Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych publikuje informację dotyczącą ulgi mieszkaniowej w podatku PIT. Podatnicy podatku PIT, którzy sprzedali nieruchomość w 2018 r., żeby skorzystać z tzw. ulgi mieszkaniowej, muszą wydatkować uzyskane przychody na własne cele mieszkaniowe najpóźniej do końca 2-letniego okresu, licząc od końca roku w którym sprzedali nieruchomość, czyli do końca 2020 r.

  • 23 grudnia 2020 r. Minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński podpisał rozporządzenie, które przedłużyło do 31 grudnia 2021 r. termin na wydatkowanie na własne cele mieszkaniowe uzyskanego w 2018 r. przychodu ze sprzedaży nieruchomości.
  • To efekt dialogu z biznesem i obywatelami, który prowadzony jest m.in. za pomocą aplikacji „Głos podatnika”

Podatnicy podatku PIT, którzy sprzedali nieruchomość w 2018 r., żeby skorzystać z tzw. ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy PIT, muszą wydatkować uzyskane przychody na własne cele mieszkaniowe najpóźniej do końca 2-letniego okresu, licząc od końca roku w którym sprzedali nieruchomość, czyli do końca 2020 r.

Natomiast od 1 stycznia 2019 r. obowiązują zmienione przepisy dot. ulgi mieszkaniowej. Okres na wydatkowanie przychodów został wydłużony z 2 lat do 3 lat. Czyli osoba, która sprzedała nieruchomość w 2019 r., ma czas na wydatkowanie przychodu uzyskanego z tej sprzedaży do końca 2022 r.

Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie przedłużenia terminu na wydatkowanie na własne cele mieszkaniowe przychodu uzyskanego w 2018 r. z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego zostanie ogłoszone w Dzienniku Ustaw do 29 grudnia 2020 r.

Przedłużenie terminów to efekt stałego kontaktu i współpracy z obywatelami m.in. za pomocą aplikacji „Głos podatnika.” Aplikacja, która powstała w styczniu 2020 r. jest dostępna na stronach podatki.gov.pl i twojglos.gov.pl.

Aplikacja "Głos podatnika” to:

  • Narzędzie, które wykorzystujemy do zbierania pomysłów i opinii, które mają usprawnić polski system podatkowy, tak aby stał się bardziej efektywny i lepiej odpowiadał na potrzeby obywateli.
  • Od udostępnienia usługi Głos Podatnika obywatele zgłosili ponad 350 pomysłów, które dotyczą różnych obszarów działalności Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej.
  • Na ponad 90% zgłoszonych pomysłów odpowiedzieliśmy.

Cały czas pracujemy nad udoskonaleniem „Głosu”, aby był jak najbardziej przyjazny i pomocny dla użytkowników.


Źródło: Ministerstwo Finansów