06 września 2024
Zakończył się centralny etap konkursu „Najaktywniejszy Społeczny Inspektor Pracy”, organizowanego przez Państwową Inspekcję Pracy. To ważny konkurs dla organizacji związkowych i Społecznych Inspektorów Pracy, którego celem jest promowanie działalności SIP, a więc i poprawa stanu bezpieczeństwa pracy wraz z ochroną uprawnień pracowniczych w zakładach pracy. W tym roku liczba wyróżnionych laureatów SIP wywodzących się z OPZZ przeszła najśmielsze oczekiwania. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Od 2019 roku konkurs przebiega w dwóch etapach: wojewódzkim i krajowym.W konkursie mogą uczestniczyć zakładowi, oddziałowi i grupowi społeczni inspektorzy pracy, zgłoszeni przez organizacje związkowe. Oceny uczestników dokonują zespoły eksperckie, w skład których wchodzą przedstawiciele Państwowej Inspekcji Pracy oraz reprezentatywnych central związkowych: Forum ZZ, NSZZ „Solidarność” i OPZZ. Wojewódzkie Komisje Konkursowe w 16 Okręgowych Inspektoratach Pracy oceniają działalność zgłoszonych kandydatów i wskazują maksymalnie po 3 laureatów, którzy uzyskują kwalifikację do etapu krajowego. Kapituła konkursu na szczeblu centralnym jest powołana przez Głównego Inspektora Pracy i stanowi ostatni etap weryfikacji oraz opiniowania nadesłanych z okręgów dokumentacji i wniosków. Na posiedzeniu 4 września br. w siedzibie Głównego Inspektoratu Pracy, Kapituła dokonała wyboru najlepszych 16 Społecznych Inspektorów Pracy – otrzymają oni wyróżnienia nadawane przez Głównego Inspektora Pracy oraz zaszczytny tytuł wyróżnionego Najaktywniejszego Społecznego Inspektora Pracy. Spośród 16 wyróżnionych najlepszych SIP w Polsce – aż 12 wywodzi się z organizacji związkowych OPZZ ! Także laureatem Nagrody Głównej jest Społeczny Inspektor Pracy z OPZZ, który otrzyma ją Zamku Królewskim w listopadzie br. podczas uroczystej Gali. Dziękujemy wszystkich członkom Komisji Konkursowych z OPZZ, którzy pracowali na szczeblu regionalnym. Członkami Kapituły z OPZZ szczebla centralnego byli: wiceprzewodniczący Sebastian Koćwin i dyr. Renata Górna. (rg)
Czytaj więcej
30 sierpnia 2024
Podzespół problemowy ds. ochrony zdrowia RDS rozpoczął już prace po sezonie wakacyjnym. Posiedzenie poświęcono omówieniu bieżących spraw dotyczących regulacji z obszaru jakości i bezpieczeństwa związanego z substancjami psychotropowymi, jak i początkiem dialogu w zakresie reformy medycyny pracy i profilaktyki w ochronie zdrowia. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Na wniosek strony społecznej na początek posiedzenia zaproszono przedstawicieli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów -niepokojąco zabrzmiała ich informacja o zmianach w Regulaminie pracy RM w części dotyczącej konsultacji aktów prawnych. Wskazano, że powołani koordynatorzy OSR (Oceny Skutków Regulacji) będą mieć nowe kompetencje odnośnie decydowania (koordynowania), co do czasu, jak i zakresu konsultacji projektów, zwłaszcza z zakresu zdrowia publicznego. Wprawdzie deklarowano, że nie jest intencją proces skracania terminów konsultacji społecznych projektów aktów prawnych, strona społeczna wyraziła protest w tej sprawie, wskazując na brak zgody na jakiekolwiek zwolnienia projektów z konsultacji w dziedzinie ochrony zdrowia i jakiejkolwiek innej. Omówiono temat efektywności profilaktyki zdrowotnej, w tym wczesnej diagnostyki i edukacji zdrowotnej. Zgłaszalność do wiodących programów profilaktycznych realizowanych obecnie przez Narodowy Fundusz Zdrowia jest dramatycznie niska (sięga nieco ponad 13 proc.), stąd rozważana jest zmiana struktury organizacyjnej programów finansowanych ze środków publicznych. Ważną jest informacja o rozpoczęciu prac nad reformą medycyny pracy, co od dawna jest także postulatem OPZZ. Założenia, opracowywane na tym etapie przez ekspertów z Instytutu medycyny Pracy z Łodzi, koncentrują się wokół systemu cyfryzacji, analiz zakresu badań profilaktycznych i programów obecnie realizowanych przez NFZ, jak i programów nakierowanych na choroby cywilizacyjne. Dialog w tym obszarze będzie kontynuowany w ramach RDS.Członkowie Podzespołu dokonali także analizy wniosków z konsultacji społecznych w temacie wskaźników jakości opieki zdrowotnej oraz regulacji dotyczących receptomatów w kontekście ograniczenia na wypisywanie recept na środki psychotropowe. Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia przedstawicieli dodatkowo informację o stanie wzrastających wskaźników zachorowalności na Covid (obecnie ok. 300-400 dziennie; stan zachorowalności populacji obecnie to ponad 5,2 tys. pacjentów). Choć objawy są podobne do grypy i raczej nie wymagają hospitalizacji, rozważane są zalecenia odnośnie szczepień; decyzje w tej sprawie będą podejmowane na jesieni. Kolejne posiedzenie będzie poświęcone tematyce opieki długoterminowej i omówieniu kluczowych wyzwań i planowanych inicjatyw w obszarze polityki senioralnej. W posiedzeniu uczestniczyli członkowie Podzespołu reprezentujący OPZZ: Renata Górna i Szymon Walter de Walthoffen (Krajowy ZZ Pracowników Medycznych Laboratoriów Diagnostycznych). (rg)
Czytaj więcej
28 sierpnia 2024
Od 2021 roku ZUS zbiera dane o umowach o dzieło. Dane z Rejestru umów o dzieło pozwalają na prześledzenie głównych cech zarówno podmiotów zawierających takie umowy jak i charakterystyk osób, które je wykonują. Liczba zawieranych umów o dzieło wykazuje lekko spadkowy trend. Michał Polakowski, specjalista ds. polityki społecznej OPZZ Od 2021 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) zbiera dane o umowach o dzieło. Rejestr umów o dzieło jest unikalnym źródłem informacji o tej nietypowej formie zatrudnienia i pozwala prześledzić skalę jej używania. Pomiędzy 2021 i 2023 rokiem systematycznie rosła liczba złożonych formularzy RUD – w 2021 roku było to 1.135 mln., w 2022 1.166 mln. a w 2023 roku 1.216 mln. formularzy. Co ciekawe, w okresie tym nastąpił spadek wykazywanych umów o dzieło z 1,717 mln. do 1.617 mln. Jeśli chodzi o liczbę unikalnych wykonawców (jedna osoba może wykonać więcej niż jedną umowę), pomiędzy 2021 i 2023 nastąpił niewielki wzrost ich liczby z 335 tysięcy do 345 tysięcy. Utrzymuje się także lekka przewaga mężczyzn wśród osób wykonujących umowy – stanowią oni 52 proc. - 53 proc. wykonawców w zależności od roku. Największa liczba wykonawców umów o dzieło znajduje w przedziale wiekowym 30-39 lat. Województwem, w którym odnotowano największą liczbę płatników ale także wykonawców umów jest mazowieckie. Interesującym aspektem umów o dzieło jest okres na który są zawierane. Dominują umowy zawierane na 1-9 dni, chociaż ich liczba zmalała o około 150 tysięcy pomiędzy 2021 (1,198 mln.) i 2023 rokiem (1,043 mln.). Co ciekawe, wzrosła liczba umów wykonywanych przez 30 dni i więcej z 249 tysięcy do 298 tysięcy w analogicznym okresie. Największa liczba umów o dzieło była zawierana przez podmioty prowadzące działalność w zakresie informacji i komunikacji. Szczególną kategorią osób wykonujących umowę o dzieło są cudzoziemcy – grupa narażona na zatrudnienie na podstawie atypowych form. W latach 2021-2023 cudzoziemcy stanowili 6,75 proc. wszystkich wykonawców. Jeśli chodzi o narodowość, dominowały osoby pochodzące z Ukrainy i Białorusi. ZUS opublikował także dane cząstkowe za pierwszą połowę 2024 roku. W porównaniu do pierwszej połowy lat 2021-2023, spadła liczba wykonawców, zgłaszających podmiotów czy też liczby samych umów. Na przykład, w pierwszej połowie 2024 roku zgłoszono 696 tysięcy umów, podczas gdy w analogicznym okresie 2023 było to 848 tysięcy, w 2022 roku 828 tysięcy, zaś w pierwszych dwóch kwartałach 2021 roku – 707 tysięcy. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych postuluje ograniczenie używania umów cywilnoprawnych w sytuacji gdy zachodzą przesłanki zatrudnienia na umowę o pracę. Ponadto, OPZZ od wielu lat podkreśla negatywne skutki braku oskładkowania umów o dzieło dla wykonawców. Warto podkreślić, że ograniczenie segmentacji pracy, w tym oskładkowanie umów o dzieło jest jednym z kamieni milowych zapisanych w Krajowym Programie Odbudowy. (mp)
Czytaj więcej
31 lipca 2024
Dane o zasięgu ubóstwa ekonomicznego w Polsce wskazują na wzrost ubóstwa skrajnego w2023 roku. Ubóstwo skrajne jest najwyższe od 2014 roku i dotyka w największym stopniu rodziny wielodzietne oraz mieszkańców wsi. Michał Polakowski, specjalista ds. polityki społecznej Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane o zasięgu ubóstwa ekonomicznego w Polsce obejmujące 2023 rok. Jedną z najbardziej niepokojących informacji jest znaczny wzrost ubóstwa skrajnego z 4.6 proc w 2022 do 6.6 proc. w 2023 roku. Granica ubóstwa skrajnego wyznaczana jest przez minimum egzystencji obliczane regularnie przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Minimum egzystencji to pieniężna wycena zaspokojenia jedynie najbardziej podstawowych potrzeb człowieka koniecznych do przeżycia – wyżywienia, odzieży czy mieszkania o najniższym standardzie. Dla przykładu, w IV kwartale 2023 roku, minimum to wyznaczono na 913 złotych miesięcznie dla 1-osobowego gospodarstwa domowego. Analiza GUS wskazuje na utrzymujące się społeczno-ekonomiczne czynniki zróżnicowania ubóstwa. Najmniej narażoną na ubóstwo skrajne grupą są osoby pracujące na własny rachunek (3.8 proc. osób w 2023 roku), i emeryci (5.9 proc.). 6.4 proc gospodarstw domowych, gdzie głównym źródłem dochodu jest praca najemna, doświadczało ubóstwa. Największy zasięg ubóstwa odnotowano wśród gospodarstw domowych utrzymujących się z innych niezarobkowych źródeł (17.7 proc.). Największy wzrost skali ubóstwa miał miejsce w gospodarstwach domowych rolników (z 8.7 proc. w 2022 do 14.1 w 2023 roku) i w wyżej wspomnianych rodzinach utrzymujących się z innych niezarobkowych źródeł (wzrost z 12.8 proc.). Zagrożenie ubóstwem skrajnym rośnie wraz z liczbą dzieci na utrzymaniu. Wśród małżeństw bez dzieci na utrzymaniu 1.7 proc. było zagrożonych ubóstwem, natomiast odsetek ten rośnie do 6.9 proc. w przypadku małżeństw z co najmniej 3 dzieci. Jeśli chodzi o szerokie grupy wiekowe, najbardziej zagrożone ubóstwem były dzieci (7.6 proc.), najmniej zaś – osoby w wieku 65+ (5.7 proc.). Tak jak w ubiegłych latach zagrożenie ubóstwem jest powiązane z poziomem wykształcenia – im wyższe wykształcenie tym niższe ubóstwo. Z kolei, zamieszkiwanie na terenach wiejskich wiąże się z większym ryzykiem ubóstwa (11.5 proc.) niż w dużych miastach(1.6 proc). GUS podał także informacje o sferze niedostatku, która oparta jest na minimum socjalnym (wycenie zaspokojenia szerszego katalogu potrzeb niż minimum egzystencji). W 2023 roku zasięg sfery niedostatku wyniósł 46 proc osób w gospodarstwach domowych. Odsetek ten stanowił najwyższą wartość od 2010 roku. OPZZ działa na rzecz wdrażania systemowych rozwiązań przeciwdziałających ubóstwu i wykluczeniu społecznemu i poprawiających sytuację materialną grup wrażliwych społecznie, m.in. emerytów i rencistów, rodzin czy rodzin z osobami z niepełnosprawnościami. Są to w szczególności działania na rzecz: systemowego przeglądu kryteriów dochodowych w pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych oraz ich podwyższania, adekwatnie do sytuacji materialnej rodzin. Ponadto za konieczne uważamy przegląd i weryfikację systemu świadczeń rodzinnych, zasiłków i dodatków do zasiłków rodzinnych, by zahamować ubożenie gospodarstw domowych znajdujących się w najgorszej sytuacji. (mp)
Czytaj więcej
19 lipca 2024
Dwie centrale związkowe (OPZZ i NSZZ ,,S”) oraz sześć organizacji pracodawców reprezentowanych w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia wyraziło sprzeciw wobec przyjęcia aktualnej wersji projektu nowelizacji ustawy podwyżkowej. W piśmie skierowanym do parlamentarzystów pracujących nad projektem zwracamy uwagę na konsekwencje planowanych zmian, które będą mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia. Jednogłośnie domagamy się wstrzymania prac legislacyjnych oraz przywrócenia dialogu społecznego w ochronie zdrowia. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZekspert OPZZ w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia W Sejmie trwają prace nad obywatelskim projektem ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (inicjatywa wniesiona przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych). Prace wywołują wiele emocji wśród większości środowiska pracowników reprezentujących różne grupy zawodowe w ochronie zdrowia. Na żadnym etapie procesu legislacyjnego nie odbyły się merytoryczne uzgodnienia wśród strony społecznej Trójstronnego Zespołu, stąd Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia zwróciło się do przewodniczących sejmowej Komisji Zdrowia, sejmowej Komisji Finansów Publicznych oraz Podkomisji nadzwyczajnej, wyrażając sprzeciw wobec przyjęcia regulacji w obecnym kształcie.W naszej ocenie projekt już w pierwotnym kształcie dzielił pracowników sektora ochrony zdrowia, a jego wprowadzenie mogło skutkować znaczącym wzrostem niepokojów społecznych i konfliktów między poszczególnymi grupami zawodowymi. Przedstawione skutki finansowe oparte były na historycznych danych, które są obarczone ryzykiem dużego niedoszacowania. Podczas prac parlamentarnych dokonano wielu zmian, jednak w ocenie przedstawicieli związków zawodowych i organizacji pracodawców również w obecnym kształcie projekt ten nie powinien być procedowany. Najważniejsze powody za wstrzymaniem prac nad obecnym projektem to: nie opracowano oceny skutków regulacji obecnej propozycji rozwiązań legislacyjnych ani nie jest znane stanowisko Rady Ministrów oraz Ministra Finansów do aktualnej wersji projektu; nie przedstawiono źródła finansowania planowanych rozwiązań, co w obliczu trudności finansowych Narodowego Funduszu Zdrowia budzi niepokój wielu zaangażowanych podmiotów; nie wypracowano wspólnego stanowiska do przedmiotowego projektu ustawy w ramach Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia pomimo deklaracji Ministerstwa Zdrowia podczas prac Podkomisji; nie zagwarantowano poprawy dostępności pacjentów do świadczeń opieki zdrowotnej, skutkiem czego przyjęte rozwiązania są niezgodne ze stanowiskiem Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia dotyczącego wzrostu dostępności świadczeń i nowych technologii, które zakłada przekazanie 50 proc. wzrostu nakładów finansowych na ochronę zdrowia; zaproponowane rozwiązania nie motywują pracowników do podnoszenia swoich kwalifikacji ani do uzyskiwania dodatkowych kompetencji; zaproponowane przepisy nie naprawią relacji między pracownikami i pracodawcami; zaproponowane rozwiązania utrzymują znaczące różnice w wynagrodzeniu zasadniczym osób, w tym pielęgniarek, które wykonują takie same czynności, ale posiadają różny poziom wykształcenia; nie uwzględniono odmiennego modelu funkcjonowania prywatnych i publicznych podmiotów leczniczych, ponieważ obowiązująca w tym zakresie regulacja dotyczy również podmiotów nieposiadających umów z NFZ, nakładając obowiązek bez pokrycia finansowego; zakres zaproponowanych zmian na żadnym etapie procesu legislacyjnego nie odnosi się do pracowników niemedycznych, nie gwarantując tej grupie pracowników jakiejkolwiek poprawy ich sytuacji finansowej w najbliższych latach; zmiany w obecnym kształcie są dyskryminujące dla pracowników i doprowadzą do dalszego „spłaszczania” wynagrodzeń między poszczególnymi grupami zawodowymi. Apelując o wstrzymanie prac legislacyjnych, liczymy jednocześnie na przywrócenie dialogu w ramach Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Kontynuacja prac połączonych komisji jeszcze nie została zapowiedziana, choć pierwotnie posiedzenie planowano w przyszłym tygodniu. (rg)
Czytaj więcej
16 lipca 2024
Związki zawodowe oraz organizacje pracodawców zrzeszone w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia w piśmie skierowanym do Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny w dniu 16 lipca br. wyraziły zaniepokojenie brakiem dialogu społecznego, który w obliczu trwających obecnie w Ministerstwie Zdrowia prac nad zmianami systemowymi, stanowi poważny problem tworzenia przepisów prawa w Polsce. W opinii przedstawicieli związków zawodowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców, sytuacja może skutkować konstruowaniem regulacji nieodpowiadających na potrzeby pacjentów i podmiotów leczniczych. Członkowie Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia zwrócili się z prośbą o zorganizowanie spotkania z udziałem Pani Minister. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ ekspert OPZZ w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia W ostatnim czasie w przestrzeni publicznej pojawiły się informacje o trudnościach związanych z finansowaniem systemu ochrony zdrowia w najbliższych latach, które m. in. mogą spowodować spadek dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej. Wzbudziło to niepokój wśród wielu interesariuszy. W piśmie do Pani Minister zostało podkreślone, że strona społeczna została pozbawiona możliwości uczestniczenia w toczących się w Ministerstwie Zdrowia pracach nad zmianami systemowymi, a także nie uzyskała dostępu do informacji dotyczących innych projektowanych przez resort zmian. W opinii przedstawicieli związków zawodowych i organizacji pracodawców dialog społeczny to niezbędny element transformacji systemu ochrony zdrowia. Umożliwia on wypracowanie zmian odpowiadających na realne potrzeby podmiotów zewnętrznych oraz wyeliminowanie poważnych błędów z przygotowanych projektów regulacji. Całkowity brak dialogu społecznego stanowi poważny problem tworzenia przepisów prawa w Polsce. Sygnatariusze zwrócili ponadto uwagę na spadek zainteresowania strony rządowej pracami Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Mając na uwadze sytuację pacjentów oraz świadczeniodawców, Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia zwróciło się do Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny z prośbą o zorganizowanie spotkania, które rozpocznie proces przywracania dialogu strony rządowej ze związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców. Ostatnie spotkanie Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia odbyło się 14 maja br. Zgodnie z regulaminem, jego posiedzenia powinny odbywać się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące. Pod pismem podpisali się przedstawiciele w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia następujących organizacji: Business Center ClubFederacja Przedsiębiorców PolskichKonfederacja LewiatanNSZZ SolidarnośćOgólnopolskie Porozumienie Związków ZawodowychPracodawcy RPZwiązek Przedsiębiorców i PracodawcówZwiązek Rzemiosła Polskiego Członkowie Zespołu Trójstronnego apelują do minister Leszczyny: przywróćmy dialog o systemie (rynekzdrowia.pl)Cowzdrowiu - Partnerzy społeczni piszą do minister zdrowia: brakuje dialogu (rg)
Czytaj więcej
21 czerwca 2024
Weryfikacja kwot kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych to ważne wskaźniki, negocjowane w ramach Rady Dialogu Społecznego raz na 3 lata i wpływające na sytuację niemal 1,5 miliona gospodarstw domowych pobierających świadczenia z tych dwóch obszarów. Ostatnia weryfikacja została przeprowadzona w roku 2021, stąd właśnie teraz jest czas kolejnych negocjacji. Rozmowy w ramach RDS trwały do 15 czerwca br.; w ciągu kolejnego miesiąca (do 15 lipca br.) strona rządowa ma czas na ogłoszenie ostatecznej decyzji ws. progów dochodowych. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ W obu obszarach strona związkowa uzgodniła i przyjęła 2 stanowiska: w sprawie wysokości kryteriów dochodowych w pomocy społecznej oraz w sprawie weryfikacji kwot kryteriów dochodowych i wysokości zasiłków rodzinnych. Nie udało się osiągnąć porozumienia ze stroną pracodawców, którzy w argumentacji podtrzymali stanowisko rządu wobec świadczeń rodzinnych oraz proponowali minimalne wzrosty w pomocy społecznej, na które z kolei nie było zgody związkowej. POMOC SPOŁECZNA (wskaźniki obowiązują od 1 stycznia 2025 r.)Propozycja strony rządowej i związkowej: dla osoby samotnie gospodarującej: 1010 zł – rząd 1040 zł – strona związkowa dla osoby w rodzinie: 823 zł – rząd 935 zł – strona związkowa Jako strona pracowników Rady Dialogu Społecznego oceniliśmy przedłożone propozycje jako idące w dobrym kierunku, lecz niewystarczające. Za konieczne uznaliśmy uwzględnienie prognozowanej inflacji w kolejnych 3 latach obowiązywania, jak i fakt, że świadczenia z pomocy społecznej zabezpieczają byt rodzin i osób samotnie gospodarujących na poziomie minimum egzystencji, którego dynamika w kolejnych latach będzie przewyższać dynamikę inflacji, z uwagi na wzrost cen żywności spowodowany przywróceniem podatku VAT na podstawowe produkty spożywcze oraz uwolnienie cen energii elektrycznej w przyszłych latach. Dodatkowo, w ocenie strony związkowej, wszystkie zasiłki (stały, celowy, okresowy) oraz inne świadczenia z pomocy społecznej zależne od kryterium dochodowego powinny wzrosnąć odpowiednio o 71 zł. ŚWIADCZENIA RODZINNE (wskaźniki obowiązują od 1 listopada 2024 r.)Strona rządowa kolejny raz zaproponowała pozostawienie na obowiązującym poziomie kwot kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego - przypomnijmy, że kwoty te nie wzrastają od 2015 r. Zamrożone na poziomie roku 2015 miałyby zostać także świadczenia rodzinne, zasiłki i dodatki do zasiłków rodzinnych. Przesłankami rządu za zerową weryfikacją są m.in. funkcjonujący program 800+, świadczenie Dobry Start w wysokości 300 zł oraz nowy Program „Aktywny Rodzic”. Propozycja strony rządowej i związkowej: kryterium dochodowe ogólne: 674 zł – rząd 1330 zł – strona związkowa kryterium dochodowe dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym: 764 zł – rząd 1350 zł- strona związkowa Strona pracowników RDS nie wyraziła zgody na zaproponowane przez stronę rządową niepodwyższanie kryteriów dochodowych oraz świadczeń rodzinnych w ciągu najbliższych 3 lat, tym bardziej, że weryfikowane kwoty pozostają niezmienione przez ostatnie 9 lat. W obu obszarach za naszymi propozycjami stoją wyliczenia Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych wynika, że aktualna wysokość kryteriów dochodowych jest znacząco niska i znacznie poniżej progu Wsparcia Dochodowego Rodzin jak i progu Interwencji Socjalnej. Stąd Instytut także rekomenduje ich podwyższenie. Najbliższe posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego zaplanowane na 25 czerwca br. uwzględnia m.in. dyskusję w tych tematach. Być może pojawi się też opinia strony rządowej do zaproponowanych wskaźników wypracowanych w ramach RDS. (rg)
Czytaj więcej
29 maja 2024
Pierwsze posiedzenie negocjacyjne poświęcone zmianie wysokości kryteriów dochodowych w pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych, odbyło się w Zespole problemowym ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych RDS w dniu 28 maja br., pod przewodnictwem przewodniczącego Leszka Miętka Jest duża szansa na wypracowanie wspólnego stanowiska strony społecznej zespołu i przedstawienie pod obrady Rady Dialogu Społecznego. Renata Górna, Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Weryfikacja świadczeń rodzinnych i z pomocy społecznej to istotny moment dla beneficjentów obu rodzajów świadczeń. Obecny rok 2024 to czas przeprowadzenia kolejnej, po roku 2021, weryfikacji kryteriów dochodowych w pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych. Świadczenia są zmieniane lub nie i podlegają weryfikacji co 3 lata, z uwzględnieniem wyniku badań progu interwencji socjalnej i wsparcia dochodowego rodzin, przeprowadzanych przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Rada Dialogu Społecznego uzgadnia kryteria dochodowe w obu kategoriach, w terminie do 15 czerwca, a w sytuacji braku uzgodnień – ruch należy do Rady Ministrów, która ustala je w drodze rozporządzenia do dnia 15 lipca br. Nowe progi dochodowe kryteriów obowiązują do 2027 roku, czyli do czasu kolejnej weryfikacji. Podczas posiedzenia – strona rządowa przedstawiła propozycje, nad którymi odbyła się dyskusja. Propozycja strony rządowej wysokości kryteriów dochodowych w POMOCY SPOŁECZNEJ to: dla osoby samotnie gospodarującej: 1010 zł (obecnie 776 zł), dla osoby w rodzinie: 823 zł (obecnie 600 zł). Wskazane kryteria mają wpływ na wysokość pozostałych świadczeń pieniężnych w pomocy społecznej, zależnych od progów dochodowych, w szczególności na maksymalną kwotę zasiłku stałego, który ma wzrastać do 1229 zł (obecnie 1000 zł). Propozycja strony rządowej kwot kryteriów dochodowych w świadczeniach rodzinnych skupia się na ,,zamrożeniu” tych progów (ostatni wzrost był w 2015 roku !) tj. pozostawienia ich na obecnym poziomie, jak dotychczas tj.: kryterium dochodowe ogólne – 674 zł oraz kryterium dochodowe dla rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym – 764 zł. W dyskusji strona związkowa przedstawiła swoje propozycje oraz otwartość na dalsze negocjacje. Chęć dalszych prób wypracowania stanowiska wyraziła także strona pracodawców. OPZZ podczas dyskusji przedstawiło argumenty za koniecznością wzrostu kryteriów dochodowych w obu obszarach, głównie w świadczeniach rodzinnych, zasiłków i dodatków do zasiłków rodzinnych, które pozostają niezmienne od 2015 roku. Przy podwyższaniu nowych kryteriów dochodowych istotne jest uwzględnianie pełnych progów interwencji socjalnej i wsparcia dochodowego rodzin, rekomendowanych przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Warto także uwzględniać perspektywę prognoz inflacyjnych w kolejnych 3 latach, tj. do 2027 obowiązywania progów dochodowych w obu typach świadczeń. Ustalono harmonogram dalszych prac: do 5 czerwca br. strona związkowa uzgodni wspólne stanowisko i przedstawi stronie pracodawców do 7 czerwca br. Jeśli uda się uzgodnić stanowisko strony społecznej, będzie ono przedmiotem głosowania (około 11 czerwca br.) przez członków Zespołu, a następnie przedstawione Radzie Dialogu Społecznego (czas uzgodnień w RDS mija 15 czerwca br. Stronę rządową reprezentował wiceminister Sebastian Gajewski, wskazując, iż przedstawi propozycje strony społecznej do dalszych decyzji w ramach prac rządu. W posiedzeniu ze strony OPZZ w negocjacjach brała udział Renata Górna.(rg)
Czytaj więcej
23 maja 2024
Obywatelski projekt ustawy wprowadzający przepisy o rencie wdowiej był przedmiotem dyskusji na posiedzeniu sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny w dniu 22 maja 2024 r. Prace nad projektem nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z FUS oraz niektórych innych ustaw w celu wprowadzenia renty wdowiej będą kontynuowane. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Posiedzenie komisji, pod przewodnictwem Katarzyny Ueberhan, poświęcone było dyskusji nad projektem, którego pierwsze czytanie odbyło się na sali plenarnej 9 lutego br. Intencję zmian wprowadzenia nowej reguły zbiegu prawa do nabytej renty rodzinnej z tytułu bycia wdową lub wdowcem z innymi świadczeniami emerytalno-rentowymi przypomniał wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin jako przedstawiciel Inicjatywy Ustawodawczej projektu. Istotną częścią posiedzenia było odniesienie się do przepisów projektu przedstawicieli Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – stanowisko przedstawili: ministra Agnieszka Dziemianowicz - Bąk i wiceminister Sebastian Gajewski. Uwagi koncentrowały się na doprecyzowaniu i uzupełnieniu niektórych kwestii formalno – prawnych i technicznych, a dotyczyły np. specyzowania szczegółowych zasad stosowania zasady zbiegu świadczeń (w jakiej kolejności, z jakiego systemu – powszechnego, rolniczego czy ,,mundurowego’’), ustalenia kolejności uznawania świadczeń w zbiegu, określenia zasad i zadań prac organów emerytalno – rentowych w zbiegu, form i zasad składania wniosków o ustalenie prawa do renty wdowiej, konieczności zbudowania systemu informatycznego z wymianą danych pomiędzy wszystkimi organami emerytalno – rentowymi w systemie ZUS, KRUS oraz mundurowym (najkrótszy czas na przygotowanie systemu to ok. 6 miesięcy), określenia szczegółowych przepisów przejściowych itp.Dla OPZZ najważniejsze jest zachowanie zasadniczego kształtu i intencji ustawy, bez jej zmian merytorycznych tj. przyjęcia zasady, że w przypadku śmierci współmałżonka pozostała przy życiu osoba mogłaby zachować świadczenie i powiększyć je o 50 proc. renty rodzinnej po zmarłym małżonku lub pobierać rentę rodzinną po zmarłym małżonku i 50 proc. swojego świadczenia. Obecnie renta rodzinna - w przypadku, gdy umrze jeden ze współmałżonków wynosi 85 proc. wyższego świadczenia. Po krótkiej dyskusji ustalono, że prace będą kontynuowane po przygotowaniu poprawek w zakresach wskazanych przez resort pracy. OPZZ reprezentowali w posiedzeniu: wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin i dyr. Renata Górna. (RG)
Czytaj więcej
21 maja 2024
W roku bieżącym, od 1 lipca 2024 nastąpi kolejna rewaloryzacja najniższych wynagrodzeń zasadniczych w ochronie zdrowia, wynikająca z obowiązującej ustawy dnia 8 czerwca 2017 roku o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Tegoroczne wzrosty gwarantowanych poziomów płac wynikają z ustawowego mechanizmu waloryzacyjnego, którego waga na rok bieżący będzie wynosić 12,75 proc. Podstawa wyliczeń jest wyższa niż w roku ubiegłym (12,07 proc.), z uwagi na wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej oraz zrealizowane obecnie od lipca 2023 r. podwyżki wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Obecnie Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji przygotowuje rekomendacje oszacowania skutków finansowych tegorocznej podwyżki – będą one znane po 24 maja br., a następnie przekazane do dalszych decyzji Ministra Zdrowia. Najniższe wynagrodzenia zasadnicze (rewaloryzacja) w poszczególnych grupach zawodowych pracujących w ochronie zdrowia od 1 lipca 2024 r. wyniosą (brutto); Lekarz albo lekarz dentysta ze specjalizacją (współczynnik pracy 1,45) – 10375,45 zł (wzrost o 1173,53 zł); Farmaceuta, fizjoterapeuta, diagnosta laboratoryjny, psycholog kliniczny, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1, 3 i 4 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie magisterskim i specjalizacją, pielęgniarka z tytułem zawodowym magister pielęgniarstwa albo położna z tytułem magister położnictwa z wymaganą specjalizacją w dziedzinie pielęgniarstwa lub w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia (współczynnik pracy 1,29) - 9230,57 zł (wzrost o 1044,04zł) Lekarz albo lekarz dentysta, bez specjalizacji (współczynnik pracy 1,19) - 8515,02 zł (wzrost o 963,10 zł); Stażysta (współczynnik pracy 0,95) - 6797,71 zł (wzrost o 768,87 zł); Farmaceuta, fizjoterapeuta, diagnosta laboratoryjny, pielęgniarka, położna, technik elektroradiolog, psycholog, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1−4 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie magisterskim; pielęgniarka, położna z wymaganym wyższym wykształceniem (studia I stopnia) i specjalizacją, albo pielęgniarka, położna ze średnim wykształceniem i specjalizacją (współczynnik pracy 1,02) - 7298,59 zł (wzrost o 825,52 zł); Fizjoterapeuta, pielęgniarka, położna, ratownik medyczny, technik elektroradiolog, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1–5 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie studiów I stopnia; fizjoterapeuta, ratownik medyczny, technik analityki medycznej, technik elektroradiolog z wymaganym średnim wykształceniem albo pielęgniarka albo położna z wymaganym średnim wykształceniem, która nie posiada tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia (współczynnik pracy 0,94) - 6726,15 zł (wzrost o 760, 77 zł) Inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1–6 z wymaganym średnim wykształceniem oraz opiekun medyczny (współczynnik pracy 0,86) - 6153,71 zł (wzrost o 631,27 zł); Pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem wyższym (współczynnik pracy 1) - 7155,48 zł (wzrost o 809,33 zł); Pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem średnim (współczynnik pracy 0,78) - 5581,27 zł (wzrost o 631,27 zł); Pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem poniżej średniego (współczynnik pracy 0,65) - 4651,06 zł (wzrost o 526,06 zł) Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe