Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Aktualności

06 marca 2024

Posiedzenie Zespołu ds. równości

W dniu 6 marca 2024 r. w siedzibie OPZZ odbyło się posiedzenie Zespołu ds. równości. Przedmiotem posiedzenia były zagadnienia dotyczące równego traktowania osób w sferze gospodarczej i społecznej. Posiedzenie poprowadziła przewodnicząca Zespołu, Barbara Kutrowska. W posiedzeniu Zespołu uczestniczyła pani Weronika Marczuk, działaczka społeczna, która przedstawiła informacje na temat sytuacji kobiet w Ukrainie oraz działania na rzecz obywateli Ukrainy prowadzonych w Polsce. Ze względu na cele statutowe Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych oraz jego aktywność wymieniono informacje na temat możliwej przestrzeni do wspólnych inicjatyw społecznych. Organizacje, których liderką jest pani Weronika Marczuk, są organizacjami pożytku publicznego , zatem możliwe jest odprowadzenie na ich rzecz 1,5% podatku PIT. Oznaczenie w rozliczeniu PIT, że podatek jest z OPZZ spowoduje, że środki z podatku będą kierowane na inicjatywy organizowane wspólnie z OPZZ. Wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, przedstawiła informację na temat sytuacji kobiet na rynku pracy, w tym w obszarze wynagrodzeń. Zwróciła przy tym uwagę na konieczność dalszego inicjowania przez związki zawodowe zrzeszone w OPZZ weryfikacji w zakładach pracy przestrzegania zasady równa płaca na tą samą pracę oraz działań na rzecz likwidacji luki płacowej. Na poziomie unijnym przyjęto dyrektywę, która ma wzmocnić transparentność systemu wynagradzania pracowników, jednak już teraz, korzystając z uprawnień związków zawodowych, można w ramach dialogu społecznego doprowadzić do równego wynagradzania pracowników za tą samą pracę w zakładzie pracy. Jednym z ważnych tematów, które wymagają podjęcia silniejszych działań jest zjawisko dyskryminacji pracowników ze względu na przynależność związkową oraz działalność w związkach zawodowych – wniosek wiceprzewodniczącej OPZZ zaaprobował Zespół. Ponadto, w ramach informacji o bieżących działaniach OPZZ, wiceprzewodnicząca OPZZ wskazała na kontynuację działań centrali w sprawie wyłączenia wszystkich dodatków z płacy minimalnej tak, aby stała się ona wynagrodzeniem jednoskładnikowym – płacą zasadniczą. Podkreśliła też dalszą pracę w kierunku rozwiązań systemowych oraz wzmocnienia negocjacji zbiorowych celem ograniczenia skali spłaszczenia wynagrodzeń w przedsiębiorstwach oraz w sektorze finansów publicznych. W związku ze zbliżającym się posiedzeniem Rady ds. Kobiet w Sejmie RP, Zespół przedyskutował obszary problematyczne, które powinny zostać zgłoszone przez OPZZ jako pilne do podjęcia działań przez organy stanowiące prawo w Polsce. Zespół otrzymał także informacje na temat stanu prac Komisji Europejskiej nad projektem dyrektywy w sprawie zwalczania przemocy wobec kobiet i przemocy domowej oraz uwag Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych do tego projektu. W działania w tym obszarze zaangażowana jest z ramienia OPZZ pani Aneta Trojanowska ze Związku Nauczycielstwa Polskiego, która omówiła ww. kwestie. Na potrzeby organizacji zrzeszonych w OPZZ, w ramach prac Zespołu, przygotowano schemat działania antymobbingowego, do wykorzystania w zakładach pracy – pani Aneta Trojanowska omówiła rezultat prac w tym zakresie. Zespół wskazał na konieczność włączenia się członków związków zawodowych w wybory samorządowe i do Parlamentu Europejskiego poprzez oczekiwanie od osób ubiegających się o funkcję deklaracji realizacji działań na rzecz równego traktowania i promowania tych osób, które w programie mają inicjatywy wzmacniające równość. Zespół omówił możliwości ściślejszej współpracy jego członków między posiedzeniami Zespołu oraz informowania członków OPZZ oraz opinii publicznej na temat działań równościowych. Większa aktywność np. w mediach społecznościowych pozwoli upowszechnić wiedzę na temat działań OPZZ w obszarze równego traktowania oraz aktywności członków i członkiń OPZZ, która będzie stanowić inspiracje i promować pracę na rzecz równego traktowania osób. Kolejne posiedzenie Zespołu zaplanowano na czerwiec 2024 r. przygotowała: Katarzyna Pietrzak,  Wydział Polityki Gospodarczej, OPZZ 

Czytaj więcej

01 marca 2024

Zmarł Wit Majewski

Z głębokim żalem zawiadamiamy, że zmarł doktor Wit Majewski, wiceprzewodniczący OPZZ w latach 1990 – 1994, były członek Zarządu Głównego ZNP, Poseł na Sejm RP I,II i III kadencji, uczestnik obrad Okrągłego Stołu. Rodzinie i bliskim zmarłego składamy najszczersze kondolencje.

Czytaj więcej

01 marca 2024

Czy Poczta Polska może liczyć na pomoc państwa?

W grudniu ubiegłego roku związkowcy zrzeszonego w OPZZ Związku Zawodowego Pracowników Poczty protestowali przed siedzibą Urzędu Komunikacji Elektronicznej, domagając się przyznania Poczcie Polskiej S.A. rekompensaty na pokrycie strat z tytułu świadczenia usługi powszechnej. W odpowiedzi na oczekiwania związkowców grupa posłów przygotowała projekt ustawy zmieniającej ustawę - Prawo pocztowe. Nowe prawo może przyczynić się do rozwiązania narastających problemów narodowego operatora pocztowego i zapobiec konfliktom na tle płacowym.  Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie do ustawy – Prawo pocztowe  przepisów umożliwiających udzielenie Poczcie Polskiej S.A. - w formie dotacji celowej - wstępnej płatności na poczet finansowania kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych. Jest to konieczne, mając na uwadze przedłużające się postępowanie notyfikacyjne przed Komisją Europejską dotyczące finansowania kosztu netto za lata 2021–2025 oraz stanowisko Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, według którego nie jest możliwe wydanie przez niego decyzji w sprawie należnego finansowania kosztu netto, bez uprzedniego wydania przez KE decyzji potwierdzającej zgodność planowanej pomocy publicznej z prawem EU (- w innej formie niż tzw. comfort letter). Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych i Związek Zawodowy Pracowników Poczty uważają, że projekt ustawy, choć potrzebny, nie rozwiązuje w pełni problemu zrekompensowania Poczcie Polskiej S.A. strat z tytułu pełnienia roli operatora wyznaczonego i realizacji powierzonych jej przez państwo usług powszechnych. W piśmie skierowanym do Sejmu zgłosiliśmy poprawkę polegającą na zmianie maksymalnego limitu wydatków budżetu państwa przeznaczonego na finansowanie kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych w roku 2025 z 1 244 mln zł na 1 522 mln zł. Jak pokazuje bowiem praktyka i doświadczenie z finansowaniem kosztu netto za lata 2021 i 2022, zawarte w przepisach prawa maksymalne limity wydatków z budżetu państwa nie pokrywają rzeczywistej kwoty wynikającej z zaudytowanych sprawozdań operatora wyznaczonego. Za lata 2021 i 2022 różnica ta wynosi 53 mln zł, co uzasadnia zmianę limitu za te lata z kwoty 697 mln na 750 mln zł. Z dużym prawdopodobieństwem, zaplanowana w projekcie ustawy kwota limitu na rok 2025 tj. 1 244 mln zł będzie niewystarczająca, a różnica będzie musiała zostać pokryta z środków Poczty Polskiej S.A., co przełoży się na i tak trudną sytuację spółki i pracowników. Proponowana przez OPZZ i Związek Zawodowy Pracowników Poczty zmiana zagwarantuje Poczcie Polskiej S.A. utrzymanie płynności finansowej i poprawi kondycję finansową spółki, co jest kluczowe dla jej stabilnego funkcjonowania. Tym samym ograniczy ryzyko likwidacji części placówek pocztowych i przeprowadzenia głębokiej restrukturyzacji. W obecnej sytuacji priorytetem powinno stać się utrzymanie miejsc pracy i zapewnienie ponad 60 tysiącom pracowników terminowej wypłaty wynagrodzeń. Proponowana zmiana może w tym znacząco pomóc, przyczyniając się do poszanowania praw pracowniczych. Niezależnie od wprowadzenia zmian w przepisach Prawa pocztowego konieczne jest dalsze monitorowanie sytuacji Poczty Polskiej S.A. i wdrażanie kolejnych działań, które wzmocnią jej pozycję na rynku. W dalszych pracach należy przede wszystkim uwzględniać potrzeby i oczekiwania pracowników, którzy są filarem działalności Poczty Polskiej S.A., oraz zasady dialogu społecznego. Jest on bowiem kluczowy dla wypracowania optymalnych rozwiązań dla przyszłości Poczty Polskiej S.A.

Czytaj więcej

28 lutego 2024

Pierwsze spotkanie zespołu OPZZ ds. sprawiedliwej transformacji

Za nami inauguracyjne posiedzenie nowego zespołu problemowego ds. sprawiedliwej transformacji w OPZZ. Grupa zaczęła pracę od zarekomendowania na przewodniczącego Artura Wilka z ZZ Kontra, oraz wyboru członków prezydium zespołu. Odbyło się także spotkanie z przedstawicielem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, sekretarzem stanu Krzysztofem Bolestą. Maciej Zaboronek – ekspert OPZZ ds. polityki klimatycznej 27 lutego miało miejsce pierwsze posiedzenie zespołu, prowadzone przez wiceprzewodniczącą OPZZ Barbarę Popielarz, które zgromadziło ponad 40 osób. Wśród członków i członkiń znaleźli się przedstawiciele licznych branż w tym górnicy zarówno węgla brunatnego i kamiennego oraz pracownicy kopalń, przedstawiciele hutnictwa, transportu, rolnictwa, branży cementowej, chemicznej czy paliwowej. W toku dyskusji uczestnicy podkreślali, że transformacja wynikająca z regulacji klimatycznych dotyczy licznych profesji oraz różnych regionów, nie tylko tych tradycyjnie wiązanych ze sprawą jak górnictwo i Górny Śląsk. Dążenie do prawdziwie sprawiedliwej transformacji wymaga więc szerokiego podejścia oraz wzajemnego wsparcia pracowników różnych branż. Poza przewodniczącym Arturem Wilkiem, wybrano także czterech wiceprzewodniczących a zostali nimi: Jacek Artur Wilkoń – wiceprzewodniczący Federacji ZZ Metalowców i Hutników, Dariusz Sadurski – przewodniczący MZZ Energetyków w Enea Wytwarzanie, Adam Olejnik – przewodniczący ZZ Odkrywka KWB Bełchatów oraz Jacek Świrszcz – przewodniczący ZZ Górników w Polsce w LW Bogdanka. Gościem posiedzenia był sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (MKiŚ), pan Krzysztof Bolesta, który odnosił się do licznych pytań członków zespołu i zbierał przedstawiane przez nich opinie. Zaprezentował także główne cele ministerstwa na najbliższe miesiące. Mają to być przede wszystkim prace nad Krajowym Planem Energii i Klimatu, które powinny zostać skończone do czerwca 2024, a także prace nad strategiami dla ciepłownictwa, niskoemisyjnej gospodarki, aktualizacja Polityki Energetycznej Polski oraz stanowisko rządu wobec propozycji Komisji Europejskiej ws. wysokości celu ograniczenia emisji na rok 2040. Co ważne minister zadeklarował chęć pełnej współpracy i dialogu z OPZZ w wypracowaniu sposobu na sprawiedliwą transformację. Podkreślał, że strategie i stanowiska opracowywane przez MKiŚ będą konsultowane ze związkami zawodowymi. Na spotkaniu zabrakło niestety przedstawicieli Ministerstwa Aktywów Państwowych. W odpowiedzi na zaproszenie przekazali oni jednak odpowiedź o gotowości do współpracy i dialogu w kolejnych spotkaniach zespołu.

Czytaj więcej

28 lutego 2024

Spotkanie z Enrico Lettą

27 lutego w godz. 16 – 17:30 w siedzibie Konfederacji Lewiatan zostały przedstawione ramy  raportu dla Rady Europejskiej na temat przyszłości jednolitego rynku UE, którego autorem jest Enrico Letta. Enrico Letta, były premier Włoch obecnie kierujący instytutem Jacques`a Delorsa, został przez Radę Europejską poproszony o przygotowanie raportu dotyczącego jednolitego rynku Unii Europejskiej. Raport Letty zostanie zaprezentowany w marcu i ma stanowić inspirację dla unijnych instytucji w zakresie kierunków rozwoju unijnego rynku wewnętrznego. W tym celu odwiedza on państwa członkowskie i spotyka się z przedstawicielami rządów, biznesu, związków zawodowych oraz organizacji pozarządowych Raport będzie nawiązywał  między innymi do fragmentaryzacji regulacji rynku wewnętrznego, rozszerzenia polityki przemysłowej, zmniejszeniem obciążeń administracyjnych. Istotną kwestią będzie refleksja nad jednolitym rynkiem w kontekście agendy geopolitycznej. E. Letta skomentował: „Do tej pory mieliśmy wrażenie, że jednolity rynek jest sposobem na uregulowanie stosunków między krajami europejskimi, więc nawet konkurencja, którą zdecydowaliśmy się zastosować, była pomysłem na uratowanie fuzji, firm, ale nigdy nie mieliśmy pomysłu na agendę geopolityczną wokół nas, co powinno być punktem kluczowym”. Nas spotkaniu OPZZ reprezentowała Magdalena Chojnowska z Wydziału Międzynarodowego OPZZ, która zwróciła  uwagę na kwestie społeczne regulacji rynku wewnętrznego, mianowicie na pracowników którzy go tworzą w kontekście praw pracowniczych i godnej pracy. Raport Letty Będzie również ważnym dokumentem w kontekście polskiej prezydencji w Radzie UE w pierwszej połowie 2025 roku.

Czytaj więcej

28 lutego 2024

Konsultacje społeczne: zakres ustanawiania i działania europejskich rad zakładowych

W chwili obecnej trwają konsultacje społeczne do projektu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2009/38/WE w zakresie ustanawiania i działania europejskich rad zakładowych oraz skutecznego egzekwowania prawa do międzynarodowego informowania i konsultacji. Na podstawie uwag zgłoszonych przez członków zespołu problemowego OPZZ ds. ERZ, OPZZ postanowiło przesłać stronie rządowej następujące uwagi: 1) Do art. 4 ust. 1 – należy pozytywnie ocenić jego modyfikację. Warto jednak pamiętać, że użyte w tym przepisie sformułowanie „można zasadnie oczekiwać” wprowadza element oceny, który może być odmiennie interpretowany. Strony mogą bowiem różnie oceniać przesłanki i w efekcie to, czy pracodawca miał obowiązek przekazać informację lub przeprowadzić konsultacje, czy też takiego obowiązku nie miał. Pracodawca z założenia będzie dokonywać tej oceny ex ante, natomiast ewentualna weryfikacja będzie następowała ex post. W tej sytuacji problemem pozostaje brak skutecznej sankcji wobec pracodawcy za naruszanie obowiązku i uchylanie się od informowania/konsultacji. Samo sądowe orzeczenie potwierdzające takie zdarzenie nie wystarczy bowiem do usunięcia szkody oraz do zapobiegnięcia podobnej sytuacji w przyszłości. Uważamy, że naruszenie przepisów dyrektywy powinno stanowić podstawę do uznania czynności zarządu za wadliwą (nieważną), a sąd rozpoznający sprawę powinien mieć możliwość udzielenia zabezpieczenia przez zawieszenie skuteczności tej czynności. 2) Do art. 5 ust. 2 lit. b – zaproponowana zmiana zapisu nie dotyka największego, w naszej ocenie, problemu ze stosowaniem przepisu. Propozycja zapisu stanowi, iż liczbę członków ustala się „poprzez przyznanie każdemu państwu członkowskiemu jednego miejsca na grupę pracowników zatrudnionych w tym państwie członkowskim, reprezentującą 10 % liczby pracowników zatrudnionych we wszystkich państwach członkowskich, lub na część tej grupy”. Bardzo zbliżoną regulację zawiera Załącznik I w ust. 1 lit. c, który stanowi, że „Członków europejskiej rady zakładowej wybiera się lub powołuje proporcjonalnie do liczby pracowników zatrudnionych w każdym państwie członkowskim w przedsiębiorstwie o zasięgu wspólnotowym lub w grupie przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, przyznając każdemu państwu członkowskiemu jedno miejsce na grupę pracowników zatrudnionych w tym państwie członkowskim reprezentującą 10 % liczby pracowników zatrudnionych we wszystkich państwach członkowskich lub na część tej grupy.”  Ustalony mechanizm nie sprawdza się w przypadku, gdy przedsiębiorstwo/grupa przedsiębiorstw ma jednocześnie dużą liczbę pracowników w jednym państwie i małe ich grupy w wielu innych państwach. W skrajnym przypadku może się okazać, że jest 26 przedstawicieli reprezentujących małe grupy łącznie składające się na mniej niż 10 % oraz dalszych 10 przedstawicieli z państwa, w którym skupiona jest większość pracowników, łącznie 36 członków. Jednocześnie powstaje problem równości, gdyż może się okazać, że przedstawiciel z jednego państwa reprezentuje kilka osób, a przedstawiciele z tego „największego” – po kilkaset albo nawet kilka tysięcy. 3) Do art. 6 ust. 2 lit d – należy rozważyć, czy wprowadzenie możliwości ustalania formatu zebrania (np. online) nie będzie oznaczało ograniczenia stacjonarnego charakteru takich spotkań, które są najbardziej przydatne i oczekiwane przez członków ERZ. 4) Do art. 8 - postulujemy zapobieganie nadużywaniu klauzul poufności poprzez doprecyzowanie: na jakiej podstawie, w jakich okolicznościach i jak długo firma może ograniczyć prawo członków SZN i ERZ do dzielenia się informacjami z zainteresowanymi stronami (w szczególności z przedstawicielami pracowników). Wyjaśnienie jest konieczne, ponieważ kierownictwo często nie dostarcza wystarczających informacji dotyczących zasad poufności i utrudnia niezbędną komunikację na szczeblu europejskim i krajowym. 5) Do art. 8a – proponowany zapis jest niejasny. Nie wiadomo bowiem, czy podstawą do odmowy przekazania informacji mogłaby być tajemnica handlowa albo tajemnica negocjacji (gdy strony negocjacji zobowiązały się do nieujawniania informacji z niej). Jeżeli tak, to w praktyce każda istotna informacja dotycząca pracowników mogłaby być uznana za objętą wyjątkiem z tego przepisu. Jest to zatem przepis, który może zniweczyć cel zmiany. 6) Do art. 9 – zaproponowana regulacja nie wyjaśnia, czy konsultacje mogą się odbywać z inicjatywy ERZ. Wydaje się, że możliwość taka powinna istnieć, a pracodawca powinien być zobowiązany do udzielenia odpowiedzi z uzasadnieniem. 7) Projekt nie rozwiązuje problemu zdolności sądowej ERZ, a wręcz go pogłębia. Zmiany zaproponowane w art. 5 ust. 6, art. 6 ust. 2 lit f, art. 11 ust. 2 i 3 dyrektywy wskazują na to, że intencją jest zapewnienie ERZ możliwości prowadzenia sporu sądowego z organami pracodawcy celem wyegzekwowania obowiązków, jakie pracodawca ma względem rady. Jednakże dyrektywa nie wyjaśnia, czym rada jest, w szczególności nie wskazuje, że rada powinna posiadać zdolność prawną i sądową, a te są konieczne do bycia stroną postępowania sądowego. Wskazane jest doprecyzowanie, że rada powinna mieć zdolność prawną i sądową, bo bez tego wiele przepisów pozostaje martwymi. Alternatywą jest wbudowanie ERZ w strukturę organów osoby prawnej i przyznanie jej prawa do reprezentowania pracodawcy (np. zawierania umów o doradztwo) w zakresie niezbędnym do jej funkcjonowania. 8) Do art. 12 ust. 6 – należy ocenić zapis jako niezrozumiały z uwagi na użyte w nim pojęcie „osiągnięcie ideologicznego celu”. 9) Uwagi ogólne: • Należy ustanowić na szczeblu unijnym współpracujący z państwami członkowskimi trójstronny komitet monitorujący w celu monitorowania transpozycji i niezwłocznego identyfikowania problemów na szczeblu krajowym. • Należy doprowadzić do tego, aby wszystkie organy realizujące prawo pracowników do informacji i konsultacji na szczeblu ponadnarodowym, miały umocowanie w prawie UE oraz spełniały takie same standardy. Kończąc, podkreśliliśmy, że jest to wstępne stanowisko OPZZ, gdyż z uwagi na 7-dniowy termin wyznaczony przez resort, nie było możliwe przeprowadzenie kompleksowej konsultacji projektu z organizacjami członkowskimi OPZZ. Magdalena Chojnowska, Wydział Międzynarodowy OPZZ

Czytaj więcej

24 lutego 2024

Dwa lata wojny na Ukrainie

24 lutego 2024 r. mijają dwa lata od rozpoczęcia pełnej inwazji wojskowej na Ukrainę przez Federację Rosyjską, co stanowi zbrodnię przeciwko pokojowi, podstawowym zasadom i normom prawa międzynarodowego. To barbarzyńskie morderstwa, gwałty, terror, szantaż nuklearny, akty ludobójstwa i inne ohydne zbrodnie przekraczające wyobraźnię każdego człowieka, wszystko to w imię odrodzenia „Imperium Rosyjskiego”. Wojna rosyjskiego reżimu zniszczyła życie milionów Ukraińców, równając z ziemią ich domy i miejsca pracy, zmuszając do szukania bezpieczeństwa poza Ukrainą. Ciągłe ostrzały rakietowe i artyleryjskie, niszczenie ukraińskich miast i wsi, infrastruktury energetycznej i transportowej, mieszkań, przedszkoli, szkół, stadionów, szpitali, teatrów, muzeów, budynków, związków zawodowych i obiektów przemysłowych spowodowały smutek i ból setek tysięcy Ukraińców. Gospodarka Ukrainy poniosła ogromny cios, a koszt odbudowy do szacowany jest na 486miliardów dolarów według rządu Ukrainy, Grupy Banku Światowego, Komisji Europejskiej i ONZ.  Broniąc się przed rosyjskim agresorem, Ukraina poświęciła życie swoich najlepszych synów i córek za wolność, demokrację i rządy prawa. Ukraina nie tylko wytrzymała i powstrzymała rosyjską inwazję, ale z powodzeniem ją powstrzymuje. Obecnie na wyzwolenie czekają tymczasowo okupowane przez Rosję części obwodów donieckiego, ługańskiego, zaporoskiego, charkowskiego i chersońskiego, a także Autonomiczna Republika Krymu i miasto Sewastopol.  Bolesna druga rocznica jest również okazją dla tych, którzy wierzą w wolność i odrzucają przemoc, aby potwierdzić swoje zaangażowanie we wspieranie dzielnych obrońców Ukrainy i przypomnieć, że wojna się nie skończyła i że Ukraina potrzebuje pomocy. W tym krytycznym momencie wojny wzywamy naszych międzynarodowych przyjaciół do zwiększenia wszechstronnego wsparcia dla Ukrainy w celu przyspieszenia pokoju po klęsce agresora.  Ukraina będzie nadal dążyć do zwycięstwa nad rosyjską agresją, a także kontynuować swoją drogę do pełnego członkostwa w UE i NATO. Składamy hołd odwadze i bohaterstwu ukraińskich mężczyzn i kobiet w siłach obrony i bezpieczeństwa, którzy bronią Ukrainy. Magdalena Chojnowska, Wydział Międzynarodowy OPZZ

Czytaj więcej

21 lutego 2024

Posiedzenie Rady OPZZ z udziałem Kierownictwa MRPiPS

Dnia 21 lutego odbyło się posiedzenie Rady OPZZ, podczas którego między innymi spotkaliśmy się z Agnieszką Dziemianowicz-Bąk, Ministrą Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Wiceministrem Sebastianem Gajewskim oraz Dyrektorem Generalnym Liwiuszem Laską, aby omówić plany resortu i współpracy z OPZZ. Prezentacja wyników ankiety dotyczącej dodatków wliczanych do płacy minimalnej, informacje o ustawie budżetowej na rok 2024 i jej trybie uchwalenia również były przedmiotem dzisiejszych obrad.

Czytaj więcej

20 lutego 2024

Andrzej Jurga nowym członkiem Prezydium OPZZ

20 lutego 2024 r. odbyło się zebranie delegatów branży OPZZ Usługi Publiczne, które było poświęcone przeprowadzeniu wyborów uzupełniających do Prezydium OPZZ - wybrany został Andrzej Jurga - Przewodniczący Zarządu Województwa Wielkopolskiego Związku Zawodowego Strażaków Florian. Pozostała część obrad była poświęcona głównie dyskusji na temat możliwości systemowego wzrostu wynagrodzeń pracowników szeroko pojętej sfery finansów publicznych, w tym pracowników samorządowych.

Czytaj więcej

19 lutego 2024

Koniec „mrożenia” odpisu na ZFŚS: Pracownicy zyskują!

Po raz pierwszy od 2012 r., odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych w 2024 r. wzrośnie zgodnie z przepisami ustawowymi, co zakończy praktykę „mrożenia” jego wysokości. Decyzja Sejmu RP przyniosła korzyści nie tylko pracownikom, ale także ich rodzinom i stanowi istotny sukces OPZZ, jak również zwieńczenie podejmowanych przez nas przez wiele lat działań. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W miniony piątek, 16 lutego br., Główny Urząd Statystyczny ogłosił ważne dane dotyczące przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2023 r. Wynagrodzenie to, pomniejszone o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, wyniosło w 2023 r. 6246,13 zł, a w drugim półroczu 2023 r. wzrosło do 6445,71 zł. Kwoty te mają duże znaczenie dla pracowników i ich rodzin, emerytów i rencistów oraz byłych pracowników, którzy korzystają z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Najważniejszą informacją jest fakt, że po raz pierwszy od 2012 r., odpis na ZFŚS w 2024 r. wzrośnie zgodnie z przepisami ustawowymi. Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o ZFŚS, podstawą naliczania odpisu jest 37,5 proc. przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej z roku poprzedniego lub z drugiego półrocza roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu było wyższe. Przypomnijmy, że począwszy od 2012 r., ustawy okołobudżetowe zwierały przepisy, które blokowały naliczanie odpisu w oparciu o wynagrodzenia z roku poprzedniego i ustalały go na podstawie przeciętnego wynagrodzenia za dużo wcześniejsze lata, czyli „mroziły” jego wysokość. Przywrócenie ustawowych zasad naliczania odpisu oznacza koniec tej niesprawiedliwej praktyki i jest sukcesem OPZZ. W efekcie, odpis na ZFŚS w 2024 r. wyniesie dla pracowników zatrudnionych w tzw. normalnych warunkach pracy 2417,14 zł, co stanowi znaczną podwyżkę w porównaniu z obowiązującym odpisem z II półrocza 2023 r. (1914,34 zł), o kwotę 502,80 zł. Warto zauważyć, że kwestia odmrożenia odpisu na ZFŚS była wielokrotnie poruszana przez OPZZ w trakcie prac Rady Dialogu Społecznego oraz w bezpośrednich rozmowach z ministrem finansów. Decyzja ta ma także istotne znaczenie dla realizacji Programu OPZZ na lata 2022-2027 i stanowi spełnienie postulatu naszej konfederacji. W wyniku odmrożenia odpisu na ZFŚS pracodawcy będą dysponowali większymi kwotami, co umożliwi pracownikom uzyskanie wyższych świadczeń z funduszu. W dobie ciągle wysokiej inflacji, takie wsparcie ma kluczowe znaczenie dla osób, które często nie mają innego wyjścia niż korzystanie z tego rodzaju pomocy. Warto podkreślić, że „mrożenie” od 2012 roku wysokość odpisu przyniosło wymierne oszczędności jedynie pracodawcom. Straty, obok pracowników, odnotował także budżet państwa, który został pozbawiony dodatkowych wpływów z podatków, ponosząc równocześnie wyższe wydatki na przeciwdziałanie biedzie i ubóstwu pracujących w związku z ograniczaniem pomocy finansowanej z funduszu socjalnego, za co zapłacili wszyscy podatnicy. ZFŚS umożliwia finansowanie szerokiej gamy działań socjalnych, włącznie z różnymi formami wypoczynku, działalnością kulturalno-oświatową i sportowo-rekreacyjną, opieką nad dziećmi oraz pomocą materialną. Odmrożenie odpisu na ZFŚS otwiera nowe możliwości dla pracowników i ich rodzin, zapewniając im lepsze wsparcie w trudnych sytuacjach życiowych. (nq)

Czytaj więcej