Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Świat

02 października 2024

Young Trade Union Leaders. Youth Capacity Development Programme

W dniach od 17-20 września (przewodniczący ZZM w Zakładzie Północnym PKP Intercity S.A, wiceprzewodniczący komisji ds. młodych, promocji i rozwoju związków zawodowych) Daniel Biernacik brał udział w pierwszej części programu dedykowanemu młodym liderom związkowym pod nazwą „Young Trade Union Leaders. Youth Capacity Development Programme” organizowanym przez ETUI we współudziale CGIL (Włoską Konfederacją Pracy) oraz fińską organizacją TSL. Jest to wyselekcjonowana grupa 24 młodych związkowców z 15 europejskich krajów. Pierwsza część programu skupiła się na wykorzystaniu technik szybkiej ideacji do generowania pomysłów i pytań, technik angażowania innych osób w pracę w zespole oraz grupie. W ciągu kilku dni młodzi związkowcy odbyli szereg spotkań w kilku europejskich instytucjach, które reprezentowali: Nicoletta Merlo (European Economic and Social Committee i European Commission), Sarah King (EESC), Giulią Barbucci (EESC i szefem Biura CGIL Europe w Brukseli). Tea Jarc i Thomas Shannon (European Trade Union Confederation), Susanna Salovaara (dyrektor Biura FinnUnions w Brukseli), Patricia Velicu (Industriall All), Priya Klinenberg (EFFAT) oraz Josef Maurer (ETF- The European Transport Workers' Federation).  Poziom merytoryczny oraz stworzona przestrzeń do wspólnej pracy i wymiany doświadczeń stała na najwyższym możliwym poziomie. Nie byłoby to możliwe bez wspaniałych nauczycieli i edukatorów: Paula Mejía i Jonathan Dunn-Santos, Otto Köngäs oraz Michela Aprea. Dbali o to, aby wycisnąć wszystko co najlepsze z tak perspektywicznej grupy ja ta obecna w tych dniach w Brukseli. Kolejne spotkanie w ramach II części programu odbędzie się we włoskim Bari w dniach 02-06 grudnia 2024. 

Czytaj więcej

02 października 2024

Silny głos pracowników platformowych podczas konferencji Platforum w Paryżu

Pracownicy platformowi i przedstawiciele związków zawodowych z Europy zgromadzili się 25 i 26 września 2024 r. w Paryżu, aby dyskutować nad wdrożeniem w krajach członkowskich Dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych i możliwościach przyszłych działań związków na rzecz pracowników platformowych. Uczestnicy konferencji nie kryli swojego zadowolenia z przyjęcia progresywnej dyrektywy, która daje większe uprawnienia pracownikom platformowym w postaci narzędzi kontroli nad algorytmem zarządzającym pracą, mechanizmu domniemania zatrudnienia pracowniczego i ciężaru dowodu po stronie pracodawcy (platformy) w przypadku chęci jego podważenia, a także dodatkowych instrumentów egzekwowania prawa m.in. przez inspekcje pracy. W związku z wyborami do Europarlamentu dyrektywa oficjalnie zostanie przyjęta dopiero jesienią 2024 r. i od tego momentu zacznie biec dwuletni okres na transponowanie dyrektywy do krajowego prawodawstwa. Uczestnicy Platforum dzielili się także swoimi obawami związanymi ze szczegółami procesu transpozycji i zagrożeniem ograniczenia siły unijnej regulacji w zderzeniu z krajowymi systemami prawa pracy. W sesji plenarnej Nicolas Schmit, Komisarz ds. Zatrudnienia i Praw Społecznych podkreślał niedorzeczność faktu traktowania kurierów jako niezależnych kontrahentów, mimo że treść ich pracy wyraźnie wskazuje na stosunek pracy, jak również na dewastujące dla dobra publicznego modele biznesowe dużej części platform cyfrowych. W podobnym tonie wypowiadała się Li Andersson, Przewodnicząca Komisji ds. Zatrudnienia w Parlamencie Europejskim, która wskazywała na strategiczną rolę tej dyrektywy i konieczność zabezpieczenia najbardziej prekarnych zawodów przed wyzyskiem, który prowadzi wprost do wzrostu popularności skrajnej prawicy i populistów w Europie. W polskim kontekście głównym wyzwaniem będzie wprowadzenie do doktryny prawnej domniemania zatrudnienia pracowniczego oraz ograniczenie stosowania umów zlecenia i innych patologicznych schematów kontraktowych, jak umowa z kurierem na najem roweru czy wynagrodzenie za powtarzające się świadczenia niepieniężne rzecz spółki, w których kurierzy są mikroudziałowcami.

Czytaj więcej

01 października 2024

Coroczna konferencja Europejskich Rad Zakładowych

Członkowie europejskich rad zakładowych, specjalnych grup negocjacyjnych, eksperci i związkowcy zebrali się na dorocznej konferencji zorganizowanej przez Europejską Konfederację Związków Zawodowych, która odbyła się w dniach 26 i 17 września w Brukseli. Dyskusja koncentrowała się na treści i procedurze legislacyjnej  w Unii Europejskiej dotyczącej rewizji Dyrektywy o Europejskich Radach Zakładowych. Wśród kwestii omawianych na spotkaniu znalazły się przepisy odstraszające pracodawców i nadużywanie przez nich klauzul poufności, a także potrzeba posiadania przez członków ERZ instrumentu ochrony prawnej, dostęp do szybkiej ścieżki postępowania sądowego, przeniesienie ciężaru kosztów prawnych na kierownictwo firmy oraz rezygnacja z wyjątków i zwolnień. Podczas konferencji położono nacisk na demokrację w miejscu pracy jako część europejskiego modelu społecznego oraz na wspieranie zwiększonej zdolności partnerów społecznych do promowania dialogu społecznego( jako kluczowego elementu leżącego u podstaw konkurencyjności UE (nie zapominając o pracownikach). Podniesiono kwestię demokratycznego uczestnictwa pracowników w miejscu pracy przekładającego się na większe zaangażowanie i wydajność, a także potrzebę uświadomienia pracodawcom nacisku na szkolenie pracowników w celu wyeliminowania luk w umiejętnościach (jako korzyści dla pracodawców). Innymi ważnymi elementami konferencji były wnioski dotyczące potrzeby zapewnienia szkoleń dla europejskich rad zakładowych, aby wiedziały, jak korzystać z dyrektywy, wzajemnej wymiany doświadczeń i walki ze skrajną prawicą. Europejska Konfederacja Pracowników Transportu przedstawiła opracowany przez siebie przewodnik, zatytułowany „Jak radzić sobie z ponadnarodową restrukturyzacją”, który został zaprezentowany podczas konferencji. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nim klikając na link: https://restructuring-navigator.eu/pl

Czytaj więcej

31 lipca 2024

Polska obejmie prezydencję w Radzie Unii Europejskiej

1 stycznia 2025 roku Polska po raz drugi obejmie prezydencję w Radzie Unii Europejskiej i przez sześć miesięcy będzie przewodniczyć jej pracom. To wyjątkowe wyróżnienie dla naszego kraju i jednocześnie ogromne wyzwanie, wymagające starannego przygotowania i włączenia Rady Dialogu Społecznego w realizację celów prezydencji. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS z ramienia OPZZ Do najważniejszych zadań prezydencji należy przewodniczenie Radzie UE i jej organom przygotowawczym, realizowane poprzez kształtowanie agendy Rady UE na dany okres. Polski rząd, w porozumieniu z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej, ustalił trzy główne priorytety, które będą wyznaczać kierunek prac Rady UE pod polskim przewodnictwem: zacieśnienie współpracy Unii Europejskiej ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki; rozszerzenie Unii Europejskiej o nowe państwa członkowskie i udział UE w odbudowie Ukrainy; zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego UE z poszanowaniem zasad sprawiedliwej transformacji energetycznej. Kluczowym elementem prezydencji powinien być dialog społeczny oraz włączenie związków zawodowych i organizacji pracodawców w realizację jej celów. Dlatego, w odpowiedzi na działania rządu, Rada Dialogu Społecznego powołała Zespół problemowy ds. Prezydencji Rzeczypospolitej w Radzie UE. Zespół ten ma za zadanie wspierać realizację priorytetów oraz dbać o bieżący dialog i współpracę ze stroną rządową. Do jego głównych zadań należą w szczególności: przedstawianie przez stronę rządową priorytetów i agendy na okres prezydencji; wymiana informacji i stanowisk, w odniesieniu do kluczowych kwestii związanych z realizacją prezydencji RP w Radzie UE; współpraca z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym oraz Radą Działalności Pożytku Publicznego w trakcie trwania prezydencji RP w Radzie UE, w tym przy organizacji wyjazdowego posiedzenia Biura EKES w Polsce i dorocznego spotkania Europejskiej Sieci krajowych rad społeczno-gospodarczych UE i instytucji podobnych; bieżący dialog i współpraca ze stroną rządową. Przewodniczącym Zespołu doraźnego będzie przedstawiciel strony pracodawców, wskazany przez Związek Pracodawców Business Centre Club. Włączenie partnerów społecznych w procesy decyzyjne związane z prezydencją, jest nie tylko konieczne, ale także dla wszystkich korzystne. Partnerzy społeczni reprezentują bowiem szerokie spektrum interesów społecznych i gospodarczych, co pozwala na wypracowanie bardziej zrównoważonych i efektywnych rozwiązań. Sukces polskiej prezydencji będzie zależeć od skutecznego zaangażowania wszystkich interesariuszy w realizację ustalonych celów. Rada Dialogu Społecznego odgrywa tu kluczową rolę, ponieważ jej wsparcie i aktywny udział mogą znacząco przyczynić się do osiągnięcia sukcesu Polski. Przez najbliższe sześć miesięcy Polska ma szansę pokazać, że dialog społeczny i partnerska współpraca z Radą Dialogu Społecznego są fundamentem efektywnego zarządzania i zrównoważonego rozwoju. Czy tak rzeczywiście będzie? (nq)

Czytaj więcej

13 czerwca 2024

Globalny Indeks Praw ITUC 2024

Globalny Indeks Praw ITUC 2024 to trudna lektura - wyraźny i pilny sygnał ostrzegawczy, że demokratyczne wartości i podstawowe prawa uzgodnione przez większość krajów na szczeblu międzynarodowym rozpadają się. Globalny Indeks Praw Pracowniczych ITUC to kompleksowy przegląd praw pracowniczych w 151 krajach na podstawie listy 97 wskaźników pochodzących z konwencji MOP i orzecznictwa, i jako taki jest jedyną bazą danych tego rodzaju. Ocenia ona kraje w skali od 1 do 5+ w oparciu o stopień poszanowania praw pracowniczych. 10 najgorszych krajów dla pracowników to: Bangladesz, Białoruś, Ekwador, Egipt, Eswatini, Gwatemala, Myanmar, Filipiny, Tunezja i Turcija. - Dwudziestu dwóch związkowców zostało zabitych w sześciu krajach: Bangladeszu, Kolumbii, Gwatemali, Hondurasie, Filipinach i Republice Korei. - Warunki w 12 krajach są tak złe z powodu załamania rządów prawa, że otrzymały one ocenę 5+. - 87% krajów naruszyło prawo do strajku. - 79% krajów naruszyło prawo do rokowań zbiorowych. - 75% krajów pozbawiało pracowników prawa do zakładania związków zawodowych lub wstępowania do nich. - 74% krajów utrudniało rejestrację związków zawodowych. - W 65% krajów pracownicy nie mieli dostępu do wymiaru sprawiedliwości lub dostęp ten był ograniczony. - 43% krajów ograniczyło wolność słowa i zgromadzeń. - Pracownicy byli aresztowani i zatrzymywani w 74 krajach. - Pracownicy doświadczyli przemocy w 44 krajach. Średnia ocena w Europie wynosi 2,73, co oznacza spadek z 2,56 w 2023 r. i kontynuację gwałtownego spadku z 1,84 w 2014 r. - największego spadku odnotowanego w jakimkolwiek regionie na świecie w ciągu ostatnich 10 lat. Ogólny obraz, jaki wyłania się z raportu, to nieustanny atak na swobody obywatelskie, prawa pracownicze i interesy ludzi pracy. Należy pamiętać, że pod liczbami kryją się ludzie, ludzie i ich historia, historia klasy robotniczej, matek, ojców, synów, córek, którzy stawiają czoła zagrożeniom, aby bronić praw demokratycznym i poprawić życie przyszłość dla nas wszystkich, ponieważ  nie ma praw związkowych bez demokracji  i demokracji bez praw związkowych.

Czytaj więcej

11 czerwca 2024

VI Międzysektorowy Okrągły Stół na Rzecz Wsparcia Integracji Migrantów i Uchodźców w Polsce „Polityka Integracyjna Polski”

11 czerwca odbyło się szóste spotkanie Międzysektorowego Okrągłego Stołu na rzecz wsparcia integracji migrantów i uchodźców: „Polityka integracyjna Polski”, zorganizowane przez IOM we współpracy z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych reprezentowała Natalia Kolesnik, specjalistka wydziału międzynarodowego OPZZ, zajmująca się problematyką migrantów i uchodźców. Przez kilka lat pracy w OPZZ z cudzoziemcami i migrantami Natalia zdobyła dużo doświadczenia w różnych obszarach oraz wyzwaniach stojących przed uchodźcami i migrantami. Również rozumiemy sytuacje, w jakich znajdują się osoby migrujące, a także jaką pomoc możemy im zaoferować i w jakie najlepsze sposoby rozwiązać problemy. Pierwsza część spotkania obejmowała prezentacje na temat „Wyzwania, priorytety, cele i strategie polityki integracyjnej na poziomie krajowym”, które przedstawili: - Dr Karolina Podgórska (Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego) - Janina Owczarek, koordynatorka Programu Migracji Pracowniczych i Inkluzji Społecznej (IOM Polska) - Bartłomiej Potocki, Dyrektor Departamentu Integracji Społecznej (Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) Integracja jest jednym z kluczowych elementów udanej adaptacji migrantów w polskim społeczeństwie. Obejmuje naukę języka, zapoznanie się z kulturą, zatrudnienie, zapewnienie dostępu do edukacji i usług socjalnych, a także wspieranie aktywnego udziału w życiu społecznym. Podkreślono, że integracja musi być definiowana jako proces dwustronny, którego celem jest spójność społeczna. Spójne społeczeństwo tworzy poczucie przynależności, promuje zaufanie. Kompleksowe programy integracyjne obejmują: - Wspieranie społeczeństw przyjmujących: budowanie kompetencji międzykulturowych, wsparcie instytucjonalne, opracowywanie mechanizmów skierowań, ułatwianie nawiązywania pozytywnych relacji, promowanie pozytywnej narracji, przeciwdziałanie ksenofobii i dyskryminacji, wspieranie procesów konsultacyjnych. - Umożliwianie migrantom poruszania się w społeczeństwie przyjmującym: wsparcie w orientacji przed przyjazdem i po przyjeździe. - Ułatwianie integracji społecznej i gospodarczej migrantów: nauka języka, uznawanie umiejętności i kwalifikacji, wsparcie w podjęciu legalnego zatrudnienia, szkolenia zawodowe. Plan działania Komisji Europejskiej na rzecz integracji i włączenia społecznego na lata 2021-2027 zakłada: - Promowanie edukacji i szkoleń włączających na wszystkich poziomach edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem ułatwiania uznawania kwalifikacji, ustawicznej nauki języków i zarządzania różnorodnością. - Poprawę możliwości zatrudnienia i uznawania umiejętności w celu promowania integracji migrantów na rynku pracy. - Promowanie dostępu do usług zdrowotnych, w tym opieki psychiatrycznej i zdrowia reprodukcyjnego. - Promowanie dostępu do odpowiednich i niedrogich mieszkań oraz wspieranie wymiany doświadczeń na poziomie lokalnym i regionalnym w zakresie zwalczania dyskryminacji i segregacji na rynku mieszkaniowym. - Aktywny udział i włączenie w procesach kształtowania polityki. W drugiej części spotkania omówiono diagnozę wyzwań oraz wypracowano rekomendacje w zakresie polityki integracyjnej w wybranych obszarach: - Podnoszenie kompetencji językowych migrantów i uchodźców jako kluczowego narzędzia integracji społecznej i zawodowej - Budowanie dialogu międzykulturowego i spójności społecznej - Od integracji do partycypacji społecznej i politycznej - Wspieranie lokalnych aktorów procesu integracyjnego oraz wzmocnienie współpracy międzysektorowej Spotkanie zakończyło się podsumowaniem całodniowych dyskusji i wniosków. Nataliia Kolesnik, Wydział Międzynarodowy 

Czytaj więcej

11 czerwca 2024

112 Sesja Międzynarodowej Konferencji Pracy w Genewie

Trwa 112 Sesja Międzynarodowej Konferencji Pracy w Genewie. Jak co rok, w obradach uczestniczy delegacja Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. W tym roku delegatem strony pracowniczej z Polski jest Przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski. OPZZ reprezentuje w trakcie obrad także Jacek Dubiński, Przewodniczący Rady OPZZ Województwa Zachodniopomorskiego i Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków. Poniżej treść wystąpienia Przewodniczącego OPZZ w imieniu grupy pracowniczej z Polski podczas plenarnego posiedzenia Konferencji w trakcie dyskusji nad Raportem Dyrektora-Generalnego Międzynarodowej Organizacji Pracy.  Piotr OstrowskiDelegat pracowników, PolskaGenewa, 11 czerwca 2024 r. Szanowny Panie Przewodniczący!Szanowni Delegaci, Mam zaszczyt i przywilej przemawiać w imieniu delegacji pracowników z Polski, która składa się z przedstawicieli trzech związków zawodowych: Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność" oraz Forum Związków Zawodowych. Raport Dyrektora Generalnego koncentruje się na umowie społecznej jako instytucyjnym instrumencie zapewniającym sprawiedliwość społeczną poprzez godną pracę dla wszystkich. Dokument nie odnosi się do umowy społecznej jako takiej, ale idzie dalej, proponując ideę jej odnowienia, która ma być z powodzeniem realizowana przez MOP, biorąc pod uwagę obecne i przyszłe wyzwania. Zgadzamy się, że nie możemy odnowić umowy społecznej bez środków instytucjonalnych, którymi dysponują trójstronni partnerzy. Jednak samo istnienie organów dialogu społecznego nie wystarczy. Pytanie brzmi, czy trójstronni partnerzy uznają dialog społeczny za ważną instytucję współkształtowania polityki społeczno-gospodarczej i czy mają pełne zaufanie do siebie i swojej roli w dialogu. Naszym zdaniem jakość praktyki trójstronności jest jednym z kluczowych wyzwań dla Polski. Brak zaufania przyczynia się do polaryzacji, przez co kompromis, konsensus i kreatywne rozwiązywanie problemów wydają się niemożliwe. Zasada MOP, że praca nie jest towarem, pozostaje jak zawsze aktualna, podobnie jak zrozumienie, że trójstronność i dialog społeczny są najbardziej skutecznymi i uzasadnionymi narzędziami kształtowania uniwersalnych standardów minimalnych. Należy położyć nacisk na potrzebę spójności i współpracy, która ma kluczowe znaczenie dla budowania zaufania. Aby odnieść sukces w tym procesie, wszyscy partnerzy, w szczególności związki zawodowe, muszą być włączeni i szanowani. W tym kontekście z zadowoleniem przyjmujemy deklaracje obecnego polskiego rządu, a w szczególności Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, że dialog społeczny z partnerami społecznymi będzie podstawowym elementem wszystkich polityk. Wierzymy, że opinie związków zawodowych będą uważane za ważne przez obecny rząd. Z zadowoleniem przyjmujemy również zapowiedź polskiego rządu o przystąpieniu do Globalnej Koalicji na rzecz Sprawiedliwości Społecznej. Szanowni Państwo! Układy zbiorowe pracy i procedury negocjacji zbiorowych na wszystkich szczeblach pozostają kluczowym elementem dialogu społecznego, promowanym i chronionym także przez MOP. Niestety, Polska należy do krajów europejskich o najniższym poziomie objęcia układami zbiorowymi pracy i najniższej ich liczbie, w szczególności na poziomie branżowym. Co więcej, otrzymujemy niepokojące i niedopuszczalne informacje, że istniejące układy zbiorowe pracy mają zostać wypowiedziane. Tak jest na przykład w przypadku Poczty Polskiej, firmy zatrudniającej ponad 60 000 pracowników. Zamiast osłabiania potrzebujemy wzmocnienia układów zbiorowych i dialogu społecznego. Zamiast wypowiadać istniejące układy, potrzebujemy ich dalszego przyjmowania, w szczególności w sektorze publicznym. Dlatego wzywamy polski rząd do wzmocnienia narzędzi skutecznych układów zbiorowych, zgodnie z zaleceniami związków zawodowych, wykorzystując nie tylko dyrektywy UE, ale także ramy prawne MOP. Sprawiedliwość społeczna nie może być uznana bez dostępu do wymiaru sprawiedliwości w sprawach pracowniczych. Dlatego wzywamy państwo polskie do zapewnienia skutecznego egzekwowania i przestrzegania prawa krajowego oraz poszanowania podstawowych zasad i praw w pracy. Państwo ma do odegrania rolę w zapewnieniu odpowiednich i dobrze funkcjonujących mechanizmów rozwiązywania sporów i procedur rozpatrywania skarg. Z jednej strony poprzez dostępne i skuteczne sądy pracy, z drugiej - poprzez dobrze finansowaną i skuteczną inspekcję pracy, wyposażoną w odpowiednie narzędzia sankcji i egzekucji. Integracja i zdolność do budowania mostów umożliwiają realizację umowy społecznej. Integracyjne zarządzanie oparte na dialogu społecznym na wszystkich szczeblach ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia naszych współczesnych celów społecznych i gospodarczych.

Czytaj więcej

27 maja 2024

Stanowisko Prezydium OPZZ w sprawie najważniejszych priorytetów, w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2024 r.

W związku ze zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego OPZZ przesłało do szefów sztabów wyborczych Stanowisko Prezydium OPZZ w sprawie najważniejszych priorytetów, w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego w 2024 r. ( stanowisko znajdziecie TUTAJ) W piśmie tym, za ich pośrednictwem zwróciliśmy  się do przyszłych europarlamentarzystek i europarlamentarzystów, aby wsłuchali się w głosy milionów pracownic i pracowników. Ludzi, którzy pragną, aby Europa, stała się miejscem, w którym każdy może żyć i pracować z szacunkiem i godnością, bezpiecznie, w pokoju, bez obaw przed ubóstwem, dyskryminacją, uciskiem, przemocą i wojną, aby uczynić ją silną społecznie. Podkreśliliśmy, że gwarantem silnej społecznie Europy jest postęp społeczny, który można osiągnąć poprzez gwarancje i skuteczną ochronę praw pracowniczych. Wskazaliśmy też że  jest istotne, aby polityka unijna w większym stopniu promowała europejski model społeczny, pokój, demokrację, chroniła praw człowieka, w tym prawa pracownicze oraz globalną sprawiedliwość gospodarczą. W związku z powyższym, przesłaliśmy postulat, aby w nowej kadencji europarlamentarzystki i europarlamentarzyści aktywniej uczestniczyli w inicjatywach unijnych na rzecz wspierania priorytetów pracownic i pracowników z jednoczesnym apelem o ich poparcie i uwzględnienie w swoich przyszłych pracach. Mając powyższe na uwadze  również pragniemy zaapelować do wszystkich ludzi pracy o wzięcie udziału w wyborach w dn. 9 czerwca oraz głosowanie na kandydatów gwarantujących wsparcie działań na rzecz ludzi pracy.

Czytaj więcej

27 maja 2024

Posiedzenie zespołu problemowego OPZZ ds. ERZ - 27 maja 2024 r.

Podczas spotkania mieliśmy możliwość przypomnienia przepisów zawartych w dyrektywie w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), miedzy innymi jakiej wielkości firmy będą przedstawiać w swoim sprawozdaniu z działalności informacje na temat: kwestii środowiskowych, społecznych i praw człowieka oraz ładu korporacyjnego, oraz według jakich standardów sprawozdawczości. Dyskutowano również o roli związków zawodowych jako interesariuszy wewnętrznych,  niezbędności brania przez nich udziału w analizie istotności i w kształcie tego raportu oraz wpływu na dane przedstawiane w raportach. Podczas dyskusji również mieliśmy okazję analizy  z postępów we wdrażaniu w firmach kwestii związanych z CSRD. Podczas obrad kolejną istotną kwestią była dyskusja dotycząca projektu ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych, jako implementacji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej.  Po przedstawieniu zapisów projektu rozpoczęła się dyskusja, która dotyczyła tego, czy wprowadzenie podatku, czyli  zwiększenia obciążenia firm o charakterze ponadnarodowym, w których uczestnicy spotkania działają w ramach swoich europejskich rad zakładowych  będzie miało/może mieć  wpływ na pracowników w zakresie warunków płacowych oraz dalsze kroki w ramach zespołu związane z projektem. Chcielibyśmy podziękować członkom naszego zespołu OPZZ ds. ERZ za rzeczową i konstruktywną debatę i jednocześnie zachęcić wszystkie osoby zrzeszone w OPZZ, działające w europejskich radach zakładowych do dołączenia do naszego zespołu! W kwestii dołączenia do nas proszę pisać na adres email: chojnowska@opzz.org.pl

Czytaj więcej

26 marca 2024

Wesprzyj Towarzystwo Przyjaciół Ukrainy!

W ostatnim czasie mieliśmy niezwykłą przyjemność gościć Weronikę Marczuk, Przewodniczącą TPU, podczas spotkania naszego zespołu ds. równości OPZZ. W trakcie spotkania Weronika Marczuk dzieliła się z nami działaniami jej organizacji na rzecz osób najbardziej potrzebujących: kobiet, dzieci, rodzin, wszystkich dotkniętych wojną trwającą na Ukrainie. Jako zespół ds. równości OPZZ zwracamy się do Was z gorącym apelem o wsparcie TPU poprzez przekazanie 1,5% podatku. Każda złotówka może przynieść ulgę i wsparcie dla tych, którzy potrzebują naszej pomocy najbardziej. Wesprzyjmy razem! Dzielmy się dobrocią i pomagajmy tym, którzy tego najbardziej potrzebują. Zespół ds. równości OPZZ

Czytaj więcej