmiastowej aktualizacji. Dlatego mazowieckie OPZZ i Fundacja Nowe Spojrzenie zaapelowały do marszałka województwa o:

- Dodanie sieci linii w transporcie drogowym oraz wzbogacenie tras kolejowych o dodatkowe odcinki i linie.

- Powołanie mazowieckiego organizatora transportu (na wzór ZTM Warszawa), którego przedmiotem działalności byłyby: Analiza potrzeb transportowych mieszkańców regionu, analiza kosztów funkcjonowania transportu w regionie i emitowanie biletów obowiązujących u wszystkich przewoźników kolejowych oraz autobusowych, realizujących wojewódzkie przewozy o charakterze użyteczności publicznej (dotowane przez samorząd Mazowsza).

- Wprowadzenie zintegrowanego biletu ważnego we wszystkich środkach transportu wykonujących wojewódzkie przewozy o charakterze użyteczności publicznej (dotowanych przez samorząd Mazowsza).

- Otwarcie możliwości uzgodnień z organizatorami niższego szczebla w celu wprowadzenia zintegrowanego biletu, ważnego zarówno we wszystkich środkach transportu wykonujących wojewódzkie przewozy o charakterze użyteczności publicznej (dotowanych przez samorząd Mazowsza), jak i w środkach komunikacji miejskiej.

Biuro prasowe OPZZ