W sobotę 11 marca 2023 Zakładowe Organizacje Związkowe oraz Dyrekcja Spółki FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej zawarły Porozumienie dotyczące zwolnień grupowych. 20 lutego zarząd bielskiej spółki powiadomił organizacje związkowe w tej spółce o zamiarze przeprowadzania zwolnień.

Biuro prasowe OPZZ

Porozumienie zawiera dwa zasadnicze warianty w ramach PDO – Programu Dobrowolnych Odejść – pracownicy odchodzący ze Spółki będą mieli do wyboru: przejście do pracy w jednej z fabryk Stellantis – w Tychach albo Gliwicach lub odejście całkowite. Program przewiduje również odprawy dla osób, które wcześniej odejdą na emeryturę.

Zwolnienia grupowe w fabryce mają objąć około 300 z 800 pracowników, w tym 290 bezpośrednio i pośrednio produkcyjnych. Jako przyczynę zamiaru przeprowadzenia redukcji zatrudnienia jest „konieczność zmniejszenia mocy produkcyjnych, zakończenie produkcji silnika Twin Air oraz optymalizacja produkcji silnika GSE". W informacji skierowanej do pracowników, dyrekcja zakładu nawiązała również do decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej ograniczenia emisji CO2 oraz zakazu rejestracji samochodów spalinowych po 2035 roku.

Porozumienie reguluje przede wszystkim warunki dwóch form dobrowolnych odejść. Pierwsza to "program restrukturyzacji zatrudnienia" dla pracowników, którzy zakończą pracę w fabryce silników ale podejmą ją, na okres co najmniej dwóch lat, w innym zakładzie Grupy Stellantis (w Tychach lub Gliwicach). W zależności od stażu pracy otrzymają od 12 (staż do 8 lat) do 14 odpraw (11 lat i więcej). Druga grupa to "program dobrowolnych odejść" dla osób, które opuszczą Stellantis i nie podejmą w niej pracy przez okres nie krótszy niż pięć lat. Ilość odpraw wyniesie od 8 (staż do 8 lat) do 24 (30 lat i więcej).

Redukcja zatrudnienia w FCA Powertrain S.A. ma zakończyć się do końca czerwca tego roku.