Fabryka FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej planuje zwolnienia 300 pracowników, co stanowi niespełna 40% całej załogi. Pod znakiem zapytania stoi nie tylko przyszłość tych, którzy stracili pracę, ale także reszty zatrudnionych.

Biuro Prasowe OPZZ

W poniedziałek 20 lutego 2023 r. zarząd FCA Powertrain Poland Sp. z o.o. powiadomił Zakładowe Organizacje Związkowe działające w tej spółce o zamiarze przeprowadzania zwolnień grupowych i zgodnie z ustawą o zwolnieniach grupowych rozpoczął 21 dniowe konsultacje. Zgodnie z zawiadomieniem pracodawcy zwolnienia grupowe w  mają dotyczyć 300 z 800 zatrudnionych pracowników.

Główną przyczyną zamiaru przeprowadzenia zwolnień, jaka została przedstawiona stronie społecznej, to „konieczność zmniejszenia mocy produkcyjnych, zakończenie produkcji silnika Twin Air oraz optymalizacja produkcji silnika GSE".

W informacji skierowanej do pracowników, dyrekcja zakładu nawiązuje również do decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej ograniczenia emisji CO2 oraz zakazu rejestracji samochodów spalinowych po 2035 roku.

Bielska fabryka należy do spółki Fiat Chrysler Automobiles Poland, która jest częścią koncernu Stellantis, czyli połączenia grupy Fiat Chrysler Automobiles z francuską grupą PSA. Produkowane są w niej m.in. silniki spalinowe montowane w różnego typu autach.

Decyzja koncernu Stellantis, w skład którego należy bielska fabryka, może oznaczać początek końca tradycyjnej motoryzacji oraz zapoczątkowanie kolejnych redukcji zatrudnienia w zakładach podwykonawczych.