Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

02 października 2024

Kryzys w branży chemicznej i wyzwania budżetowe na 2025 rok

Podczas posiedzenia Zespołu OPZZ ds. Polityki Gospodarczej i Finansów Publicznych w dniu 26 września br. omówiono kryzys w Grupie Kapitałowej Grupa Azoty, projekt ustawy budżetowej na 2025 rok a także skutki powodzi dla PKB oraz inflacji. Członkowie Zespołu podkreślili potrzebę pilnych działań rządu, aby zapewnić stabilizację w kluczowej dla polskiej gospodarki branży chemicznej oraz wsparcie pracowników w obliczu nadchodzących wyzwań wynikających z powodzi. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Podczas posiedzenia Zespołu OPZZ ds. Polityki Gospodarczej i Finansów Publicznych omówiono sytuację przedsiębiorstw w kontekście kondycji branży chemicznej i hutniczej oraz projekt ustawy budżetowej na 2025 rok. Posiedzeniu przewodniczył Zygmunt Mierzejewski ze Związku Zawodowego Inżynierów i Techników. Członkowie Zespołu przeanalizowali katastrofalną sytuację Grupy Kapitałowej Grupa Azoty, największego producenta na krajowym rynku nawozowym i jednej z kluczowych grup kapitałowych branży nawozowo-chemicznej w Europie. Zwrócono uwagę na potrzebę pilnej interwencji rządu w celu uzdrowienia sytuacji Grupy oraz zachowania miejsc pracy. W szczególności podkreślono znaczenie współpracy z partnerami społecznymi Grupy Azoty, aby znaleźć rozwiązania, które mogą przyczynić się do poprawy kondycji finansowej firmy. Członkowie Zespołu zaapelowali o pilne zwołanie Zespołu Trójstronnego ds. Branży Chemicznej w celu omówienia bieżącej sytuacji społeczno-ekonomicznej w Grupie Kapitałowej Grupa Azoty oraz podjęcia pilnych decyzji, które mogą przyczynić się do wsparcia i stabilizacji tej kluczowej dla polskiej gospodarki branży. W drugiej części posiedzenia dyskutowano o projekcie budżetu państwa na rok 2025. Podczas obrad poruszono również skutki powodzi oraz ich wpływ na PKB i inflację. Choć rząd zakłada optymistyczny scenariusz rozwoju na przyszły rok, szkody wywołane przez powódź mogą istotnie wpłynąć na te prognozy, zarówno w zakresie dochodów budżetowych, jak i ogólnej kondycji gospodarczej, w tym wskaźników makroekonomicznych. Zwrócono uwagę na to, że w obecnej sytuacji kluczowe jest zapewnienie odpowiednich środków na wsparcie obywateli oraz odbudowę infrastruktury, co pomoże uniknąć eskalacji problemów społecznych i gospodarczych. Krytycznie oceniono zaproponowany wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w 2025 r. na poziomie 5 procent oraz dyskutowano na temat postępującego spłaszczenia wynagrodzeń w kontekście projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Omówiono także propozycje podatkowe OPZZ dotyczące zwiększenia kwoty wolnej od podatku, waloryzacji progów podatkowych, wprowadzenia nowych stawek podatku PIT oraz podniesienia pracowniczyc kosztów uzyskania przychodu. (nq) 

Czytaj więcej

01 października 2024

Coroczna konferencja Europejskich Rad Zakładowych

Członkowie europejskich rad zakładowych, specjalnych grup negocjacyjnych, eksperci i związkowcy zebrali się na dorocznej konferencji zorganizowanej przez Europejską Konfederację Związków Zawodowych, która odbyła się w dniach 26 i 17 września w Brukseli. Dyskusja koncentrowała się na treści i procedurze legislacyjnej  w Unii Europejskiej dotyczącej rewizji Dyrektywy o Europejskich Radach Zakładowych. Wśród kwestii omawianych na spotkaniu znalazły się przepisy odstraszające pracodawców i nadużywanie przez nich klauzul poufności, a także potrzeba posiadania przez członków ERZ instrumentu ochrony prawnej, dostęp do szybkiej ścieżki postępowania sądowego, przeniesienie ciężaru kosztów prawnych na kierownictwo firmy oraz rezygnacja z wyjątków i zwolnień. Podczas konferencji położono nacisk na demokrację w miejscu pracy jako część europejskiego modelu społecznego oraz na wspieranie zwiększonej zdolności partnerów społecznych do promowania dialogu społecznego( jako kluczowego elementu leżącego u podstaw konkurencyjności UE (nie zapominając o pracownikach). Podniesiono kwestię demokratycznego uczestnictwa pracowników w miejscu pracy przekładającego się na większe zaangażowanie i wydajność, a także potrzebę uświadomienia pracodawcom nacisku na szkolenie pracowników w celu wyeliminowania luk w umiejętnościach (jako korzyści dla pracodawców). Innymi ważnymi elementami konferencji były wnioski dotyczące potrzeby zapewnienia szkoleń dla europejskich rad zakładowych, aby wiedziały, jak korzystać z dyrektywy, wzajemnej wymiany doświadczeń i walki ze skrajną prawicą. Europejska Konfederacja Pracowników Transportu przedstawiła opracowany przez siebie przewodnik, zatytułowany „Jak radzić sobie z ponadnarodową restrukturyzacją”, który został zaprezentowany podczas konferencji. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z nim klikając na link: https://restructuring-navigator.eu/pl

Czytaj więcej

01 października 2024

OPZZ apeluje o wyższe limity zwolnień podatkowych dla ofiar powodzi

W związku z trwającymi pracami nad rządowym projektem specustawy powodziowej Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych OPZZ wniosło zwiększenie limitu nieopodatkowanej pomocy ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) oraz funduszy związków zawodowych. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W ocenie OPZZ, w obliczu powodzi, która dotknęła terytorium południowo-zachodniej Polski, konieczne jest zwiększenie pomocy udzielanej poszkodowanym, Powódź spowodowała ogromne straty materialne i poważne konsekwencje dla pracowników oraz ich rodzin. W takiej sytuacji szybka i adekwatna pomoc finansowa może znacząco złagodzi skutki katastrofy. Obecnie obowiązujące przepisy, zwalniające z podatku dochodowego od osób fizycznych zapomogi wypłacane z  Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w związku z indywidualnymi zdarzeniami losowymi lub klęskami żywiołowymi, stanowią istotny instrument wsparcia dla pracowników. Niemniej jednak, regulacje te nie są wystarczające, aby w pełni zabezpieczyć interesy pracowników w sytuacjach nadzwyczajnych. Zasadne jest zatem rozszerzenia tego rozwiązania poprzez zmianę przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących pomocy udzielanej z ZFŚS i funduszy związków zawodowych. W tym celu OPZZ zaproponowało zwiększenie limitu zwolnienia podatkowego, o  którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z 1 000 zł do 2 000 zł w odniesieniu do uzyskanych w 2024 r. oraz 2025 r. świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67, tj. świadczeń rzeczowych (niebędących bonami, talonami lub innymi znakami uprawniającymi do ich wymiany na towary lub usługi) oraz świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w  całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Uważamy ponadto, że należy zwiększyć 1000 zł do 3 000 zł limit zwolnienia w odniesieniu do uzyskanych w 2024 i 2025 r. zapomóg, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 9a, tj. zapomóg innych niż wymienionych w  art. 21 ust. 1 pkt 26, wypłacanych z funduszy zakładowej lub międzyzakładowej organizacji związkowej pracownikom należącym do tej organizacji. Warto także odnotować, że w przypadku poważnych strat, jakie niesie za sobą powódź, pomoc materialna z ZFŚS, choć istotna, jest ograniczona ze względu konieczność uwzględniania wielu innych potrzeb socjalnych pracowników. Dlatego też wsparcie ze strony związków zawodowych, które mogą działać bardziej elastycznie, staje się kluczowe w takich przypadkach. Aktualny limit zwolnienia podatkowego (art. 21 ust. 1 pkt 9a) dla zapomóg, innych niż wymienione w pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wypłacanych przez związki zawodowe wynosi 1000 zł rocznie. Mimo że jest to znacząca kwota, w sytuacjach takich jak powódź, gdy pracownicy ponieśli ogromne straty materialne, jest ona zdecydowanie niewystarczająca. Zwiększenie tego limitu pozwoliłoby związkom zawodowym szybciej i efektywniej udzielać pomocy, bez obciążania pracowników dodatkowymi kosztami podatkowymi. Bez podniesienia limitów zwolnienia podatkowego, związki zawodowe nie będą w stanie zapewnić wystarczającej i adekwatnej pomocy swoim członkom, co ogranicza ich zdolność do skutecznego reagowania. Zwiększenie wsparcia z ZFŚS oraz funduszy związkowych jest szczególnie ważne również ze względu na zbliżające się święta. W okresie tym pracodawcy i  związki zawodowe częściej niż zwykle decydują się na wsparcie materialne pracowników, przyznając różnego rodzaju świadczenia socjalne, takie jak bony, paczki czy dodatkowe świadczenia pieniężne. OPZZ uważa, że podniesienie limitów nieopodatkowanych zapomóg związkowych i świadczeń z ZFŚS w okresie powodzi, jest uzasadnione, aby skutecznie wesprzeć pracowników. Niezależnie od powyższego, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowychzaproponowało zwiększenie wysokości nieopodatkowanej pomocy udzielanej z innych źródeł niż ZFŚS oraz funduszy związków zawodowych, na podstawie art.  21  ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku zapomóg otrzymywanych w związku z indywidualnymi zdarzeniami losowymi, klęskami żywiołowymi, długotrwałą chorobą lub śmiercią, a także na podstawie art.  21  ust. 1 pkt 78 lit. b, dotyczącego dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do 18. roku życia. (nq)

Czytaj więcej

25 września 2024

Obrady branży przemysł OPZZ: upominamy się o politykę gospodarczą

10 września w Tychach odbyło się posiedzenie Rady Branży Przemysł Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, której przewodniczącym jest Mirosław Grzybek szef Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników w Polsce. W godzinach dopołudniowych członkowie branży na zaproszenie Bolesława Klimczaka przewodniczącego Związku Zawodowego „Metalowcy” FCA Poland mieli okazję zapoznać się z procesem produkcji samochodów w tyskiej fabryce Stellantisa, gdzie obecnie z linii montażowych zjeżdża Fiat 600, Jeep Avenger oraz Alfa Romeo Junior w wersjach z silnikami spalinowymi, hybrydowymi i elektrycznymi. W posiedzeniu uczestniczyło kierownictwo OPZZ Piotr Ostrowski przewodniczący, Barbara Popielarz wiceprzewodnicząca, a także Wiesława Licha przewodnicząca Federacji NSZZ Przemysłu Lekkiego prof. dr hab. Paweł Soroka koordynator Polskiego Lobby Przemysłowego, a także wiceprzewodniczący Federacji: Artur Jacek Wilkoń, Grzegorz Bor, Patryk Wiśniewski i szef rady okręgu śląskiego Piotr Kursatzky. Witając w Stellantisie dyrektor tyskiej fabryki Tomasz Gębka zaprezentował zakład, który do końca sierpnia 2024 roku wyprodukowała ponad 12 mln 936 tys. samochodów, a wszystko zaczęło się w 1971 roku od Syrenki. W podziękowaniu za możliwość wejścia i zaznajomienia się z procesem produkcji samochodów przewodniczący Piotr Ostrowski i Mirosław Grzybek wręczyli dyrektorowi drobne upominki. Następnie uczestnicy spotkania przeszli do hali spawalni, a później na halę montażową gdzie mogli zobaczyć końcowy efekt pracy ludzi i robotów. Po południu rozpoczęły się obrady branży, które otworzył Mirosław Grzybek dziękując za liczne przybycie na to ważne spotkanie podczas którego omówione zostaną najważniejsze problemy przemysłu w naszym kraju, w tym sektora automotive i hutnictwa. Wstępu do tematyki gospodarczej dokonał prof. Paweł Soroka przedstawiając założenia rozwoju kraju w oparciu o tzw. Centralny Okręg Przemysłowy 2 przygotowane przez Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego. - Działamy społecznie od 31 lati jesteśmy niezależni od jakichkolwiek wpływów. Naszym patronem jest premier okresu międzywojennego Eugeniusz Kwiatkowski, który potrafił skupić ludzi ponad podziałami, które w ówczesnej Polsce były dość wyraźne, dla dobra krajowej gospodarki. Problemem z jakim przychodzi się nam mierzyć, to brak polityki gospodarczej, długofalowej polityki dającej impuls do rozwoju i budowania PKB. Dlaczego polityka gospodarcza jest tak ważna? Dobrym przykładem są Chiny, które w ostatnich dziesięcioleciach rozwijały takową poprzez skupianie najważniejszych gałęzi gospodarczych w swoim kraju i rozwijając je. Dziś państwo to jest wiodącym graczem na arenie międzynarodowej i największym exporterem – mówił profesor przechodząc do historii przełomu lat 90. i wyprzedaży państwowego majątku. - Ważne aby w kraju wytwarzać produkt finalny i to we wszystkich gałęziach przemysłowych. To on daje największą wartość dodaną. Idea COP 2 to odpowiedź na bieżące wyzwania: zagrożenie wojenne, walkę pomiędzy Chinami i USA, rozwój sztucznej inteligencji, który jest szansą ale i zagrożeniem. Nowy COP według nas powinien być rozproszony po całym kraju i oparty na nowoczesnych technologiach z uwzględnieniem ścisłej współpracy na linii polska nauka – przemysł – dodał szef Polskiego Lobby Przemysłowego. Mirosław Grzybek wyraził ubolewanie, że od czasów transformacji ustrojowej kolejne rządy nie miały jasnej wizji rozwoju gospodarki krajowej. Chcemy wraz z OPZZ przekonać decydentów, aby podjęli się opracowania długofalowej polityki gospodarczej dla dobra przemysłu i ludzi w nim pracujących. Przewodniczący OPZZ potwierdził, że centrala od lat zwraca uwagę na brak decyzyjności w poszczególnych ministerstwach, które powinny być kreatorem zmian i polityki gospodarczej kraju. W imieniu Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych zadeklarował wsparcie dla działań ukierunkowanych na rozwój przemysłu. Następnie prowadzący spotkanie szef Federacji ZZ Metalowców i Hutników zaprezentował najważniejsze wyzwania stojące przed sektorem automotive i hutnictwem związane z transformacją i przechodzeniem na zeroemisyjność. Do najważniejszych zaliczył zakaz produkcji samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku, a także przechodzenie na piece elektryczne i DRI przy produkcji stali, co w obecnych uwarunkowaniach i cenach energii elektrycznej w Polsce jest nie realne. Artur Jacek Wilkoń wiceprzewodniczący Federacji i przewodniczący ZZ Pracowników Huty Łabędy stwierdził: Hutnictwo przeżywa ogromny kryzys. Huta Łabędy, która należy do Grupy Węglokoks i jest cenionym producentem obudów górniczych na dzień dzisiejszy nie ma większych problemów, ale produkcja w przeciągu ostatnich 5 lat jest o połowę niższa. - Przed naszym zakładem, ogromne wyzwanie związane z wygaszeniem kopalń. Do tego dochodzi opieszałość brukselskich urzędników. Dziś nie jesteśmy jako kraj, jako Unia Europejska w stanie konkurować ze stalą z Chin, Indii, Rosji czy Ukrainy. Obecne obciążenia związane z ochroną środowiska tak chętnie nakładane na przemysł doprowadzają do zamykania zakładów – mówił Artur Jacek Wilkoń. Mirosław Grzybek przedstawił projekt dokumentu przyjętego przez Kongres EKZZ w którym czytamy: „polityka przemysłowa powinna gwarantować, że europejskie przedsiębiorstwa będą w stanie konkurować z dużymi korporacjami z Chin, czy Stanów Zjednoczonych. Zaangażowanie związków zawodowych jest jednak konieczne, abyzapewnić integralność terytorialną, tak aby główne europejskie firmy nie były zlokalizowane w kilku kluczowych okręgach przemysłowych, ale były rozproszone w różnych krajach i regionach Europy”. Dokument ten wskazuje, że warunkiem koniecznym sukcesu reindustrializacji jest czysta, niezawodna i przystępna cenowo energia elektryczna oraz silna rola państwa i władz publicznych. Autorzy opracowania zwrócili uwagę, że przemysł w Europie odpowiedzialny jest za 36 milionów miejsc pracy. W żywej dyskusji poruszono sprawy wyprzedaży majątku, czego dobitnym przykładem jest FŁT Kraśnik, gdzie właścicielem są Chińczycy. Podczas sprzedaży fabryki łożysk obiecywali oni milionowe inwestycje, a obecnie zakład pracuje na półwyrobach sprowadzanych z zakładów w Chinach.

Czytaj więcej

25 września 2024

Zespół problemowy ds. ochrony pracy OPZZ ocenia PIP

                    Ocena Sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz współdziałania branżowych i regionalnych struktur organizacji związkowych OPZZ była głównym przedmiotem dyskusji podczas posiedzenia Zespołu problemowego ds. ochrony pracy OPZZ. Obradom przewodniczył Grzegorz Pawlak, przy współudziale wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina oraz członka Rady Ochrony Pracy z rekomendacji OPZZ Michała Lewandowskiego. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ OPZZ corocznie dokonuje analizy nieprawidłowości w obszarze prawnej ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, wynikających z działań kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy. Oceniając skuteczność działalności inspekcji pracy w wielu obszarach – kontrolnych czy prewencyjnych, członkowie zespołu reprezentujący różne branże gospodarki i zakłady pracy, zwracali uwagę na perspektywę zarówno zakładową, jak i branżową czy regionalną. Omówiliśmy także najważniejsze aspekty z działań kontrolnych i prewencyjnych inspekcji pracy w 2023 r. zawartych w sprawozdaniu inspekcji. Zwraca uwagę wciąż wiele powtarzających się corocznie nieprawidłowości czy wykroczeń przeciwko prawom pracownika, ale także fakt, iż większość z przeprowadzonych ponad 61,7 tys. kontroli stanowią tzw. kontrole skargowe – było ich ok. 43 tys. Podczas dyskusji wskazywano, iż na szczeblu zakładowym organizacje związkowe znacznie krytyczniej oceniają współdziałanie z organami inspekcji pracy, podkreślając m.in.: przypadki łamania przez inspektorów pracy ustawowego obowiązku informowania organizacji związkowych i społecznych inspektorów pracy o prowadzonej u pracodawcy kontroli, uniemożliwiając im uczestniczenie w działaniach inspekcyjnych czy podsumowaniu kontroli. Wysoko została oceniana działalność prewencyjna i szkoleniowa inspekcji pracy oraz współpraca w konkursach i konferencjach.Członkowie zespołu podkreślali powtarzający się od lat trend niedofinansowania tej instytucji, które corocznie powinno wzrastać w sposób adekwatny do wyzwań związanych z działalnością ustawową inspekcji oraz koniecznością utrzymania wysoko kwalifikowanej kadry inspektorskiej. Niestety tak się nie dzieje, poziom wynagrodzeń na stanowiskach inspektorskich wciąż stanowi główną barierę w pozyskiwaniu nowych pracowników. Pomimo wielu znaczących efektów działań kontrolnych skutecznie przeciwdziałających nieprawidłowościom w zakładach pracy - skala wykazanych naruszeń to jedynie mały ułamek patologii istniejących i utrzymujących się na rynku pracy, bowiem kontrole inspekcji pracy obejmują rocznie jedynie ok. 6 proc. podmiotów. Stąd pojawiły się w dyskusji postulaty o konieczności przedstawienia przez kierownictwo inspekcji pracy kierunku rozwoju tej instytucji, uwzględniającego racjonalne wykorzystanie obecnych i przyszłych zasobów kadrowych, jak i poziom finansowania.Rozmawialiśmy także o konieczności wzmocnienia w praktyce ustawowego obowiązku o udostępnianiu wniosków pokontrolnych z przeprowadzonej kontroli w zakładzie pracy związkom zawodowym i społecznym inspektorom pracy – często się zdarza, że są one pobieżne, bądź strona społeczna jest pomijana w podsumowaniu kontroli. Obecny na posiedzeniu zespołu członek Rady Ochrony Pracy Michał Lewandowski przedstawił ostatnie działania Rady wraz z przyjętymi stanowiskami odnośnie zmian klimatycznych i wysokich temperatur w miejscu pracy, jak i opinię Rady o sprawozdaniu z działań kontrolnych PIP. Wiceprzewodniczący Sebastian Koćwin zapoznał zebranych z bieżącymi przedsięwzięciami podejmowanymi przez OPZZ w zakresie polityki społecznej, budżetowej jak i pracami legislacyjnych z udziałem OPZZ odnośnie renty wdowiej czy świadczeń emerytalno – rentowych. Wnioski z posiedzenia zespołu będą uwzględnione w Stanowisku Rady OPZZ odbywającej się w dniu 25 września br. poświęconej m.in. ocenie Sprawozdania i współpracy PIP z OPZZ, z udziałem Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego.W posiedzeniu zespołu uczestniczyli: Renata Górna i Michał Polakowski z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ.

Czytaj więcej

24 września 2024

Reaktywacja Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia

                           Długo oczekiwane przez stronę społeczną posiedzenie Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia odbyło się, na nasz wniosek, po ponad 4 miesiącach. To nowe, niestety, niechlubne otwarcie dotychczas systematycznego i skutecznego dialogu społecznego w obszarze ochrony zdrowia. Rozmawialiśmy o płacach, szpitalnictwie i zmianach w systemie refundacji leków. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Kwestia braku zwoływania posiedzeń Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia była przedmiotem interwencji strony społecznej w ramach Rady Dialogu Społecznego, szczególnie w ostatnich 2 miesiącach; ostatnie spotkanie zespołu odbyło się 14 maja br. Pomimo lipcowych uzgodnień Prezydium Zespołu, strona rządowa Ministerstwa Zdrowia nie reagowała na nasze wnioski. Podobnie bez reakcji pozostał list skierowany w lipcu br. przez stronę pracodawców i pracowników do Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny o spotkanie. Brak dialogu branżowego i otwartości Ministerstwa Zdrowia na zwoływanie posiedzeń już obecnie powoduje wiele niepokojów społecznych, związanych z docierającymi medialnymi informacjami o ustaleniach podejmowanych w obszarze reformy szpitalnictwa czy dyskusjach wokół przyszłości ustawy o najniższych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia. Powyższa krytyka na spadek zainteresowania strony rządowej pracami Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia została szeroko przedstawiona wiceministrowi zdrowia Jerzemu Szafranowiczowi, współprzewodniczącemu zespołu odpowiedzialnego za dialog społeczny. Wiceminister zapewnił o powrocie do intensyfikacji posiedzeń, jak też o obecności minister Izabeli Leszczyny na następnym posiedzeniu zespołu. W części posiedzenia dotyczącej propozycji Ministerstwa Zdrowia zmian systemowych w szpitalnictwie – strona społeczna bardzo krytycznie odniosła się do trybu konsultowania prezentowanych propozycji. Głównym źródłem informacji są media branżowe, resort omawia założenia reformy szpitali wyłącznie z przedstawicielami pracodawców. Jako OPZZ negatywnie oceniliśmy marginalizację spraw pracowniczych w dyskusji nad zmianami, wskazaliśmy na konieczność włączenia strony związkowej w prace nad reformą oraz rzetelne konsultacje projektu ustawy o szpitalnictwie, która nie została przekazana stronie związkowej do opiniowania. Ministerstwo przekazało ogólne informacji o dobrowolnym charakterze reformy, zaplanowanych środkach finansowych z KPO na cele restrukturyzacji szpitali (1,2 mld zł). Obecne zadłużenie placówek szpitalnych to ponad 20 mld zł i jest to skala rosnąca w skali kwartału o każde, dodatkowe 600 mln. Prace nad zmianami sektora szpitali są w toku, zapadła decyzja o włączeniu strony społecznej w spotkania organizowane z dyrektorami szpitali i samorządowcami. Wdrażanie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych to temat wielowątkowy. Dyskusja koncentrowała się wokół obecnej realizacji wypłaty wzrostu wynagrodzeń waloryzowanych w lipcu br., jak i projektu obywatelskiego, nad którym prace zakończyła sejmowa Podkomisja nadzwyczajna. Obecna na posiedzeniu Trójstronnego Zespołu przewodnicząca Podkomisji posłanka Elżbieta Gelert zadeklarowała otwartość na propozycje Trójstronnego Zespołu odnośnie nowelizacji i dalszego udoskonalania przepisów ustawy. Jako OPZZ zwróciliśmy uwagę na szereg wątków, jak np. brak stanowiska rządu do procedowanego projektu, brak gwarancji finansowych, niejasności i sprzeczne informacje odnośnie przyszłości ustawy (pojawiają się informacje medialne o zawieszeniu jej obowiązywania) czy dalszy tryb pracy w parlamencie w sejmowej Podkomisji. Wiceminister wskazał, że nie są podejmowane żadne decyzje odnośnie zamrażania czy eliminowania ustawy z porządku prawnego, choć w ocenie strony społecznej zbyt często pojawiają się te wątki w czasie spotkań dotyczących reformy szpitalnictwa z samorządowcami. Temat ustawy jest ciągły i będzie kontynuowany na każdym posiedzeniu zespołu. Na zakończenie omówiono planowane zmiany w zakresie refundacji leków. Ustalono także zwołanie Prezydiów obu zespołów: Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Branżowego Trójstronnego Zespołu ds. Pomocy Społecznej. Kolejne posiedzenie rozpocznie tematyka przygotowania do Prezydencji Polski w UE w pierwszym półroczu 2025 r. w obszarze ochrony zdrowia oraz stan planowanych, aktualnych prac legislacyjnych resortu zdrowia. Posiedzenie prowadziła przewodnicząca Maria Ochman (strona związkowa, NSZZ ,,S”); obecni byli przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Agencji Oceny Technologii medycznych i Taryfikacji. OPZZ reprezentowali: członkowie - dr Tomasz Dybek (OZZ Pracowników Fizjoterapii) i Maria Miklińska (Federacja ZZPOZ i PS) oraz eksperci: Renata Górna (centrala OPZZ), Barbara Sobucka (uzdrowiska), Karolina Bukowska – Strakowa (diagności) i Sławomir Makowski (psychologowie).                    

Czytaj więcej

24 września 2024

Szkolenie OPZZ z cyklu „ABC PIP-u” Część 3: „Tworzenie zakładowych źródeł prawa pracy"

Szkolenie online z cyklu „ABC PIP-u” Część 3: "Tworzenie zakładowych źródeł prawa pracy w kontekście roli i kompetencji działaczy związkowych" Omówione zostaną zagadnienia takie jak: a) znaczenie regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania i regulaminu premiowania oraz zfśs w funkcjonowaniu zakładu pracy; b) uprawnienia informacyjne związków zawodowych w trakcie negocjacji; c) procedura negocjacyjna nad regulaminem pracy; d) procedura negocjacyjna związana z wprowadzeniem regulaminu wynagradzania lub premiowania; e) aspekt regulaminów nagradzania – czy są potrzebne; f) negocjacje poświęcone regulaminowi zfśs; g) wejście w życie nowych postanowień regulaminowych, h) wprowadzanie w życie zmian wprowadzonych w regulaminach – aspekt porozumień zmieniających, wypowiedzeń zmieniających. Prelegentem/-ką będzie ekspert/-ka z Państwowej Inspekcji Pracy. środa, 16.10.2024 godzina: 08:00 – 15:00

Czytaj więcej

19 września 2024

Nowe zasady ustalania płacy minimalnej

Temat projektu regulacji dotyczących płacy minimalnej był przedmiotem obrad Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego w dniu 18 września br. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W trakcie prac Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych, którym przewodniczył Leszek Miętek z OPZZ omówiono przedstawiony przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o płacy minimalnej. Projekt ten, podobnie jak obowiązujące obecnie przepisy, zakłada coroczną procedurę ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Nowe regulacje gwarantują, że minimalne wynagrodzenie będzie corocznie wzrastać co najmniej w tempie odpowiadającym prognozowanemu wzrostowi cen towarów i usług konsumpcyjnych. Dodatkowo, w przypadku gdy minimalne wynagrodzenie za pracę jest niższe niż połowa przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w pierwszym kwartale danego roku, gwarantowany wzrost zostanie zwiększony o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB. Projekt przewiduje także ustalenie orientacyjnej wartości referencyjnej na poziomie 55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, która będzie podstawą do corocznej oceny wysokości minimalnego wynagrodzenia. Jednym z nowych rozwiązań w projekcie jest weryfikacja minimalnego wynagrodzenia co najmniej raz na cztery lata, z uwzględnieniem takich kryteriów jak siła nabywcza, koszty utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń, ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń, a także długoterminowe zmiany produktywności oraz relacja minimalnego wynagrodzenia do przeciętnego wynagrodzenia. Projekt ustawy przewiduje również powołanie nowego organu doradczego, który będzie wspierał Radę Ministrów w kwestiach związanych z ustalaniem i aktualizacją minimalnego wynagrodzenia za pracę. Tym organem ma być Rada Dialogu Społecznego. W projekcie znalazł się także od dawna postulowany przez OPZZ zapis, aby wynagrodzenie zasadnicze pracownika nie mogło być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Zmiana ta ma na celu zapewnienie sprawiedliwszego i bardziej przejrzystego systemu wynagradzania oraz przywrócenie motywacyjnego charakteru składnikom wynagrodzenia, takim jak dodatek funkcyjny, premia, nagroda, dodatek specjalny i inne. Obecnie składniki te często służą jedynie uzupełnieniu wynagrodzenia do poziomu minimalnego, co powoduje, że tracą one swoją funkcję jako gratyfikacja za dodatkowe obowiązki, doświadczenie zawodowe czy osiągnięcia w pracy. Podczas obrad zarówno strona pracowników, jak i pracodawców zgłosiły szereg pytań i zastrzeżeń dotyczących projektu ustawy, zwłaszcza w kwestiach związanych z aktualizacją minimalnego wynagrodzenia, wskaźnikami jego oceny, a także ustanowieniem Rady Dialogu Społecznego jako organu doradczego. Strony wyraziły również odmienne opinie na temat ustanowienia płacy zasadniczej i likwidacji wyłączeń dodatków do minimalnego wynagrodzenia. (nq)

Czytaj więcej

18 września 2024

Centralne Obchody Europejskiego Dnia Maszynisty Kolejowego 2024

16 września swoje święto obchodzi grupa zawodowa maszynistów. Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce (ZZM) w tym roku obchodzi również 105 rocznicę założenia i 35 rocznicę reaktywacji związku. Tegoroczne Centralne Obchody Europejskiego Dnia Maszynisty Kolejowego zorganizował w Warszawie. Uroczystości rozpoczęły się w siedzibie ZZM na warszawskim Ursusie odsłonięciem przez rodzinę pamiątkowej tablicy pamięci Wojciecha Marszałkiewicza, zasłużonego działacza związku. Druga część odbyła się w klimatycznych, przyjaznych wnętrzach Stacji Muzeum w Warszawie. Spotkanie rozpoczęło się projekcją filmu stworzonego na okazję obchodów 100 lecia ZZM w 2019 roku mówiącego blaskach i cieniach zawodu maszynisty i roli związku w codziennym życiu jego członków. Korzystając z przywileju gospodarza jako pierwszy przemawiał prezydent Związku Leszek Miętek. W swojej przemowie mówił o maszynistach, w służbie kierujących się dewizą ZZM „Niech nas łączy honor i więź zawodowa”, a których związek jednoczy pod swoim sztandarem. Ludziach, których łączy nie tylko wykonywana praca, ale i bezcenne wartości, takie jak patriotyzm, etos zawodowy, poczucie misji i wykonywania pożytecznej służby. Wspomniał, że w trudnych czasach nadal jednak z nadzieją oczekują na rozwój polskiej kolei. Życzenia maszynistom złożyli przybyli licznie na zaproszenie związku goście m.in. z UTK jego Wiceprezes Kamil Wilde, z Ministerstwa Infrastruktury Sekretarz Stanu Piotr Malepszak, Przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski. Nie zabrakło przybyłych licznie przedstawicieli władz spółek kolejowych oraz współpracujących i zaprzyjaźnionych z ZZM firm. Następnie grupę maszynistów uhonorowano odznaczeniami resortowymi „Zasłużony dla Transportu RP” i „Zasłużony dla Kolejnictwa”, a także związkowymi „Zasłużony dla ZZM”. W obchodach Dnia Maszynisty udział brali m.in. przedstawiciele władz państwowych i samorządowych, prezesi przewoźników kolejowych. W Polsce Dzień Maszynisty obchodzony jest od 1996 roku. Inicjatorem święta branżowego był Autonomiczny Europejski Związek Zawodowy Maszynistów (ALE). ZZM jest w nim zrzeszony od 1991 roku, a funkcję wiceprezydenta organizacji europejskich maszynistów pełni obecnie Polak Leszek Miętek.

Czytaj więcej

18 września 2024

Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Administracji Rządowej

Al.. Niepodległości 100 02-514 Warszawa

Czytaj więcej