Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Kraj

09 stycznia 2023

Emerytury pomostowe: spotkanie w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej

24 stycznia 2023 r. w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej odbędzie się spotkanie dotyczące postulatu uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych oraz przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do wykazów prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele strony społecznej, w tym wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin, a także przedstawiciele Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej oraz Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego. Informacja o organizacji spotkania została skierowana do OPZZ przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w odpowiedzi na petycję OPZZ i FZZ z dnia 19 października 2022 r. w sprawie wygasającego charakteru emerytur pomostowych oraz poszerzenia katalogu prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Petycja została złożona w Ministerstwie podczas manifestacji w sprawie emerytur pomostowych zorganizowanej przez OPZZ. OPZZ zwróciło się w petycji z wnioskiem o uchylenie przepisu art. 4 pkt 5 ustawy o emeryturach pomostowych, który uzależnia przyznanie prawa do emerytury pomostowej nie od rodzaju wykonywanej pracy, a od daty jej rozpoczęcia. Podkreślono w niej, że stopniowe wygaszanie emerytur pomostowych miało być ściśle powiązane z budową alternatywnego systemu ochrony osób wykonujących prace uciążliwe. Jednak pomimo tego, że już ponad 8 lat temu upłynął ostateczny termin na przygotowanie strategii w tym zakresie, rząd nie wywiązał się z nałożonego na niego zobowiązania.  W petycji postulowano również weryfikację katalogu prac wykonywanych w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Jest to uzasadnione faktem, że wiele grup zawodowych zostało pominiętych w ustawie o emeryturach pomostowych mimo wcześniejszej obecności w wykazie, a ponadto powstały nowe zawody, których charakter pracy uzasadnia umieszczenie ich w katalogu prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. 5 stycznia Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej odpowiedziało na petycję skierowaną przez OPZZ i FZZ 19 października 2022 r. podczas manifestacji ws. uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych. Zaznaczono w niej, że do końca 2021 roku resort przedstawiał negatywne stanowisko w tej kwestii, jednak dziś, dzięki dyskusjom na forum Rady Dialogu Społecznego, dostrzega wagę zgłaszanych przez organizacje związkowe argumentów. W trakcie posiedzenia Zespołu Problemowego ds. Ubezpieczeń Społecznych RDS 7 grudnia 2022 r. strona rządowa zaproponowała zorganizowanie spotkania roboczego o charakterze eksperckim w tej sprawie.  Spotkanie ws. postulatu dotyczącego uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych oraz przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do włączenia do wykazu prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze zaplanowano na 24 stycznia. Odpowiedź Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej na petycję ws. emerytur pomostowych TUTAJ [KD]

Czytaj więcej

09 stycznia 2023

Składki ZUS 2023: nowe wysokości składek na ubezpieczenia społeczne

W 2023 roku w związku z podwyższeniem kwoty minimalnego wynagrodzenia i prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia zmienią się wysokości składek na ubezpieczenia społeczne. Wydział Polityki Społecznej OPZZ [na podstawie informacji ZUS] Składki na ubezpieczenia społeczne w 2023 r. GRUPA I Osoby, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie Prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych przez okres pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, z wyłączeniem osób, które: prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą działalność wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej. Od dnia 1 stycznia 2023 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 3490 zł. Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za miesiące styczeń - czerwiec 2023 r. dla ww. osób jest zadeklarowana kwota, nie niższa niż 1047 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia w 2023 r.). Składka na ubezpieczenia społeczne wcześniej wymienionych osób nie może być niższa od kwoty: ­204,37 zł  /tj. 19,52%/ - na ubezpieczenie emerytalne ­83,76zł  /tj. 8%/ - na ubezpieczenia rentowe ­25,65 zł  /tj. 2,45%/ - na ubezpieczenie chorobowe Od dnia 1 lipca 2023 r.  minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 3600 zł.  Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za miesiące lipiec – grudzień 2023 r. jest zadeklarowana kwota, nie niższa niż 1080 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia w 2023 r.). Składka na ubezpieczenia społeczne nie może być niższa od kwoty: ­210,82 zł  /tj. 19,52%/ - na ubezpieczenie emerytalne ­86,40 zł  /tj. 8%/ - na ubezpieczenia rentowe ­26,46 zł  /tj. 2,45%/ - na ubezpieczenie chorobowe Od dnia 1 lipca 2023 r.  minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 3600 zł.  GRUPA II Osoby, które prowadzą pozarolniczą działalność, tj.: ­osoby, które prowadzą działalność gospodarczą na podstawie Prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, niewymienione w grupie I twórcy i artyści osoby, które prowadzą działalność w zakresie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także osoby prowadzące działalność w zakresie wolnego zawodu, z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólnicy spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej akcjonariusze prostej spółki akcyjnej komplementariusz w spółce komandytowo-akcyjnej osoby, które prowadzą publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów o systemie oświaty osoby współpracujące z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność albo z osobami korzystającymi z „ulgi na start”. Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w 2023 r. dla tych osób jest zadeklarowana kwota, nie niższa niż 4161 zł (60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego). Kwota prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2023 roku wynosi 6935 zł.  Za miesiące styczeń - grudzień 2023 r. składka na ubezpieczenia społeczne osób wymienionych w grupie II nie może być niższa od kwoty: ­812,23 zł  /tj. 19,52%/ - na ubezpieczenie emerytalne ­332,88 zł  /tj. 8%/ - na ubezpieczenia rentowe ­101,94 zł  /tj. 2,45%/ - na ubezpieczenie chorobowe GRUPA III Osoby, które prowadzą działalność gospodarczą na mniejszą skalę (opłacają „mały ZUS plus”). Informacje w zakresie najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w 2023 r. dla tej grupy zostaną opublikowane odrębnie. Ponadto: O wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe obowiązującej w danym roku składkowym Zakład powiadamia do 20 kwietnia danego roku tych płatników składek, którzy przekazali informację ZUS IWA za trzy kolejne ostatnie lata kalendarzowe. Samodzielnie ustalają wysokość stopy procentowej składki na dany rok składkowy pozostali płatnicy, którzy zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego:   co najmniej 10 ubezpieczonych i nie mieli obowiązku przekazywania informacji ZUS IWA            przez trzy kolejne, ostatnie lata kalendarzowe. Stopę procentową składki na to                                ubezpieczenie ustalają w wysokości stopy procentowej określonej dla grupy                                  działalności, do której należą nie więcej niż 9 ubezpieczonych. Stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe ustalają w wysokości 50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe jest ustalana na okres roku składkowego i obowiązuje do składek należnych za okres od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku. Kwota rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2023 wynosi 208 050 zł.

Czytaj więcej

05 stycznia 2023

Renta wdowia: dokumenty potrzebne do rejestracji złożone

W środę 4 stycznia w Sejmie złożono wszystkie dokumenty potrzebne do rejestracji Komitetu obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej "Renta wdowia". Zakłada on przyznanie dodatkowego świadczenia dla seniorów, którym zmarł małżonek. Do komitetu należy ponad 20 organizacji, a jego przewodniczącym został poseł Arkadiusz Iwaniak, a wiceprzewodniczącym Sebastian Koćwin, wiceszef OPZZ. Biuro prasowe OPZZ Czym jest renta wdowia? Projekt ustawy zakłada, że po śmierci męża lub żony będzie można korzystać z renty rodzinnej i 50 proc. własnego świadczenia emerytalnego. Jak do tej pory po śmierci małżonka można otrzymywać jedynie swoje świadczenie lub przejść na rentę rodzinną w wysokości 85 proc. świadczenia po zmarłym. Renta wdowia: ze świadczenia może skorzystać nawet 1,5 mln osób Od 8 listopada 2022 zbiera obecnie podpisy pod obywatelskim projektem ustawy o rencie wdowiej. W maju ubiegłego roku projekt ustawy trafił do parlamentu, jednak do tej pory nie podjęto żadnych działań w tej sprawie. Jeśli komitet w ciągu 3 miesięcy od rejestracji zbierze 100 tysięcy podpisów pod inicjatywą ustawodawczą, Sejm zaprezentuje ją na forum. zdjęcia: lewica.org.pl

Czytaj więcej

05 stycznia 2023

Inflacja powoli hamuje - najnowsze dane GUS

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych pomału spadają, ale na odczuwalne obniżenie wskaźnika inflacji trzeba jeszcze poczekać. Wysoka inflacja wciąż zmniejsza tempo rozwoju gospodarczego i obniża siłę nabywczą płac. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ W grudniu 2022 r. inflacja obniżyła się do 16,6 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 r. To już drugi miesiąc z rzędu, gdy ceny spadają. W listopadzie 2022 r. wskaźnik inflacji obniżył się do 117,5 proc. (r/r). z 117,9 proc. (r/r). Ceny nie rosną już w takim tempie, jak na początku ubiegłego roku. Wciąż jednak pozostają wysokie, co osłabia siłę nabywczą płac.     Szybki szacunek wskaźnika cen towarów i usług Głównego Urzędu Statystycznego potwierdził dziś, że ceny żywności i napojów bezalkoholowych podrożały w ujęciu rocznym o 21,5 proc., nośników energii o 31,2 proc., a paliw do prywatnych środków transportu o 13,5 proc. Warto jednak zauważyć, że ceny nośników energii w grudniu były niższe o 3,3 proc. w porównaniu z listopadem ub.r., a ceny paliw do prywatnych środków transportu zmniejszyły się o 1,6 proc. Powyższe dane GUS mają charakter wstępny i mogą ulec zmianie. Szczegółowe dane dotyczące inflacji GUS opublikuje za dwa tygodnie. (nq)

Czytaj więcej

03 stycznia 2023

Nowe stawki kilometrówki

2 stycznia 2023 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Rozporządzenie zmienia stawki tzw. kilometrówki, których wysokość nie zmieniała się przez niemal 15 lat (od 2007 r.), mimo znaczącej zmiany kosztów użytkowania pojazdów. OPZZ wraz ze swoimi organizacjami członkowskimi m.in. z pocztowcami, od lat postulował o uaktualnienie stawek tzw. kilometrówki i protestował przeciwko przerzucaniu kosztów wykonywania pracy na rzecz pracodawcy na pracowników poprzez zbyt niskie koszty stawek za km przebiegu pojazdu. W ostatnim czasie temat znów został postawiony przez OPZZ na forum Rady Dialogu Społecznego, dzięki czemu dokonano wreszcie zmian w rozporządzeniu regulującym tzw. kilometrówkę. Zgodnie z przyjętym rozporządzeniem, koszty używania pojazdów do celów służbowych pokrywa pracodawca według stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, które nie mogą być wyższe niż: dla samochodu osobowego:               a) o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 – 0,89 zł              b) o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 – 1,15 zł dla motocykla – 0,69 zł, dla motoroweru – 0,42 zł Przypomnijmy, że OPZZ w swojej opinii do projektu rozporządzenia stwierdził, że z uwagi na wysoką inflację oraz wzrost cen paliw i kosztów utrzymania pojazdów nowe stawki powinny być wyższe aniżeli przedstawione przez Ministerstwo. Domagaliśmy się nie tylko zwiększenia stawek za 1 km przebiegu pojazdu ale także przedstawienia ekspertyz, na podstawie których wyliczono proponowane w projekcie rozporządzenia stawki. W ocenie OPZZ, stawka za 1 km dla samochodu osobowego o pojemności silnika powyżej 900 cm3 powinna zostać podniesiona do poziomu co najmniej 1,35 zł. Wskazywaliśmy ponadto na konieczność wprowadzenia do projektu rozporządzenia przepisów, które będą przeciwdziałać zamrażaniu w przyszłości stawek tzw. kilometrówki. Ostatecznie jednak Ministerstwo przyjęło w rozporządzeniu stawki za 1 km przebiegu pojazdu jak wskazane powyżej i choć nie można być w pełni usatysfakcjonowanym ich poziomem to nowelizacja rozporządzenia jest niewątpliwym dokonaniem związków zawodowych zrealizowanym w dialogu społecznym, które przyczyni się do poprawy sytuacji pracowników użytkujących prywatne pojazdy do celów służbowych. (KP) 

Czytaj więcej

03 stycznia 2023

Zmiany w Kodeksie Pracy: szansa na 35 dni wolnego jeszcze w tym roku

Pracownicy mogą zyskać dodatkowe dni wolne jeszcze w tym roku. Już wkrótce rząd ma zająć się nowelizacją Kodeksu pracy, która ma ułatwić osiągnięcie work-life balance, czyli łączenie pracy zawodowej z życiem osobistym. Jeśli prace legislacyjne zakończą się uchwaleniem reformy, Polki i Polacy mogą liczyć nawet na 35 dni wolnego.  Biuro prasowe OPZZ Nowelizacja Kodeksu pracy jeszcze w tym roku? Jeszcze w 2023 roku może czekać nas rewolucja w Kodeksie pracy. Czego mogą spodziewać się pracownicy? Trwające prace legislacyjne obejmują m.in. urlop z tytułu siły wyższej, urlop opiekuńczy oraz zmiany w urlopach rodzicielskich, w ramach których oprócz 20 lub 26 dni i dwóch dni opieki nad dzieckiem pracujący mogą zyskać nawet 35 dni wolnego.  Projekt zmian w Kodeksie pracy zakłada: 5 dni dodatkowego urlopu opiekuńczego na członka rodziny lub osobę wymagającą opieki zamieszkującą w tym samym gospodarstwie domowym 2 dni wolnego (lub 16 godzin) w przypadku sytuacji losowej, np. pilnej i nieprzewidzianej sprawy rodzinnej Dwa nowe rodzaje urlopu mogą zwiększyć ilość dni wolnych o 7 dni. Niektórym pracownikom może wówczas przysługiwać nawet 35 dni w roku, tj. 26 dni urlopu wypoczynkowego, pięć dni opiekuńczego, dwa dni zwolnienia od pracy z powodu siły wyższej i dwa na opiekę nad dzieckiem do lat 14). Uwaga: nowe urlopy nie będą jednak w pełni płatne. Przypomnijmy, że OPZZ od dawna postuluje wprowadzenie urlopu w wymiarze 35 dni dla wszystkich pracowników. Więcej o 21 postulatach OPZZ TUTAJ Co jeszcze w projekcie nowelizacji Kodeksu pracy? Projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zakłada jeszcze inne zmiany, które dotyczą nie tylko urlopów i dodatkowych dni wolnych do pracownika. Nowy Kodeks Pracy zakłada: wydłużenie urlopu rodzicielskiego z 32 do 41 tygodni w po narodzinach jednego dziecka i z 34 do 43 tygodni w przypadku dzieci urodzonych z ciąży mnogiej dłuższy urlop ojcowski - do 9 tygodni urlopu ojcowskiego tylko dla ojców, co oznacza, że nie będą mogli przekazać mamie dziecka zmiany w okresie próbnym - będzie można zawrzeć go na 1 miesiąc w przypadku umowy o pracę zwartej na czas określony krótszy niż 6 miesięcy lub na 2 miesiące w przypadku umowy o pracę zwartej na czas określony na co najmniej 6 miesięcy i krótszy niż 12 miesięcy możliwość pracy u dwóch pracodawców jednocześnie - pracodawca nie będzie mógł zakazać pracownikowi pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą lub innym stosunku prawnym będącym podstawą świadczenia pracy możliwość elastycznego czasu pracy dla rodziców - w przypadku dzieci do 8. roku życia U podstaw zmian w Kodeksie pracy nowa unijna dyrektywa Projekt ustawy ma na celu wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE. L Nr 186 z 11.07.2019, s. 105) i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z 20.6.2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającą dyrektywę Rady 2010/18/UE (Dz. Urz. UE L z 2019 r. Nr 188, str. 79). Te dwie dyrektywy miały wejść w życie już od sierpnia 2022 roku, ale jak do tej pory nie zostały wdrożone do polskiego prawa pracy. Prace nad nowymi przepisami mają rozpocząć się już wkrótce, a nowe przepisy mogą wejść w życie jeszcze w tym roku.

Czytaj więcej

02 stycznia 2023

Blisko 7 mld zł mniej w budżecie na zdrowie obywateli

Nowy, 2023 rok niesie zmiany w systemowym finansowaniu niektórych zakresów świadczeń zdrowotnych. Istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów świadczenia zdrowotne – zamiast z budżetu państwa, będą finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia. Nie miałoby to znaczenia, gdyby w ślad za nowymi zadaniami Fundusz dostał dodatkowe pieniądze np. w ramach dotacji celowej. Niestety, budżet państwa ,,zaoszczędzi” niemal 7 mld zł, gdyż w ślad za przekazaniem zadań do realizacji, NFZ nie otrzymał dodatkowych środków. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej, Rynku Pracy, Ubezpieczeń i Zdrowia OPZZ Ustawa przenosząca finansowanie części świadczeń zdrowotnych z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia, która została podpisana przez Prezydenta 22 grudnia 2022 r., wchodzi w  życie 1 stycznia br. (ustawa z dnia 16 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw; Dz. U., poz. 2770 z dnia 27 grudnia 2022 r.). Nowelizacja ustawy budziła kontrowersje już na etapie jej założeń, o których jako strona społeczna reprezentowana w Radzie Dialogu Społecznego, nie byliśmy oficjalnie informowani. Stąd, między innymi z inicjatywy Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, 21 października 2022 r. przyjęliśmy negatywne stanowisko w sprawie trybu procedowania  zmian legislacyjnych dotyczących systemowych rozwiązań z zakresu ochrony zdrowia. Ponownie, pismem do Prezydenta o weto ustawy w końcu grudnia 2022 r. zwróciło się 26 organizacji funkcjonujących w obszarze ochrony zdrowia, w tym także te reprezentowane w Radzie Dialogu Społecznego, łącznie z OPZZ. Argumentowaliśmy, że przedłożona ustawa zawiera szereg rozwiązań prowadzących do trwałego ograniczenia publicznego finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Niezwykle istotnym był także fakt, że ustawa została przyjęta bez konsultacji społecznych, pozbawiając partnerów możliwości przedstawienia wątpliwości na wcześniejszych etapach procesu legislacyjnego. Między innymi na ten element niekonstytucyjności zwracano uwagę podczas prac legislacyjnych w Senacie wskazując je jako naruszenie zasad demokratycznego państwa prawa i legalizmu. Co się zmienia ? Zmiany wpływające na tegoroczny budżet Narodowego Funduszu Zdrowia mają dotyczyć dodatkowego finansowania: świadczeń wysokospecjalistycznych (221, 5 ml zł),  leków 75 + i „leków ciąża +” (1 mld zł), składek na ubezpieczenie zdrowotne finansowanych obecnie z budżetu państwa (1 mld zł), państwowego ratownictwa medycznego (2, 9 mld zł), zadań związanych z zakupem leków w ramach programów polityki zdrowotnej (812 mln zł), szczepionek do szczepień obowiązkowych w ramach Programu Szczepień Ochronnych (405 mln zł), zadań zespołów ratownictwa medycznego (400 mln zł).

Czytaj więcej

02 stycznia 2023

Płaca minimalna w 2023 roku w górę

Wraz z początkiem 2023 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło do 3490 zł. Minimalna stawka godzinowa wynosi obecnie 22,80 zł. Kolejna podwyżka płacy minimalnej będzie miała miejsce 1 lipca br., wówczas płaca minimalna wyniesie 3600 zł. Od 1 lipca br. minimalna stawka godzinowa wyniesie 23,50 zł. (KP)

Czytaj więcej

21 grudnia 2022

Potrzebujemy nowych badań GUS

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) zwróciło się do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o włączenie do projektu programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024 nowych badań dotyczących płacy minimalnej. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ OPZZ w swoim wystąpieniu wskazuje na wyzwania, przed którymi stoi statystyka publiczna w związku z przyjęciem dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Już niedługo Polska będzie musiała ustanowić niezbędne ramy ustalania i aktualizowania ustawowych wynagrodzeń minimalnych. Wszystko po to, by dokonać oceny, czy płaca minimalna jest odpowiednia dla zapewnienia godnego poziomu życia, biorąc pod uwagę warunki społeczno-gospodarcze, siłę nabywczą wynagrodzenia minimalnego oraz długoterminowe poziomy i zmiany produktywności. W proces ten będzie włączona Rada Dialogu Społecznego, w której corocznie odbywają się negocjacje wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.  Do oceny adekwatności ustawowych wynagrodzeń minimalnych państwa członkowskie Unii Europejskiej mogą wykorzystać orientacyjne wartości referencyjne powszechnie stosowane na poziomie międzynarodowym, takie jak np. 60% mediany wynagrodzeń brutto. Mając to na uwadze, OPZZ zaproponowało poszerzenie zakresu i częstotliwości przeprowadzanego cyklicznie przez GUS badania dotyczącego mediany wynagrodzeń. W celu rzetelnego monitorowania ochrony wynagrodzenia minimalnego OPZZ wskazało na potrzebę prezentowania bardziej szczegółowych danych dotyczących płacy minimalnej. Wnieśliśmy także o poszerzenie zakresu badania dotyczącego liczby zakładowych układów zbiorowych oraz o udostępnianie użytkownikom statystyki publicznej pogłębionej analizy danych w zakresie produktywności.

Czytaj więcej