21 stycznia 2025
5 lutego 2025 roku industriAll Europe organizuje manifestację w Brukseli, by wezwać do proaktywnej polityki przemysłowej w Europie. Celem jest zapewnienie godnych miejsc pracy w przemyśle oraz przeciwdziałanie deindustrializacji, która stała się rzeczywistością w wielu częściach Europy. Manifestacja odbędzie się dwa tygodnie przed publikacją obiecanego Clean Industrial Deal. Od 2008 roku UE straciła 2,3 miliona miejsc pracy w przemyśle, w tym prawie milion od 2019 roku. Firmy coraz częściej grożą zamknięciami zakładów i cięciem produkcji, a pełny zakres kryzysu jest ukrywany przez krótkoterminowe umowy i zmniejszenie godzin pracy. Deindustrializacja dotyczy nie tylko tradycyjnych branż, ale także nowych, takich jak przemysł pojazdów elektrycznych. W manifestacji weźmie udział także organizacja członkowska OPZZ Federacja Związków Zawodowych Metalowców i Hutników w Polsce. Związki zawodowe z całej Europy mobilizują się, by domagać się od Komisji Europejskiej działań na rzecz przyszłości przemysłu. Wzywają do wprowadzenia proaktywnej polityki inwestycyjnej, solidarnościowej i innowacyjnej, zgodnej z celami klimatycznymi UE. Pięć pilnych działań, by uniknąć deindustrializacji: Moratorium na likwidację aktywów i przymusowe zwolnienia. Zmiana zasad fiskalnych w celu umożliwienia inwestycji w potrzeby społeczne i czystą transformację. Wykorzystanie uwarunkowań społecznych w zamówieniach publicznych w celu zapewnienia popytu i inwestycji w zakłady. Wykorzystanie pozostałych funduszy UE na odbudowę i obecnego budżetu UE (2019-24) w celu wypełnienia luki inwestycyjnej. Wzmocnienie odporności przemysłowej poprzez walkę z nadprodukcją i niesprawiedliwym handlem. Pięć kluczowych żądań inwestycyjnych: Inwestycje w prawo do szkoleń dla pracowników. Plan przemysłowy na rzecz godnych miejsc pracy w przemyśle w Europie. Inwestycje w sieci energetyczne i infrastrukturę. Wsparcie dla negocjacji zbiorowych i partycypację pracowników. Gwarancje godnych miejsc pracy w globalnych łańcuchach dostaw. Czas na zmianę – razem możemy budować odporną i zrównoważoną Europę z godnymi miejscami pracy w przemyśle. Dołącz do manifestacji!
Czytaj więcej
20 stycznia 2025
Spotkanie otworzył Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, który zwrócił uwagę na kluczowe wyzwania społeczne i ekonomiczne w kontekście polskiej prezydencji w Radzie UE. Podkreślił sześć priorytetowych celów prezydencji, z których szczególną uwagę poświęcił potrzebie przywrócenia uczciwych warunków konkurencji dla przemysłu Unii Europejskiej. W swoim wystąpieniu odniósł się również do transformacji energetycznej, wskazując na konieczność zapewnienia stabilnych i wiarygodnych dostaw surowców energetycznych oraz zwiększenia uniezależnienia Europy od importowanych technologii i surowców krytycznych. Podkreślił potrzebę ścisłej współpracy ze związkami zawodowymi, których głos powinien być uwzględniany przez rząd w trakcie polskiej prezydencji. W dalszej części debaty Norbert Kusiak przedstawił szczegółowe analizy dotyczące wynagrodzeń i kosztów produkcji, porównując ich udział w PKB w kontekście dyrektywy o minimalnych płacach. Omówił rolę przemysłu w kształtowaniu polskiej gospodarki, jego wkład w tworzenie PKB oraz znaczenie dla rynku pracy. Przedstawił dane dotyczące kosztów pracy w Polsce, udziału przemysłu w PKB oraz poziomu innowacyjności gospodarki. Zaprezentował także stanowisko OPZZ w sprawie dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w UE i podkreślił nasz działania nad projektem ustawy mającej na celu implementację tej dyrektywy do polskiego porządku prawnego oraz przygotowanie planu działania na rzecz wzmocnienia rokowań zbiorowych. Kończąc wystąpienie, odniósł się do opinii rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczącej zgodności dyrektywy o adekwatnym wynagrodzeniu minimalnym z prawem UE, podkreślając jej istotne znaczenie dla przyszłych regulacji w tym zakresie w Europie. Maciej Zaboronek i Mirosław Grzybek przedstawili stanowisko OPZZ w sprawie polityki przemysłowej, zwracając uwagę na potrzebę uszanowania postulatów pracowników dotyczących polityki klimatycznej, uwzględnienia celów środowiskowych w kontekście ekonomicznym i społecznym oraz potrzebę większej solidarności w ramach planu dotyczącego zmian klimatu w UE. W trakcie spotkania omówiono wyzwania związane z sektorem energetycznym w Polsce, takie jak wysoki udział węgla w miksie energetycznym, kwestię węgla metalurgicznego (zwanego koksowym), emisję CO2 oraz brak elektrowni jądrowych, ale również szanse związane z rozwojem rynku energii odnawialnej. Poruszono także kwestię potencjalnej współpracy w sektorze rybołówstwa na spotkaniu z Jackiem Dubińskim, oraz bezpieczeństwa dostaw nawozów i surowców krytycznych podczas rozmowy z Bożeną Borys i Andrzejem Krajewskim, podkreślając konieczność unikania zależności od zewnętrznych dostawców, a także potencjał prezydencji Polski w Radzie UE w 2025 r. w promowaniu bezpiecznych i zrównoważonych dostaw nawozów w Europie. Spotkanie z dnia 16 stycznia 2025 r. miało na celu wzmocnienie współpracy między OPZZ i LO Norway
Czytaj więcej
08 stycznia 2025
W kontekście przygotowań do nadchodzącego udziału reprezentantów polskiego rządu w 113. sesji Międzynarodowej Konferencji Pracy (ILC) w Genewie w okresie od 2 do 13 czerwca 2025 r., OPZZ złożyło pismo do przedstawicieli rządu o wsparcie działań Rady Administracyjnej Międzynarodowej Organizacji Pracy w egzekwowaniu stanowisk dotyczących Białorusi i innych organizacji naruszających prawa człowieka. Wsparcie to opiera się na różnych decyzjach i stanowiskach, w tym na rezolucjach Rady Administracyjnej MOP z listopada 2024 roku, w których wyrażono obawy związane z brakiem wdrożenia zaleceń komisji śledczych i specjalnych sprawozdawców ONZ ds. praw człowieka na Białorusi, a także z brakiem niezależności Białoruskiej Federacji Związków Zawodowych (FTUB). W związku z tym OPZZ zaapelowało o zdecydowaną reakcję polskiego rządu wobec władz Białorusi oraz wezwanie Białorusi do przyjęcia międzynarodowej misji humanitarnej w celu oceny stanu zdrowia zatrzymanych członków związku oraz trójstronnej misji MOP w celu oceny sytuacji. Ponadto wzywa się przedstawicieli polskiego rządu do podjęcia konkretnych działań mających na celu wykluczenie FTUB z członkostwa w MOP, sprzeciwianie się nominowaniu białoruskich delegacji pracowniczych na 113. sesję ILC oraz informowanie Dyrektora Generalnego MOP o wszelkich wnioskach o spotkanie ze strony Białorusi przed sesją Rady Zarządzającej w marcu 2025 roku. Podkreślono również poparcie dla działań ONZ, utworzenie grupy zadaniowej koordynującej wdrażanie zaleceń komitetu śledczego oraz znaczenie międzynarodowego zaangażowania w ochronę praw pracowniczych. Istota tych starań polega na gwarantowaniu wolności zrzeszania się, praworządności i demokracji na Białorusi i na całym świecie, przeciwdziałaniu ingerencji białoruskiego rządu w działania MOP oraz przestrzeganiu Międzynarodowych Standardów Pracy. Pismo znajdziesz tutaj
Czytaj więcej
07 stycznia 2025
W dniu 3 grudnia 2024 r. Komisja ds. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego potwierdziła swoje stanowisko w sprawie modyfikacji dyrektywy dotyczącej ERZ. Głosowanie już miało miejsce w kwietniu 2024 r., jednak po wyborach do Parlamentu Europejskiego konieczne było jego powtórzenie. Była to jedynie formalność, która odbyła się elektronicznie w zaledwie dwie minuty. 36 posłów poparło zmiany, trzech wstrzymało się od głosu, a jedenaście było przeciw, w tym wszyscy z partii o poglądach narodowo-konserwatywnych i radykalnie prawicowych. Wąska większość na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego Z inicjatywy krajowych partii konserwatywnych i radykalnie prawicowych głosowanie musiało zostać powtórzone na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu dnia 19 grudnia 2024 r. Ich celem było zablokowanie projektu na ostatniej prostej. W dniach poprzedzających głosowanie trwała intensywna kampania lobbingowa, m.in. ze strony stowarzyszenia pracodawców BusinessEurope, które stara się ograniczyć uprawnienia europejskich rad zakładowych. W głosowaniu (bez debaty) 300 posłów poparło stanowisko komisji, 254 było przeciw , a 21 wstrzymało się od głosu, co stanowiło niewielką większość 52%. Komisja Europejska przedstawiła projekt przepisów zmieniających dyrektywę dotyczącą ERZ w styczniu 2024 r., a Rada Ministrów przyjęła swoje stanowisko w czerwcu 2024 r. To oznacza, że negocjacje mogą rozpocząć się w styczniu 2025 r. w ramach trójstronnych rozmów między Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i Radą Ministrów. Wiele z proponowanych punktów jest już akceptowanych i zostanie uwzględnionych w nowym brzmieniu dyrektywy. Jednak kwestia kar dla firm łamiących przepisy dotyczące ERZ pozostaje otwarta, zarówno jeśli chodzi o wysokość grzywien, jak i możliwość nałożenia tymczasowych zakazów restrukturyzacji. Isabelle Schömann, zastępca sekretarza generalnego Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (EKZZ), podkreśliła znaczenie tego kamienia milowego, określając go jako ważne osiągnięcie dla pracowników w całej Europie. Zaznaczyła również potrzebę wprowadzenia bardziej konkretnych i egzekwowalnych praw, aby zapewnić, że opinie pracowników są właściwie brane pod uwagę przez kierownictwo globalnych korporacji. Teraz pracownicy zatrudnieni w międzynarodowych korporacjach stoją na progu posiadania silniejszego głosu w swoich zakładach pracy, dzięki zielonemu światłu Parlamentu Europejskiego dla zaktualizowanej dyrektywy dotyczącej Europejskiej Rady Zakładowej (ERZ). Pomimo sprzeciwu ze strony skrajnie prawicowej frakcji "Patriotów", ta decyzja jest korzystnym krokiem w kierunku zwiększenia reprezentacji pracowników poza granicami, ochrony praw związków zawodowych i promowania demokracji w miejscu pracy.
Czytaj więcej
03 stycznia 2025
1 stycznia 2025 r. Polska po raz drugi objęła przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej i będzie kierować jej pracami przez sześć miesięcy Rada Unii Europejskiej jest ważnym organem decyzyjnym UE, składającym się z ministrów 27 państw członkowskich UE. Rada negocjuje i przyjmuje przepisy UE, koordynuje politykę, zatwierdza budżet UE, reprezentuje UE na arenie międzynarodowej oraz opracowuje politykę zagraniczną i bezpieczeństwa. Więcej o prezydencji znajdziecie w oficjalnym portalu: https://polish-presidency.consilium.europa.eu/pl/ Kraj sprawujący prezydencję w Radzie przez sześć miesięcy kieruje pracami legislacyjnymi Rady, zapewnia ciągłość działań UE i wspiera współpracę między państwami członkowskimi. Najbliższe zadania Polski obejmują przewodniczenie pracom Rady, reprezentowanie Rady wobec innych instytucji UE, zarządzanie relacjami UE z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi oraz przejrzyste informowanie o wynikach posiedzeń. W systemie rotacyjnej prezydencji, co sześć miesięcy nowe państwo członkowskie przejmuje przewodnictwo, a każde trio prezydencji wyznacza długoterminowe cele i przygotowuje wspólny program na 18 miesięcy. Polska tworzy trio z Danią i Cyprem. Prezydencja Polski rozpoczynająca się w 2025 r. , wpisuje się w nowy cykl instytucjonalny po wyborach do Parlamentu Europejskiego i rozpoczęciu prac nowej Komisji Europejskiej i dodatkowo zbiega się z początkiem kadencji nowego prezydenta USA. Polska prezydencja skupi się na wzmocnieniu europejskiego bezpieczeństwa we wszystkich obszarach, takich jak obronność, ochrona granic zewnętrznych, walka z dezinformacją, transformacja energetyczna, konkurencyjne rolnictwo oraz bezpieczeństwo zdrowotne. Priorytety prezydencji to m.in. wspieranie europejskiej obronności, zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego obywatelom UE, zwiększenie odporności na ingerencję zewnętrzną i dezinformację, promowanie konkurencyjnego rolnictwa oraz poprawa bezpieczeństwa zdrowotnego. Program prezydencji znajdziecie w tym linku: https://polish-presidency.consilium.europa.eu/media/gt3pbw5w/program-polskiej-prezydencji-w-radzie-unii-europejskiej.pdf W obszarze zatrudnienia, spraw społecznych, zdrowia i ochrony konsumentów (EPSCO) Polska prezydencja skupi się na zapewnieniu sprawiedliwych, niedyskryminacyjnych i bezpiecznych warunków pracy w erze transformacji cyfrowej. Prezydencja będzie dążyć do równości, spójności i integracji, kładąc nacisk na równość płci i podejmując wyzwania stojące przed osobami starszymi oraz priorytetowo traktując zdrowie i bezpieczeństwo obywateli UE. Polska prezydencja skoncentruje się na trzech głównych obszarach w zakresie zatrudnienia, spraw społecznych i równości: Przyszłość pracy w cyfrowej Europie: prezydencja będzie prowadzić dyskusje na temat rozwiązań mających na celu ochronę pracowników w obliczu innowacji i automatyzacji. Inicjatywy obejmą środki legislacyjne dotyczące sztucznej inteligencji w miejscu pracy, telepracy i prawa do bycia offline. Prezydencja zajmie się również wdrożeniem strategicznych ram UE na rzecz bezpieczeństwa i higieny pracy na lata 2021-2027 oraz inicjatywami dotyczącymi ekonomii społecznej w kontekście cyfrowym. Aby zwalczyć niedobory siły roboczej, wysiłki skoncentrują się na zdobywaniu nowych umiejętności i przekwalifikowaniu, szczególnie w przypadku nieaktywnych pracowników, którzy stanowią niewykorzystany potencjał zatrudnienia. biorąc pod uwagę znaczenie dialogu społecznego, prezydencja będzie rozwijać i podkreślać jego rolę, kontynuując prace nad przeglądem dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych i inicjując nowy pakt na rzecz europejskiego dialogu społecznego. W obszarze równości, spójności i integracji prezydencja zwróci szczególną uwagę na grupy takie jak osoby niepełnosprawne, nieaktywni pracownicy, NEET, migranci i osoby mobilne wewnątrz UE. Ekonomia społeczna może pozytywnie wpłynąć na integrację marginalizowanych grup na rynku pracy. Priorytetem będzie równe traktowanie w miejscu pracy, z naciskiem na dalszy rozwój programów stażowych. Zostanie również zaakcentowany Europejski Filar Praw Socjalnych, który jest przewodnikiem dla państw członkowskich UE w promowaniu pozytywnej konwergencji warunków pracy i życia. Polska prezydencja zaangażuje się w przegląd Planu działania na rzecz Europejskiego filaru praw socjalnych do 2025 r., którego celem jest zwiększenie zatrudnienia, podniesienie umiejętności i zmniejszenie ubóstwa wśród Europejczyków do 2030 r. Europa równości, spójności i integracji: obejmuje wzmocnienie działań na rzecz równego traktowania i ochrony przed dyskryminacją grup mniejszościowych tworzących różnorodność w UE, wzmocnienie i promowanie działań na rzecz równości płci i zwalczania przemocy, w tym przemocy ze względu na płeć, będzie istotnym celem prac polskiej prezydencji. W szczególności wysiłki będą skoncentrowane na równości płci w nowoczesnym społeczeństwie cyfrowym. Celem jest wzmocnienie perspektywy równości i niedyskryminacji na poziomie UE, zwłaszcza w kontekście regulacji ustawy o usługach cyfrowych. Wysiłki te znajdą odzwierciedlenie w Deklaracji Trio na rzecz Równości Płci, która ma zostać podpisana w kwietniu 2025 roku. Prezydencja będzie również kontynuować wysiłki na rzecz przyjęcia dyrektywy wdrażającej zasadę równego traktowania. Konkluzje w sprawie wdrażania pekińskiej platformy działania przez państwa członkowskie zostaną przedstawione w jej 30. rocznicę. Prezydencja uwzględni w swoich działaniach plan działania na rzecz praw kobiet, którego publikację zaplanowano na marzec 2025 r., a także prace nad nowymi strategiami UE dotyczącymi równości. Zmiany demograficzne, w tym starzenie się społeczeństwa: w obszarze reagowania Europy na wyzwania transformacji srebrnej gospodarki, polska prezydencja będzie dążyć do priorytetowego traktowania polityki senioralnej, rozumianej jako kompleksowy zestaw działań na rzecz kształtowania warunków do godnego, zdrowego starzenia się i realizacji podstawowych praw osób starszych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona prawom osób starszych do samostanowienia, podejmowania decyzji o zakresie uczestnictwa w życiu społecznym oraz możliwościom wsparcia. Oprócz działań na rzecz godnego zabezpieczenia społecznego i dostępu do usług (przegląd zaleceń dotyczących przystępnej cenowo i wysokiej jakości opieki długoterminowej), polska prezydencja będzie promować inicjatywy wspierające aktywność seniorów na rynku pracy. Dla lepszego zrozumienia zmian demograficznych i sytuacji na rynku pracy prezydencja będzie dążyć do sfinalizowania prac nad rozporządzeniem w sprawie europejskich statystyk dotyczących ludności i mieszkalnictwa oraz rozporządzeniem w sprawie statystyk rynku pracy dotyczących przedsiębiorstw w UE. W kontekście podstawowych wartości Unii Europejskiej, takich jak szacunek dla jednostki, swoboda, demokracja, równość, sprawiedliwość i prawa człowieka i aby odnieść sukces, polskiej prezydencji niezbędna będzie konstruktywna współpraca z wieloma organizacjami. Partnerstwo społeczne w podejmowaniu decyzji związanych z prezydencją ma kluczowe znaczenie, ponieważ partnerzy ci reprezentują zróżnicowane interesy społeczne i gospodarcze, co prowadzi do bardziej zrównoważonych i efektywnych rozwiązań. Skuteczne zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron, w tym organizacji związkowych reprezentatywnych w kontekście ustawy z dnia 24 lipca 2015 r., o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Liczymy na to i będziemy wspierać swoim zaangażowaniem iż wykaże, że dialog społeczny i partnerstwo z przedstawicielami pracowników są kluczowe dla skutecznego zarządzania i zrównoważonego rozwoju.
Czytaj więcej
04 grudnia 2024
Międzynarodowa Konfederacja Związków Zawodowych (ITUC), podczas posiedzenia Rady Generalnej w Brasilii, potępia próbę wprowadzenia stanu wojennego w Korei Południowej i domaga się pełnego przywrócenia i poszanowania demokracji. W spotkaniu bierze udział Piotr Ostrowski. Prezydent Korei Południowej Yoon Suk Yeol złożył deklarację, oddając szerokie uprawnienia w ręce wojska i zawieszając demokratyczne instytucje. Został on jednak zmuszony do cofnięcia swojej decyzji po głosowaniu w parlamencie. Sekretarz Generalny MKZZ Luc Triangle stwierdził: "To ogłoszenie stanu wojennego przez prezydenta Yoona było niedopuszczalnym atakiem na demokrację, a także na mieszkańców Korei Południowej i ich ciężko wywalczone prawa. Była to wyraźna próba uciszenia głosów sprzeciwu, mających kluczowe znaczenie dla tętniącej życiem demokracji, ale po uwolnieniu się od poprzednich reżimów wojskowych, mieszkańcy Korei Południowej doskonale wiedzą, jak cenna jest demokracja i że należy jej bronić. MKZZ solidaryzuje się ze związkami zawodowymi i mieszkańcami Korei Południowej. Domagamy się poszanowania rządów prawa, ochrony podstawowych praw i wolności oraz pełnego przywrócenia demokracji i demokratycznych instytucji. Nie ma kompromisu. Demokracja i prawa wszystkich obywateli muszą być przestrzegane. Następnie związki zawodowe i inne grupy społeczeństwa obywatelskiego muszą zostać zaangażowane w wytyczenie drogi wyjścia Korei Południowej z bezprecedensowego kryzysu”.
Czytaj więcej
22 listopada 2024
W dniach 21-22 listopada 2024 r. w Budapeszcie odbyła się konferencja przedstawicieli związków zawodowych z krajów Grupy Wyszehradzkiej (V4). Spotkanie było okazją dla przedstawicieli związków zawodowych z grupy V-4 do wymiany doświadczeń. Dyskusje toczyły się wokół sytuacji na rynku pracy, systemów i polityk innowacji w UE-CEE, implementacji dyrektywy o płacy minimalnej, układów zbiorowych pracy oraz rozwoju ruchu związkowego. Pierwszego dnia spotkania dr Melinda Mészáros (prezydent węgierskiej centrali związkowej LIGA) powitała gości, podkreślając znaczenie współpracy regionalnej. Pierwszym punktem programu była dyskusja na temat aktualnych wyzwań i sukcesów ruchu związkowego i rynku pracy. Reprezentująca OPZZ, Magdalena Chojnowska z wydziału międzynarodowego omówiła sytuację pracowników na naszym rynku pracy, podkreślając wysoki wskaźnik zatrudnienia w porównaniu z innymi krajami UE, historycznie niską stopę bezrobocia na poziomie 5% oraz nierównomierny rozkład stóp bezrobocia między obszarami miejskimi i wiejskimi. Odniosła się również do kwestii takich jak niewystarczający wzrost płac w sektorze publicznym i możliwa bariera wzrostu płac wynikająca z unijnej procedury nadmiernego deficytu, którą Polska ma zostać objęta w 2025 roku. Wspomniała o decyzji polskiego rządu o wdrożeniu szybkiej ścieżki dostosowawczej, potencjalnie skutkującej drastycznymi cięciami. Za pośrednictwem łącza internetowego odbyło się spotkanie z zastępcą sekretarza generalnego Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych, Tea Jarc, która przedstawiła przegląd bieżących priorytetów EKZZ w zakresie polityki przemysłowej, odnowy związków zawodowych, rozwoju konkurencyjności, mieszkalnictwa, europejskiego dialogu społecznego oraz przyszłych zmian w finansowaniu strukturalnym UE w kontekście regionu Grupy Wyszehradzkiej. Drugiego dnia spotkanie liderów związków zawodowych V4 było kontynuowane w rozszerzonym formacie z dwoma zaproszonymi prelegentami, którzy przedstawili tematy do dyskusji. Dr Ernst Hillebrand, szef biura FES w Budapeszcie, przedstawił przegląd możliwości regionu w zakresie sprostania przyszłym wyzwaniom gospodarczym. Ocenił, że pod względem dostępności kapitału ludzkiego, takiego jak wiedza techniczna, region Europy Środkowo-Wschodniej plasuje się dobrze według badania PISA, ale innowacyjność w regionie jest niska w porównaniu do produkcji i wytwarzania. Zwrócił również uwagę na wysoki odsetek firm zarządzanych z zagranicy w regionie w porównaniu ze średnią europejską. Przedstawicielka OPZZ podkreśliła, że: „inwestycje i innowacje powinny być rozpatrywane łącznie, ponieważ innowacyjność i wysokie płace są ze sobą ściśle powiązane. Aby firmy były innowacyjne, konieczne są inwestycje w badania i rozwój”. Zwróciła również uwagę na niewystarczające krajowe inwestycje w stosunku do PKB, zwłaszcza w badania i rozwój, gdzie wydatki są o połowę niższe niż w krajach skandynawskich. Podkreśliła też znaczenie inwestowania w innowacje w celu stymulowania wzrostu płac, i przedstawiła niskie koszty pracy jako przeszkodę dla innowacji. W przededniu prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej podkreśliła potrzebę jasnej polityki przemysłowej w celu określenia celów rozwojowych Polski na przyszłość. Wsparcie, dotacje i inwestycje powinny być przejrzyste dla społeczeństwa, aby zapewnić jasność i kierunek rozwoju kraju. W ostatnim panelu omówiono stan ochrony zbiorowej w państwach członkowskich UE, podkreślając różne wartości referencyjne dla średnich wynagrodzeń w ich przepisach krajów grupy V4 Podkreślono wysiłki mające na celu rozszerzenie zakresu układów zbiorowych pracy i omówiono różne korzyści dostępne dla członków związków zawodowych w Europie, a także wyzwania, takie jak brak partnerów ze strony pracodawców i progi reprezentatywności. Omówiono możliwość bezpośredniego otrzymywania dotacji unijnych przez partnerów społecznych, a także sankcje i monitorowanie przestrzegania zobowiązań wynikających z układów zbiorowych. Dyskusję zakończyła dr Melinda Mészáros, która stwierdziła, że związki zawodowe mają jeszcze wiele do zrobienia, podziękowała związkom zawodowym za ich udział i wyraziła nadzieję, że spotkanie będzie kontynuowane wkrótce.
Czytaj więcej
04 listopada 2024
Celem tego seminarium szkoleniowego, zorganizowanego przez ETUI we współpracy z OPZZ było bliższe przyjrzenie się wybranym wyrokom ERZ i wyciągnięcie wniosków dla praktyków ERZ. Chociaż szkolenie opierało się na analizie orzecznictwa, nie było przeznaczone wyłącznie dla prawników! Wręcz przeciwnie, zebraliśmy know-how ze sfery prawnej ERZ i opracowaliśmy wnioski w grupie praktyków ERZ, jednocześnie aktualizując naszą wiedzę na temat najważniejszych elementów orzecznictwa ERZ zebranych do tej pory przez ETUI. Mieliśmy szczęście mieć dwóch kolegów jako prelegentów, którzy osobiście prowadzili sprawy sądowe z Verizon i Adecco. Koledzy podzielili się z nami swoim doświadczeniem ze swoich sporów sądowych i procedur sądowych, które przygotowali i przeprowadzili w imieniu sowich ERZ -tów. Był to bardzo cenny wkład, z bardzo praktycznym doświadczeniem, z którego mogliśmy się wiele nauczyć. Ponadto mieliśmy za zadanie przeanalizować orzecznictwo, aby móc samodzielnie zrozumieć orzeczenia sądowe w niektórych sprawach, które mogą pojawić się na naszej drodze. Wreszcie, mieliśmy okazję doświadczyć, jak może wyglądać sala sądowa podczas próbnego procesu. Wiązało się to z odgrywaniem ról, co było nie tylko zabawne, ale przede wszystkim pozwalało realnie poznać uczucie bycia na sali sądowej. Następnego dnia mieliśmy seminarium z prawnikiem, który udzielił nam wielu praktycznych wskazówek, sztuczek i porad dotyczących dotyczących spraw sadowych i strategii prawnych, a na koniec przeprowadziliśmy burzę mózgów dotyczącą tego czy potrzebujemy sporu sądowego i jakich zasobów potrzebujemy w zakresie działań na rzecz praw ERZ. W warsztatach wzięła udział grupa naszych koleżanek i kolegów z OPZZ.
Czytaj więcej
18 października 2024
Dyskusje skupiały się na porozumieniach zbiorowych uzyskanych przez kraje nadbałtyckie i północne. W Szwecji firmy takie jak Foodora i Instabee w dziedzinie dostaw notują postęp, podpisując umowy zbiorowe, poprawiając warunki zatrudnienia, ustalając płace i świadczenia. Te umowy określają minimalną stawkę godzinową, dodatkową opłatę za nadgodziny i pracę w weekendy, ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne, godziny pracy, zasady odpoczynku oraz przepisy BHP. Mają one na celu zapewnienie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, rozwijanie kwalifikacji poprzez szkolenia i elastyczność w godzinach pracy. Podobnie na Litwie, umowy zbiorowe odgrywają ważną rolę w organizowaniu i negocjacjach dotyczących praw i warunków pracy pracowników. Są one uregulowane przepisami prawa pracy, dając pracownikom prawo do przynależności do związków zawodowych i negocjowania warunków z pracodawcami. Obejmują one różne sektory, takie jak przemysł, usługi i sektor publiczny, poprawiając warunki pracy i płace. Jednakże wyzwania, takie jak niskie członkostwo w związkach zawodowych, zmieniające się struktury zatrudnienia i brak świadomości wśród młodych pracowników, stanowią przeszkody dla skuteczności tych umów. Mimo trudności, porozumienia te przyczyniają się do wzmocnienia praw pracowników i ich pozycji na rynku pracy. Z kolei na Białorusi niezależny związek zawodowy BKDP boryka się z poważnymi wyzwaniami związanymi z represjami rządowymi, szczególnie po protestach w 2020 roku. Wielu liderów zostało aresztowanych, co zwiększyło obawy pracowników przed zaangażowaniem się w działalność związkową. Rząd faworyzuje związki zawodowe pod kontrolą, ograniczając działania BKDP. Mimo przeciwności BKDP nadal broni praw pracowników, podkreślając znaczenie wsparcia niezależnych związków zawodowych w autorytarnym reżimie. Porównując Polskę i Szwecję, różnice dotyczą struktury i efektywności umów zbiorowych. W Polsce jest ich mniej ze względu na mniejsze członkostwo w związkach zawodowych i złożone procedury negocjacyjne, szczególnie w sektorze prywatnym. Natomiast Szwecja posiada dobrze rozwinięty system z wysokim członkostwem w związkach zawodowych, co umożliwia zawieranie szerokich umów zbiorowych w różnych sektorach, wspieranych przez silną tradycję dialogu społecznego. Kolejnym tematem było organizowanie się pracowników w dobie gwałtownych zmian rynku pracy. Przedstawicielka OPZZ, Magdalena Chojnowska, jako panelistka przedstawiła doświadczenia pracowników platform cyfrowych i sukcesy w organizowaniu, dzięki zaangażowaniu działaczy Konfederacji Pracy OPZZ, oraz najnowsze zmiany w legislacyjne wspierające związki zawodowe . Kolejne spotkanie BASTUN zaplanowano na kwiecień 2025 roku, a jego tematem będą dalsze dyskusje na temat organizowania związków zawodowych i układów zbiorowych.
Czytaj więcej
09 października 2024
OPZZ prowadzi aktywną działalność informacyjną dla cudzoziemców przebywających na terenie Polski. Pracujemy nad wyzwaniami, z którymi stykają się cudzoziemcy, i zapewniamy profesjonalne wsparcie migrantom, wkładając w to wiele wysiłku. Oczywiście my jako Związki Zawodowe, koncentrujemy się na prawach pracowników, rozumiemy sytuacje, w jakich znajdują się migranci i uchodźcy, oraz jaką pomoc możemy im zapewnić i najlepsze sposoby rozwiązywania problemów. Chociaż Polska stała się nowym domem dla wielu ukraińskich uchodźców, życie i zatrudnienie w innym kraju mogą być trudne. Rozumiemy, że oni potrzebują wsparcia, aby pomyślnie się zaadaptować i chronić swoje prawa w Polsce. Dzięki naszym partnerom z Centrum Solidarności, rozpoczęliśmy nowy projekt „Nawigacja w kwestiach prawnych: zwiększenie możliwości ukraińskich uchodźców w Polsce”. Program ma na celu zwiększenie świadomości na temat odpowiednich polskich przepisów, zasad i procedur wśród ukraińskich uchodźców i migrantów w Polsce oraz wzmocnienie możliwości ochrony swoich praw i pewnego dostępu do usług prawnych. Program obejmuje bezpłatne konsultacje i porady, które odbywają się 2-3 razy w tygodniu oraz 5 seminariów z zakresu prawa pracy. To sesje informacyjne z możliwością zadawania pytań i uzyskania indywidualnych konsultacji. Spotkania i seminaria mają na celu pomóc ukraińskim migrantom pewnie poruszać się w polskim systemie prawnym i unikać ryzyka, które mogą pojawić się podczas zatrudnienia lub pobytu w kraju. Znajomość swoich praw i obowiązków to podstawa budowania bezpiecznego i stabilnego życia za granicą. Ten program pomoże zrozumieć swoje prawa, uzyskać wsparcie i być pewnym swoich możliwości na polskim rynku pracy. Zapisy na konsultacje i dodatkowe informacje pod numerem tel.: 572-426-485 Nataliia. Nataliia Kolesnik Dział międzynarodowy
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA - Aplikacje i strony internetowe