Federacja Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji PKP, organizacja członkowska OPZZ, zwróciła się do Prezydium OPZZ z prośbą o pilną interwencję w sprawie planowanych zmian organizacyjnych w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Federacja wyraża głębokie zaniepokojenie kierunkiem działań polegających na tzw. „integracji” Zakładów Linii Kolejowych, która w praktyce oznacza likwidację sześciu zakładów: w Siedlcach, Nowym Sączu, Skarżysku-Kamiennej, Ostrowie Wielkopolskim, Częstochowie i Wałbrzychu.
Zdaniem związkowców, zmniejszenie liczby zakładów z 23 do 17 to kolejny etap „optymalizacji zatrudnienia”, który w rzeczywistości może prowadzić do utracenia miejsc pracy, pogorszenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz destabilizacji spółki.
W piśmie do OPZZ Federacja podkreśla, że:
- centralizacja decyzji i oddalenie lokalnych ośrodków utrzymaniowych wydłuży czas reakcji na awarie i może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu pociągów,
- likwidacja lokalnych zakładów oznacza dramatyczne wydłużenie dojazdów do pracy, co grozi utratą doświadczonych fachowców,
- reorganizacja utrudni realizację inwestycji finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy, narażając spółkę na ryzyko utraty unijnych środków,
- kolej to przede wszystkim ludzie, a nie struktury administracyjne – pracownicy, którzy codziennie dbają o bezpieczeństwo i terminowość przewozów.
Związkowcy przypominają, że 15 października odbyła się pikieta pod Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie, podczas której przekazano Ministrowi Infrastruktury Dariuszowi Klimczakowi petycję z żądaniem natychmiastowego zatrzymania procesu „integracji” zakładów, ochrony miejsc pracy i przeprowadzenia konsultacji społecznych.
Lokalne organizacje związkowe prowadzą również rozmowy z samorządami i parlamentarzystami w celu uzyskania wsparcia dla utrzymania zakładów w dotychczasowych strukturach.
Federacja podkreśla, że planowana reorganizacja PKP PLK to niepotrzebny i szkodliwy eksperyment, którego koszty poniosą zarówno pracownicy, jak i bezpieczeństwo polskiej kolei.
Sprawa została przedstawiona i omówiona na posiedzeniu Prezydium OPZZ z inicjatywy wiceprzewodniczącej OPZZ, Barbary Popielarz, która wystosowała pismo do pana Dariusza Klimczaka, ministra infrastruktury oraz do pana Władysława Kosiniaka-Kamysza, wiceprezesa Rady Ministrów RP, prezesa Polskiego Stronnictwa Ludowego.
Dodatkowo, skierowaliśmy wystąpienie w tej sprawie do Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z wnioskiem analizę przedmiotowej sprawy i wsparcie działań OPZZ.



