Polityka gospodarcza
09 września 2025
OPZZ negatywnie o Krajowym Planie Energii i Klimatu
Na przełomie sierpnia i września Ministerstwo Energii zbierało opinie w procesie konsultacji aktualizacji Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu do roku 2030 z perspektywą do 2040 r. (KPEiK) - dokumentu, który ma wyznaczać ramy i kierunki transformacji energetycznej Polski w nadchodzących latach. Konsultowana wersja jest rozwiniętą i poprawioną edycją dokumentu przedstawionego poprzednio przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w październiku 2024. Mimo zmian, dokument wciąż nie zyskuje aprobaty OPZZ. Maciej Zaboronek – ekspert OPZZ ds. polityki klimatycznej Część uwag zgłaszanych przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w poprzednich konsultacjach znalazła odzwierciedlenie w nowej wersji dokumentu, m.in. rozszerzony został rozdział poświęcony pracy. Jednak według OPZZ jego obecna wersja wciąż nie spełnia podstawowych oczekiwań społecznych. W aktualnej opinii skierowanej do Ministerstwa Energii, OPZZ wyraża niezadowolenie z braku kompleksowego podejścia do sprawiedliwej transformacji, która powinna uwzględniać nie tylko cele środowiskowe, ale przede wszystkim ludzi – pracowników, społeczności lokalne i całe sektory gospodarki. OPZZ akcentuje wciąż niedostateczne uwzględnienie wpływu transformacji energetycznej na rynek pracy. Choć dokument w obecnej wersji nieco szerzej traktuje kwestie zatrudnienia niż jego poprzednia odsłona, to nadal traktuje je bardzo ogólnie i brakuje w nim konkretnych danych, prognoz i analiz dotyczących skutków dla poszczególnych branż. Jedyna dokładniejsza prognoza zmian w zatrudnieniu dotyczy górnictwa węgla kamiennego, z zawężeniem do węgla energetycznego (przewidując niemal 90% redukcję etatów już do 2035 roku). Brak natomiast prognoz dotyczących choćby energetyki konwencjonalnej czy odnawialnej, przemysłu energochłonnego, górnictwa węgla brunatnego, ciepłownictwa czy wszelkiej działalności związanej z transportem opartym na paliwach kopalnych. OPZZ wskazuje, że bez odpowiednich prognoz nie sposób przygotować skutecznych działań osłonowych, programów przekwalifikowania czy polityki zatrudnienia, które mogłyby złagodzić negatywne skutki transformacji lub ułatwić edukację w nowych branżach. Tymczasem w dokumencie nie ma choćby zapowiedzi stworzenia podobnych analiz. OPZZ przypomniał, że zgodnie z zaleceniami Rady UE z 2022 roku, państwa członkowskie powinny uwzględniać społeczne konsekwencje polityki klimatycznej, promować godną pracę i wspierać regiony szczególnie narażone na zmiany. W obecnym KPEiK wciąż brakuje zarówno odniesienia do tych zaleceń, jak i konkretnych mechanizmów ich wdrażania. Brak choćby systemów wsparcia i źródeł finansowania dla regionów węglowych nieobjętych Funduszem Sprawiedliwej Transformacji. OPZZ podkreśla, że transformacja energetyczna nie może odbywać się kosztem ludzi, a jej powodzenie zależy od tego, czy będzie ona społecznie akceptowalna i sprawiedliwa. W opinii OPZZ transformacja prowadzona bez odpowiedniej strategiiprzemysłowej grozi deindustrializacją kraju. Przykłady wygaszania produkcji hut,fabryk silników spalinowych czy zakładów chemicznych pokazują, że brakmechanizmów ochronnych i preferencyjnych taryf energetycznych może doprowadzićdo trwałego osłabienia polskiego przemysłu. OPZZ domaga się opracowaniakompleksowej polityki przemysłowej, która pozwoli wykorzystać potencjałregionów i umiejętności pracowników, zamiast skazywać ich na bezrobocie lubemigrację. OPZZ zwraca również uwagę na zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego. Planowane wyłączenia mocy węglowych nie są równoważone przez przyłączenia nowych, niezależnych od pogody źródeł energii, co budzi obawy o stabilność dostaw energii. Gaz, który ma w przyszłości pełnić kluczową rolę stabilizatora, pochodzi głównie spoza Unii Europejskiej, co stoi w sprzeczności z ideą niezależności energetycznej. OPZZ apeluje o utrzymanie rezerwowych mocy węglowych oraz rozwój magazynów energii, które mogłyby zwiększyć elastyczność systemu. Kolejnym problemem jest ryzyko wzrostu ubóstwa energetycznego. Wprowadzenie systemu ETS2 drastycznie podniesie koszty życia milionów Polaków, zwłaszcza tych o niższych dochodach. OPZZ alarmuje, że brak działań redystrybucyjnych i wyprzedzającego wsparcia dla gospodarstw domowych grozi pogłębieniem nierówności społecznych. Wzywa do renegocjacji polityk unijnych i większego zaangażowania państwa w ochronę obywateli przed skutkami indywidualnie ponoszonych opłat za emisje gospodarstw domowych. OPZZ w swojej opinii krytykuje także brak spójnej strategii zarządzania transformacją. Rozproszenie kompetencji między ministerstwami utrudnia dialog społeczny i skuteczne wdrażanie zmian w atmosferze dialogu. Związek proponuje utworzenie centralnego ośrodka koordynującego, który mógłby pełnić rolę podobną do hiszpańskiego Instytutu Sprawiedliwej Transformacji. Choć KPEiK zawiera pozytywne elementy, jak dostrzeżenie potrzeby rozwoju transportu publicznego czy kolejowych przewozów towarowych (wbrew obecnym cięciom) oraz prognozuje m.in. poprawę jakości powietrza, to w ocenie OPZZ dokument pozostaje niekompletny, a w pewnych sferach opisuje mechanizmy stwarzające zagrożenie dla dobrobytu mieszkańców Polski.
Czytaj więcej
08 września 2025
Ruszyły prace nad projektem budżetu na 2026 rok
Dnia 5 września 2025 r. odbyło się posiedzenie Zespołu problemowego do spraw budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego, na którym Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt ustawy budżetowej na rok 2026 oraz projekt ustawy okołobudżetowej. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Podczas posiedzenia Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych zgłosiło swoje pytania i uwagi do dokumentu. OPZZ wnikliwie przeanalizowało projekt budżetu i odniosło się do kluczowych kwestii, w tym do wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz potrzeby zwiększenie dochodów państwa. Na pytania członków Zespołu odpowiedziała Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Projekt budżetu na 2026 rok przewiduje wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej o 3%. Zgodnie z zapowiedziami, średnioroczny wskaźnik inflacji ma wynieść 3,5%. Ministerstwo Finansów oszacowało, że dochody budżetu państwa w 2026 roku wyniosą 647,2 mld zł, a wydatki 918,9 mld zł, co oznacza deficyt w wysokości 271,7 mld zł. Rząd planuje przeznaczyć największe środki na obronność (200 mld zł) i ochronę zdrowia (247,8 mld zł). W posiedzeniu z ramienia OPZZ udział wzięli: Roman Piotrowski i Norbert Kusiak. Kolejne ważne posiedzenie, dotyczące projektu budżetu, zaplanowano na 10 września br., kiedy to odbędzie się plenarne posiedzenie Rady Dialogu Społecznego. (nq)
Czytaj więcej
01 września 2025
Czekamy na Wasze uwagi do projektu budżetu państwa na 2026 rok!
Do Rady Dialogu Społecznego trafił projekt budżetu państwa na 2026 rok, który rząd wstępnie przyjął w czwartek, 28 sierpnia br. Ustawa budżetowa decyduje o finansowaniu polityki państwa: dochodach, jakie planuje się pozyskać i sposobie ich wydatkowania. Ustawa o RDS precyzyjnie wskazuje tryb konsultacji tego dokumentu i uzgadniania stanowisk w sprawie projektu budżetu przez stronę społeczną. Mamy 10 dni roboczych od otrzymania projektu na uzgodnienie wspólnego stanowiska przez stronę pracowników i strony pracodawców. Jeśli do tego nie dojdzie, każda ze stron: związkowa i organizacji pracodawców, może przyjąć wspólne stanowisko w sprawie projektu ustawy budżetowej w ciągu 5 kolejnych dni roboczych. Gdy porozumienia stron nie będzie, każda organizacja wchodząca w skład w RDS ma prawo wyrazić stanowisko w sprawie projektu w ciągu następnych 3 dni roboczych. Oznacza to bardzo napięty harmonogram prac nad projektem w RDS i negocjacji dla organizacji wchodzących w jej skład. W ciągu kilku następnych dni odbędzie się Zespół problemowy RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy, który będzie głównym forum negocjacji w sprawie projektu ustawy budżetowej na 2026 rok. OPZZ przedstawi w RDS naszą ocenę projektu i wnioski o zmiany projektu. Prosimy zatem nasze organizacje członkowskie o pilne uwagi do projektu ustawy budżetowej na rok 2026 r. na adres: kusiak@opzz.org.pl. Wasz głos pomoże nam wypracować opinię OPZZ do projektu, która najlepiej będzie odzwierciedlać postulaty pracowników z branż i regionów, które reprezentujecie. Z uwagi na objętość dokumentu poniżej link do projektu: https://www.myqnapcloud.com/smartshare/6976h5174l6p701q1w6ux0y8_66c867jilk8120qrq675487a7e049095 (KP)
Czytaj więcej
14 sierpnia 2025
OPZZ ocenia Białą Księgę Zrównoważonej Transformacji regionów węglowych w Polsce
W odpowiedzi na prośbę ministra energii, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, przedstawiła ocenę OPZZ projektu Białej Księgi Zrównoważonej Transformacji regionów węglowych w Polsce w latach w latach 2025-2049. Dwa lata po uruchomieniu Funduszu Sprawiedliwej Transformacji dokument podsumowuje dotychczasowe działania Funduszu i wyzwania związane z transformacją regionów węglowych. Określa też kolejne kroki i korekty, które umożliwią sprawiedliwą transformację. Tego typu dokument to dobra praktyka administracji publicznej, warta dostrzeżenia. W opinii OPZZ zwrócił uwagę m.in. na potrzebę równego systemu zabezpieczeń dla wszystkich pracowników kopalń w Polsce i przedstawił postulat rozszerzenia instrumentów wsparcia związanych z transformacją na wszystkich pracowników kopalń, niezależnie od rodzaju własności m.in. z takich przedsiębiorstw jak Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A., Jastrzębska Spółka Węglowa S.A. oraz Przedsiębiorstwo Górnicze Silesia Sp. z o.o. Skierowaliśmy uwagę Ministerstwa Energii na potrzebę wsparcia dla pracowników zaplecza górniczego. Uważamy, że konieczne jest rozszerzenie form wsparcia – takich jak programy przekwalifikowania, odprawy, doradztwo zawodowe czy preferencyjne warunki zatrudnienia w innych sektorach – również na pracowników firm zależnych od górnictwa. Tylko kompleksowe podejście do transformacji zapewni sprawiedliwość społeczną i pozwoli uniknąć marginalizacji tysięcy osób, które przez lata współtworzyły zaplecze polskiego górnictwa. Za istotną uważamy także efektywną koordynację procesu transformacji. Obecny brak jednego podmiotu odpowiedzialnego z transformację i rozproszenie w kilku ministerstwach kompetencji w tym obszarze powoduje działania są często niespójne, fragmentaryczne i nie łączą się w długofalową strategię. Taki podział kompetencji między poszczególne ministerstwa utrudnia także skuteczne zarządzanie środkami finansowymi na transformację regionów węglowych, ogranicza dialog społeczny i osłabia zaufanie lokalnych społeczności do procesu zmian. Przykładem rozwiązania tego problemu jest, Instytut Sprawiedliwej Transformacji w Hiszpanii, który działa jako ośrodek koordynujący działania transformacyjne w regionach pogórniczych i ogólnokrajowo. Instytut nie tylko zarządza środkami publicznymi, ale także wspiera lokalne projekty, prowadzi dialog z partnerami społecznymi i monitoruje efekty transformacji. Ponadto, wskazaliśmy na potrzebę znaczącego zwiększenia nakładów na transformację bowiem środku z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji będą niewystarczające. W Niemczech uruchomiono, poza funduszami unijnymi, środki krajowe, a skala planowanego finansowania procesu transformacji jest o wiele wyższa aniżeli planuje się w Polsce, przy znacząco niższym zatrudnieniu w tymże kraju w sektorze wydobywczym aniżeli w Polsce. Tymczasem w Polsce zupełnie pozbawione środków na transformację są regiony szczególnie narażone na problemy wynikające z jej realizacji takie jak Zagłębie Konińskie, rejon Bełchatowa, Zagłębie Lubelskie czy Zagłębie Turoszowskie, przy czym dwa ostatnie nie są objęte nawet Funduszem Sprawiedliwej Transformacji. OPZZ podkreślił przy tym dobrą praktykę funkcjonującą w Niemczech polegającą na rzeczywistym włączeniu partnerów społecznych w proces realizacji transformacji. Zwróciliśmy także uwagę na postulat Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych przyjęcia na forum unijnym dyrektywy o sprawiedliwej transformacji, która powinna zawierać regulacje pozwalające na sprawiedliwą społecznie transformację, w tym efektywne wydatkowanie środków przeznaczonych na ten cel. (oprac. KP)
Czytaj więcej
08 sierpnia 2025
Konsultacje aKPEiK
Aktualizacja Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu wkracza w kolejną fazę. Po prowadzonych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska od jesieni 2024 konsultacjach, rząd przygotował kolejną wersję dokumentu, której opiniowanie potrwać ma do pierwszego tygodnia września. Aktualizacja KPEiK jest istotnym dokumentem strategicznym wyznaczającym kierunki w transformacji klimatycznej i energetycznej w Polsce opisującym m.in. planowaną strukturę produkcji energii elektrycznej w najbliższych latach. Szczególnie ważne z punktu widzenia pracowników są wątki społeczne związane ze sprawiedliwą transformacją zawarte w części 4 rozdziału II. Analogiczne dokumenty przygotowywane są co 5 lat we wszystkich krajach Unii Europejskiej i są traktowane jako krajowe wkłady do ogólnoświatowych zobowiązań redukcji emisji gazów cieplarnianych, wynikających z Porozumienia Paryskiego przyjętego na forum ONZ w 2015 roku. Polska powinna złożyć dokument do Komisji Europejskiej już w czerwcu 2025, ale jako jeden z trzech unijnych krajów jeszcze tego nie zrobiła. Poniżej zamieszczamy pełny zakres konsultowanego dokumentu wraz z 6 załącznikami: 0. Projekt aKPEiK. 1. Scenariusz aktywnej transformacji (WAM – with additional measures); 2. Scenariusz transformacji w ścieżce zbliżonej do „biznes jak zwykle” (WEM – with existing measures); 3. Założenia prognostyczne i metodyka prognozowania; 4. Opis środków poprawy efektywności energetycznej i współczynnika PEF w sieci elektroenergetycznej; 5. Finansowanie transformacji klimatyczno-energetycznej; 6. Odniesienie do zaleceń Komisji Europejskiej do projektu aKPEiK z 29 lutego 2024 r.. Opinie organizacji członkowskich OPZZ prosimy przesyłać do 1 września 2025, drogą mailową na adres zaboronek@opzz.org.pl
Czytaj więcej
01 sierpnia 2025
OPZZ i Lewiatan wyróżnili pięć agencji zatrudnienia
Abalone Poland Sp. z o.o., Contrain Poland Sp. z o.o., Randstad Polska Sp. z o.o., Trenkwalder&Partner Sp. z o.o. oraz ManpowerGroup Sp. z o.o. – to agencje zatrudnienia, które otrzymały w tym roku certyfikat „Agencja zatrudnienia przyjazna pracownikom”, przyznawany przez Konfederację Lewiatan i Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Wszystkie te agencje po raz trzeci z rzędu otrzymały prestiżowy certyfikat, co podkreśla ich stałe zaangażowanie w wysokie standardy zatrudnienia i troskę o pracowników. Certyfikat „Agencja zatrudnienia przyjazna pracownikom” jest przyznawany agencjom, które nie tylko dbają o jakość świadczonych usług, ale także aktywnie wspierają rozwój zawodowy zatrudnionych, stawiając na innowacje i odpowiedzialność społeczną. Program certyfikacji, realizowany od kilku lat, zwraca szczególną uwagę na promowanie stabilnych form zatrudnienia, inwestowanie w rozwój kompetencji pracowników, przeciwdziałanie mobbingowi oraz tworzenie pozytywnej i bezpiecznej atmosfery pracy. – Uzyskanie certyfikatu po raz trzeci z rzędu potwierdza, że agencje takie jak Abalone Poland, Contrain Poland, Randstad Polska, Trenkwalder&Partner oraz ManpowerGroup konsekwentnie wdrażają i podnoszą standardy odpowiedzialnego zatrudnienia. To dowód, że stawiają na trwały rozwój, stabilność oraz dobro pracowników, będąc jednocześnie liderami branży, którzy wyznaczają kierunki zmian na rynku pracy – mówi Marek Górski, prezydent Konfederacji Lewiatan. Barbara Popielarz, wiceprzewodnicząca OPZZ, dodaje: – Wyróżnienie tych agencji zatrudnienia to sygnał, że ich działania w zakresie bezpieczeństwa i rozwoju pracowników są zauważane. To również zachęta dla innych firm, by systematycznie pracowały nad tworzeniem lepszych warunków zatrudnienia i wspierały rozwój kompetencji swoich pracowników. Wyróżnione agencje oferują kompleksowe wsparcie dla pracowników obejmujące m.in. szkolenia, doradztwo zawodowe oraz inicjatywy sprzyjające zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Ich działania koncentrują się nie tylko na zapewnieniu stabilnego zatrudnienia, lecz także na wspieraniu długoterminowego rozwoju kariery zawodowej. Tegoroczne wyróżnione agencje dołączyły tym samym do grona firm, które zdobyły certyfikat w 2024 roku –Antal Sp. z o.o. oraz Smart Solutions HR Sp. z o.o. Certyfikat przyznawany jest na okres dwóch lat i promuje najlepsze praktyki w branży, podnosząc jakość usług oraz wzmacniając zaufanie do agencji zatrudnienia. Weryfikacja kandydatów odbywa się pod kątem standardów BHP, stabilności zatrudnienia, przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, a także możliwości rozwoju zawodowego i satysfakcji pracowników. Konfederacja Lewiatan i OPZZ od lat współpracują na rzecz poprawy jakości pracy i warunków zatrudnienia, promując zrównoważony rozwój rynku pracy oraz dialog między pracownikami a pracodawcami. Program certyfikacji agencji zatrudnienia to unikalna inicjatywa, łącząca interesy obu stron rynku pracy i przyczyniająca się do podnoszenia standardów branży. (nq)
Czytaj więcej
28 lipca 2025
Ukryta podwyżka podatków
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych wyraziło dzisiaj, w wystąpieniu skierowanym do Prezesa Rady Ministrów RP, zdecydowane zaniepokojenie brakiem realizacji kluczowych zapowiedzi programowych obecnego rządu, w tym przede wszystkim obietnicy podniesienia kwoty wolnej od podatku dochodowego do poziomu 60 000 zł. Postulat ten znalazł się w programie wyborczym Koalicji Obywatelskiej i był zapowiadany jako jeden z priorytetów działań nowego gabinetu. Do dziś nie podjęto jednak żadnych kroków w celu jego wdrożenia! Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej – Brak działań w tym zakresie podważa zaufanie pracowników do państwa i rodzi pytania o rzeczywiste intencje rządzących – komentuje wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz. Nie można mówić o sprawiedliwości społecznej, gdy pracownicy płacą realnie coraz wyższy podatek PIT tylko dlatego, że państwo nie reaguje na zmieniające się realia gospodarcze. W ocenie OPZZ obecna polityka fiskalna prowadzi do realnego zwiększenia obciążeń podatkowych dla milionów zatrudnionych. Zamrożenie kluczowych parametrów, takich jak kwota wolna od podatku czy progi podatkowe, skutkuje ukrytą podwyżką podatków, najbardziej odczuwalną dla osób o niskich i średnich dochodach. Szczególne zastrzeżenia OPZZ budzi brak waloryzacji kwoty wolnej od podatku od 2022 roku i utrzymywanie progu podatkowego dla drugiej stawki PIT na poziomie 120 000 zł. Coraz więcej pracowników przekracza ten próg, w praktyce płacąc wyższe podatki, bez faktycznej poprawy sytuacji finansowej. Według OPZZ samo podniesienie kwoty wolnej do 60 000 zł, choć niezbędne, nie wystarczy, aby zreformować niesprawiedliwy system podatkowy. Konieczne jest również: zwiększenie progresywności opodatkowania (np. poprzez nowe progi i stawki), zmniejszenie różnicy między stawkami 12% i 32%, wprowadzenie mechanizmu corocznej automatycznej waloryzacji kwoty wolnej i progów podatkowych, podniesienie i powiązanie np. z inflacją kosztów uzyskania przychodu dla pracowników. W związku z niedawną rekonstrukcją rządu OPZZ oczekuje jasnych deklaracji ze strony premiera, dotyczących kierunku dalszej polityki podatkowej. Choć zapowiedziano nowe otwarcie, nie towarzyszą temu żadne projekty ustaw i konkretne terminy w zakresie zwiększania kwoty wolnej. Budzi to obawy OPZZ, że zapowiedź programowa obecnej koalicji rządzącej może zostać porzucona ze szkodą dla milionów pracowników. – Zamrażanie kluczowych parametrów podatkowych to nic innego jak podnoszenie podatków tylnymi drzwiami, dodaje Barbara Popielarz – Nie możemy dalej udawać, że nie stanowi to problemu dla pracowników i państwa. To kwestia elementarnej uczciwości i respektowania konstytucyjnej zasady sprawiedliwości podatkowej. W związku z tym OPZZ ponowiło apel do premiera o niezwłoczne podjęcie prac legislacyjnych nad kompleksową reformą systemu opodatkowania osób fizycznych, zgodnie z deklaracjami koalicji rządzącej. (nq)
Czytaj więcej
25 lipca 2025
Koniec darmowych staży?
23 lipca br. w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odbyło się spotkanie konsultacyjne z udziałem minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszki Dziemianowicz-Bąk. Tematem przewodnim była potrzeba kompleksowej regulacji staży i praktyk zawodowych, w tym wprowadzenia powszechnej odpłatności za pracę wykonywaną przez młodych ludzi. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele kilkudziesięciu organizacji młodzieżowych, studenckich, pracodawców, uczelni, instytucji państwowych, a także OPZZ. Minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zapowiedziała, że resort pracy uprzedzi unijne prawo i przygotuje własną ustawę o płatnych stażach. Organizacje młodzieżowe argumentowały, że staże powinny być wynagradzane, a sektor publiczny powinien dawać przykład, oferując płatne praktyki. OPZZ zwróciło uwagę na problem braku pogłębionych danych statystycznych dotyczących staży w Polsce, konieczność zapewnienia osobom odbywającym staż umowy o pracę oraz wynagrodzenia na poziomie odnoszącym się do płacy minimalnej, a także na potrzebę uszczelnienia przepisów tzw. dyrektywy stażowej. Przedsiębiorcy z kolei zaznaczali, że nie wszystkie firmy - szczególnie MŚP i mikroprzedsiębiorstwa - są w stanie płacić pełne wynagrodzenie za staże. Spotkanie pokazało, że społeczny konsensus wokół konieczności wprowadzenia odpłatnych i uczciwych praktyk jest coraz szerszy. Choć pojawiły się głosy o potrzebie zróżnicowania przepisów i wynagrodzenia w zależności od typu praktyki, uczestnicy spotkania wskazywali, że nie ma już społecznego przyzwolenia na darmowe staże. Ministerstwo zapowiedziało, że proces legislacyjny będzie prowadzony w ścisłym dialogu ze stroną społeczną. W tym kontekście OPZZ zadeklarowało gotowość do aktywnego udziału w pracach nad projektem ustawy, który ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych w najbliższych tygodniach. Na spotkaniu OPZZ reprezentował Norbert Kusiak, ekspert OPZZ (nq)
Czytaj więcej
24 lipca 2025
O górnictwie węgla na zespole parlamentarnym
23 lipca odbył się Parlamentarny Zespół ds. Energetyki oraz Transformacji Energetycznej i Górniczej w Polsce. Spotkanie dotyczyło realizacji umowy społecznej oraz stanu polskiego górnictwa. Maciej Zaboronek – Wydział Polityki Gospodarczej OPZZ W posiedzeniu obok przedstawicieli OPZZ i szerokiej reprezentacji związkowej brali udział przedstawiciele Ministerstwa Przemysłu, posłowie, przedstawiciele spółek PGE oraz PGG, a także samorządowcy. Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji danych Agencji Rozwoju Przemysłu o stanie górnictwa węgla kamiennego w Polsce, zgłębiającej w danych statystycznych znany trend spadku wydobycia i sprzedaży tego surowca w ostatnich latach. Głos w dyskusji zabrał m.in. wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Górników w Polsce - Arkadiusz Siekaniec: „Od czasu podpisania umowy społecznej, od 2021 roku, zmieniła się rzeczywistość i ta zmiana jest rezultatem m.in. działań rządzących Polską. Wobec tego zwróćmy uwagę na konieczność objęcia działaniami osłonowymi pracowników Jastrzębskiej Spółki Węglowej, Bogdanki, PG Silesia oraz zrealizowania umowy społecznej w zakresie programu dla zaplecza górniczego, w którym kilkadziesiąt osób miesięcznie traci pracę” – mówił reprezentant ZZG, który zwrócił także uwagę, na problem importu węgla zza granicy przy nie odbieraniu węgla z polskich zakładów oraz, że spotkanie powinno zakończyć się konkretnym wnioskiem do władz państwa o działanie. Adam Olejnik z Federacji Związków Zawodowych Górnictwa Węgla Brunatnego mówił o potrzebie realnej transformacji regionów węglowych takich jak Bogatynia czy Bełchatów, której dziś nie widać – tworzeniu nowych miejsc pracy i utrzymywaniu lokalnej infrastruktury ciepłowniczej i dobrej kondycji krajowego systemu energetycznego. Spotkanie podsumowano dezyderatem członków zespołu parlamentarnego skierowanym do premiera Donalda Tuska z prośbą o odpowiedzi na kwestie takie jak: określenie stanu notyfikacji Umowy Społecznej, wyjaśnienie jakie ministerstwa będą odpowiadać za górnictwo, energetykę i ciepłownictwo po rekonstrukcji rządu oraz komu podlegać będą spółki energetyczne, wskazanie terminu przyjęcia Krajowego Planu Energii i Klimatu oraz Polityki Energetycznej Polski, a także wskazanie działań podejmowanych w celu obniżenia cen energii elektrycznej na poziomie krajowym i unijnym.
Czytaj więcej
16 lipca 2025
Szarady z ministerstwem pracy w sprawie implementacji dyrektywy o adekwatnych płacach minimalnych UE
W zeszłym roku minął termin wdrożenia dyrektywy w sprawie adekwatnych płac minimalnych w Unii Europejskiej jednak nowy projekt ustawy o płacy minimalnej przygotowany w tym celu nadal nie został przyjęty przez Radę Ministrów. W dodatku obecna treść projektu różni się od tej przygotowanej pierwotnie przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Pracy Społecznej. Zamiast ustanowienia płacy minimalnej płacą zasadniczą a więc wyłączenia z niej wszystkich dodatków mamy wariant kroczącego, rozłożonego na 3 lata uchylania kolejnych składników wchodzących obecnie do płacy minimalnej. Zastosowano się w tym temacie argumentów m.in. Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Ministerstwa Technologii i Rozwoju, które w ocenie OPZZ, nie znajdują uzasadnienia społecznego i ekonomicznego. Dlatego pod koniec kwietnia br. skierowaliśmy do minister rodziny, pracy i polityki społecznej wniosek popierający pierwszą wersję projektu ustawy. Już dwa i pół miesiąca później otrzymaliśmy odpowiedź na nasze wystąpienie. Z pisma minister wynika po pierwsze, że prace nad implementacją trwają. Po drugie, że implementacja dyrektywy wymaga zmian więcej niż jednej ustawy a zatem wiąże się z koniecznością znalezienia konsensu z wieloma podmiotami. Po trzecie, że ostateczny projekt ustawy może ulec jeszcze zmianie. Ta garść oczywistych dla nas informacji zawarta w piśmie pokazuje, że można co prawda otrzymać odpowiedź na swoje wystąpienie, jednak jakie zostaną podjęte decyzje w sprawie treści projektu ustawy o płacy minimalnej i kiedy Polska implementuje unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych płac minimalnych w UE wciąż pozostanie zagadką. (KP)
Czytaj więcej



