Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Kraj

09 września 2024

Minimalne 2025: czy Rada Ministrów uwzględni przepisy ustawy?

Wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, wystąpiła w imieniu OPZZ do Prezesa Rady Ministrów w sprawie ustalenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r. zgodnego z przepisami ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W wyniku korekty prognozy inflacji dokonanej przez rząd w trakcie przygotowywania projektu ustawy budżetowej, z 104.1 proc. na 105,0 proc., zmieniła się podstawa do ustalenia wysokości płacy minimalnej w 2025 r. Wysokość płacy minimalnej w kolejnym roku powinna uwzględniać podwyższoną wysokość prognozowanej inflacji. Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu wprost wskazuje, że do ustalenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę należy wziąć prognozę inflacji przyjętą do opracowania projektu ustawy budżetowej a ta wynosi obecnie 105,0 proc. Na Radzie Ministrów spoczywa ustawowy obowiązek ustalenia wysokości płacy minimalnej na 2025 r. Na forum Rady Dialogu Społecznego nie doszło bowiem do uzgodnienia w tej sprawie. Rada Ministrów musi ogłosić wysokość płacy minimalnej do 15 września br. i ogłosić ją w drodze obwieszczenia w Monitorze Polskim. Podwyższenie przez rząd prognozy inflacji do 105,0 proc. ma także inny skutek wynikający z ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W przypadku, gdy prognozowany na kolejny rok wskaźnik cen wynosi co najmniej 105,0 proc. ustala się dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w kolejnym roku: od dnia 1 stycznia i od dnia 1 lipca. W rezultacie, po pierwsze, ustawowa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2025 r., w ujęciu średniorocznym, powinna uwzględniać prognozę inflacji służącą przygotowaniu ustawy budżetowej na kolejny rok (105,0 proc.) oraz wskaźnik weryfikacyjny. Po drugie, należy ustanowić dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej: od dnia 1stycznia i od dnia 1 lipca. OPZZ wskazało, że Rada Ministrów ma obowiązek ustalenia wysokości płacy minimalnej na kolejny rok zgodnie z zapisami ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Brak weryfikacji płacy minimalnej o nową prognozę inflację może spowodować, że zostanie ono podważone w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym i uznane za niekonstytucyjne. Pismo do Premiera RP (KP)

Czytaj więcej

05 września 2024

Rosnące napięcia w negocjacjach budżetowych: OPZZ walczy o 15% podwyżki

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) domaga się wzrostu wynagrodzeń w sektorze finansów publicznych na poziomie co najmniej 15%, uznając, że obecna propozycja rządu – zaledwie 5-procentowa podwyżka – jest niewystarczająca, aby poprawić warunki życia pracowników sfery budżetowej i jakość świadczonych usług publicznych. Tak skromna korekta płac (z 4,1%) może pogłębić istniejące napięcia społeczne, zamiast je złagodzić, dlatego rząd powinien zaakceptować związkową propozycję wzrostu płac na przyszły rok. Jest ona w pełni uzasadniona z ekonomicznego i społecznego punktu widzenia. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Dnia 4 września br. Zespół problemowy ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego pod przewodnictwem Leszka Miętka z OPZZ omówił projekt budżetu państwa na rok 2025 r. oraz projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025. W posiedzeniu udział wzięli m.in.: Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów oraz Katarzyna Nowakowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. OPZZ na posiedzeniu reprezentował Norbert Kusiak. W 2025 r., według rządu, nastąpi dalsze ożywienie gospodarcze – wzrost realnego PKB przyspieszy do 3,9%. Wpływ na to będą miały m.in. zwiększony napływ środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz wyraźne zwiększenie inwestycji militarnych. W przyszłym roku inwestycje prywatne i publiczne staną się dodatkowymi czynnikami wzrostu, obok nadal utrzymującej się wysokiej dynamiki spożycia prywatnego. Niestety w przyszłym roku wzrośnie inflacja konsumencka - wyniesie ona 5,0%, choć jeszcze w czerwcu br. rząd prognozował inflację na poziomie 4,1%. Głównym czynnikiem, który będzie wpływał na wzrost inflacji w ujęciu średniorocznym będzie wzrost regulowanych cen energii. Warto zauważyć, że rząd zweryfikował prognozę niektórych wskaźników makroekonomicznych, w tym PKB i inflacji. Na taką konieczność wskazywało OPZZ w trakcie czerwcowej debaty na temat Założeń projektu budżetu państwa. Biorąc pod uwagę wzrost prognozy inflacji, minister finansów zaproponował w projekcie budżetu zmianę wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej z 104,1% na 105,0%. OPZZ odrzuciło tę propozycję. Uważamy bowiem, że nie można mówić o wzroście gospodarczym, gdy wynagrodzenia pracowników sektora publicznego nie nadążają za realnymi kosztami życia. To musi się zmienić, jeśli zależy nam na stabilnym i zrównoważonym rozwoju. Dlatego w trakcie debaty OPZZ zwróciło uwagę na konieczność wprowadzenia zmian w projekcie budżetu, szczególnie w zakresie wynagrodzeń, i podtrzymało postulat co najmniej 15% podwyżki wynagrodzeń dla pracowników sfery budżetowej w 2025 r. Zgłosiło ponadto oczekiwanie, że rząd zwiększy poziom płacy minimalnej w związku ze zmianą wskaźnika inflacji. W trakcie debaty strony pracowników i pracodawców zgłosiły szereg pytań oraz wniosków. Strona rządowa udzieliła odpowiedzi na pytania zgłoszone m.in. przez OPZZ dotyczące wskaźników makroekonomicznych, w tym PKB i inflacji, średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego, wynagrodzeń, rent i emerytur, reguły wydatkowej, rynku pracy i zdrowia. Odpowiedzi rządu, że nie stać nas na wyższe podwyżki nie były przekonujące. OPZZ uważa, że bez znaczącego wzrostu płac pracowników sfery budżetowej nie można mówić o realnym wsparciu osób, które są fundamentem funkcjonowania państwa. Na obecnym etapie prac Zespołu nie zawarto kompromisu w sprawie projektu budżetu na rok 2025. Brak porozumienia w tak kluczowych kwestiach, jak wysokość wynagrodzeń w sektorze publicznym, rodzi pytania o dalsze losy negocjacji i możliwość zaostrzenia nastrojów społecznych. Projekt budżetu będzie teraz omawiany na posiedzeniu plenarnym RDS w dniu 9 września br. (nq)

Czytaj więcej

04 września 2024

Prognoza inflacji na 2025 r. w górę: co z płacą minimalną i płacami w budżetówce?

Rada Ministrów przyjęła wczoraj projekt ustawy budżetowej na rok 2025. Projekt trafi teraz do Rady Dialogu Społecznego, na forum której odbędą się konsultacje i negocjacje stanowiska strony społecznej w sprawie projektu. Zanim poznamy szczegóły dokumentu, które pozwolą nam go drobiazgowo ocenić, uwagę przykuła zmiana dotycząca prognozy dotyczącej przyszłorocznego wzrostu PKB (z 3,7% na 3,9%) oraz poziomu inflacji (z 4,1% na 5,0%), której dokonał rząd w porównaniu do Wieloletniego Planu Finansowego Państwa zmaja br. oraz Założeń projektu budżetu państwa na rok 2025 z czerwca br. Oznacza to, że stanowisko OPZZ dotyczące bardziej niekorzystnego od szacowanego przez rząd kształtowania się cen towarów i usług w kolejnym roku potwierdziło się. Warunki utrzymania się pracujących będą w przyszłym roku gorsze niż zakładano, bowiem koszty życia wzrosną mocniej. Dlatego między innymi, OPZZ proponował aby wzrost płacy minimalnej wynosił w kolejnym roku co najmniej 4650 zł a płace w sferze budżetowej wzrosły o nie mniej niż 15%. Niestety, wysokość płacy minimalnej, którą zaproponował rząd na 2025 r. w maju br. i utrzymał w sierpniu br. opierała się na prognozie inflacji wynoszącej 4,1%. Prognoza ta jest już nieaktualna wobec nowego szacunku przedstawionego przez Radę Ministrów w projekcie ustawy budżetowej (5,0%). Zatem rząd powinien konsekwentnie skorygować w górę propozycję płacy minimalnej na kolejny rok o co najmniej różnicę w prognozowanej obecnie przez siebie przyszłorocznej inflacji. OPZZ będzie domagał się podwyższenia wysokości płacy minimalnej w związku ze zmiana prognozy inflacji na kolejny rok. Przypomnijmy, że Rada Ministrów ma czas na ustalenie wysokości płacy minimalnej na 2025 rok do 15 września br. Taka korekta nie byłaby precedensem, zmiana prognozy inflacji w ciągu 2022 r. doprowadziła rząd do refleksji i dokonania podwyższenia wysokości płacy minimalnej na rok 2023 r. Zawiodły także informacje dotyczące planowanego wzrostu płac w sferze budżetowej. Przyjęty przez Radę Ministrów wzrost płac w sektorze finansów publicznych na poziomie prognozowanej inflacji (105,0%) oznacza brak realnych podwyżek w tym sektorze w kolejnym roku. Pracownicy mogą czuć się rozczarowani, bowiem dotychczasowy przebieg rozmów w Radzie Dialogu Społecznego pozwalał oczekiwać, że rząd pozytywnie odpowie na oczekiwania pracowników budżetówki sygnalizowane przez stronę społeczną od maja br. i przedstawi propozycję pozwalającą na realny wzrost wynagrodzeń w sektorze finansów publicznych. Tak się jednak nie stało. OPZZ będzie przekonywał rząd w trakcie prac Rady Dialogu Społecznego, że pracownicy sfery budżetowej powinni otrzymać w 2025 r. co najmniej 15% podwyżkę wynagrodzeń. (KP)

Czytaj więcej

26 sierpnia 2024

Poczta Polska: uderzenie w prawa pracowników

Spółka Poczta Polska S.A. jest od dłuższego czasu pogrążona w kryzysie finansowym, który negatywnie odbija się na warunkach pracy pracowników. Choć sytuacja wymaga współpracy strony społecznej i organów spółki, w ostatnich dniach doszło w Poczcie Polskiej S.A. do działań wymierzonych w prawa pracowników. Odwołano bowiem przedstawicieli pracowników, w tym reprezentanta Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, ze składu Rady Nadzorczej Poczty Polskiej S.A. Uchwała przyjęta przez Walne Zgromadzenie Poczty odwołująca przedstawicieli pracowników z organu nadzorczego spółki jest sprzeczna z przepisami regulującymi działalność tego podmiotu, godzi w prawa pracownicze i zasady dialogu społecznego. Dlatego wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, skierowała do Ministra Aktywów Państwowych wniosek o interwencję w tej sprawie, przywrócenie w spółce stanu faktycznego zgodnego z prawem i restytucję odwołanych przedstawicieli pracowników do składu Rady Nadzorczej Poczty Polskiej S.A. Poczta Polska S.A. jest podmiotem o strategicznym znaczeniu dla funkcjonowania państwa i jednoosobową spółką z udziałem Skarbu Państwa, w której Minister Aktywów Państwowych sprawuje nadzór właścicielski. Tym bardziej bulwersujące jest uderzenie w prawa pracowników do partycypacji w nadzorze nad spółką zagwarantowane w ustawie i statucie spółki. Dotychczas mechanizm polegający na wyborze i odwołaniu przez pracowników swojego przedstawiciela do rady nadzorczej spółek z udziałem Skarbu Państwa był powszechnie respektowany. Tymczasem w Poczcie Polskiej S.A. podjęto decyzję godzącą w zasady demokracji pracowniczej. W swoim wystąpieniu OPZZ podkreśliło, że prawo do powołania i odwołania swoich przedstawicieli w radzie nadzorczej Poczty Polskiej S.A. mają jedynie pracownicy spółki. Walne Zgromadzenie spółki i inne organy tego podmiotu powinny respektować to uprawnienie wynikające z przepisów prawa. Warto podkreślić, że pozbawienie przedstawicieli pracowników udziału w pracach Rady Nadzorczej Poczty Polskiej S.A. znacznie zmniejszy dostęp strony społecznej do informacji na temat funkcjonowania tego podmiotu oraz procesu jego restrukturyzacji, co utrudni uwzględnienie aspektu społecznego w procesie decyzyjnym dotyczącym jej dalszej działalności. Decyzje organów spółki w tym trudnym okresie będą zatem pozbawione równowagi między interesem ekonomicznym a społecznym, co doprowadzi do dalszego pogorszenia sytuacji społeczno-ekonomicznej Poczty Polskiej S.A. Niezbędne w związku z tym jest zastosowanie przez Ministra Skarbu Państwa uprawnień wynikających z nadzoru właścicielskiego nad spółką Poczta Polska S.A. celem przywrócenia w tym podmiocie stanu respektującego konstytucyjną zasadę dialogu i współpracy partnerów społecznych. (KP)

Czytaj więcej

21 sierpnia 2024

O sprawiedliwej transformacji w Ministerstwie Przemysłu

W Ministerstwie Przemysłu w Katowicach odbyło się spotkanie członków zespołu OPZZ ds. sprawiedliwej transformacji z minister Marzeną Czarnecką oraz przedstawicielami spółek skarbu państwa, samorządów i rządu. W czasie rozmów zaprezentowano propozycje strony pracowniczej w kontekście transformacji energetycznej oraz przestawiono kluczowe aspekty planów spółek skarbu państwa w tym zakresie.Maciej Zaboronek – Wydział Polityki Gospodarczej OPZZ W spotkaniu obok Minister Czarneckiej uczestniczyli także między innymi: prezes PGG Leszek Pietraszek, Prezes Węglokoksu Kraj Grzegorz Wacławek, prezes Zarządu Tauron Polska Energia Grzegorz Lot, prezes PKW S.A. Łukasz Deja, prezydent Bełchatowa Patryk Marjan, burmistrz Bogatyni Wojciech Dobrołowicz, Wicestarosta Zgorzelecki Mirosław Fiedorowicz oraz online przedstawiciele Ministerstwa Aktywów Państwowych i Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Stronę pracowniczą reprezentowali licznie zgromadzeni członkinie i członkowie zespołu OPZZ ds. sprawiedliwej transformacji. Spotkanie prowadził Artur Wilk jako przewodniczący zespołu OPZZ. Przypomniał stanowisko OPZZ ws. potrzeby ukształtowania strategii polityki przemysłowej kraju uwzględniającej także kwestię transformacji energetycznej i utrzymania w kraju kluczowych gałęzi produkcji (przesłane w kwietniu br. do premiera Donalda Tuska). Zasygnalizował też, że istnieją rozwiązania mogące ułatwić funkcjonowanie energetyki w najbliższych latach, będące jednocześnie korzystne dla pracowników sektora jak zapewnienie warunków dla istnienia bloków węglowych potrzebnych systemowi energetycznemu np. przez wprowadzenie rezerwy wirowej czy specjalnych taryf dla przemysłu ciężkiego. Minister Czarnecka zwróciła uwagę na fakt, że transformacja energetyczna jest w zakresie kompetencji kilku ministerstw i dotyczy wielu spółek skarbu państwa, co nie ułatwia dialogu na ten temat. Odpowiadała też na pytania dotyczące bieżących spraw prowadzonych przez ministerstwo, m.in. kwestię notyfikacji umów społecznych. Prezes Tauronu Grzegorz Lot zaznaczył, że jego spółka musi wypełnić wymóg dekarbonizacji oraz zapewnić dostawy energii ze źródeł niskoemisyjnych, bo takie jest rosnące zapotrzebowanie klientów. Chciałby przy tym zapewnić miejsca pracy zatrudnionym w Tauronie i umożliwić im przejście do innych części firmy w momencie wygaszania mocy węglowych, które jednak w najbliższych latach będą potrzebne i będą działać pod warunkiem utrzymania kontraktów na rynku mocy do roku 2028, a może na kolejne pojedyncze lata. Prezes PGG, Leszek Pietraszek, stwierdził, że w najbliższym czasie jego spółka będzie prezentować jak będzie wyglądało odejście od węgla i jak ma wyglądać długofalowy plan wydobycia. Podkreślił przy tym, że zamierza dochować zapisów umowy społecznej i zapewnić niezbędne dostawy węgla dla energetyki. Przedstawiciele samorządów Bełchatowa i zagłębia Turoszowskiego mówili o potrzebie wsparcia państwa w transformacji na poziomie lokalnym oraz o stworzeniu warunków do powstawania alternatywnych miejsc pracy w rejonach obecnie bardzo zależnych od produkcji energii z węgla. W tym samym tonie wypowiadali się przedstawiciele związków z powyższych regionów. Członkowie zespołu OPZZ zwracali uwagę m.in. na trudną sytuację przemysłu hutniczego, liczne niewiadome w procesie wydzielania aktywów węglowych ze spółek skarbu państwa, oraz na społeczną odpowiedzialność spółek w kontekście transformacji, która powinna brać pod uwagę nie tylko interes rynkowy i zysk pieniężny.

Czytaj więcej

09 sierpnia 2024

Seminarium dotyczące zatrudnienia migrantów w Polsce

8 sierpnia w siedzibie OPZZ odbyło się seminarium poświęcone kwestii zatrudnienia i ochrony praw migrantów przebywających w Polsce i poszukujących pracy. Wydarzenie, zorganizowane przez związki zawodowe, na które zaproszono przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności ekspertkę Annę Bobiw z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie, zgromadziło wielu uczestników zainteresowanych znalezieniem pracy i legalnym zatrudnieniem w Polsce. Seminarium składało się z trzech głównych bloków, z których każdy omawiał ważne aspekty zatrudnienia i ochrony praw pracowników. Tematy seminarium: Legalizacja zatrudnienia Pierwszy blok był poświęcony legalizacji zatrudnienia. Uczestnicy dowiedzieli się, co należy wiedzieć na samym początku zatrudnienia w Polsce. Wyjaśniono różnice między umową o pracę a umową cywilnoprawną oraz warunki ich zawierania. Szczególną uwagę poświęcono obowiązkom pracodawcy i pracownika oraz innym ważnym aspektom, które należy wziąć pod uwagę przy zatrudnieniu. Skargi Drugi blok dotyczył składania skarg w przypadku naruszenia praw pracowników. Eksperci wyjaśnili, kiedy i jak prawidłowo składać skargi oraz do kogo się zwrócić w przypadku naruszenia praw. Podano praktyczne przykłady i rekomendacje dotyczące ochrony swoich praw w miejscu pracy oraz skutecznej obrony swoich interesów. Agencje zatrudnienia Trzeci blok był poświęcony wyborowi wiarygodnych agencji zatrudnienia. Uczestnicy otrzymali porady dotyczące wyboru agencji, dowiedzieli się o usługach, które oferują, oraz jak mogą pomóc w znalezieniu pracy. Podkreślono znaczenie współpracy z licencjonowanymi i wiarygodnymi agencjami. Wnioski Seminarium stało się ważnym wydarzeniem dla migrantów w Polsce, w przeważającej większości obywateli Ukrainy, dostarczając im niezbędnych informacji i wsparcia dla pomyślnej integracji i zatrudnienia. Eksperci seminarium dołożyli wszelkich starań, aby stworzyć sprzyjające warunki dla rozwoju i ochrony praw migrantów. Dążymy do tworzenia warunków, w których pracownicy mogą się rozwijać i odnosić sukcesy!

Czytaj więcej

06 sierpnia 2024

Związkowcy i pracodawcy wspólnie protestują przeciwko próbie ograniczenia kompetencji RDS

Z inicjatywy OPZZ, strona pracowników i strona pracodawców Rady Dialogu Społecznego (RDS) przyjęła uchwałę, w której wyraża stanowczy sprzeciw wobec planowanego ograniczenia kompetencji RDS na rzecz nowo powstającej Rady Fiskalnej. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS z ramienia OPZZ Dzięki działaniom OPZZ pracodawcy i związkowcy przyjęli wspólną uchwałę mającą na celu zapewnienie, że Rada Dialogu Społecznego zachowa swoje uprawnienia i będzie mogła skutecznie reprezentować interesy wszystkich stron w procedurze budżetowej. Strony dialogu społecznego zaznaczają, że jedynie pełne poszanowanie kompetencji RDS może zagwarantować, że decyzje budżetowe będą transparentne i uwzględniać będą interesy szerokiego grona interesariuszy. Zgodnie z propozycją Ministra Finansów, Rada Fiskalna będzie odpowiedzialna za ocenę kluczowych dokumentów budżetowych, w tym projektu ustawy budżetowej, pod kątem zgodności z regułami fiskalnymi. Ponadto, jej zadania obejmą prowadzenie analiz, publikowanie raportów dotyczących finansów publicznych oraz aktywny udział w debacie publicznej. Niestety, Rada Fiskalna ma przejąć część kompetencji Rady Dialogu Społecznego w zakresie opiniowania projektu budżetu państwa. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ Pracodawcy i związkowcy z RDS w swojej uchwale uznali, że Rada Fiskalna i RDS powinny współistnieć i uzupełniać się. RDS odgrywa kluczową rolę w dialogu społecznym oraz w procedurze budżetowej, której nie można bagatelizować. Tworzenie Rady Fiskalnej nie powinno prowadzić do uszczuplenia kompetencji RDS, ponieważ to właśnie RDS jest najważniejszym forum reprezentowania interesów zarówno pracowników, jak i pracodawców. Pozbawienie RDS prawa do opiniowania założeń projektu budżetu państwa, jak proponuje Minister Finansów, znacząco ograniczy zakres dialogu między rządem, pracownikami i pracodawcami. Takie działanie marginalizuje wpływ RDS na kluczowe decyzje budżetowe, co stoi w sprzeczności z unijnymi regulacjami promującymi zwiększony udział partnerów społecznych w procesie decyzyjnym. Transparentność procesu budżetowego, której RDS jest gwarantem, musi zostać zachowana. Z pełną treścią uchwały strony pracowników i strony pracodawców RDS w sprawie projektu ustawy o Radzie Fiskalnej można zapoznać się TUTAJ (nq) 

Czytaj więcej

02 sierpnia 2024

Referendum Strajkowe w Poczcie Polskiej S.A.

Reprezentatywne organizacje związkowe działające w Poczcie Polskiej S.A. - OM NSZZ Solidarność Pracowników Poczty Polskiej oraz Związek Zawodowy Pracowników Poczty informują, iż 1 sierpnia 2024 podpisano międzyzwiązkowe porozumienie dotyczące przygotowania i przeprowadzenia referendum strajkowego w Poczcie Polskiej S.A., powołując równocześnie Główną Komisję Referendalną.  Przeprowadzenie referendum strajkowego planowane jest na:  9 wrzesień – 30 wrzesień 2024 r.  W sierpniu powołane zostaną Regionalne Komisje Referendalne (dalej: RKR), którebędą odpowiedzialne za przeprowadzenie referendum w swoim obszarze działaniawe wszystkich jednostkach organizacyjnych PP S.A. W ramach RKR powołanezostaną zespoły referendalne, które zgodnie z przygotowanym przez RKRharmonogramem będą przeprowadzały referendum strajkowe.  Dalsze ustalenia pomiędzy zainteresowanymi organizacjami związkowymi odbywaćsię będą w formie telekonferencji, a następnie będą komunikowane przez GłównąKomisję Referendalną.Referendum strajkowe jest zgodne z prawem i jest przeprowadzane zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Pracownikom biorącym udział w legalnym referendum strajkowym nie grożą żadne konsekwencje prawne i służbowe. 

Czytaj więcej

01 sierpnia 2024

Maksymalne temperatury w pracy – to postulat OPZZ !

                                        Postulat OPZZ o konieczności uregulowania maksymalnych temperatur w miejscu pracy i ich określenie w taki sposób, by chronić pracowników przez przegrzaniem – już niedługo doczeka się realizacji. Z zadowoleniem przyjęliśmy decyzję o podjęciu prac przygotowawczych w tej kwestii przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, CIOP, PIP i Instytut Medycyny Pracy w Łodzi. Sebastian Koćwin, wiceprzewodniczący OPZZRenata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Obecnie w przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy nie ma określonej maksymalnej temperatury, w której może być wykonywana praca. Regulacje prawne jasno określają, że pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom nieodpłatnie napojów chłodzących, jeżeli temperatura w pomieszczeniach, w których wykonują pracę przekracza 28°C lub na powietrzu, przy ponad 25°C. Dziś prawo nie formułuje jasnego przyzwolenia do rezygnacji z pracy przy danych warunkach atmosferycznych.  A pracodawcy także coraz częściej dostrzegają problem braku przepisów o maksymalnych temperaturach w pracy. Wielu z nich, w razie utrzymujących się upałów już teraz np. skraca czas pracy. Widzą też inne rozwiązania: uważają, że najpierw należy zadbać o promowanie dobrych rozwiązań, opracować wytyczne i dobre praktyki, a dopiero w razie braku efektów- pomyśleć o ewentualnych zmianach w prawie. Jak rozwiązać te dylematy - w ramach OPZZ zaczęliśmy prowadzić o tym dialog już 3 lata temu.Nasze postulaty dotyczące ,,(…) bardziej szczegółowego uregulowania warunków pracy w ekstremalnie wysokich temperaturach’’ w środowisku pracy, przyjęte zostały w Stanowisku Rady OPZZ 21 września 2021 r. Szukając sojuszników realizacji tego przedsięwzięcia, z inicjatywy wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina zwracaliśmy się do wielu instytucji; organizowaliśmy także szereg dyskusji, w tym jedną z ważniejszych: debatę związkowo – ekspercką, zorganizowaną w siedzibie OPZZ w czerwcu 2023 r. (link dla przypomnienia:Dialog ws. maksymalnych temperatur w pracy – rozpoczęty! | Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (opzz.org.pl).Nasza debata pod przekornym tytułem: ,,Maksymalna temperatura w miejscu pracy – czy to możliwe ?” miała za zadanie ocenić sprawczość tego pytania – czy jest to możliwe, a jeśli tak – jakimi sposobami określić górną granicę temperatury, bezpieczną i komfortową do pracy. Uczestnicy dyskusji niemal jednogłośnie zgodzili się, że potrzebne są normy prawne powszechnie obowiązujące, powiązane z promowaniem dobrych praktyk, w poszczególnych branżach i w zależności od stanowiska pracy.  Wypracowanie rozwiązań chroniących przed wysoką temperaturą w miejscu pracy trwa. Zgodnie z zapowiedziami ich wdrożenie i obowiązywanie będzie realne już w przyszłym sezonie letnim. OPZZ będzie aktywnie włączał się w uzgodnienia najlepszych dla pracowników rozwiązań. Obecnie można korzystać z materiałów informacyjnych: pakiet informacyjny MRP i PS pod nazwą: „DOBRY KLIMAT w PRACY” (do pobrania) materiał Centralnego Instytutu Ochrony Pracy ,,Naukowcy CIOP-PIB pomagają w ograniczaniu skutków nadmiernego obciążenia cieplnego pracowników’’ (do pobrania) (rg)

Czytaj więcej

01 sierpnia 2024

Nowe standardy płacowe w Polsce już niedługo

Zbliża się termin implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej do polskiego prawa. Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, nad którym pracuje strona rządowa, zakłada, że Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, wprowadzi niezbędne przepisy do 15 listopada 2024 r. Implementacja tych regulacji jest kluczowa, aby poprawić warunki życia i pracy, zmniejszyć nierówności płacowe oraz zapewnić godziwe wynagrodzenia dla pracowników w Polsce. Związki zawodowe odgrywają kluczową rolę w tym procesie, dlatego tak ważny jest ich udział w pracach legislacyjnych nad zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych od dawna zabiega o wprowadzenie nowych przepisów dotyczących płacy minimalnej, widząc w nich szansę na poprawę sytuacji pracowników w kraju. Współpracując z Europejską Konfederacją Związków Zawodowych, OPZZ aktywnie wpływało na kształtowanie polityk UE dotyczących wynagrodzeń. Dzięki naszym staraniom temat ten zyskał naznaczeniu, a wprowadzenie europejskich standardów płacowych stało się priorytetem. Zbliżający się termin wdrożenia europejskich przepisów jest wynikiem wieloletnich działań i determinacji OPZZ, które konsekwentnie dąży do wprowadzenia europejskich standardów płacowych. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zamieściła w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów informację o projekcie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Potwierdza to, że nasze wysiłki przyniosły efekty.  Zgodnie z nią projekt ustawy, nad którym obecnie pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Polska ma czas na implementację przepisów dyrektywy do dnia 15 listopada 2024 r. Projekt ustawy będzie przewidywał: 1) utrzymanie dwóch terminów zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, gdy prognozowany na rok następny wskaźnik cen wynosi co najmniej 105%; 2) wyznaczenie Rady Dialogu Społecznego jako organu doradczego w kwestiach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, w szczególności z jego ustalaniem i aktualizacją; 3) coroczną procedurę ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej. Zgodnie z projektem, wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie corocznie przedmiotem negocjacji prowadzonych w ramach RDS. Rada Ministrów przedstawia RDS do negocjacji propozycje wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę dla pracowników oraz minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych – w terminie do dnia 15 czerwca każdego roku. Negocjacje prowadzone będą przez 30 dni od dnia otrzymania propozycji i informacji. Jeżeli w tym terminie RDS nie uzgodni ww. wysokości gwarancji płacowych, wówczas decyzje w tym zakresie podejmie Rada Ministrów w drodze rozporządzenia. Ustalone przez Radę Ministrów wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej nie będą mogły być niższe niż zaproponowane RDS do negocjacji. Zgodnie z projektem ustawy Rada Ministrów, poza proponowaną na rok następny kwotą minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej, przedstawia RDS również szereg informacji o charakterze ekonomiczno-statystycznym. Dodatkowo w stosunku do obecnych przepisów przekazywana będzie również informacja o wartości referencyjnej oraz relacji propozycji wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku następnym do tej wartości. Ponadto, w roku aktualizacji zostanie również przekazana informacja o zastosowanej aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę; 4) utrzymanie co do zasady dotychczasowego mechanizmu ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Projektowane przepisy gwarantują coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Jednocześnie, jeśli w roku negocjacji wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I kwartale tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB. W przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, projekt przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego (zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim).  W stosunku do obecnie obowiązującego mechanizmu, proponuje się doprecyzowanie obliczania wskaźnika weryfikacyjnego. Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu z 2002 r. przewiduje, że wskaźnik weryfikacyjny otrzymuje się przez podzielenie wskaźnika cen w roku poprzednim przez prognozowany wskaźnik cen w roku poprzednim, w oparciu o który została określona propozycja wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę przekazana RDS do negocjacji. Należy jednak zauważyć, że prognozowany wskaźnik cen w roku poprzednim, w oparciu o który została określona propozycja wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę przekazana RDS do negocjacji, może się różnić od prognozowanego wskaźnika cen w roku poprzednim, w oparciu o który została ustalona ostateczna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. W celu ustanowienia bardziej miarodajnego wskaźnika weryfikacyjnego, projekt ustawy przewiduje, aby był on obliczany przez podzielenie wskaźnika cen w roku poprzednim przez prognozowany wskaźnik cen w roku poprzednim, w oparciu o który została ustalona wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Należy mieć jednocześnie na uwadze, że projekt ustawy przewiduje, iż w roku aktualizacji, przy ustaleniu wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, uwzględnia się także aktualizację minimalnego wynagrodzenia za pracę. Projekt zawiera również gwarancję utrzymania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę na poziomie obowiązującym w roku negocjacji, w przypadku gdyby w wyniku analizy kryteriów, na podstawie których przeprowadzana jest aktualizacja minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalono, że wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w ostatnich latach wzrastała szybciej, niż wynikałoby to z analizowanych kryteriów; 5) ustalenie wartości referencyjnej, która będzie stosowana do oceny adekwatności wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę; 6) aktualizację minimalnego wynagrodzenia za pracę co najmniej raz na 4 lata w oparciu o następujące kryteria: a) siłę nabywczą minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem kosztów utrzymania, b) ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, c) stopę wzrostu wynagrodzeń, d) długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany, e) relacji minimalnego wynagrodzenia za pracę do przeciętnego wynagrodzenia; 7) procedurę przeprowadzenia aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zgodnie z projektem ustawy, aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie dokonywać Rada Ministrów mając na uwadze stanowiska lub opinie strony pracowników i strony pracodawców RDS. Zgodnie z procedurą uzgadniania minimalnego wynagrodzenia za pracę na rok następny, Rada Ministrów w roku aktualizacji będzie przedstawiała RDS propozycję minimalnego wynagrodzenia za pracę, która będzie już uwzględniała zastosowaną aktualizację minimalnego wynagrodzenia za pracę; 8) procedurę sprawozdawczości. Do Komisji Europejskiej, co 2 lata, będą przekazywane następujące dane statystyczne i informacje: - poziom minimalnego wynagrodzenia za pracę, - odsetek pracowników objętych minimalnym wynagrodzeniem za pracę, - opis istniejących zróżnicowanych stawek i odliczeń, - powody wprowadzenia zróżnicowanych stawek i odliczeń, - odsetek pracowników objętych zróżnicowanymi stawkami, w miarę dostępności danych. Dane statystyczne i informacje powinny być, w miarę ich dostępności, zdezagregowane według płci, wieku, niepełnosprawności, wielkości przedsiębiorstwa i sektora; 9) wprowadzenie wynagrodzenia minimalnego za pracę jako wynagrodzenia zasadniczego; 10) podwyższenia kary za zaniżanie wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej oraz wprowadzenia kary za niewypłacanie wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej; 11) wprowadzenie nowych sankcji w Kodeksie pracy oraz Kodeksie karnym. Projekt ustawy wprowadza nowy typ przestępstwa oraz nowy typ wykroczenia, które związane są z naruszeniem prawa pracownika do wynagrodzenia za pracę, a także przewiduje naliczanie odsetek za nieterminowe wypłacenie należnych pracownikom wynagrodzeń. Ponadto, projekt przewiduje podwyższenie sankcji za wykroczenia przeciwko prawom pracownika; 12) pozostawienie dotychczas obowiązującego w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu z 2002 r. przepisu definiującego najniższe wynagrodzenie za pracę. Opracowano na podstawie informacji KPRM (nq)

Czytaj więcej