Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Kraj

07 kwietnia 2025

Co trzeszczy w negocjacjach płacowych? Dajcie znać w ankiecie OPZZ!

Korzystając z ustawowych uprawnień związków zawodowych, Przewodniczące i Przewodniczący organizacji członkowskich OPZZ negocjują z pracodawcami w zakładach pracy wzrost wynagrodzeń pracowników i inne warunki zatrudnienia. Na potrzeby tych negocjacji, od kilku lat Wydział Polityki Gospodarczej w OPZZ, kierowany przez wiceprzewodniczącą Barbarę Popielarz, przygotowuje dla członków OPZZ materiał analityczny, zawierający informacje i argumenty pozwalające na przygotowanie się do udziału w negocjacjach płacowych a także rekomendację wskaźnika wzrostu płac w przedsiębiorstwach na dany rok. Każdego roku dokument pn. Rekomendacja Rady OPZZ w sprawie rocznego wskaźnika przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców jest przedmiotem dyskusji na Radzie OPZZ a następnie jest on przekazywany do naszych ogólnokrajowych organizacji członkowskich oraz rad wojewódzkich OPZZ. Chcemy dowiedzieć się od Was o zakładowych negocjacjach płacowych, aby na tej podstawie zdecydować o jak najlepszej formie materiałów przygotowywanych dla naszych członków i terminie ich publikacji. Dlatego prosimy o odpowiedź na 7 pytań zawartych w anonimowej ankiecie, którą znajdziecie pod tym linkiem: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScudbWOUUCtijP1aefN5Vo6LodlTLzMkYq4jnU1vh6eTjbAgg/viewform?usp=header (KP)

Czytaj więcej

03 kwietnia 2025

II Międzybranżowy Turniej Piłki Nożnej o Puchar Przewodniczącego OPZZ

Zapraszamy wszystkich związkowców zrzeszonych w OPZZ do udziału w II edycji Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Przewodniczącego OPZZ, który odbędzie się w dniach 27-28 czerwca 2025 roku na obiektach Hutnika w Warszawie. To doskonała okazja do sportowej rywalizacji, integracji i wspólnej zabawy w duchu fair play! Wszelkie pytania dotyczące turnieju można kierować: E-mail: sport@opzz.org.pl Nie zwlekaj – zbierz drużynę i dołącz do sportowych zmagań! Warto się pospieszyć – liczba miejsc jest ograniczona!

Czytaj więcej

26 marca 2025

Międzynarodowy projekt edukacyjny dla podmiotów zaangażowanych w delegowanie pracowników

Rozpoczął się projekt dotyczący informowania o zasadach delegowania, w ramach którego do lutego 2026 r. analizowane będą wyzwania związane ze stosowaniem dyrektyw dotyczących delegowania pracowników w ramach ponadnarodowego świadczenia usług. Projekt skoncentruje się na informacjach mających na celu poprawę wdrażania i prawidłowego stosowania europejskich przepisów dotyczących delegowania pracowników w poszczególnych krajach. Projekt będzie kierowany przez Fundację Antonio Bustamante, FAB – Hiszpania (organizacja powiązana z hiszpańskim związkiem zawodowym CSIT UNIÓN PROFESIONAL). Partnerami projektu będą organizacje biznesowe i związkowe: Polska – Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej Polskiej (ZZPR) oraz Polskie Stowarzyszenie Pracowników Migracyjnych (PSPM); Hiszpania – Federacja Stowarzyszeń Młodych Przedsiębiorców Kastylii La Manchy (AJELM); Niemcy – Europaischer Verein fur Wanderarbeiterfragen EV (EMWU); Holandia – Stichting Used Amsterdam -Social Enterprise Agency (SU-ASEA); Czechy – Svaz Podnikatelu Ve Stavebnictvi (SPS/ABE); Bułgaria – Sdruzhenie Bulgarska Targovsko – Promishlena Palata (BCCI) Głównym celem projektu jest: zwiększenie dostępności, przejrzystości i jakości informacji na temat warunków zatrudnienia, w tym staży w państwach członkowskich. Jest skierowany w szczególności do pracowników i pracodawców, którzy delegują pracowników z sektorów rolnictwa, opieki zdrowotnej i budownictwa; partnerów społecznych; biur łącznikowych i władz publicznych. Cel ten ma ułatwiać ponadnarodową wymianę informacji i dobrych praktyk podczas jego realizacji; a jego wpływ obejmie kraje spoza UE, zwłaszcza kraje kandydujące. Głównym celem projektu jest poprawa zrozumienia zasad delegowania oraz  wdrożenie rozwiązań rzeczywistych problemów, z którymi borykają się pracownicy delegowani w sektorach rolnictwa, opieki i budownictwa, a także delegowanii obywatele państw trzecich. Ponadto oczekuje się podniesienia świadomości wśród wszystkich podmiotów zaangażowanych w delegowanie pracowników na temat zasad delegowania w ramach prawodawstwa UE. Główne cele projektu: Poszerzenie znajomości przepisów UE dotyczących delegowania pracowników Lepsze zrozumienie zasad delegowania Zastosowanie rozwiązań do rzeczywistych problemów związanych z delegowaniemm pracowników w sektorach rolnictwa, opieki i budownictwa Podniesienie świadomości wśród przedstawicieli sektorów rolnictwa, opieki i budownictwa, ich pracowników delegowanych i firm, które ich zatrudniają, na temat zasad delegowania. Ułatwienie wymiany pomysłów i doświadczeń między doradcami a grupami docelowymi w celu zapewnienia pozytywnego wpływu projektu. Wdrożenie systemu informacji i doradztwa poprzez sieć doradców; opracowanie portalu informacyjnego i przygotowanie podręczników dotyczących zasad delegowania dla pracowników delegowanych w sektorach rolnictwa, opieki i budownictwa oraz firm, które ich delegują. Rozwijanie zdolności partnerów społecznych poprzez ułatwianie im znajomości europejskiego prawodawstwa dotyczącego zasad delegowania. Ułatwienie płynnej wymiany pomysłów między doradcami a przedstawicielami pracowników w celu zapewnienia pozytywnego wpływu projektu. Przygotowane zostaną vodcasty oraz odbędą się różne krajowe warsztaty i seminaria, które posłużą do rozpowszechnienia działań i mechanizmów obronnych przesiedlonych pracowników; oraz ustanowienia sieci ekspertów, którzy będą udzielać porad firmom delegującym pracowników i pracownikom delegowanym. Poniżej link do broszury przedstawiającej główne cele projektu: http://fabinternationalprojects.eu/ior-informing-on-the-rules-of-posting-downloads W ramach projektu IOR utworzono międzynarodową sieć doradców. Jest to sieć wsparcia i porad firmom oraz pracownikom delegowanym, zarówno z perspektywy państwa delegującego, jak i państwa przyjmującego. Porady te są udzielane za pośrednictwem portalu informacyjnego. Portal ten zawiera podstawowe informacje na temat europejskich przepisów dotyczących delegowania pracowników, ale też szczegółowe informacje krajowe partnera projektu w branżach: rolnym, budowlanym i opieki nad osobami starszymi. W styczniu 2025 ZZPR, wraz z drugim partnerem polskim Polskim Stowarzyszeniem Pracowników Migracyjnych przygotuje vodcast o bieżących aspektach delegowania. Zachęcamy do zapoznania się z portalem: http://fabinternationalprojects.eu/ior-informing-on-the-rules-of-posting-select-lenguage  Wszystkie treści zawarte w portalu informacyjnym dostępne są również w języku polskim.

Czytaj więcej

21 marca 2025

Debata o emeryturach pomostowych w OPZZ

Problematyka emerytur pomostowych i próba odpowiedzi na pytanie ,,Gdzie jesteśmy dziś ?’’, to temat poruszany na konferencji ekspercko – związkowej organizowanej przez OPZZ w dniu 20 marca bm., z udziałem znakomitych gości instytucjonalnych współpracujących z OPZZ. W konferencji prowadzonej przez wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina uczestniczyli związkowcy reprezentujący wszystkie branże gospodarki zrzeszone w naszej centrali.Renata Górna / Michał PolakowskiWydział Polityki Społecznej OPZZ Intencją debaty była dyskusja i wymiana doświadczeń wynikających zarówno ze związkowej praktyki, jak i stosowania prawa w tym zakresie. Ostatnie nowelizacje przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych wprowadziły zmiany związane m.in. z uchyleniem przepisów przyznających prawo do emerytury pomostowej pracownikom, z którymi nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy, zniesieniem wygasającego charakteru tych emerytur czy nałożeniem dodatkowego obowiązku dla inspektorów pracy do zawiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wszczęciu postępowania w sprawie kontroli wykazu lub ewidencji, a także o wynikach takiej kontroli. To zmiany wynikające z postulatów OPZZ, stąd ważną była ocena realizacji ich stosowania w praktyce. W debacie brali udział przedstawiciele: Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z Departamentu Świadczeń Emerytalno – Rentowych ZUS na czele z p. Dorotą Bieniasz, Członkiem Zarządu ZUS; dyrektorzy Departamentów: Prawnego oraz Nadzoru i Kontroli reprezentujący Państwową Inspekcję Pracy; Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego z Zakładu Ergonomii i Pracowni Psychologii i Socjologii Pracy na czele z p. Agnieszką Szczygielską, Dyrektorką CIOP – PIB; Departamentu Porządku Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz p. Magdalena Ejsmont, Komendant Straży Miejskiej m.st. Warszawy. Każda z instytucji przedstawiła punkt widzenia swojej działalności wynikającej z przepisów prawa odnośnie emerytur pomostowych, i tak: ZUS – skoncentrował się na dostępnych informacjach gromadzonych w Zakładzie odnośnie prognoz i skali osób przechodzących na emeryturę pomostową po uchyleniu wygasającego charakteru, kondycji Funduszu Emerytur Pomostowych i kosztów związanych z wypłacaniem tych świadczeń, wypłat rekompensat oraz najczęstszych sytuacji odmowych decyzji ZUS w ich przyznawaniu wynikających z praktyki zakładu. Centralny Instytut Ochrony Pracy podkreślił rolę Instytutu w obszarze zasad kwalifikacji prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze uprawniających do emerytury pomostowej, a Państwowa Inspekcja pracy przedstawiła stan działań kontrolnych i innych obowiązków wynikających z ustawy i realizowanych przez PIP. Pozytywne perspektywy i działania przedstawiło MSWiA w obszarze specyfiki pracy straży miejskiej i gminnej i możliwości kwalifikowania tej grupy zawodowej do pracy w warunkach szczególnych i o szczególnym charakterze czyli uprawniających do emerytury pomostowej. Dyskusja z udziałem związkowców OPZZ koncentrowała się wokół kliku wątków. Po pierwsze, dyskutowano o aspektach proceduralnych związanych ze składaniem wniosków o emeryturę pomostową. Podnoszone kwestie dotyczyły dostępności dokumentacji, w oparciu o którą Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala prawo do świadczenia. Przedstawiciele ZUS podkreślili, że kluczowe jest zidentyfikowanie przetrzymywania dokumentacji pracowniczej ze znacznym wyprzedzeniem jak również wskazali, że osoba ubiegająca się o świadczenie powinna dążyć do zgromadzenia wszelkiej dokumentacji związanej z zatrudnieniem. Zwrócono także uwagę na rolę pracodawców w prowadzeniu dokumentacji uprawniającej do wnioskowania o emeryturę pomostową i niepełny czas pracy. Po drugie, podczas dyskusji padło wiele głosów na temat dołączania kolejnych prac do wykazów pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Uczestnicy podnosili kwestie ograniczonego zakresu prac umieszczonych w załącznikach ustawy o emeryturach pomostowych skupiając się na dwóch konsekwencjach takiego zaszeregowania. Pierwszym z nich jest wykluczenie prac, które ujęte były w regulacjach obowiązujących przed wprowadzeniem ustawy o emeryturach pomostowych a w których procesy technologiczne nie zmniejszyły ich uciążliwości (przykładem takiej pracy jest doręczanie korespondencji pocztowej). Drugą konsekwencją jest nieuwzględnianie prac, które są funkcjonalnym odpowiednikiem prac zamieszczonych w załącznikach - prace takie są wykonywane na przykład przez strażników miejskich i gminnych czy przez inspektorów transportu drogowego. OPZZ cały czas kontynuuje prace nad poszerzeniem wykazu zawodów uprawniających do emerytury pomostowej w ramach grup roboczych Rady Dialogu Społecznego. Efektem tych prac jest m.in. przyjęcie Uchwały nr 132 strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego z dnia 25 października 2024 r. w sprawie podjęcia prac nad nowelizacją ustawy w zakresie emerytur pomostowych. Strona społeczna rekomenduje opracowanie projektu nowelizacji ustawy w zakresie emerytur pomostowych dla grup zawodowych wskazanych w uchwale, a także zobowiązuje się do systematycznego monitorowania sytuacji w zakładach pracy w zakresie stanowisk pracy i grup zawodowych objętych przepisami ustawy o emeryturach pomostowych i przedstawiania ewentualnych wniosków w ramach dialogu społecznego. Prace w tym zakresie będą kontynuowane. O konferencji OPZZ napisała m.in. Rzeczpospolita: https://www.rp.pl/praca-emerytury-i-renty/art41978131-niewiele-skarg-w-sprawie-emerytur-pomostowych-przybylo-za-to-wnioskow

Czytaj więcej

21 marca 2025

Związki Zawodowe wyrażają zaniepokojenie sytuacją w DOMO Engineering Plastics Poland

[fot: www.domochemicals.com] Zarząd DOMO Engineering Plastics Poland ogłosił plan zawieszenia pracy linii polimeryzacyjnych oraz zatrzymania zakładu regeneracji Kaprolaktamu w Gorzowie Wielkopolskim. Decyzja ta zapadła bez konsultacji z ciałami społecznymi i może mieć negatywne skutki dla pracowników oraz regionu. Poniżej publikujemy pełną treść listu otwartego Związków Zawodowych w tej sprawie. List otwarty Związków Zawodowych: Gorzów Wlkp., dn., 20 marca 2025r. Związki Zawodowe przy DOMO Engineering Plastics Poland Gorzów Wielkopolski List otwarty Związki Zawodowe są zaniepokojone zaistniałą sytuacją, jaka ma miejsce w Zakładzie DOMO, w Gorzowie Wlkp. dotyczącą ogłoszonego 17.02.2025 r. projektu Dostosowanie operacji w Zakładzie Polimeryzacji- kontynuacja wybranych procesów, suszenia i pakowania, z jednoczesnym zawieszeniem pracy linii polimeryzacyjnych i zatrzymaniem pracy zakładu regeneracji Kaprolaktamu. Fakt pominięcia ciał społecznych lokalnych i ogólnozakładowych (EWC Europejskiej Rady Zakładowej) w obowiązkowym procesie informacji i konsultacji sprawił, że zaistniała sytuacja pokazała brak dobrej woli Zarządu DOMO, oraz brak chęci prowadzenia transparentnego dialogu. To właśnie w tej sytuacji pojawiła się przestrzeń, aby zacieśnić naszą współpracę, a zastosowana przez Zarząd taktyka dowiodła, że nie ma mowy o budowaniu zaufania. W Polsce obecnie, w ramach nasilającego się europejskiego i światowego kryzysu ekonomicznego, m.in cen paliw, surowców i energii- wiele przedsiębiorstw i organizacji gospodarczych jest zamykanych, ograniczanych, stosowane są redukcje zatrudnienia. Rząd RP nie prowadzi skoordynowanego monitoringu tej recesji, z trudnością przebija się to do świadomości społeczeństwa. Ale trzeba odróżnić sytuacje, w których właścicielami zamykanych firm są podmioty zagraniczne, które w te firmy od początku zainwestowały lub zbudowały w Polsce, a co innego kiedy są to podmioty z dominującym kapitałem polskim. Przypadku zatrzymania polimeryzacji w Gorzowie nie można przypisywać "ogólnemu kryzysowi w Polsce." 1. Instalacja Poliamidu 6 w Gorzowie istnieje 55 lat, jest owocem polskiego dorobku i myśli technicznej tysięcy pracowników. Instalacja po wieloletnich modernizacjach jest w dobrym stanie techniczno-eksploatacyjnym. 2. Instalacja PA6 w Gorzowie jest obecnie największą i jedyną w Europie instalacją PERIODYCZNEGO wytwarzania PA6, ze wszystkimi jej zaletami i z przewagą aplikacyjną nad powszechnymi w Europie i w świecie instalacjami CIĄGŁYMI. 3. Instalacja PA6 w Gorzowie jest jedyną pozostałą instalacją pełnej syntezy chemicznej w Gorzowie i w Regionie. Jest dziedzictwem dorobku i tradycji Zakładów Włókien Chemicznych STILON i dorobku POLSKIEJ CHEMII i POLSKICH CHEMIKÓW Pragniemy zaznaczyć, że mamy świadomość niepomyślnej, z roku na rok pogarszającej się sytuacji ekonomicznej DOMO i zdajemy sobie sprawę, że zarządzający firmą pracują nad poprawieniem sytuacji finansowej firmy. Celem przedstawienia naszego stanowiska w tym liście jest tylko i wyłącznie zwrócenie uwagi na niedopuszczalne, w naszej opinii, zachowanie względem ciał społecznych i pracowników z Polski. Jednocześnie jest to kolejny krok w kierunku zwijania produkcji w branży chemicznej w Gorzowie Wlkp., którego negatywne skutki odczują pracownicy i kooperanci. Skan pisma dostępny TUTAJ

Czytaj więcej

21 marca 2025

Fatalne perspektywy dla pracowników i firm z sektora chemicznego

19 marca br. w OPZZ odbyło się posiedzenie Zespołu ds. polityki gospodarczej i finansów publicznych, które w dużym stopniu poświęcono kondycji sektora chemicznego. Zespół, w którym wzięła udział wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, poprowadził Zygmunt Mierzejewski. Wysokie ceny energii, nierówna konkurencja z państwami trzecimi oraz konieczność realizacji obowiązków wynikających z celów UE w obszarze klimatu, w tym ponoszenia kosztów emisji CO₂ powodują, że przedsiębiorstwa z sektora chemicznego są w coraz bardziej dramatycznej sytuacji. Przykładem jest Qemetica Soda Polska S.A., o której pisaliśmy tutaj (https://www.opzz.org.pl/aktualnosci/kraj/2025/iii/akcja-solidarnosciowa-wspieramy-pracownikow-qemetica-soda-polska-s-a), deklarująca zwolnienia większości pracowników i stojąca przed widmem zamknięcia biznesu. Firmę pogrążyła m.in. nieuczciwa konkurencja firm sprowadzających sodę z miejsc objętych sankcjami. Do tej pory nie udzielono wsparcia postulowanego przez związki zawodowe z OPZZ, które ochroniłyby pracowników przed utratą miejsca pracy a region przed kryzysem. Zmiany uwarunkowań ekonomicznych i geopolitycznych zachodzą tak szybko, że utrudniona jest adaptacja do nich. Niewidoczna jest aktywność rządu w obszarze polityki gospodarczej. Brakuje działań państwa skutecznie chroniących krajowy rynek, wspierających firmy w działaniach dostosowawczych oraz przeciwdziałających zwolnieniom. Dzieje się to mimo informowania przez związkowców z OPZZ o fatalnych perspektywach firm odpowiednich resortów, posłów, senatorów, samorządowców i europarlamentarzystów a także wykorzystywania instytucji dialogu społecznego takich jak Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego. Mimo deklaracji, faktyczna bierność powoduje utratę konkurencyjności firm i zwolnienia pracowników w sektorze chemicznym, który jest kluczowy nie tylko dla dobrej kondycji regionów ale także dla bezpieczeństwa surowcowego i obronnego państwa. Brakuje także skutecznej ochrony rynku unijnego, sankcje są niepełne i obchodzone a cła niewystarczające albo zbyt niskie. Reakcja UE powinna być szybka aby przeciwdziałać dalszej utracie konkurencyjności przez rodzime firmy. W ostatnim czasie Komisja Europejska przedstawiła szereg dokumentów o charakterze strategicznym, jednak ich wdrożenie zajmie dużo czasu, którego firmy i ich pracownicy nie mają. Zespół zapoznał się także z sytuacją w Grupie Kapitałowej Azoty oraz Anwil Włocławek, która wydaje się na ten moment stabilna, jednak spółki są pod dużą presją rosnących kosztów energii i opłat za emisję CO₂. Nie sprzyjała im także w ostatnim czasie sytuacja w sektorze budowlanym, z którego notowano niższy popyt na produkty chemiczne. W ostatnich latach firmy wydawały duże środki np. na reklamę i sponsoring, które w ocenie związkowców powinny być przeznaczane na inwestycje. Z drugiej strony wskazano, że nawet jeśli firmy chcą inwestować w ekologiczne źródła energii, sprzeciwiają się temu niektóre samorządy. Wskazano, że skoro środki z emisji nie są przeznaczane na transformację to nie powinny być pobierane bowiem nie wspierają gospodarki w sprawiedliwym przejściu i utrzymaniu konkurencyjności. Podkreślono, że Europejski Zielony Ład jest kierunkowo słuszny jednak jego treść jest wybiórcza i nie uwzględnia celu neutralności technologicznej a docelowe cele określono bez wzięcia pod uwagę uwarunkowań poszczególnych państw UE, w tym Polski. Ponownie podkreślono potrzebę skutecznych i wysokich ceł na produkty nie przestrzegające wymogów środowiskowych obowiązujących w UE i egzekwowania sankcji wprowadzonych w następstwie zbrojnego ataku Rosji na Ukrainę. Zdecydowanie gorsza jest sytuacja w zakładzie DOMO w Gorzowie Wielkopolskim, gdzie ogłoszono wygaszenie jednej z linii produkcyjnej. Pracownicy obawiają się tam o miejsca pracy a związkowcy z OPZZ skierowali do zarządu spółki list otwarty w sprawie dalszego funkcjonowania ww. zakładu. Członkowie Zespołu wskazali, że ze względu na trudną sytuację ekonomiczną w wielu firmach nie było w ostatnim czasie podwyżek wynagrodzeń pracowników. Pracowników wielu firm zachęca się do tzw. dobrowolnych odejść a ich warunki są często niekorzystne. Obawy o miejsca pracy sygnalizowali także związkowcy z sektora motoryzacyjnego, gdzie odbiorcy ich produktów nie przystąpili w tym roku do typowych negocjacji cenowych zakupu ich produktów. Dyskusja potwierdziła po raz kolejny zapotrzebowanie na większą i skoordynowaną aktywność rządu w obszarze polityki gospodarczej oraz konieczność pilnego przygotowania i wdrożenia polityki przemysłowej państwa. Członkowie Zespołu oczekują także realnego dialogu społecznego w ramach branżowych Zespołów Trójstronnych, WRDS oraz RDS. Wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, zadeklarowała kontynuację działań wspierających organizacje związkowe z OPZZ w ich aktywności na rzecz pracowników. Kolejne posiedzenie Zespołu zostanie m.in. poświęcone problematyce wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw oraz w sektorze finansów publicznych. (KP)

Czytaj więcej

18 marca 2025

OPZZ apeluje o skuteczniejsze mechanizmy negocjacji płacowych

W siedzibie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odbyło się kolejne spotkanie Zespołu ds. wdrożenia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie równości wynagrodzeń kobiet i mężczyzn. W obradach uczestniczyli przedstawiciele ministerstw oraz organizacji społecznych, w tym Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, które przedstawiło swoje stanowisko dotyczące wdrażania unijnych regulacji.Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Zespół ds. wdrożenia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub za pracę o takiej samej wartości został powołany przez Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk, mister rodziny, pracy i polityki społecznej. W jego skład wchodzą przedstawiciele resortu rodziny, Głównego Urzędu Statystycznego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Urzędu Zamówień Publicznych oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas posiedzenia Zespołu omówiono kluczowe kwestie związane z wdrażaniem Dyrektywy 2023/970 dotyczącej przejrzystości wynagrodzeń. Przedstawiciele strony rządowej przedstawili analizę wybranych przepisów oraz wskazali najważniejsze zagadnienia związane z jej implementacją. W szczególności zwrócono uwagę na konieczność wypracowania mechanizmów, które zapewnią skuteczne egzekwowanie zasady równej płacy za tę samą pracę lub pracę o tej samej wartości. W trakcie dyskusji OPZZ podkreśliło, że nawet najlepiej skonstruowane regulacje prawne na poziomie krajowym nie przyniosą oczekiwanych rezultatów i nie zmniejszą luki płacowej, jeśli nie zostaną stworzone skuteczne narzędzia wspierające pracowników w negocjacjach płacowych zarówno na poziomie przedsiębiorstwa, jak i w skali ogólnokrajowej. Obecnie jedynym instrumentem, który umożliwia wpływanie związków zawodowych na poziom wynagrodzeń są negocjacje w zakresie płacy minimalnej oraz wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej prowadzone corocznie w Radzie Dialogu Społecznego. Zdaniem OPZZ niezbędne jest poszerzenie tych możliwości o dodatkowe mechanizmy, które pozwolą na skuteczniejsze ograniczanie luki płacowej. OPZZ zwróciło uwagę na niski stopień objęcia pracowników układami zbiorowymi pracy w Polsce, wynoszący jedynie około 12-13%, oraz konieczność opracowania planu działania na rzecz wspierania rokowań zbiorowych, zgodnie z dyrektywą o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Unii Europejskiej, która rekomenduje zwiększenie ich zasięgu do poziomu poniżej 80%. Tylko w ten sposób możliwe będzie realne podniesienie standardów płacowych, zwłaszcza dla kobiet, które wciąż mierzą się z problemem nierówności wynagrodzeń. OPZZ wskazało także na historyczne regulacje, które do 2010 roku umożliwiały prowadzenie negocjacji dotyczących wzrostu przeciętnych wynagrodzeń na poziomie centralnym. Uchylenie ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców pozbawiło przedstawicieli pracowników skutecznych narzędzi wpływu na kształtowanie polityki płacowej w przedsiębiorstwach. Dlatego OPZZ opowiedziało się za przywróceniem mechanizmu ustalania wskaźnika przyrostu wynagrodzeń na poziomie krajowym oraz obligatoryjnym corocznym prowadzeniem negocjacji płacowych na poziomie zakładów pracy. W ocenie związku ułatwiłoby to osiąganie kompromisów między pracodawcami a przedstawicielami pracowników, a także pozwoliłoby skuteczniej ograniczać nierówności płacowe. Wdrażanie dyrektywy o przejrzystości wynagrodzeń jest istotnym krokiem na drodze do niwelowania nierówności płacowych. OPZZ deklaruje dalsze zaangażowanie w ten proces i dąży do tego, aby nowe regulacje sprzyjały zarówno pracownikom, jak i stabilności rynku pracy. (nq)

Czytaj więcej

14 marca 2025

Powrót Akademii Organizowania

13 i 14 marca odbyło się pierwsze w bieżącym roku szkolenie Akademii Organizowania OPZZ. To już piąty sezon tego cyklu! Szkolenie od początku ma miejsce dzięki wsparciu Fundacji im. Friedricha Eberta. Za zawartość merytoryczną odpowiadali trenerzy Centrum Organizowania Związków Zawodowych – Małgorzata Maciejewska i Sebastian Barański. Stronę logistyczną ułatwiła Fundacja Wsparcie. Akademia służy rozwijaniu umiejętności wzmacniania struktur związkowych przez pozyskiwanie i aktywizowanie nowych członków organizacji. Pierwsza tegoroczna grupa była zróżnicowana zarówno jeśli chodzi o długość działalności związkowej jak i doświadczenia. Najmłodsi stażem uczestnicy współtworzą struktury w swoich zakładach od około roku, najstarsi od ponad 30 lat. Ta wymiana perspektyw jest ważnym elementem tego typu szkoleń. W programie nie zabrakło stałych elementów, takich jak rozmowy 1:1, mapowanie zakładu pracy czy strukturalne planowanie rozwoju związku. Szkolenie składa się z dwóch części, z których kolejna odbędzie się we wrześniu. Marcowa Akademia Organizowania OPZZ rozpoczyna trzy wiosenne tury tegorocznej edycji. Wkrótce do Ogólnopolskich Organizacji Członkowskich i Rad Wojewódzkich OPZZ trafią zaproszenia na kolejną edycję, która rozpocznie się 15-16 kwietnia. Zachęcamy do śledzenia i zapisów osoby, które chcą zwiększyć liczbę członków swoich organizacji i przyczyniać się do wzrostu znaczenia ruchu związkowego w Polsce. MZ

Czytaj więcej

13 marca 2025

Rada OPZZ z udziałem Prezesa ZUS

Współpraca instytucjonalna OPZZ i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w obszarze ubezpieczeń społecznych oraz wspólne przedsięwzięcia upowszechniające wiedzę i edukację emerytalną to główny temat dyskutowany podczas posiedzenia Rady OPZZ w dniu 12 marca br. W obradach uczestniczył Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Pan Zbigniew Derdziuk wraz z dyr. Gabinetu Prezesa ZUS Panią Barbarą Owsiak. Związkowcy, członkowie Rady mogli także skorzystać z poradnictwa dotyczącego świadczeń emerytalno – rentowych oraz sprawdzić bądź założyć profil PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych) przez pracowników i ekspertów z I Oddziału ZUS w Warszawie.  Problematyka ubezpieczeń społecznych w kontekście korzystania i uprawnień obywateli ze świadczeń emerytalno – rentowych, ich waloryzacja,  zasady podlegania ubezpieczeniom i wyzwania związane z demografią i zmianami na runku pracy to istotne zagadnienia poruszane podczas posiedzenia Rady OPZZ. Prezes ZUS Zbigniew Derdziuk przedstawił szczegółowy zakres działalności Zakładu oraz mechanizmy, jakie wpływają na kształt świadczeń emerytalnych i rentowych, także w ujęciu historycznym i finansowym. Odniósł się do obecnych aktywności ZUS, w tym tych związanych z wdrażaniem renty wdowiej czy informatyzacji i automatyzacji instytucji ZUS.  Podczas spotkania podkreślano, że polski system ubezpieczeń społecznych stoi dziś przed wyzwaniami demograficznymi, a prognozy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jednoznacznie wskazują na spadek populacji w wieku produkcyjnym i wzrost liczby Polaków w wieku poprodukcyjnym. Oznacza to już i w przyszłości coraz większy deficyt w funduszu emerytalnym i chorobowym. Stąd ważne jest, by na system zabezpieczenia społecznego patrzeć i z punktu widzenia solidaryzmu społecznego, ale także – co oczywiste poprzez indywidualne decyzje do podejmowania lub nie aktywności zawodowej po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego. Nie ma oczywiście zgody społecznej, ale też naszego związkowego środowiska na podnoszenie wieku emerytalnego i zgodnie z opinią rządu  - temat ten nie będzie podnoszony w debacie i decyzjach politycznych. Niemniej jednak istotną jest wiedza, że praca się opłaca i jeśli są ku temu wystarczające warunki zdrowotne, czy te związane z organizacją pracy – każdy kolejny przepracowany rok znacząco wpływa na wysokość przyszłego świadczenia. Przeciętna wysokość wypłacanej dziś emerytury wynosi niecałe 4 tys. zł (3 862, 63 zł, XII 2024 r.). Jednocześnie w Polsce tylko co szósta osoba w wieku powyżej 60 roku życia jest aktywna zawodowo, choć 68 proc. seniorów dobrze ocenia swoje zdrowie. Stąd ważne jest poznanie i zrozumienie mechanizmów systemu ubezpieczeń społecznych i pogłębianie świadomości własnej przezorności dla zapewnienia sobie bezpieczeństwa finansowego na starość.  Prezes ZUS i przewodniczący OPZZ nawiązali w ten sposób do kampanii informacyjno – edukacyjnej, która w najbliższej przyszłości będzie realizowana przez OPZZ i ZUS w zakresie upowszechniania wiedzy o świadczeniach emerytalno - rentowych. Dyskusja z udziałem członków Rady koncentrowała się także na takich zagadnieniach jak m.in. mechanizm składki rentowej, prewencja wypadkowa w ZUS i KRUS, fundusz chorobowy i zwolnienia lekarskie, emerytury stażowe, bony żywieniowe i interpretacja ZUS w tej sprawie, emerytury górnicze, renta wdowia itp.  Współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych jest bieżąca i systematyczna; wynika także z podpisanej Umowy o współpracy z 11 maja 2023 r. pomiędzy ZUS i OPZZ. Kolejnym wspólnym wydarzeniem będzie organizowana w przyszłym tygodniu (20 marca br.) konferencja poświęcona problematyce emerytur pomostowych w siedzibie OPZZ. Renata Górna, OPZZ

Czytaj więcej

11 marca 2025

Rozpoczęły się prace nad zmianą modelu kształtowania płac w sferze budżetowej

6 marca 2025 roku w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” w Warszawie odbyło się posiedzenie Zespołu Problemowego Rady Dialogu Społecznego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń społecznych. Obradom przewodniczył Leszek Miętek z OPZZ. Jednym z kluczowych tematów posiedzenia była reforma systemu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, OPZZ wniosło pod obrady Zespołu temat zmiany modelu kształtowania wynagrodzeń w sektorze publicznym. Zagadnienie to znalazło się również w harmonogramie prac Rady Dialogu Społecznego na 2025 rok jako jedno z głównych. W trakcie posiedzenia przyjęto szczegółowy harmonogram prac Zespołu na nadchodzący rok. Ustalono, że w kolejnych miesiącach omówione zostaną kluczowe zagadnienia, takie jak polityka podatkowa, w tym podniesienie wysokości ulgi podatkowej dla członków związków zawodowych, analiza struktury wynagrodzeń w gospodarce narodowej, świadczenia na rzecz rodzin, wdrożenie unijnej dyrektywy dotyczącej adekwatnych wynagrodzeń minimalnych, a także dyrektywy w sprawie równości i przejrzystości wynagrodzeń. Centralnym punktem dyskusji stała się jednak analiza obecnego systemu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. OPZZ przedstawiło propozycję głębokiej reformy, podkreślając konieczność dostosowania systemu płac do zakresu obowiązków i odpowiedzialności pracowników sfery publicznej, a także zapewnienia sprawiedliwości społecznej. Kluczowe założenia reformy powinny obejmować stworzenie przejrzystej i hierarchicznej struktury płac, powiązanie wynagrodzeń z efektywnością pracy i kompetencjami, wprowadzenie mechanizmu regularnej waloryzacji oraz eliminację problemu spłaszczenia płac w sektorze budżetowym. OPZZ zaznaczyło, że skuteczna reforma wymaga współpracy trzech kluczowych aktorów: rządu, środowiska naukowego i partnerów społecznych. Rząd powinien zapewnić niezbędne dane oraz finansowanie badań, a także przygotować projekty legislacyjne. Środowisko akademickie mogłoby natomiast opracować analizy, modelować scenariusze reform i zbadać najlepsze rozwiązania stosowane w innych krajach. Kluczową rolę w procesie reformy powinni odegrać partnerzy społeczni, wskazując na fundamentalne problemy obecnego systemu oraz proponując konkretne rozwiązania. OPZZ zwróciło uwagę, że jednostronne decyzje rządu w zakresie stworzenia nowego systemu wynagrodzeń mogą prowadzić do krótkoterminowych rozwiązań, które nie uwzględniają długofalowych potrzeb rynku pracy i oczekiwań stron dialogu społecznego. Dlatego istotne jest kontynuowanie dialogu w ramach RDS i ze środowiskiem naukowym, a także zapewnienie odpowiedniego finansowania ekspertyz i analiz. W nadchodzących tygodniach zaplanowano szczegółową analizę możliwości pozyskania niezbędnych danych oraz rozpoczęcie prac nad nowym, kompleksowym modelem wynagrodzeń w sferze publicznej. Spotkanie zakończono zobowiązaniem do prowadzenia dalszych konsultacji oraz przedstawienia szczegółowych oczekiwania wszystkich stron dialogu społecznego. (nq)

Czytaj więcej