Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Polityka gospodarcza

27 maja 2024

VIII Forum PORP: zrównoważony rozwój – sprawiedliwa transformacja – rynek pracy

(fot. Pomorskie Obserwatorium Rynku Pracy) W Gdańsku odbyło VIII Forum Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy. Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem ,,Na drodze do zrównoważonego rozwoju– rynek pracy, biznes, edukacja”. Na Forum nie zabrakło przedstawicieli OPZZ. Forum Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy poświęcono dyskusji na temat wpływu Celów Zrównoważonego Rozwoju zawartych w Agendzie ONZ 2030 na pomorski rynek pracy i działań podejmowanych w celu ich realizacji. Sporo uwagi poświęcono transformacji energetycznej i cyfrowej. Zwieńczeniem VIII Pomorskiego Obserwatorium Rynku Pracy była dyskusja ekspercka pt. „Rynek pracy na drodze do zrównoważonego rozwoju” w której OPZZ reprezentował wiceprzewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego - Lukas Liedtke, zrzeszony w Związku Zawodowym Techników i Inżynierów przy Flextronics International Poland Sp. z o.o. Podczas dyskusji wiceprzewodniczący Rady OPZZ woj., pomorskiego zaprezentował oczekiwania Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych w zakresie transformacji klimatycznej. Zaznaczył, że dla OPZZ zmiana klimatu jest poważnym wyzwaniem, ponieważ stan przyrody wpływa na nasze codzienne funkcjonowanie. Jednak jest kluczowe, i zostało to podkreślone w Programie OPZZ na lata 2022-2027, by zmiany były prowadzone w sposób zrównoważony, ponieważ transformacja musi być sprawiedliwa w wymiarze kosztów społeczno-ekonomicznych. Wskazał na oczekiwania OPZZ dotyczące polityki państwa, która musi reagować na bieżące i rzeczywiste problemy związane z transformacją oraz zostać oparta o rzetelne analizy skutków społecznych i gospodarczych, precyzyjnie zaplanowana i monitorowana z udziałem strony społecznej. Przedstawiciel OPZZ wskazał na aktywność konfederacji w zakresie realizacji Celów zrównoważonego rozwoju Agendy ONZ 2030. Przypomniał też, że z naszej inicjatywy powstał, między innymi, w ramach Rady Dialogu Społecznego, Podzespół RDS ds. sprawiedliwej transformacji, natomiast w OPZZ powstał specjalny zespół problemowy dotyczący sprawiedliwej transformacji, którego celem jest przygotowanie propozycji rozwiązań i działań w celu osiągnięcia celów polityki klimatycznej w sposób sprawiedliwy społecznie. W trakcie dyskusji, Lukas Liedtke odniósł się również do wyzwań związanych z transformacją cyfrową. Przypomniał, że OPZZ opowiada się za sprawiedliwą transformacją cyfrową ponieważ otwiera ona nowe możliwości podjęcia pracy, również dla osób wykluczonych np. z powodu niepełnosprawności. Konieczne jest jednak wprowadzenie prawa chroniącego pracowników, oraz zapewnienie edukacji cyfrowej. Wskazał, że celem zapewnienia ochrony i reprezentacji pracownikom w procesie przekształceń OPZZ działa również na rzecz powstawania związków zawodowych w nowych sektorach gospodarki. Więcej o wydarzeniu: https://porp.pl/8-forum-porp i tu: https://porp.pl/viii-forum-porp-na-drodze-do-zrown.... (oprac. Lukas Liedtke, KP)

Czytaj więcej

24 maja 2024

Zmiany w zamówieniach publicznych?

Ministerstwo Rozwoju i Technologii przygotowało zmiany w regulacjach dotyczących udzielania zamówień publicznych, których celem jest ułatwienie wykonawcom realizacji formalności związanych z udziałem w postępowaniach zamówieniowych. Zamiast określonych dokumentów, wykonawca w postępowaniu o zamówienie publiczne posługiwałby się certyfikatem, który otrzymywałby po pozytywnym przejściu procedury certyfikującej. Czy to dobry pomysł? Teoretycznie tak, jednak rozwiązania zawarte w projekcie ustawy budzą szereg wątpliwości. Dlatego wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, przekazała w imieniu OPZZ uwagi do projektu ustawy. W naszej ocenie, zamówienia publiczne powinni wykonywać rzetelni wykonawcy, przestrzegający praw pracowniczych i regulujący zobowiązania publicznoprawne. Certyfikat zastępujący dokumenty, które sprawdzają rzetelność wykonawcy, musi być zatem udzielany w ramach efektywnej procedury i weryfikowany na bieżąco, przez cały okres jego ważności. Projekt ustawy tego nie gwarantuje, przy czym szczegółowy sposób przeprowadzenia procedury certyfikacji, czynności podejmowane przez podmiot certyfikujący oraz wykonawcę oraz sposób ustalania terminów wykonania czynności w ramach tego nadzoru mają zostać określone przez ministra właściwego do spraw gospodarki dopiero w przygotowanym przez niego programie certyfikacji. Treść programu, choć kluczowa dla oceny funkcjonowania certyfikacji, nie jest jeszcze znana. Warto też zauważyć, że projekt ustawy nie przewiduje kar za posługiwanie się certyfikatem, mimo wiedzy o braku spełniania przesłanek jego udzielenia oraz nie uwzględnia kwestii podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Ministerstwo Rozwoju i Technologii powinno zatem ponownie przeanalizować projekt ustawy celem dopracowania rozwiązań dotyczących certyfikacji tak, by służyły poprawie jakości funkcjonowania systemu zamówień publicznych. (KP)

Czytaj więcej

29 kwietnia 2024

Deregulacja czy bariera dla skuteczności państwa?

W Ministerstwie Technologii i Rozwoju trwają prace nad kolejnym pakietem zmian prawa, których celem jest ułatwienie działalności gospodarczej. W ocenie OPZZ, nie wszystkie zmiany są zasadne, niosą bowiem ryzyko ograniczenia skuteczności działań państwa w obszarze kontroli przestrzegania prawa i dbania o praworządność w gospodarce. Dlatego wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, przedstawiła w imieniu OPZZ uwagi do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego. Projekt ustawy przewiduje, między innymi, że organ kontrolny będzie przekazywać przedsiębiorcy listę dokumentów i informacji niezbędnych do realizacji kontroli przed jej rozpoczęciem, co OPZZ ocenia krytycznie. Nadmiarowe informowanie przez organ kontrolny o zakresie kontroli może przyczynić się do utrudnienia ustalenia stanu faktycznego w danym obszarze kontrolnym oraz stopnia przestrzegania przez przedsiębiorcę prawa w ramach prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Krytycznie oceniliśmy również planowane ograniczenie liczby dni (z 12 dni na 6), które limitują w roku możliwość kontroli u mikroprzedsiębiorców. Zmiana ta może bowiem ograniczyć możliwość skutecznej realizacji zadań przez instytucje kontrolne nałożonych przez prawo (np. prawidłowości wydatkowania środków publicznych). Z ww. względu, negatywnie oceniliśmy także zmianę polegającą na przypisaniu przedsiębiorcy do jednej z kategorii ryzyka i ograniczeniu możliwości kontroli przez organ kontroli do maksymalnie jednej kontroli w danym okresie lat. Warto podkreślić, że działalność kontrolna instytucji i organów publicznych, wbrew obiegowym opiniom, nie ma na celu utrudniania przedsiębiorcom działalności gospodarczej, ale jej rolą jest m.in. egzekwowanie przestrzegania prawa w gospodarce, ograniczenie skali nieuczciwej konkurencji w gospodarce przez firmy naruszające prawo, kształtowanie pewności prawa (nieuchronności konsekwencji jego nieprzestrzegania) a przez to poczucia praworządności i zaufania obywatela do państwa. Istnieje już szereg rozwiązań prawnych, które mają ograniczyć liczbę kontroli i uczynić je jak najmniej uciążliwymi dla firm. Dane statystyczne oraz wnioski Najwyższej Izby Kontroli wskazują, że organy kontrolne dokonują badania jedynie niewielkiego wycinka gospodarki a kontrolowane firmy stanowią jedynie niewielki procent ogólnej liczby aktywnych przedsiębiorstw. Wiele z kontroli np. Państwowej Inspekcji Pracy kończy się nie karą a poradą prawną, czyli działaniem de facto wspierającym przedsiębiorcę w prowadzeniu przez niego działalności zgodnie z prawem. Z kolei izby celno-skarbowe przed przystąpieniem do kontroli dokonują szczegółowej analizy ryzyka, której prawidłowość potwierdza następnie liczba wszczętych postępowań. Kontrole wielokrotne, o których często słyszymy, mają miejsce wówczas, gdy stwierdzone zostanie naruszenie prawa i weryfikuje się ponownie, czy stan ten trwa nadal u przedsiębiorcy. W naszej ocenie, deregulacja nie może prowadzić do wyzbywania się przez państwo roli regulatora rynku, wyznaczającego standardy prowadzenia działalności gospodarczej oraz chroniącego interes publiczny. OPZZ uważa, że przepisów prawa nie można przestrzegać głównie w kategoriach obciążeń administracyjnych dla podmiotów gospodarczych. Poprawa otoczenia działalności gospodarczej powinna nastąpić poprzez umożliwienie administracji publicznej skutecznego egzekwowania przepisów prawa, w tym m.in zapewnienie spójności przepisów w ramach systemu prawa, wyeliminowanie wątpliwości prawnych i proste procedury działania administracji i organów kontrolnych. OPZZ zwróciło się również z wnioskiem o jak najszybszą realizację przez rząd zobowiązań wynikających z Krajowego Programu Reform oraz Krajowego Programu Odbudowy (KPO) dotyczących poprawy jakości stanowienia prawa, w tym realizacji obowiązku przeprowadzania konsultacji społecznych projektów aktów prawnych. (KP)

Czytaj więcej

25 kwietnia 2024

Polska w obliczu zagrożeń: Era elektromobilności

24 kwietnia br. odbyło się posiedzenie Zespołu problemowego RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy poświęcone wpływowi Zielonego Ładu na przemysł oraz przyszłości systemu kaucyjnego w Polsce. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ 28 marca 2023 roku Rada Europy, mimo sprzeciwu Polski oraz wstrzymania się od głosu Włoch, Bułgarii i Rumunii, przyjęła rozporządzenie dotyczące zakazu sprzedaży samochodów emitujących CO2 po 2035 roku w ramach pakietu „Fit for 55”. Decyzja ta stanowi ważny krok w kierunku ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, lecz stawia także przed polskim sektorem motoryzacyjnym wyjątkowe wyzwania. Mówił o nich na posiedzeniu Zespołu Mirosław Grzybek, przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników, szef branży OPZZ Przemysł. Rozwój elektromobilności oznacza prawdziwą rewolucję w przemyśle motoryzacyjnym, który obecnie odpowiada za aż 8 procent PKB Polski. Transformacja branży wiąże się z ogromnymi wyzwaniami. Brak wdrożenia odpowiednich środków zaradczych będzie skutkować znacznym ograniczeniem produkcji, zamykaniem fabryk oraz masowymi zwolnieniami pracowników, co przyniesie negatywne konsekwencje dla całej krajowej gospodarki. Mirosław Grzybek wskazał, że już dziś FCA Powertrain Bielsko-Biała odczuwa skutki zmian. Planowane zwolnienia grupowe, obejmujące całą 468-osobową załogę, są wynikiem wprowadzonych przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych oraz spadku zamówień na silniki tego typu. Zwolnienia zostaną przeprowadzone od lutego do grudnia 2024 r. Podobne wyzwania dotykają także inne sektory przemysłu. W sektorze hutniczym również nie brakuje problemów. ArcelorMittal w Krakowie likwiduje koksownię, co niesie za sobą zwolnienia 300 pracowników. Podobne sytuacje mają miejsce w innych zakładach hutniczych, jak Liberty Steel w Częstochowie, gdzie brak produkcji zagraża zatrudnieniu dla około 1000 osób, czy zamykanym oddziale firmy Cognor Ferrostal w Zawierciu, w którym 320 pracowników straci pracę. Dodatkowo, zakłady grupy ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu oraz zakłady koksownicze ArcelorMittal w Zdzieszowicach, Dąbrowie Górniczej i w Zabrzu borykają się z ograniczeniami produkcyjnymi, co może prowadzić do redukcji zatrudnienia. Niepewność dotyczy również pracowników Huty Celsa w Ostrowcu Świętokrzyskim, która zmienia właściciela, co rodzi obawy o przyszłość miejsc pracy. Rozwój rynku elektromobilności stwarza także szereg nowych możliwości. Polska, dzięki obecnemu potencjałowi produkcyjnemu i dobrze przygotowanym do pracy pracownikom, plasuje się na trzecim miejscu w Europie za Niemcami i Wielką Brytanią. Kluczowe jest teraz odpowiednie dostosowanie się do zmian oraz inwestycje w zatrudnienie, ochronę miejsc pracy, nowe technologie, aby umocnić pozycję kraju w tym dynamicznie rozwijającym się sektorze – wskazał Mirosław Grzybek. W obliczu tego wyzwania kluczowe staje się podejmowanie środków zaradczych, które umożliwią przystosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych oraz zachowanie miejsc pracy. Rząd, pracownicy oraz przedsiębiorcy powinni wspólnie działać, aby przyszłość polskiego sektora motoryzacyjnego i hutniczego była stabilna i perspektywiczna.

Czytaj więcej

23 kwietnia 2024

Sejm: partycypacja pracownicza zagrożona

Do Sejmu trafił projekt ustawy, którego zapisy stwarzają zagrożenie dla kondycji dialogu społecznego w niektórych przedsiębiorstwach i dalszego udziału pracowników w zarządzaniu spółkami z udziałem Skarbu Państwa. Stanowisko do tego projektu ustawy skierowała do Sejmu w imieniu OPZZ wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz. Projekt (druk sejmowy numer 261) wniosła grupa posłów Klubu Parlamentarnego Polska 2050 – Trzecia Droga. Zaproponowali oni, między innymi, zmianę ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, polegającą na określeniu na siedem liczby osób, z których składa się organ nadzorczy w spółce, w której Skarb Państwa, jednoosobowa spółka Skarbu Państwa lub państwowa osoba prawna jest jedynym wspólnikiem lub akcjonariuszem (w tym trzech członków niezależnych). Wejście w życie tego rozwiązania spowoduje w praktyce ograniczenie możliwości wykonywania uprawnień nadzorczych przez przedstawicieli pracowników w wyżej wskazanych spółkach. Zmiana nie uwzględnia bowiem obecnego stanu faktycznego funkcjonującego w organach nadzorczych takich spółek, ukształtowanego na podstawie innej ustawy - o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników. Na podstawie tejże ustawy w organach nadzorczych funkcjonuje często trzyosobowa reprezentacja pracowników w organach nadzorczych (odzwierciedla reprezentatywność w Radzie Dialogi Społecznego). Wejście w życie nowych przepisów będzie zatem oznaczać wykluczenie niektórych przedstawicieli pracowników ze składu organów nadzorczych spółek, w której Skarb Państwa, jednoosobowa spółka Skarbu Państwa lub państwowa osoba prawna jest jedynym wspólnikiem lub akcjonariuszem. Przypomnijmy, że obecnie funkcjonujące rozwiązania dotyczące składu organów nadzorczych wynikają z zawartego w 1993 roku „Paktu o przedsiębiorstwie państwowym w trakcie przekształcania”. Wprowadzenie siedmioosobowego składu organu nadzorczego, które proponują posłowie Polski2050-Trzecia Droga, spowoduje niezgodność z tym porozumieniem społecznym. Z pewnością także utrudni Skarbowi Państwa skuteczny nadzór właścicielski, uwzględnienie sprawiedliwości społecznej i równowagi w procesach decyzyjnych a przez to osiągnięcie społecznego wymiaru gospodarki rynkowej. Projekt przewiduje też ustanowienie organu zwany Komitetem Dobrego Zarządzania, który miałby opiniować kandydatury osób ubiegających się o funkcję członka organu spółki z udziałem Skarbu Państwa. W skład Komitetu mieliby wchodzić przedstawiciele Rady Dialogu Społecznego. OPZZ zaproponował w swojej opinii do projektu ustawy zmianę sposobu powoływania członków Komitetu, aby spełniał on zasady proporcjonalności i równości wynikające z ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. (KP)

Czytaj więcej

19 kwietnia 2024

OPZZ postuluje o zmianę polityki mieszkaniowej państwa

Zapewnienie potrzeb mieszkaniowych obywateli stanowi ważny postulat Programu OPZZ na lata 2022-2027. W związku z przygotowaniem przez ministerstwo rozwoju i technologii dwóch projektów ustaw z obszaru mieszkalnictwa, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, przedstawiła stanowisko OPZZ dotyczące proponowanych zmian prawa. OPZZ skrytykowało pomysł wprowadzenia instrumentu wsparcia obywateli w nabyciu mieszkania pod nazwą kredyt mieszkaniowy #naStart, który ma zastąpić bezpieczny kredyt 2% oraz rodzinny kredyt mieszkaniowy. Tego typu programy mogłyby funkcjonować, jednak po zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych osób o niskich dochodach i w ramach systemu publicznych rozwiązań wspierających, w różnych formach, zapewnienie potrzeb bytowych obywateli. W naszej ocenie, funkcjonowanie kredytu mieszkaniowego #naStart utrwala aktualną normę, zgodnie z którą przeważająca część mieszkań nabywana jest przez obywateli w drodze kupna i wiąże się z wieloletnim zobowiązaniem kredytowym. Ponadto, instrument kredyt mieszkaniowy #naStart, podobnie jak wcześniejsze narzędzia tego typu, będzie wpływał niekorzystnie na kształtowanie się cen nieruchomości, powodując ich dalszy wzrost - przez co są one co raz mniej dostępne dla pracowników. Stanowisko OPZZ potwierdzają dane Narodowego Banku Polskiego, według których bezpieczny kredyt 2% był w ostatnich miesiącach 2023 r. jednym z głównych czynników wzrostu popytu na rynku kredytów mieszkaniowych oraz popytu na mieszkania w ofercie rynku (pierwotnego i wtórnego). Negatywnym skutkiem tego oddziaływania jest odbiegający od średniej w poprzednich latach wzrost cen mieszkań w 2023 r., odzwierciedlony m.in. w dynamicznym wzroście średnich kwot udzielanych kredytów mieszkaniowych. Dodatkowo, dynamika wzrostu średniej ceny transakcyjnej metra kwadratowego mieszkania na rynku pierwotnym była wyższa niż kosztów budowy. Biorąc powyższe pod uwagę OPZZ zaproponowało, aby państwo oddziaływało na podaż mieszkań na rynku a nie tak jak obecnie na popyt. W warunkach ograniczonych środków publicznych przeznaczanych przez państwo na politykę mieszkaniową oraz niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych osób najmniej zarabiających, środki publiczne powinny zostać w pierwszej kolejności skierowane na finansowanie instrumentów zwiększających dostępność mieszkań komunalnych, socjalnych i na wynajem. Mieszkania adresowane do osób o niższych dochodach stanowiły bowiem w 2023 r. jedynie 1,5% liczby nowo wybudowanych mieszkań (ok. 3,3 tys.). Krokiem w dobrym kierunku jest w związku z tym, zaproponowane przez ministerstwo zwiększenie nakładów na społeczne formy rozwoju mieszkalnictwa. To działanie potrzebne ale z pewnością niewystarczające biorąc pod uwagę zapotrzebowanie obywateli na mieszkania - nie powinno zatem wyczerpywać inicjatyw państwa w obszarze mieszkalnictwa. Brak stabilności mieszkaniowej jest jednym z najistotniejszych problemów społecznych w Polsce. Mimo to, w ostatnich latach nie dokonano istotnych zmian w polityce mieszkaniowej państwa. Przeciwnie, dostrzegalna była tendencja do ograniczania wydatków publicznych na politykę mieszkaniową. Udział tych wydatków w PKB stanowił w 2023 r. według Eurostatu 2023 r. 2,1% przy średniej unijnej na poziomie 5,7% i należał do najniższych w Unii Europejskiej. Potrzebujemy zatem adekwatnie finansowanej przez państwo polityki mieszkaniowej, która doprowadzi do powstania odpowiedniej do potrzeb liczby lokali spółdzielczych, komunalnych, socjalnych i na wynajem. OPZZ zwróciło się zatem z postulatem przygotowania przez rząd długoterminowej, kompleksowej i adekwatnie finansowanej polityki mieszkaniowej państwa, która uwzględni zróżnicowanie dochodowe obywateli. (KP) Tu wpisz tekst...

Czytaj więcej

16 kwietnia 2024

Kryzys płacowy w samorządach

Strona pracowników i strona pracodawców Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego przyjęła dnia 12 kwietnia 2024 r. stanowisko w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Wynagrodzenia pracowników w samorządach jawią się jako niezwykle niesprawiedliwe w porównaniu z innymi sektorami sektora finansów publicznych czy gospodarki. To paradoks, gdyż to właśnie samorządy odpowiadają za zapewnienie każdemu obywatelowi kluczowych usług publicznych. Duża odpowiedzialność oraz ograniczone perspektywy awansu powodują coraz większe trudności w rekrutacji wykwalifikowanych pracowników. Dlatego strona pracowników i strona pracodawców Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego przyjęła dnia 12 kwietnia 2024 r. stanowisko w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych. Strona pracowników i strona pracodawców Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego opowiadają się za koniecznością wprowadzenia - w trybie pilnych działań interwencyjnych - zmian w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, zmienionego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 maja 2023 r. w zakresie: kwot minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategoriach zaszeregowania oraz minimalnych wymagań kwalifikacyjnych do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wspomniana zmiana rozporządzenia ma na celu zahamowanie trendu spłaszczania wynagrodzeń pracowników samorządowych, który postępuje od kilku lat. Strona pracowników i strona pracodawców Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego wskazują na konieczność dalszej dyskusji reprezentatywnych partnerów społecznych zrzeszonych w Radzie Dialogu Społecznego ze stroną rządową w przedmiotowej kwestii, w celu wypracowania zmian o charakterze systemowym w zakresie wynagradzania pracowników samorządowych.  Strona pracowników i strona pracodawców Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego podkreśla, iż powyższe generalne zastrzeżenia nie wyczerpują wszystkich wątpliwości stron pracowników i pracodawców do rozporządzenia zmieniającego.

Czytaj więcej

04 kwietnia 2024

KPR: czy będzie korekta?

OPZZ wziął udział w pracach Zespołu ds. Semestru Europejskiego – organu doradczego Prezesa Rady Ministrów. Obrady Zespołu były poświęcone przede wszystkim dyskusji o uwagach strony społecznej zgłoszonych do projektu Krajowego Programu Reform zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych (pisaliśmy o tym tutaj). Ponadto, po wniosku m.in. OPZZ, porządek posiedzenia Zespołu został rozszerzony o informację na temat stanu realizacji przez Polskę Zaleceń Rady UE, które obejmują m.in. sferę finansów publicznych, rynku pracy, transformacji klimatycznych czy ułatwień inwestycyjnych. OPZZ zwrócił przede wszystkim uwagę na ryzyko pogorszenia warunków życia pracowników w związku z planowanym nieprzedłużaniem przez rząd obowiązywania instrumentów osłonowych przez wzrostem cen energii wnioskując o ponowną analizę tej decyzji. Podkreślił także konieczność uwzględnienia ochrony - w procesie dostosowania fiskalnego, którego wymaga od Polski Rada UE - środków publicznych na inwestycje społeczne i podniesienie płac w sektorze finansów publicznych. Zadłużenie finansów publicznych, które ocenia Rada UE i którego wysokość może w najbliższym czasie uruchomić wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu, wynika przede wszystkim z wydatków poniesionych w ostatnich latach na przeciwdziałanie skutkom pandemii oraz kryzysu energetycznego. Komisja Europejska powinna wziąć to pod uwagę zamiast rozpoczynać nową erę oszczędności w UE. Wskazaliśmy, że transformacja klimatyczna i cyfrowa oraz liczne wyzwania społeczne wymagają zwiększenia wydatków na inwestycje i ochronę pracowników przed skutkami transformacji. Pracownicy nie mogą po raz kolejny być pokrzywdzonymi cięć wydatków publicznych celem dostosowania fiskalnego tak jak to miało miejsce w 2008 r. – wskazał OPZZ. OPZZ podtrzymał swoje uwagi do projektu Krajowego Programu Reform, wskazując jednocześnie za niepokojenie powtarzającym się brakiem działań w obszarze wynagrodzeń pracowników, w tym ograniczenia luki płacowej. Niestety, na posiedzeniu Zespołu nie przedstawiono stanowiska strony rządowej odnośnie do uwag zgłoszonych przez OPZZ, ani przekonujących argumentów za obecną treścią projektu KPR, szczególnie braku działań w obszarze warunków pracy i płacy w Polsce. Członkowie Zespołu mają je otrzymać w formie pisemnej do końca kwietnia br. Dyskusja krótko skupiła się także na kwestii deregulacji i kontroli działalności gospodarczej. OPZZ wyraził krytyczne stanowisko wobec wskazanego przez Ministerstwo pomysłu wprowadzenia do prawa przepisu, który zobowiązywałby do uprzedniego informowania przedsiębiorcy przez organy kontrolne o liście dokumentów, które ma przygotować przed rozpoczęciem kontroli. W naszej ocenie, ograniczy to m.in. skuteczność kontroli. Trzecia część posiedzenia dotyczył systemu opieki długoterminowej w Polsce. OPZZ wskazał w tym obszarze na postulat podniesienia wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w opiece społecznej. W posiedzeniu OPZZ reprezentowała Katarzyna Pietrzak z Wydziału Polityki Gospodarczej oraz Katarzyna Duda z Wydziału Polityki Społecznej. (KP)

Czytaj więcej

29 marca 2024

Wakacje kredytowe do archiwum!

Rada Ministrów zdecydowała o przedłużeniu funkcjonowania tzw. wakacji kredytowych na 2024 rok. Projekt ustawy w tej sprawie trafił właśnie do Sejmu. W związku z tym, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, skierowała do Marszałka Sejmu stanowisko OPZZ, w którym zaapelowała o rezygnację z przedłużenia tzw. wakacji kredytowych. W ocenie OPZZ, polityka mieszkaniowa państwa powinna przede wszystkim koncentrować się na wsparciu osób o niskich dochodach, celem zabezpieczenia ich potrzeb bytowych. Tymczasem tzw. wakacje kredytowe to instrument skierowany do obywateli o dochodach pozwalających na zakup mieszkania na rynku komercyjnym i posiadających zdolność kredytową umożliwiającą uzyskanie kredytu hipotecznego w instytucji finansowej. Praktyka pokazała, że liczne grono kredytobiorców wykorzystało instrument do dokonywania nadpłat rat kredytu bądź wcześniejszej spłaty kredytu, nie było zatem w sytuacji wymagającej wsparcia ustawowego. Warto podkreślić, że większość wskaźników ryzyka kredytowego w systemie finansowym pozostała w grudniu 2023 r. na niskim poziomie. Osoby posiadające kredyt hipoteczny, które jednak znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, mogą skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, co stanowi wsparcie dla osób w potrzebie. Tzw. wakacje kredytowe są zatem instrumentem zbędnym, który wzmacnia dodatkowo dominujący w Polsce sposób uzyskiwania mieszkania poprzez jego zakup na rynku komercyjnym w drodze zawierania wieloletnich zobowiązań kredytowych. Zwiększa przez to, pośrednio, popyt na rynku mieszkaniowym a tym samym ceny mieszkań. Aktualna pozostaje w związku z tym diagnoza OPZZ zawarta w Programie OPZZ o potrzebie prowadzenia w Polsce długoterminowej, kompleksowej i adekwatnie finansowanej polityki mieszkaniowej państwa, która uwzględnia zróżnicowane dochody pracowników, w tym wspiera osoby o niskich dochodach w uzyskaniu mieszkania. Wskazaliśmy posłom na Sejm, że aktualne nakłady publiczne na mieszkalnictwo są zbyt niskie. Należy zatem zwiększyć wydatki na ten cel oraz skoncentrować się na działaniach, które zwiększą liczbę i dostępność lokali spółdzielczych, komunalnych i socjalnych budowanych przez państwo i samorządy. W poprzednim roku takich mieszkań oddano do użytkowania zaledwie 4,3 tys. (KP)

Czytaj więcej

25 marca 2024

Dyskusja o wynagrodzeniach pracowników samorządowych

W dniu 18 marca 2024 roku miało miejsce inaugurujące posiedzenie Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego w nowej kadencji, któremu przewodniczył Leszek Miętek z OPZZ. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W trakcie posiedzenia omówiono zasady funkcjonowania Zespołu oraz zakres tematyczny, którym zajmie się Zespół w ramach programu prac na rok 2024. Zgodnie z decyzją Prezydium RDS, pierwszeństwo zostanie nadane kwestiom związanym z systemem kształtowania wynagrodzeń i warunków zatrudnienia grup zawodowych reprezentujących sferę finansów publicznych, w tym państwową sferę budżetową, oraz implementacji dyrektywy z dnia 19 października 2022 roku dotyczącej adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. W trakcie dyskusji poruszono także sprawę dotyczącą wynagrodzeń pracowników samorządowych. Po debacie postanowiono, że Zespół spróbuje wypracować wspólne stanowisko w tej sprawie. W posiedzeniu uczestniczyli: Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów oraz Katarzyna Nowakowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Z ramienia OPZZ w posiedzeniu uczestniczyli członkowie Zespołu: Roman Piotrowski, członek Rady i Prezydium OPZZ, oraz Norbert Kusiak, ekspert OPZZ.

Czytaj więcej