09 sierpnia 2024
8 sierpnia w siedzibie OPZZ odbyło się seminarium poświęcone kwestii zatrudnienia i ochrony praw migrantów przebywających w Polsce i poszukujących pracy. Wydarzenie, zorganizowane przez związki zawodowe, na które zaproszono przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności ekspertkę Annę Bobiw z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie, zgromadziło wielu uczestników zainteresowanych znalezieniem pracy i legalnym zatrudnieniem w Polsce. Seminarium składało się z trzech głównych bloków, z których każdy omawiał ważne aspekty zatrudnienia i ochrony praw pracowników. Tematy seminarium: Legalizacja zatrudnienia Pierwszy blok był poświęcony legalizacji zatrudnienia. Uczestnicy dowiedzieli się, co należy wiedzieć na samym początku zatrudnienia w Polsce. Wyjaśniono różnice między umową o pracę a umową cywilnoprawną oraz warunki ich zawierania. Szczególną uwagę poświęcono obowiązkom pracodawcy i pracownika oraz innym ważnym aspektom, które należy wziąć pod uwagę przy zatrudnieniu. Skargi Drugi blok dotyczył składania skarg w przypadku naruszenia praw pracowników. Eksperci wyjaśnili, kiedy i jak prawidłowo składać skargi oraz do kogo się zwrócić w przypadku naruszenia praw. Podano praktyczne przykłady i rekomendacje dotyczące ochrony swoich praw w miejscu pracy oraz skutecznej obrony swoich interesów. Agencje zatrudnienia Trzeci blok był poświęcony wyborowi wiarygodnych agencji zatrudnienia. Uczestnicy otrzymali porady dotyczące wyboru agencji, dowiedzieli się o usługach, które oferują, oraz jak mogą pomóc w znalezieniu pracy. Podkreślono znaczenie współpracy z licencjonowanymi i wiarygodnymi agencjami. Wnioski Seminarium stało się ważnym wydarzeniem dla migrantów w Polsce, w przeważającej większości obywateli Ukrainy, dostarczając im niezbędnych informacji i wsparcia dla pomyślnej integracji i zatrudnienia. Eksperci seminarium dołożyli wszelkich starań, aby stworzyć sprzyjające warunki dla rozwoju i ochrony praw migrantów. Dążymy do tworzenia warunków, w których pracownicy mogą się rozwijać i odnosić sukcesy!
Czytaj więcej
06 sierpnia 2024
Z inicjatywy OPZZ, strona pracowników i strona pracodawców Rady Dialogu Społecznego (RDS) przyjęła uchwałę, w której wyraża stanowczy sprzeciw wobec planowanego ograniczenia kompetencji RDS na rzecz nowo powstającej Rady Fiskalnej. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS z ramienia OPZZ Dzięki działaniom OPZZ pracodawcy i związkowcy przyjęli wspólną uchwałę mającą na celu zapewnienie, że Rada Dialogu Społecznego zachowa swoje uprawnienia i będzie mogła skutecznie reprezentować interesy wszystkich stron w procedurze budżetowej. Strony dialogu społecznego zaznaczają, że jedynie pełne poszanowanie kompetencji RDS może zagwarantować, że decyzje budżetowe będą transparentne i uwzględniać będą interesy szerokiego grona interesariuszy. Zgodnie z propozycją Ministra Finansów, Rada Fiskalna będzie odpowiedzialna za ocenę kluczowych dokumentów budżetowych, w tym projektu ustawy budżetowej, pod kątem zgodności z regułami fiskalnymi. Ponadto, jej zadania obejmą prowadzenie analiz, publikowanie raportów dotyczących finansów publicznych oraz aktywny udział w debacie publicznej. Niestety, Rada Fiskalna ma przejąć część kompetencji Rady Dialogu Społecznego w zakresie opiniowania projektu budżetu państwa. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ Pracodawcy i związkowcy z RDS w swojej uchwale uznali, że Rada Fiskalna i RDS powinny współistnieć i uzupełniać się. RDS odgrywa kluczową rolę w dialogu społecznym oraz w procedurze budżetowej, której nie można bagatelizować. Tworzenie Rady Fiskalnej nie powinno prowadzić do uszczuplenia kompetencji RDS, ponieważ to właśnie RDS jest najważniejszym forum reprezentowania interesów zarówno pracowników, jak i pracodawców. Pozbawienie RDS prawa do opiniowania założeń projektu budżetu państwa, jak proponuje Minister Finansów, znacząco ograniczy zakres dialogu między rządem, pracownikami i pracodawcami. Takie działanie marginalizuje wpływ RDS na kluczowe decyzje budżetowe, co stoi w sprzeczności z unijnymi regulacjami promującymi zwiększony udział partnerów społecznych w procesie decyzyjnym. Transparentność procesu budżetowego, której RDS jest gwarantem, musi zostać zachowana. Z pełną treścią uchwały strony pracowników i strony pracodawców RDS w sprawie projektu ustawy o Radzie Fiskalnej można zapoznać się TUTAJ (nq)
Czytaj więcej
02 sierpnia 2024
Reprezentatywne organizacje związkowe działające w Poczcie Polskiej S.A. - OM NSZZ Solidarność Pracowników Poczty Polskiej oraz Związek Zawodowy Pracowników Poczty informują, iż 1 sierpnia 2024 podpisano międzyzwiązkowe porozumienie dotyczące przygotowania i przeprowadzenia referendum strajkowego w Poczcie Polskiej S.A., powołując równocześnie Główną Komisję Referendalną. Przeprowadzenie referendum strajkowego planowane jest na: 9 wrzesień – 30 wrzesień 2024 r. W sierpniu powołane zostaną Regionalne Komisje Referendalne (dalej: RKR), którebędą odpowiedzialne za przeprowadzenie referendum w swoim obszarze działaniawe wszystkich jednostkach organizacyjnych PP S.A. W ramach RKR powołanezostaną zespoły referendalne, które zgodnie z przygotowanym przez RKRharmonogramem będą przeprowadzały referendum strajkowe. Dalsze ustalenia pomiędzy zainteresowanymi organizacjami związkowymi odbywaćsię będą w formie telekonferencji, a następnie będą komunikowane przez GłównąKomisję Referendalną.Referendum strajkowe jest zgodne z prawem i jest przeprowadzane zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Pracownikom biorącym udział w legalnym referendum strajkowym nie grożą żadne konsekwencje prawne i służbowe.
Czytaj więcej
01 sierpnia 2024
Postulat OPZZ o konieczności uregulowania maksymalnych temperatur w miejscu pracy i ich określenie w taki sposób, by chronić pracowników przez przegrzaniem – już niedługo doczeka się realizacji. Z zadowoleniem przyjęliśmy decyzję o podjęciu prac przygotowawczych w tej kwestii przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, CIOP, PIP i Instytut Medycyny Pracy w Łodzi. Sebastian Koćwin, wiceprzewodniczący OPZZRenata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Obecnie w przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy nie ma określonej maksymalnej temperatury, w której może być wykonywana praca. Regulacje prawne jasno określają, że pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom nieodpłatnie napojów chłodzących, jeżeli temperatura w pomieszczeniach, w których wykonują pracę przekracza 28°C lub na powietrzu, przy ponad 25°C. Dziś prawo nie formułuje jasnego przyzwolenia do rezygnacji z pracy przy danych warunkach atmosferycznych. A pracodawcy także coraz częściej dostrzegają problem braku przepisów o maksymalnych temperaturach w pracy. Wielu z nich, w razie utrzymujących się upałów już teraz np. skraca czas pracy. Widzą też inne rozwiązania: uważają, że najpierw należy zadbać o promowanie dobrych rozwiązań, opracować wytyczne i dobre praktyki, a dopiero w razie braku efektów- pomyśleć o ewentualnych zmianach w prawie. Jak rozwiązać te dylematy - w ramach OPZZ zaczęliśmy prowadzić o tym dialog już 3 lata temu.Nasze postulaty dotyczące ,,(…) bardziej szczegółowego uregulowania warunków pracy w ekstremalnie wysokich temperaturach’’ w środowisku pracy, przyjęte zostały w Stanowisku Rady OPZZ 21 września 2021 r. Szukając sojuszników realizacji tego przedsięwzięcia, z inicjatywy wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina zwracaliśmy się do wielu instytucji; organizowaliśmy także szereg dyskusji, w tym jedną z ważniejszych: debatę związkowo – ekspercką, zorganizowaną w siedzibie OPZZ w czerwcu 2023 r. (link dla przypomnienia:Dialog ws. maksymalnych temperatur w pracy – rozpoczęty! | Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (opzz.org.pl).Nasza debata pod przekornym tytułem: ,,Maksymalna temperatura w miejscu pracy – czy to możliwe ?” miała za zadanie ocenić sprawczość tego pytania – czy jest to możliwe, a jeśli tak – jakimi sposobami określić górną granicę temperatury, bezpieczną i komfortową do pracy. Uczestnicy dyskusji niemal jednogłośnie zgodzili się, że potrzebne są normy prawne powszechnie obowiązujące, powiązane z promowaniem dobrych praktyk, w poszczególnych branżach i w zależności od stanowiska pracy. Wypracowanie rozwiązań chroniących przed wysoką temperaturą w miejscu pracy trwa. Zgodnie z zapowiedziami ich wdrożenie i obowiązywanie będzie realne już w przyszłym sezonie letnim. OPZZ będzie aktywnie włączał się w uzgodnienia najlepszych dla pracowników rozwiązań. Obecnie można korzystać z materiałów informacyjnych: pakiet informacyjny MRP i PS pod nazwą: „DOBRY KLIMAT w PRACY” (do pobrania) materiał Centralnego Instytutu Ochrony Pracy ,,Naukowcy CIOP-PIB pomagają w ograniczaniu skutków nadmiernego obciążenia cieplnego pracowników’’ (do pobrania) (rg)
Czytaj więcej
01 sierpnia 2024
Zbliża się termin implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej do polskiego prawa. Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, nad którym pracuje strona rządowa, zakłada, że Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, wprowadzi niezbędne przepisy do 15 listopada 2024 r. Implementacja tych regulacji jest kluczowa, aby poprawić warunki życia i pracy, zmniejszyć nierówności płacowe oraz zapewnić godziwe wynagrodzenia dla pracowników w Polsce. Związki zawodowe odgrywają kluczową rolę w tym procesie, dlatego tak ważny jest ich udział w pracach legislacyjnych nad zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych od dawna zabiega o wprowadzenie nowych przepisów dotyczących płacy minimalnej, widząc w nich szansę na poprawę sytuacji pracowników w kraju. Współpracując z Europejską Konfederacją Związków Zawodowych, OPZZ aktywnie wpływało na kształtowanie polityk UE dotyczących wynagrodzeń. Dzięki naszym staraniom temat ten zyskał naznaczeniu, a wprowadzenie europejskich standardów płacowych stało się priorytetem. Zbliżający się termin wdrożenia europejskich przepisów jest wynikiem wieloletnich działań i determinacji OPZZ, które konsekwentnie dąży do wprowadzenia europejskich standardów płacowych. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zamieściła w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów informację o projekcie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Potwierdza to, że nasze wysiłki przyniosły efekty. Zgodnie z nią projekt ustawy, nad którym obecnie pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Polska ma czas na implementację przepisów dyrektywy do dnia 15 listopada 2024 r. Projekt ustawy będzie przewidywał: 1) utrzymanie dwóch terminów zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, gdy prognozowany na rok następny wskaźnik cen wynosi co najmniej 105%; 2) wyznaczenie Rady Dialogu Społecznego jako organu doradczego w kwestiach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, w szczególności z jego ustalaniem i aktualizacją; 3) coroczną procedurę ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej. Zgodnie z projektem, wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie corocznie przedmiotem negocjacji prowadzonych w ramach RDS. Rada Ministrów przedstawia RDS do negocjacji propozycje wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę dla pracowników oraz minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych – w terminie do dnia 15 czerwca każdego roku. Negocjacje prowadzone będą przez 30 dni od dnia otrzymania propozycji i informacji. Jeżeli w tym terminie RDS nie uzgodni ww. wysokości gwarancji płacowych, wówczas decyzje w tym zakresie podejmie Rada Ministrów w drodze rozporządzenia. Ustalone przez Radę Ministrów wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej nie będą mogły być niższe niż zaproponowane RDS do negocjacji. Zgodnie z projektem ustawy Rada Ministrów, poza proponowaną na rok następny kwotą minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej, przedstawia RDS również szereg informacji o charakterze ekonomiczno-statystycznym. Dodatkowo w stosunku do obecnych przepisów przekazywana będzie również informacja o wartości referencyjnej oraz relacji propozycji wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku następnym do tej wartości. Ponadto, w roku aktualizacji zostanie również przekazana informacja o zastosowanej aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę; 4) utrzymanie co do zasady dotychczasowego mechanizmu ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Projektowane przepisy gwarantują coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. Jednocześnie, jeśli w roku negocjacji wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I kwartale tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB. W przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, projekt przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego (zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim). W stosunku do obecnie obowiązującego mechanizmu, proponuje się doprecyzowanie obliczania wskaźnika weryfikacyjnego. Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu z 2002 r. przewiduje, że wskaźnik weryfikacyjny otrzymuje się przez podzielenie wskaźnika cen w roku poprzednim przez prognozowany wskaźnik cen w roku poprzednim, w oparciu o który została określona propozycja wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę przekazana RDS do negocjacji. Należy jednak zauważyć, że prognozowany wskaźnik cen w roku poprzednim, w oparciu o który została określona propozycja wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę przekazana RDS do negocjacji, może się różnić od prognozowanego wskaźnika cen w roku poprzednim, w oparciu o który została ustalona ostateczna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. W celu ustanowienia bardziej miarodajnego wskaźnika weryfikacyjnego, projekt ustawy przewiduje, aby był on obliczany przez podzielenie wskaźnika cen w roku poprzednim przez prognozowany wskaźnik cen w roku poprzednim, w oparciu o który została ustalona wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Należy mieć jednocześnie na uwadze, że projekt ustawy przewiduje, iż w roku aktualizacji, przy ustaleniu wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, uwzględnia się także aktualizację minimalnego wynagrodzenia za pracę. Projekt zawiera również gwarancję utrzymania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę na poziomie obowiązującym w roku negocjacji, w przypadku gdyby w wyniku analizy kryteriów, na podstawie których przeprowadzana jest aktualizacja minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalono, że wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w ostatnich latach wzrastała szybciej, niż wynikałoby to z analizowanych kryteriów; 5) ustalenie wartości referencyjnej, która będzie stosowana do oceny adekwatności wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę; 6) aktualizację minimalnego wynagrodzenia za pracę co najmniej raz na 4 lata w oparciu o następujące kryteria: a) siłę nabywczą minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem kosztów utrzymania, b) ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, c) stopę wzrostu wynagrodzeń, d) długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany, e) relacji minimalnego wynagrodzenia za pracę do przeciętnego wynagrodzenia; 7) procedurę przeprowadzenia aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zgodnie z projektem ustawy, aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie dokonywać Rada Ministrów mając na uwadze stanowiska lub opinie strony pracowników i strony pracodawców RDS. Zgodnie z procedurą uzgadniania minimalnego wynagrodzenia za pracę na rok następny, Rada Ministrów w roku aktualizacji będzie przedstawiała RDS propozycję minimalnego wynagrodzenia za pracę, która będzie już uwzględniała zastosowaną aktualizację minimalnego wynagrodzenia za pracę; 8) procedurę sprawozdawczości. Do Komisji Europejskiej, co 2 lata, będą przekazywane następujące dane statystyczne i informacje: - poziom minimalnego wynagrodzenia za pracę, - odsetek pracowników objętych minimalnym wynagrodzeniem za pracę, - opis istniejących zróżnicowanych stawek i odliczeń, - powody wprowadzenia zróżnicowanych stawek i odliczeń, - odsetek pracowników objętych zróżnicowanymi stawkami, w miarę dostępności danych. Dane statystyczne i informacje powinny być, w miarę ich dostępności, zdezagregowane według płci, wieku, niepełnosprawności, wielkości przedsiębiorstwa i sektora; 9) wprowadzenie wynagrodzenia minimalnego za pracę jako wynagrodzenia zasadniczego; 10) podwyższenia kary za zaniżanie wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej oraz wprowadzenia kary za niewypłacanie wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej; 11) wprowadzenie nowych sankcji w Kodeksie pracy oraz Kodeksie karnym. Projekt ustawy wprowadza nowy typ przestępstwa oraz nowy typ wykroczenia, które związane są z naruszeniem prawa pracownika do wynagrodzenia za pracę, a także przewiduje naliczanie odsetek za nieterminowe wypłacenie należnych pracownikom wynagrodzeń. Ponadto, projekt przewiduje podwyższenie sankcji za wykroczenia przeciwko prawom pracownika; 12) pozostawienie dotychczas obowiązującego w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu z 2002 r. przepisu definiującego najniższe wynagrodzenie za pracę. Opracowano na podstawie informacji KPRM (nq)
Czytaj więcej
31 lipca 2024
1 stycznia 2025 roku Polska po raz drugi obejmie prezydencję w Radzie Unii Europejskiej i przez sześć miesięcy będzie przewodniczyć jej pracom. To wyjątkowe wyróżnienie dla naszego kraju i jednocześnie ogromne wyzwanie, wymagające starannego przygotowania i włączenia Rady Dialogu Społecznego w realizację celów prezydencji. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS z ramienia OPZZ Do najważniejszych zadań prezydencji należy przewodniczenie Radzie UE i jej organom przygotowawczym, realizowane poprzez kształtowanie agendy Rady UE na dany okres. Polski rząd, w porozumieniu z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej, ustalił trzy główne priorytety, które będą wyznaczać kierunek prac Rady UE pod polskim przewodnictwem: zacieśnienie współpracy Unii Europejskiej ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki; rozszerzenie Unii Europejskiej o nowe państwa członkowskie i udział UE w odbudowie Ukrainy; zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego UE z poszanowaniem zasad sprawiedliwej transformacji energetycznej. Kluczowym elementem prezydencji powinien być dialog społeczny oraz włączenie związków zawodowych i organizacji pracodawców w realizację jej celów. Dlatego, w odpowiedzi na działania rządu, Rada Dialogu Społecznego powołała Zespół problemowy ds. Prezydencji Rzeczypospolitej w Radzie UE. Zespół ten ma za zadanie wspierać realizację priorytetów oraz dbać o bieżący dialog i współpracę ze stroną rządową. Do jego głównych zadań należą w szczególności: przedstawianie przez stronę rządową priorytetów i agendy na okres prezydencji; wymiana informacji i stanowisk, w odniesieniu do kluczowych kwestii związanych z realizacją prezydencji RP w Radzie UE; współpraca z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym oraz Radą Działalności Pożytku Publicznego w trakcie trwania prezydencji RP w Radzie UE, w tym przy organizacji wyjazdowego posiedzenia Biura EKES w Polsce i dorocznego spotkania Europejskiej Sieci krajowych rad społeczno-gospodarczych UE i instytucji podobnych; bieżący dialog i współpraca ze stroną rządową. Przewodniczącym Zespołu doraźnego będzie przedstawiciel strony pracodawców, wskazany przez Związek Pracodawców Business Centre Club. Włączenie partnerów społecznych w procesy decyzyjne związane z prezydencją, jest nie tylko konieczne, ale także dla wszystkich korzystne. Partnerzy społeczni reprezentują bowiem szerokie spektrum interesów społecznych i gospodarczych, co pozwala na wypracowanie bardziej zrównoważonych i efektywnych rozwiązań. Sukces polskiej prezydencji będzie zależeć od skutecznego zaangażowania wszystkich interesariuszy w realizację ustalonych celów. Rada Dialogu Społecznego odgrywa tu kluczową rolę, ponieważ jej wsparcie i aktywny udział mogą znacząco przyczynić się do osiągnięcia sukcesu Polski. Przez najbliższe sześć miesięcy Polska ma szansę pokazać, że dialog społeczny i partnerska współpraca z Radą Dialogu Społecznego są fundamentem efektywnego zarządzania i zrównoważonego rozwoju. Czy tak rzeczywiście będzie? (nq)
Czytaj więcej
29 lipca 2024
Oczekiwane od lutego br. posiedzenie sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny poświęcone projektom emerytur stażowych – w końcu się odbyło ! W piątek, 26 lipca br. komisja zapoznała się ze stanowiskiem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie inicjatyw emerytur stażowych wniesionych do prac w komisji. Mamy nadzieję, że poważne prace i dyskusja w tej sprawie rozpoczną się niebawem, po wakacjach parlamentarnych. Przypomnijmy, że obecnie w ramach sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny znajdują się 2 projekty: poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw w celu wprowadzenia emerytury stażowej (druk nr 187) – wniesiony przez Lewicę z udziałem OPZZ oraz obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 27) – wniesiony przez NSZZ ,,S”. W czasie posiedzenia pozytywne stanowisko resortu pracy do projektów przedstawił Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski. Wskazał, że ,,(…) zaproponowane rozwiązania prawne stanowią doskonały punkt wyjścia do dyskusji oraz, że ,,(…) emerytury stażowe – ciesząc się szerokim poparcie społecznym, stanowią wystarczającą przesłankę do dalszej dyskusji nad regulacją tego uprawnienia’’. Zadeklarował tez prace nad stanowiskiem rządu w tej sprawie w niedługim czasie. Istotną decyzję podjęli wszyscy posłowie komisji kierując dezyderat do strony rządowej o poparcie projektów i rozpoczęcie prac także w ramach rządu nad pozytywnym stanowiskiem. W czasie posiedzenia OPZZ reprezentował wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin wraz z ekspertami z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ: Renatą Górną i Michałem Polakowskim. Poniżej – link do przebiegu posiedzenia. Wystąpienie wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina – od około godziny 13 i 58 sekundy.iTV Sejm - transmisje archiwalne - Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (rg)
Czytaj więcej
26 lipca 2024
Wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin odnosił się wczoraj na posiedzeniu Sejmu do rządowych poprawek do obywatelskiego projektu projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw w celu wprowadzenia renty wdowiej Stanowisko Rady Ministrów w linku poniżej. Stanowisko wobec obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw w celu wprowadzenia renty wdowiej (druk nr 32) - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów -Portal Gov.pl (www.gov.pl) Źródło: sejm.gov.pl
Czytaj więcej
24 lipca 2024
Minister finansów zapowiedział utworzenie Rady Fiskalnej, której zadaniem będzie opiniowanie kluczowych dokumentów budżetowych. Jednakże, wraz z powstaniem Rady Fiskalnej, rząd zamierza ograniczyć kompetencje Rady Dialogu Społecznego w zakresie procedury budżetowej, co spotkało się z protestem OPZZ. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS z ramienia OPZZ Rada Fiskalna będzie oceniać najważniejsze dokumenty budżetowe, takie jak projekt ustawy budżetowej, pod kątem zgodności z regułami fiskalnymi. Będzie także przeprowadzać analizy, publikować raporty dotyczące finansów publicznych oraz uczestniczyć w debacie publicznej. W skład siedmioosobowej Rady wejdzie również przedstawiciel związków zawodowych. Polska jest jedynym krajem w Unii Europejskiej, który nie posiada instytucji spełniającej kryteria niezależnych instytucji fiskalnych, wymaganych przez nowe przepisy UE. OPZZ uważa, że obie instytucje, Rada Fiskalna i Rada Dialogu Społecznego, powinny współistnieć i wzajemnie się uzupełniać. Jednocześnie, stanowczo podkreślamy, że kluczowa rola Rady Dialogu Społecznego w procedurze budżetowej i zapewnieniu efektywnego dialogu społecznego musi zostać zachowana. Utworzenie Rady Fiskalnej nie może prowadzić do ograniczenia kompetencji RDS, która odgrywa fundamentalną rolę w dialogu społecznym. Dlatego też powołanie Rady Fiskalnej powinno odbywać się z pełnym poszanowaniem dla kompetencji Rady Dialogu Społecznego. Tylko w ten sposób można zapewnić, że interesy wszystkich stron zostaną rzetelnie reprezentowane i uwzględnione w procesie decyzyjnym. Obecnie, strona rządowa przedstawia Radzie Dialogu Społecznego Wieloletni Plan Finansowy Państwa zawierający Program Konwergencji, który określa wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej na rok następny. Program ten, a więc także zawarte w nim prognozy makroekonomiczne są oceniane przez stronę pracowników i stronę pracodawców RDS. Uwzględniając, że prawo UE nie wymaga już opracowywania przez państwa członkowskie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa, projekt ustawy przewiduje przeniesienie dotychczasowych kompetencji Rady Dialogu Społecznego w zakresie opiniowania prognoz makroekonomicznych na Radę Fiskalną. Taka propozycja, naszym zdaniem, nie znajduje merytorycznego uzasadnienia. Według OPZZ przeniesienie kompetencji do opiniowania prognoz makroekonomicznych na Radę Fiskalną osłabi zdolność RDS do skutecznego reprezentowania interesów pracowników i pracodawców, dlatego OPZZ negatywnie opiniuje tę propozycję. Przekazywanie Radzie Dialogu Społecznego i opiniowanie przez nią prognoz makroekonomicznych pozwala partnerom społecznym wywierać wpływ na politykę gospodarczą rządu, zwiększa transparentność procesu budżetowego oraz buduje zaufanie między stronami dialogu społecznego. Gdy wszystkie strony w nim uczestniczące mają dostęp do tych samych danych i mogą wspólnie je analizować i oceniać, decyzje podejmowane w ramach RDS są bardziej przejrzyste i oparte na konsensusie, co sprzyja stabilności społecznej i gospodarczej. Prognozy makroekonomiczne dostarczane Radzie Dialogu Społecznego są kluczowe do przeprowadzenia rzetelnej analizy sytuacji gospodarczej kraju. Na tej podstawie strona pracowników i strona pracodawców mogą przeprowadzić konstruktywne konsultacje i negocjacje w sprawie wzrostu w następnym roku: wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w państwowej sferze budżetowej; minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Brak dostępu do aktualnych prognoz makroekonomicznych będzie skutkować brakiem kluczowych danych w negocjacjach, co z kolei będzie prowadzić do podejmowania błędnych decyzji i uniemożliwiać prowadzenie efektywnych, opartych na bieżących informacjach rozmów. OPZZ podkreśla, że Rada Dialogu Społecznego powinna, obok Rady Fiskalnej, opiniować nowy dokument w procedurze budżetowej tj. projekt średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego. Ustawodawca winien zatem zastąpić obowiązek przekazania Wieloletniego Planu Finansowego zobowiązaniem do udostępnienia Radzie Dialogu Społecznego projektu średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego wraz z założeniami makroekonomicznymi dla potrzeb planowania budżetowego. OPZZ negatywnie ocenia także propozycję pozbawienia RDS prawa do opiniowania założeń projektu budżetu państwa na kolejny rok, co znacząco ograniczy zakres dialogu między rządem, pracownikami i pracodawcami oraz de facto marginalizuje wpływ RDS na decyzje budżetowe, co może prowadzić do podejmowania decyzji bez uwzględnienia perspektywy wszystkich zainteresowanych stron. Zmiana ta nie znajduje także uzasadnienia w nowych regulacjach dotyczących zarządzania gospodarczego wprowadzonych na poziomie unijnym. Prawo unijne nie wymaga ograniczenia kompetencji narodowych instytucji dialogu społecznego, takich jak RDS, w zakresie opiniowania budżetu państwa. Wręcz przeciwnie, unijne regulacje kładą nacisk na zwiększenie udziału partnerów społecznych w procesie decyzyjnym, co jest sprzeczne z proponowaną zmianą. Pozbawienie RDS możliwości opiniowania założeń projektu budżetu negatywnie wpłynie na transparentność procesu budżetowego. Obecność Rady Dialogu Społecznego jako organu opiniującego założenia projektu budżetu państwa zapewnia dodatkowy poziom kontroli i oceny, co sprzyja przejrzystości procesu budżetowego. Bez tego mechanizmu istnieje ryzyko, że decyzje budżetowe będą podejmowane bez odpowiedniego nadzoru i konsultacji z partnerami społecznymi. Zwiększy to napięcia społeczne i zdestabilizuje proces budżetowy, ponieważ kluczowe grupy interesu zostaną pominięte w procesie opiniowania polityki budżetowej. W związku z powyższym, proponowana zmiana powinna zostać odrzucona, a RDS powinna zachować swoje uprawnienia do opiniowania założeń projektu budżetu państwa. W sprawie tej podjęto – z inicjatywy OPZZ – próbę wypracowania uchwały strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego. (nq)
Czytaj więcej
23 lipca 2024
Ogólna sytuacja na rynku pracy w pierwszej połowie 2024 roku może być scharakteryzowana jako dobra. W końcu stycznia liczba pracujących w gospodarce narodowej wyniosła ponad 15 milionów osób. W pierwszym kwartale 2024 wskaźnik zatrudnienia osób w wieku produkcyjnym (kobiety 18-59 lat, mężczyźni 18-64 lata) wyniósł 78.9 proc. według metodologii BAEL. Wskaźnik ten był nieznacznie wyższy niż w analogicznym kwartale 2023 roku (różnica 0.2 punktu procentowego) i niższy niż w czwartym kwartale 2023 (o 0.3 pp.).Michał Polakowski, Specjalista ds. polityki społecznej OPZZ Jeśli chodzi o wskaźnik bezrobocia według metodologii BAEL, w pierwszym kwartale 2024 wyniósł on 3.2 proc. dla osób w wieku produkcyjnym, bez zmian w porównaniu do poprzedzającego kwartału i z nieznacznym wzrostem (0.2 pp.) w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku. Wskaźnik bezrobocia był najwyższy w najmłodszej grupie wiekowej (15-24 lata) i jego wartość wyniosła 10.9 proc., najniższy zaś wśród osób w wieku 55-64 lata- 2 proc. Dane z Publicznych Służb Zatrudnienia (tak zwane bezrobocie rejestrowane) wskazują na podobną sytuację. W pod koniec czerwca 2024 roku stopa bezrobocia wyniosła rekordowe 4.9 proc. W maju 15.3 proc. osób bezrobotnych posiadało prawo do zasiłku a 38 proc. zarejestrowanych osób bezrobotnych pozostawało bez pracy przez ponad 12 miesięcy. Najniższy poziom bezrobocia odnotowano w powiecie poznańskim i Katowicach (1 proc.), najwyższy w powiecie szydłowieckim (23.1 proc.). W układzie wojewódzkim najwyższe bezrobocie występowało w Podkarpackiem (8.3 proc.) zaś najniższe – w Wielkopolskim (3 proc.). Ważną informacją o restrukturyzacjach w przedsiębiorstwach są dane dotyczące zwolnień grupowych. Liczba pracowników, co do których zamiary zwolnienia zgłosili pracodawcy urzędom pracy była nieznacznie wyższa w okresie styczeń – maj 2024 (12784 osób) w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku (12796). W okresie styczeń-maj, liczba pracowników których zatrudnienie zostało zakończone w ramach zwolnień grupowych wyniosła 9425 osób, co stanowi wzrost w stosunku do analogicznego okresu 2023 roku (6578 osób). Może to sugerować zwiększoną skalę restrukturyzacji przedsiębiorstw w porównaniu do ubiegłego roku. Najwięcej zgłoszeń zwolnień grupowych miało miejsce w województwie mazowieckim (2484 osób w okresie styczeń-kwiecień), województwie małopolskim (1555), dolnośląskim (1124) i śląskim (1102). Jeśli chodzi o zwolnienia, ponownie dominowało województwo mazowieckie (2342 osób) i województwo dolnośląskie (1287 osób).
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe