Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Polityka społeczna

19 lipca 2024

Trójstronny Zespół ds. Ochrony Zdrowia nie zgadza się na dyskryminację płacową !

                Dwie centrale związkowe (OPZZ i NSZZ ,,S”) oraz sześć organizacji pracodawców reprezentowanych w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia wyraziło sprzeciw wobec przyjęcia aktualnej wersji projektu nowelizacji ustawy podwyżkowej. W piśmie skierowanym do parlamentarzystów pracujących nad projektem zwracamy uwagę na konsekwencje planowanych zmian, które będą mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia. Jednogłośnie domagamy się wstrzymania prac legislacyjnych oraz przywrócenia dialogu społecznego w ochronie zdrowia. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZekspert OPZZ w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia W Sejmie trwają prace nad obywatelskim projektem ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (inicjatywa wniesiona przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych). Prace wywołują wiele emocji wśród większości środowiska pracowników reprezentujących różne grupy zawodowe w ochronie zdrowia. Na żadnym etapie procesu legislacyjnego nie odbyły się merytoryczne uzgodnienia wśród strony społecznej Trójstronnego Zespołu, stąd Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia zwróciło się do przewodniczących sejmowej Komisji Zdrowia, sejmowej Komisji Finansów Publicznych oraz Podkomisji nadzwyczajnej, wyrażając sprzeciw wobec przyjęcia regulacji w obecnym kształcie.W naszej ocenie projekt już w pierwotnym kształcie dzielił pracowników sektora ochrony zdrowia, a jego wprowadzenie mogło skutkować znaczącym wzrostem niepokojów społecznych i konfliktów między poszczególnymi grupami zawodowymi. Przedstawione skutki finansowe oparte były na historycznych danych, które są obarczone ryzykiem dużego niedoszacowania. Podczas prac parlamentarnych dokonano wielu zmian, jednak w ocenie przedstawicieli związków zawodowych i organizacji pracodawców również w obecnym kształcie projekt ten nie powinien być procedowany. Najważniejsze powody za wstrzymaniem prac nad obecnym projektem to: nie opracowano oceny skutków regulacji obecnej propozycji rozwiązań legislacyjnych ani nie jest znane stanowisko Rady Ministrów oraz Ministra Finansów do aktualnej wersji projektu; nie przedstawiono źródła finansowania planowanych rozwiązań, co w obliczu trudności finansowych Narodowego Funduszu Zdrowia budzi niepokój wielu zaangażowanych podmiotów; nie wypracowano wspólnego stanowiska do przedmiotowego projektu ustawy w ramach Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia pomimo deklaracji Ministerstwa Zdrowia podczas prac Podkomisji; nie zagwarantowano poprawy dostępności pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej, skutkiem czego przyjęte rozwiązania są niezgodne ze stanowiskiem Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia dotyczącego wzrostu dostępności świadczeń i nowych technologii, które zakłada przekazanie 50 proc. wzrostu nakładów finansowych na ochronę zdrowia; zaproponowane rozwiązania nie motywują pracowników do podnoszenia swoich kwalifikacji ani do uzyskiwania dodatkowych kompetencji; zaproponowane przepisy nie naprawią relacji między pracownikami i pracodawcami; zaproponowane rozwiązania utrzymują znaczące różnice w wynagrodzeniu zasadniczym osób, w tym pielęgniarek, które wykonują takie same czynności, ale posiadają różny poziom wykształcenia; nie uwzględniono odmiennego modelu funkcjonowania prywatnych i publicznych podmiotów leczniczych, ponieważ obowiązująca w tym zakresie regulacja dotyczy również podmiotów nieposiadających umów z NFZ, nakładając obowiązek bez pokrycia finansowego; zakres zaproponowanych zmian na żadnym etapie procesu legislacyjnego nie odnosi się do pracowników niemedycznych, nie gwarantując tej grupie pracowników jakiejkolwiek poprawy ich sytuacji finansowej w najbliższych latach; zmiany w obecnym kształcie są dyskryminujące dla pracowników i doprowadzą do dalszego „spłaszczania” wynagrodzeń między poszczególnymi grupami zawodowymi. Apelując o wstrzymanie prac legislacyjnych, liczymy jednocześnie na przywrócenie dialogu w ramach Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Kontynuacja prac połączonych komisji jeszcze nie została zapowiedziana, choć pierwotnie posiedzenie planowano w przyszłym tygodniu. (rg)

Czytaj więcej

16 lipca 2024

Apel do Minister Zdrowia o dialog

                              Związki zawodowe oraz organizacje pracodawców zrzeszone w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia w piśmie skierowanym do Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny w dniu 16 lipca br. wyraziły zaniepokojenie brakiem dialogu społecznego, który w obliczu trwających obecnie w Ministerstwie Zdrowia prac nad zmianami systemowymi, stanowi poważny problem tworzenia przepisów prawa w Polsce. W opinii przedstawicieli związków zawodowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców, sytuacja może skutkować konstruowaniem regulacji nieodpowiadających na potrzeby pacjentów i podmiotów leczniczych. Członkowie Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia zwrócili się z prośbą o zorganizowanie spotkania z udziałem Pani Minister. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ ekspert OPZZ w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia  W ostatnim czasie w przestrzeni publicznej pojawiły się informacje o trudnościach związanych z finansowaniem systemu ochrony zdrowia w najbliższych latach, które m. in. mogą spowodować spadek dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej. Wzbudziło to niepokój wśród wielu interesariuszy. W piśmie do Pani Minister zostało podkreślone, że strona społeczna została pozbawiona możliwości uczestniczenia w toczących się w Ministerstwie Zdrowia pracach nad zmianami systemowymi, a także nie uzyskała dostępu do informacji dotyczących innych projektowanych przez resort zmian. W opinii przedstawicieli związków zawodowych i organizacji pracodawców dialog społeczny to niezbędny element transformacji systemu ochrony zdrowia. Umożliwia on wypracowanie zmian odpowiadających na realne potrzeby podmiotów zewnętrznych oraz wyeliminowanie poważnych błędów z przygotowanych projektów regulacji. Całkowity brak dialogu społecznego stanowi poważny problem tworzenia przepisów prawa w Polsce. Sygnatariusze zwrócili ponadto uwagę na spadek zainteresowania strony rządowej pracami Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Mając na uwadze sytuację pacjentów oraz świadczeniodawców, Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia zwróciło się do Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny z prośbą o zorganizowanie spotkania, które rozpocznie proces przywracania dialogu strony rządowej ze związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców. Ostatnie spotkanie Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia odbyło się 14 maja br. Zgodnie z regulaminem, jego posiedzenia powinny odbywać się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.  Pod pismem podpisali się przedstawiciele w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia następujących organizacji: Business Center ClubFederacja Przedsiębiorców PolskichKonfederacja LewiatanNSZZ SolidarnośćOgólnopolskie Porozumienie Związków ZawodowychPracodawcy RPZwiązek Przedsiębiorców i PracodawcówZwiązek Rzemiosła Polskiego Członkowie Zespołu Trójstronnego apelują do minister Leszczyny: przywróćmy dialog o systemie (rynekzdrowia.pl)Cowzdrowiu - Partnerzy społeczni piszą do minister zdrowia: brakuje dialogu (rg)

Czytaj więcej

21 czerwca 2024

Czekamy na decyzję ws. wysokości kryteriów dochodowych

                                   Weryfikacja kwot kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych to ważne wskaźniki, negocjowane w ramach Rady Dialogu Społecznego raz na 3 lata i wpływające na sytuację niemal 1,5 miliona gospodarstw domowych pobierających świadczenia z tych dwóch obszarów. Ostatnia weryfikacja została przeprowadzona w roku 2021, stąd właśnie teraz jest czas kolejnych negocjacji. Rozmowy w ramach RDS trwały do 15 czerwca br.; w ciągu kolejnego miesiąca (do 15 lipca br.) strona rządowa ma czas na ogłoszenie ostatecznej decyzji ws. progów dochodowych. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ  W obu obszarach strona związkowa uzgodniła i przyjęła 2 stanowiska: w sprawie wysokości kryteriów dochodowych w pomocy społecznej oraz w sprawie weryfikacji kwot kryteriów dochodowych i wysokości zasiłków rodzinnych. Nie udało się osiągnąć porozumienia ze stroną pracodawców, którzy w argumentacji podtrzymali stanowisko rządu wobec świadczeń rodzinnych oraz proponowali minimalne wzrosty w pomocy społecznej, na które z kolei nie było zgody związkowej. POMOC SPOŁECZNA (wskaźniki obowiązują od 1 stycznia 2025 r.)Propozycja strony rządowej i związkowej: dla osoby samotnie gospodarującej: 1010 zł – rząd     1040 zł – strona związkowa dla osoby w rodzinie: 823 zł – rząd                                              935 zł – strona związkowa Jako strona pracowników Rady Dialogu Społecznego oceniliśmy przedłożone propozycje jako idące w dobrym kierunku, lecz niewystarczające. Za konieczne uznaliśmy uwzględnienie prognozowanej inflacji w kolejnych 3 latach obowiązywania, jak i fakt, że świadczenia z pomocy społecznej zabezpieczają byt rodzin i osób samotnie gospodarujących na poziomie minimum egzystencji, którego dynamika w kolejnych latach będzie przewyższać dynamikę inflacji, z uwagi na wzrost cen żywności spowodowany przywróceniem podatku VAT na podstawowe produkty spożywcze oraz uwolnienie cen energii elektrycznej w przyszłych latach. Dodatkowo, w ocenie strony związkowej, wszystkie zasiłki (stały, celowy, okresowy) oraz inne świadczenia z pomocy społecznej zależne od kryterium dochodowego powinny wzrosnąć odpowiednio o 71 zł.                                         ŚWIADCZENIA RODZINNE (wskaźniki obowiązują od 1 listopada 2024 r.)Strona rządowa kolejny raz zaproponowała pozostawienie na obowiązującym poziomie kwot kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego - przypomnijmy, że kwoty te nie wzrastają od 2015 r. Zamrożone na poziomie roku 2015 miałyby zostać także świadczenia rodzinne, zasiłki i dodatki do zasiłków rodzinnych. Przesłankami rządu za zerową weryfikacją są m.in. funkcjonujący program 800+,  świadczenie Dobry Start w wysokości 300 zł oraz nowy Program „Aktywny Rodzic”.                                                 Propozycja strony rządowej i związkowej: kryterium dochodowe ogólne:            674 zł – rząd                   1330 zł – strona związkowa kryterium dochodowe dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym:  764 zł – rząd                      1350 zł- strona związkowa Strona pracowników RDS nie wyraziła zgody na zaproponowane przez stronę rządową niepodwyższanie kryteriów dochodowych oraz świadczeń rodzinnych w ciągu najbliższych 3 lat, tym bardziej, że weryfikowane kwoty pozostają niezmienione przez ostatnie 9 lat. W obu obszarach za naszymi propozycjami stoją wyliczenia Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych wynika, że aktualna wysokość kryteriów dochodowych jest znacząco niska i znacznie poniżej progu Wsparcia Dochodowego Rodzin jak i progu Interwencji Socjalnej. Stąd Instytut także rekomenduje ich podwyższenie. Najbliższe posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego zaplanowane na 25 czerwca br. uwzględnia m.in. dyskusję w tych tematach. Być może pojawi się też opinia strony rządowej do zaproponowanych wskaźników wypracowanych w ramach RDS. (rg)

Czytaj więcej

29 maja 2024

Początek negocjacji w RDS ws. świadczeń społecznych

                              Pierwsze posiedzenie negocjacyjne poświęcone zmianie wysokości kryteriów dochodowych w pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych, odbyło się w Zespole problemowym ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych RDS w dniu 28 maja br., pod przewodnictwem przewodniczącego Leszka Miętka Jest duża szansa na wypracowanie wspólnego stanowiska strony społecznej zespołu i przedstawienie pod obrady Rady Dialogu Społecznego. Renata Górna, Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Weryfikacja świadczeń rodzinnych i z pomocy społecznej to istotny moment dla beneficjentów obu rodzajów świadczeń. Obecny rok 2024 to czas przeprowadzenia kolejnej, po roku 2021, weryfikacji kryteriów dochodowych w pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych. Świadczenia są zmieniane lub nie i podlegają weryfikacji co 3 lata, z uwzględnieniem wyniku badań progu interwencji socjalnej i wsparcia dochodowego rodzin, przeprowadzanych przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Rada Dialogu Społecznego uzgadnia kryteria dochodowe w obu kategoriach, w terminie do 15 czerwca, a w sytuacji braku uzgodnień – ruch należy do Rady Ministrów, która ustala je w drodze rozporządzenia do dnia 15 lipca br. Nowe progi dochodowe kryteriów obowiązują do 2027 roku, czyli do czasu kolejnej weryfikacji. Podczas posiedzenia – strona rządowa przedstawiła propozycje, nad którymi odbyła się dyskusja. Propozycja strony rządowej wysokości kryteriów dochodowych w POMOCY SPOŁECZNEJ to: dla osoby samotnie gospodarującej: 1010 zł (obecnie 776 zł), dla osoby w rodzinie: 823 zł (obecnie 600 zł). Wskazane kryteria mają wpływ na wysokość pozostałych świadczeń pieniężnych w pomocy społecznej, zależnych od progów dochodowych, w szczególności na maksymalną kwotę zasiłku stałego, który ma wzrastać do 1229 zł (obecnie 1000 zł). Propozycja strony rządowej kwot kryteriów dochodowych w świadczeniach rodzinnych skupia się na ,,zamrożeniu” tych progów (ostatni wzrost był w 2015 roku !) tj. pozostawienia ich na obecnym poziomie, jak dotychczas tj.: kryterium dochodowe ogólne – 674 zł oraz kryterium dochodowe dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym – 764 zł. W dyskusji strona związkowa przedstawiła swoje propozycje oraz otwartość na dalsze negocjacje. Chęć dalszych prób wypracowania stanowiska wyraziła także strona pracodawców. OPZZ podczas dyskusji przedstawiło argumenty za koniecznością wzrostu kryteriów dochodowych w obu obszarach, głównie w świadczeniach rodzinnych, zasiłków i dodatków do zasiłków rodzinnych, które pozostają niezmienne od 2015 roku. Przy podwyższaniu nowych kryteriów dochodowych istotne jest uwzględnianie pełnych progów interwencji socjalnej i wsparcia dochodowego rodzin, rekomendowanych przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Warto także uwzględniać perspektywę prognoz inflacyjnych w kolejnych 3 latach, tj. do 2027 obowiązywania progów dochodowych w obu typach świadczeń. Ustalono harmonogram dalszych prac: do 5 czerwca br. strona związkowa uzgodni wspólne stanowisko i przedstawi stronie pracodawców do 7 czerwca br. Jeśli uda się uzgodnić stanowisko strony społecznej, będzie ono przedmiotem głosowania (około 11 czerwca br.) przez członków Zespołu, a następnie przedstawione Radzie Dialogu Społecznego (czas uzgodnień w RDS mija 15 czerwca br. Stronę rządową reprezentował wiceminister Sebastian Gajewski, wskazując, iż przedstawi propozycje strony społecznej do dalszych decyzji w ramach prac rządu. W posiedzeniu ze strony OPZZ w negocjacjach brała udział Renata Górna.(rg)

Czytaj więcej

23 maja 2024

Renta wdowia – wznowienie prac w sejmowej komisji

                                                         Obywatelski projekt ustawy wprowadzający przepisy o rencie wdowiej był przedmiotem dyskusji na posiedzeniu sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny w dniu 22 maja 2024 r. Prace nad projektem nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z FUS oraz niektórych innych ustaw w celu wprowadzenia renty wdowiej będą kontynuowane. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Posiedzenie komisji, pod przewodnictwem Katarzyny Ueberhan, poświęcone było dyskusji nad projektem, którego pierwsze czytanie odbyło się na sali plenarnej 9 lutego br. Intencję zmian wprowadzenia nowej reguły zbiegu prawa do nabytej renty rodzinnej z tytułu bycia wdową lub wdowcem z innymi świadczeniami emerytalno-rentowymi przypomniał wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin jako przedstawiciel Inicjatywy Ustawodawczej projektu. Istotną częścią posiedzenia było odniesienie się do przepisów projektu przedstawicieli Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – stanowisko przedstawili: ministra Agnieszka Dziemianowicz - Bąk i wiceminister Sebastian Gajewski. Uwagi koncentrowały się na doprecyzowaniu i uzupełnieniu niektórych kwestii formalno – prawnych i technicznych, a dotyczyły np. specyzowania szczegółowych zasad stosowania zasady zbiegu świadczeń (w jakiej kolejności, z jakiego systemu – powszechnego, rolniczego czy ,,mundurowego’’), ustalenia kolejności uznawania świadczeń w zbiegu, określenia zasad i zadań prac organów emerytalno – rentowych w zbiegu, form i zasad składania wniosków o ustalenie prawa do renty wdowiej, konieczności zbudowania systemu informatycznego z wymianą danych pomiędzy wszystkimi organami emerytalno – rentowymi w systemie ZUS, KRUS oraz mundurowym (najkrótszy czas na przygotowanie systemu to ok. 6 miesięcy), określenia szczegółowych przepisów przejściowych itp.Dla OPZZ najważniejsze jest zachowanie zasadniczego kształtu i intencji ustawy, bez jej zmian merytorycznych tj. przyjęcia zasady, że w przypadku śmierci współmałżonka pozostała przy życiu osoba mogłaby zachować świadczenie i powiększyć je o 50 proc. renty rodzinnej po zmarłym małżonku lub pobierać rentę rodzinną po zmarłym małżonku i 50 proc. swojego świadczenia. Obecnie renta rodzinna - w przypadku, gdy umrze jeden ze współmałżonków wynosi 85 proc. wyższego świadczenia. Po krótkiej dyskusji ustalono, że prace będą kontynuowane po przygotowaniu poprawek w zakresach wskazanych przez resort pracy. OPZZ reprezentowali w posiedzeniu: wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin i dyr. Renata Górna.  (RG)

Czytaj więcej

21 maja 2024

Tyle wyniosą płace minimalne w ochronie zdrowia od 1 lipca 2024 r.

                                       W roku bieżącym, od 1 lipca 2024 nastąpi kolejna rewaloryzacja najniższych wynagrodzeń zasadniczych w ochronie zdrowia, wynikająca z obowiązującej ustawy dnia 8 czerwca 2017 roku o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Tegoroczne wzrosty gwarantowanych poziomów płac wynikają z ustawowego mechanizmu waloryzacyjnego, którego waga na rok bieżący będzie wynosić 12,75 proc. Podstawa wyliczeń jest wyższa niż w roku ubiegłym (12,07 proc.), z uwagi na wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej oraz zrealizowane obecnie od lipca 2023 r. podwyżki wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Obecnie Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji przygotowuje rekomendacje oszacowania skutków finansowych tegorocznej podwyżki – będą one znane po 24 maja br., a następnie przekazane do dalszych decyzji Ministra Zdrowia. Najniższe wynagrodzenia zasadnicze (rewaloryzacja) w poszczególnych grupach zawodowych pracujących w ochronie zdrowia od 1 lipca 2024 r. wyniosą (brutto); Lekarz albo lekarz dentysta ze specjalizacją (współczynnik pracy 1,45) – 10375,45 zł (wzrost o 1173,53 zł); Farmaceuta, fizjoterapeuta, diagnosta laboratoryjny, psycholog kliniczny, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1, 3 i 4 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie magisterskim i specjalizacją, pielęgniarka z tytułem zawodowym magister pielęgniarstwa albo położna z tytułem magister położnictwa z wymaganą specjalizacją w dziedzinie pielęgniarstwa lub w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia (współczynnik pracy 1,29) -  9230,57 zł (wzrost o 1044,04zł) Lekarz albo lekarz dentysta, bez specjalizacji (współczynnik pracy 1,19) - 8515,02 zł (wzrost o 963,10 zł); Stażysta (współczynnik pracy 0,95) - 6797,71 zł (wzrost o 768,87 zł); Farmaceuta, fizjoterapeuta, diagnosta laboratoryjny, pielęgniarka, położna, technik elektroradiolog, psycholog, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1−4 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie magisterskim; pielęgniarka, położna z wymaganym wyższym wykształceniem (studia I stopnia) i specjalizacją, albo pielęgniarka, położna ze średnim wykształceniem i specjalizacją (współczynnik pracy 1,02) - 7298,59 zł (wzrost o 825,52 zł); Fizjoterapeuta, pielęgniarka, położna, ratownik medyczny, technik elektroradiolog, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1–5 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie studiów I stopnia; fizjoterapeuta, ratownik medyczny, technik analityki medycznej, technik elektroradiolog z wymaganym średnim wykształceniem albo pielęgniarka albo położna z wymaganym średnim wykształceniem, która nie posiada tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia (współczynnik pracy 0,94) - 6726,15 zł (wzrost o 760, 77 zł) Inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1–6 z wymaganym średnim wykształceniem oraz opiekun medyczny (współczynnik pracy 0,86) - 6153,71 zł (wzrost o 631,27 zł); Pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem wyższym (współczynnik pracy 1) - 7155,48 zł (wzrost o 809,33 zł); Pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem średnim (współczynnik pracy 0,78) - 5581,27 zł (wzrost o 631,27 zł); Pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem poniżej średniego (współczynnik pracy 0,65) - 4651,06 zł (wzrost o 526,06 zł) Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ

Czytaj więcej

17 maja 2024

Prace Zespołu ds. ubezpieczeń społecznych RDS

Automatyzacja usług komorniczych oraz dyskusja nad kierunkiem dalszych prac w obszarze emerytur pomostowych były głównymi tematami posiedzenia Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego w dniu 16 maja br. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Koncepcja automatyzacji procesu egzekucji w zakładzie Ubezpieczeń Społecznych to temat, którego założenia przedłożyli na posiedzeniu zespołu przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z propozycją, komornicy sądowi będą mogli egzekwować wierzytelności online w ZUS, zamiast tradycyjnie wysyłać tytuł egzekucyjny listem poleconym. Projekt ma usprawnić także kolejność dokonywania zajęć komorniczych świadczeń wypłacanych dłużnikom przez ZUS, szczególnie świadczeń alimentacyjnych. Wprowadzenie automatyzacji nie wpłynie na redukcję zatrudnienia czy likwidację stanowisk pracy, o co pytaliśmy podczas dyskusji. Regulacja ma być przygotowywana przez resorty: sprawiedliwości oraz rodziny pracy i polityki społecznej, a sama koncepcja została przychylnie oceniona przez stronę społeczną. Ważną częścią dyskusji była praca nad projektem Stanowiska strony pracowników i strony pracodawców zespołu w sprawie: określenia kierunku rozwiazywania problemu w zakresie emerytur pomostowych. Stanowisko wynika z podsumowania prac Grupy roboczej ds. emerytur pomostowych działającej w ramach Zespołu problemowego, jak również z prac Grupy Roboczej działającej w ramach MRP i PS w sprawie niewygasającego charakteru emerytur pomostowych oraz przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do wykazu prac o szczególnym charakterze. Stanowisko, po uwagach OPZZ będzie przedmiotem głosowania w najbliższym czasie. Uzgodniono także katalog tematów zgłoszonych przez stronę pracowników i pracodawców, jakie będą omawiane na kolejnych posiedzeniach, wśród nich tematy zgłoszone przez OPZZ, a dotyczące: 1) przeglądu systemu emerytalnego, m.in. w celu zahamowania spadającej stopy zastąpienia; 2) rozszerzenia obowiązku ubezpieczeniowego, m.in. poprzez zagwarantowanie, że składki na ubezpieczenia społeczne będą odprowadzane od wszystkich umów zleceń i od pełnej kwoty, a nie tylko do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę; 3) wypracowania propozycji rozwiązań problemu tzw. „emerytur groszowych” wynoszących poniżej emerytury minimalnej; ) rozpatrzenia problemu zaliczania do okresu pracy górniczej dni zwolnienia z pracy w związku z honorowym oddawaniem krwi. Kolejne spotkanie zaplanowane na 20 czerwca br.W posiedzeniu zespołu uczestniczył Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski, a OPZZ reprezentował członek zespołu Sławomir Łukasiewicz i Renata Górna, w charakterze eksperta.(RG)

Czytaj więcej

16 maja 2024

Brak uzgodnień w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia

                                                   Dyskusja na temat wzrostu wynagrodzeń w ochronie zdrowia oraz realizacja ustawy o niektórych zawodach medycznych to wiodące tematy omawiane podczas posiedzenia Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia 14 maja br. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Wzrost wynagrodzeń w ochronie zdrowia jest stałym obszarem podejmowanym w ramach dialogu społecznego. Temat jest zdeterminowany corocznymi waloryzacjami podwyżek realizowanymi od lipca każdego roku, ale także trwającą od kilku miesięcy dyskusją płacową, wynikającą ze złożonego w Sejmie w ub. roku obywatelskiego projektu ustawy nowelizującego przepisy o wzroście płac w ochronie zdrowia (złożonego przez środowisko zawodowe pielęgniarek i położnych, druk nr 33). W roku bieżącym, od 1 lipca 2024 nastąpi rewaloryzacja najniższych wynagrodzeń zasadniczych w ochronie zdrowia, wynikająca z obowiązującej ustawy dnia 8 czerwca 2017 roku o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Tegoroczne wzrosty gwarantowanych poziomów płac wynikają z ustawowego mechanizmu waloryzacyjnego, którego waga na rok bieżący będzie wynosić 12,75 proc. Podstawa wyliczeń jest wyższa niż w roku ubiegłym (12,07 proc.), z uwagi na wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej oraz zrealizowane obecnie od lipca 2023 r. podwyżki wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Obecnie Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji przygotowuje rekomendacje oszacowania skutków finansowych tegorocznej podwyżki – będą one znane po 24 maja br., a następnie przekazane do dalszych decyzji Ministra Zdrowia. Niezależnie od corocznej, lipcowej waloryzacji – w tle toczą się prace parlamentarne w sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej nad wzrostem współczynników pracy proponowane w projekcie obywatelskim, złożonym przez środowisko zawodowe pielęgniarek i położnych. Opinia OPZZ do inicjatywy obywatelskiej była negatywna, a naszym fundamentalnym zastrzeżeniem było objęcie wzrostem wskaźników wynagrodzeń wybranych grup zawodowych, a nie wszystkich objętych w tabeli ustawy. Prace nad projektem obywatelskim są obecnie na etapie Podkomisji, do której Ministerstwo Zdrowia przekazało stanowisko. Zostało ono zaprezentowane także na posiedzeniu Trójstronnego Zespołu, jednak na zasadzie informacji, a nie uzgodnień ze stroną społeczną zespołu. Resort zaproponował wzrost wynagrodzeń – dodatkowo, oprócz lipcowej waloryzacji, wyłącznie w 2 grupach - 5 i 6, na kolejne 2 lata: od 1 stycznia 2025 r.: grupa 5 wskaźnik 1,1 oraz grupa 6 wskaźnik 1,02 i od 1 stycznia 2026 r: grupa 5 wskaźnik 1,15 i grupa 6 wskaźnik 1,08. Pozostałe 8 grup w tabeli oraz pracownicy niemedyczni nie będą objęci dodatkowym wzrostem płac w 2025 i 2026 – jeśli stanowisko Ministerstwa Zdrowia zostanie utrzymane i przyjęte w czasie prac sejmowych. OPZZ negatywnie odniosło się zarówno do braku możliwości uzgodnień w ramach Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, jak i zawartości merytorycznej stanowiska MZ tj. nie objęcia dodatkowym wzrostem płac (w kolejnych 2 latach) wszystkich grup zawodowych. Propozycja resortu zamraża na 2 lata płace w 8 grupach zawodowych, nie wspominając już o pracownikach niemedycznych, dla których nie ma żadnej dodatkowej propozycji. Dalsze prace nad propozycją Ministerstwa Zdrowia zostaną przeniesione do dyskusji w sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej, gdyż strona rządowa Trójstronnego Zespołu zamknęła jakiekolwiek negocjacje i uzgodnienia w ramach dialogu społecznego w zespole. Organizacje członkowskie OPZZ w branży ochrony zdrowia będą podejmować decyzje w sprawie dalszego trybu pracy nad propozycją Ministra Zdrowia. Dialog w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia w obszarze wzrostu płac zmienił więc charakter z dotychczasowego trybu uzgodnień, jak było dotychczas - na etap informacji strony rządowej. W dalszej części posiedzenia omówiono realizację ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych, wskazując na wiele nieścisłości związanych z rejestracją w Centralnym Rejestrze Osób Uprawnionych, a wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników 15 nowych zawodów medycznych. Ustawa w tym obszarze będzie monitorowana. Na zakończenie strona społeczna wniosła o przegląd i podsumowanie prac Podzespołów działających w ramach Trójstronnego Zespołu w obszarze ratownictwa medycznego, uzdrowisk, inspekcji sanitarnej i krwiodawstwa. OPZZ reprezentowali na posiedzeniu członkowie Trójstronnego Zespołu: dr Tomasz Dybek i Maria Miklińska oraz Renata Górna (w charakterze eksperta), a także przedstawiciele organizacji członkowskich OPZZ reprezentujących diagnostów laboratoryjnych, psychologów i branżę uzdrowiskową.  (RG)

Czytaj więcej

07 maja 2024

Zagrożone negocjacje waloryzacji świadczeń emerytalnych w RDS

                                          Rząd przygotował projekt zmian ustawowych wprowadzających dodatkową waloryzację świadczeń emerytalno – rentowych. Proponowane rozwiązanie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom OPZZ, choć przy okazji wprowadzono przepisy ograniczające negocjacje dodatkowej waloryzacji emerytur i rent w ramach Rady Dialogu Społecznego w latach 2024 – 2025. Dla OPZZ zamknięcie dialogu społecznego w tym obszarze jest nie do zaakceptowania. Nowelizacja zmieniająca ustawę o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wprowadzająca tzw. dodatkową waloryzację świadczeń emerytalno - rentowych jest w końcowej fazie konsultacji społecznych. Dodatkowa waloryzacja ma obowiązywać od dnia 1 września w sytuacji, gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu danego roku przekroczy 105 proc.  OPZZ oceniając pomysł podkreśliło, że pomimo słusznej idei, dodatkowa waloryzacja nie zmienia trwale podstawy dla kolejnych waloryzacji świadczeń, jest jedynie przyspieszoną wypłatą części ich podwyżki, analogicznie jak w przypadku 13 czy 14 emerytury. Te trzy kategorie świadczeń emerytalnych nie wchodzą trwale w skład podstawy wymiaru świadczenia, są niejako obok niego – co jest jedną z krytycznych uwag systemowych OPZZ także wobec dodatkowej waloryzacji świadczenia emerytalnego. Znacznie poważniejsze zmiany ustawowe proponowane przy okazji projektu dodatkowej waloryzacji negatywnie ocenione przez OPZZ odnoszą się do: zamrożenia możliwości odbycia negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego w 2024 i 2025 roku wobec dodatkowej waloryzacji świadczeń emerytalno - rentowych w zakresie uzgodnień wysokości wskaźnika realnego wzrostu płac, oraz powiązania obu waloryzacji – rocznej i dodatkowej, jednakowym wskaźnikiem realnego wzrostu wynagrodzeń na poziomie 20 proc. w 2024 i 2025 oraz na poziomie co najmniej 20 proc. w kolejnych latach Przypomnijmy, że od lat strona związkowa prezentuje w corocznych czerwcowych negocjacjach w Radzie Dialogu Społecznego inne niż strona rządowa stanowisko odnośnie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent. Jednogłośnie związki zgadzają się, że powinien on wynosić nie mniej niż średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług w roku poprzednim (lub w I kwartale roku obowiązującego – jak w przypadku dodatkowej emerytury), ale zwiększony o co najmniej 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę, a nie jak od lat proponuje strona rządowa – na minimalnym poziomie, co najmniej 20 proc. (lub 20 proc. w 2024 – 2025r.). Obecne propozycje ustawy to wprost zamknięcie tegorocznych i przyszłorocznych negocjacji w Radzie Dialogu Społecznego w zakresie dodatkowej waloryzacji emerytury. Czekamy na najbliższe posiedzenie Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego, by ostatecznie wyjaśnić te kwestie. (RG)

Czytaj więcej

03 kwietnia 2024

Nowe wysokości składek na ubezpieczenie wypadkowe

                             Co trzy lata zmieniają się wysokości składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Od 1 kwietnia 2024 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki społecznej z dnia 25 marca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Rozporządzenie określa nowe kategorie ryzyka i odpowiadające im stopy procentowe składki. W stosunku do obowiązującej regulacji tę samą kategorię ryzyka i tę samą stopę procentową składki zachowało 31 grup działalności. Wzrost stopy procentowej składki dotyczy 1 grupy, natomiast w przypadku 32 grup efektem zmiany kategorii ryzyka jest obniżenie składki na ubezpieczenie wypadkowe. Najniższe i najwyższa stopa procentowe składki wynosić będą: 0,67 proc. – najniższa oraz 3,33 proc. najwyższa. Wzrost składki na ubezpieczenie wypadkowe odnosi się do działalności ,,Wydobywanie węgla kamiennego i węgla brunatnego (lignitu)” stanowiąc podwyższenie do 3, 33 proc. z obowiązującej 3,06 proc. OPZZ na etapie konsultacji społecznych, jak też w ramach prac Rady Dialogu Społecznego interweniowało w tej sprawie, wyrażając negatywne stanowisko. OPZZ wspólnie ze Związkiem Zawodowym Górników w Polsce prezentowało postulat utrzymania składki na ubezpieczenie wypadkowe w sektorze górniczym na dotychczasowym poziomie (3,06 proc.). Wskazywaliśmy m.in. na społeczne, finansowe i pracownicze skutki wzrostu składki wypadkowej. Pomimo braku akceptacji naszego postulatu, resort zobowiązał się m.in. do analizy statystycznej i porównawczej wskaźników wpływających na ustalanie kategorii ryzyka dla działalności związanej z wydobywaniem węgla kamiennego i brunatnego (obie kategorie są traktowane tak samo jako jedna grupa działalności) i powrotu do dyskusji na ten temat w przyszłości. Ministerstwo przyjęło także, do dalszych prac i analiz uwagę OPZZ, by rozważyć określanie innego niż dotychczas mechanizmu ustalania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe dla płatników składek (pracodawców) zatrudniających do 9 osób. Byłby to znaczący krok naprzód w diagnozie warunków pracy w mikroprzedsiębiorstwach, w których warunki pracy, wypadkowość, zagrożenia związane z uciążliwością pracy są w nich odmienne od tych, jakie występują w większych przedsiębiorstwach (powyżej 10 zatrudnionych). To także postulat OPZZ wnoszony do GUS o rozpoczęcie badań warunków pracy u pracodawców zatrudniających do 9 osób, co może przełożyć się na konstrukcję składki wypadkowej dla tej grupy przedsiębiorców w przyszłości. W kontekście opiniowanego projektu rozporządzenia warto zauważyć pozytywny trend związany z warunkami pracy, będący wyrazem spadku wypadków śmiertelnych i ciężkich wpływających na konstrukcję i wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe. OPZZ wniosło także o wprowadzenie zalecenia dla pracodawców, by oszczędności z tytułu obniżenia wysokości składek na ubezpieczenie wypadkowe przeznaczane były na dalszą poprawę warunków pracy w zakładach pracy. Treść rozporządzenia - do pobrania (RG)

Czytaj więcej