16 lipca 2024
Rada Dialogu Społecznego nie zdołała osiągnąć porozumienia w sprawie Założeń projektu budżetu państwa na 2025 r. Nie udało się również wypracować kompromisu w kluczowych dla pracowników kwestiach dotyczących podwyżek w sferze budżetowej, wzrostu płacy minimalnej oraz rent i emerytur w 2025 r. Istnieje jednak szansa na wyższy wzrost płac w sektorze publicznym.Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki SpołecznejNorbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W dniu 15 lipca br. w siedzibie Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego w Warszawie odbyło się posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego. Partnerzy społeczni negocjowali porozumienie w sprawie Założeń projektu budżetu państwa na rok 2025. Dyskusję zdominowały kwestie związane ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2025 r., jak również średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej na rok 2025. Przedmiotem debaty była ponadto przyszłoroczna waloryzacja rent i emerytur. Strona pracodawców podczas debaty wskazała na zagrożenia związane z podwyżką płacy minimalnej dla przedsiębiorstw, podkreślając jej relację do płacy przeciętnej. Postulowała także zmianę algorytmu kształtującego płacę minimalną w związku z koniecznością implementacji dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Unii Europejskiej. Pracodawcy przekonywali związki zawodowe do poparcia rządowej propozycji wzrostu płacy minimalnej. Warto podkreślić, że pracodawcy zauważyli konieczność zwiększenia nakładów na wynagrodzenia w sferze publicznej o 7,9%, zgadzają się tym samym ze stanowiskiem związków zawodowych, które również podkreślają pilną potrzebę zwiększenia środków przeznaczonych na wynagrodzenia pracowników sektora publicznego. Strona związkowa zaprezentowała wspólne stanowisko w sprawie wzrostu wynagrodzeń oraz rent i emerytur. W dyskusji związkowcy odrzucili ofertę pracodawców dotyczącą podwyżek w sferze budżetowej (7,9 proc.) i zażądali wzrostu o 15 proc. Negatywnie zaopiniowali również propozycje pracodawców i strony rządowej, aby płaca minimalna wyniosła od 1 stycznia 2025 r. 4626 zł. Skrytykowali także rządową propozycję podwyżek w sferze budżetowej o 4,1 proc. W tej sytuacji o podwyżkach płac zdecyduje samodzielnie rząd. Jedyną dobrą informacją jest zapowiedź zmiany stanowiska rządu w sprawie wysokości wynagrodzeń w sferze budżetowej. W przyszłym roku wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej będzie wyższy niż 4,1 proc. – zapowiedział Andrzej Domański, minister finansów. „Jest dla mnie kluczowe, aby realna wartość wynagrodzeń w sferze budżetowej była co najmniej utrzymana. Dlatego, mając na względzie propozycje partnerów społecznych Rady Dialogu Społecznego oraz przebieg negocjacji w trakcie prac Zespołu ds. Budżetu, Wynagrodzeń i Świadczeń Socjalnych Rady, zaproponuję Radzie Ministrów potencjalną zmianę, czyli podwyższenie wskaźnika, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych” - powiedział minister finansów podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Piotr Ostrowski, przewodniczący OPZZ, wskazał w dyskusji, że praca nie jest towarem i dlatego OPZZ nie zgadza się z rządową propozycją płacy minimalnej w 2025 r. Zaapelował, aby minimalne wynagrodzenie nie było jedynie na poziomie ustawowego minimum oraz aby wyłączyć wszystkie dodatki z wynagrodzenia minimalnego. W opinii OPZZ największą bolączką sfery budżetowej jest spłaszczenie wynagrodzeń. Dlatego propozycja rządu, aby wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej wyniósł 104,1%, czyli tyle, ile wynosi planowana na 2025 r. inflacja, nie może zostać zaakceptowana przez OPZZ. Ta propozycja spowoduje, że różnice płac pomiędzy sferą publiczną a produkcyjną zwiększą się, co prowadzi do pogłębienia nierówności dochodowych. Zdaniem OPZZ odpowiedzią rządu na spłaszczanie płac nie powinna być jednak rezygnacja z podwyższania płacy minimalnej, lecz wzrost nakładów na usługi publiczne. OPZZ wyraziło żądanie, aby w przyszłym roku wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej był wyższy i wyprzedzał wzrost płacy minimalnej, tak aby zrekompensować wciąż wysoką inflację. W części posiedzenia poświęconej dyskusji o zwiększeniu wskaźnika waloryzacji emerytur i rent z FUS w 2025 r. OPZZ podtrzymało negatywną ocenę propozycji strony rządowej pozostawienia wskaźnika waloryzacji na ustawowym minimum wynoszącym 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 roku. Rządowa propozycja oznacza, że wskaźnik waloryzacji emerytur i rent wyniesie nie mniej niż 106,78 proc. OPZZ wskazało argumenty przemawiające za przyjęciem wyższego wskaźnika waloryzacji, m.in.: spadającą relatywną do przeciętnego wynagrodzenia wartość emerytur i rent w kolejnych latach, wydłużenie średniego dalszego trwania życia w tablicach ogłoszonych przez Główny Urząd Statystyczny w marcu 2023 roku mający wpływ na niższą wysokość emerytur przyznawanych od kwietnia 2023 roku czy rosnący odsetek emerytur wyliczanych według nowych zasad. Podkreśliło także, że gospodarstwa emeryckie dysponują niższym niż inne kategorie gospodarstw domowych przeciętnym miesięcznym dochodem rozporządzalnym na osobę, najgorzej także subiektywnie oceniają swoją sytuację materialną. Stąd OPZZ ponownie przypomniało postulat o konieczności zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent o co najmniej 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę w roku 2024. Strona rządowa podtrzymała swoje stanowisko, ostatecznie wskaźnik waloryzacji na 2025 rok zostanie ogłoszony do 24 lipca br. Głos w dyskusji w części dotyczącej płac zabierali: Urszula Woźniak, wiceprezes ZNP oraz Elżbieta Aleksandrowicz, przewodnicząca Rady OPZZ Branży Usługi Publiczne. (rg) (nq)
Czytaj więcej
14 lipca 2024
Emerytury stażowe są zaplanowane w pracach Komisji Polityki Społecznej i Rodziny na ostatnim, lipcowym posiedzeniu Sejmu. To odpowiedź na wniosek OPZZ przypominający o projekcie ustawy OPZZ i Lewicy odnośnie emerytur stażowych, nad którym prace legislacyjne wciąż nie zostały rozpoczęte. Oznacza to, że już za kilka dni czeka nas debata nad jednym z priorytetowych postulatów OPZZ. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny na posiedzeniu 11 lipca br., przyjmując plan pracy do końca bieżącego roku, nie uwzględniła inicjatywy dotyczącej emerytur stażowych. Przypomnijmy, że pierwsze czytanie projektu OPZZ i Lewicy (poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw w celu wprowadzenia emerytury stażowej – druk nr 187) miało miejsce 8 lutego br. Projekt, wraz z podobną inicjatywą obywatelską NSZZ ,,S’’ został skierowany do prac w komisji, ale od lutego br. nie zostały podjęte nad nim prace. Stąd OPZZ ponownie przypomniało o tym postulacie. W odpowiedzi, przewodnicząca komisji posłanka Katarzyna Ueberhan zwróciła uwagę, że ,,(…) nie jest tak, że nic się nie dzieje w sprawie emerytur stażowych. Sekretariat komisji dysponuje obszerną korespondencją i zakresem dokumentacji w tej sprawie i cały czas trwają prace nad tym projektem, by mogły one ruszyć z miejsca. Nie ma też potrzeby uzupełniania planu pracy komisji, bo ma on charakter ramowy; w pierwszej kolejności priorytet tematyki komisji wynika z prac Sejmu - a to jest projekt ustawy, który przeszedł przez pierwsze czytanie i został do komisji już skierowany. Został także zaplanowany do dalszych prac na koniec lipca br. w ramach komisji. W komisji zaczniemy prace prawdopodobnie od renty socjalnej przy następnym posiedzeniu Sejmu; emerytury stażowe zaplanowane zostały na koniec tego posiedzenia Sejmu. Zaproszenia zostaną przesłane w najbliższym czasie, będą też umieszczone na stronie komisji przy planowanych pracach komisji (...)’’ /skrótowa wypowiedź przewodniczącej. OPZZ oczekuje na konkretny termin i dzień posiedzenia komisji.Ostatnie przed wakacjami, 16 posiedzenie Sejmu rozpoczyna się we wtorek 23 lipca i potrwa do piątku, 26 lipca. Ważną jest także informacja, że 23 lipca br. o godz. 10.00 zostanie rozpatrzone na Sali plenarnej Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny dotyczące wprowadzenia renty wdowiej.
Czytaj więcej
09 lipca 2024
OPZZ stanowczo potępia działania zarządu spółki PKP CARGO S.A., które mogą zagrażać prawom pracowniczym naruszając interesy zatrudnionych oraz zagrażają stabilności firmy. Apelujemy o szacunek dla praw pracowniczych oraz oczekujemy działań zachowujących równowagę między interesami firmy i pracowników, podjętych w ramach dialogu społecznego. Prezydium OPZZ w pełni solidaryzuje się i wspiera działania organizacji związkowych zrzeszonych w OPZZ w strukturach spółki PKP CARGO S.A. Obrona praw pracowniczych i dbanie o słuszne interesy zatrudnionych są dla nas zawsze priorytetem. Stanowisko Prezydium OPZZ do pobrania TUTAJ Napisaliśmy pismo do Pana Premiera Donalda Tuska z nadzieją na zainteresowanie się przedstawioną sprawą i pomoc w tej niezwykle trudnej sytuacji. Pismo do pobrania TUTAJ
Czytaj więcej
08 lipca 2024
Posiedzenie Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych RDS w dniu 4 lipca br. poświęcono kilku ważnym zagadnieniom, w tym najważniejszego dla środowiska górniczego OPZZ – rozpatrzeniu problemu zaliczania do okresu pracy górniczej dni zwolnienia z pracy w związku z honorowym dawstwem krwi. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ OPZZ wniosło na posiedzenie Zespołu wieloletni postulat środowiska górniczego, zgłaszany przez Związek Zawodowy Górników w Polsce, a dotyczący braku zaliczania do okresu pracy górniczej dni, w których pracownik uzyskał zwolnienie z pracy w związku z honorowym oddawaniem krwi. Obecni na posiedzeniu przedstawiciele ZZG wskazywali na konieczność wyeliminowania niejasnych, obowiązujących uregulowań prawnych, dotyczących uprawnień dawców krwi – ustawa w tym względzie powinna wskazywać wprost, że dni wolne od pracy udzielone przez pracodawcę w związku z honorowym krwiodawstwem zostaną zaliczone do okresów pracy górniczej, o której mowa w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Obecnie, każdorazowe zwolnienie z pracy przez osobę wykonującą pracę górniczą jest równoznaczne z tym, że okres uzyskanego zwolnienia jest przez krwiodawcę „odpracowany”, gdyż nie zostanie wliczony do okresu uprawniającego do świadczeń emerytalnych – jest to sprzeczne z ideą zachęcania krwiodawców do oddawania krwi.Postulat związkowców z OPZZ został przychylnie przyjęty do dalszych prac, zarówno przez stronę pracodawców, jak i rządową. Prace będą kontynuowane, a OPZZ i ZZG w Polsce jako wnioskodawcy przedstawią projekt stanowiska do dalszych prac w zespole. Przedmiotem prac zespołu była także dyskusja nad postulatem wyłączenia obowiązku odprowadzania składki na ubezpieczenie społeczne zleceniobiorców do 26 roku życia uczących się – w tym temacie także podjęto uzgodnienie dalszych prac zespołu. Wstępnie przyjęto także od dawna oczekiwany przez OPZZ projekt stanowiska strony społecznej Zespołu w sprawie określenia kierunku rozwiązywania problemu w zakresie emerytur pomostowych; głosowanie stanowiska odbędzie się w formule zdalnej z uwagi na brak qworum po stronie pracodawców. Stronę rządową w posiedzeniu reprezentował Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski. Ze strony OPZZ, na czele z wiceprzewodniczącym Sebastianem Koćwinem, w posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Związku Zawodowego Górników w Polsce i eksperci z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ.(rg) zdjęcia: źródło / dzięki uprzejmości CPS Dialog
Czytaj więcej
25 czerwca 2024
25 czerwca odbyło się kolejne posiedzenie Komisji Polityki Senioralnej OPZZ, której pracami kieruje Przewodniczący Jerzy Wiśniewski. W posiedzeniu wziął udział Sebastian Koćwin, wiceprzewodniczący OPZZ – opiekun Komisji. Uczestniczki i uczestnicy spotkania dyskutowali o miejscu osób starszych w społeczeństwie oraz o polityce społeczno-ekonomicznej obecnego rządu dotyczącej tej grupy. Podczas spotkania padło wiele propozycji zmian zarówno na poziomie centralnym jak i lokalnym, które mogłyby poprawić sytuację osób starszych. Dyskutowano także o działaniach w ramach struktur OPZZ, które pozwolą na uwzględnienie w większym stopniu potrzeb osób starszych. Wiceprzewodniczący Koćwin zaprezentował stanowisko OPZZ w kluczowych kwestiach polityki społecznej takich jak emerytury pomostowe, emerytury stażowe czy renta wdowia oraz przedstawił plany OPZZ na najbliższe miesiące. W spotkaniu wziął udział Michał Polakowski z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ.
Czytaj więcej
19 czerwca 2024
W dniu 19 czerwca br. odbyło się posiedzenie Rady OPZZ, podczas którego omówiono kilka istotnych kwestii. Pierwszym punktem było powołanie Komisji Mandatowej, Komisji Uchwał i Wniosków. Dyskutowano także na temat obszarów współpracy pomiędzy OPZZ a Ministerstwem Sprawiedliwości, w czym uczestniczył Dariusz Mazur, Podsekretarz Stanu. W trakcie spotkania omówiono i podjęto uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji planu przychodów i preliminarza wydatków na działalność statutową OPZZ za rok 2023. Poruszono także kwestie dotyczące założeń projektu budżetu państwa na 2025 r., propozycji średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2025 oraz informacji o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych, które stanowią podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2025. Przedstawiono również propozycje Rady Ministrów dotyczące wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2025 r.
Czytaj więcej
14 czerwca 2024
W siedzibie OPZZ odbyło się kolejne, cykliczne posiedzenie Zespołu ds. ochrony pracy OPZZ. Omówiono aktualne problemy w obszarze bezpieczeństwa pracy, wyzwania związkowe na najbliższe miesiące w tym obszarze oraz współpracę z Radą Ochrony Pracy. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Zespół ds. ochrony pracy to ciało opiniodawczo – doradcze w sprawach dotyczących współdziałania i wymiany doświadczeń w zagadnieniach dotyczących problematyki prawnej ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Zespół w bieżącej kadencji OPZZ działa pod przewodnictwem Grzegorza Pawlaka (OPZZ ,,Konfederacja Pracy’’). Kwartalne spotkania służą w szczególności analizie sytuacji w branżach i zakładach pracy, pod względem przestrzegania praw pracowniczych i współdziałania z organami Państwowej Inspekcji Pracy, a także realizacji postulatów programowych OPZZ w obszarze bezpieczeństwa pracy. Podczas bieżącego spotkania dyskutowano o trudnej sytuacji w wielu branżach odnoszącej się głównie do łamania praw pracowniczych i związkowych, jak i konieczności wzmocnienia dialogu społecznego ze stroną związkową z inspektorami pracy. Ocena współpracy to także stały punkt corocznych posiedzeń gremiów statutowych OPZZ i PIP – spotkanie takie w roku bieżącym będzie odbywało się z udziałem nowego Głównego Inspektora Pracy – kandydatem na to stanowisko jest Pan Marcin Stanecki, obecny dyrektor Departamentu Prawa pracy w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Najważniejsze bieżące działania i aktywność OPZZ omówił wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin, podkreślając kontynuację inicjatyw OPZZ w obszarze bezpieczeństwa pracy, jak m.in. konieczność wprowadzenia zmian prawnych w zakresie maksymalnych temperatur w środowisku pracy, wzmocnienie medycyny pracy czy zdrowia psychicznego pracowników. Znaczącą część dyskusji poświęcono na wypracowanie zasad współpracy zespołu z Radą Ochrony Pracy – członek ROP z rekomendacji OPZZ Michał Lewandowski przedstawił najważniejsze działania i plany Rady w roku bieżącym. Wśród nich znalazły się także istotne dla OPZZ zagadnienia, jak np. zmiany klimatyczne w kontekście bhp, ochrona pracy obcokrajowców, czynniki psychospołeczne w środowisku pracy, wsparcie możliwości zatrudnienia nieformalnych opiekunów osób niesamodzielnych, jak i tematy związane z działalnością inspekcji pracy, w tym projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na 2025 r. czy sprawozdanie z działalności PIP za rok 2023. Uzgodniono współpracę zespołu z członkiem Rady zarówno w kwestiach skargowych, jak i podejmowania interwencji w istotnych dla OPZZ sprawach. Członkowie zespołu omówili także zasadność powołania sekcji prewencji wypadkowej w ramach prac zespołu, ze względu na istotność tematu, jak i niejednoznaczność statystyk wypadkowych w sprawozdawczości publicznej. Temat będzie kontynuowany na kolejnych posiedzeniach. Kolejne posiedzenie zespołu odbędzie się we wrześniu i będzie poświęcone w szczególności ocenie sprawozdania z działalności PIP za 2023 rok. (rg)
Czytaj więcej
12 czerwca 2024
Rada OPZZ Branży Handel, Usługi, Kultura i Sztuka zwróciła się do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego o podjęcie działań mających na celu przeprowadzenie kompleksowego audytu w Bibliotece Narodowej – ze szczególnym uwzględnieniem kwestii pracowniczych oraz relacji strony pracodawcy ze stroną społeczną. Pismo w całości do pobrania TUTAJ
Czytaj więcej
10 czerwca 2024
OPZZ gościło niemiecką Społeczną Radę Doradczą ,,Sozialbeirat’’ funkcjonującą od 1958 r. jako ciało doradcze parlamentu i rządu federalnego w Niemczech w sprawach emerytalnych. Wymiana doświadczeń funkcjonowania obu systemów zabezpieczenia emerytalnego: polskiego niemieckiego była przedmiotem dyskusji podczas spotkania w dniu 7 czerwca br. Renata Górna, Dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Sozialbeirat to ważne gremium, którego podstawowym zadaniem jest opiniowanie corocznego sprawozdania rządu federalnego w Niemczech dotyczącego zabezpieczenia emerytalnego, jak i doradztwo w obszarze problematyki emerytalnej. Organ ten składa się z 12 członków, z czego: w równej liczbie, po 4 reprezentuje pracowników i pracodawców, pozostali - to naukowcy z wydziałów ekonomii i nauk społecznych oraz niemieckiego banku centralnego. Spotkanie służyło wymianie doświadczeń i wyzwań związanych z funkcjonowaniem systemu emerytalnego w Polsce i Niemczech. Wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin przedstawił działania związkowe OPZZ w obszarze emerytur stażowych, pomostowych, renty wdowiej oraz sytuacji na rynku pracy i zmian demograficznych. Polską perspektywę uzupełniliśmy informacją o wyzwaniach demograficznych, ubezpieczeń chorobowych i aktywności związkowej w tych obszarach. Warto podkreślić, że w Niemczech funkcjonuje trójfilarowy system emerytalny, składający się z obowiązkowej emerytury państwowej, emerytur pracowniczych i emerytur prywatnych. Od 2023 r. wiek emerytalny będzie podnoszony o dwa miesiące każdego roku, aż do 2031 r., kiedy to obowiązkowy wiek emerytalny dojdzie do 67 lat. Niemieckich gości interesowały dodatkowo związkowe działania dotyczące umów o pracę i składek na ubezpieczenia społeczne, jak i wdrożenie i funkcjonowanie Pracowniczych Planów Kapitałowych. Oprócz członków Rady w spotkaniu związkowym delegację dopełniali przedstawiciele Biura Friedrich -Ebert Stiftung w Polsce: dyrektor dr. Max Brändle oraz Katarzyna Duda, pracownik naukowy fundacji. W spotkaniu brali udział także udział eksperci z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ: Renata Górna i Michał Polakowski.
Czytaj więcej
06 czerwca 2024
W dniach 15-19 kwietnia 2024 we włoskim mieście Florencja odbyła się trzecia(ostatnia) część szkolenie „Young European Trade Union Leaders”. Jest to europejski program szkoleniowy dla młodych liderów związkowych, który ma na celu przygotowanie ich do najwyższych odpowiedzialności w ruchu związkowym. Skoncentrowany na wymiarze europejskim, stanowi istotny krok we wzmacnianiu społecznego wymiaru Unii Europejskiej. Uczestnicy korzystają z debat, pracy grupowej i wizyt studyjnych, prowadzonych przez wielokulturowy zespół trenerów. Szkolenie toniezrównane możliwości dla młodych aktywistów, by rozwijać się i uczyć w wielokulturowym środowisku, zdobywając bogactwo wiedzy i umiejętności do radzenia sobie z złożonymi wyzwaniami. Cele szkolenia: Rozwijanie zdolności do integrowania wymiaru europejskiego i krajowego w pracy związkowej poprzez poprawę wiedzy o ekonomicznych i społecznych realiach w Europie, rozwijanie wiedzy na temat głównych polityk europejskich oraz krajowych realiów i stanowisk związków zawodowych. Rozwijanie zdolności do pracy w wielokulturowym środowisku poprzez zrozumienie korzyści i specyficznych aspektów różnorodności kulturowej w Europie, budowanie, koordynowanie i prowadzenie wielokulturowych grup, rozwijanie zdolności uczestników do współpracy na poziomie europejskim. Wzmacnianie zdolności do komunikowania się na tematy związkowe poprzez stosowanie wspólnej terminologii związkowej, prowadzenie i uczestnictwo w debatach, korzystanie z narzędzi online do pracy zespołowej na odległość, poprawę umiejętności redagowania wiadomości/prezentacji/raportów/syntezy. Analizowanie złożonych sytuacji i projektowanie strategii związkowych poprzez rozwijanie umiejętności obserwacji, zdolności do analizy różnych rzeczywistości związkowych, ustalanie celów i proponowanie rozwiązań, sporządzanie planów działania związkowego. Wkładanie w rozwój europejskiej tożsamości związkowej poprzez wzmacnianie umiejętności przywódczych, przyjmowanie stylu przywództwa, rozwijanie krytycznego myślenia, opracowywanie podejścia do zarządzania projektami. Podczas spotkań uczestnicy z każdego kraju Unii Europejskiej mieli okazję wymienić się doświadczeniami związanymi z pracą w związkach zawodowych, warunkami pracy i płacy oraz działaniami podejmowanymi na różnych poziomach organizacji (lokalnym, regionalnymi, krajowym). Jako reprezentanci Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych kontynuowali swój udział: - Natalia Walkowiak- Związek Zawodowy Inżynierów i Techników - Grzegorz Tomal- Związek Zawodowy Inżynierów i Techników - Krzysztof Szaj- Związek Zawodowy Strażaków FLORIAN W czasie trwania szkolenia uczestnicy brali udział w sesjach dotyczących min. kompetencji liderskich, komunikacyjnych oraz stylu zarządzania Lidera Organizacji Związkowych. Głównym punktem szkolenia była prezentacja wyników badań omówionych podczas pierwszej sesji szkoleniowej w Brukseli. Zespół Natalii i Krzysztofa zaprezentował referat pt. „Participation of young people in trade unions”, który poruszał istotne kwestie dotyczące powodów, dla których młodzi pracownicy niechętnie wstępują do związków zawodowych. Najważniejsze z tych powodów to brak odpowiednich informacji o działalności związkowej podczas edukacji szkolnej oraz obawa przed reakcją pracodawców, którzy niechętnie widzą działalność związkową w swoich firmach. Natomiast zespół Grzegorza przedstawił badania na temat „Just Transition”. Koncepcja "Sprawiedliwej Transformacji" zyskuje na popularności na całym świecie, gdy kraje stawiają czoła wyzwaniom związanym z przejściem od paliw kopalnych do odnawialnych źródeł energii. Transformacja ta obejmuje nie tylko technologie i infrastrukturę, ale także zapewnia, że zmiany nie pozostawią w tyle pracowników, społeczności i regionów silnie uzależnionych od przemysłu paliw kopalnych. Zagadnienie to było omawiane na przykładzie Polski, Hiszpanii, Słowenii oraz Łotwy. Absolwenci tego kursu są dobrze przygotowani do pełnienia ról przywódczych w związkach zawodowych, gotowi do podejmowania inicjatyw mających na celu poprawę sytuacji pracowników oraz wzmocnienie ruchu związkowego na poziomie lokalnym, narodowym i europejskim Kurs był realizowany w Centrum Badań i Szkoleń CISL - Centro Studi Ricerca e Formazione CISL - Studium Srl Firenze. Jest to znaczące centrum szkoleniowo-badawcze związane z Włoską Konfederacją Związków Zawodowych (CISL). Znajduje się na wzgórzach między Florencją a Fiesole, a zostało założone w 1951 roku z głównym celem zapewnienia liderom CISL kulturalnego i zawodowego przygotowania, wspierając w ten sposób zobowiązanie organizacji do autonomii, pluralizmu i demokracji. Centrum oferuje różnorodne programy i inicjatywy skupiające się na kwestiach związanych z pracą, zarządzaniem organizacjami oraz bieżącymi trendami społeczno-ekonomicznymi. Organizuje kursy, seminaria i warsztaty, obejmujące ostatnio tematy takie jak wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy oraz aktualizacje w przepisach prawa pracy(Centro Studi Cisl). Dodatkowo centrum zajmuje się studiami historycznymi i kulturalnymi związanymi z ruchem pracowniczym, czego przykładem są seminaria na temat roli CISL w kulturze reprezentacji i uczestnictwa. Centro Studi CISL dysponuje również rozległymi obiektami, w tym specjalistyczną biblioteką i archiwami cyfrowymi, które są cennymi zasobami zarówno do badań historycznych, jak i współczesnych studiów nad pracą i związkami zawodowymi. Jego idylliczne położenie w spokojnym parku sprzyja atmosferze do nauki i refleksji. Centro Studi CISL odgrywa kluczową rolę w ciągłym kształceniu i strategicznym rozwoju liderów CISL, zapewniając im odpowiednie przygotowanie do stawienia czoła wyzwaniom ewoluującego rynku pracy oraz krajobrazu społeczno-politycznego (CISL).
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe