Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Świat

13 marca 2024

W trosce o Sprawiedliwy Ład dla Ludzi Pracy

Przedstawiciele zespołu problemowego OPZZ ds. Europejskich Rad Zakładowych spotkali się w dniu 7 marca 2024 r. z posłem do Parlamentu Europejskiego, panem Markiem Baltem, z  Grupy Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów. Rozmawiano o sprawach związanych z procedowaniem dossierów w Unii Europejskiej i ich uchwalaniem oraz ich wdrażaniem i stosowaniem na poziomie krajowym, jak również dialogiem społecznym, niskim poziomem układów zbiorowych oraz aktualnej sytuacji związanej z zielonym ładem. Po rozmowach został przesłany manifest EKZZ przed wyborami do Europarlamentu pod tytułem:  W trosce o Sprawiedliwy Ład dla Ludzi Pracy Manifest na wybory do Parlamentu Europejskiego w 2024 roku.

Czytaj więcej

13 marca 2024

Konferencja Europejskiego Centrum Kompetencji Partycypacji Pracowniczej (EWPCC) 2024: Partycypacja pracownicza 20 lat po rozszerzeniu UE na wschód.

Dokładnie 20lat temu Unia Europejska rozszerzyła się na Wschód o 10 nowych krajów członkowskich. Było to największe jednorazowe poszerzenie UE w całej historii, historyczne wydarzenie, jakim było powitanie w sumie 11 nowych członków z Europy Środkowej i Wschodniej oraz symboliczne ponowne zjednoczenie Europy po dziesięcioleciach podziałów. Jednakże, jeśli spojrzymy na stan partycypacji pracowników, wciąż możemy mówić o ostrym podziale między Wschodem a Zachodem. Podkreślono znaczenie, jakie przystąpienie do UE miało dla Europy Środkowej, zarówno pod względem postępu legislacyjnego na poziomie krajowym dotyczącego praw pracowniczych, dialogu społecznego i demokracji w miejscu pracy, jak i legislacji unijnej odnoszącej się do informacji i konsultacji, zwłaszcza w kontekście Europejskich Rad Zakładowych. Współpraca z Zarządem Centralnym, Radą Pracowniczą/Pracowników, a także związkami zawodowymi i pracownikami, stanowiła istotny element tego procesu. Podczas Konferencji uczestnicy dzielą się swoimi doświadczeniami z zakresu informacji, konsultacji i partycypacji pracowników w ostatnich 20 latach w krajach członkowskich UE z Europy Środkowej i Wschodniej. Dyskusje dotyczące demokracji w miejscu pracy, prowadzone z perspektywy przedstawicieli pracowników i związków zawodowych, skłoniły do wniosku, że nadal oczekuje się zrównania płac na zasadzie wzajemnego zaufania i poczucia bezpieczeństwa pracy. Poruszono także kwestię potrzeby wzmocnienia współpracy międzynarodowej w celu podjęcia działań mających na celu wzmocnienie demokracji w pracy na terenie całej Unii Europejskiej. Okrągły stół przedstawicieli pracowników i związków zawodowych z krajów członkowskich Europy Środkowej i Wschodniej stanowił szczegółowy przegląd sytuacji prawnej i praktycznej demokracji w pracy, a także platformę do refleksji i wymiany doświadczeń. Podczas konferencji przedstawiciele OPZZ wzięli udział. Marcin Grzybowski, panelista z OPZZ, przedstawił sytuację polskiego dialogu społecznego oraz jego funkcjonowanie w ostatnich latach na forum Rady Dialogu Społecznego oraz w Wojewódzkich Radach Dialogu Społecznego. Magda Chojnowska,  Wydział Międzynarodowy OPZZ

Czytaj więcej

12 marca 2024

Wspólnie z ETUI o BHP i młodych związkowcach

Regionalne Forum BHP na rzecz bezpieczeństwa i zdrowia w pracy jest cenną inicjatywą organizowaną przez Europejski Instytut Związków Zawodowych (ETUI), od kilkunastu lat kierowaną do przedstawicieli i przedstawicielek związkowych krajów Europy Bałtyckiej i Krajów Grupy Wyszehradzkiej. W dniach 7 – 8 marca br. OPZZ było gospodarzem międzynarodowego spotkania ETUI. OPZZ od kilkunastu lat bierze udział w spotkaniach poświęconych wymianie doświadczeń i dobrych praktyk oraz działań związków zawodowych w obszarze bezpieczeństwa pracy. Tegoroczne forum bezpieczeństwa pracy, z udziałem związkowców i związkowczyń z Polski, Węgier, Ukrainy, Czech, Estonii, Litwy poszerzono o problematykę działań wspierających zainteresowanie BHP wśród młodych związkowców i rozpowszechniających ich wiedzę o BHP, motywując młodych pracowników do wstępowania w szeregi związkowe.  OPZZ przedstawiło związkowy punkt widzenia w obszarze priorytetów bezpieczeństwa pracy oraz transformacji klimatycznej i wyzwań dla związków zawodowych. Część związaną z bezpieczeństwem pracy i polski punkt widzenia zaprezentowały wspólnie: Renata Górna i przedstawicielka NSZZ ,,S” Paulina Barańska podkreślając polskie, związkowe priorytety krajowe w tym obszarze. Wskazałyśmy m.in. na wyzwania związane z branżą budowlaną, pracownikami ukraińskimi i tymczasowymi w kontekście niepracowniczych form zatrudnienia, a także zagadnienia dot. zdrowia psychicznego w pracy i roli dialogu społecznego w obszarze bezpieczeństwa pracy. Z kolei ekspert OPZZ ds. polityki klimatycznej Maciej Zaboronek przedstawił obecne i nadchodzące zmiany na rynku pracy obejmujące m.in. przemiany energetyczne, ale także inne sfery gospodarki, na które mają one wpływ. Zwracał m.in. uwagę na bardzo szybki wzrost zatrudnienia w nowych branżach, takich jak fabryki baterii czy obsługa branży fotowoltaicznej i związane z tym nasilenie nowych zagrożeń dla bezpieczeństwa pracowników (kontakt z chemikaliami, praca na wysokości). Dodatkowo, perspektywę pracowników migracyjnych oraz działań związanych z pomocą uchodźcom ukraińskim przedstawiła przedstawicielka OPZZ w komisji ds. migracji Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (EKZZ) Milena Kłoczkowska. Spotkanie poświęcono także praktycznym warsztatom skierowanym do młodych na temat motywowania i zachęcania ich do wstępowania do związków zawodowych i szerzenia wiedzy o prawach pracowniczych, w tym o bezpieczeństwie w pracy. Warsztaty poprowadziła trenerka związkowa Ola Latocha. RG/ MZ/ DP

Czytaj więcej

28 lutego 2024

Spotkanie z Enrico Lettą

27 lutego w godz. 16 – 17:30 w siedzibie Konfederacji Lewiatan zostały przedstawione ramy  raportu dla Rady Europejskiej na temat przyszłości jednolitego rynku UE, którego autorem jest Enrico Letta. Enrico Letta, były premier Włoch obecnie kierujący instytutem Jacques`a Delorsa, został przez Radę Europejską poproszony o przygotowanie raportu dotyczącego jednolitego rynku Unii Europejskiej. Raport Letty zostanie zaprezentowany w marcu i ma stanowić inspirację dla unijnych instytucji w zakresie kierunków rozwoju unijnego rynku wewnętrznego. W tym celu odwiedza on państwa członkowskie i spotyka się z przedstawicielami rządów, biznesu, związków zawodowych oraz organizacji pozarządowych Raport będzie nawiązywał  między innymi do fragmentaryzacji regulacji rynku wewnętrznego, rozszerzenia polityki przemysłowej, zmniejszeniem obciążeń administracyjnych. Istotną kwestią będzie refleksja nad jednolitym rynkiem w kontekście agendy geopolitycznej. E. Letta skomentował: „Do tej pory mieliśmy wrażenie, że jednolity rynek jest sposobem na uregulowanie stosunków między krajami europejskimi, więc nawet konkurencja, którą zdecydowaliśmy się zastosować, była pomysłem na uratowanie fuzji, firm, ale nigdy nie mieliśmy pomysłu na agendę geopolityczną wokół nas, co powinno być punktem kluczowym”. Nas spotkaniu OPZZ reprezentowała Magdalena Chojnowska z Wydziału Międzynarodowego OPZZ, która zwróciła  uwagę na kwestie społeczne regulacji rynku wewnętrznego, mianowicie na pracowników którzy go tworzą w kontekście praw pracowniczych i godnej pracy. Raport Letty Będzie również ważnym dokumentem w kontekście polskiej prezydencji w Radzie UE w pierwszej połowie 2025 roku.

Czytaj więcej

28 lutego 2024

Konsultacje społeczne: zakres ustanawiania i działania europejskich rad zakładowych

W chwili obecnej trwają konsultacje społeczne do projektu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2009/38/WE w zakresie ustanawiania i działania europejskich rad zakładowych oraz skutecznego egzekwowania prawa do międzynarodowego informowania i konsultacji. Na podstawie uwag zgłoszonych przez członków zespołu problemowego OPZZ ds. ERZ, OPZZ postanowiło przesłać stronie rządowej następujące uwagi: 1) Do art. 4 ust. 1 – należy pozytywnie ocenić jego modyfikację. Warto jednak pamiętać, że użyte w tym przepisie sformułowanie „można zasadnie oczekiwać” wprowadza element oceny, który może być odmiennie interpretowany. Strony mogą bowiem różnie oceniać przesłanki i w efekcie to, czy pracodawca miał obowiązek przekazać informację lub przeprowadzić konsultacje, czy też takiego obowiązku nie miał. Pracodawca z założenia będzie dokonywać tej oceny ex ante, natomiast ewentualna weryfikacja będzie następowała ex post. W tej sytuacji problemem pozostaje brak skutecznej sankcji wobec pracodawcy za naruszanie obowiązku i uchylanie się od informowania/konsultacji. Samo sądowe orzeczenie potwierdzające takie zdarzenie nie wystarczy bowiem do usunięcia szkody oraz do zapobiegnięcia podobnej sytuacji w przyszłości. Uważamy, że naruszenie przepisów dyrektywy powinno stanowić podstawę do uznania czynności zarządu za wadliwą (nieważną), a sąd rozpoznający sprawę powinien mieć możliwość udzielenia zabezpieczenia przez zawieszenie skuteczności tej czynności. 2) Do art. 5 ust. 2 lit. b – zaproponowana zmiana zapisu nie dotyka największego, w naszej ocenie, problemu ze stosowaniem przepisu. Propozycja zapisu stanowi, iż liczbę członków ustala się „poprzez przyznanie każdemu państwu członkowskiemu jednego miejsca na grupę pracowników zatrudnionych w tym państwie członkowskim, reprezentującą 10 % liczby pracowników zatrudnionych we wszystkich państwach członkowskich, lub na część tej grupy”. Bardzo zbliżoną regulację zawiera Załącznik I w ust. 1 lit. c, który stanowi, że „Członków europejskiej rady zakładowej wybiera się lub powołuje proporcjonalnie do liczby pracowników zatrudnionych w każdym państwie członkowskim w przedsiębiorstwie o zasięgu wspólnotowym lub w grupie przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym, przyznając każdemu państwu członkowskiemu jedno miejsce na grupę pracowników zatrudnionych w tym państwie członkowskim reprezentującą 10 % liczby pracowników zatrudnionych we wszystkich państwach członkowskich lub na część tej grupy.”  Ustalony mechanizm nie sprawdza się w przypadku, gdy przedsiębiorstwo/grupa przedsiębiorstw ma jednocześnie dużą liczbę pracowników w jednym państwie i małe ich grupy w wielu innych państwach. W skrajnym przypadku może się okazać, że jest 26 przedstawicieli reprezentujących małe grupy łącznie składające się na mniej niż 10 % oraz dalszych 10 przedstawicieli z państwa, w którym skupiona jest większość pracowników, łącznie 36 członków. Jednocześnie powstaje problem równości, gdyż może się okazać, że przedstawiciel z jednego państwa reprezentuje kilka osób, a przedstawiciele z tego „największego” – po kilkaset albo nawet kilka tysięcy. 3) Do art. 6 ust. 2 lit d – należy rozważyć, czy wprowadzenie możliwości ustalania formatu zebrania (np. online) nie będzie oznaczało ograniczenia stacjonarnego charakteru takich spotkań, które są najbardziej przydatne i oczekiwane przez członków ERZ. 4) Do art. 8 - postulujemy zapobieganie nadużywaniu klauzul poufności poprzez doprecyzowanie: na jakiej podstawie, w jakich okolicznościach i jak długo firma może ograniczyć prawo członków SZN i ERZ do dzielenia się informacjami z zainteresowanymi stronami (w szczególności z przedstawicielami pracowników). Wyjaśnienie jest konieczne, ponieważ kierownictwo często nie dostarcza wystarczających informacji dotyczących zasad poufności i utrudnia niezbędną komunikację na szczeblu europejskim i krajowym. 5) Do art. 8a – proponowany zapis jest niejasny. Nie wiadomo bowiem, czy podstawą do odmowy przekazania informacji mogłaby być tajemnica handlowa albo tajemnica negocjacji (gdy strony negocjacji zobowiązały się do nieujawniania informacji z niej). Jeżeli tak, to w praktyce każda istotna informacja dotycząca pracowników mogłaby być uznana za objętą wyjątkiem z tego przepisu. Jest to zatem przepis, który może zniweczyć cel zmiany. 6) Do art. 9 – zaproponowana regulacja nie wyjaśnia, czy konsultacje mogą się odbywać z inicjatywy ERZ. Wydaje się, że możliwość taka powinna istnieć, a pracodawca powinien być zobowiązany do udzielenia odpowiedzi z uzasadnieniem. 7) Projekt nie rozwiązuje problemu zdolności sądowej ERZ, a wręcz go pogłębia. Zmiany zaproponowane w art. 5 ust. 6, art. 6 ust. 2 lit f, art. 11 ust. 2 i 3 dyrektywy wskazują na to, że intencją jest zapewnienie ERZ możliwości prowadzenia sporu sądowego z organami pracodawcy celem wyegzekwowania obowiązków, jakie pracodawca ma względem rady. Jednakże dyrektywa nie wyjaśnia, czym rada jest, w szczególności nie wskazuje, że rada powinna posiadać zdolność prawną i sądową, a te są konieczne do bycia stroną postępowania sądowego. Wskazane jest doprecyzowanie, że rada powinna mieć zdolność prawną i sądową, bo bez tego wiele przepisów pozostaje martwymi. Alternatywą jest wbudowanie ERZ w strukturę organów osoby prawnej i przyznanie jej prawa do reprezentowania pracodawcy (np. zawierania umów o doradztwo) w zakresie niezbędnym do jej funkcjonowania. 8) Do art. 12 ust. 6 – należy ocenić zapis jako niezrozumiały z uwagi na użyte w nim pojęcie „osiągnięcie ideologicznego celu”. 9) Uwagi ogólne: • Należy ustanowić na szczeblu unijnym współpracujący z państwami członkowskimi trójstronny komitet monitorujący w celu monitorowania transpozycji i niezwłocznego identyfikowania problemów na szczeblu krajowym. • Należy doprowadzić do tego, aby wszystkie organy realizujące prawo pracowników do informacji i konsultacji na szczeblu ponadnarodowym, miały umocowanie w prawie UE oraz spełniały takie same standardy. Kończąc, podkreśliliśmy, że jest to wstępne stanowisko OPZZ, gdyż z uwagi na 7-dniowy termin wyznaczony przez resort, nie było możliwe przeprowadzenie kompleksowej konsultacji projektu z organizacjami członkowskimi OPZZ. Magdalena Chojnowska, Wydział Międzynarodowy OPZZ

Czytaj więcej

24 lutego 2024

Dwa lata wojny na Ukrainie

24 lutego 2024 r. mijają dwa lata od rozpoczęcia pełnej inwazji wojskowej na Ukrainę przez Federację Rosyjską, co stanowi zbrodnię przeciwko pokojowi, podstawowym zasadom i normom prawa międzynarodowego. To barbarzyńskie morderstwa, gwałty, terror, szantaż nuklearny, akty ludobójstwa i inne ohydne zbrodnie przekraczające wyobraźnię każdego człowieka, wszystko to w imię odrodzenia „Imperium Rosyjskiego”. Wojna rosyjskiego reżimu zniszczyła życie milionów Ukraińców, równając z ziemią ich domy i miejsca pracy, zmuszając do szukania bezpieczeństwa poza Ukrainą. Ciągłe ostrzały rakietowe i artyleryjskie, niszczenie ukraińskich miast i wsi, infrastruktury energetycznej i transportowej, mieszkań, przedszkoli, szkół, stadionów, szpitali, teatrów, muzeów, budynków, związków zawodowych i obiektów przemysłowych spowodowały smutek i ból setek tysięcy Ukraińców. Gospodarka Ukrainy poniosła ogromny cios, a koszt odbudowy do szacowany jest na 486miliardów dolarów według rządu Ukrainy, Grupy Banku Światowego, Komisji Europejskiej i ONZ.  Broniąc się przed rosyjskim agresorem, Ukraina poświęciła życie swoich najlepszych synów i córek za wolność, demokrację i rządy prawa. Ukraina nie tylko wytrzymała i powstrzymała rosyjską inwazję, ale z powodzeniem ją powstrzymuje. Obecnie na wyzwolenie czekają tymczasowo okupowane przez Rosję części obwodów donieckiego, ługańskiego, zaporoskiego, charkowskiego i chersońskiego, a także Autonomiczna Republika Krymu i miasto Sewastopol.  Bolesna druga rocznica jest również okazją dla tych, którzy wierzą w wolność i odrzucają przemoc, aby potwierdzić swoje zaangażowanie we wspieranie dzielnych obrońców Ukrainy i przypomnieć, że wojna się nie skończyła i że Ukraina potrzebuje pomocy. W tym krytycznym momencie wojny wzywamy naszych międzynarodowych przyjaciół do zwiększenia wszechstronnego wsparcia dla Ukrainy w celu przyspieszenia pokoju po klęsce agresora.  Ukraina będzie nadal dążyć do zwycięstwa nad rosyjską agresją, a także kontynuować swoją drogę do pełnego członkostwa w UE i NATO. Składamy hołd odwadze i bohaterstwu ukraińskich mężczyzn i kobiet w siłach obrony i bezpieczeństwa, którzy bronią Ukrainy. Magdalena Chojnowska, Wydział Międzynarodowy OPZZ

Czytaj więcej

14 lutego 2024

Cele klimatyczne bez sprawiedliwej transformacji to „recepta na protesty” – apel EKZZ

Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (EKZZ) nawołuje do utworzenia specjalnej unijnej dyrektywy w sprawie sprawiedliwej transformacji. EKZZ popiera działania na rzecz klimatu, ale uważa, że obecnie Europejski Zielony Ład nie uwzględnia wystarczająco społecznych i pracowniczych skutków prowadzonych reform. Apel jest związany z ostatnią propozycją Komisji Europejskiej by kolejnym celem Unii było ograniczenie emisji gazów cieplarnianych względem 1990 r. o 90% do roku 2040 (obecnym celem na 2030 r. jest ograniczenie o 55%). Zdaniem EKZZ obecny mechanizm Funduszy na Rzecz Sprawiedliwej Transformacji jest zbyt wąski. Dotyczy tylko regionów wygaszających wydobycie węgla, torfu i łupków bitumicznych, a przy tym nie jest wystarczająco finansowany. Tymczasem produkcja przemysłowa w Europie spada, a konkurencja nie śpi. Stany Zjednoczone wprowadziły ogromny pakiet inwestycji w tzw. Inflation Reduction Act (IRA), który stymuluje tamtejszą zieloną transformację. Rządowe wsparcie jest jednak powiązane z warunkami pracy – firmy mają m.in. obowiązek organizowania płatnych praktyk, wspierania zrzeszania się w związkach zawodowych i wypłacania godziwych wynagrodzeń. Tymczasem w akcie mającym być odpowiedzią na amerykański IRA – unijnym Net Zero Industry Act, zapisy o godnej pracy i płatnych praktykach nie zostały umieszczone, ku niezadowoleniu europejskich związków. Efektywna polityka klimatyczna musi uwzględniać wyzwania społeczne, pracownicze i przemysłowe. Miejsca pracy w Europie muszą zapewniać godne zarobki i dobre standardy a tutejszy przemysł musi pozostać konkurencyjny względem innych. Nie możemy dopuścić do przenoszenia kluczowych branż poza Wspólnotę. Można to osiągnąć tylko przy dużych inwestycjach uwzględniających wysokie standardy zatrudnienia dla wykwalifikowanych pracowników. Na spotkaniu z wiceprzewodniczącym wykonawczym ds. Europejskiego Zielonego Ładu Marošem Šefčovičem i komisarzem ds. zatrudnienia i praw socjalnych Nicolasem Schmitem w poniedziałek 5 lutego, sekretarz EKZZ Ludovic Voet podkreślił, że istniejące cele klimatyczne na 2030 r. są społecznie nieodpowiednie do redukcji emisji CO2 o 55%. Zwiększenie ambicji w tym zakresie nie jest możliwe bez ram politycznych sprawiedliwej transformacji, które uwzględniałyby wszystkie dotknięte nią społeczności. "Potrzebujemy specjalnej unijnej dyrektywy w sprawie sprawiedliwej transformacji, aby przewidywać zmiany i zarządzać nimi w sposób, który nie pozostawi nikogo w tyle. Odpowiednie finansowanie, wysokiej jakości polityka przemysłowa bogata w miejsca pracy, uwarunkowania społeczne i zabezpieczenie praw pracowniczych w okresie transformacji muszą być podstawowymi elementami nowego podejścia UE" - podsumował Ludovic Voet. MZ

Czytaj więcej

14 lutego 2024

Fair European Labour Mobility 2

Aktualnie trwa FELM2: Fair European Labour Mobility 2, międzynarodowy projekt powołany przez UE, we współpracy z związkami zawodowymi i ośrodkami związanymi ze związkami zawodowymi w Austrii, Rumunii, Polsce, Słowenii, Bułgarii, Serbii, Niemczech i na Węgrzech, z głównym naciskiem na sektor opieki domowej. Projekt obejmuje kwestie pracowników delegowanych przed, w trakcie i po ich oddelegowaniu, uwzględniając obywateli państw europejskich oraz obywateli krajów trzecich, którzy są delegowani. Centra doradcze ścisłą współpracują i wymieniają informacje z różnych organów krajowych, takich jak inspektoraty pracy, organy BHP, instytucje zabezpieczenia społecznego, ELA itp. Jeśli planujesz rozpocząć pracę w Niemczech jako opiekun/ka osoby starszej (czy to jako obecny pracownik czy po zakończeniu współpracy), i potrzebujesz porady, napisz do nas na adres opzz@opieka.pl. Pomożemy! Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej.

Czytaj więcej

12 lutego 2024

Sztuczna inteligencja – nowy rozdział dla rynku pracy?

W dniu 1 lutego br. odbyła się w Madrycie konferencja zorganizowana przez Europejski Urząd ds. Pracy pod tytułem „Sztuczna inteligencja – nowy rozdział dla rynku pracy?”. Wydarzenie skupiło się na roli sztucznej inteligencji (AI) w kształtowaniu rynku pracy oraz mobilności pracowników.Podczas całodniowego spotkania uczestnicy skupiali się na tematach związanych ze sztuczną inteligencją oraz możliwościami jej zastosowania w celu lepszego zrozumienia rynku pracy i ochrony praw pracowników. W ramach tematycznych paneli dyskusyjnych poruszano kwestie dotyczące współpracy przy tworzeniu zasad sztucznej inteligencji na rynku pracy, podkreślając konieczność bliskiego współdziałania wszystkich zainteresowanych stron, w tym partnerów społecznych. W kontekście wzmocnienia konkurencyjności gospodarczej Europy podkreślono potrzebę wprowadzania technologicznych innowacji i rozwiązań, z równoczesnym zapewnieniem właściwej ochrony pracowników. Zaznaczono, że istotne jest ustalenie adekwatnych zasad kontroli nad sztuczną inteligencją, która w ostatnich latach znacząco rozszerzyła swoje oddziaływanie. W trakcie dyskusji uczestnicy konferencji wyrazili obawy pracowników związane z nowymi technologiami, jednak zgodzili się, że rynek pracy dynamicznie ewoluuje, generując nowe wymagania i wyzwania kompetencyjne. W kontekście zmieniających się potrzeb zaznaczono, że kluczowym elementem sukcesu będzie zdolność adaptacji i ciągłego rozwoju umiejętności, umożliwiających dostosowanie się do zmieniającego się środowiska pracy. Przedstawiciele firm poszukujących pracowników podkreślali korzyści płynące z wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji w dziedzinie dopasowywania stanowisk pracy do umiejętności pracowników. W ramach paneli dyskusyjnych poruszano także kwestie zdalnego oceniania umiejętności pracowników przy użyciu algorytmów oraz analizowania profili kandydatów w celu dopasowania ich do konkretnych stanowisk. Wartościowym elementem konferencji było przedstawienie przypadku wcześniejszego sprawdzenia poziomu umiejętności migrujących pracowników budowlanych z Dalekiego Wschodu przed ich przybyciem do kraju pracy. Niewątpliwie sztuczna inteligencja przyczynia się do automatyzacji wielu procesów, co może prowadzić do znaczących zmian w strukturze zatrudnienia. Obejmuje to pozytywne aspekty, takie jak zwiększenie satysfakcji z pracy, poprawa zdrowia pracowników, ułatwienie pracy i zwiększenie jej efektywności, ale również niesie zagrożenia, takie jak redukcja etatów, naruszenia danych osobowych oraz możliwość dyskryminacji. Uczestnicy konferencji zgodnie podkreślili, że konieczne jest wspólne podejście do wyzwań związanych z wdrożeniem sztucznej inteligencji, która staje się coraz bardziej "ludzka". Jednakże jednoznacznie wskazano na potrzebę wspólnej kontroli tego procesu, aby zapobiec nadużyciom w zatrudnieniu i wykonywaniu pracy. Paweł Śmigielski, dyrektor wydziału prawno-interwencyjnego OPZZ, reprezentował organizację na konferencji.

Czytaj więcej

06 lutego 2024

Panel dyskusyjny JDG

W dniu 5 lutego w siedzibie OPZZ odbył się panel dyskusyjny pt. „Otwieranie działalności gospodarczej w Polsce: rekomendacje prawno-podatkowe”. Wydarzenie zgromadziło specjalistów z różnych dziedzin, w tym Natalię Kolesnik, specjalistki Wydziału Międzynarodowego OPZZ zajmującej się problematyką migrantów i uchodźców, oraz przedstawicieli fundacji Prawo do ochrony Polska (Right to Protection Poland) i Microfinance Centre (MFC). Podczas dyskusji ekspertów poruszono kluczowe kwestie związane z zakładaniem firmy w Polsce oraz wsparciem w prowadzeniu własnego biznesu. Omówiono między innymi: ✔️Prawne aspekty rozpoczęcia działalności gospodarczej w Polsce. ✔️ Obowiązki rejestracyjne i sprawozdawczość finansową. ✔️Zasady rejestracji i obowiązki podatkowe. ✔️ Główne aspekty systemu podatkowego w Polsce oraz poszczególne obowiązki podatkowe przedsiębiorców. ✔️  Przykłady praktyczne bazujące na doświadczeniu ekspertów ✔️ „Gotowość psychologiczna” do prowadzenia firmy, wyzwania psycho-emocjonalne oraz stabilność emocjonalną przedsiębiorców. Warto zauważyć, że w 2023 roku Ukraińcy zarejestrowali ponad 30 tysięcy nowych prywatnych przedsiębiorstw w Polsce, co stanowi wzrost o ponad 67% w porównaniu do roku 2022. Dane CEIDG wskazują, że większość z tych firm działa w branży budowlanej (ponad 20%), a także w sektorze informatycznym, usługowym i handlowym. Szczególnie widoczny udział ukraińskich JDG zarejestrowanych jest w województwach Mazowieckim, Dolnośląskim, Małopolskim i Pomorskim.

Czytaj więcej