W związku z trwającymi pracami nad rządowym projektem specustawy powodziowej Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych OPZZ wniosło zwiększenie limitu nieopodatkowanej pomocy ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) oraz funduszy związków zawodowych.

Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej

W ocenie OPZZ, w obliczu powodzi, która dotknęła terytorium południowo-zachodniej Polski, konieczne jest zwiększenie pomocy udzielanej poszkodowanym,

Powódź spowodowała ogromne straty materialne i poważne konsekwencje dla pracowników oraz ich rodzin. W takiej sytuacji szybka i adekwatna pomoc finansowa może znacząco złagodzi skutki katastrofy. Obecnie obowiązujące przepisy, zwalniające z podatku dochodowego od osób fizycznych zapomogi wypłacane z  Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w związku z indywidualnymi zdarzeniami losowymi lub klęskami żywiołowymi, stanowią istotny instrument wsparcia dla pracowników. Niemniej jednak, regulacje te nie są wystarczające, aby w pełni zabezpieczyć interesy pracowników w sytuacjach nadzwyczajnych. Zasadne jest zatem rozszerzenia tego rozwiązania poprzez zmianę przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących pomocy udzielanej z ZFŚS i funduszy związków zawodowych.

W tym celu OPZZ zaproponowało zwiększenie limitu zwolnienia podatkowego, o  którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z 1 000 zł do 2 000 zł w odniesieniu do uzyskanych w 2024 r. oraz 2025 r. świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67, tj. świadczeń rzeczowych (niebędących bonami, talonami lub innymi znakami uprawniającymi do ich wymiany na towary lub usługi) oraz świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w  całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych.

Uważamy ponadto, że należy zwiększyć 1000 zł do 3 000 zł limit zwolnienia w odniesieniu do uzyskanych w 2024 i 2025 r. zapomóg, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 9a, tj. zapomóg innych niż wymienionych w  art. 21 ust. 1 pkt 26, wypłacanych z funduszy zakładowej lub międzyzakładowej organizacji związkowej pracownikom należącym do tej organizacji.

Warto także odnotować, że w przypadku poważnych strat, jakie niesie za sobą powódź, pomoc materialna z ZFŚS, choć istotna, jest ograniczona ze względu konieczność uwzględniania wielu innych potrzeb socjalnych pracowników. Dlatego też wsparcie ze strony związków zawodowych, które mogą działać bardziej elastycznie, staje się kluczowe w takich przypadkach.

Aktualny limit zwolnienia podatkowego (art. 21 ust. 1 pkt 9a) dla zapomóg, innych niż wymienione w pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wypłacanych przez związki zawodowe wynosi 1000 zł rocznie. Mimo że jest to znacząca kwota, w sytuacjach takich jak powódź, gdy pracownicy ponieśli ogromne straty materialne, jest ona zdecydowanie niewystarczająca. Zwiększenie tego limitu pozwoliłoby związkom zawodowym szybciej i efektywniej udzielać pomocy, bez obciążania pracowników dodatkowymi kosztami podatkowymi. Bez podniesienia limitów zwolnienia podatkowego, związki zawodowe nie będą w stanie zapewnić wystarczającej i adekwatnej pomocy swoim członkom, co ogranicza ich zdolność do skutecznego reagowania.

Zwiększenie wsparcia z ZFŚS oraz funduszy związkowych jest szczególnie ważne również ze względu na zbliżające się święta. W okresie tym pracodawcy i  związki zawodowe częściej niż zwykle decydują się na wsparcie materialne pracowników, przyznając różnego rodzaju świadczenia socjalne, takie jak bony, paczki czy dodatkowe świadczenia pieniężne. OPZZ uważa, że podniesienie limitów nieopodatkowanych zapomóg związkowych i świadczeń z ZFŚS w okresie powodzi, jest uzasadnione, aby skutecznie wesprzeć pracowników.

Niezależnie od powyższego, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowychzaproponowało zwiększenie wysokości nieopodatkowanej pomocy udzielanej z innych źródeł niż ZFŚS oraz funduszy związków zawodowych, na podstawie art.  21  ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku zapomóg otrzymywanych w związku z indywidualnymi zdarzeniami losowymi, klęskami żywiołowymi, długotrwałą chorobą lub śmiercią, a także na podstawie art.  21  ust. 1 pkt 78 lit. b, dotyczącego dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do 18. roku życia.

(nq)