Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Polityka gospodarcza

23 kwietnia 2024

Sejm: partycypacja pracownicza zagrożona

Do Sejmu trafił projekt ustawy, którego zapisy stwarzają zagrożenie dla kondycji dialogu społecznego w niektórych przedsiębiorstwach i dalszego udziału pracowników w zarządzaniu spółkami z udziałem Skarbu Państwa. Stanowisko do tego projektu ustawy skierowała do Sejmu w imieniu OPZZ wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz. Projekt (druk sejmowy numer 261) wniosła grupa posłów Klubu Parlamentarnego Polska 2050 – Trzecia Droga. Zaproponowali oni, między innymi, zmianę ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, polegającą na określeniu na siedem liczby osób, z których składa się organ nadzorczy w spółce, w której Skarb Państwa, jednoosobowa spółka Skarbu Państwa lub państwowa osoba prawna jest jedynym wspólnikiem lub akcjonariuszem (w tym trzech członków niezależnych). Wejście w życie tego rozwiązania spowoduje w praktyce ograniczenie możliwości wykonywania uprawnień nadzorczych przez przedstawicieli pracowników w wyżej wskazanych spółkach. Zmiana nie uwzględnia bowiem obecnego stanu faktycznego funkcjonującego w organach nadzorczych takich spółek, ukształtowanego na podstawie innej ustawy - o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników. Na podstawie tejże ustawy w organach nadzorczych funkcjonuje często trzyosobowa reprezentacja pracowników w organach nadzorczych (odzwierciedla reprezentatywność w Radzie Dialogi Społecznego). Wejście w życie nowych przepisów będzie zatem oznaczać wykluczenie niektórych przedstawicieli pracowników ze składu organów nadzorczych spółek, w której Skarb Państwa, jednoosobowa spółka Skarbu Państwa lub państwowa osoba prawna jest jedynym wspólnikiem lub akcjonariuszem. Przypomnijmy, że obecnie funkcjonujące rozwiązania dotyczące składu organów nadzorczych wynikają z zawartego w 1993 roku „Paktu o przedsiębiorstwie państwowym w trakcie przekształcania”. Wprowadzenie siedmioosobowego składu organu nadzorczego, które proponują posłowie Polski2050-Trzecia Droga, spowoduje niezgodność z tym porozumieniem społecznym. Z pewnością także utrudni Skarbowi Państwa skuteczny nadzór właścicielski, uwzględnienie sprawiedliwości społecznej i równowagi w procesach decyzyjnych a przez to osiągnięcie społecznego wymiaru gospodarki rynkowej. Projekt przewiduje też ustanowienie organu zwany Komitetem Dobrego Zarządzania, który miałby opiniować kandydatury osób ubiegających się o funkcję członka organu spółki z udziałem Skarbu Państwa. W skład Komitetu mieliby wchodzić przedstawiciele Rady Dialogu Społecznego. OPZZ zaproponował w swojej opinii do projektu ustawy zmianę sposobu powoływania członków Komitetu, aby spełniał on zasady proporcjonalności i równości wynikające z ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. (KP)

Czytaj więcej

19 kwietnia 2024

OPZZ postuluje o zmianę polityki mieszkaniowej państwa

Zapewnienie potrzeb mieszkaniowych obywateli stanowi ważny postulat Programu OPZZ na lata 2022-2027. W związku z przygotowaniem przez ministerstwo rozwoju i technologii dwóch projektów ustaw z obszaru mieszkalnictwa, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, przedstawiła stanowisko OPZZ dotyczące proponowanych zmian prawa. OPZZ skrytykowało pomysł wprowadzenia instrumentu wsparcia obywateli w nabyciu mieszkania pod nazwą kredyt mieszkaniowy #naStart, który ma zastąpić bezpieczny kredyt 2% oraz rodzinny kredyt mieszkaniowy. Tego typu programy mogłyby funkcjonować, jednak po zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych osób o niskich dochodach i w ramach systemu publicznych rozwiązań wspierających, w różnych formach, zapewnienie potrzeb bytowych obywateli. W naszej ocenie, funkcjonowanie kredytu mieszkaniowego #naStart utrwala aktualną normę, zgodnie z którą przeważająca część mieszkań nabywana jest przez obywateli w drodze kupna i wiąże się z wieloletnim zobowiązaniem kredytowym. Ponadto, instrument kredyt mieszkaniowy #naStart, podobnie jak wcześniejsze narzędzia tego typu, będzie wpływał niekorzystnie na kształtowanie się cen nieruchomości, powodując ich dalszy wzrost - przez co są one co raz mniej dostępne dla pracowników. Stanowisko OPZZ potwierdzają dane Narodowego Banku Polskiego, według których bezpieczny kredyt 2% był w ostatnich miesiącach 2023 r. jednym z głównych czynników wzrostu popytu na rynku kredytów mieszkaniowych oraz popytu na mieszkania w ofercie rynku (pierwotnego i wtórnego). Negatywnym skutkiem tego oddziaływania jest odbiegający od średniej w poprzednich latach wzrost cen mieszkań w 2023 r., odzwierciedlony m.in. w dynamicznym wzroście średnich kwot udzielanych kredytów mieszkaniowych. Dodatkowo, dynamika wzrostu średniej ceny transakcyjnej metra kwadratowego mieszkania na rynku pierwotnym była wyższa niż kosztów budowy. Biorąc powyższe pod uwagę OPZZ zaproponowało, aby państwo oddziaływało na podaż mieszkań na rynku a nie tak jak obecnie na popyt. W warunkach ograniczonych środków publicznych przeznaczanych przez państwo na politykę mieszkaniową oraz niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych osób najmniej zarabiających, środki publiczne powinny zostać w pierwszej kolejności skierowane na finansowanie instrumentów zwiększających dostępność mieszkań komunalnych, socjalnych i na wynajem. Mieszkania adresowane do osób o niższych dochodach stanowiły bowiem w 2023 r. jedynie 1,5% liczby nowo wybudowanych mieszkań (ok. 3,3 tys.). Krokiem w dobrym kierunku jest w związku z tym, zaproponowane przez ministerstwo zwiększenie nakładów na społeczne formy rozwoju mieszkalnictwa. To działanie potrzebne ale z pewnością niewystarczające biorąc pod uwagę zapotrzebowanie obywateli na mieszkania - nie powinno zatem wyczerpywać inicjatyw państwa w obszarze mieszkalnictwa. Brak stabilności mieszkaniowej jest jednym z najistotniejszych problemów społecznych w Polsce. Mimo to, w ostatnich latach nie dokonano istotnych zmian w polityce mieszkaniowej państwa. Przeciwnie, dostrzegalna była tendencja do ograniczania wydatków publicznych na politykę mieszkaniową. Udział tych wydatków w PKB stanowił w 2023 r. według Eurostatu 2023 r. 2,1% przy średniej unijnej na poziomie 5,7% i należał do najniższych w Unii Europejskiej. Potrzebujemy zatem adekwatnie finansowanej przez państwo polityki mieszkaniowej, która doprowadzi do powstania odpowiedniej do potrzeb liczby lokali spółdzielczych, komunalnych, socjalnych i na wynajem. OPZZ zwróciło się zatem z postulatem przygotowania przez rząd długoterminowej, kompleksowej i adekwatnie finansowanej polityki mieszkaniowej państwa, która uwzględni zróżnicowanie dochodowe obywateli. (KP) Tu wpisz tekst...

Czytaj więcej

16 kwietnia 2024

Kryzys płacowy w samorządach

Strona pracowników i strona pracodawców Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego przyjęła dnia 12 kwietnia 2024 r. stanowisko w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Wynagrodzenia pracowników w samorządach jawią się jako niezwykle niesprawiedliwe w porównaniu z innymi sektorami sektora finansów publicznych czy gospodarki. To paradoks, gdyż to właśnie samorządy odpowiadają za zapewnienie każdemu obywatelowi kluczowych usług publicznych. Duża odpowiedzialność oraz ograniczone perspektywy awansu powodują coraz większe trudności w rekrutacji wykwalifikowanych pracowników. Dlatego strona pracowników i strona pracodawców Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego przyjęła dnia 12 kwietnia 2024 r. stanowisko w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych. Strona pracowników i strona pracodawców Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego opowiadają się za koniecznością wprowadzenia - w trybie pilnych działań interwencyjnych - zmian w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, zmienionego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 maja 2023 r. w zakresie: kwot minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategoriach zaszeregowania oraz minimalnych wymagań kwalifikacyjnych do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wspomniana zmiana rozporządzenia ma na celu zahamowanie trendu spłaszczania wynagrodzeń pracowników samorządowych, który postępuje od kilku lat. Strona pracowników i strona pracodawców Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego wskazują na konieczność dalszej dyskusji reprezentatywnych partnerów społecznych zrzeszonych w Radzie Dialogu Społecznego ze stroną rządową w przedmiotowej kwestii, w celu wypracowania zmian o charakterze systemowym w zakresie wynagradzania pracowników samorządowych.  Strona pracowników i strona pracodawców Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego podkreśla, iż powyższe generalne zastrzeżenia nie wyczerpują wszystkich wątpliwości stron pracowników i pracodawców do rozporządzenia zmieniającego.

Czytaj więcej

04 kwietnia 2024

KPR: czy będzie korekta?

OPZZ wziął udział w pracach Zespołu ds. Semestru Europejskiego – organu doradczego Prezesa Rady Ministrów. Obrady Zespołu były poświęcone przede wszystkim dyskusji o uwagach strony społecznej zgłoszonych do projektu Krajowego Programu Reform zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych (pisaliśmy o tym tutaj). Ponadto, po wniosku m.in. OPZZ, porządek posiedzenia Zespołu został rozszerzony o informację na temat stanu realizacji przez Polskę Zaleceń Rady UE, które obejmują m.in. sferę finansów publicznych, rynku pracy, transformacji klimatycznych czy ułatwień inwestycyjnych. OPZZ zwrócił przede wszystkim uwagę na ryzyko pogorszenia warunków życia pracowników w związku z planowanym nieprzedłużaniem przez rząd obowiązywania instrumentów osłonowych przez wzrostem cen energii wnioskując o ponowną analizę tej decyzji. Podkreślił także konieczność uwzględnienia ochrony - w procesie dostosowania fiskalnego, którego wymaga od Polski Rada UE - środków publicznych na inwestycje społeczne i podniesienie płac w sektorze finansów publicznych. Zadłużenie finansów publicznych, które ocenia Rada UE i którego wysokość może w najbliższym czasie uruchomić wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu, wynika przede wszystkim z wydatków poniesionych w ostatnich latach na przeciwdziałanie skutkom pandemii oraz kryzysu energetycznego. Komisja Europejska powinna wziąć to pod uwagę zamiast rozpoczynać nową erę oszczędności w UE. Wskazaliśmy, że transformacja klimatyczna i cyfrowa oraz liczne wyzwania społeczne wymagają zwiększenia wydatków na inwestycje i ochronę pracowników przed skutkami transformacji. Pracownicy nie mogą po raz kolejny być pokrzywdzonymi cięć wydatków publicznych celem dostosowania fiskalnego tak jak to miało miejsce w 2008 r. – wskazał OPZZ. OPZZ podtrzymał swoje uwagi do projektu Krajowego Programu Reform, wskazując jednocześnie za niepokojenie powtarzającym się brakiem działań w obszarze wynagrodzeń pracowników, w tym ograniczenia luki płacowej. Niestety, na posiedzeniu Zespołu nie przedstawiono stanowiska strony rządowej odnośnie do uwag zgłoszonych przez OPZZ, ani przekonujących argumentów za obecną treścią projektu KPR, szczególnie braku działań w obszarze warunków pracy i płacy w Polsce. Członkowie Zespołu mają je otrzymać w formie pisemnej do końca kwietnia br. Dyskusja krótko skupiła się także na kwestii deregulacji i kontroli działalności gospodarczej. OPZZ wyraził krytyczne stanowisko wobec wskazanego przez Ministerstwo pomysłu wprowadzenia do prawa przepisu, który zobowiązywałby do uprzedniego informowania przedsiębiorcy przez organy kontrolne o liście dokumentów, które ma przygotować przed rozpoczęciem kontroli. W naszej ocenie, ograniczy to m.in. skuteczność kontroli. Trzecia część posiedzenia dotyczył systemu opieki długoterminowej w Polsce. OPZZ wskazał w tym obszarze na postulat podniesienia wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w opiece społecznej. W posiedzeniu OPZZ reprezentowała Katarzyna Pietrzak z Wydziału Polityki Gospodarczej oraz Katarzyna Duda z Wydziału Polityki Społecznej. (KP)

Czytaj więcej

29 marca 2024

Wakacje kredytowe do archiwum!

Rada Ministrów zdecydowała o przedłużeniu funkcjonowania tzw. wakacji kredytowych na 2024 rok. Projekt ustawy w tej sprawie trafił właśnie do Sejmu. W związku z tym, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, skierowała do Marszałka Sejmu stanowisko OPZZ, w którym zaapelowała o rezygnację z przedłużenia tzw. wakacji kredytowych. W ocenie OPZZ, polityka mieszkaniowa państwa powinna przede wszystkim koncentrować się na wsparciu osób o niskich dochodach, celem zabezpieczenia ich potrzeb bytowych. Tymczasem tzw. wakacje kredytowe to instrument skierowany do obywateli o dochodach pozwalających na zakup mieszkania na rynku komercyjnym i posiadających zdolność kredytową umożliwiającą uzyskanie kredytu hipotecznego w instytucji finansowej. Praktyka pokazała, że liczne grono kredytobiorców wykorzystało instrument do dokonywania nadpłat rat kredytu bądź wcześniejszej spłaty kredytu, nie było zatem w sytuacji wymagającej wsparcia ustawowego. Warto podkreślić, że większość wskaźników ryzyka kredytowego w systemie finansowym pozostała w grudniu 2023 r. na niskim poziomie. Osoby posiadające kredyt hipoteczny, które jednak znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, mogą skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, co stanowi wsparcie dla osób w potrzebie. Tzw. wakacje kredytowe są zatem instrumentem zbędnym, który wzmacnia dodatkowo dominujący w Polsce sposób uzyskiwania mieszkania poprzez jego zakup na rynku komercyjnym w drodze zawierania wieloletnich zobowiązań kredytowych. Zwiększa przez to, pośrednio, popyt na rynku mieszkaniowym a tym samym ceny mieszkań. Aktualna pozostaje w związku z tym diagnoza OPZZ zawarta w Programie OPZZ o potrzebie prowadzenia w Polsce długoterminowej, kompleksowej i adekwatnie finansowanej polityki mieszkaniowej państwa, która uwzględnia zróżnicowane dochody pracowników, w tym wspiera osoby o niskich dochodach w uzyskaniu mieszkania. Wskazaliśmy posłom na Sejm, że aktualne nakłady publiczne na mieszkalnictwo są zbyt niskie. Należy zatem zwiększyć wydatki na ten cel oraz skoncentrować się na działaniach, które zwiększą liczbę i dostępność lokali spółdzielczych, komunalnych i socjalnych budowanych przez państwo i samorządy. W poprzednim roku takich mieszkań oddano do użytkowania zaledwie 4,3 tys. (KP)

Czytaj więcej

25 marca 2024

Dyskusja o wynagrodzeniach pracowników samorządowych

W dniu 18 marca 2024 roku miało miejsce inaugurujące posiedzenie Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego w nowej kadencji, któremu przewodniczył Leszek Miętek z OPZZ. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W trakcie posiedzenia omówiono zasady funkcjonowania Zespołu oraz zakres tematyczny, którym zajmie się Zespół w ramach programu prac na rok 2024. Zgodnie z decyzją Prezydium RDS, pierwszeństwo zostanie nadane kwestiom związanym z systemem kształtowania wynagrodzeń i warunków zatrudnienia grup zawodowych reprezentujących sferę finansów publicznych, w tym państwową sferę budżetową, oraz implementacji dyrektywy z dnia 19 października 2022 roku dotyczącej adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. W trakcie dyskusji poruszono także sprawę dotyczącą wynagrodzeń pracowników samorządowych. Po debacie postanowiono, że Zespół spróbuje wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie. W posiedzeniu uczestniczyli: Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów oraz Katarzyna Nowakowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Z ramienia OPZZ w posiedzeniu uczestniczyli członkowie Zespołu: Roman Piotrowski, członek Rady i Prezydium OPZZ, oraz Norbert Kusiak, ekspert OPZZ.

Czytaj więcej

23 marca 2024

Pierwsze posiedzenie Zespołu Problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy

W dniu 14 marca 2024 roku odbyło się pierwsze w nowej kadencji posiedzenie Zespołu Problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego, które było poświęcone istotnym zagadnieniom związanym z rynkiem pracy i systemem podatkowym. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ W posiedzeniu uczestniczyli Paweł Zgórzyński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, członkowie Zespołu oraz zaproszeni goście. Obradom przewodniczył Jakub Bińkowski ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Porządek obrad obejmował kilka istotnych punktów, między innymi: 1. Omówienie i dyskusja nad planem pracy Zespołu w nadchodzących miesiącach. 2. Dyskusja na temat sytuacji na rynku przewozu osób w kontekście nowych przepisów, które wejdą w życie w czerwcu tego roku. 3. Omówienie planowanych na bieżący rok zmian w systemie podatkowym. 4. Zakres prac Podzespołu RDS ds. sprawiedliwej transformacji. 5. Wolne wnioski. Dużo czasu poświęcono na dyskusje organizacyjne i techniczne, zwłaszcza dotyczące ustalenia zakresu tematycznego, nad którym Zespół będzie pracować w 2024 roku. Omówiono także sposób procedowania tematów kierowanych do Zespołu w ramach Programu Prac Rady na 2024 rok. Dodatkowo, omawiano sytuację na rynku przewozu osób w kontekście nadchodzących zmian regulacyjnych oraz priorytetowe zmiany w systemie podatkowym. Przedyskutowano także zakres prac i działania Podzespołu Problemowego ds. Sprawiedliwej Transformacji, który został utworzony przez Prezydium RDS decyzją z dnia 15 lutego 2024 roku. OPZZ na posiedzeniu reprezentowali członek Zespołu Mirosław Grzybek oraz eksperci Zygmunt Mierzejewski i Norbert Kusiak.

Czytaj więcej

04 marca 2024

Misja KE w Polsce

W Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Polsce odbyło się spotkanie reprezentantów Komisji Europejskiej z partnerami społecznymi. Komisja Europejska jest w Polsce na trzydniowej misji, w ramach której prowadzi rozmowy z wieloma organizacjami, w tym związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców oraz stroną rządową. Spotkanie poświęcono jakości dialogu społecznego w Polsce oraz barierom inwestycji w gospodarce. OPZZ dostrzegł deklaracje strony rządowej otwartości na dialog społeczny i potrzebę poprawy jakości konsultacji społecznych. Zwrócił uwagę na konieczność przestrzegania w praktyce przepisów ustawy o związkach zawodowych i ustawy o RDS w trakcie procesu stanowienia prawa a także na potrzebę szybkiej realizacji zobowiązań zawartych w Krajowym Programie Reform i Krajowym Programie Odbudowy dotyczących zmian w Regulaminów Sejmu i Senatu, które zobowiążą do realizacji konsultacji społecznych także projektów zgłaszanych w trybie poselskim. Obecni na spotkaniu przedstawiciele organizacji pracodawców przedstawili zbieżną ze stanowiskiem OPZZ ocenę stanu dialogu społecznego w Polsce. Ponadto, OPZZ podkreślił potrzebę wzmacniania potencjału związków zawodowych oraz zwiększenia ich roli w gospodarce poprzez poprawę przestrzegania prawa pracowników do tworzenia związków zawodowych i ich funkcjonowania oraz eliminację przeszkód ich działalności. Zwróciliśmy także na zbyt niski poziom układów zbiorowych pracy w gospodarce, który stanowi barierę dla efektywnego zarządzania procesami gospodarczymi. Stabilność i przewidywalność prawa wskazaliśmy za istotną również dla pracowników podkreślając jednocześnie, że przywróceniu praworządności w Polsce muszą towarzyszyć zmiany prowadzące do przyspieszenia działania sądów powszechnych. OPZZ na spotkaniu z Komisją Europejską reprezentowała Katarzyna Pietrzak z Wydziału Polityki Gospodarczej. (KP)

Czytaj więcej

19 lutego 2024

Polski dialog krytycznie oceniony w UE

Co roku, Unia Europejska przeprowadza analizę stanu dialogu społecznego w państwach unijnych. W ramach Komitetu Zatrudnienia (EMCO) realizowana jest procedura weryfikująca stan dialogu społecznego, poprzez dyskusję w tej sprawie z rządami państw, związkami zawodowymi i organizacji pracodawców. Jak już pisaliśmy, OPZZ uczestniczył w pracach unijnego Komitetu Zatrudnienia, zarówno na posiedzeniu plenarnym jak i w formie przekazania na poziom unijny pisemnych stanowisk. Komitet EMCO przyjął teraz ostateczne Konkluzje z ww. prac, w których formalnie potwierdził ocenę OPZZ dotyczącą stanu dialogu społecznego w Polsce w minionym roku i koniecznych działań, które strona rządowa powinna podjąć na rzecz jego poprawy. Komitet wskazał, że pomimo pewnych - ograniczonych - postępów w 2023 r. Polska nie podjęła żadnych skutecznych działań mających na celu wzmocnienie konsultacji i zaangażowania partnerów społecznych w proces legislacyjny ani poprawę ogólnej jakości dialogu społecznego. Ograniczony zakres i czas trwania konsultacji projektów legislacyjnych nie zmienił się od ubiegłego roku. Zasięg rokowań zbiorowych pozostaje jednym z najniższych w Unii Europejskiej. Według EMCO, zaangażowanie partnerów społecznych w konsultacje dotyczące zmian prawnych jest niewystarczające i często pomijane poprzez stosowanie parlamentarnej procedury inicjatywy ustawodawczej (poselskiej), która nie wymaga konsultacji z partnerami społecznymi. Konsultacje mają charakter w większości formalny i charakteryzują się zróżnicowanym poziomem jakości. Nadal nie ma odpowiedzi rządu na proponowaną przez partnerów społecznych nowelizację ustawy o Radzie Dialogu Społecznego w 2022 roku. Dobre praktyki w zakresie dialogu społecznego, EMCO dostrzegło w obszarze funduszy unijnych. W sprawie wszystkich programów funduszy polityki spójności konsultowano się z partnerami społecznymi, a ich uwagi uwzględniono zwłaszcza przy planowaniu wsparcia na rzecz budowania potencjału partnerów społecznych. Pozytywnie oceniana jest także działalność sektorowych rad kompetencji, w których ważną rolę odgrywają partnerzy społeczni, oraz jej wpływ na politykę umiejętności. (KP)

Czytaj więcej

11 lutego 2024

Pierwsze posiedzenie Podkomitetu KM KPO

Dnia 9 lutego br. odbyło się pierwsze posiedzenie Podkomitetu ds. odporności i konkurencyjności gospodarki KPO. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Podkomitet ds. odporności i konkurencyjności gospodarki jest jednym z sześciu podkomitetów wspierających działalność Komitetu Monitorującego Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KM KPO). Pełni rolę organu doradczego dla KM KPO oraz stanowi forum dyskusji i wymiany informacji pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za poszczególne reformy i partnerami oraz ekspertami. Obradom przewodniczył Waldemar Sługocki – sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, przewodniczący Podkomitetu. W trakcie obrad omówiono procedury działania Podkomitetu a także reformy i inwestycje ujęte w części A1 KPO (Ograniczenie wpływu COVID-19 i skutków spowodowanego przez niego kryzysu na przedsiębiorstwa) oraz w części A2 KPO (Rozwój narodowego systemu innowacji: wzmocnienie koordynacji, stymulowanie potencjału innowacyjnego oraz współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i organizacjami badawczymi, w tym w zakresie technologii środowiskowych). Kolejne posiedzenie Podkomitetu odbędzie się za dwa tygodnie. OPZZ na posiedzeniu reprezentował Norbert Kusiak, członek Podkomitetu, zastępca członka Komitetu Monitorującego Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). (nq)

Czytaj więcej