13 stycznia 2025
Prezydent RP podpisał ustawę o Radzie Fiskalnej. OPZZ było zaangażowane w prace legislacyjne nad tą ustawą, bowiem zawarto w niej przepisy likwidujące niektóre uprawnienia Rady Dialogu Społecznego związane z udziałem Rady w procesie uchwalania ustawy budżetowej. Przez to zmniejszały rolę dialogu społecznego w procesie kształtowania polityki budżetowej państwa. Pisaliśmy o tym tutaj: https://www.opzz.org.pl/aktualnosci/kraj/2024/x/pa... Podpis Prezydenta RP pod ustawą przesądził o likwidacji obowiązku przygotowywania przez stronę rządową i przedstawiania Radzie Dialogu Społecznego co roku założeń projektu budżetu państwa. Dotychczas dialog społeczny w tej sprawie realizowany był w RDS w czerwcu każdego roku a strona społeczna Rady mogła wspólnie bądź odrębnie przedstawić stronie rządowej stanowisko dotyczące założeń projektu budżetu państwa na kolejny rok. OPZZ protestował przeciwko likwidacji tej kompetencji RDS, jednak Parlament nie zmienił decyzji Rady Ministrów w tej sprawie. Jednocześnie, udział OPZZ w pracach legislacyjnych nad ustawą o Radzie Fiskalnej przekonał stronę rządową i Parlament do korekty niektórych pierwotnie planowanych zmian. Aby tak się stało, przygotowaliśmy opinię do projektu ustawy, współtworzyliśmy stanowiska RDS w tej sprawie, kierowaliśmy do Sejmu i Senatu RP uwagi do poszczególnych przepisów oraz braliśmy udział w posiedzeniach komisji. Wspierali nas przedstawiciele KP Razem. I tak, wbrew pierwotnym planom, strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego będą nadal otrzymywać od strony rządowej co roku prognozę makroekonomiczną, na podstawie której prowadzony będzie dialog w sprawie wzrostu wynagrodzeń, w tym minimalnego wynagrodzenia za pracę i wynagrodzeń w sferze budżetowej, oraz emerytur i rent. Doprecyzowano także tryb pracy RDS przy ww. negocjacjach na 2026 r. Ponadto, w dalszym ciągu projekt ustawy budżetowej będzie zawierał opis celów społecznych i gospodarczych ustawy uzasadniający wydatki i dochody budżetowe. Na wniosek m.in. OPZZ, wprowadzono także do ustawy o Radzie Fiskalnej obowiązek przedstawiania Radzie Dialogu Społecznego przez stronę rządową średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego lub zmienionego średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego, w celu konsultacji z partnerami społecznymi. Warto odnotować, że obowiązek zaangażowania partnerów społecznych w proces unijnego zarządzania gospodarczego na poziomie krajowym wynika wprost z unijnych przepisów przyjętych w kwietniu 2025 r., jednak przez dłuższy czas strona rządowa negatywnie odnosiła się do wpisania wprost do krajowego porządku prawnego udziału RDS w procesie tworzenia ww. dokumentów. (KP)
Czytaj więcej
30 grudnia 2024
Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę będzie wynosić 4666 zł (3510,92 zł netto). Płaca minimalna wzrośnie w porównaniu do obecnie obowiązującej o 366 zł. Minimalna stawka godzinowa została ustalona w wysokości 30,50 zł. Wzrost płacy minimalnej jest niezbędny do utrzymania jej siły nabywczej w związku ze rosnącymi kosztami życia. Płaca minimalna musi być adekwatna, czyli pozwalać pracownikowi na godziwe życie. Jej ustalanie ma szereg pozytywnych konsekwencji, w tym na wzrost płac ogółem w gospodarce czy skłonność do inwestycji przedsiębiorstw. Niestety, problemem w Polsce jest zjawisko spłaszczenia wynagrodzeń, wynikające z niewystarczającego wzrostu wynagrodzeń powyżej wysokości płacy minimalnej. Wynika ono przede wszystkim z niechęci pracodawców do negocjacji płacowych, większego dzielenia się zyskiem uzyskanym z działalności biznesowej oraz niskich nakładów budżetowych na sektor publiczny, przez które nie ma przestrzeni do sprawiedliwego rozkładu wynagrodzeń. Dlatego OPZZ, wnioskuje nie tylko o wyższe nakłady na usługi publiczne. Apelujemy o systemowe rozwiązania wypracowane na forum Rady Dialogu Społecznego, które pozwalają ukształtować płace w sektorze finansów publicznych w sprawiedliwy sposób. Przygotowaliśmy także listę działań, dzięki wdrożeniu których rokowania zbiorowe zostaną wzmocnione w gospodarce. Mamy także świadomość, że na ostateczną kwotę wynagrodzenia do dyspozycji pracownika znaczący wpływ ma system podatkowy. Uważamy, że praca na umowę o pracę, a przez to przestrzegania prawa pracy, musi się bardziej opłacać. Dlatego proponujemy reformę systemu podatkowego: zwiększenie pracowniczych kosztów uzyskania przychodu, kwoty wolnej od podatku dodanie progów i stawek podatkowych oraz ich coroczną waloryzację, tak by były adekwatne do rosnących dochodów pracowników. (KP)
Czytaj więcej
16 grudnia 2024
W dniu 12 grudnia br. obradował Zespół ds. polityki gospodarczej i finansów publicznych oraz Zespół ds. sprawiedliwej transformacji. Zespoły mają w OPZZ rolę doradczą. Posiedzeniu Zespołu ds. polityki gospodarczej i finansów publicznych przewodniczył Zygmunt Mierzejewski, natomiast Zespołu ds. sprawiedliwej transformacji, Artur Wilk. W Zespołach uczestniczyli, przewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski oraz wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz. Zapoznano się z informacją dotyczącą stanu implementacji dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej oraz stanowiskiem Rady OPZZ w tej sprawie. W tym kontekście dyskutowano o roli płacy minimalnej systemie wynagradzania pracowników sektorze publicznym i prywatnym, zjawisku spłaszczenia wynagrodzeń oraz stanie negocjacji płacowych u pracodawców a także nastrojach społecznych związanych z warunkami zatrudnienia. Informacji udzielali m.in. przewodniczący: Elżbieta Aleksandrowicz, Artur Wilk oraz Jolanta Palczewska-Kozioł. Tę część poprowadziła Katarzyna Pietrzak z Wydziału Polityki Gospodarczej. Sytuację w sektorze chemicznym, w tym w spółkach Grupy Azoty Puławy przedstawił przewodniczący Wojciech Kozak. Zwrócił przy tym uwagę na nierówną konkurencję ze strony państw trzecich oraz konieczność reakcji skutecznie wpierających sektor chemiczny na poziomie unijnym. Następnie omówiono kondycję sektora motoryzacyjnego, w oparciu o informacje przedstawione przez przewodniczących: Mirosława Grzybka oraz Ireneusza Ćwira. Omówiono także bieżącą sytuację w sektorze energetycznym. Członkowie Zespołu z branży górniczej, m.in. przewodniczący: Bogumił Tyszkiewicz i Adam Olejnik, poinformowali o wyzwaniach związanych z zatrudnieniem i brakiem decyzji w sprawie polityki przemysłowej i klimatycznej państwa. Przewodniczący Wojciech Rajchel poinformował o utworzeniu w ramach opolskiego WRDS zespołu ds. transformacji, którego rolą będzie regionalny dialog w sprawie transformacji klimatycznej – zadeklarował w związku z tym współpracę i koordynację działań w tym obszarze w ramach OPZZ. Maciej Zaboronek z Wydziału Polityki Gospodarczej przedstawił działania związane z pracami rządu nad Krajowym Planem na rzecz Energii i Klimatu, w tym spotkania konsultacyjne ze stroną społeczną w tej sprawie. Następnie porozmawiano na temat działań akcji protestacyjno-informacyjnej OPZZ „Transformacja nie likwidacja”. Zygmunt Mierzejewski przeprowadził konsultacje społeczne proponowanych zmian w programie FENG oraz FENIKS. (oprac. KP)
Czytaj więcej
13 grudnia 2024
W Senacie RP trwają prace nad ustawą budżetową na rok 2025. Wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, skierowała pisemną opinię OPZZ do Senatu RP, w której przedstawiliśmy uwagi konfederacji do ustawy budżetowej na kolejny rok. Braliśmy także udział w senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, w trakcie której nasze stanowisko skoncentrowaliśmy na obszarze kształtowania w ustawie budżetowej wynagrodzeń pracowników sfery finansów publicznych. Przedstawiliśmy wniosek o co najmniej 15% wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej w miejsce planowanego w ustawie 5% wskaźnika wzrostu płac w sferze budżetowej. Ze względu na szacowaną na kolejny rok wysokość inflacji wskaźnik ten nie przełoży się bowiem na realną podwyżkę wynagrodzeń i nie poprawi warunków życia pracowników sfery finansów publicznych. Utrwali jedynie spłaszczenie wynagrodzeń: zjawisko to jest nie tylko szkodliwe dla warunków życia pracowników ale też funkcjonowania administracji i jakości usług publicznych, dlatego wymaga systemowego rozwiązania. Niestety, Komisja – dostrzegając problem poziomu płac w administracji publicznej i potrzebę wyższych nakładów na ich finansowanie – nie zdecydowała się na zmianę ustawy budżetowej na kolejny rok i zwiększenie nakładów na płace sfery budżetowej w 2025 r. - w związku ze stanem finansów publicznych. W przyszłym tygodniu odbędzie się plenarne posiedzenie Senatu RP, którego przedmiotem będzie ustawa budżetowa na rok 2025. W posiedzeniu senackiej Komisji uczestniczyła w imieniu OPZZ Katarzyna Pietrzak z Wydziału Polityki Gospodarczej. (KP)
Czytaj więcej
13 grudnia 2024
Grupa ds. Semestru Europejskiego, która działa w ramach Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES) zorganizowała w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Warszawie spotkanie konsultacyjne z partnerami społecznymi, reprezentacją organizacji pozarządowych oraz ekspertami Przedstawicielstwa. EKES jest organem doradczym Rady, Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej. Tego typu spotkania są realizowane od 2021 r. w celu zebrania stanowisk organizacji pozarządowych w sprawie zarządzania gospodarczego w UE. Dyskutowano przede wszystkim o Zaleceniach Rady UE skierowanych do Polski, proponowanych reformach i inwestycjach na rzecz realizacji ww. Zaleceń oraz sposobie ich wdrażania. W dyskusji OPZZ odniósł się do treści Zaleceń Rady. Zwróciliśmy uwagę, że Zalecenia Rady dotyczące ograniczenia deficytu finansów publicznych, choć zasadne z punktu widzenia stabilności finansów publicznych nie powinny negatywnie wpływać na finansowanie usług publicznych i wynagrodzenia pracowników sektora finansów publicznych a także odpowiednią wysokość inwestycji wspierających sprawiedliwą transformację klimatyczną i cyfrową. Tym bardziej, że polityki unijne wymagają poniesienia znaczących nakładów publicznych na poziomie krajowym np. na rzecz realizacji polityki klimatycznej. W obszarze polityki energetycznej zalecanej przez Radę UE przedstawiliśmy programowe stanowisko OPZZ w sprawie sprawiedliwej transformacji klimatycznej, które koncentruje się na ochronie miejsc pracy i grup społecznie wrażliwych. Przypomnieliśmy nasz postulat dotyczący przygotowania przez rząd polityki przemysłowej państwa, koordynacji działań w obszarze polityki gospodarczej państwa realizowanej przez poszczególne ministerstwa oraz wnioski dotyczące projektu aktualizacji Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu. Podkreśliliśmy przy tym potrzebę działań KE na rzecz ochrony unijnego przemysłu, jeśli ma skutecznie konkurować z państwami trzecimi i realizować zobowiązania unijne. Wskazaliśmy także treści jakich Zaleceń Rada UE nie przyjęła wobec Polski, choć są one kluczowe z punktu widzenia pracowników i społeczeństwa. Mówiono choćby o wykluczeniu komunikacyjnym, skali ubóstwa czy prawie do równego traktowania niezależnie od płci, którego przestrzeganie powinno być elementem oceny praworządności kraju. Oceniliśmy krajowy i unijny dialog społeczny w obszarze zarządzania gospodarczego UE oraz jego formalną organizację, która nie sprzyja realizacji konsultacji społecznych w sprawie dokumentów przyjmowanych w jego ramach oraz prowadzenia dialogu społecznego, w tym negocjacji i ustalania stanowisk. Działania organów w ramach Semestru Europejskiego zazwyczaj nie wykraczają poza informowanie i konsultowanie, a jakość ich realizacji ma różną jakość. Na spotkaniu z EKES partnerzy społeczni jednogłośnie ocenili negatywnie brak przeprowadzenia przez rząd konsultacji społecznych średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego, którego przygotowanie, wdrażanie i monitorowanie włączono do Semestru Europejskiego w kwietniu br. Jednocześnie przedstawiliśmy członkom EKES zakres ustawy o Radzie Fiskalnej (jest obecnie przedmiotem prac Senatu RP), która ogranicza kompetencje Rady Dialogu Społecznego w procesie tworzenia budżetu państwa oraz nie przewiduje prawa RDS do konsultowania planów budżetowo-strukturalnych. Ww. działania legislacyjne idą wbrew prawu krajowemu i unijnego, powinny być zatem w naszej ocenie przedmiotem analizy EKES i Komisji Europejskiej w ramach Semestru Europejskiego. W trzeciej części spotkania dokonano analizy reform i inwestycji przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy wspieranym finansowo ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Wyniki spotkania zostaną podsumowane w raporcie informacyjnym EKES i przedstawione Komisji Europejskiej. OPZZ na spotkaniu reprezentowała Katarzyna Pietrzak z Wydziału Polityki Gospodarczej. (KP)
Czytaj więcej
13 grudnia 2024
W dniu 12 grudnia br. w siedzibie OPZZ obradował Zespół ds. równości, który poprowadziła jego przewodnicząca, Barbara Kutrowska. W Zespole ds. równości uczestniczyli przewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski oraz Barbara Popielarz, wiceprzewodnicząca OPZZ. Członkinie i Członkowie Zespołu przedyskutowali zmiany przepisów przewidziane w projekcie ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Omówili także aktualną informację Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącą dobowego budżetu czasu ludności w 2023 r., która pozwala ocenić czas przeznaczany przez kobiety i mężczyzn na pracę i obowiązki domowe pod kątem zagadnień równościowych. Kwestie te przedstawił Michał Polakowski z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ. W trakcie Zespołu odbyło się również szkolenie pn. Zwiększenie inkluzywności w miejscu pracy. Przypadek osób LGBTQIA+, które poprowadził Patryk Kocięda zrzeszony w FZZP Przemysłu Spożywczego. Zespół zapoznał się również ze stanem implementacji dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej oraz zakresem Stanowiska Rady OPZZ w tej sprawie przyjętym 12 grudnia br. Kwestie te przedstawiła Katarzyna Pietrzak z Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ. Ponadto, w trakcie posiedzenia Zespołu zrealizowano konsultacje proponowanych zmian w ramach przeglądu śródokresowego Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Temat ten prezentował Zygmunt Mierzejewski, ekspert OPZZ ds. funduszy strukturalnych. Zebrano także propozycje obszarów tematycznych oraz działań, którymi Zespół będzie zajmował się w kolejnym roku. (KP)
Czytaj więcej
06 grudnia 2024
7 grudnia od godz. 10:00 w Gliwicach odbędzie się manifestacja pracowników przemysłu hutniczego i metalowego. Jest związana przedłużającą się złą kondycją sektora i brakiem odpowiedniej reakcji władz na zaistniałą sytuację. Problemy branży zgłaszane przez pracowników sygnalizujemy już od wielu miesięcy. Wiążą się z wygaszaniem pieców hutniczych i spadkiem produkcji, co przekłada się na zwolnienia i postoje w pracy zakładów. Przyczyną jest m.in. duży import stali z zagranicy, produkowanej często bez poszanowania standardów środowiskowych i pracowniczych za to ze wsparciem publicznym. Problemy dotyczą spółek prywatnych, ale też należących do skarbu państwa jak Huta Łabędy czy Huta Pokój. W związku z tym przedstawiciele pracowników ze Związku Zawodowego Pracowników Huty Łabędy wspierani przez Federację Związków Zawodowych Metalowców i Hutników oraz związkowców z innych organizacji inicjują protest w Gliwicach - siedzibie Huty Łabędy. Tłem i okazją do zwrócenia uwagi na problem przez opinię publiczną jest rozpoczęcie w tym mieście kampanii wyborczej przez kandydata na prezydenta partii rządzącej – Rafała Trzaskowskiego. „Chcemy pokazać jak ważne są dla nas miejsca pracy w przemyśle, gdzie brak inwestycji i systemowych rozwiązań w niedługiej perspektywie doprowadzi do likwidacji dobrej jakości miejsc pracy. Nasz niepokój dotyczy nie tylko hutnictwa, ale też koksownictwa, górnictwa i branży automotive, która miała zastąpić przemysł ciężki” – mówi Artur Jacek Wilkoń przewodniczący ZZP Huty Łabędy i wiceprzewodniczący FZZMiH. (MZ)
Czytaj więcej
21 listopada 2024
W kwietniu 2024 r. OPZZ przedstawiło Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej propozycje rozwiązań, których wdrożenie w przepisach unijnych ustanowiłoby standardy wykonywania staży w państwach członkowskich UE a przez to poprawiłoby sytuację materialną, prawną i socjalną stażystów. W Parlamencie Europejskim toczą się obecnie prace nad dyrektywą w sprawie stażystów. 14 listopada br. prezydencja węgierska przedstawiła propozycje poprawek do projektu. Niestety zmiany przepisów projektu dyrektywy idą w niekorzystnym kierunku z punktu widzenia celów dyrektywy, jakimi są ustanowienie minimalnych standardów wykonywania staży, podniesienie ochrony prawnej stażystów oraz jakości staży. Dlatego OPZZ ponownie skierowało do minister rodziny, pracy i polityki społecznej postulaty, które rząd powinien wziąć pod uwagę prezentując swoje stanowisko w trakcie dalszych prac nad projektem dyrektywy w sprawie stażystów. Uwagi OPZZ do obecnie proponowanej wersji projektu dyrektywy otrzymało również Przedstawicielstwo Polski przy UE. Dyrektywa powinna w naszej ocenie ustanowić minimalne standardy realizacji staży w Unii Europejskiej a przez to zapewnić równe traktowanie wszystkim osobom na stażu, w tym zagwarantować im podstawowe prawa i ochronę socjalną. Obecnie bowiem staże są niejednokrotnie wykorzystywane jako źródło taniej pracy a stażyści pracują długo, są słabo opłacani albo wcale nie otrzymują zapłaty za wykonane obowiązki. Staż potrafi zastępować umowę o pracę i jest też niedostępny dla osób, które nie mogą pokryć kosztów utrzymania się w czasie jego realizacji. Konieczna jest zatem rzeczywista zmiana w obszarze staży. Kluczowe jest opracowanie na poziomie unijnym definicji stażu. Proponowana w poprawkach do projektu dyrektywy definicja stażu wymaga modyfikacji. Staż powinien w naszej ocenie zostać zdefiniowany jako ustrukturyzowane, tymczasowe doświadczenie, którego realizacja wypełni lukę między formalną edukacją a wejściem na rynek pracy. Musi zatem uwzględniać silny komponent edukacyjny i koncentrować się na nauce praktycznych umiejętności w rzeczywistym środowisku pracy zapewniając przez to stażystom doświadczenie zawodowe i zwiększając szanse na zatrudnienie. Dyrektywa powinna swoim zakresem objąć wszystkich stażystów celem zapewnienia im równych szans i bezpieczeństwa. Ponadto, godziwe wynagrodzenie musi być podstawą wysokiej jakości stażu. Postulujemy zatem, aby dyrektywa uwzględniła wynagrodzenie jako wymóg jego realizacji, co zapewni stażystom równe traktowanie oraz możliwość pokrycia podstawowych kosztów utrzymania bez narażania ich zdrowia lub dobrostanu. Przepisy unijne powinny również gwarantować, że realizacja stażu będzie oparta o pisemną umowę zawartą między stronami przed jego rozpoczęciem. Unijne przepisy powinny ustanowić przy tym wymóg, aby czas realizacji stażu był określony i ograniczony, bez możliwości przedłużenia lub powtórzenia,chyba że jest to należycie uzasadnione obiektywnymi powodami. Przepisy dyrektywy muszą także ustanowić prawo stażystów do odpowiedniej ochrony socjalnej. Jeśli zakładamy, że przepisy unijne pozwolą aby układy zbiorowe będą mogły dokonać zmian w regulacjach dotyczących staży, to tylko jako instrumenty poprawy a nie pogorszenia warunków pracy stażystów i wszystkich pracowników. Ponadto uważamy, że związki zawodowe powinny mieć prawo do angażowania się w postępowania sądowe lub administracyjne w celu egzekwowania praw i obowiązków wynikających z dyrektywy w sprawie stażystów oraz działać, za zgodą stażystów, w ich imieniu w przypadku naruszenia praw i obowiązków. Wskazaliśmy, że zapewnienie stażystom w praktyce należytej ochrony wymaga, aby państwa członkowskie były zobowiązane przez prawo unijne do zapewnienia organom kontrolnym wystarczających zasobów ludzkich, prawnych, technicznych i finansowych do przeprowadzania skutecznych kontroli i inspekcji w obszarze zgodności działań pracodawców z prawem i przeciwdziałania nadużyciom. Elementem tych zasobów muszą być także kompetencje do nakładania skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających kar. (KP)
Czytaj więcej
21 listopada 2024
W ramach Zespołu ds. Semestru Europejskiego odbyło się robocze spotkanie w sprawie kształtowania się zjawiska ubóstwa w Polsce. Przedstawiciele Głównego Urzędu Statystycznego, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i Europejskiej Sieci Przeciwdziałania Ubóstwu omówili sytuację w zakresie ubóstwa, w tym zasięgu ubóstwa ekonomicznego i zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Mimo notowanego wzrostu gospodarczego i zwiększania się wysokości wynagrodzeń, w tym płacy minimalnej, niektóre z miar ubóstwa wskazują wyraźnie na pogłębienie się tego zjawiska w Polsce. Szczególnie niepokojący jest wzrost ubóstwa pracujących. Oznacza to, że wzrost gospodarczy w Polsce nie sprzyja włączeniu społecznemu a polityka wynagradzania pracowników nie przekłada się na godne życie pracujących. Stopa ubóstwa skrajnego wśród pracujących wzrosła do 6,4% w 2023 r. z 4,5% w 2022 r. Pozytywne jest przy tym, że wskaźnik zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym wśród pracujących wyniósł 7,8% i zmniejszył się w stosunku do roku 2022 r. kiedy to był na poziomie 8,4%. W dyskusji OPZZ wskazał, że wieloletnie zaniedbania w finansowaniu wynagrodzeń w sektorze publicznym przyczyniły się do znaczącego pogorszenia warunków życia pracujących w tym sektorze. Również wysokość płacy minimalnej nie pozwala na godne życie w warunkach silnego wzrostu kosztów życia. Wskazaliśmy, że polityka rządu nie powinna być reaktywna w obszarze ubóstwa ale przeciwdziałać temu zjawisku. Rosnące koszty życia, w tym związane z cenami energii, oraz konieczność poniesienia znaczących inwestycji w związku z wymogami unijnymi dotyczącymi ochrony klimatu będą wymagały długofalowej i spójnej polityki państwa przeciwdziałającej ubóstwu. Musi zatem nastąpić większa integracja działań ministerstw, w tym Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Przemysłu oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W trakcie dyskusji na temat ubóstwa energetycznego OPZZ przedstawił negatywne stanowisko w sprawie projektu Krajowego Planu na rzecz energii i klimatu. Podkreśliliśmy słabość tego dokumentu w obszarze analizy skutków społecznych jego realizacji oraz oczekiwanie działań wspierających i osłonowych skierowanych do społeczeństwa, w tym pracowników w związku z planowymi działaniami na rzecz klimatu. Rząd powinien dokonać analizy skali ubóstwa energetycznego i wpływu planowanych działań na jego zwiększenie. Aktualne dane mówią, że ubóstwo energetyczne w Polsce wg wskaźnika „wysokie koszty, niskie dochody” dotyka około 10,5% gospodarstw domowych (tj. ok. 1,3 mln gospodarstw domowych) na 12,5 mln ogółem. W posiedzeniu Zespołu uczestniczyli Katarzyna Pietrzak i Michał Polakowski, eksperci OPZZ. (KP)
Czytaj więcej
21 listopada 2024
Doraźny Zespół problemowy ds. Prezydencji Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej Rady Dialogu Społecznego omówił 15 listopada br. problemy bezpieczeństwa energetycznego w kontekście polskiej prezydencji. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W trakcie posiedzenia Adrian Kondaszewski, dyrektor Departamentu Spraw Międzynarodowych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska przedstawił priorytety polskiej prezydencji, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów bezpieczeństwa energetycznego, klimatycznego oraz społecznego. Podkreślił kluczowe wyzwania i kierunki działań na tle bieżących wydarzeń międzynarodowych, takich jak wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny oraz zmiany klimatyczne. Dyrektor Kondaszewski wskazał, że polska prezydencja przypada na okres tworzenia przez nową Komisję Europejską własnych priorytetów legislacyjnych. W tym kontekście szczególną rolę przypisuje się eliminacji rosyjskich surowców energetycznych z rynku UE, ochronie infrastruktury krytycznej oraz zapewnieniu dostępu do surowców kluczowych. Przedstawiciel strony rządowej omówił również plany legislacyjne oraz szeroki kalendarz wydarzeń towarzyszących naszej prezydencji, obejmujący ponad 60 konferencji i spotkań. Podkreślił znaczenie dialogu z partnerami społecznymi i aktywnego włączenia w proces realizacji priorytetów prezydencji. Dyrektor zaapelował o zaangażowanie w konsultacje publiczne oraz organizację wydarzeń promujących polskie cele w ramach działań prezydencji. W trakcie dyskusji OPZZ przedstawiło stanowisko w sprawie transformacji energetyczno-klimatycznej, kładąc nacisk na rolę państwa, koordynację działań oraz potrzebę uzupełnienia Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 roku o społeczny wymiar. Zaakcentowało kluczowe wyzwania w procesie transformacji oraz niezbędne zmiany systemowe, które powinny zostać uwzględnione w trakcie polskiej prezydencji. Przedstawiciele OPZZ podkreślili rozproszenie kompetencji w zakresie transformacji energetycznej między różne resorty. Wskazali na potrzebę utworzenia centralnego ośrodka koordynacyjnego, który zapewniłby skuteczne zarządzanie procesem transformacji i lepsze przygotowanie do prezydencji. OPZZ zauważyło także potrzebę stworzenia spójnej strategii polityki przemysłowej jako elementu planu transformacji energetyczno-klimatycznej. OPZZ ostrzegło przed zjawiskiem "ucieczki przemysłu" poza granice UE, co może skutkować nie tylko utratą miejsc pracy i spadkiem PKB, ale także wzrostem globalnych emisji gazów cieplarnianych. Wypracowanie mechanizmów przeciwdziałania temu zjawisku uznało za kluczowy element utrzymania konkurencyjności nie tylko polskiej gospodarki, ale całej Unii Europejskiej. W posiedzeniu uczestniczyli: Mirosław Grzybek, członek Rady i Prezydium OPZZ oraz Maciej Zaboronek i Norbert Kusiak, eksperci OPZZ. (nq)
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA - Aplikacje i strony internetowe