Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Kraj

17 lipca 2024

Nowe wymogi dla inspektorów pracy

16 lipca br. odbyło się posiedzenie Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego, na którym omówiono kilka kluczowych projektów nowelizacji ustaw. Wśród nich znalazły się projekty ustaw dotyczące krajowego systemu cyberbezpieczeństwa oraz zmiany ustawy o podatku rolnym, podatkach i opłatach lokalnych, podatku leśnym i opłacie skarbowej. Omówiono także ważny dla związków zawodowych projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy – Prawo przedsiębiorców. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej Kluczowym dla związków zawodowych punktem posiedzenia była kwestia kontroli przeprowadzanych przez Państwową Inspekcję Pracy. W dyskusji na ten temat wziął udział Marcin Stanecki, Główny Inspektor Pracy oraz Aleksandra Gajewska, sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Głównym celem proponowanych przez sejmową komisję do spraw petycji zmian w projekcie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy – Prawo przedsiębiorców jest uproszczenie i ujednolicenie procedur kontrolnych. Obecnie, aby przeprowadzić kontrolę, inspektor pracy musi posiadać zarówno legitymację służbową, jak i specjalne upoważnienie. Nowelizacja zakłada, że inspektor pracy będzie mógł przeprowadzić kontrolę jedynie na podstawie legitymacji służbowej. Główny Inspektor Pracy zauważył, że statystyki pokazują, iż aż 30% działalności inspektorów pracy to czynności kontrolne, natomiast 70% to biurokracja. Obowiązek przedstawiania upoważnień do kontroli jest rozwiązaniem niestosowanym w żadnym z krajów Unii Europejskiej i uważanym za zbędny. Wprowadzenie zmian pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów Państwowej Inspekcji Pracy. Proponowane zmiany wywołały mieszane reakcje. Pracodawcy argumentowali, że upoważnienie do przeprowadzenia kontroli jest istotnym dokumentem, który pozwala przedsiębiorcom zrozumieć ich prawa i obowiązki oraz zaplanować kontrolę. Obawiają się oni, że nowe przepisy mogą prowadzić do sytuacji, w której firmy będą bezradne wobec kontroli. Z kolei OPZZ pozytywnie oceniło projekt ustawy, wskazując, że zmiany są zasadne w obecnym stanie prawnym, zwłaszcza w obliczu nagminnego łamania praw pracowniczych. Wskazaliśmy na dane obrazujące skalę nadużyć po stronie pracodawców. Roczne sprawozdanie Głównego Inspektora Pracy za rok 2023 potwierdza, że należy wzmocnić pozycję prawną inspektorów pracy i przyznać im jeszcze większe uprawnienia niż dotychczas. Zaowocuje to większą skutecznością w dochodzeniu roszczeń pracowniczych. Dzięki interwencjom PIP 44 tysiące pracowników otrzymało wynagrodzenie i inne świadczenia na łączną kwotę 71 milionów złotych. OPZZ przypomniało, że obowiązek okazania upoważnienia do kontroli nałożono na inspektorów pracy w 2004 roku po sprzeciwie OPZZ. Wcześniej kontrola odbywała się wyłącznie po okazaniu legitymacji służbowej. Strona pracowników i strona pracodawców nie osiągnęły w tej sprawie porozumienia. Wcześniej reprezentatywne centrale związkowe przyjęły wspólne stanowisko w sprawie projektu ustawy, które 3 lipca przekazano marszałkowi Sejmu. Strona związkowa podkreśla we wspólnym stanowisku, że proponowane zmiany są zgodne z art. 12 ust. 1 Konwencji nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP), który zrównuje legitymację służbową inspektora pracy z pełnomocnictwem. Wprowadzenie tych zmian ma na celu usprawnienie oraz częściowe odbiurokratyzowanie procesu kontrolnego, co zwiększy elastyczność pracy inspektorów i nie jest wymierzone w pracodawców. Proponowane w projekcie ustawy zmiany, jeśli zostaną przyjęte, mogą znacząco wpłynąć na sposób przeprowadzania kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy, z korzyścią zarówno dla inspektorów, jak i pracowników. Zarówno Główny Inspektor Pracy jak i strona rządowa wyraziły podziękowanie za poparcie tak ważnego dla pracowników projektu ustawy. W posiedzeniu udział wzięli: Mirosław Grzybek i Dariusz Potyrała, członkowie Rady i Prezydium OPZZ oraz Norbert Kusiak, ekspert OPZZ. (nq)

Czytaj więcej

16 lipca 2024

Spór o podwyżki podzielił Radę Dialogu Społecznego

Rada Dialogu Społecznego nie zdołała osiągnąć porozumienia w sprawie Założeń projektu budżetu państwa na 2025 r. Nie udało się również wypracować kompromisu w kluczowych dla pracowników kwestiach dotyczących podwyżek w sferze budżetowej, wzrostu płacy minimalnej oraz rent i emerytur w 2025 r. Istnieje jednak szansa na wyższy wzrost płac w sektorze publicznym.Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki SpołecznejNorbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W dniu 15 lipca br. w siedzibie Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego w Warszawie odbyło się posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego. Partnerzy społeczni negocjowali porozumienie w sprawie Założeń projektu budżetu państwa na rok 2025. Dyskusję zdominowały kwestie związane ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2025 r., jak również średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej na rok 2025. Przedmiotem debaty była ponadto przyszłoroczna waloryzacja rent i emerytur. Strona pracodawców podczas debaty wskazała na zagrożenia związane z podwyżką płacy minimalnej dla przedsiębiorstw, podkreślając jej relację do płacy przeciętnej. Postulowała także zmianę algorytmu kształtującego płacę minimalną w związku z koniecznością implementacji dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Unii Europejskiej. Pracodawcy przekonywali związki zawodowe do poparcia rządowej propozycji wzrostu płacy minimalnej. Warto podkreślić, że pracodawcy zauważyli konieczność zwiększenia nakładów na wynagrodzenia w sferze publicznej o 7,9%, zgadzają się tym samym ze stanowiskiem związków zawodowych, które również podkreślają pilną potrzebę zwiększenia środków przeznaczonych na wynagrodzenia pracowników sektora publicznego. Strona związkowa zaprezentowała wspólne stanowisko w sprawie wzrostu wynagrodzeń oraz rent i emerytur. W dyskusji związkowcy odrzucili ofertę pracodawców dotyczącą podwyżek w sferze budżetowej (7,9 proc.) i zażądali wzrostu o 15 proc. Negatywnie zaopiniowali również propozycje pracodawców i strony rządowej, aby płaca minimalna wyniosła od 1 stycznia 2025 r. 4626 zł. Skrytykowali także rządową propozycję podwyżek w sferze budżetowej o 4,1 proc. W tej sytuacji o podwyżkach płac zdecyduje samodzielnie rząd. Jedyną dobrą informacją jest zapowiedź zmiany stanowiska rządu w sprawie wysokości wynagrodzeń w sferze budżetowej. W przyszłym roku wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej będzie wyższy niż 4,1 proc. – zapowiedział Andrzej Domański, minister finansów. „Jest dla mnie kluczowe, aby realna wartość wynagrodzeń w sferze budżetowej była co najmniej utrzymana. Dlatego, mając na względzie propozycje partnerów społecznych Rady Dialogu Społecznego oraz przebieg negocjacji w trakcie prac Zespołu ds. Budżetu, Wynagrodzeń i Świadczeń Socjalnych Rady, zaproponuję Radzie Ministrów potencjalną zmianę, czyli podwyższenie wskaźnika, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych” - powiedział minister finansów podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Piotr Ostrowski, przewodniczący OPZZ, wskazał w dyskusji, że praca nie jest towarem i dlatego OPZZ nie zgadza się z rządową propozycją płacy minimalnej w 2025 r. Zaapelował, aby minimalne wynagrodzenie nie było jedynie na poziomie ustawowego minimum oraz aby wyłączyć wszystkie dodatki z wynagrodzenia minimalnego. W opinii OPZZ największą bolączką sfery budżetowej jest spłaszczenie wynagrodzeń. Dlatego propozycja rządu, aby wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej wyniósł 104,1%, czyli tyle, ile wynosi planowana na 2025 r. inflacja, nie może zostać zaakceptowana przez OPZZ. Ta propozycja spowoduje, że różnice płac pomiędzy sferą publiczną a produkcyjną zwiększą się, co prowadzi do pogłębienia nierówności dochodowych. Zdaniem OPZZ odpowiedzią rządu na spłaszczanie płac nie powinna być jednak rezygnacja z podwyższania płacy minimalnej, lecz wzrost nakładów na usługi publiczne. OPZZ wyraziło żądanie, aby w przyszłym roku wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej był wyższy i wyprzedzał wzrost płacy minimalnej, tak aby zrekompensować wciąż wysoką inflację. W części posiedzenia poświęconej dyskusji o zwiększeniu wskaźnika waloryzacji emerytur i rent z FUS w 2025 r. OPZZ podtrzymało negatywną ocenę propozycji strony rządowej pozostawienia wskaźnika waloryzacji na ustawowym minimum wynoszącym 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 roku. Rządowa propozycja oznacza, że wskaźnik waloryzacji emerytur i rent wyniesie nie mniej niż 106,78 proc. OPZZ wskazało argumenty przemawiające za przyjęciem wyższego wskaźnika waloryzacji, m.in.: spadającą relatywną do przeciętnego wynagrodzenia wartość emerytur i rent w kolejnych latach, wydłużenie średniego dalszego trwania życia w tablicach ogłoszonych przez Główny Urząd Statystyczny w marcu 2023 roku mający wpływ na niższą wysokość emerytur przyznawanych od kwietnia 2023 roku czy rosnący odsetek emerytur wyliczanych według nowych zasad. Podkreśliło także, że gospodarstwa emeryckie dysponują niższym niż inne kategorie gospodarstw domowych przeciętnym miesięcznym dochodem rozporządzalnym na osobę, najgorzej także subiektywnie oceniają swoją sytuację materialną. Stąd OPZZ ponownie przypomniało postulat o konieczności zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent o co najmniej 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę w roku 2024. Strona rządowa podtrzymała swoje stanowisko, ostatecznie wskaźnik waloryzacji na 2025 rok zostanie ogłoszony do 24 lipca br. Głos w dyskusji w części dotyczącej płac zabierali: Urszula Woźniak, wiceprezes ZNP oraz Elżbieta Aleksandrowicz, przewodnicząca  Rady  OPZZ  Branży Usługi Publiczne. (rg) (nq)

Czytaj więcej

14 lipca 2024

Emerytury stażowe będą rozpatrzone w lipcu !

Emerytury stażowe są zaplanowane w pracach Komisji Polityki Społecznej i Rodziny na ostatnim, lipcowym posiedzeniu Sejmu. To odpowiedź na wniosek OPZZ przypominający o projekcie ustawy OPZZ i Lewicy odnośnie emerytur stażowych, nad którym prace legislacyjne wciąż nie zostały rozpoczęte. Oznacza to, że już za kilka dni czeka nas debata nad jednym z priorytetowych postulatów OPZZ. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny na posiedzeniu 11 lipca br., przyjmując plan pracy do końca bieżącego roku, nie uwzględniła inicjatywy dotyczącej emerytur stażowych. Przypomnijmy, że pierwsze czytanie projektu OPZZ i Lewicy (poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw w celu wprowadzenia emerytury stażowej – druk nr 187) miało miejsce 8 lutego br. Projekt, wraz z podobną inicjatywą obywatelską NSZZ ,,S’’ został skierowany do prac w komisji, ale od lutego br. nie zostały podjęte nad nim prace. Stąd OPZZ ponownie przypomniało o tym postulacie. W odpowiedzi, przewodnicząca komisji posłanka Katarzyna Ueberhan zwróciła uwagę, że ,,(…) nie jest tak, że nic się nie dzieje w sprawie emerytur stażowych. Sekretariat komisji dysponuje obszerną korespondencją i zakresem dokumentacji w tej sprawie i cały czas trwają prace nad tym projektem, by mogły one ruszyć z miejsca. Nie ma też potrzeby uzupełniania planu pracy komisji, bo ma on charakter ramowy; w pierwszej kolejności priorytet tematyki komisji wynika z prac Sejmu - a to jest projekt ustawy, który przeszedł przez pierwsze czytanie i został do komisji już skierowany. Został także zaplanowany do dalszych prac na koniec lipca br. w ramach komisji. W komisji zaczniemy prace prawdopodobnie od renty socjalnej przy następnym posiedzeniu Sejmu; emerytury stażowe zaplanowane zostały na koniec tego posiedzenia Sejmu. Zaproszenia zostaną przesłane w najbliższym czasie, będą też umieszczone na stronie komisji przy planowanych pracach komisji (...)’’ /skrótowa wypowiedź przewodniczącej. OPZZ oczekuje na konkretny termin i dzień posiedzenia komisji.Ostatnie przed wakacjami, 16 posiedzenie Sejmu rozpoczyna się we wtorek 23 lipca i potrwa do piątku, 26 lipca. Ważną jest także informacja, że 23 lipca br. o godz. 10.00 zostanie rozpatrzone na Sali plenarnej Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny dotyczące wprowadzenia renty wdowiej.

Czytaj więcej

09 lipca 2024

OPZZ stanowczo potępia działania zarządu spółki PKP CARGO S.A.

OPZZ stanowczo potępia działania zarządu spółki PKP CARGO S.A., które mogą zagrażać prawom pracowniczym naruszając interesy zatrudnionych oraz zagrażają stabilności firmy. Apelujemy o szacunek dla praw pracowniczych oraz oczekujemy działań zachowujących równowagę między interesami firmy i pracowników, podjętych w ramach dialogu społecznego. Prezydium OPZZ w pełni solidaryzuje się i wspiera działania organizacji związkowych zrzeszonych w OPZZ w strukturach spółki PKP CARGO S.A. Obrona praw pracowniczych i dbanie o słuszne interesy zatrudnionych są dla nas zawsze priorytetem. Stanowisko Prezydium OPZZ do pobrania TUTAJ Napisaliśmy pismo do Pana Premiera Donalda Tuska z nadzieją na zainteresowanie się przedstawioną sprawą i pomoc w tej niezwykle trudnej sytuacji. Pismo do pobrania TUTAJ

Czytaj więcej

08 lipca 2024

Górnicze krwiodawstwo tematem prac w RDS

                                      Posiedzenie Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych RDS w dniu 4 lipca br. poświęcono kilku ważnym zagadnieniom, w tym najważniejszego dla środowiska górniczego OPZZ – rozpatrzeniu problemu zaliczania do okresu pracy górniczej dni zwolnienia z pracy w związku z honorowym dawstwem krwi. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ OPZZ wniosło na posiedzenie Zespołu wieloletni postulat środowiska górniczego, zgłaszany przez Związek Zawodowy Górników w Polsce, a dotyczący braku zaliczania do okresu pracy górniczej dni, w których pracownik uzyskał zwolnienie z pracy w związku z honorowym oddawaniem krwi. Obecni na posiedzeniu przedstawiciele ZZG wskazywali na konieczność wyeliminowania niejasnych, obowiązujących uregulowań prawnych, dotyczących uprawnień dawców krwi – ustawa w tym względzie powinna wskazywać wprost, że dni wolne od pracy udzielone przez pracodawcę w związku z honorowym krwiodawstwem zostaną zaliczone do okresów pracy górniczej, o której mowa w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Obecnie, każdorazowe zwolnienie z pracy przez osobę wykonującą pracę górniczą jest równoznaczne z tym, że okres uzyskanego zwolnienia jest przez krwiodawcę „odpracowany”, gdyż nie zostanie wliczony do okresu uprawniającego do świadczeń emerytalnych – jest to sprzeczne z ideą zachęcania krwiodawców do oddawania krwi.Postulat związkowców z OPZZ został przychylnie przyjęty do dalszych prac, zarówno przez stronę pracodawców, jak i rządową. Prace będą kontynuowane, a OPZZ i ZZG w Polsce jako wnioskodawcy przedstawią projekt stanowiska do dalszych prac w zespole. Przedmiotem prac zespołu była także dyskusja nad postulatem wyłączenia obowiązku odprowadzania składki na ubezpieczenie społeczne zleceniobiorców do 26 roku życia uczących się – w tym temacie także podjęto uzgodnienie dalszych prac zespołu. Wstępnie przyjęto także od dawna oczekiwany przez OPZZ projekt stanowiska strony społecznej Zespołu w sprawie określenia kierunku rozwiązywania problemu w zakresie emerytur pomostowych; głosowanie stanowiska odbędzie się w formule zdalnej z uwagi na brak qworum po stronie pracodawców. Stronę rządową w posiedzeniu reprezentował Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski. Ze strony OPZZ, na czele z wiceprzewodniczącym Sebastianem Koćwinem, w posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Związku Zawodowego Górników w Polsce i eksperci z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ.(rg) zdjęcia: źródło / dzięki uprzejmości CPS Dialog

Czytaj więcej

25 czerwca 2024

Komisja Polityki Senioralnej: potrzebujemy zmian, aby poprawić sytuację osób starszych!

25 czerwca odbyło się kolejne posiedzenie Komisji Polityki Senioralnej OPZZ, której pracami kieruje Przewodniczący Jerzy Wiśniewski. W posiedzeniu wziął udział Sebastian Koćwin, wiceprzewodniczący OPZZ – opiekun Komisji. Uczestniczki i uczestnicy spotkania dyskutowali o miejscu osób starszych w społeczeństwie oraz o polityce społeczno-ekonomicznej obecnego rządu dotyczącej tej grupy. Podczas spotkania padło wiele propozycji zmian zarówno na poziomie centralnym jak i lokalnym, które mogłyby poprawić sytuację osób starszych. Dyskutowano także o działaniach w ramach struktur OPZZ, które pozwolą na uwzględnienie w większym stopniu potrzeb osób starszych. Wiceprzewodniczący Koćwin zaprezentował stanowisko OPZZ w kluczowych kwestiach polityki społecznej takich jak emerytury pomostowe, emerytury stażowe czy renta wdowia oraz przedstawił plany OPZZ na najbliższe miesiące. W spotkaniu wziął udział Michał Polakowski z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ.

Czytaj więcej

19 czerwca 2024

Posiedzenie Rady OPZZ

W dniu 19 czerwca br. odbyło się posiedzenie Rady OPZZ, podczas którego omówiono kilka istotnych kwestii. Pierwszym punktem było powołanie Komisji Mandatowej, Komisji Uchwał i Wniosków. Dyskutowano także na temat obszarów współpracy pomiędzy OPZZ a Ministerstwem Sprawiedliwości, w czym uczestniczył Dariusz Mazur, Podsekretarz Stanu. W trakcie spotkania omówiono i podjęto uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji planu przychodów i preliminarza wydatków na działalność statutową OPZZ za rok 2023. Poruszono także kwestie dotyczące założeń projektu budżetu państwa na 2025 r., propozycji średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2025 oraz informacji o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych, które stanowią podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2025. Przedstawiono również propozycje Rady Ministrów dotyczące wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2025 r.

Czytaj więcej

14 czerwca 2024

Obradował Zespół ds. ochrony pracy OPZZ

                  W siedzibie OPZZ odbyło się kolejne, cykliczne posiedzenie Zespołu ds. ochrony pracy OPZZ. Omówiono aktualne problemy w obszarze bezpieczeństwa pracy, wyzwania związkowe na najbliższe miesiące w tym obszarze oraz współpracę z Radą Ochrony Pracy. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Zespół ds. ochrony pracy to ciało opiniodawczo – doradcze w sprawach dotyczących współdziałania i wymiany doświadczeń w zagadnieniach dotyczących problematyki prawnej ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Zespół w bieżącej kadencji OPZZ działa pod przewodnictwem Grzegorza Pawlaka (OPZZ ,,Konfederacja Pracy’’). Kwartalne spotkania służą w szczególności analizie sytuacji w branżach i zakładach pracy, pod względem przestrzegania praw pracowniczych i współdziałania z organami Państwowej Inspekcji Pracy, a także realizacji postulatów programowych OPZZ w obszarze bezpieczeństwa pracy. Podczas bieżącego spotkania dyskutowano o trudnej sytuacji w wielu branżach odnoszącej się głównie do łamania praw pracowniczych i związkowych, jak i konieczności wzmocnienia dialogu społecznego ze stroną związkową z inspektorami pracy. Ocena współpracy to także stały punkt corocznych posiedzeń gremiów statutowych OPZZ i PIP – spotkanie takie w roku bieżącym będzie odbywało się z udziałem nowego Głównego Inspektora Pracy – kandydatem na to stanowisko jest Pan Marcin Stanecki, obecny dyrektor Departamentu Prawa pracy w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Najważniejsze bieżące działania i aktywność OPZZ omówił wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin, podkreślając kontynuację inicjatyw OPZZ w obszarze bezpieczeństwa pracy, jak m.in. konieczność wprowadzenia zmian prawnych w zakresie maksymalnych temperatur w środowisku pracy, wzmocnienie medycyny pracy czy zdrowia psychicznego pracowników. Znaczącą część dyskusji poświęcono na wypracowanie zasad współpracy zespołu z Radą Ochrony Pracy – członek ROP z rekomendacji OPZZ Michał Lewandowski przedstawił najważniejsze działania i plany Rady w roku bieżącym. Wśród nich znalazły się także istotne dla OPZZ zagadnienia, jak np. zmiany klimatyczne w kontekście bhp, ochrona pracy obcokrajowców, czynniki psychospołeczne w środowisku pracy, wsparcie możliwości zatrudnienia nieformalnych opiekunów osób niesamodzielnych, jak i tematy związane z działalnością inspekcji pracy, w tym projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na 2025 r. czy sprawozdanie z działalności PIP za rok 2023. Uzgodniono współpracę zespołu z członkiem Rady zarówno w kwestiach skargowych, jak i podejmowania interwencji w istotnych dla OPZZ sprawach. Członkowie zespołu omówili także zasadność powołania sekcji prewencji wypadkowej w ramach prac zespołu, ze względu na istotność tematu, jak i niejednoznaczność statystyk wypadkowych w sprawozdawczości publicznej. Temat będzie kontynuowany na kolejnych posiedzeniach. Kolejne posiedzenie zespołu odbędzie się we wrześniu i będzie poświęcone w szczególności ocenie sprawozdania z działalności PIP za 2023 rok. (rg)

Czytaj więcej

12 czerwca 2024

Kompleksowy audyt w Bibliotece Narodowej: pismo Branży OPZZ do Ministerstwa

Rada OPZZ Branży Handel, Usługi, Kultura i Sztuka zwróciła się do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego o podjęcie działań mających na celu przeprowadzenie kompleksowego audytu w Bibliotece Narodowej – ze szczególnym uwzględnieniem kwestii pracowniczych oraz relacji strony pracodawcy ze stroną społeczną.  Pismo w całości do pobrania TUTAJ

Czytaj więcej

10 czerwca 2024

Polsko – niemiecki dialog o emeryturach

OPZZ gościło niemiecką Społeczną Radę Doradczą ,,Sozialbeirat’’ funkcjonującą od 1958 r. jako ciało doradcze parlamentu i rządu federalnego w Niemczech w sprawach emerytalnych. Wymiana doświadczeń funkcjonowania obu  systemów zabezpieczenia emerytalnego: polskiego  niemieckiego była przedmiotem dyskusji podczas spotkania w dniu 7 czerwca br. Renata Górna, Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Sozialbeirat to ważne gremium, którego podstawowym zadaniem jest opiniowanie corocznego sprawozdania rządu federalnego w Niemczech dotyczącego zabezpieczenia emerytalnego, jak i doradztwo w obszarze problematyki emerytalnej. Organ ten składa się z 12 członków, z czego: w równej liczbie, po 4 reprezentuje pracowników i pracodawców, pozostali - to naukowcy z wydziałów ekonomii i nauk społecznych oraz niemieckiego banku centralnego. Spotkanie służyło wymianie doświadczeń i wyzwań związanych z funkcjonowaniem systemu emerytalnego w Polsce i Niemczech. Wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin przedstawił działania związkowe OPZZ w obszarze emerytur stażowych, pomostowych, renty wdowiej oraz sytuacji na rynku pracy i zmian demograficznych. Polską perspektywę uzupełniliśmy informacją o wyzwaniach demograficznych, ubezpieczeń chorobowych i aktywności związkowej w tych obszarach. Warto podkreślić, że w Niemczech funkcjonuje trójfilarowy system emerytalny, składający się z obowiązkowej emerytury państwowej, emerytur pracowniczych i emerytur prywatnych. Od 2023 r. wiek emerytalny będzie podnoszony o dwa miesiące każdego roku, aż do 2031 r., kiedy to obowiązkowy wiek emerytalny dojdzie do 67 lat. Niemieckich gości interesowały dodatkowo związkowe działania dotyczące umów o pracę i składek na ubezpieczenia społeczne, jak i wdrożenie i funkcjonowanie Pracowniczych Planów Kapitałowych. Oprócz członków Rady w spotkaniu związkowym delegację dopełniali przedstawiciele Biura Friedrich -Ebert Stiftung w Polsce: dyrektor dr. Max Brändle oraz Katarzyna Duda, pracownik naukowy fundacji. W spotkaniu brali udział także udział eksperci z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ: Renata Górna i Michał Polakowski. 

Czytaj więcej