Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Polityka społeczna

09 grudnia 2024

Zespół ds. ochrony pracy OPZZ o planach i przyszłości bhp

                                      Ostatnie w tym roku posiedzenie zespołu ds. ochrony pracy OPZZ miało charakter podsumowujący rok naszej działalności związkowej w obszarze bezpieczeństwa pracy. Rozmawialiśmy o przyszłości, sytuacji w branżach i regionach oraz działaniach związkowych w obszarze bezpieczeństwa i warunków pracy. Renata Górna, dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ  Podczas posiedzenia zespołu wiceprzewodniczący Sebastian Koćwin omówił najważniejsze, bieżące działania OPZZ w obszarze polityki społeczno – gospodarczej m.in.: projektowane zmiany w zakresie zwolnień lekarskich, legislację w obszarze składki zdrowotnej dla przedsiębiorców, sytuację płacową pracowników sfery budżetowej, przygotowania do realizacji wdrożenia renty wdowiej, stan prac nad emeryturami stażowymi, przebieg manifestacji związkowych, plany realizacji projektu bhp przez OPZZ. W dyskusji nad planem pracy zespołu na 2025 r. przypomnieliśmy tematy programowe OPZZ w zakresie bezpieczeństwa pracy zebrane pod hasłami: ,,Postawmy na poprawę warunków pracy” oraz ,,Uczyńmy kulturę bezpieczeństwa wspólną sprawą”. W programie OPZZ akcentujemy potrzebę zajęcia się nowymi formami pracy w kontekście bhp, zjawisko stresu zawodowego, przeciwdziałanie wypadkowości i wzmocnienie prewencji wypadkowej czy dokonanie przeglądu świadczeń z tytułu niezdolności do pracy. Dialog i komunikacja na rzecz kształtowania bezpiecznych zachowań pracownika w pracy powinny być narzędziami realizacji tych celów. Członkowie zespołu zgłosili problemy, którymi chcieliby się zająć w przyszłym roku, jak np.: bezpieczeństwo pracy przy monitorach ekranowych z uwzględnieniem regulacji dotyczących okularów korekcyjnych i warunków ich refundacji, kwestie dojazdu do pracy i mobilności pracowników w aspekcie wypadków i czasu pracy. Plan pracy zespołu będzie opracowany do połowy stycznia przyszłego roku. W posiedzeniu zespołu uczestniczył także członek Rady Ochrony Pracy Michał Lewandowski, który przedstawił najważniejsze, ostatnie działania Rady, w tym: plan pracy PIP i ROP na przyszły rok, zmiany personalne na stanowiskach kierowniczych w okręgach i kierownictwie GIP. Informację w obszarze funduszy europejskich i aktywność związkową omówił ekspert OPZZ Zygmunt Mierzejewski. W obradach uczestniczyli ekspercie z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ: Renata Górna i Michał Polakowski.                                                           

Czytaj więcej

06 grudnia 2024

W Senacie krytycznie o niekonsultowaniu składki zdrowotnej

                                      Dziś, 6 grudnia br. zakończył się proces legislacyjny ustawy likwidującej składkę zdrowotną od zbycia środków trwałych i obniżającej minimalną podstawę wymiaru składki płaconej przez przedsiębiorców. Sejm przyjął 3 poprawki Senatu o charakterze legislacyjnym.  Został ostatni krok - podpis Prezydenta. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Do zmian reformujących składkę na ubezpieczenie zdrowotne OPZZ odnosi się krytycznie, w szczególności z uwagi na ryzyko dla stabilności finansowania systemu ochrony zdrowia i łamanie zasad sprawiedliwości społecznej. Nie popieramy rządowych propozycji w tym zakresie, zwłaszcza w kontekście planów dalszego obniżania obciążeń składkowych dla przedsiębiorców w 2026 r. Podkreślamy przy tym, że reforma systemu składek zdrowotnych wymaga wszechstronnej analizy, aby uniknąć destabilizacji finansowania systemu ochrony zdrowia oraz pogłębienia nierówności społecznych. Takie też stanowisko prezentowaliśmy podczas prac w senackich komisjach: Budżetu i Finansów oraz Zdrowia rozpatrujących ustawę w dniu 3 grudnia br. Byliśmy jako OPZZ jedynym głosem strony społecznej na posiedzeniu senackich komisji. Podkreślając przez nas brak konsultacji społecznych, bardzo mocny głos w tym zakresie wybrzmiał także ze strony Biura legislacyjnego Senatu, który w opinii wskazał na zarzut niekonstytucyjności w związku z brakiem konsultacji rozwiązań składkowo - podatkowych z organizacjami pracowników i pracodawców reprezentujących Radę Dialogu Społecznego: ,,(…) jeżeli projekt ustawy, wbrew obowiązkowi wynikającemu z przepisów ustaw, nie został przekazany właściwym podmiotom w celu wyrażenia opinii na etapie rządowego postępowania legislacyjnego, to przedmiotową wadliwość proceduralną należy także traktować jako uchybienie trybowi legislacyjnemu – o ustawowej genezie, z punktu widzenia kontroli konstytucyjności tego rodzaju uchybienie podlega ocenie zgodności art. 2 Konstytucji”. W opinii Senatu przypomniano, że analogiczne zastrzeżenia konstytucyjne były wielokrotnie podnoszone przez senackie służby legislacyjne w odniesieniu do ustaw z zakresu ochrony zdrowia oraz ustaw podatkowych, rozpatrywanych przez Senat ubiegłej kadencji. Czy Prezydent przy składaniu podpisu weźmie pod uwagę poważne zastrzeżenia braku konsultacji społecznych – przekonamy się wkrótce. RG

Czytaj więcej

04 grudnia 2024

Strona społeczna przeciwna złej legislacji w zdrowiu

             Strona społeczna reprezentowana w Trójstronnym Zespole do spraw Ochrony Zdrowia 3 grudnia br. przekazała Minister Zdrowia ,,STANOWISKO w sprawie trybu procedowania zmian w ochronie zdrowia”. Nieprzejrzysty przebieg prac nad systemowymi regulacjami w tym sektorze wpływa negatywnie na sytuację pacjentów, pracowników i pracodawców. Nie ma na to zgody partnerów społecznych. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ W Stanowisku, poprzedzonym briefingiem medialnym, wskazaliśmy, że zła legislacja stanowi realne zagrożenie dla systemu ochrony zdrowia. List do Minister Zdrowia podpisały wszystkie reprezentatywne organizacje związkowe i pracodawców. Zaapelowaliśmy w nim o realizację konstytucyjnej zasady dialogu i współpracy z partnerami społecznymi oraz respektowanie zapisów ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. Przykładami rażących naruszeń zasady poprawnej legislacji są m.in. systemowy projekt ustawy o transformacji szpitali (tzw. ustawa konsolidacyjna), który już na etapie prac rządu zawierał propozycje przekształceń szpitali w spółki kapitałowe czy też zmiany w strukturze składki na ubezpieczenie zdrowotne - destabilizujące system finansowania ochrony zdrowia i naruszające zasady sprawiedliwości społecznej. W ostatnim roku 75 proc. projektów rozporządzeń i 60 proc. projektów ustaw kierowanych do konsultacji nie respektowało ustawowych terminów lub je pomijało. Stanowisko Trójstronnego Zespołu to także apel do strony rządowej o poważne traktowanie strony społecznej, lepszą jakość dialogu i rozwiązywanie problemów, a nie spotykanie się dla realizacji agendy posiedzenia.Obecne wyzwania związane z kryzysem finansowym w ochronie zdrowia, pogłębianiem nierówności społecznych, wydłużającymi się kolejkami i ograniczeniem dostępności pacjentów do opieki zdrowotnej wymagają partnerstwa i współpracy, którego nie widać ze strony Ministerstwa Zdrowia. Oczekujemy reakcji na stanowisko i respektowanie zapisów ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. W konferencji prasowej OPZZ reprezentowała kol. Maria Miklińska, członek Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Apel w całości – do pobrania. RG

Czytaj więcej

28 listopada 2024

Ekspresowe prace nad składką zdrowotną

                          Zaledwie w 2 dni posłowie uchwalili zmiany w składce zdrowotnej wyłączającej jej naliczanie od sprzedaży środków trwałych. To pierwszy etap ,,reformy składkowej”, drugi krok - znacznie głębszych rozwiązań systemowych rozpocznie się niebawem w specjalnie powołanej sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej. OPZZ stanowczo sprzeciwia się obu inicjatywom rządowym reformujących składkę zdrowotną. Renata Górna, Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Dyskusja nad wprowadzeniem modyfikacji w opłacaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne pojawiła się podczas prac nad umową koalicyjną, w której w pkt. 12 wskazano, że: ,,Odejdziemy od opresyjnego systemu podatkowo – składkowego m.in. poprzez wprowadzenie korzystnych i czytelnych zasad naliczania składki zdrowotnej’’. Od początku zakładano, że preferencje podatkowo – składkowe będą dotyczyć tylko przedsiębiorców. Finał uzgodnień rządowych nastąpił w listopadzie, poprzez skierowanie bezpośrednio do parlamentu dwóch rządowych projektów nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wraz z autopoprawką (druki nr 764 i 764-A) – dotyczącej tzw. ,,środków trwałych’’ oraz ,,dużej’’ zmiany systemowej zakładającej znaczące obniżenie składek zdrowotnych od 2026 (druk nr 838). ,,Grzechem’’ obarczającym oba projekty jest brak konsultacji społecznych. Pomimo tego OPZZ bardzo aktywnie włączył się w prace parlamentarne, przekazując opinie do małej i dużej nowelizacji. Opinie OPZZ zostały przekazane wszystkim posłom sejmowych komisji: zdrowia i finansów publicznych obradujących w dniu 26 listopada br. na posiedzeniu poświęconym procedowaniu zmian wz. zniesienia składki zdrowotnej od sprzedaży środków trwałych i obniżenia minimalnej podstawy jej wymiaru do 75 proc. minimalnego wynagrodzenia. Komisje procedowały zaledwie godzinę, przyjęto jedynie poprawki legislacyjno – redakcyjne, następnego dnia tj. 27 listopada br. w godzinach wieczornych ustawa została uchwalona, przy ponad 170 głosach wstrzymujących. Ze strony posłów Razem zgłoszono wniosek o odrzucenie projektu w całości, ale nie uzyskał on poparcia. OPZZ negatywnie oceniło oba projekty.Zmiany w składce zdrowotnej są dla nas nie do zaakceptowania głównie ze względu złamanie zasad sprawiedliwości społecznej w systemie składkowym, jak i zagrożenie płynności finansowania systemu ochrony zdrowia. Ubytek przychodów NFZ z obniżonej składki wymaga wskazania źródeł jego uzupełnienia, a obecnie w projekcie nie odnajdujemy deklarowanego przez ministra finansów zabezpieczenia 5 mld zł. Jednoznacznie podkreślamy, że to właśnie pracownicy utrzymują publiczny system ochrony zdrowia, gdy tymczasem system podatkowo-składkowy powinien zapewniać sprawiedliwe i proporcjonalne obciążenia dla wszystkich grup społecznych. Sprawiedliwym rozwiązaniem mogłoby być powiązanie wysokości ponoszonych obciążeń z rzeczywistymi możliwościami finansowymi oraz dochodami/przychodami przedsiębiorców, co byłoby także istotnym wsparciem systemu ochrony zdrowia. To dopiero początek batalii o zahamowanie proponowanych zmian systemowych w strukturze składki zdrowotnej. OPZZ będzie dopominał się o pracowników oraz stabilność systemu ochrony zdrowia na każdym z etapów dalszych prac w parlamencie.

Czytaj więcej

12 listopada 2024

Zespół RDS o pomocy społecznej i postulatach płacowych ,,mundurówki’’

                               Posiedzenie Zespołu problemowego ds. usług publicznych RDS to kontynuacja dyskusji o związkowych postulatach płacowych pracowników służb mundurowych i sfery budżetowej. Omówiono także bieżące prace i stan dialogu w obszarze pomocy społecznej. Renata Górna / Norbert Kusiak Dyr. Wydziałów: Polityki Społecznej OPZZ, Polityki Gospodarczej OPZZ Obrady zespołu, pod przewodnictwem Bartłomieja Mickiewicza (NSZZ ,,S’’) odbywały się w tle protestu organizacji związkowych służb mundurowych) domagających się realizacji Stanowiska strony pracowników i strony pracodawców Podzespołu problemowego ds. służb mundurowych RDS z dnia 4 października 2024 r. w sprawie wysokości waloryzacji wynagrodzeń funkcjonariuszy i pracowników służb mundurowych oraz zasad ustalania budżetu MSW i A, Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Finansów, odnośnie podniesienia podwyżek dla pracowników i funkcjonariuszy działających w sferze finansów publicznych - postulat 15 proc. wzrostu wynagrodzeń jest niezmienny od miesięcy. Obecny na posiedzeniu wiceminister MSWiA Wiesław Szczepański zadeklarował przedstawienie do połowy listopada br. działań i ewentualnych decyzji odnoszących się do związkowych postulatów. Poinformował także o powołaniu Zespołu do spraw poprawy warunków pełnienia służby przez funkcjonariuszy służb podległych MSWiA z udziałem przedstawicieli MSWiA, strony związkowej oraz podległych resortowi służb.W części dyskusji poświęconej omówieniu sytuacji pracowników urzędów wojewódzkich administracji centralnej i zespolonej, OPZZ przypomniało po raz kolejny negatywne stanowisko w sprawie wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej przedstawione do projektu ustawy budżetowej na rok 2025 i podtrzymujące oczekiwanie wzrostu wynagrodzeń pracowników tego sektora na poziomie co najmniej 1 5 proc. Podkreśliliśmy także konieczność modyfikacji projektu budżetu na przyszły rok odnośnie wynagrodzeń w sektorze publicznym. Obszar pomocy społecznej w zdecydowanej większości omawiany jest na Trójstronnym Branżowym Zespole ds. Pomocy Społecznej, jednak w czasie obecnego posiedzenia zasygnalizowano kilka problemów. Omówiono stan prac Zespołu do spraw reformy pomocy społecznej powołanego prze MRP i PS, zasady wypłacania dodatku motywacyjnego dla pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz stan prac związanych z programami realizowanymi z FERS (Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego). OPZZ podczas posiedzenia reprezentowali: Elżbieta Aleksandrowicz (członek zespołu, NSSZ Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości) oraz eksperci: Łukasz Kunek (ZZ Strażaków „FLORIAN”), Renata Górna, Norbert Kusiak. 

Czytaj więcej

28 października 2024

O Funduszu pracy i kamieniach milowych KPO w zespole RDS

                              Kontynuacja dyskusji o Funduszu Pracy, kamienie milowe KPO w obszarze ubezpieczeń społecznych oraz przegląd systemu emerytalnego to główne tematy poruszane podczas posiedzenia Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych RDS w dniu 24 października br. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Temat udziału składki na Fundusz Pracy przekazywanej na Fundusz Solidarnościowy oraz docelowe rozwiązania w zakresie finansowania wydatków Funduszu jest wciąż przypominany przez stronę społeczną. Erozja Funduszu trwająca od kliku lat poprzez przeznaczanie środków finansowych na cele niezgodne z jego ustawowym przeznaczeniem jest dla strony związkowej i pracodawców jednym z argumentów wprowadzenia społecznej kontroli nad FP. Strona społeczna przypomniała nierealizowane uchwały RDS podjęte w tej sprawie jeszcze w 2016 i 2017 r. Oprócz kwestii sposobu zarządzania Funduszem i jego wydatków OPZZ podkreśliło powrót do rozmów na temat zwiększenia przychodów Funduszu i przywrócenia składki do wysokości 2,45 proc. z obecnego poziomu 1 proc. Po dyskusji podjęto decyzję, że strona społeczna przygotuje wstępne rekomendacje zmian odnośnie formuły działania Funduszu Pracy, uwzględniające postulaty strony pracowników i pracodawców. Przypomnijmy, że Fundusz Pracy w 2025 r. będzie dysponował budżetem ponad 2 proc. większym niż w roku bieżącym (ok. 23,9 mld zł), a jego środki mają być głównie przeznaczane na: zasiłki dla bezrobotnych czy świadczenia przedemerytalne i inne świadczenia obligatoryjne jak aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników czy łagodzenie skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej. Rozmawialiśmy także o stanie przygotowań realizacji kamieni milowych zawartych w KPO w obszarze ubezpieczeń społecznych. Jeden z nich dotyczy wdrożenia oskładkowania umów zleceń i umów o dzieło – choć decyzja w sprawie terminu wdrożenia reformy jeszcze nie zapadła, zdaniem ministerstwa niemożliwe jest, by przepisy weszły w życie od 1 stycznia 2025 r. Z uwagi na dużą zmianę systemową do której przystosować się muszą płatnicy składek, ubezpieczeni oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych vacatio legis wdrażanych przepisów musi być stosownie długie. Odnośnie drugiego wyzwania w obszarze efektywnego wieku emerytalnego przygotowywane są analizy, jak i oceny dotychczasowych rozwiązań prawnych w zakresie zachęcania do zwiększania aktywności zawodowej. Wiceminister poinformował także, że w przyszłym roku rząd przygotuje przegląd systemu emerytalnego, m.in. w celu analizy przyczyn spadającej stopy zastąpienia – co jest także często powtarzanym na zespole postulatem OPZZ.W ramach zespołu trwają także prace nad likwidacją podmiotowego wyłączenia odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne w stosunku do osób uczących się do 26 r. ż., będących stroną umowy zlecenia – w najbliższym czasie przyjęte będzie stanowisko strony społecznej w tej sprawie. OPZZ reprezentował wiceprzewodniczący Sebastian Koćwin oraz eksperci Michał Polakowski i Renata Górna z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ. Stronę rządową reprezentował Sebastian Gajewski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. fot. Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”

Czytaj więcej

18 października 2024

W Sejmie o pracownikach niemedycznych w uzdrowiskach

                                                                         Na wniosek OPZZ o przeprowadzenie dyskusji na temat sytuacji pracowników niemedycznych zatrudnionych w uzdrowiskach, dniu 17 października odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Personelu Niemedycznego Ochrony Zdrowia. Renata Górna, dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Problematyka związana z sytuacją płacową, jak i warunkami pracy pracowników niewykonujących zawodu medycznego jest stałym punktem Parlamentarnego Zespołu pod przewodnictwem posłanki Marceliny Zawiszy (Lewica). Dotychczas zespół zajmował się m.in. regulacją zakresu obowiązków tych pracowników, pracownikami technicznymi czy sekretarkami medycznymi - wypracowane rekomendacje są przedstawiane jako wnioski legislacyjne do zmian prawa. Wspólnym mianownikiem tej grupy zawodowej są m.in. konsekwencje dotyczące braku jednoznacznych gwarancji corocznego wzrostu wynagrodzeń na mocy ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego (…). Grupa pracowników niemedycznych, stanowiąca niemal 16 proc. zatrudnionych w podmiotach leczniczych, nie ma z mocy ustawy określonego wskaźnika wzrostu płac, jak w przypadku pracowników medycznych. Wzrost wynagrodzeń jest kształtowany w trybie negocjacji zakładowych organizacji związkowych z pracodawcą danego podmiotu leczniczego – w porozumieniu albo zarządzeniu określa się zasady podwyższania wynagrodzenia osoby niewykonującej zawodu medycznego zatrudnionej w ramach stosunku pracy w pomiocie leczniczym. Sytuacja tej grupy pracowników zatrudnionych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego położonych w uzdrowiskach nie odbiega od pozostałych sektorów ochrony zdrowia. Na wiele przykładów braku lub niemożności zawierania porozumień płacowych wskazywali przedstawiciele Związku Zawodowego Uzdrowisk Polskich zrzeszonego w OPZZ, na czele z przewodniczącą Barbarą Sobucką (Uzdrowisko Wieniec – Zdrój) oraz Wiolettą Urbańczyk (Uzdrowisko Świeradów) i Marianem Mastalińskim (Uzdrowisko Busko Zdrój). Podkreślali, że lipcowe podwyżki wynagrodzeń w uzdrowiskach nie są satysfakcjonujące, a negocjacje płacowe nie zawsze możliwe z uwagi na ustawowe terminy.Specyfiką sektora uzdrowiskowego jest także struktura zatrudnienia – niemal połowa pracowników to właśnie personel niemedyczny. Ponadto wzrost kontraktu świadczeń uzdrowiskowych jest określany w stawce osobodnia, nie zawsze umożliwiającej rzetelną wycenę kosztów pracy. W dyskusji podkreśliliśmy konieczność opracowania wykazu stanowisk pracowników niemedycznych, dalsze zmiany legislacyjne w zakresie przepisów gwarantujących wzrosty wynagrodzeń tej grupy, podjęcie dyskusji na temat pracowników kontraktowych – także beneficjantów ustawy, bieżące prace w ramach Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia.W posiedzeniu uczestniczyła także Renata Górna, dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ.                                             

Czytaj więcej

14 października 2024

OPZZ na Forum Społecznej Inspekcji Pracy

                                                Kształtowanie kultury bezpieczeństwa na wszystkich możliwych poziomach: instytucjonalnym, regionalnym, jak i zakładowym było tematem przewodnim odbywającej się w Bełchatowie konferencji zorganizowanej w ramach III Ogólnopolskiego Forum Społecznej Inspekcji Pracy. OPZZ w czasie debaty podkreśliło rolę i znaczenie Społecznej Inspekcji Pracy, jak i związków zawodowych nią kierujących. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ III Forum SIP to wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Forum SIP, w pierwszych 2 latach o charakterze regionalnym ziemi łódzkiej, w tym roku - w randze konferencji ogólnopolskiej. Inicjatywa była skierowana do szerokiego grona odbiorców, nie tylko społecznych inspektorów pracy, ale także do pracodawców, pracowników, związków zawodowych, służby BHP i instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa i warunków pracy. Podjęto wiele znaczących i bieżących tematów związanych m.in. ze wspieraniem dobrostanu pracowników, obowiązujących przepisach o sygnalistach, ubezpieczeniami społecznymi w kontekście bezpieczeństwa pracy czy praktycznym podejściem do budowania kultury bezpieczeństwa w firmie. Warsztaty praktyczne organizowane podczas wydarzenia dotyczyły szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy, badania wypadków w pracy, jak i wymiany doświadczeń inspektorów pip i sip w budowaniu bezpieczeństwa w zakładach pracy. W dyskusji panelowej z udziałem przedstawicieli Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, Głównego Inspektora Pracy, Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, Wyższego Urzędu Górniczego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Pracodawców RP -jako OPZZ mieliśmy okazję przypomnieć rolę i znaczenie Społecznej Inspekcji Pracy, jak i związków zawodowych nią kierujących. Wskazaliśmy na rolę związków zawodowych na poziomie ponadzakładowym i zakładowym w podejmowaniu działań wspierających motywowanie pracowników do angażowania się w kwestie bezpieczeństwa pracy. Podkreśliliśmy także znaczenie społecznych inspektorów pracy w zakładach pracy i prostą zależność - w zakładach, gdzie działają społeczni inspektorzy pracy i związki zawodowe – kultura bezpieczeństwa jest wyższa, jest mniejsza wypadkowość, są oni dobrym ,,duchem’’ dla pracowników. Częste spotkania i wymiana doświadczeń, bieżący nadzór nad wykonywaniem pracy, większa możliwość prewencji, ale także znacząca rola komisji bhp i społeczne przeglądy warunków pracy – to rzeczywistość i codzienność z udziałem społecznych inspektorów pracy. W dyskusji podkreśliliśmy także ważne dla OPZZ zagadnienia jak np. zwiększenie systemowe profilaktyki w miejscu pracy, szkolenia i ich jakość, znaczenie programów edukacji zdrowotnej pracowników, konieczność działań na rzecz wdrożenia rekomendacji legislacyjnych ws. stresu i zagrożeń psychospołecznych i realizacji porozumienia strony społecznej ws. starzenia się pracowników. Forum było dobrą okazją do przypomnienia różnorodności poziomu warunków pracy w Polsce.   Wciąż dominująca liczba małych i średnich zakładów pracy, w których nie ma organizacji związkowych, a więc i SIP uniemożliwia bieżące monitorowanie bezpieczeństwa i poprawę warunków pracy w tych zakładach. Jest to wyzwanie na kolejne lata, zarówno dla związków zawodowych, jak i dla SIP – jak wzmocnić kulturę bezpieczeństwa w środowisku pracy, w którym nie ma wybranego nawet przedstawiciela załogi? OPZZ reprezentowali na wydarzeniu: Marek Błaszczyk, przewodniczący Rady OPZZ woj. łódzkiego i Renata Górna, dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ. 

Czytaj więcej

25 września 2024

Zespół problemowy ds. ochrony pracy OPZZ ocenia PIP

                    Ocena Sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz współdziałania branżowych i regionalnych struktur organizacji związkowych OPZZ była głównym przedmiotem dyskusji podczas posiedzenia Zespołu problemowego ds. ochrony pracy OPZZ. Obradom przewodniczył Grzegorz Pawlak, przy współudziale wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina oraz członka Rady Ochrony Pracy z rekomendacji OPZZ Michała Lewandowskiego. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ OPZZ corocznie dokonuje analizy nieprawidłowości w obszarze prawnej ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, wynikających z działań kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy. Oceniając skuteczność działalności inspekcji pracy w wielu obszarach – kontrolnych czy prewencyjnych, członkowie zespołu reprezentujący różne branże gospodarki i zakłady pracy, zwracali uwagę na perspektywę zarówno zakładową, jak i branżową czy regionalną. Omówiliśmy także najważniejsze aspekty z działań kontrolnych i prewencyjnych inspekcji pracy w 2023 r. zawartych w sprawozdaniu inspekcji. Zwraca uwagę wciąż wiele powtarzających się corocznie nieprawidłowości czy wykroczeń przeciwko prawom pracownika, ale także fakt, iż większość z przeprowadzonych ponad 61,7 tys. kontroli stanowią tzw. kontrole skargowe – było ich ok. 43 tys. Podczas dyskusji wskazywano, iż na szczeblu zakładowym organizacje związkowe znacznie krytyczniej oceniają współdziałanie z organami inspekcji pracy, podkreślając m.in.: przypadki łamania przez inspektorów pracy ustawowego obowiązku informowania organizacji związkowych i społecznych inspektorów pracy o prowadzonej u pracodawcy kontroli, uniemożliwiając im uczestniczenie w działaniach inspekcyjnych czy podsumowaniu kontroli. Wysoko została oceniana działalność prewencyjna i szkoleniowa inspekcji pracy oraz współpraca w konkursach i konferencjach.Członkowie zespołu podkreślali powtarzający się od lat trend niedofinansowania tej instytucji, które corocznie powinno wzrastać w sposób adekwatny do wyzwań związanych z działalnością ustawową inspekcji oraz koniecznością utrzymania wysoko kwalifikowanej kadry inspektorskiej. Niestety tak się nie dzieje, poziom wynagrodzeń na stanowiskach inspektorskich wciąż stanowi główną barierę w pozyskiwaniu nowych pracowników. Pomimo wielu znaczących efektów działań kontrolnych skutecznie przeciwdziałających nieprawidłowościom w zakładach pracy - skala wykazanych naruszeń to jedynie mały ułamek patologii istniejących i utrzymujących się na rynku pracy, bowiem kontrole inspekcji pracy obejmują rocznie jedynie ok. 6 proc. podmiotów. Stąd pojawiły się w dyskusji postulaty o konieczności przedstawienia przez kierownictwo inspekcji pracy kierunku rozwoju tej instytucji, uwzględniającego racjonalne wykorzystanie obecnych i przyszłych zasobów kadrowych, jak i poziom finansowania.Rozmawialiśmy także o konieczności wzmocnienia w praktyce ustawowego obowiązku o udostępnianiu wniosków pokontrolnych z przeprowadzonej kontroli w zakładzie pracy związkom zawodowym i społecznym inspektorom pracy – często się zdarza, że są one pobieżne, bądź strona społeczna jest pomijana w podsumowaniu kontroli. Obecny na posiedzeniu zespołu członek Rady Ochrony Pracy Michał Lewandowski przedstawił ostatnie działania Rady wraz z przyjętymi stanowiskami odnośnie zmian klimatycznych i wysokich temperatur w miejscu pracy, jak i opinię Rady o sprawozdaniu z działań kontrolnych PIP. Wiceprzewodniczący Sebastian Koćwin zapoznał zebranych z bieżącymi przedsięwzięciami podejmowanymi przez OPZZ w zakresie polityki społecznej, budżetowej jak i pracami legislacyjnych z udziałem OPZZ odnośnie renty wdowiej czy świadczeń emerytalno – rentowych. Wnioski z posiedzenia zespołu będą uwzględnione w Stanowisku Rady OPZZ odbywającej się w dniu 25 września br. poświęconej m.in. ocenie Sprawozdania i współpracy PIP z OPZZ, z udziałem Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego.W posiedzeniu zespołu uczestniczyli: Renata Górna i Michał Polakowski z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ.

Czytaj więcej

24 września 2024

Reaktywacja Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia

                           Długo oczekiwane przez stronę społeczną posiedzenie Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia odbyło się, na nasz wniosek, po ponad 4 miesiącach. To nowe, niestety, niechlubne otwarcie dotychczas systematycznego i skutecznego dialogu społecznego w obszarze ochrony zdrowia. Rozmawialiśmy o płacach, szpitalnictwie i zmianach w systemie refundacji leków. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Kwestia braku zwoływania posiedzeń Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia była przedmiotem interwencji strony społecznej w ramach Rady Dialogu Społecznego, szczególnie w ostatnich 2 miesiącach; ostatnie spotkanie zespołu odbyło się 14 maja br. Pomimo lipcowych uzgodnień Prezydium Zespołu, strona rządowa Ministerstwa Zdrowia nie reagowała na nasze wnioski. Podobnie bez reakcji pozostał list skierowany w lipcu br. przez stronę pracodawców i pracowników do Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny o spotkanie. Brak dialogu branżowego i otwartości Ministerstwa Zdrowia na zwoływanie posiedzeń już obecnie powoduje wiele niepokojów społecznych, związanych z docierającymi medialnymi informacjami o ustaleniach podejmowanych w obszarze reformy szpitalnictwa czy dyskusjach wokół przyszłości ustawy o najniższych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia. Powyższa krytyka na spadek zainteresowania strony rządowej pracami Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia została szeroko przedstawiona wiceministrowi zdrowia Jerzemu Szafranowiczowi, współprzewodniczącemu zespołu odpowiedzialnego za dialog społeczny. Wiceminister zapewnił o powrocie do intensyfikacji posiedzeń, jak też o obecności minister Izabeli Leszczyny na następnym posiedzeniu zespołu. W części posiedzenia dotyczącej propozycji Ministerstwa Zdrowia zmian systemowych w szpitalnictwie – strona społeczna bardzo krytycznie odniosła się do trybu konsultowania prezentowanych propozycji. Głównym źródłem informacji są media branżowe, resort omawia założenia reformy szpitali wyłącznie z przedstawicielami pracodawców. Jako OPZZ negatywnie oceniliśmy marginalizację spraw pracowniczych w dyskusji nad zmianami, wskazaliśmy na konieczność włączenia strony związkowej w prace nad reformą oraz rzetelne konsultacje projektu ustawy o szpitalnictwie, która nie została przekazana stronie związkowej do opiniowania. Ministerstwo przekazało ogólne informacji o dobrowolnym charakterze reformy, zaplanowanych środkach finansowych z KPO na cele restrukturyzacji szpitali (1,2 mld zł). Obecne zadłużenie placówek szpitalnych to ponad 20 mld zł i jest to skala rosnąca w skali kwartału o każde, dodatkowe 600 mln. Prace nad zmianami sektora szpitali są w toku, zapadła decyzja o włączeniu strony społecznej w spotkania organizowane z dyrektorami szpitali i samorządowcami. Wdrażanie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych to temat wielowątkowy. Dyskusja koncentrowała się wokół obecnej realizacji wypłaty wzrostu wynagrodzeń waloryzowanych w lipcu br., jak i projektu obywatelskiego, nad którym prace zakończyła sejmowa Podkomisja nadzwyczajna. Obecna na posiedzeniu Trójstronnego Zespołu przewodnicząca Podkomisji posłanka Elżbieta Gelert zadeklarowała otwartość na propozycje Trójstronnego Zespołu odnośnie nowelizacji i dalszego udoskonalania przepisów ustawy. Jako OPZZ zwróciliśmy uwagę na szereg wątków, jak np. brak stanowiska rządu do procedowanego projektu, brak gwarancji finansowych, niejasności i sprzeczne informacje odnośnie przyszłości ustawy (pojawiają się informacje medialne o zawieszeniu jej obowiązywania) czy dalszy tryb pracy w parlamencie w sejmowej Podkomisji. Wiceminister wskazał, że nie są podejmowane żadne decyzje odnośnie zamrażania czy eliminowania ustawy z porządku prawnego, choć w ocenie strony społecznej zbyt często pojawiają się te wątki w czasie spotkań dotyczących reformy szpitalnictwa z samorządowcami. Temat ustawy jest ciągły i będzie kontynuowany na każdym posiedzeniu zespołu. Na zakończenie omówiono planowane zmiany w zakresie refundacji leków. Ustalono także zwołanie Prezydiów obu zespołów: Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Branżowego Trójstronnego Zespołu ds. Pomocy Społecznej. Kolejne posiedzenie rozpocznie tematyka przygotowania do Prezydencji Polski w UE w pierwszym półroczu 2025 r. w obszarze ochrony zdrowia oraz stan planowanych, aktualnych prac legislacyjnych resortu zdrowia. Posiedzenie prowadziła przewodnicząca Maria Ochman (strona związkowa, NSZZ ,,S”); obecni byli przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Agencji Oceny Technologii medycznych i Taryfikacji. OPZZ reprezentowali: członkowie - dr Tomasz Dybek (OZZ Pracowników Fizjoterapii) i Maria Miklińska (Federacja ZZPOZ i PS) oraz eksperci: Renata Górna (centrala OPZZ), Barbara Sobucka (uzdrowiska), Karolina Bukowska – Strakowa (diagności) i Sławomir Makowski (psychologowie).                    

Czytaj więcej