W dniu 9 października 2020 w siedzibie Funduszu Rozwoju Spółek S.A. w Warszawie ma się odbyć kolejne w tym roku Walne Zgromadzenie Spółki Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia na którym może zapaść decyzja dotycząca sprzedaży terenów stoczni w Świnoujściu.

Zarząd Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia, na którego czele stoi Krzysztof Zaremba, były poseł Prawa i Sprawiedliwości, zapowiedział wszczęcie procedury sprzedaży już kilka miesięcy temu.

Decyzja ta może doprowadzić do utraty pracy przez ponad 200 stoczniowców ze Świnoujścia. Nie do przyjęcia jest dla nich propozycja codziennego dojazdu do pracy ponad 120 km do szczecińskiego oddziału stoczni bez gwarancji zorganizowania przez pracodawcę darmowych przejazdów.

W obronie stoczni 22 września 2020 została zorganizowana pikieta związkowa pod Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w celu zablokowania tej decyzji.

Związkowcy z OPZZ zrobili kolejny krok w obronie miejsc pracy,w piątek 2 października 2020 złożyli pismo do Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszu o przekształcenie oddziału w Świnoujściu w spółkę pracowniczą .

Zwrócili się również z pytaniem do Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka, ponieważ sprzedaż tych terenów może naruszyć bezpieczeństwo państwa, gdyż stocznia posiada ma znaczenie strategiczne w systemie obronności !

Plany Zarządu Spółki są wątpliwe także z ekonomicznego punktu widzenia. Sprzedaż oddziału w Świnoujściu nie tylko oznacza koniec przemysłu stoczniowego w Świnoujściu, ale zdaniem związkowców nie uratuje samej Spółki i jej szczecińskiego oddziału.

W opinii związkowców to tylko przedłużenie agonii MSR Gryfia i całego przemysłu stoczniowego na Pomorzu Zachodnim.

Związkowcy nie zgadzają się, aby po 40 latach od przemian społeczno-politycznych jakie dokonały się dzięki stoczniowcom dochodziło do likwidacji kolejnego przedsiębiorstwa związanego z gospodarką morską.

Związkowcy z OPZZ oczekują, że szumnie zapowiadany kilka lat temu, przez obecną koalicję rządową, rozwój przemysłu stoczniowego stanie się kołem zamachowym dla województwa zachodniopomorskiego. Z pewnością nie przybliży nas do tego likwidacja stoczni w Świnoujściu.

To obecny premier Mateusz Morawiecki i minister Marek Gróbarczyk w dn. 23 czerwca 2017 r. na terenie Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie uroczyście położyli stępkę pod budowę promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, mówiąc: „Przyjechaliśmy tutaj, aby dać z powrotem nadzieję na rozwój stoczni szczecińskiej i dać konkretne zamówienia, stworzyć pobyt na okręty i statki, które tutaj będą budowane. Jest dla nas kluczowa cześć wielkiej industrializacji polskiej gospodarki”.

Dziś zostały słowa, restrukturyzacja przez likwidację i sprzedaż. Sytuacja w stoczni Gryfia to kolejny przykład jak obecny rząd sprawuje nadzór nad państwowym majątkiem.

FZZ Metalowców i Hutników w Polsce

Mirosław Grzybek

Pismo_30_MZZOS_20

Pizmo_28_MZZPSA_20