W dniach 16-17 czerwca 2024 r. obradował Zespół ds. równości, który poprowadziła jego przewodnicząca, Barbara Kutrowska oraz wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz.

Wiceprzewodnicząca OPZZ przedstawiła aktualne działania konfederacji, w szczególności dotyczące realizacji Programu OPZZ w zakresie polityki wynagradzania pracowników oraz zarządzania gospodarką państwa. Zespół otrzymał również informacje na temat wprowadzonych i planowanych zmian w prawie pracy, które przekazał Paweł Śmigielski, dyrektor Wydziału Prawno-Interwencyjnego w OPZZ.

Ponadto, dyskutowano na temat problemu luki płacowej. Podstawą dyskusji w tym zakresie była informacja przedstawiona przez Katarzynę Pietrzak, ekspertkę w Wydziale Polityki Gospodarczej w OPZZ na temat dyrektywy w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania. Uzupełnieniem dyskusji w tym zakresie były informacje o przyczynach i skutkach nierównego traktowania kobiet i mężczyzn omówione przez Aleksandrę Wąsik, ekspertkę Związku Nauczycielstwa Polskiego. W dyskusji na temat luki płacowej wzięła udział podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Paulina Piechny-Więckiewicz. Minister wskazała na rolę edukacji w kształtowaniu postaw równościowych i niwelowaniu dyskryminacji. Przykładem mogą być zmiany polegające np. na urealnieniu wizerunku kobiet w materiałach oświatowych. Konieczne jest także, według minister, stworzenie mapy dyskryminacji i przygotowanie narzędzi jej przeciwdziałania.

Poruszono przy tym również tematykę kształcenia i jego rolę w upowszechnianiu wiedzy o prawach pracowniczych oraz funkcjonowaniu dialogu społecznego. Minister zapowiedziała organizację wysłuchania publicznego w sprawie nowego przedmiotu pod nazwą „edukacja obywatelska”. Obecny na spotkaniu, Przewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski, wskazał na konieczność wprowadzenia tematyki praw pracowniczych do podstawy programowej nauczania, jako rozwiązania systemowego. Aktywność finansowana ze środków unijnych czy informowanie w sprawach praw pracowniczych i dialogu społecznego powinny stanowić działania uzupełniające dla kształcenia w oparciu o podstawę programową. Towarzyszyć ww. tematowi powinno być odpowiednie finansowanie nowego zadania oraz udostępnienie nauczycielom dostępu do podnoszenia kwalifikacji celem ich przygotowania do kształcenia w tematyce praw pracowniczych i dialogu społecznego. Przy czym, istotne będzie wzięcie pod uwagę autonomii szkół i uczelni. Minister zadeklarowała, że nie widzi przeszkód aby związki zawodowe już teraz informowały o tematyce pracowniczej i związkowej na terenie szkół, podobnie jak robią to organizacje pozarządowe w swoich statutowych obszarach.

Na posiedzeniu Zespołu zostały przeprowadzone konsultacje społeczne rozwiązań zawartych w Programie:Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027 (FENG) oraz Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS). Konsultacje Programu FENG poprowadził Zygmunt Mierzejewski, ekspert w Zespole ds. szkoleń i funduszy strukturalnych OPZZ, natomiast Programu FERS Aleksandra Wąsik, ekspertka Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Członkowie Zespołu wskazali na tematykę, którą powinien podjąć Zespół na kolejnych posiedzeniach, wśród której znalazł się temat systemu emerytalnego i aktywności kobiet na rynku pracy czy zjawiska wypalenia zawodowego. Wskazano również zagadnienia wymagające doskonalenia wiedzy w formie szkolenia: wystąpienia publiczne oraz inkluzywności.

Posiedzenie Zespołu połączono ze szkoleniem, w ramach którego członkowie Zespołu doskonalili umiejętności budowania pewności siebie (warsztaty poprowadziła pani Małgorzata Pyka) oraz kreowania wizerunku zawodowego (wiedzą w tym zakresie podzieliła się pani Barbara Kutrowska).

(KP)