Domagamy się godziwej płacy dla pracowników przemysłu odzieżowego, tekstylnego i obuwniczego! Podpisz się pod europejską inicjatywą obywatelską (EIO) dotyczącą uregulowania działalności sektora odzieżowego.

Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ

Skończmy z wyzyskiem w przemyśle odzieżowym

Unia Europejska jest największym importerem ubrań na świecie, dlatego podpisanie petycji może mieć wpływ na miliony pracowników. Praca w fabrykach sektora odzieżowego na świecie oparta jest w dużej mierze na wyzysku pracowników oraz pracy przymusowej migrantów i dzieci. Dlatego warto przyłączyć się do kampanii „Good Clothes, Fair Pay” (Dobrej jakości odzież, uczciwa płaca) zainicjowanej przez Fashion Revolution i Fair Wear Foundation. Akcja odbywa się w ramach europejskiej inicjatywy obywatelskiej (ECI). Jeśli uda się zebrać milion podpisów, z co najmniej siedmiu państw członkowskich do lipca 2023 roku, unijni urzędnicy będą musieli zająć się petycją.

Pamiętajmy, że prawo do godziwej płacy jest prawem człowieka. Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka wyraźnie wskazują, że przedsiębiorstwa powinny dokładać należytej staranności, aby unikać naruszania praw przysługujących innym oraz podejmować działania w reakcji na negatywny wpływ na realizację prawa człowieka, w którym mają swój udział.

Pomimo tego, że coraz więcej marek publicznie zobowiązuje się do płacenia pracownikom przemysłu odzieżowego na końcu łańcucha dostaw godnej płacy, nie poczyniono żadnych postępów. Pracownicy nadal zarabiają około 20-60% tego, co powinni zarabiać, aby zapewnić sobie i swojej rodzinie podstawowych potrzeb, takie jak zdrowa dieta, odpowiednie warunki mieszkaniowe, pieniądze na pokrycie rachunków medycznych i opłat szkolnych oraz niewielką kwotę, którą można zatrzymać dla oszczędności.

Czym jest kampania Good Clothes, Fair Pay?

Kampania Good Clothes, Fair Pay koncentruje się na poprawie sytuacji osób szyjących ubrania oraz zapewnienia im godnej płacy. Proponuje przepisy, które nakładałyby na wszystkie marki wprowadzające produkty na rynek wewnętrzny Unii Europejskiej obowiązek wprowadzenia planu zmniejszenia luki płacowej, a także wdrożenia, monitorowania i publicznego ujawnienia go określonego w czasie. W przypadku, gdy marki tego nie zrobią, państwa członkowskie UE otrzymają od Komisji uprawnienia do tymczasowego lub bezterminowego wykluczenia przedsiębiorstw z publicznych zamówień publicznych, z programów wsparcia publicznego, w tym programów opartych na agencjach kredytów eksportowych i pożyczkach.

Dobrowolna, społeczna odpowiedzialność biznesu nie zapewni pracownikom przemysłu odzieżowego godnych płac. Do tego celu mogą przybliżyć nas dobre prawodawstwo, silne związki zawodowe i wiążące porozumienia między markami i związkami zawodowymi. Dlatego tak ważny jest nasz udział w kampanii „Good Clothes, Fair Pay”.

Link do petycji w języku polskim TUTAJ

Link do petycji na stronie Clean Clothes Campaign TUTAJ

(nq)