24 kwietnia w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej została zorganizowana konferencja dotycząca zmian w odniesieniu do rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w której wzięli udział przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za reformy i inwestycje, samorządów, partnerów społecznych oraz organizacji pozarządowych. Partnerów społecznych, w tym OPZZ, reprezentowała Aleksandra Wąsik, ekspertka ZNP. 

Rewizja jest związana z nowym programem REPowerEU, ale także z weryfikacją, mającą na celu aktualizację działań i wskaźników, które zmniejszyły się z uwagi na inflację i zostały przesunięte w czasie.

Zmiany dotyczą wielu obszarów:

  • rynku pracy

Najważniejsze zmiany to m.in. objęcie pełnymi składkami na ubezpieczenia społeczne wszystkich umów zleceń, o co od dawna postuluje OPZZ. Reforma ta została jednak przesunięta w czasie. Dodatkowo wycofano się z oskładkowania umów o dzieło. Aleksandra Wąsik reprezentująca OPZZ zwracała uwagę, że może to skutkować uciekaniem w taką formę współpracy lub samozatrudnienia, aby uniknąć składek. Z tego względu należy więc monitorować te kwestie. Ponadto należałoby zapewnić mechanizm, aby wprowadzenie składek nie wpłynęło na obniżenie wynagrodzeń netto pracowników.

  •  zdrowia

Wiele wskaźników uległo zmniejszeniu ze względu na inflację, ale też brak środków, który uniemożliwia realizację działań w części pożyczkowej.

  • rezygnacji z darmowych sieci LAN  w szkołach na rzecz opłat abonamentowych, które będzie pobierał NASK jako ich wykonawca

Podczas konferencji Aleksandra Wąsik negatywnie zaopiniowała te zmiany podobnie do korporacji samorządowych. Należy pamiętać, że we wrześniu uczniowie i uczennice klas czwartych otrzymają laptopy, które też będą sfinansowane w ramach KPO (tj. prefinansowane z środków krajowych w ramach PFR). Brakuje jednak planu włączenia tych urządzeń do procesu edukacyjnego, pomysłu na zmianę metod dydaktycznych a co najważniejsze infrastruktura w większości szkół nie pozwala na ich podłączenie do sieci WI-FI, czy nawet do prądu (deklaracja 92 % badanych szkół zgodnie z badaniem Centrum Cyfrowy Dialog). Stąd niedopuszczalne jest, aby szkoły zostały objęte wspomnianymi opłatami.

  • przeszkolenia 16 tysięcy do pełnienia funkcji Koordynatorów działań cyfrowych w szkołach

W odniesieniu do tych zapisów zasadniczą kwestią jest trwałość tego rozwiązania po zakończeniu projektu. Brak też źródła finansowania i informacji, kto będzie pracodawcą dla tych osób. Ze wstępnych szacunków korporacji samorządowych będzie to koszt około 1 miliarda złotych.

Osoba, która miałaby pełnić funkcję koordynatora ma szeroki zakres zadań i musi posiadać szereg kompetencji, aby profesjonalnie wykonywać swoje obowiązki m.in.: „zadaniem koordynatorów cyfrowych będzie m.in. wspieranie nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych w wykorzystaniu technologii cyfrowych w nauczaniu innych przedmiotów poprzez zarządzanie systemami informatycznymi w szkole, dbanie o prawidłowe funkcjonowanie sprzętu i oprogramowania informatycznego, dbanie o właściwy wizerunek szkoły w Internecie, diagnozowanie potrzeb nauczycieli pod kątem zapotrzebowania na sprzęt komputerowy i oprogramowanie czy wspieranie dyrektora szkoły w opracowaniu i realizacji programów rozwoju szkoły w zakresie wdrażania TIK zarówno w dydaktyce i organizacji pracy szkoły.”

Ponadto Aleksandra Wąsik reprezentująca OPZZ podniosła kwestie związane z koniecznością zwołania Komitetu Monitorującego KPO i wypełnienie kamienia milowego, jakim jest zmiana regulaminu Sejmu w zakresie zniesienia możliwości wnoszenia projektów poselskich, które nie przewidują konsultacji społecznych.