Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Kraj

05 grudnia 2024

OPZZ przypomina Rządowi o emeryturach stażowych

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych zwróciło się z apelem do Rządu w sprawie realizacji zapowiedzi przygotowania stanowiska dotyczącego projektu ustawy wprowadzającej emerytury stażowe. Na początku grudnia Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych skierowało na ręce Wiceministra rodziny, pracy i polityki społecznej, Sebastiana Gajewskiego, apel w sprawie przygotowania stanowiska rządu do projektu ustawy realizującego postulat wprowadzenia emerytur stażowych. Zapowiedź przygotowania stanowiska do końca roku padła ze strony Ministra podczas posiedzenia nr 32 Komisji Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które miało miejsce 26 lipca. Stanowisko Rządu opracowywane jest do pozarządowego projektu ustawy przez właściwy organ, w tym przypadku Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, i zawiera ogólną ocenę projektu oraz propozycję konkluzji Rady Ministrów. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych od 2010 r. nieprzerwanie zabiega o wprowadzenie emerytur stażowych. Idea emerytur stażowych, o które OPZZ walczy od lat, cieszy się wysokim poparciem społecznym. Pod projektem obywatelskim OPZZ w tej sprawie podpisało się ponad 700 tysięcy pracowników. (mp)

Czytaj więcej

04 grudnia 2024

OPZZ: płace w budżetówce muszą wzrosnąć o 15% w 2025 r.!

W Sejmie RP trwają prace nad uchwaleniem ustawy budżetowej na 2025 r., której treść przesądzi o wysokości wydatków państwa na płace pracowników sfery budżetowej w przyszłym roku. OPZZ przedstawił już Radzie Ministrów oraz Sejmowi RP swoją opinię w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2025. Od lipca br. działamy w sprawie realizacji postulatu OPZZ, aby płace w sferze budżetowej wzrosły o co najmniej 15%. To wspólny postulat strony społecznej Rady Dialogu Społecznego. Niestety rząd w trakcie prac nad projektem budżetu podtrzymuje swoje stanowisko, aby wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej wyniósł w przyszłym roku 105,0% czyli był na poziomie prognozowanej inflacji. Oznacza to, że płace w budżetówce realnie nie wzrosną – nie można zatem mówić o podwyżce wynagrodzeń. Nie ma na to zgody OPZZ dlatego dziś, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz zawnioskowała do Marszałka Sejmu RP o podjęcie działań na rzecz zmiany projektu ustawy budżetowej na rok 2025 celem zapewnienia pracownikom sfery budżetowej wzrostu wynagrodzeń w kolejnym roku o co najmniej 15% oraz przywrócenia sprawiedliwości systemu wynagradzania pracujących w sektorze finansów publicznych a przez to podniesienia rangi służb publicznych. Wezwaliśmy Marszałka Sejmu RP do uwzględnienia w ramach prac Sejmu RP nad projektem ustawy budżetowej na rok 2025 konieczności zmiany polityki wynagradzania pracowników sektora finansów publicznych i naprawy wieloletnich zaniedbań w tym obszarze, które skutkują utratą siły nabywczej płac pracowników administracji, niskimi płacami pracujących w sferze budżetowej i pogłębiającym się zjawiskiem spłaszczenia wynagrodzeń. Sytuacja materialna pracowników sfery budżetowej jest zła i wymaga pilnej interwencji ustawodawcy celem stworzenia podstaw prawnych do poprawy warunków zatrudnienia w sferze budżetowej. W wystąpieniu podkreśliliśmy, że państwo powinno być pracodawcą oferującym wysokiej jakości miejsca pracy a przez to wzorem dla sektora prywatnego gospodarki. Ustalony przez rząd w projekcie ustawy budżetowej na rok 2025 wzrost wskaźnika wynagrodzeń w sferze budżetowej jest na niższym poziomie aniżeli określony na kolejny rok wzrost płacy minimalnej, co pogłębi zjawisko spłaszczenia wynagrodzeń w sektorze finansów publicznych. Projekt ustawy, w części wydatkowej, nie uwzględnia także ostatecznie ustalonej przez Radę Ministrów wysokości minimalnego wynagrodzenia na 2025 r., czego rezultatem będzie ograniczenie możliwości kształtowania wynagrodzeń w sektorze publicznym, w szczególności pracowników otrzymujących płacę wyższą niż minimalne wynagrodzenie za pracę. OPZZ zwrócił zatem uwagę, że wymaga to interwencji Sejmu RP. Wezwaliśmy zatem Sejm RP do podjęcia działań na rzecz zmiany projektu ustawy budżetowej. Konieczne jest zapewnienie pracownikom sfery budżetowej wzrostu wynagrodzeń o co najmniej 15% i przywrócenie sprawiedliwości społecznej w systemie wynagradzania pracowników sektora finansów publicznych. Wskaźnik wzrostu wynagrodzeń sfery budżetowej dotyczy zarówno administracji centralnej jak i samorządowej, dlatego OPZZ walcząc o zmianę tego wskaźnika działa na rzecz poprawy sytuacji płacowej w szeroko pojętym sektorze finansów publicznych. (KP)

Czytaj więcej

04 grudnia 2024

„Transformacja – nie likwidacja! Nic o nas bez nas”- akcja OPZZ

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych rozpoczyna akcję informacyjno-protestacyjną, będącą odpowiedzią na brak skutecznych działań rządu w obszarze polityki klimatyczno-energetycznej i przemysłowej państwa. Akcja jest związana z propozycjami polityki klimatyczno-energetycznej Polski zawartymi w ostatniej aktualizacji Krajowego Planu Energii i Klimatu, które nie uwzględniają podstawowych kwestii społecznych i pracowniczych i wymagają licznych zmian. Ma też na celu uwypuklenie potrzeby powołania strategii przemysłowej Polski, niezbędnej z punktu widzenia rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa kraju. Uwzględnienie naszych postulatów oraz podjęcie konkretnych działań naprawczych przez rząd z wykorzystaniem dyplomacji na poziomie europejskim, pozwoli na wypracowanie w obszarze transformacji klimatycznej rozwiązań sprawiedliwych społecznie i korzystnych dla wszystkich. Niestety, brak otwartości rządzących na dialog w tej sprawiebędzie prowadził do rosnącego napięcia i niezadowolenia oraz sprzeciwu wobec transformacji klimatycznej, skutkującego zrozumiałym oporem i dalej idącymi działaniami związków zawodowych. Akcja OPZZ jest głosem rosnącego niezadowolenia pracowników z sytuacji wynikających bezpośrednio lub pośrednio z polityki państwa w tym obszarze: licznych zwolnień w sektorze przemysłowym i zagrożenia kolejnymi; długotrwałej złej sytuacji przemysłu hutniczego; narastających problemów branż automotive, cementowej, meblarskiej, czy chemicznej; braku związku między harmonogramem umowy społecznej dot. transformacji sektora węgla kamiennego a działaniami spółek górniczych i strategiami krajowymi (KPEiK); braku odpowiednich informacji i włączania strony społecznej w proces restrukturyzacji aktywów węglowych i zmian strategii państwowych spółek; niskiego poziomu zaangażowania strony rządowej w dialog społeczny w zakresie transformacji; prognozowanych rosnących kosztów gospodarstw domowych związanych z wprowadzaniem opłat w ramach ETS2; ryzyka załamania sytuacji gospodarczej w regionach górniczych; niepewnej przyszłości zatrudnionych w energetyce konwencjonalnej; braku mechanizmów wzmacniających tworzenie dobrej jakości miejsc pracy w związku z transformacją. Krytyczna opinia OPZZ do strategii klimatyczno-energetycznej KPEiK (dostępna w całości TUTAJ) skupia się na sześciu głównych obszarach: praca, w tym umowy społeczne dot. pracowników górnictwa i energetyki, koordynacja procesu transformacji, wpływ na społeczeństwo, funkcjonowanie systemu energetycznego, oraz konieczność uwzględnienia strategii dla przemysłu. Kluczowe kwestie, które zdaniem OPZZ wymagają poprawienia lub wpisania do KPEiK to: • realne oszacowanie wpływu polityki klimatycznej na rynek pracy, zatrudnienie i wynagrodzenia, • adekwatne środki krajowe wspierające transformację regionów węglowych, • warunkowość środków przeznaczanych na transformację w celu poprawy jakości zatrudnienia w kraju i zwiększenia poziomu pokrycia układami zbiorowymi, • spójność i koordynacja procesu transformacji, • wpisanie do KPEiK i realizacja umów społecznych z pracownikami górnictwa i energetyki, • zmniejszenie poziomu ubóstwa energetycznego i nierówności społecznych, • utrzymanie i poprawa warunków dla funkcjonowania przemysłu w Polsce. W opinii OPZZ przywołujemy m.in. dokument z uwagami Komisji Europejskiej do KPEiK z dnia 24 kwietnia 2024, w którym czytamy: „KE zaleca, aby Polska: (a) Przedstawiła bardziej szczegółowe informacje na temat konsekwencji transformacji klimatycznej i energetycznej dla społeczeństwa, zatrudnienia i umiejętności lub wszelkich innych skutków dystrybucyjnych, a także na temat planowanych celów, polityk i środków wspierających sprawiedliwą transformację. (b) Określiła formę wsparcia, wpływ inicjatyw, grupy docelowe i przeznaczone na ten cel zasoby, z uwzględnieniem zalecenia Rady w sprawie zapewnienia sprawiedliwej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej”. Tymczasem tych szczegółów brak, a kwestiom zmian zatrudnienia ten ponad 700-stronnicowy dokument poświęca zaledwie kilka akapitów nie operując szacunkami wynikającymi z przyjętych założeń. Taka sytuacja nie pozwala realnie ocenić wpływu KPEiK na społeczeństwo i gospodarkę, jednocześnie pozostawiając sporo obaw. OPZZ uważa też, że wydawanie funduszy na transformację powinno wiązać się z warunkowością umożliwiającą promowanie dobrych form zatrudnienia i zwiększanie liczby miejsc pracy objętych układami zbiorowymi co pomoże w osiąganiu celów wdrażanej obecnie Dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Pokrycie układami zbiorowymi w Polsce to zaledwie 13% podczas gdy wymagane jest dążenie do 80%. Spośród innych wad strategii należy wymienić brak określenia wyraźnego ośrodka koordynującego transformację – dziś są w nią mocno zaangażowane aż cztery resorty, co utrudnia sytuację interesariuszom ze strony społecznej, zmniejsza jakość dialogu i możliwość partycypacji obywateli w procesie, ale też prowadzi do sprzeczności po samej stronie rządowej. Podobne rozdrobnienie ma miejsce także jeśli chodzi o rządowy nadzór nad sprawami przemysłu. Jeśli chodzi o regiony węglowe głównym źródłem funduszy na zmiany w nich zachodzące mają być fundusze unijne – bez znaczącego udziału źródeł krajowych. Są to sumy zdecydowanie niewystarczające i ok. 10-krotnie mniejsze niż np. te przeznaczone dla regionów węglowych przez władze w Niemczech, przy jednoczesnej większej skali wyzwania w Polsce. Zwracają uwagę prognozy malejącej dostępności mocy ze stabilnych źródeł w krajowym systemie energetycznym, mimo szacunków rosnącego na nią zapotrzebowania. Zgodnie z przewidywaniami Polskich Sieci Energetycznych w ciągu najbliższej dekady możemy się spodziewać nawet 9,5 GW braków mocy w szczytach zapotrzebowania. Wynika to m.in. z prognozowanych wyłączeń wielu bloków węglowych, dla których jednak brak jeszcze alternatywy w postaci energetyki jądrowej czy magazynów energii i to mimo zwiększania produkcji prądu z importowanego gazu ziemnego. Tą alternatywą na czas transformacji mogą być jednak bloki klasy 200 MW, pod warunkiem stworzenia systemu umożliwiającego im pracę w szczytach poboru mocy w kraju zgodnie z wynikami programu Bloki 200+. Wiąże się to także z zabezpieczeniem dostaw węgla czyli wdrażaniem zapisów umowy społecznej z 2021, z której treścią KPEiK powinien być ściśle związany. Problemem są szacunki dot. ubóstwa energetycznego, które zdaniem ekspertów m.in. polskiego oddziału Europejskiej Sieci Przeciwdziałania Ubóstwu opierają się na uśrednionych wskaźnikach nie oddających rzeczywistości. Tym bardziej, że wpływ planowanego systemu ETS 2 w poważny sposób zwiększy koszty ogrzewania dużej części gospodarstw domowych zanim zacznie przynosić efekty w postaci funduszy na termomodernizację. OPZZ postuluje także utworzenie strategii przemysłowej kraju, która powinna współgrać ze strategią klimatyczno-energetyczną pozwalając jednocześnie na utrzymanie krajowej produkcji, mającej kluczowy wpływ na zatrudnienie i PKB Polski (niemal 20% pracowników i 25% PKB kraju to sam przemysł wytwórczy), oraz zapobiec ucieczce emisji poza granice UE. Więcej na ten temat m.in. TUTAJ  Strategie zmian, które mamy nazywać sprawiedliwa transformacją muszą uwzględniać takie czynniki jak wpływ na zatrudnienie, gospodarkę, bezpieczeństwo socjalne obywateli, muszą zmniejszać nierówności społeczne i ubóstwo energetyczne i muszą być zgodne z naczelną zasadą „nie zostawiania nikogo w tyle”. Nie mogą prowadzić do likwidacji i poddania walkowerem tych sektorów gospodarki czy wytwórców niezbędnej energii, których funkcjonowanie w obecnym modelu staje się trudne. Nie mogą prowadzić do zubożenia całych regionów kraju albo grup społecznych. W przeciwnym razie likwidacja zamiast transformacji będzie budzić uzasadniony i naturalny odruch oporu, który związki zawodowe będą zobowiązane stanowczo wyrażać. Zachęcamy do śledzenia mediów społecznościowych centrali OPZZ i organizacji członkowskich OPZZ pod hasztagiem #OPZZniconasbeznas Treść opinii OPZZ do projektu aktualizacji Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 roku

Czytaj więcej

27 listopada 2024

40 lat minęło jak jeden dzień!

40 lat temu, dokładnie 24 listopada 1984 roku, przedstawiciele Związków Zawodowych w Bytomiu powołali do życia Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych! Podczas gali głos zabrał Aleksander Kwaśniewski, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1995–2005. Nie zabrakło również głosów przedstawicieli świata polityki i organizacji społecznych oraz związkowców, którzy wzięli udział w wydarzeniu, w tym: wicemarszałkini Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Magdaleny Biejat, wicepremiera i ministra Cyfryzacji, Krzysztofa Gawkowskiego, ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i radnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego, Pauliny Piechny-Więckiewicz, sekretarz generalnej Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (ETUC) Esther Lynch, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i przewodniczącego partii Razem, Adriana Zandberga, dyrektora Departamentu Prewencji i Promocji, Artura Soboty, wicedyrektorki Departamentu Prewencji i Promocji, Magdaleny Popowicz, przedstawiciela Głównego Inspektoratu Pracy, wiceprzewodniczącego Forum Związków Zawodowych i przewodniczącego NSZZ Policjantów, Rafała Jankowskiego, byłej przewodniczącej OPZZ, Ewy Spychalskiej, byłej wiceprzewodniczącej OPZZ, Wiesławy Taranowskiej, dyrektora Warszawskiego Biura Fundacji Friedricha Eberta w Polsce, Maxa Brändle'a, przewodniczącej Związku Zawodowego Poligrafów, Czesławy Sońty oraz przewodniczącego Związku Rzemiosła Polskiego, Jana Klimka. Te 40 lat to tysiące wydarzeń, setki wspomnień. Podczas gali zaprezentowany został film, na którym można było zobaczyć wiele momentów szczęścia, radości, wzruszenia, ale także chwile trudne, wymagające ciężkiej i wielogodzinnej pracy, chwile decydujące o dalszej przyszłości OPZZ. Całość wydarzenia uświetniły występy artystów: Andrzeja Rosiewicza oraz Poli Deptuły. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji w galerii pod artykułem. Wszystkie zdjęcia z gali znajdą Państwo pod adresem: https://drive.google.com/drive/folders/1ZetWrcAo4S...

Czytaj więcej

27 listopada 2024

Dialog społeczny na pierwszym planie posiedzenia RDS

22 listopada br. odbyło się posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego, podczas którego poruszono trzy kluczowe tematy: zasady dialogu społecznego w Polsce i współpracę Sejmu z RDS; dyrektywę o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Unii Europejskiej oraz sytuację w polskim hutnictwie. Spotkanie, w którym uczestniczył Marszałek Sejmu, Szymon Hołownia, miało na celu wzmocnienie roli RDS i wypracowanie skutecznych mechanizmów współpracy między stroną społeczną a władzą ustawodawczą. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium Rady Dialogu Społecznego (OPZZ) Podczas spotkania z Marszałkiem Sejmu Szymonem Hołownią Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) podkreśliło że proces legislacyjny w Polsce nadal nie spełnia standardów oczekiwanych przez stronę społeczną. OPZZ przypomniało, że dialog społeczny, zapisany w preambule i artykule 20 Konstytucji, powinien stanowić fundament procesu stanowienia prawa. Choć dostrzegamy pozytywne zmiany wprowadzone w Regulaminie Sejmu, wynikające z zobowiązań przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy, takie jak obowiązek konsultacji projektów poselskich i obywatelskich, wciąż wskazujemy na istotne braki w przestrzeganiu procedur konsultacyjnych. OPZZ wskazało na najważniejsze problemy. Należą do nich: obchodzenie przepisów o konsultacjach, zbyt krótkie terminy na zgłaszanie uwag, brak informacji zwrotnej na temat nieuwzględnionych opinii oraz niska jakość uzasadnień projektów ustaw i OSR. OPZZ zaapelowało do Marszałka Hołowni o korzystanie z prawa zwracania projektów ustaw wnioskodawcom w przypadku braków formalnych, w tym nieprzeprowadzenia konsultacji z OPZZ i RDS. OPZZ podkreśliło także potrzebę umożliwienia partnerom społecznym aktywnego udziału w pracach komisji sejmowych. Wskazało na przypadki, w których nie informowano nas o posiedzeniach komisji lub odmawiano nam prawa głosu. Marszałek Sejmu Szymon Hołownia podczas swojego wystąpienia podkreślił znaczenie otwartego dialogu między władzą ustawodawczą, pracodawcami i związkami zawodowymi. Zwrócił uwagę na rolę RDS jako miejsca, gdzie możliwe jest osiąganie kompromisów i wypracowywanie rozwiązań w kluczowych kwestiach społecznych i gospodarczych. Szymon Hołownia zaprosił członków Rady Dialogu Społecznego na posiedzenie do Sejmu, zapowiadając również udział w spotkaniu przewodniczących sejmowych komisji. W trakcie spotkania Marszałek odniósł się również do kwestii współpracy między Sejmem a stroną społeczną oraz procedur legislacyjnych, na co uwagę zwróciło w swoim wystąpieniu OPZZ. Zauważył, że jednym z kluczowych problemów w relacjach między Sejmem a stroną społeczną jest ograniczony wpływ Rady Dialogu Społecznego na projekty rządowe. Projekty te często pomijają procesy konsultacyjne z RDS i nie mają pełnej Oceny Skutków Regulacji. Marszałek powiedział, że projekty rządowe powinny przechodzić przez pełne procedury konsultacyjne, w tym z RDS. Jeśli zauważy, że w OSR nie ma informacji o konsultacjach z RDS, to poważanie zastanowi się- zgodnie z prośbą OPZZ- czy faktycznie nie zwrócić projektu wnioskodawcom. Dodał, że Rada Dialogu Społecznego powinna mieć pełniejsze prawo do wyrażania opinii na temat projektów, zwłaszcza tych inicjowanych przez rząd. Marszałek wyraził również gotowość do zwiększenia roli Rady Dialogu Społecznego w pracach komisji sejmowych. Zaproponował, by strona społeczna mogła formalnie uczestniczyć w tych pracach jako certyfikowany partner z określonymi uprawnieniami. Marszałek zapowiedział także, że w najbliższym czasie spotka się z Maciejem Berkiem, ministrem odpowiedzialnym za legislację w KPRM, aby omówić możliwe rozwiązania w celu usprawnienia procedur legislacyjnych oraz poprawy współpracy z Radą Dialogu Społecznego. W części dotyczącej dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Unii Europejskiej, OPZZ wyraziło niezadowolenie z faktu, że minął już termin wyznaczony na implementację dyrektywy do polskiego porządku prawnego (15 listopada br.), a kierunek, w którym zmierzają krajowe przepisy, wciąż nie jest do końca jasny. OPZZ stwierdziło, że z niepokojem dostrzega sygnały o próbach osłabienia projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu i wycofywania się z obietnic złożonych pracownikom. Zamiast oczekiwanej przez OPZZ jasnej definicji płacy zasadniczej, zgodnej z wcześniejszymi założeniami, proponuje się budzące niepokój rozwiązanie – stopniowe – a nie jednorazowe – wyłączanie kolejnych dodatków z minimalnego wynagrodzenia. Oznacza to w praktyce odejście od sztandarowego rozwiązania projektu ustawy, które miało na celu uporządkowanie rynku pracy. OPZZ zaapelowało o powrót do pierwotnych założeń projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu, które gwarantowałyby uczciwe i przejrzyste reguły wynagradzania. OPZZ zwróciło się także o pilne opracowanie planu działania na rzecz wzmocnienia rokowań zbiorowych. Przypomniało, że OPZZ zgłosiło Ministerstwu Rodziny aż 25 konkretnych propozycji, które mają wzmocnić dialog społeczny i zwiększyć liczbę porozumień zbiorowych. Liczymy, że ministerstwo uwzględni nasze postulaty i włączy je do planu działania na rzecz rokowań zbiorowych. Mamy też nadzieję, że wkrótce pojawi się nowa wersja projektu ustawy o układach zbiorowych, uwzględniająca uwagi zgłoszone przez OPZZ w ramach konsultacji społecznych. W części dotyczącej sytuacji polskiego hutnictwa na przykładzie Huty Częstochowa, członek RDS Mirosław Grzybek wyraził zaniepokojenie przyszłością polskiego hutnictwa. Zwrócił uwagę na pilną potrzebę skierowania inwestycji krajowych, w tym środków z budżetu państwa, na wspieranie krajowego przemysłu, w tym hutnictwa. Zaapelował o to, by inwestycje publiczne były kierowane głównie na rozwój produkcji krajowej. Nie możemy sobie wyobrazić sytuacji, w której transformacja energetyczna, a także zmiany ustrojowe, są realizowane za pomocą produktów, które nie pochodzą z Polski. Od roku czasu powtarzamy nasz apel do ministerstwa, licząc na to, że rząd wreszcie dostrzeże wagę tego problemu. Jeśli tak się nie stanie, grozi nam utrata polskich hut i przemysłu – stwierdził Mirosław Grzybek, podkreślając, że brak działań na rzecz ochrony polskiego przemysłu może prowadzić do jego likwidacji. Mirosław Grzybek zaznaczył także, że taka sytuacja wymaga szerokiego wsparcia zarówno ze strony związków zawodowych, jak i pracodawców, którzy muszą wspólnie walczyć o utrzymanie polskiego przemysłu i zagwarantowanie krajowych zamówień. Z kolei Artur Jacek Wilkoń, przewodniczący ZZ Pracowników Huty Łabędy, zabierając głos w sprawie trudnej sytuacji Huty Częstochowa wskazał na niepewność związaną z przyszłością polskiego przemysłu hutniczego. W swoim wystąpieniu stwierdził, że obawy załogi Huty Częstochowa rosną, ponieważ środki, które miały zapewnić przyszłość zakładu, mogą zostać skierowane na inne inwestycje. Artur Wilkoń odniósł się również do sytuacji innych zakładów, takich jak Huta Łabędy, wskazując, że podobne problemy dotykają wszystkie firmy sektora hutniczego. Na zakończenie swojego wystąpienia podkreślił, że związkowcy skierowali prośbę o spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Aktywów Państwowych, licząc na wyjaśnienia i konkretne działania pomocowe. (nq)

Czytaj więcej

27 listopada 2024

Kurs online - ERZ: zasady gry

Dział Edukacji Europejskiego Instytutu Związków Zawodowych (ETUI) zaprasza do udziału w kursie online "ERZ: zasady gry" - po raz pierwszy w języku polskim. Kurs rozpocznie się 3 lutego i będzie trwał do 16 marca 2025 r. (6 tygodni). Oczekiwany indywidualny nakład pracy wynosi około 12 godzin / 2 godziny tygodniowo. Uczestniczący mogą śledzić kurs we własnym tempie, uzyskując w dowolnym momencie dostęp do internetowej platformy edukacyjnej ETUI. Dodatkowo do ćwiczeń asynchronicznych, pod koniec kursu odbędzie się webinarium na żywo prowadzone przez eksperta / ekspertkę w dziedzinie ERZ.  Tutorzy / Tutorki będą wspierać uczestniczących podczas kursu.  Minęło już ponad 20 lat od ustanowienia pierwszych formalnych Europejskich Rad Zakładowych. Około 20 000 przedstawicieli i przedstawicielek pracowników podróżuje po Europie, aby spotkać się co najmniej raz w roku i omówić tematy o ponadgranicznym znaczeniu dla pracowników i pracownic ich firm.  Co roku tworzone są nowe ERZ, a nowi członkowie i członkinie są wybierani/e i mianowani/e nieustannie.  Oznacza to, że istnieje duża potrzeba szkolenia w zakresie niektórych podstawowych kwestii.  Kurs ten jest przeznaczony dla nowo wybranych członków i członkiń ERZ, rady zakładowej w spółce europejskiej lub Specjalnego Zespołu Negocjacyjnego oraz funkcjonariuszy i funkcjonariuszek związkowych wspierających swoich członków i członkinie w przedsiębiorstwach wielonarodowych. NIE jest on natomiast kursem dla całej ERZ, rady zakładowej w SE lub SZN. Dla tych ciał rekomendujemy nasze dopasowane do poszczególnych przedsiębiorstw szkolenia na żywo. Więcej informacji na ten temat znajdziecie tutaj:   www.ewctraining.eu Cele kursu Ten kurs ma na celu: ―     umożliwienie nowo wybranym lub mianowanym członkom i członkiniom ERZ lub SZN zapoznania się z aspektami prawnymi i praktyką europejskiej reprezentacji pracowników; ―     zapewnienie płynnej integracji nowych przedstawicieli i przedstawicielek w grupie z bardziej doświadczonymi kolegami i koleżankami;  ―     przedstawienie przepisów prawnych regulujących działalność ERZ oraz wytycznych związków zawodowych dotyczących korzystania z nich w praktyce; ―     zachęcanie do refleksji nad przydatnością ERZ i znaczeniem reprezentacji pracowników na szczeblu europejskim; ―     zastanowienie się, jak negocjacje mogą prowadzić do bardziej pozytywnych rezultatów i jak ERZ mogą być bardziej skuteczne;  ―     stymulowanie komunikacji pomiędzy przedstawicielami i przedstawicielkami z różnych wielonarodowych grup przedsiębiorstw i sektorów.  Języki robocze Polski Uczestniczący Kurs ten jest przeznaczony dla przedstawicieli i przedstawicielek pracowników, którzy rozważają ustanowienie Europejskiej Rady Zakładowej w swojej firmie, nowo wybranych członków Specjalnego Zespołu Negocjacyjnego lub istniejącej ERZ oraz funkcjonariuszy i funkcjonariuszek związkowych wspierających swoich członków i członkinie w przedsiębiorstwach wielonarodowych. Jak przebiega proces zapisów? Limit miejsc wynosi 50. Ostateczne potwierdzenie zostanie dokonane przez ETUI i zespół trenerów i trenerek, z uwzględnieniem wymagań dla grupy docelowej i zasady „Kot pierwszy, ten lepszy". Rejestracja Zainteresowanych zapraszamy do wypełnienia formularza zgłoszeń do dnia 26 stycznia 2025 r. pod tym linkiem: https://crm.etui.org/form/ewc-online-the-rules-of-the-game Płatność Udział w kursie jest bezpłatny! Dodatkowe informacje W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Sylviane Mathy z ETUI: smathy@etui.org  

Czytaj więcej

26 listopada 2024

O problemach pracowników sfery finansów publicznych na posiedzeniu Rady OPZZ Usługi Publiczne

26 listopada 2024r. (wtorek)  w siedzibie OPZZ w Warszawie ul. Kopernika 36/40, II piętro (sala im. Jana Guza) odbyły się posiedzenia Rady OPZZ Branży Usługi Publiczne i Zespołu problemowego OPZZ ds. sfery budżetowej i sfery finansów publicznych. 1.Podsumowano prace Podzespołu ds. Służb Mundurowych Rady Dialogu Społecznego , sprawozdanie z prac Podzespołu złożyli kol. Sławomira Kołodko i Kol. Łukasza Kunka. Omówiono kwestie dotyczące sytuacji płacowej i problemów pracowników sfery finansów publicznych i państwowej sfery budżetowej w poszczególnych resortach, dążenie związkowców do uregulowania systemowo zasad zatrudniania i godziwego wynagradzanie pracowników w tych resortach. O trudnej sytuacji pracowników cywilnych w jednostkach służb mundurowych mówił Marek Kaźmierczak Przewodniczący Związku Pracowników Wojska TARCZA,  Łukasz Kunek Przewodniczący Związku Zawodowego Strażaków FLORIAN , Sławomir Kołodko Przewodniczący Zrzeszenia Związków Zawodowych służby Celnej RP, sytuacji uzdrowisk- Barbara Sobucka Przewodnicząca Związku Zawodowego Uzdrowisk Polskich, ochrony zdrowia Maria Miklińska Przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Ochrony zdrowia i Pomocy Społecznej oraz Renata Górna Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ, o sytuacji pracowników wymiaru sprawiedliwości Elżbieta Aleksandrowicz Przewodnicząca NSZZ Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości RP, pracowników bibliotek oraz kultury i sztuki Magdalena Mrozik-Żyła. 3.W trakcie posiedzeń odbyły się  konsultacje członków Komitetu Monitorującego  FERS z Radą OPZZ Branży Usługi Publiczne z przedstawicielami ogólnopolskich organizacji członkowskich OPZZ; Na zaproszenie Przewodniczącej Rady OPZZ Branży Usługi Publiczne i Zespołu problemowego OPZZ ds. sfery budżetowej i sfery finansów publicznych Elżbiety Aleksandrowicz w spotkaniu udział wzięli Wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin i posłowie na Sejm RP X kadencji - Marcelina Zawisza i Adrian Zandberg. Dyskutowano o plusach i minusach uchwalonej ustawy o rentach wdowich , o ciągle nieuchwalonym projekcie ustawy o emeryturach stażowych, której oczekuje wielu pracowników, o kontrowersyjnych propozycjach dotyczących obniżenia składki zdrowotnej, niezadowoleniu związków zawodowych zrzeszonych w OPZZ z proponowanego rażąco niskiego i urągającego pracownikom budżetówki wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na poziomie 105% w roku 2025, wolnym od pracy dniu 24 grudnia. Zagadnienia te budzą bardzo duże niezadowolenie i emocje. Przedstawiciele związków zawodowych przedstawili problemy poszczególnych grup zawodowych i zapowiedzieli podjęcie różnych form nacisku i protestów aby strona rządowa wreszcie poważnie podeszła do ich rozwiązania a rozmowy przełożyły się na realne, satysfakcjonujące pracowników zmiany. Posłowie odpowiadali na pytania i przedstawili stan prac w Sejmie nad powyższymi zagadnieniami.

Czytaj więcej

19 listopada 2024

Opinia OPZZ wobec KPEiK

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych negatywnie oceniło aktualizację strategii pt. Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu do 2030 roku przedstawioną do konsultacji społecznych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Jednym z największych mankamentów planu jest brak kompleksowego uwzględnienia jego wpływu na rynek pracy i zatrudnienie w Polsce. Opinia uwzględniająca uwagi organizacji członkowskich i zespołów doradczych OPZZ i została przesłana do MKiŚ 15 listopada br. Dokument opisuje sześć kluczowych z punktu widzenia naszej centrali obszarów takich jak: praca, w tym umowy społeczne dot. pracowników górnictwa i energetyki, koordynacja procesu transformacji, wpływ na społeczeństwo, funkcjonowanie systemu energetycznego, oraz konieczność uwzględnienia strategii dla przemysłu. Kluczowe kwestie, które zdaniem OPZZ wymagają poprawienia lub wpisania do KPEiK to: • realne oszacowanie wpływu polityki klimatycznej na rynek pracy, zatrudnienie i wynagrodzenia, • adekwatne środki krajowe wspierające transformację regionów węglowych, • warunkowość środków przeznaczanych na transformację w celu poprawy jakości zatrudnienia w kraju i zwiększenia poziomu pokrycia układami zbiorowymi, • spójność i koordynacja procesu transformacji, • wpisanie do KPEiK i realizacja umów społecznych z pracownikami górnictwa i energetyki, • zmniejszenie poziomu ubóstwa energetycznego i nierówności społecznych, • utrzymanie i poprawa warunków dla funkcjonowania przemysłu w Polsce. W opinii OPZZ przywołujemy m.in. dokument z uwagami Komisji Europejskiej do KPEiK z dnia 24 kwietnia 2024, w którym czytamy: „KE zaleca, aby Polska: (a) Przedstawiła bardziej szczegółowe informacje na temat konsekwencji transformacji klimatycznej i energetycznej dla społeczeństwa, zatrudnienia i umiejętności lub wszelkich innych skutków dystrybucyjnych, a także na temat planowanych celów, polityk i środków wspierających sprawiedliwą transformację. (b) Określiła formę wsparcia, wpływ inicjatyw, grupy docelowe i przeznaczone na ten cel zasoby, z uwzględnieniem zalecenia Rady w sprawie zapewnienia sprawiedliwej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej”. Tymczasem tych szczegółów brak, a kwestiom zmian zatrudnienia ten ponad 700-stronnicowy dokument poświęca zaledwie kilka akapitów nie operując szacunkami wynikającymi z przyjętych założeń. Taka sytuacja nie pozwala realnie ocenić wpływu KPEiK na społeczeństwo i gospodarkę, jednocześnie pozostawiając sporo obaw. OPZZ uważa też, że wydawanie funduszy na transformację powinno wiązać się z warunkowością umożliwiającą promowanie dobrych form zatrudnienia i zwiększanie liczby miejsc pracy objętych układami zbiorowymi co pomoże w osiąganiu celów wdrażanej obecnie Dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Pokrycie układami zbiorowymi w Polsce to zaledwie 13% podczas gdy wymagane jest dążenie do 80%. Spośród innych wad strategii należy wymienić brak określenia wyraźnego ośrodka koordynującego transformację – dziś są w nią mocno zaangażowane aż cztery resorty, co utrudnia sytuację interesariuszom ze strony społecznej, zmniejsza jakość dialogu i możliwość partycypacji obywateli w procesie, ale też prowadzi do sprzeczności po samej stronie rządowej. Jeśli chodzi o regiony węglowe głównym źródłem funduszy na zmiany w nich zachodzące mają być fundusze unijne – bez znaczącego udziału źródeł krajowych. Są to sumy zdecydowanie niewystarczające i ok. 10 krotnie mniejsze niż np. te przeznaczone dla regionów węglowych przez władze w Niemczech, przy jednoczesnej większej skali wyzwania w Polsce. Zwracają uwagę prognozy malejącej dostępności mocy ze stabilnych źródeł w krajowym systemie energetycznym, mimo szacunków rosnącego na nią zapotrzebowania. Zgodnie z przewidywaniami Polskich Sieci Energetycznych w ciągu najbliższej dekady możemy się spodziewać nawet 9,5 GW braków mocy w szczytach zapotrzebowania. Wynika to m.in. z prognozowanych wyłączeń wielu bloków węglowych, dla których jednak brak jeszcze alternatywy w postaci energetyki jądrowej czy magazynów energii i to mimo zwiększania produkcji prądu z importowanego gazu ziemnego. Tą alternatywą na czas transformacji mogą być jednak bloki klasy 200 MW, podwarunkiem stworzenia systemu umożliwiającego im pracę w szczytach poboru mocy w kraju zgodnie z wynikami programu Bloki 200+. Wiąże się to także z zabezpieczeniem dostaw węgla czyli wdrażaniem zapisów umowy społecznej z 2021, z której treścią KPEiK powinien być ściśle związany. Problemem są szacunki dot. ubóstwa energetycznego, które zdaniem ekspertów m.in. polskiego oddziału Europejskiej Sieci Przeciwdziałania Ubóstwu opierają się na uśrednionych wskaźnikach nie oddających rzeczywistości. Tym bardziej, że wpływ planowanego systemu ETS 2 zwiększy koszty ogrzewania dużej części gospodarstw domowych zanim zacznie przynosić efekty w postaci funduszy na termomodernizację. OPZZ postuluje także utworzenie strategii przemysłowej kraju, która powinna współgrać ze strategią klimatyczno-energetyczną pozwalając jednocześnie na utrzymanie krajowej produkcji, mającej kluczowy wpływ na zatrudnienie i PKB Polski, oraz zapobiec ucieczce emisji poza granice UE. OPZZ oczekuje zmian w strategii KPEiK oraz przekazania jej do ponownych konsultacji. MZ

Czytaj więcej

15 listopada 2024

Bezpłatny kurs języka polskiego OPZZ dla uchodźców

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) we współpracy z SGI Europe realizuje projekt LABOUR-INT 3: 'A multi-stakeholder initiative for migrant integration into the labour market' - finansowany ze środków UE, którego celem jest wspieranie integracji uchodźców na rynku pracy. W ramach tego projektu oferujemy bezpłatne kursy języka polskiego, wspierające rozwój językowy i zawodowy uczestników. Kursy mają na celu ułatwienie uczestnikom opanowania języka polskiego na poziomie umożliwiającym pewne funkcjonowanie w środowisku zawodowym oraz znalezienie godnego zatrudnienia.  Organizacja kursów Forma: intensywne kursy hybrydowe, z przewagą zajęć stacjonarnych Poziom:A1/A2 Miejsce: siedziba OPZZ, ul. Kopernika 36/40, Warszawa Terminy zajęć: od 20 listopada 2024 do końca stycznia 2025, w godzinach porannych, popołudniowych i wieczornych  Struktura kursu: Grupy: trzy grupy po 15 osób każda Czas trwania: 100 godzin dydaktycznych na grupę Program: nauka języka polskiego z naciskiem na słownictwo i umiejętności przydatne w pracy, w tym pisanie, gramatyka, poszerzanie słownictwa oraz praktyka komunikacji. Kursy prowadzone będą przez wykwalifikowanych lektorów z doświadczeniem w nauczaniu osób dorosłych oraz języka specjalistycznego. Nad całością programu czuwa metodyk – nauczyciel akademicki, ekspert w dziedzinie glottodydaktyki.  Korzyści dla uczestników Dzięki pełnemu wsparciu finansowemu w ramach projektu LABOUR-INT 3, kursy są całkowicie bezpłatne. Każdy uczestnik otrzyma również komplet materiałów dydaktycznych, w tym podręczniki, niezbędne do nauki języka polskiego. Na zakończenie kursu uczestnicy, którzy spełnią warunek 90% obecności oraz pozytywnie ukończą test końcowy, otrzymają dyplom ukończenia kursu.  Rekrutacja Nakursy zostanie zakwalifikowanych łącznie 45 osób, a o przyjęciu decydujekolejność zgłoszeń.  Zapisyna kurs i dodatkowe informacje: Natalia Koleśnik, kolesnik@opzz.org.pl, tel. 572-426-485 Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, jako zaangażowany partner uchodźców, konsekwentnie wspiera ich integrację w polskim społeczeństwie i rozwój zawodowy. Kursy języka polskiego realizowane w ramach projektu LABOUR-INT 3 są kolejnym krokiem w tych działaniach.

Czytaj więcej

13 listopada 2024

Wybraliśmy Laureatów Konkursu „Diamenty OPZZ” 2024

Z radością ogłaszamy laureatów tegorocznego Konkursu „Diamenty OPZZ”! To zaszczyt wyróżnić osoby, organizacje związkowe i pracodawców, którzy swoją pracą, zaangażowaniem i działalnością na rzecz praw pracowniczych przyczyniają się do rozwoju naszej społeczności. Gratulujemy wszystkim laureatom, których osiągnięcia są inspiracją dla innych! W kategorii „Najlepszy Związkowiec OPZZ” nagrody otrzymali: Izabella Bilińska-Trzopek – Przewodnicząca Organizacji Międzyzakładowej Pracowników Bankowości i Usług Jolanta Jaskółka – Związek Nauczycielstwa Polskiego Jan Kisieliński – Związek Zawodowy Górników w Polsce Grzegorz Kosin – Federacja Związków Zawodowych Metalowców i Hutników w Polsce Andrzej Otręba – Przewodniczący Rady OPZZ Województwa Dolnośląskiego Teresa Pszczółka – Przewodnicząca Federacji Związków Zawodowych Pracowników Gospodarki Komunalnej i Terenowej w Polsce Czesława Sońta – Przewodnicząca Związku Zawodowego Poligrafów Bogumił Tyszkiewicz – Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Górnictwa Węgla Brunatnego Urszula Woźniak – Związek Nauczycielstwa Polskiego W kategorii „Najlepsza organizacja członkowska OPZZ, zrzeszająca do 500 członków” wyróżnienia przyznano: Zakładowej Organizacji Związkowej Międzyzakładowego Związku Zawodowego Pracowników Grupy Kapitałowej ENEA w Zielonej Górze Związkowi Zawodowemu „Metalowcy” MAN Bus Sp. z o.o. w Starachowicach Związkowi Zawodowemu Pracowników MM Kwidzyn W kategorii „Najlepsza organizacja członkowska OPZZ, zrzeszająca powyżej 500 członków” nagrodę otrzymała: Organizacja Międzyzakładowa nr 05-024 OPZZ Konfederacja Pracy W kategorii „Najlepszy Pracodawca, u którego działa organizacja członkowska OPZZ” uhonorowani zostali: Krzysztof Drozdowski – Prezes Zakładu Obróbki Plastycznej Sp. z o.o. w Świdniku Paweł Gambal – Prezes Polkowickiego Centrum Usług Zdrowotnych ZOZ S.A. w Polkowicach Jerzy Pamuła – Dyrektor Sanatorium „Włókniarz” w Busko Zdroju Wręczenie nagród odbędzie się podczas posiedzenia Rady OPZZ w dniu 11 grudnia 2024 r. Serdecznie gratulujemy laureatom i dziękujemy za ich wkład w działalność związkową oraz zaangażowanie na rzecz godnych warunków pracy i ochrony praw pracowniczych.

Czytaj więcej