23 kwietnia 2025
Zastrzeżenia konstytucyjne, brak konsultacji społecznych, nierówności społeczne i niestabilna przyszłość finansowa publicznego systemu ochrony zdrowia to niektóre z uwag zgłoszonych przez OPZZ w Senacie, podczas rozpatrywania ustawy obniżającej składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Wczoraj, 22 kwietnia br. w godzinach wieczornych połączone komisje senackie: zdrowia i finansów publicznych dyskutowały nad ustawą, której losy rozstrzygną się na bieżącym posiedzeniu Senatu 23 kwietnia br. Renata Górna , Wydział Polityki Społecznej OPZZ OPZZ skierowało pismo do Marszałek Senatu Pani Małgorzaty Kidawy - Błońskiej o odrzucenie ustawy w całości. Najważniejsze argumenty przemawiające za takim wnioskiem OPZZ przedstawiało wielokrotnie; są nimi m.in. nierówne traktowanie ubezpieczonych, perspektywa niekorzystnych zmian na rynku pracy poprzez wypieranie stabilnych form zatrudnienia i omijanie standardów ochrony pracowniczej jak też brak gwarancji finansowych dla NFZ w sytuacji deficytu. Podczas dyskusji wątek konsultacji społecznych był szczególnie eksponowany, zwłaszcza przez Biuro Legislacyjne Senatu, które wniosło szereg uwag ogólnych i szczegółowych natury konstytucyjnej. Zaskakującym był przekaz niezrozumienia, czym są konsultacje społeczne i za jak znaczącą wadliwość proceduralną i konstytucyjną należy traktować ich brak. Mimo zastrzeżeń natury konstytucyjnej senackie komisje przegłosowały wniosek o uchwalenie ustawy bez poprawek. Podczas plenarnego posiedzenia Senatu będzie głosowany także wniosek mniejszości o odrzucenie ustawy. RG
Czytaj więcej
07 kwietnia 2025
W Światowym Dniu Zdrowia i Dniu Pracownika Służby Zdrowia przypominamy programowe postulaty OPZZ w tym obszarze. Od 40 lat funkcjonowania OPZZ Pacjent i Pracownik są w centrum naszych działań. W obecnej kadencji dla OPZZ priorytetem są w szczególności wyzwania – demograficzne, kadrowe i finansowe oraz poprawa dostępności pacjentów do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Programowe cele, jakie OPZZ realizuje w obecnej kadencji koncentrują się wokół szeregu działań zmierzających do: szybszego / lepszego dostępu do świadczeń gwarantowanych ze środków publicznych m.in. poprzez przesunięcie wybranych procedur diagnostycznych i terapeutycznych z opieki szpitalnej do ambulatoryjnej i podstawowej zwiększania finansowania publicznego systemu ochrony zdrowia, w tym rosnącego udziału budżetu państwa w nakładach na zdrowie opracowania z partnerami społecznymi strategii na rzecz polityki kadrowej w ochronie zdrowia, w tym wdrożenia systemowej polityki kształcenia personelu opiekuńczego gwarancji obowiązujących zasad wynagradzania dla wszystkich grup zawodowych w ochronie zdrowia i objęcia regulacjami płacowymi pominiętych grup pracowników zwiększania rangi profilaktyki i prewencji chorób cywilizacyjnych, w tym zmian w obszarze medycyny pracy odnośnie badań profilaktycznych uwzględniających także potrzeby zdrowotne starszych pracowników odbudowy zdrowia psychicznego pracowników i pacjentów poprawy funkcjonowania zawodowego starszych pracowników i dostosowania środowiska pracy do ich potrzeb i wymagań zdrowotnych monitorowania wykorzystywania teleporad, by były one narzędziem wspomagającym, a nie zastępującym dostęp pacjentów do opieki zdrowotnej – podstawowej czy specjalistycznej wzmocnienia leczenia uzdrowiskowego jako najtańszej formy przywracania pacjentów do zdrowia; Dziś dla PACJENTÓW najważniejszym postulatem jest bezpieczeństwo zdrowotne tj. pewność, że otrzymają szybką pomoc w razie zagrożenia ich zdrowia czy życia.Dla PRACOWNIKÓW sprawą fundamentalną jest utrzymanie systemowych regulacji wynagrodzeń zasadniczych w ochronie zdrowia i dalsza poprawa warunków i organizacji pracy.Dla SYSTEMU OCHRONY ZDROWIA – stabilne, wzrastające finansowanie i przejrzyste zasady współpracy sektora publicznego i prywatnego.Dla OPZZ ważny jest dialog, aby działać na rzecz realizacji tych wszystkich postulatów. (RG)
Czytaj więcej
04 kwietnia 2025
W dniu dzisiejszym tj. 4 kwietnia 2025 r., Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Głosowało 428 posłów, ZA było 213, PRZECIW – 190, wstrzymało się – 25 posłów. Ustawa została uchwalona dzięki wstrzymującym się głosom Konfederacji i Republikanów. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Przeciw uchwaleniu ustawy były kluby: Lewicy i Razem oraz PiS (poza 7 głosami wstrzymującymi). Zaskoczeniem okazała się decyzja minister zdrowia Izabeli Leszczyny, która poparła projekt, pomimo wcześniejszych deklaracji o swojej negatywnej opinii; wielokrotnie też wskazywała, że ,,NFZ tego nie udźwignie’’. Ustawa jest kosztowna dla systemu ochrony zdrowia (ubytek 4,7 mld zł), choć jeszcze przed głosowaniem minister finansów zapewnił, że deficyt Narodowego Funduszu Zdrowia poniesie budżet państwa. Ustawa wprowadza preferencje opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakłada, że część zryczałtowana składki będzie wynosić 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Druga część będzie obliczana od nadwyżki dochodów powyżej 1,5-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia u przedsiębiorców rozliczających się skalą podatkową lub podatkiem liniowym (stawka 4,9 proc.). W przypadku przedsiębiorców rozliczających się ryczałtem - druga część składki będzie naliczana od nadwyżki przychodów powyżej 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (stawka 3,5 proc.).Projekt zakłada także obniżenie składki do 9 proc. z 75 proc. minimalnego wynagrodzenia (obecnie jest 9 proc. minimalnego wynagrodzenia) dla przedsiębiorców opłacających podatek w formie karty podatkowej. Nie zmieni się natomiast wysokość składki płaconej przez pracowników zatrudnionych na umowę o pracę - nadal będzie to 9 proc. wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, w całości finansowane przez pracownika i odprowadzane z wynagrodzenia za pracę brutto. Bezsprzecznym jest, iż ustawa wprowadza nieuzasadnione preferowanie przedsiębiorców w systemie ochrony zdrowia, antagonizuje pracowników i pracodawców, pogłębiając przy tym dysproporcje dochodowe pomiędzy nimi. OPZZ negatywnie odnosił się do różnych propozycji zmian reformujących składkę zdrowotną już od ubiegłego roku i od czasu pojawiania się różnych pomysłów, niekorzystnych i dla pacjentów i dla pracowników. Ponad rok temu, 25 marca 2024 r. OPZZ przyjęło stanowisko w sprawie rządowej propozycji zmian finasowania składki na ubezpieczenie zdrowotne, w którym apelowaliśmy do rządu o rozpoczęcie debaty publicznej o systemowych zasadach opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz o wycofanie się z tej propozycji. Od listopada 2024 r. byliśmy aktywni na każdym etapie prac legislacyjnych w sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej oraz komisjach: Zdrowia i Finansów Publicznych, przedstawiając stanowisko OPZZ. W grudniu 2024 r. negatywnie o propozycjach rządowych wypowiedziała się Rada OPZZ przyjmując stanowisko w tej sprawie.Pozostał jeszcze etap prac senackich (najbliższe posiedzenie Senatu już 9 kwietnia br.) oraz decyzja Prezydenta. OPZZ do czasu zakończenia prac legislacyjnych będzie przedstawiał argumenty za szkodliwością uchwalonych dziś przepisów. (RG)
Czytaj więcej
19 marca 2025
Zaledwie 3 minuty trwało procedowanie i przyjęcie sprawozdania sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej obniżającej składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W godzinach wieczornych, w dniu wczorajszym (18 marca bm.), połączone komisje Zdrowia i Finansów Publicznych, większością głosów przyjęły projekt ustawy. Już dziś, tj. 19 marca zaplanowano II czytanie projektu na Sali plenarnej Sejmu. Tym samym decyzją komisji obniżono finanse Narodowego Funduszu Zdrowia w przyszłym roku o co najmniej 4,7 mld złotych. Renata Górna, dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ O projekcie ustawy nowelizującej przepisy w zakresie składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców, OPZZ od początku przedstawiało negatywną opinię. Jako jedyni upominaliśmy się o pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, wskazując nie tylko na nierówności pomiędzy obywatelami, co do obciążeń podatkowych i niezgodności z zasadą solidarności społecznej, ale także podkreślaliśmy osłabienie zatrudnienia etatowego, które może stawać się nieatrakcyjne. Tworzy się bowiem dodatkowe zachęty do podejmowania działalności gospodarczej wyłącznie w celu minimalizacji obciążeń podatkowych. Przypomnijmy, że zgodnie z projektem ustawy przedsiębiorcy od 2026 r. mieliby płacić minimalną ryczałtową stawkę wynoszącą 6,75 proc. najniższej krajowej — dziś byłoby to 314,95 zł miesięcznie. Dopiero, gdy ich dochody przekroczyłyby 1,5-krotność średniego wynagrodzenia (w obecnych warunkach ten próg wynosiłby ok. 12,3 tys. zł miesięcznie), składka miałaby się zwiększać o 4,9 proc. nadwyżki ponad tę kwotę. Nic się natomiast nie zmienia się w takiej sytuacji dla pracowników na tzw. etacie czy emerytów, którzy nadal będą płacić składki zdrowotne w wysokości 9 proc. od całych swoich dochodów. OPZZ podczas prac Podkomisji przedstawiał szczegółowe wyliczenia i argumenty podkreślając narastające nierówności obciążeń podatkowych pomiędzy pracownikami, a przedsiębiorcami.Główny akcent dyskusji podczas prac w Podkomisji koncentrował się także na znaczących kosztach dla systemu ochrony zdrowia, poprzez zmniejszenie wpływów do NFZ. Szacowany deficyt na 2026 r. dla Funduszu to 4 759 mln zł, choć może okazać się większy z uwagi na deklaratywność wielu grup zawodowych w przejściu na korzystniejszą formę opłacania składki zdrowotnej. Pomimo szacunków ekspertów o narastającym deficycie w budżecie NFZ, który już w tym roku wyniesie ok. 30 mld zł – przyjęto projekt. Za projektem było 31 posłów KO, PSL, Polski 2050 i Konfederacji. Przeciw zagłosowało jedynie pięciu parlamentarzystów Lewicy i Razem; 21 osób z klubu PiS wstrzymało się od głosu. Jedynym słyszalnym głosem podczas prac na tą regulacją były opinie i protesty oraz wnioski o odrzucenie projektu – posłów Razem: Adriana Zandberga i Marceliny Zawiszy. Dla większości posłów – utrata płynności finansowej Funduszu nie była argumentem za odrzuceniem ustawy.Bardzo możliwe, że ustawa zostanie uchwalona jeszcze w tym tygodniu. RG
Czytaj więcej
11 marca 2025
Zainteresowanie problematyką renty wdowiej wśród związkowców zrzeszonych w OPZZ zintensyfikowało się z początkiem roku w związku z możliwością składania wniosków o to świadczenie. Czas wnioskowania o rentę wdowią trwa do lipca br. Dzięki współpracy instytucjonalnej z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych podjęliśmy szereg inicjatyw edukacyjno – promocyjnych dedykowanych organizacjom członkowskim OPZZ. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Warto przypomnieć, że renta wdowia to nowa zasada ustalania zbiegu świadczeń emerytalno-rentowych z rentą rodzinną: osobie uprawnionej do renty rodzinnej wypłaca się:1) przysługującą rentę rodzinną oraz 15% innego świadczenia emerytalno-rentowego albo2) przysługujące inne świadczenie emerytalno-rentowe oraz 15% renty rodzinnej.Pierwsze świadczenia będą wypłacane od 1 lipca 2025 r., a maksymalna kwota renty wdowiej to 5636,73 zł brutto. Od początku roku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wypłynęło ponad 512 tys. wniosków o rentę wdowią (stan na 10 marca br.). Z jednej strony to spora liczba beneficjentów, z drugiej - wciąż ponad 1 mln potencjalnych uprawnionych do złożenia wniosków jeszcze tego nie zrobiło. Stąd apel i OPZZ i organów emerytalno – rentowych, by nie czekać na ostatnią chwilę i wnioskować o świadczenie renty wdowiej. W ramach kampanii prowadzonej przez OPZZ wskazywaliśmy jakie są możliwości składania wniosków. Od 1 stycznia 2025 r. klienci mogą składać do ZUS „Wniosek o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną” osobiście, za pośrednictwem operatora pocztowego oraz poprzez PUE ZUS (eZUS) - formularz jest dostępny na stronie internetowej ZUS i w każdej placówce ZUS.Jednym z ulubionych narzędzi do korzystania przez związkowców na wstępnym etapie weryfikacji ich sytuacji jest ankieta do sprawdzenia warunków do renty wdowiej, która została połączona z kalkulatorem (na stronie internetowej ZUS i OPZZ / w materiałach informacyjnych ze stycznia br.) do wyliczenia szacunkowej kwoty połączonych świadczeń. Narzędzia te cieszą się dużym powodzeniem wśród klientów ZUS niemal 438 tys. z ankiety skorzystało 437 tys. klientów, a z kalkulatora – 473 tys. osób (do połowy lutego).Z bieżącego monitoringu wpływu wniosków z informacji ZUS wynika, że ponad 70 proc. z nich będą stanowiły decyzje o ustaleniu prawa do renty wdowiej, a zaledwie 4 proc. będą to odmowy. Wciąż co 4 złożony wniosek wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, np. wyjaśnienia rozbieżności pomiędzy danymi występującymi na wniosku (dane adresowe, dane o rachunku bankowym, dane o sposobie wypłaty itp.) - w takich sytuacjach nie należy zapominać o pracownikach ZUS, którzy w ostatnich dwóch miesiącach pracują we wzmożonym tempie: średnie czasy oczekiwania i obsługi we wszystkich placówkach ZUS wynoszą zaledwie od 6 do 14 min. W ramach organizowanego przez OPZZ webinaru dla organizacji związkowych podstawowym faktem było wytłumaczenie, że renta wdowia to nie nowe świadczenie, a zbieg prawa do dwóch świadczeń, przypominanie o długim terminie na złożenie wniosku (od stycznia do lipca 2025 r.) oraz możliwość sprawdzenia czy przysługuje renta wdowia i oszacowanie kwoty świadczenia (ankieta i kalkulator). Przypominamy i zachęcamy do korzystania z materiałów informacyjnych umieszczonych na stronie internetowej OPZZ: https://www.opzz.org.pl/aktualnosci/kraj/2025/i/renta-wdowia-komplet-informacji-na-temat-przyznawania-i-warunkow-uzyskania-swiadczenia (RG)
Czytaj więcej
19 lutego 2025
Posiedzenie Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Pomocy Społecznej w dniu 18 lutego br. poświęcono na dyskusję wokół reformy pomocy społecznej oraz spraw pracowniczych zawodów pomocowych. Jesteśmy także krok bliżej do systemowych zmian wynagrodzeń dla pracujących w tym sektorze. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Branżowy Trójstronny Zespół ds. Pomocy Społecznej pod przewodnictwem wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Katarzyny Nowakowskiej został włączony do dyskusji nad zmianami reformującymi system pomocy społecznej. Propozycje zmian systemowych będą niebawem przedstawione jako efekt prac ministerialnego zespołu ekspertów oraz poddane analizie na forum Trójstronnego Zespołu. Obszary pomocy społecznej mające być przedmiotem zmian koncentrują się wokół zagadnień takich jak: świadczenia pieniężne, Centra Usług Społecznych, mieszkalnictwo, wsparcie i rozwój kadr zawodów pomocowych, wynagrodzenia oraz usługi całodobowe w jednostkach pomocy społecznej. Istotnym rozstrzygnięciem, od dawna będącym postulatem OPZZ, jest decyzja o corocznej weryfikacji kwot kryteriów dochodowych obowiązujących w pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych (obecnie odbywa się raz na 3 lata); projekt w tej sprawie został już przekazany do wykazu prac programowych rządu. Jako strona społeczna rozpoczęliśmy także rozmowy na temat konieczności regulacji systemowej dla pracowników pomocy społecznej w zakresie wynagrodzeń i ich pragmatyki zawodowej, na kształt powstającej obecnie mapy kompetencji zawodów w ochronie zdrowia. Dokonaliśmy analizy wynagrodzeń pracowników socjalnych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej – podobny monitoring płac będzie przedstawiony przez ministerstwo na kolejnych posiedzeniach. To dobra okazja do wstępu pracy nad systemową regulacją wynagrodzeń w pomocy społecznej, o którą od lat upomina się środowisko związkowe. Podczas spotkania została przestawiona informacja dotycząca wypłaty specjalnego dodatku motywacyjnego dla pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Przypomnijmy, że jest on wypłacany pracownikom tego sektora od lipca 2024 r. i będzie kontynuowany do 2027 r. Dotychczas programem zostało objętych ponad 134 tys. pracowników realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej – otrzymali oni dodatki motywacyjne do wynagrodzenia w wysokości 1000 zł brutto (ok. 681 zł netto). W roku bieżącym na realizację dodatków przeznaczonych jest ponad 1,9 mld zł; tegoroczne środki finansowe na ten cel zostały już przekazane wojewodom. Kolejne spotkanie zaplanowane zostało na kwiecień br.; w międzyczasie będą kontynuowane prace nad zmianami nowelizującymi ustawę o pomocy społecznej z udziałem członków Trójstronnego Zespołu. OPZZ reprezentowali na spotkaniu członkowie Branżowego Trójstronnego Zespołu ds. Pomocy Społecznej: Mateusz Kropidłowski i Justyna Chłopecka oraz ekspert z biura OPZZ Renata Górna.
Czytaj więcej
05 lutego 2025
W specjalnie powołanej Podkomisji nadzwyczajnej rozpoczęły się prace legislacyjne nad rządowym projektem ustawy mającym uregulować nowe zasady opłacania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Jako OPZZ byliśmy jedyną organizacją na posiedzeniu, która zwróciła uwagę na nierówne traktowanie pracowników zatrudnionych na umowie o pracę w kreowaniu nowych zasad opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Przypomnijmy, że rządowy projekt nowelizacji ustawy o składce zdrowotnej trafił do Sejmu 19 listopada 2024 r. Celem projektu jest w szczególności uporządkowanie oraz uproszczenie zasad rozliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców oraz obniżenie jej wysokości (różne poziomy składki w zależności od osiąganych dochodów). OPZZ złożyło negatywną opinię (opinia OPZZ – w całości), apelując do strony rządowej o wstrzymanie się z wdrażaniem proponowanych zmian i przeprowadzenie szerokiej, merytorycznej dyskusji na temat sprawiedliwego modelu finansowania ochrony zdrowia w Polsce. Podczas posiedzenia Podkomisji pozytywne opinie, co do zasady obniżenia składki, przedstawili przedstawiciele strony pracodawców, zaś samorządy zawodów medycznych zwracali głównie uwagę na aspekty negatywnych skutków finansowych dla publicznego systemu ochrony zdrowia. OPZZ przedstawiło najważniejsze aspekty związane z nierównym traktowaniem różnych grup ubezpieczonych w opłacaniu składki zdrowotnej i nieproporcjonalne obciążenia składkowe. Podkreśliliśmy, że obecna propozycja jest jednostronnie skupiona na korzyściach dla przedsiębiorców, którzy będą mieli jeszcze bardziej preferencyjne zasady naliczania składki zdrowotnej w stosunku do pracowników zatrudnionych na umowie o pracę, którzy są zmuszeni do jej opłacania według stałej stawki 9 proc., niezależnie od wysokości osiąganych dochodów. Wzmocniliśmy wątek ubytku finansów dla systemu ochrony zdrowia i niejednoznaczną gwarancję pokrycia deficytu NFZ z budżetu państwa, która obecnie jest obarczona dużą dozą niepewności. Po krótkiej dyskusji ogólnej, skupionej głównie na wysłuchaniu strony społecznej, posłowie zdecydowali o zwołaniu w najbliższym czasie kolejnego posiedzenia dla wypracowania sprawozdania. Posiedzenie, pomimo ważnego społecznie tematu, nie cieszyło się dużą aktywnością; zaledwie 5 organizacji ze strony społecznej zabrało głos (pracodawcy, samorządy medyczne) pomimo, iż intencją było wysłuchanie stanowisk organizacji ze względu na brak rządowych konsultacji.OPZZ był jedynym związkiem zawodowym obecnym na posiedzeniu i upominającym się o pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. (RG)
Czytaj więcej
24 stycznia 2025
Zespół problemowy ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego rozpoczął tegoroczne prace nad dwoma ważnymi dla pracowników sprawami w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego. Pierwsza z nich to kontynuacja dyskusji na temat warunków udzielania pracownikom świadczeń żywieniowych, drugi - nowelizacja prawa w obszarze koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Od dłuższego czasu strony pracowników i pracodawców RDS wskazują na istotny problem w zakresie dokumentowania wydatków przeznaczonych na bony żywieniowe. Dotyczy to głównie wymogu gromadzenia przez pracowników i pracodawców paragonów potwierdzających zakupy realizowane za pomocą kart przedpłaconych lub bonów. Problem związany jest z interpretacją przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. W praktyce ZUS wymaga bezwzględnego obowiązku dokumentowania tych wydatków poprzez paragony. Stąd strona społeczna po raz kolejny podjęła ten temat oraz przyjęła stanowisko strony pracowników i strony pracodawców w sprawie dokumentowania wydatków związanych z bonami żywnościowymi. Wskazujemy w nim, że konieczne jest podjęcie przez stronę rządową w porozumieniu z ZUS inicjatywy ustawodawczej zmierzającej do zmiany przepisów w celu usunięcia nadmiernych obciążeń biurokratycznych w zakresie dokumentowania wydatków na bony żywieniowe. Znaczącą część dyskusji poświęcono omówieniu wniosku Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odnośnie nowelizacji przepisów rozporządzeń UE dotyczących koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. W związku z Prezydencją Polski w Radzie Unii Europejskiej ministerstwo będzie kontynuowało prace w zakresie nowelizacji ww. przepisów. Przedmiotem prac i uzgodnień z partnerami społecznymi pozostają kwestie: 1) definicji „siedziby przedsiębiorstwa” dla celów ustalania ustawodawstwa właściwego, 2) obowiązku uprzedniego powiadamiania państwa wysyłającego o zamiarze podjęcia pracy za granicą /delegowania pracownika za granicę (prenotyfikacja), oraz 3) zasad wypłaty zasiłków dla bezrobotnych pracowników transgranicznych. OPZZ szczegółowo przedstawiło stanowisko w tej sprawie, zbieżne z nasza opinią prezentowaną w ramach prac EKZZ nad tym tematem, podkreślając, że dalsza dyskusja na temat zmian rozporządzeń w ww. obszarach jest konieczna, z uwzględnieniem kierunku zwiększania przejrzystości procedur i przeciwdziałaniu naruszeń praw pracowniczych. W końcowej części posiedzenia OPZZ przypomniało wniosek o przedstawienie przez rząd stanowiska w sprawie emerytur stażowych. Będziemy także wnosić pod obrady kolejnych posiedzeń temat zwolnień z oskładkowania pakietów medycznych.W posiedzeniu OPZZ reprezentowali członkowie Zespołu: Sebastian Koćwin i Sławomir Łukasiewicz oraz eksperci z biura OPZZ: Renata Górna, Norbert Kusiak i Michał Polakowski. (RG)
Czytaj więcej
16 stycznia 2025
Sejmowa Podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy reformującego składkę na ubezpieczenie zdrowotne zwróciła się do OPZZ o przedstawienie opinii naszej organizacji. To pierwszy pozytywny krok w kierunku wysłuchania strony społecznej w czasie prac parlamentarnych wobec pomysłów, które nie są sprawiedliwe społecznie. Nie były one także przedmiotem ustawowych konsultacji społecznych. Renata Górna, dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Prace Podkomisji będą toczyć się wokół rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw(druk nr 838). To kolejny etap reformy składki zdrowotnej – wcześniejszy, pierwszy krok został przyjęty w grudniu ub. roku poprzez uchwalanie ,,małej nowelizacji’’ ustawy zwalniającej z ustalania podstawy wymiaru składki przychodu przedsiębiorcy z odpłatnego zbycia środków trwałych. Drugi etap prac reformy obejmujący zmiany systemowe – zacznie się niebawem. Podkomisja nadzwyczajna przyjęła harmonogram prac nad nowelizacją ustawy o składce zdrowotnej. Planowane jest zaproszenie zainteresowanych stron, które przekażą swoje stanowiska do udziału w posiedzeniu Podkomisji celem przedstawienia swoich uwag, wniosków i propozycji. Komisja Finansów Publicznych wyznaczyła termin przygotowania sprawozdania maksymalnie do kwietnia br. OPZZ przedstawiło opinię do ww. rządowego projektu już w listopadzie ub. roku. W tej sprawie Stanowisko przyjęła także Rada OPZZ na posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2024 r. Przedstawione propozycje zmian w zakresie obniżenia składki zdrowotnej dla przedsiębiorców oceniliśmy jednoznacznie negatywnie. Oznaczają one bowiem, że przedsiębiorcy będą mieli jeszcze bardziej preferencyjne zasady naliczania składki zdrowotnej w stosunku do pracowników zatrudnionych na umowie o pracę, dla których nie ma żadnej propozycji. Przypominamy także, że przedsiębiorcy, w przeciwieństwie do pracowników etatowych mają wiele możliwości wyboru formy opodatkowania (skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych); pracownicy nie tylko nie mają takiej elastyczności, ale są zmuszeni do opłacania składki zdrowotnej według stałej stawki 9 proc., niezależnie od osiąganych dochodów.Prace nad składką zdrowotną to także batalia o przyszłość finansowania ochrony zdrowia – przedstawione propozycje znacznie zmniejszą przychody do NFZ, co w sytuacji narastających problemów finansowych systemu ochrony zdrowia może mieć katastrofalne skutki. Dziś system opieki zdrowotnej utrzymują przede wszystkim pracownicy: pracujący, z tytułu składek na ubezpieczenie zdrowotne finansują świadczenia zdrowotne w 51 proc., podczas gdy przedsiębiorcy wpłacają do systemu 15 proc. składek, a pozostali, w tym ubezpieczeni w KRUS, jeszcze mniej - zaledwie 10 proc. Ostatecznie więc koszty tej operacji poniosą pracownicy, co OPZZ uznaje za niedopuszczalne. OPZZ będzie przypominał te argumenty w czasie prac parlamentarnych, apelując jednocześnie o wstrzymanie się z wdrażaniem proponowanych zmian. (RG)
Czytaj więcej
10 stycznia 2025
Ustawowa regulacja o bonie senioralnym doczekała się zakończenia konsultacji społecznych. OPZZ, choć pozytywnie odnosi się do idei systemowego uregulowania przez rząd obszaru wsparcia osób starszych – wobec inicjatywy bonu senioralnego zgłasza konieczność wprowadzenia wielu zmian, by spełnić oczekiwania społeczne związane z tym instrumentem polityki senioralnej. Renata Górna, dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Bon senioralny to narzędzie, dzięki któremu samorządy będą mogły zorganizować usługę wsparcia w miejscu zamieszkania na rzecz osoby starszej i potrzebującej pomocy, której bliscy pracują. Dostarczenie pomocy ma za zadanie pomóc osobom aktywnym zawodowo w organizacji opieki nad bliską osobą starszą, a jednocześnie umożliwić im kontynuowanie aktywności zawodowej. Projekt ustawy o bonie senioralnym jest koordynowany przez minister ds. polityki senioralnej Marzenę Okłę - Drewnowicz. OPZZ przedstawiając opinię wskazało w szczególności na zbyt restrykcyjnie określone progi dochodowe kwalifikujące do uzyskania bonu senioralnego, których przekroczenie skutkuje odebraniem prawa do świadczenia, a tym samym do sytuacji, w której gospodarstwa domowe będą zaniżać dochody. Nie zastosowano także w takiej sytuacji elastycznej zasady ,,złotówka za złotówkę’’, jak też zawężono katalog osób, które mogą ubiegać się o bon senioralny. W ocenie OPZZ istnieją obawy, że liczba osób objętych wsparciem w ramach bonu, z racji kryteriów zawartych w ustawie może okazać się znacząco mała – zgodnie z założeniami ma wynieść w 2026 r. około 289 tys. osób, co wobec skali potrzeb opiekuńczych wobec osób starszych jest z pewnością niewystarczające. Kwestią budzącą kolejne zastrzeżenie jest wysokość wsparcia, zwłaszcza w odniesieniu do stawki godzinowej usług wspierających. Zwróciliśmy także uwagę, że bon senioralny nie może być instrumentem utrzymującym niskie stawki wynagrodzenia - także z tego powodu, wartość bonu senioralnego powinna być regularnie monitorowana i waloryzowana. Niezwykle ważne jest także spełnienie jednego z kluczowych założeń ustawy tj. zatrudnienia odpowiedniej liczby osób świadczących usługi w ramach bonu – zdaniem ustawodawcy realizacja bonu senioralnego już na początku jego wdrożenia 2026 r. wymagać będzie zatrudnienia ponad 47 tys. osób.Konsultacje społeczne to dopiero początek drogi. Ważny jest dalszy dialog i modyfikacja przepisów w kierunku umożliwiającym objęcie wsparciem jak najszersze grono seniorów. (rg)
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe