Wartość projektu:

1 100 258,40 zł

Dofinansowanie ze środków europejskich:

1 067 250,40 zł

Projekt "E-komunikacja i współpraca w OPZZ" jest realizowany przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. W projekcie weźmie udział 135 K i 165 M (łącznie 300 osób), przedstawicieli/lek partnerów społecznych należących do ponad 10 organizacji branżowych, w tym pracownic i pracowników centrali. Projekt będzie wspierał uczestniczki/ków i potencjał instytucjonalny poprzez wdrożenie platformy do komunikacji i opiniowania prawa zgodnie z wcześniej zidentyfikowanymi potrzebami. W styczniu i lutym 2024 zostało przeprowadzone badanie ankietowe, w którym wzięło udział ponad 200 osób, przedstawicielek/li organizacji członkowskich OPZZ. Wskazali oni obszary, które wymagają wsparcia takie jak: efektywniejsza konsultacja aktów prawnych, konieczność stworzenia bazy wiedzy prawnej i związkowej, usprawnienia komunikacji pomiędzy centralą a organizacjami członkowskimi, automatyzację wielu procesów (zapisywanie się na szkolenia, porady prawne, zatwierdzanie wniosków etc.). Kolejnym etapem analizy potrzeb było badanie fokusowe, w którym wzięło udział kierownictwo i pracownice/cy centrali OPZZ. Grupa ta wskazała też obszary wymagające usprawnienia i cyfryzacji. Wskazali też szereg pomysłów mogących wpłynąć na efektywność pracy związkowej i usprawnienie dość złożonego przygotowywania opinii do aktów prawnych z uwzględnieniem często diametralnie różnych stanowisk poszczególnych organizacji członk. Działania uzupełni szkolenie z korzystania z wdrożonej platformy połączone ze szkoleniem z efektywnej komunikacji. Szkolenia będą realizowane w Warszawie z uwagi na porównywalny czas i możliwości dojazdu ze wszystkich miejsc w kraju. Uczestnicy spoza Warszawy będą mieli zapewniony nocleg i zwrot kosztów dojazdu. Z każdej organizacji branżowej OPZZ w szkoleniu będzie mogło wziąć udział maksymalnie 5 osób a w przypadku wolnych miejsc będą mogły zostać zrekrutowane kolejne osoby z tej samej organizacji. Ważne jest zapewnienie wsparcia w tym zakresie wszystkim organizacjom członkowskim. Wsparcie w ramach projektu, wdrożenie platformy do konsultacji aktów prawnych i komunikacji oraz udział w formach edukacyjnych (szkoleniach, webinariach.) będzie służyć wzmocnieniu potencjału instytucjonalnego i eksperckiego, związanego z uczestnictwem organizacji w procesach stanowienia oraz monitorowania p./polityk publicznych w zakresie zatrudnienia i umiejętności przez OPZZ i jego branże zrzeszone w organizacjach członkowskich. Powstanie przewodnik z korzystania z Platformy dla organizacji zrzeszonych w OPZZ, który będzie rozpowszechniany również po zakończeniu projektu i wzmocni trwałość jego rezultatów. Udział w szkoleniach będzie monitorowany pod kątem zdobycia nowych kompetencji i wiedzy, co potwierdzą testy po szkoleniach. Nowe umiejętności w szczególności te związane z umiejętnością obsługi platformy przełożą się na efektywniejszą realizację działań statutowych w szczególności w obszarze monitorowania i stanowienia prawa.

Planowane wskaźniki produktu Projektu:

  1. Liczba reprezentatywnych organizacji partnerów społecznych i zrzeszonych w ich strukturach organizacji objętych wsparciem związanym z udziałem w procesach stanowienia oraz monitorowania prawa i polityk publicznych – 10
  2. Liczba webinariów zrealizowanych w ramach projektu dla przedstawicieli partnerów społecznych zrzeszonych w ich strukturach – 3
  3. Liczba szkoleń zrealizowanych w ramach projektu dla przedstawicieli partnerów społecznych zrzeszonych w ich strukturach – 10
  4. Liczba przedstawicieli partnerów społecznych, którzy uzyskali wsparcie w zakresie budowania zdolności partnerów społecznych – 300

Planowane wskaźniki rezultatu Projektu:

  1. Liczba przedstawicieli organizacji partnerów społecznych, którzy podnieśli kompetencje z zakresu budowania zdolności partnerów społecznych – 240

Jeśli istnieje podejrzenie o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON” istnieje możliwość zgłoszenia tego do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej . Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  1. 1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa,
  2. 2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.