Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Kraj

28 czerwca 2023

Nowe władze KKZZ

27 czerwca w siedzibie CS Natura Tour w Warszawie odbyło się Walne Zebranie Delegatów Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych (KKZZ).  Przyjęto nowy program oraz wybrano nowe władze na kolejną - piątą kadencję. Po przyjęciu sprawozdań za mijająca kadencję delegaci reprezentujący kolejowe związki zawodowe przystąpili do głosowania w wyborach nowych władz Konfederacji. Przewodniczącym jednogłośnie został wybrany Leszek Miętek (Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce), a wiceprzewodniczącymi Agnieszka Olejnik (Związek Zawodowy Dyspozytorów PKP) i Piotr Dubrownik (Międzyzakładowy Związek Zawodowy Rewidentów Taboru). Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej KKZZ będzie Krzysztof Trela ze Związku Zawodowego Dyspozytorów PKP. Podczas zebrania przegłosowano i przyjęto Uchwałę Programową na kolejne lata, przewidującą aktywizację struktur związkowych, rekrutację nowych członków oraz wzmocnienia pozycji związków zawodowych w reprezentowaniu interesów pracowników kolei. Niezbędne będzie również jeszcze większe zaangażowanie Konfederacji we współpracy z OPZZ do kształtowania polityki gospodarczej, społecznej i zabezpieczenia społecznego i obrony stabilnych miejsc pracy oraz prawa związkowego. Aktywność KKZZ w kolejnej kadencji powinna przekładać się na działania i walkę o jakość zatrudnienia, wyższe wynagrodzenia i regulację podstaw prawnych związanych z działalnością związków zawodowych. 

Czytaj więcej

27 czerwca 2023

Czterodniowy tydzień pracy już wkrótce?

Czterodniowy tydzień pracy już za 5 lat? Tego chce ponad 26 proc. pracowników w Polsce! Wyniki najnowszego badania ADP „People at Work 2023: A Global Workforce View”  pokazują, że ponad 1/4 badanych spodziewa się, że w ciągu najbliższych pięciu lat pięciodniowy tydzień pracy będzie już przeszłością. Czy rzeczywiście tak się stanie? Czterodniowy tydzień pracy ratunkiem dla wypalonych zawodowo pracowników? Rok 2023 jest rokiem rewolucyjnych zmian w prawie pracy. 26 kwietnia weszła w życie unijna dyrektywa work-life balance, która ma na celu pomóc osobom aktywnym zawodowo w łączeniu obowiązków zawodowych z obowiązkami rodzinnymi. Czterodniowy tydzień pracy z pewnością ułatwiłby utrzymanie zdrowego balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym.  W tym kontekście coraz częściej mówi się także o zdrowiu psychicznym Polaków. W dzisiejszym świecie zaburzenia psychiczne są bardzo mocno powiązane również z sytuacją zawodową. Tylko w 2020 roku zaburzenia i dolegliwości natury psychicznej były powodem aż 27,6 mln dni nieobecności pracowniczych w Polsce. Polacy są wypaleni zawodowo, a problem ten tylko pogłębiła pandemia COVID-19. Zmiany w postaci czterodniowego tygodnia mogłyby mieć więc pozytywny wpływ również na kondycję psychiczną pracowników. Czterodniowy tydzień pracy: realna szansa czy tylko pieśń przyszłości? Choć wprowadzenie czterodniowego tygodnia pracy wciąż może wydawać się mało realne, to wyniki badania ADP „People at Work 2023: A Global Workforce View” pokazują, że chcą tego pracownicy na całym świecie, także w Polsce. Aż 25,79 proc. badanych pracowników uważa, że skrócenie czasu pracy do czterech dni w tygodniu za pięć lat będzie już normą. Czy rzeczywiście tak się stanie, pokażą najbliższe lata oraz nowe tendencje na rynku pracy.

Czytaj więcej

23 czerwca 2023

Prekonsultacje ws. PEP2040 i KPEiK – Ministerstwo Klimatu zaprasza do udziału

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przesłało do OPZZ pismo z zaproszeniem do prekonsultacji mających na celu przygotowanie projektów aktualizacji krajowych dokumentów strategicznych dotyczących sektora energii, w tym Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030 (KPEiK) oraz Polityki energetycznej Polski do 2040 roku (PEP2040). Jak czytamy w zaproszeniu: „W ramach przedmiotowych prekonsultacji, zbierane są opinie dotyczące krajowej wizji niskoemisyjnej transformacji energetycznej w kontekście wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i suwerenności energetycznej, a także kształtowania wkładu Polski w unijne cele klimatyczno-energetyczne do 2030 roku. Celem tych konsultacji jest również ustalenie szans, wyzwań oraz niezbędnych działań, narzędzi i środków niezbędnych dla zrównoważonego rozwoju sektora energii.” Aktualizację PEP2040 zapowiadano jeszcze w zeszłym roku, jej założenia rząd przyjął 29 marca 2022 r. 9 marca br. wiceprzewodnicząca OPZZ Barbara Popielarz apelowała do Minister Anny Moskwy o to by projekt aktualizacji poddać konsultacjom ze stroną społeczną. Zapewnienie o przeprowadzeniu konsultacji dostaliśmy jeszcze w tym samym miesiącu od wiceministra Piotra Dziadzio na Radzie Dialogu Społecznego. PEP2040 i KPEiK to dokumenty ważne szczególnie dla Branży Górnictwo i Energetyka ale także innych w OPZZ. Zachęcamy do wzięcia udziału w prekonsultacjach trwających do 30.06 br. i zgłaszanie ewentualnych uwag na adres e-mail: kusiak@opzz.org.pl. Więcej informacji na stronie: gov.pl Treść zaproszenia TUTAJ Scenariusz do prekonsultacji KPEiK i PEP2040 TUTAJ (MZ)

Czytaj więcej

22 czerwca 2023

Apel do Premiera i stanowisko Rady OPZZ ws. Turowa

Rada OPZZ na posiedzeniu 21 czerwca przyjęła stanowisko w sprawie wstrzymania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie decyzji środowiskowej dotyczącej kopalni i elektrowni Turów. Rada wyraziła sprzeciw wobec zaistniałej sytuacji, kiedy koncesja umożliwiająca pracę jednego z najważniejszych zakładów wydobywczych w kraju zostaje podważona już po jej wydaniu, za pomocą decyzji administracyjnej. Stanowisko powstało dzięki inicjatywie Bogumiła Tyszkiewicza - przewodniczącego Federacji Związków Zawodowych Górnictwa Węgla Brunatnego. W dokumencie Rada zaznacza, że od pracy kopalni Turów całkowicie zależna jest pobliska elektrownia odpowiadająca za ok. 8% produkcji energii w Polsce. Nie jest możliwe nagłe wstrzymanie pracy tego obiektu bez mocnych negatywnych konsekwencji dla wielu obszarów życia w Polsce – od braków prądu w kraju, przez utratę pracy kilku tysięcy pracowników kompleksu i kilkudziesięciu tysięcy z nim związanych, po zapaść gospodarczą regionu – Turów jest zdecydowanie największym pracodawcą w okolicy. Rada przypomina też, że zaledwie dwa lata temu otwarto nowy blok energetyczny w elektrowni oraz wykonano remonty starszych jej części za sumę niemal 5 miliardów złotych. W ten sposób jednocześnie zwiększono efektywność oraz zmniejszono emisyjność Turowa, który ma być kluczowym elementem polskiego systemu energetycznego w najbliższych latach. Wstrzymanie jego prac byłoby nie tylko niegospodarnością, ale też zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Stanowisko Rady OPZZ zostało w jej imieniu przesłane przez przewodniczącego OPZZ Piotra Ostrowskiego do Premiera Mateusza Morawieckiego, od którego oczekujemy nie tylko odpowiedzi, ale przede wszystkim podjęcia rzeczywistych działań, wyjaśniających sytuację wokół koncesji dla Turowa oraz zapewnienia możliwości normalnego funkcjonowania elektrowni i spokojnej pracy tysięcy ludzi. Treść Stanowiska Rady OPZZ ws. kopalni i elektrowni Turów TUTAJ (MZ)

Czytaj więcej

20 czerwca 2023

Dialog ws. maksymalnych temperatur w pracy – rozpoczęty!

Otwartość instytucjonalna na zmiany legislacyjne w zakresie regulacji przepisów definiujących maksymalne temperatury w środowisku pracy i wspólne poszukiwanie optymalnego rozwiązania prawnego - to najbardziej optymistyczne wnioski płynące z debaty związkowo – eksperckiej, zorganizowanej przez OPZZ w dniu 19 czerwca br. Dyskusję poświęcono regulacji przepisów określających górną granicę temperatury, do jakiej mogą pracować pracownicy. Związkową, wyjściową propozycją OPZZ jest unormowanie maksymalnej temperatury na stanowisku pracy na poziomie 30 stopni C, a co się z tym wiąże – odpowiednich praw pracownika i obowiązków pracodawcy. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Debata, którą nazwaliśmy przekornie: ,,Maksymalna temperatura w miejscu pracy – czy to możliwe ?” miała za zadanie ocenić sprawczość tego pytania – czy jest to możliwe, a jeśli tak – jakimi sposobami określić górną granicę temperatury, bezpieczną i komfortową do pracy. Zgodność uczestników dyskusji w odpowiedzi na to pytanie była jednoznaczna – potrzebne są normy prawne powszechnie obowiązujące, powiązane z promowaniem dobrych praktyk, w poszczególnych branżach i w zależności od stanowiska pracy. Obecne przepisy jasno określają, że pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom nieodpłatnie napojów chłodzących, jeżeli temperatura w pomieszczeniach, w których wykonują pracę przekracza 28°C. Jeśli pracownicy pracują na powietrzu, pracodawca musi dostarczyć im napoje chłodzące, gdy temperatura powietrza przekracza 25°C. Obecnie nie ma regulacji określającej precyzyjnie górną granicę temperatury w biurze czy na zewnątrz stanowisk pracy, która uprawniałaby osoby zatrudnione do zrezygnowania z wykonywania pracy w danym dniu bądź okresie. W mediach, przy pojawiających się wypadkach przy pracy wskutek przegrzania pracownika, pojawiały się niejednokrotnie pytania - czy można odmówić świadczenia pracy podczas upałów ? W świetle obowiązującego dziś prawa żaden przepis nie formułuje jasnego przyzwolenia do rezygnacji z pracy przy danych warunkach atmosferycznych. Choć nie zapominajmy, że taką sytuację możemy ,,podciągnąć” pod art. 210 Kodeksu pracy mówiący o tym, że jeśli warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i zagrażają bezpośrednio zdrowiu lub życiu pracownika, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy. Praktyka pokazuje, że tak się nie dzieje. Warto także podkreślić, że pracodawcy także coraz częściej dostrzegają problem braku przepisów o maksymalnych temperaturach w pracy. Wielu z nich, w razie utrzymujących się upałów już teraz np. skraca czas pracy. Widzą też inne rozwiązania: uważają, że najpierw należy zadbać o promowanie dobrych rozwiązań, opracować wytyczne i dobre praktyki, a dopiero w razie braku efektów - pomyśleć o ewentualnych zmianach w prawie. Inne kraje europejskie różnie poradziły sobie z tym zagadnieniem. Przykładowo, w Grecji, w sytuacji występowania fali upałów zalecane są następujące różne środki techniczne i organizacyjne: organizację czasu pracy poprzez planowanie przerw o odpowiedniej długości, planowanie prac wiążących się z dużym obciążeniem termicznym dla pracowników w okresach poza występowaniem szczytowych temperatur, zapewnienie chłodnej wody pitnej o temperaturze 10-15 °C czy odpowiedniego nakrycia głowy bądź środków ochrony skóry. W Hiszpanii z kolei, zaleca się wprowadzenie różnych środków ostrożności dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników w razie narażenia na wysokie temperatury. Są: dostarczanie wody i/lub chłodnych napojów izotonicznych, zapewnienie chłodnego miejsca na przerwy w pracy, zwiększanie liczby przerw i informowanie pracowników o konieczności korzystania z przerw, rotacje pracowników, zakaz pracy w pojedynkę. W dyskusji związkowej OPZZ udział brali przedstawiciele – eksperci z: Centralnego Instytutu Ochrony Pracy z Pracowni Obciążeń Termicznych, Departamentu Prawnego w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej oraz Departamentu Nadzoru i Kontroli z Głównego Inspektoratu Pracy. Rozmawialiśmy o wpływie wysokich temperatur na warunki pracy i obciążenie termiczne pracownika, pracy w wysokich temperaturach w świetle działania Państwowej Inspekcji Pracy oraz prawnych aspektach temperatur w miejscu pracy. W wypowiedziach partnerów instytucjonalnych zwrócono uwagę na wiele interesujących wątków związanych z wiodącym tematem dyskusji. Podkreślano, że temat jest bardzo złożony – nie tylko sama temperatura jest istotna, ale i wiele innych wskaźników wpływających na obciążenie cieplne i termiczne pracownika w procesie pracy. Są nimi m.in. ciężkość pracy, temperatura powietrza, używanie odzieży ochronnej przez pracownika. Zwrócono uwagę na konieczność zwiększenia roli oceny ryzyka zawodowego w ustalaniu pracy w komforcie cieplnym, uwzględnianie innych form organizacji pracy, zwiększenie roli konsultacji ze związkami zawodowymi i społecznych inspektorów pracy w ocenie warunków pracy. Związkowcy przytaczali szereg przykładów trudnych sytuacji związanych z przekraczaniem temperatur na stanowiskach pracy, nawet zagrażających zdrowiu i życiu pracowników. W najbliższym czasie OPZZ opracuje propozycje rekomendacje związkowe w zakresie regulacji maksymalnych temperatur w miejscu pracy, rozpoczynające dialog instytucjonalny w kierunku zmiany prawa. Zapis wideo konferencji można obejrzeć tutaj:

Czytaj więcej

20 czerwca 2023

Konferencja „Dialog społeczny w sferze publicznej”

Dialog społeczny i negocjacje zbiorowe są charakterystycznymi cechami wysoko rozwiniętego społeczeństwa demokratycznego. Dobrze rozwinięte relacje zbiorowe sprzyjają zwiększeniu wydajności pracy, zapewniają sprawiedliwość społeczną, wysoką jakość środowiska i demokrację w miejscu pracy. Niestety w Polsce na przestrzeni ostatnich lat widoczny jest pogłębiający się kryzys dialogu społecznego, a co za tym idzie i towarzyszących mu efektów na gruncie budowania relacji zbiorowych. Bezpośrednim odzwierciedleniem tego stanu jest niewielka liczba zawieranych układów zbiorowych pracy. Znikome zainteresowanie dialogiem społecznym w Polsce, w tym faktyczny zanik rokowań wielozakładowych, prowadzi do pytania o przyczyny takiego stanu, o czym dyskutowaliśmy podczas debaty zorganizowanej  13 czerwca wspólnie z ZNP i Instytutem Nauk Prawnych Uniwersytet Zielonogórski. Patronem wydarzenia było również Koło Naukowe Prawa Pracy "Opus per laborem". Dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w wydarzeniu. Szczególne podziękowania kierujemy też do panelistów za merytoryczną i wyczerpującą debatę: dr hab. Monice Gładoch, prof. ucz., Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, dr hab. Pawłowi Nowikowi, prof. ucz., Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, dr Jakubowi Szmitowi z Uniwersytetu Gdańskiego, dr hab. Łukaszowi Pisarczykowi, prof. ucz., Uniwersytetu Zielonogórskiego, Markowi Wójcikowi, pełnomocnikowi i ekspertowi ds. legislacyjnych w Związku Miast Polskich, Agacie Oklińskiej – zastępczyni Dyrektora Departamentu Dialogu i Partnerstwa Społecznego w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej, p. Katarzynie Galas - dyrektorowi Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy i Krzysztofowi Stradomskiemu – koordynatorowi ds. prawnych w Biurze Zarządu Głównego ZNP. Dziękujemy również Sławomirowi Broniarzowi, Prezesowi ZNP za powitanie uczestników i gościnę w siedzibie Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz red. Mateuszowi Rzemkowi z Dziennika Gazety Prawnej za moderację Panelu I. Zapis transmisji z Debaty dostępny TUTAJ: https://fb.watch/l9uAeVRl7L/

Czytaj więcej

16 czerwca 2023

Akademia Organizowania OPZZ – ruszyła trzecia tura

14 i 15 czerwca w Warszawie odbyło się szkolenie "Akademia Organizowania" dla członków związków zrzeszonych w OPZZ, realizowane już trzeci rok przy współpracy z Fundacją im. F. Eberta (FES). Warsztaty poprowadzili trenerzy z Centrum Organizowania Związków Zawodowych (COZZ). Była to już trzecia tegoroczna tura Akademii. W warsztatach w Hotelu Logos wzięło udział piętnaścioro związkowczyń i związkowców z różnych organizacji z całej Polski. Zajęcia poprowadzili doświadczeni szkoleniowcy Mariusz Skrzypek i Piotr Barański z COZZ, a nad przygotowaniem i przebiegiem wydarzenia czuwali Krzysztof Getka z FES oraz Maciej Zaboronek z OPZZ. Uczestnicy pod okiem trenerów omawiali problemy związane z organizacją pracowników oraz ich możliwe rozwiązania. Analizowano także przykłady podobnych sytuacji, nierzadko powtarzających się w różnych zakładach pracy, podobnie jak reakcje pracodawców, które bywają zbliżone i przewidywalne w różnych firmach. Szkolenie było też dobrą okazją do wymiany doświadczeń z faktycznych sytuacji zachodzących w miejscach pracy poszczególnych uczestników. Szkoleni zastanawiali się m.in. nad tym jak odpowiadać na najczęstsze pytania czy postawy potencjalnych związkowców takie jak: „co ja z tego będę miał?”, lub „i tak mnie obejmie to co wywalczycie”. Podobnie jak w przypadku możliwych reakcji pracodawców, także u pracowników – liczba popularnych pytań i postaw jest zazwyczaj ograniczona do kilku/kilkunastu – i można się do nich odpowiednio przygotować, aby lepiej organizować ludzi. Ważnym tematem była też kwestia osobistego kontaktu z pracownikami na tyle na ile to możliwe. Szczególnie po pandemii część pracy w niektórych firmach przeszła do sfery zdalnej, gdzie indziej z kolei międzyzakładowe związki mają członków w różnych lokalizacjach. Jednak najlepsze efekty skutecznego organizowania przynosi działalność twarzą w twarz, z dużym naciskiem na rozmowy o konkretnych problemach i odczuciach pracownika. Akademia przebiegła przy bardzo aktywnym udziale uczestników oraz solidnej dyskusji o możliwościach i potencjale pracy związkowej. Istotną kwestią było też rzeczywiste organizowanie członków związku tak, by dawać im faktyczne zadania i stymulować do działania, jednocześnie unikając sytuacji, w której związek opiera się na osobach zapisanych, ale biernych wobec jego działań. Kolejna cześć szkolenia odbędzie się w październiku. Do tego czasu piętnastka uczestników będzie miała okazję praktycznie zmierzyć się ze świeżo nabytymi metodami aktywizacji ludzi w swoich zakładach i podsumować je na następnym zjeździe. (MZ)

Czytaj więcej

16 czerwca 2023

RDS o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za 2022 rok

Rada Dialogu Społecznego na posiedzeniu 15 czerwca omówiła Sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 2022 r. To ustawowy obowiązek Rady, wynikający z przepisów prawa. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ W trakcie debaty Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych krytycznie oceniło przedłożony partnerom społeczny dokument wskazując na jego mankamenty. Piotr Ostrowski, przewodniczący OPZZ wskazał, że przyjęcie tarcz antyinflacyjnych było z pewnością konieczne, ale nie wszystkie cele udało się zrealizować z pozytywnym skutkiem. Wielu potrzebnych projektów - m.in. rekomendowanych przez OPZZ – rząd nie podjął. Wpłynęło to na naszą krytyczną ocenę podejmowanych przez rząd działań. Analiza Sprawozdania wskazuje, że procesy inflacyjne miały większy i negatywny wpływ na gospodarstwa domowe niż na budżet państwa i przedsiębiorstwa, które wyszły obronną ręką z perturbacji gospodarczych, a nawet zwiększyły zyski. Z sytuacją kryzysową świetnie poradził sobie budżet państwa, ale już nie pracownicy, szczególnie ci o najniższych dochodach. W 2022 roku zwiększyły się dochody budżetu państwa, a głównym ich źródłem były dochody podatkowe. Pomimo zjawisk kryzysowych wzrosły dochody podatkowe, głównie z CIT - u aż o 34% (r/r), co tylko utwierdza OPZZ w przekonaniu, że wysoka inflacja nie zaszkodziła firmom w stopniu, w jakim próbuje się to przedstawić. Wydatki budżetu były już jednak mniejsze od zaplanowanych. Ich udział w PKB wyniósł 16,8% i obniżył się w porównaniu z 2020 r. aż o blisko 5 p.p. Martwi fakt, że rząd redukuje w ujęciu realnym niektóre wydatki, szczególnie na usługi publiczne. Budżet 2022 roku pogorszył jakość życia pracujących, przede wszystkim z uwagi na wysoką inflację i spadek płac realnych. Nie zmniejszył dysproporcji dochodowych i nie zwiększył realnego dochodu rozporządzalnego. Dysproporcje dochodowe nie zmniejszyły się. Dane GUS świetnie to obrazują. W 2022 r. sytuacja materialna gospodarstw domowych realnie pogorszyła się, co wynikało z wysokiego poziomu inflacji. Bilans tej oceny jest negatywny. OPZZ oczekiwało większej pomocy państwa, np. wyższych wynagrodzeń w sektorze publicznym, pełnego odmrożenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych i zakresu wsparcia na miarę pomocy udzielonej firmom. Negatywne konsekwencje dla pracujących miały decyzje rządu w sprawie wynagrodzeń. Po uwzględnieniu inflacji przeciętna płaca w gospodarce narodowej była w 2022 roku realnie o 2,1% niższa niż przed rokiem. Spadły realne płace prawie we wszystkich sektorach gospodarki. Gdy wynagrodzenia realne pracowników spadały, zyski przedsiębiorstw rosły szybciej niż inflacja. Najbardziej ucierpiała jednak sfera budżetowa. Wynagrodzenia spadły w niej realnie o 5,3%. Skutek rządowej polityki jest taki, że nadal większość pracujących, pomimo obniżki podatków, nie może uznać swojego wynagrodzenia za godziwe. Tego niestety nie zmienił budżet roku 2022. zdjęcie: RDS/CPS Dialog

Czytaj więcej

16 czerwca 2023

Opiniujemy Założenia projektu budżetu państwa na rok 2024

Już niedługo Rada Dialogu Społecznego omówi Założenia projektu budżetu państwa na rok 2024. Przeprowadzi też debatę na temat wzrostu wynagrodzeń w sektorze publicznym oraz płacy minimalnej w kolejnym roku. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ Zgodnie z ustawą o Radzie Dialogu Społecznego strona rządowa, w terminie do dnia 15 czerwca każdego roku, kieruje założenia projektu budżetu państwa na rok następny do Rady Dialogu Społecznego w celu zajęcia stanowiska przez strony pracowników i strony pracodawców. Wczoraj rząd wywiązał się z tego obowiązku i zaprezentował partnerom społecznym Założenia projektu budżetu państwa na rok 2024. Wraz z nimi przekazał propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na kolejny rok oraz proponowaną wysokość płacy minimalnej. Właśnie teraz jest najlepszy moment, aby poinformować stronę rządowa o naszych oczekiwaniach. To od nas zależy, czy rząd usłyszał postulaty Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, dlatego zachęcamy wszystkich do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych i przekazania nam swoich uwag i propozycji. Ewentualne uwagi proszę kierować na adres: kusiak@opzz.org.pl Załączniki: Materiały dla RDS przyjęte przez RM Założenia i wskaźnik 2024 Zał.1 Wskaźnik wynagrodzeń w psb RDS Zał.1a Wynagrodzenia z roku 2023 pozostałych pracowników państwowej sfery budżetowej, nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń  Założenia projektu budżetu państwa na rok 2024 RDS Pismo do RDS ws. propozycji MW 2024 Zał.1 Tabl. Przeciętne miesięczne wydatki na 1 osobę w gospodarstwach domowych Zał. 2 Tabl. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej w 2022 r. (według sekcji PKD 2007) Zał. 3 Informacja Sygnalna - sytuacja gospodarstw domowych w 2022 r. Zał. 4 Sytuacja gospodarstw domowych w 2022 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych Zał. 5 Sytuacja społeczno-gospodarcza kraju w 2022 r.

Czytaj więcej

14 czerwca 2023

Uchylenie wygaszania emerytur pomostowych: postulat OPZZ tematem obrad w Sejmie

13 czerwca w sali konferencyjnej im. Jacka Kuronia w gmachu Sejmu RP odbyło się połączone posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Polityki Senioralnej. Porządek obrad obejmował rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3321). Ze strony Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych w posiedzeniu wzięli udział: wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce i przewodniczący branży Transport OPZZ Leszek Miętek oraz specjalistka ds. polityki społecznej OPZZ Katarzyna Duda. Katarzyna Duda, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Przedmiotowy projekt ustawy przewiduje wprowadzenie następujących zmian: Uchylenie wygasającego charakteru emerytur pomostowych. Zabezpieczenie w sprawach z zakresu prawa pracy dla pracowników podlegających szczególnej ochronie – na każdym etapie postępowania sąd na wniosek takiego pracownika będzie udzielał zabezpieczenia w postaci nakazania dalszego zatrudniania tego pracownika do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Obowiązek dalszego zatrudniania pracownika do czasu prawomocnego zakończenia postępowania – na wniosek pracownika (po I instancji). Wyłączenie kolejnego dodatku z wynagrodzenia minimalnego – tym razem dodatku za szczególne warunki pracy. Podwyższenie rocznego limitu odliczenia od dochodu wydatków z tytułu składki związkowej – z 500 do 840 zł. W czasie obrad posłanka Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (Lewica) wyraziła aprobatę wobec propozycji dotyczącej zwiększenia ochrony działaczy związkowych i zadała pytanie o to, czy przepisy te będą stosowane również do postępowań, które są aktualnie w toku. Posłanka Marzena Okła-Drewnowicz (Koalicja Obywatelska) zwracała uwagę na fakt, że przedmiotowa ustawa powinna być przedmiotem obrad w Komisji Dialogu Społecznego. Robert Lisicki z Konfederacji Lewiatan również zaapelował o skierowanie projektu ustawy do Rady Dialogu Społecznego.  Poseł Tadeusz Tomaszewski (Lewica) zapytał z kolei o wyjaśnienie odstąpienia Komisji od prac nad projektem ustawy w sprawie emerytur stażowych oraz o ewentualne plany pracy nad projektem. W planach pracy Komisji Polityki Społecznej i Rodziny Sejmu na luty br. było przewidziane procedowanie obywatelskiego projektu ustawy w sprawie emerytur stażowych i niepokojące jest niepodjęcie tego tematu przez Komisję. Wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin, chociaż wyraził dezaprobatę wobec trybu procedowania projektu ustawy, odniósł się pozytywnie do zamiaru realizacji postulatu OPZZ dotyczącego likwidacji wygasającego charakteru emerytur pomostowych poprzez przyznanie prawa do emerytury pomostowej także osobom, które pracowały w szczególnych warunkach po 31 grudnia 1998 roku. Zadał również pytanie o stan prac w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej nad przeglądem grup zaliczonych i pretendujących do wykazu prac o szczególnym charakterze, wyrażając przy tym oczekiwanie rychłej rewizji wspomnianego katalogu w zgodzie z oczekiwaniami grup zawodowych, które zaapelowały o ich ujęcie w katalogu. Połączone komisje, wobec braku sprzeciwu, jednogłośnie przyjęły poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych oraz niektórych innych ustaw. Posłem sprawozdawcą została poseł Bożena Borys-Szopa (PiS), która na posiedzeniu Sejmu w dniu 16 czerwca przedstawi Sprawozdanie z posiedzenia Komisji. Nagranie z wydarzenia dostępne TUTAJ

Czytaj więcej