Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Aktualności

12 listopada 2024

Odpowiedź Ministerstwa Przemysłu ws. branży stalowej

Minister Przemysłu odpowiadając na wspólne pismo OPZZ i FPP zobowiązała się do podjęcia tematu spadającej produkcji hutniczej i jej negatywnego wpływu na bezpieczeństwo kraju w pracach Rady Ministrów. Zapowiedziała także rozpoczęcie wspólnego dialogu ze stroną pracodawców i pracowników. 10 października w siedzibie OPZZ odbyło się spotkanie ws. kryzysu w przemyśle hutniczym, w którym brali udział reprezentanci Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Federacji Przedsiębiorców Polskich, Hutniczej Izby Przemysłowo Handlowej oraz oraz Ministerstw: Przemysłu oraz Rozwoju i Technologii. Jego pokłosiem były dwa pisma – w tym jedno będące wspólnym stanowiskiem OPZZ i FPP skierowanym do Ministra Obrony Narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza. Pismo podkreślało wpływ dostaw krajowej stali na bezpieczeństwo militarne kraju, które może być zagrożone w związku z trwającym kryzysem w produkcji hutniczej w Polsce. Pismo z MON zostało skierowane do Ministerstwa Przemysłu. W odpowiedzi resortu z siedzibą w Katowicach czytamy m.in.: „Kwestia poprawy warunków funkcjonowania branży hutniczej jest jednym z kluczowych zadań realizowanych obecnie przez Ministerstwo Przemysłu. Należy jednak zaznaczyć, że ze względu na swój interdyscyplinarny charakter, kwestia ta wymaga zaangażowania różnych resortów odpowiedzialnych za poszczególne działy administracji rządowej – tj. m.in.: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Aktywów Państwowych czy Ministerstwo Rozwoju i Technologii.” Należy wspomnieć, że wszystkie wymienione resorty były adresatami równoległego, wspólnego apelu OPZZ i FPP z 10 października 2024, w sprawie trudnej sytuacji branży hutniczej i potrzeb przemysłu, o którym pisaliśmy TUTAJ Nasze pismo zwraca m.in. uwagę właśnie na problem braku koordynacji prac rządu w tym zakresie oraz braku klarownej strategii rozwoju krajowego przemysłu. https://www.opzz.org.pl/aktualnosci/kraj/2024/x/opzz-wspolnie-z-fpp-ws-kryzysu-hutnictwa-i-potrzeb-przemyslu MZ

Czytaj więcej

08 listopada 2024

IV Posiedzenie Komitetu Monitorującego KPO

Foto: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 6 listopada 2024 roku w Warszawie odbyło się IV posiedzenie Komitetu Monitorującego Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). W obradach wzięli udział przedstawiciele Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (OPZZ): Aleksandra Wąsik, Zygmunt Mierzejewski i Norbert Kusiak. Zygmunt Mierzejewski, ekspert ds. funduszy strukturalnych Komitet Monitorujący KPO jest kluczową platformą współpracy między stroną rządową, samorządową oraz partnerami społecznymi, gospodarczymi i organizacjami pozarządowymi. Zadaniem Komitetu jest nadzór nad realizacją reform i inwestycji zawartych w KPO, kontrola wydatkowania środków oraz analiza ich wpływu na gospodarkę, społeczeństwo i rozwój regionalny. Dzięki zaangażowaniu OPZZ oraz innych partnerów społecznych, Komitet Monitorujący pełni funkcję kontrolną i zapewnia, że realizacja KPO przebiega zgodnie z przyjętymi założeniami. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności obejmuje reformy i inwestycje, które rozpoczęły się 1 lutego 2020 roku, a ich zakończenie planowane jest na 31 sierpnia 2026 roku. Środki finansowe pochodzą z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), będącego częścią Planu Odbudowy dla Europy. Polska podpisała z Komisją Europejską umowy grantowe i pożyczkowe, a spłata zadłużenia zakończy się w 2058 roku. Minister funduszy i polityki regionalnej, Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, otwierając spotkanie, poinformowała uczestników o przyspieszeniu prac nad KPO, co pozwoliło zredukować wcześniejsze dwuletnie opóźnienia. Dotychczas uruchomiono 47 z 57 zaplanowanych inwestycji – 36 objętych dotacjami i 11 finansowanych pożyczkami. Na posiedzeniu przedstawiono wyniki zrealizowanych już działań. Programy takie jak „Aktywny Maluch” zapewniły nowe miejsca opieki nad dziećmi do lat 3, a utworzone Branżowe Centra Umiejętności oferują specjalistyczne szkolenia zawodowe, umożliwiając lepsze dostosowanie kompetencji pracowników do wymagań rynku pracy. Przedstawiono także przykłady inicjatyw cieszących się szczególnym zainteresowaniem samorządów i przedsiębiorców, w tym programy termomodernizacji szkół oraz „zielonej transformacji” miast, które zgłosiły już 717 wniosków o pożyczki na ponad 3 miliardy złotych. W sektorze przedsiębiorstw największe wsparcie uzyskały projekty związane z robotyzacją i cyfryzacją oraz branża HoReCa – dotychczas dofinansowano ponad 2 tysiące projektów na kwotę 830 mln zł. Minister Pełczyńska-Nałęcz zapowiedziała, że kolejne 40 miliardów złotych z KPO ma zostać przekazane Polsce przed końcem grudnia 2024 roku. Jednocześnie trwają prace nad złożeniem czwartego i piątego wniosku o płatność do Komisji Europejskiej, co otworzy drogę do dalszego finansowania priorytetowych inwestycji. W trakcie posiedzenia szczególną uwagę poświęcono także transparentności działań. Organizowane są regularne kampanie informacyjne, a na stronie internetowej programu udostępniane są bieżące informacje o trwających i planowanych naborach. Panel zamknęły prezentacje przedstawicieli Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, którzy omówili postępy we wdrażaniu REPowerEU i KPO. Podobnie jak inne kraje UE, Polska mierzy się z wyzwaniami związanymi z realizacją RRF, dlatego prowadzone są rozmowy o ewentualnym wydłużeniu terminu realizacji inwestycji. Kolejna, tym razem mniejsza rewizja KPO, zaplanowana jest na początek 2025 roku, a konsultacje obejmą szerokie grono interesariuszy. Na podstawie obustronnych uzgodnień 1 lipca 2024 r. Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała wniosek Polski w sprawie drugiej rewizji KPO.

Czytaj więcej

06 listopada 2024

Zespół sprawiedliwej transformacji o KPEiK

W dniu 5 listopada w siedzibie OPZZ odbyło się posiedzenie zespołu problemowego ds. sprawiedliwej transformacji. Głównymi tematami rozmów były trwające konsultacje Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 roku oraz plany dotyczące przeprowadzenia akcji medialno informacyjnej na ten temat.  W posiedzeniu wzięła udział wiceprzewodnicząca OPZZ Barbara Popielarz oraz niemal 30 osób reprezentujących pracowników sektora hutniczego, górniczego, energetycznego i przemysłu samochodowego. Obrady prowadzone przez przewodniczącego zespołu Artura Wilka rozpoczęły się od relacji z sytuacji w poszczególnych branżach. Dalsza część dyskusji skupiała się na podejściu do opublikowanego niedawno przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projektu strategii Krajowego Plany w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 (KPEiK). Poza wątpliwościami natury generalnej dotyczącej planów przyspieszenia tempa transformacji uwagę zwracał m.in. brak konkretnych rozwiązań dotyczących rynku pracy i losu pracowników w jej toku – obecny w dokumencie jedynie w sposób symboliczny i niewystarczający.  Posiedzenie było także okazją do omówienia i zaplanowania sposobów w jakie, oprócz udziału w konsultacjach, może zastosować OPZZ do podkreślenia postulatów pracowników w debacie o transformacji klimatyczno energetycznej.  W związku z wciąż trwającymi konsultacjami publicznymi projektu KPEiK zachęcamy do przesyłania uwag i opinii do projektu na adres zaboronek@opzz.org.pl MZ

Czytaj więcej

06 listopada 2024

MAP odpowiada na stanowisko Rady OPZZ w sprawie sytuacji Grupy Azoty

W reakcji na stanowisko Rady Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (OPZZ) dotyczący trudnej sytuacji w Grupie Kapitałowej Grupa Azoty S.A., Jacek Bartmiński podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych udzielił OPZZ odpowiedzi. Przypomnijmy, że Rada OPZZ wyraziła poważne zaniepokojenie problemami finansowymi i organizacyjnymi Grupy Azoty, które, według OPZZ, mogą prowadzić do redukcji miejsc pracy oraz dalszego pogorszenia sytuacji w jednym z kluczowych dla polskiej gospodarki przedsiębiorstw. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ W odpowiedzi skierowanej do Barbary Popielarz, wiceprzewodniczącej OPZZ, Ministerstwo Aktywów Państwowych podkreśliło, że jest świadome wyzwań stojących przed Grupą Azoty i prowadzi działania zmierzające do stabilizacji sytuacji finansowej spółki. Ministerstwo odniosło się przede wszystkim do problemu gwałtownego wzrostu importu tanich nawozów z Rosji i Białorusi, co przyczynia się do spadku konkurencyjności Grupy Azoty oraz innych krajowych producentów nawozów. Resort zwraca uwagę, że brak równych warunków konkurencji, wynikający z niższych kosztów produkcji i dostępu do tańszego gazu na Wschodzie, sprawia, że polskie firmy stają się mniej rentowne, a Polska zaczyna się uzależniać od importu nawozów, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo kraju. Ministerstwo Aktywów Państwowych podkreśliło, że konieczne są zdecydowane działania na poziomie krajowym i unijnym, które mogłyby ograniczyć zalew polskiego rynku tanimi nawozami zza wschodniej granicy. W związku z tym, minister aktywów państwowych postuluje wprowadzenie 30% ceł na import nawozów z Rosji i Białorusi, co jest zgodne z postulatami polskich producentów nawozów. Inicjatywa ta spotkała się z pozytywną reakcją przedstawicieli innych resortów, w tym Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, którzy dostrzegają zagrożenia dla długofalowego bezpieczeństwa kraju wynikające z obecnej sytuacji. W celu koordynacji działań, minister aktywów państwowych zwrócił się do ministra rozwoju i technologii o interwencję na forum Unii Europejskiej, aby wspólnie wypracować rozwiązania chroniące rynek europejski przed nieuczciwą konkurencją. Minister aktywów państwowych przypomniał ponadto, że mimo ograniczeń ustawowych, podejmuje aktywne działania mające na celu poprawę nadzoru właścicielskiego nad Grupą Azoty, zgodnie z uprawnieniami przysługującymi Skarbowi Państwa jako akcjonariuszowi. W ostatnim czasie dokonano zmian w zarządzie i radzie nadzorczej Grupy Azoty, powołując osoby z bogatym doświadczeniem i wiedzą, co ma zapewnić skuteczne kierowanie spółką w tych trudnych warunkach. Ministerstwo zaznaczyło, że monitoruje sytuację Grupy Azoty i wspiera zarząd w działaniach restrukturyzacyjnych, które są niezbędne dla ustabilizowania sytuacji finansowej i operacyjnej. Priorytetem jest stworzenie długoterminowej strategii, która zapewni rentowność spółki i ochronę miejsc pracy. W obliczu aktualnych wyzwań, minister aktywów państwowych widzi potrzebę gruntownej restrukturyzacji Grupy Azoty, która obejmowałaby optymalizację produkcji oraz analizę inwestycji. Transformacja ta ma na celu nie tylko poprawę efektywności operacyjnej, ale również zabezpieczenie interesów gospodarczych Polski, które są związane z utrzymaniem kluczowych zakładów produkcyjnych. Odpowiedź Ministerstwa Aktywów Państwowych na apel OPZZ wskazuje, że ministerstwo ma świadomość występowania poważnych problemów i zagrożenia dla miejsc pracy. Dalsze kroki będą zależały od współpracy z innymi resortami oraz inicjatyw na poziomie unijnym, które mogłyby wzmocnić krajowy rynek nawozowy i ograniczyć uzależnienie od importu. OPZZ, reprezentując pracowników i interes społeczny, wyraża oczekiwanie, że deklarowane działania strony rządowej przyniosą oczekiwane efekty, zapewniając stabilność miejsc pracy. Będziemy na bieżąco monitorować sytuację w Grupie Azoty. Odpowiedź MAP na stanowisko Rady OPZZ (nq)

Czytaj więcej

05 listopada 2024

Negatywa ocena projektu ustawy budżetowej na rok 2025: stanowisko OPZZ

Stanowisko Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych w sprawie wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w 2025 r. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) negatywnie ocenia projekt ustawy budżetowej na rok 2025, który przewiduje wzrost wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej na poziomie prognozowanej inflacji, tj. 5,0%. To rozwiązanie jest nie tylko niewystarczające, ale stanowi również przejaw skrajnego lekceważenia pracowników sektora publicznego oraz dialogu społecznego. Decyzja rządu nie pozwoli na realny wzrost płac pracowników sektora publicznego w  kolejnym roku – nie jest zatem podwyżką wynagrodzeń! W przypadku wyższej prognozowanej inflacji dojdzie do realnego obniżenia wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej. OPZZ zauważa, że rząd kolejny raz unika wdrożenia systemowych rozwiązań dotyczących wynagrodzeń pracowników sektora budżetowego. Zamiast wprowadzić sprawiedliwe rozwiązania, kontynuuje politykę pogłębiającą spłaszczenie wynagrodzeń w sektorze publicznym. Ostrzegamy, że niedobory środków oraz ignorowanie inflacyjnego zagrożenia doprowadzą do realnego spadku płac, co jest niedopuszczalne. W okresie wyzwań, takich jak kryzysy gospodarcze i społeczne rząd powinien traktować sektor publiczny jako priorytet – gwaranta jakości usług publicznych. Problem niskich płac dotyczy także pracowników samorządowych. Planowany wzrost wydatków na wynagrodzenia jest również niewystraczający. W samorządach sytuacja jest dramatyczna. Nakłady są zbyt niskie, aby zapewnić pracownikom godne wynagrodzenia, adekwatne do ich wykształcenia, doświadczenia i  zakresu obowiązków. W efekcie pracownicy samorządów zmagają się niskimi płacami, które nie rekompensują codziennych wydatków, oraz odchodzą z pracy. OPZZ oczekuje natychmiastowej rewizji projektu budżetu na 2025 rok w zakresie wynagrodzeń w sektorze publicznym i wzrostu płac o co najmniej 15%.Nie zgadzamy się na to, aby pracownicy sektora publicznego, którzy dbają o dobro wspólne byli ignorowani. Żądamy realnych podwyżek, które nie tylko uwzględnią inflację, ale również pozwolą na rzeczywisty wzrost poziomu życia pracowników. Polityka płacowa musi uwzględniać potrzebę eliminacji spłaszczenia wynagrodzeń w sektorze publicznym, tak by różnice w wynagrodzeniach odzwierciedlały odpowiedzialność i zakres obowiązków pracowników. Rząd musi zrozumieć, że dalsze bagatelizowanie sytuacji i potrzeb pracowników sektora publicznego jest krokiem w kierunku destabilizacji usług publicznych, które są fundamentem społecznej stabilności i rozwoju kraju. W związku z obecną sytuacją organizacje członkowskie OPZZ działające w sektorze publicznym podejmą decyzje dotyczące dalszych działań, które będą zgodne z interesem pracowników sektora publicznego. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Warszawa, dnia 30 października 2024 r.

Czytaj więcej

04 listopada 2024

Warsztaty z dostępu ERZ do wymiaru sprawiedliwości

Celem tego seminarium szkoleniowego, zorganizowanego przez ETUI we współpracy z OPZZ było bliższe przyjrzenie się wybranym wyrokom ERZ i wyciągnięcie wniosków dla praktyków ERZ. Chociaż szkolenie opierało się na analizie orzecznictwa, nie było przeznaczone wyłącznie dla prawników! Wręcz przeciwnie, zebraliśmy know-how ze sfery prawnej ERZ i opracowaliśmy wnioski w grupie praktyków ERZ, jednocześnie aktualizując naszą wiedzę na temat najważniejszych elementów orzecznictwa ERZ zebranych do tej pory przez ETUI. Mieliśmy szczęście mieć dwóch kolegów jako prelegentów, którzy osobiście prowadzili sprawy sądowe z Verizon i Adecco. Koledzy podzielili się z nami swoim doświadczeniem ze swoich sporów sądowych i procedur sądowych, które przygotowali i przeprowadzili w imieniu sowich ERZ -tów. Był to bardzo cenny wkład, z bardzo praktycznym doświadczeniem, z którego mogliśmy się wiele nauczyć. Ponadto mieliśmy za zadanie przeanalizować orzecznictwo, aby móc samodzielnie zrozumieć orzeczenia sądowe w niektórych sprawach, które mogą pojawić się na naszej drodze. Wreszcie, mieliśmy okazję doświadczyć, jak może wyglądać sala sądowa podczas próbnego procesu. Wiązało się to z odgrywaniem ról, co było nie tylko zabawne, ale przede wszystkim pozwalało realnie poznać uczucie bycia na sali sądowej. Następnego dnia mieliśmy seminarium z prawnikiem, który udzielił nam wielu praktycznych wskazówek, sztuczek i porad dotyczących  dotyczących spraw sadowych i strategii prawnych, a na koniec przeprowadziliśmy burzę mózgów  dotyczącą tego czy potrzebujemy sporu sądowego i jakich zasobów potrzebujemy w zakresie działań na rzecz praw ERZ. W warsztatach wzięła udział grupa naszych koleżanek i kolegów z OPZZ.

Czytaj więcej

30 października 2024

MFW zaleca Polsce zwiększenie progresywności systemu podatkowego

16 października br. w siedzibie Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (OPZZ) w Warszawie odbyło się spotkanie misji Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) z przedstawicielami OPZZ, o czym informowaliśmy TUTAJ. Spotkanie miało na celu omówienie kwestii społeczno-gospodarczych oraz wymianę poglądów na temat reform, które mogą wpłynąć na poprawę sytuacji w Polsce. Po zakończeniu serii spotkań w Polsce, Międzynarodowy Fundusz Walutowy opublikował raport z przeglądu polskiej gospodarki. Jakie rekomendacje zawarł MFW w swoim raporcie? Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Michał Polakowski, specjalista ds. polityki społecznej OPZZ Ekonomiści MFW zaprezentowali swoje wnioski podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów. Zwrócili uwagę na pozytywne krótkoterminowe perspektywy dla polskiej gospodarki. Pomimo wyzwań związanych z powolnym wzrostem gospodarczym w Europie oraz skutkami rosyjskiej inwazji na Ukrainę, wzrost gospodarczy w Polsce ma przyspieszyć w 2024 roku. Poprawa ta wynika głównie z odbudowy popytu wewnętrznego, co było efektem wzrostu konsumpcji, spadku inflacji oraz silnego nominalnego wzrostu wynagrodzeń. Te czynniki przyczyniły się do poprawy dochodów realnych, a także do stopniowego wzrostu inwestycji. MFW przedstawił również swoje uwagi dotyczące polityki fiskalnej, szczególnie w kontekście opublikowanego planu budżetowo-strukturalnego, który zakłada zmniejszenie deficytu strukturalnego o 2,5% PKB do 2028 roku. Ma to pomóc Polsce wyjść z unijnej procedury nadmiernego deficytu i ustabilizować poziom zadłużenia wokół 60% PKB, mimo rosnących wydatków na obronność. Ekonomiści z MFW przedstawili kilka sugestii, w jak sposób Polska mogłaby obniżyć swój deficyt. Jednym z kluczowych elementów raportu MFW jest analiza systemu podatkowego oraz zalecenia dotyczące konsolidacji fiskalnej, które mają na celu redukcję nierówności dochodowych. W tym kontekście MFW zasugerował m.in. zwiększenie dochodów i progresywności podatku dochodowego od osób fizycznych oraz dokonanie przeglądu systemu podatkowego dla osób samozatrudnionych, aby zniwelować regresywny charakter obciążeń podatkowych i składkowych. OPZZ podkreśla, że rekomendacje MFW dotyczące zwiększenia progresywności podatków oraz ograniczenie preferencyjnego traktowania samozatrudnienia są zgodne z naszymi wieloletnimi postulatami, zaprezentowanymi także w trakcie niedawnego spotkania z misją MFW. Tematy, które teraz pojawiają się w dyskusji MFW, były przez nas poruszane od dawna. OPZZ od lat apeluje o wprowadzenie bardziej progresywnej skali podatkowej z nowymi stawkami i progami dochodowymi, zwiększenie pracowniczych kosztów uzyskania przychodu oraz podniesienie kwoty wolnej od podatku do poziomu 60 tysięcy złotych. Chociaż MFW w swoim raporcie zauważa, że rozważane podniesienie kwoty wolnej od podatku wymagałoby dodatkowych działań konsolidacyjnych w celu zrównoważenia kosztów fiskalnych, to nasze postulaty pozostają aktualne i niezbędne dla poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej w Polsce. Nie zgadzamy się z taką diagnozą - uważamy, że podniesienie kwoty wolnej od podatku jest kluczowym krokiem w kierunku wsparcia najniżej uposażonych grup społecznych oraz ożywienia konsumpcji wewnętrznej. OPZZ zwraca także uwagę, że obecny system podatkowy w Polsce zbyt mocno obciąża osoby o niższych dochodach, podczas gdy zamożniejsi płacą relatywnie mniej. Dlatego OPZZ postuluje wyższe, progresywne opodatkowanie samozatrudnionych, także po to aby pracujący nie uciekali się do tej formy tylko dla celów optymalizacji podatkowej. Samozatrudnienie oferuje znacznie mniej uprawnień pracowniczych w porównaniu z umową o pracę. Podczas spotkania z OPZZ, misja MFW zwróciła także uwagę na znaczenie polityki klimatycznej i transformacji energetycznej. Zdaniem Funduszu, nowe rządowe cele w zakresie dekarbonizacji są właściwe, ale ich realizacja będzie wymagała zdecydowanych działań, w tym łagodzenia skutków społecznych dla regionów górniczych. OPZZ od dawna alarmuje, że konieczna jest większa ochrona miejsc pracy w regionach uzależnionych od przemysłu węglowego oraz zapobieganie ubóstwu energetycznemu. MFW zgadza się z tymi obawami i podkreśla, że transformacja energetyczna musi być sprawiedliwa społecznie, aby nie pogłębiała już istniejących nierówności. Choć OPZZ zdecydowanie nie zgadza się z wieloma punktami zaprezentowanej diagnozy oraz rekomendacjami MFW, warto odnotować wnioski z wizyty misji MFW w Polsce. OPZZ od lat walczy o sprawiedliwy system podatkowy, który zredukowałby nierówności dochodowe i zagwarantował stabilność finansową państwa, a teraz MFW w tej kwestii przyznaje nam rację. To ważny sygnał, że nasze postulaty dotyczące sprawiedliwości podatkowej zyskują poparcie także na arenie międzynarodowej. Jednakże należy zauważyć, że MFW, jako instytucja o liberalnym podejściu do gospodarki, wciąż kieruje się zasadami, które często ignorują potrzeby pracowników oraz ich rzeczywiste problemy. Choć rekomendacje Funduszu dotyczące reform podatkowych i polityki fiskalnej są krokiem w dobrym kierunku, całościowe zalecenia MFW pozostają zbyt dalekie od naszych oczekiwań i prawdziwej sprawiedliwości społecznej. Raport MFW

Czytaj więcej

29 października 2024

Spotkanie z Li Andersson w RDS. Wyzwania polskiego dialogu społecznego

fot. Centrum Partnerstwa Społecznego Dialog Li Andersson, przewodnicząca Komisji ds. zatrudnienia i spraw socjalnych Parlamentu Europejskiego (EMPL) spotkała się 28 października br. z przedstawicielami strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego, aby omówić rolę partnerstwa społecznego w tworzeniu rozwiązań gospodarczych i społecznych, które odpowiadają potrzebom zarówno pracowników, jak i pracodawców. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej, sekretarz Rady Dialogu Społecznego (OPZZ) W trakcie spotkania Li Andersson zwróciła uwagę na kluczowe aspekty polskiego dialogu społecznego i jego wpływ na sytuację społeczno-gospodarczą. Jednym z głównych tematów rozmów była kwestia wdrażania dyrektywy dotyczącej adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Li Andersson pytała o polskie podejście do podwyżek płacy minimalnej oraz o plany rozszerzenia zakresu obowiązywania układów zbiorowych, w tym prace nad planem działania na rzecz rokowań zbiorowych. W kontekście trwającego kryzysu migracyjnego interesowały ją doświadczenia Polski w zakresie integracji uchodźców z Ukrainy. Przewodnicząca Komisji ds. zatrudnienia i spraw socjalnych podkreśliła także znaczenie dialogu społecznego w tworzeniu programów nauczania, które powinny lepiej odpowiadać na potrzeby rynku pracy i promować dialog społeczny. Li Andersson pytała ponadto o konkretne trudności, które napotykają partnerzy społeczni w codziennej działalności i jak wygląda ich współpraca zarówno między sobą, jak i z rządem. Podczas dyskusji Piotr Ostrowski, przewodniczący OPZZ, poruszył kluczowe kwestie dotyczące dialogu społecznego w Polsce. Podkreślił, że pomimo dobrego funkcjonowania dialogu na poziomie krajowym, wciąż istnieją znaczne wyzwania na poziomie przedsiębiorstw, gdzie konieczne jest poprawienie sytuacji w zakresie negocjacji zbiorowych i układów zbiorowych. W kontekście dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych szef OPZZ wyraził nadzieję na jej skuteczną implementację, szczególnie w zakresie wzmocnienia układów zbiorowych pracy. Zaznaczył, że jest to kluczowy krok w kierunku poprawy warunków pracy w Polsce. Wskazał także na potrzebę lepszego podejścia do dialogu społecznego ze strony rządu, zwłaszcza w kontekście braku w Polsce polityki przemysłowej. Piotr Ostrowski wskazał, że obecność wielu organizacji pracodawców w RDS utrudnia efektywny dialog społeczny oraz podkreślił konieczność reform w tym zakresie oraz wypracowania nowych zasad podziału funduszy przeznaczonych na prowadzenie dialogu społecznego w Polsce. Zwrócił także uwagę na długotrwałe problemy z dialogiem społecznym, które nie są związane z jedną opcją polityczną, lecz wynikają z braku zrozumienia znaczenia dialogu wśród niektórych przedstawicieli władzy. Podkreślił, że dialog społeczny jest kluczowym elementem kształtowania polityki społeczno-gospodarczej, a jego brak jest największym zagrożeniem i może prowadzić do wielu perturbacji. Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń oraz zaprezentowania, w jaki sposób Polska wzmacnia swój dialog społeczny. Jak podsumowała Li Andersson, zarówno dla Polski, jak i dla Europy, rozwój dialogu jest fundamentem budowy zrównoważonej gospodarki oraz stabilnego rynku pracy. (nq)

Czytaj więcej

25 października 2024

Obchody 40- lecia Związku Zawodowego Uzdrowisk Polskich

Związek Zawodowy Uzdrowisk Polskich zorganizował uroczyste obchody 40 – lecia powołania organizacji. W uroczystościach Jubileuszowych odbywających się w Nałęczowie, pod przewodnictwem przewodniczącej Barbary Sobuckiej, OPZZ reprezentował wiceprzewodniczący Sebastian Koćwin. Obchody Jubileuszu rozpoczęto merytoryczną dyskusją z udziałem zaproszonych gości z Narodowego Funduszu Zdrowia oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Omówiono bieżące kwestie związane z kontraktowaniem usług w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego przez NFZ i ZUS oraz aktualną sytuację finansową w ochronie zdrowia z uwzględnieniem lecznictwa uzdrowiskowego i rehabilitacji leczniczej świadczonej w uzdrowiskach. Związkowa dyskusja z udziałem ponad 40 przedstawicieli uzdrowisk, koncentrowała się także na analizie sytuacji pracowniczej, finansowej i płacowej w poszczególnych uzdrowiskach z perspektywy związków zawodowych. Aktualną sytuację związaną z pracami resortu zdrowia i wynagrodzeniami pracowników omówiła dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Renata Górna – w tej części wypracowane zostały rekomendacje dalszych zmian w obszarze polityki płacowej resortu zdrowia, zwłaszcza w odniesieniu do personelu niemedycznego. Wiceprzewodniczący Sebastian Koćwin przedstawił działania OPZZ i najważniejsze inicjatywy w obszarze polityki społecznej. W części uroczystej posiedzenia wiceprzewodniczący dokonał uhonorowania odznaczeniami OPZZ najbardziej zasłużonych członków Związku Zawodowego Uzdrowisk Polskich. opr. R. Górna

Czytaj więcej

24 października 2024

OPZZ o potrzebach nowoczesnej gospodarki

O potrzebie centralizacji decyzji gospodarczych oraz większych inwestycji w kapitał społeczny, a także o tym, że niskie płace hamują innowacyjność, a rozproszenie kompetencji ogranicza skuteczność działań rozwojowych, mówiło OPZZ podczas debaty „Jak utrzymać wysoką dynamikę wzrostu gospodarczego w Polsce w perspektywie 2035 r.”. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej 21 października 2024 roku w siedzibie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej odbyła się debata ekspercka, której celem było omówienie kluczowych wyzwań związanych z utrzymaniem wysokiej dynamiki wzrostu gospodarczego Polski do 2035 roku. W spotkaniu, zorganizowanym w ramach prac nad strategią rozwoju kraju, uczestniczyli ekonomiści, przedstawiciele środowisk opiniotwórczych, związków zawodowych, think-tanków i ministerstw. OPZZ było reprezentowane przez Piotra Ostrowskiego, przewodniczącego OPZZ i Norberta Kusiaka z Wydziału Polityki Gospodarczej. OPZZ w dyskusji zwróciło uwagę na istotną lukę w przedstawionych w trakcie debaty analizach, wskazując na brak odniesienia się do społecznych aspektów rozwoju gospodarczego. Podkreśliliśmy, że gospodarki nie może oceniać jedynie przez pryzmat wskaźnika PKB, pomijając rolę kapitału społecznego. W ocenie OPZZ nierówności społeczne są jednym z głównych hamulców rozwoju, a usługi publiczne, takie jak edukacja i ochrona zdrowia, odgrywają kluczową rolę w budowaniu kapitału ludzkiego, który powinien być fundamentem wzrostu gospodarczego kraju. Jednym z kluczowych punktów dyskusji była kwestia wynagrodzeń. OPZZ zwróciło uwagę, że niskie płace w Polsce są poważną barierą rozwoju innowacyjności. Bez wyższego udziału płac w PKB, firmy w Polsce dalej będą konkurować niskimi kosztami pracy, zamiast innowacyjnością i zaawansowanymi technologiami. OPZZ wyraziło nadzieję na skuteczną implementację unijnej dyrektywy dotyczącej adekwatnych minimalnych wynagrodzeń, która może zwiększyć innowacyjność. OPZZ odniosło się również do braku polityki przemysłowej państwa i strategii w tym zakresie podkreślając, że musi ona wspierać innowacyjność, ale także tworzyć warunki dla sprawiedliwego wzrostu wynagrodzeń.OPZZ wskazało na brak centralnego ośrodka decyzyjnego odpowiedzialnego za gospodarkę oraz na rozproszenie kompetencji pomiędzy różnymi ministerstwami. Podkreśliliśmy, że taka sytuacja utrudnia prowadzenie efektywnej polityki gospodarczej, co może negatywnie wpłynąć na konkurencyjność i innowacyjność gospodarki. Podsumowując, OPZZ zaznaczyło, że klucz do długotrwałego rozwoju gospodarczego leży nie tylko w politykach wspierających przedsiębiorstwa, ale także w budowie sprawiedliwej gospodarki, która przede wszystkim zapewnia godne wynagrodzenia i inwestuje w pracowników. (nq)

Czytaj więcej