Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

14 stycznia 2025

Ochrona danych osobowych w kontekście organizacji związkowej; Kreatywne rozwiązywanie problemów | Wrocław

Ochrona danych osobowych w kontekście organizacji związkowej; Kreatywne rozwiązywanie problemów | Wrocław

Czytaj więcej

14 stycznia 2025

Zbiorowe prawo pracy – poziom podstawowy

Zbiorowe prawo pracy – poziom podstawowy

Czytaj więcej

14 stycznia 2025

Ochrona danych osobowych w kontekście organizacji związkowej; Budowanie i integracja zespołu | Morąg

Ochrona danych osobowych w kontekście organizacji związkowej; Budowanie i integracja zespołu | Morąg

Czytaj więcej

14 stycznia 2025

Zbiorowe prawo pracy – poziom podstawowy | Warszawa

Zbiorowe prawo pracy – poziom podstawowy | Warszawa

Czytaj więcej

14 stycznia 2025

Kodeks pracy – poziom podstawowy; Negocjacje i komunikacja z pracodawcą | Morąg

Kodeks pracy – poziom podstawowy; Negocjacje i komunikacja z pracodawcą | Morąg

Czytaj więcej

14 stycznia 2025

Wystąpienia publiczne - Wrocław

Wystąpienia publiczne - Wrocław 24-25.01.2025

Czytaj więcej

13 stycznia 2025

Finał prac nad ustawą o Radzie Fiskalnej

Prezydent RP podpisał ustawę o Radzie Fiskalnej. OPZZ było zaangażowane w prace legislacyjne nad tą ustawą, bowiem zawarto w niej przepisy likwidujące niektóre uprawnienia Rady Dialogu Społecznego związane z udziałem Rady w procesie uchwalania ustawy budżetowej. Przez to zmniejszały rolę dialogu społecznego w procesie kształtowania polityki budżetowej państwa. Pisaliśmy o tym tutaj: https://www.opzz.org.pl/aktualnosci/kraj/2024/x/pa... Podpis Prezydenta RP pod ustawą przesądził o likwidacji obowiązku przygotowywania przez stronę rządową i przedstawiania Radzie Dialogu Społecznego co roku założeń projektu budżetu państwa. Dotychczas dialog społeczny w tej sprawie realizowany był w RDS w czerwcu każdego roku a strona społeczna Rady mogła wspólnie bądź odrębnie przedstawić stronie rządowej stanowisko dotyczące założeń projektu budżetu państwa na kolejny rok. OPZZ protestował przeciwko likwidacji tej kompetencji RDS, jednak Parlament nie zmienił decyzji Rady Ministrów w tej sprawie. Jednocześnie, udział OPZZ w pracach legislacyjnych nad ustawą o Radzie Fiskalnej przekonał stronę rządową i Parlament do korekty niektórych pierwotnie planowanych zmian. Aby tak się stało, przygotowaliśmy opinię do projektu ustawy, współtworzyliśmy stanowiska RDS w tej sprawie, kierowaliśmy do Sejmu i Senatu RP uwagi do poszczególnych przepisów oraz braliśmy udział w posiedzeniach komisji. Wspierali nas przedstawiciele KP Razem. I tak, wbrew pierwotnym planom, strony pracowników i strony pracodawców Rady Dialogu Społecznego będą nadal otrzymywać od strony rządowej co roku prognozę makroekonomiczną, na podstawie której prowadzony będzie dialog w sprawie wzrostu wynagrodzeń, w tym minimalnego wynagrodzenia za pracę i wynagrodzeń w sferze budżetowej, oraz emerytur i rent. Doprecyzowano także tryb pracy RDS przy ww. negocjacjach na 2026 r. Ponadto, w dalszym ciągu projekt ustawy budżetowej będzie zawierał opis celów społecznych i gospodarczych ustawy uzasadniający wydatki i dochody budżetowe. Na wniosek m.in. OPZZ, wprowadzono także do ustawy o Radzie Fiskalnej obowiązek przedstawiania Radzie Dialogu Społecznego przez stronę rządową średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego lub zmienionego średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego, w celu konsultacji z partnerami społecznymi. Warto odnotować, że obowiązek zaangażowania partnerów społecznych w proces unijnego zarządzania gospodarczego na poziomie krajowym wynika wprost z unijnych przepisów przyjętych w kwietniu 2025 r., jednak przez dłuższy czas strona rządowa negatywnie odnosiła się do wpisania wprost do krajowego porządku prawnego udziału RDS w procesie tworzenia ww. dokumentów. (KP)

Czytaj więcej

10 stycznia 2025

Bon senioralny wymaga dalszych prac

                                 Ustawowa regulacja o bonie senioralnym doczekała się zakończenia konsultacji społecznych. OPZZ, choć pozytywnie odnosi się do idei systemowego uregulowania przez rząd obszaru wsparcia osób starszych – wobec inicjatywy bonu senioralnego zgłasza konieczność wprowadzenia wielu zmian, by spełnić oczekiwania społeczne związane z tym instrumentem polityki senioralnej. Renata Górna, dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Bon senioralny to narzędzie, dzięki któremu samorządy będą mogły zorganizować usługę wsparcia w miejscu zamieszkania na rzecz osoby starszej i potrzebującej pomocy, której bliscy pracują. Dostarczenie pomocy ma za zadanie pomóc osobom aktywnym zawodowo w organizacji opieki nad bliską osobą starszą, a jednocześnie umożliwić im kontynuowanie aktywności zawodowej. Projekt ustawy o bonie senioralnym jest koordynowany przez minister ds. polityki senioralnej Marzenę Okłę - Drewnowicz. OPZZ przedstawiając opinię wskazało w szczególności na zbyt restrykcyjnie określone progi dochodowe kwalifikujące do uzyskania bonu senioralnego, których przekroczenie skutkuje odebraniem prawa do świadczenia, a tym samym do sytuacji, w której gospodarstwa domowe będą zaniżać dochody. Nie zastosowano także w takiej sytuacji elastycznej zasady ,,złotówka za złotówkę’’, jak też zawężono katalog osób, które mogą ubiegać się o bon senioralny. W ocenie OPZZ istnieją obawy, że liczba osób objętych wsparciem w ramach bonu, z racji kryteriów zawartych w ustawie może okazać się znacząco mała – zgodnie z założeniami ma wynieść w 2026 r. około 289 tys. osób, co wobec skali potrzeb opiekuńczych wobec osób starszych jest z pewnością niewystarczające. Kwestią budzącą kolejne zastrzeżenie jest wysokość wsparcia, zwłaszcza w odniesieniu do stawki godzinowej usług wspierających. Zwróciliśmy także uwagę, że bon senioralny nie może być instrumentem utrzymującym niskie stawki wynagrodzenia - także z tego powodu, wartość bonu senioralnego powinna być regularnie monitorowana i waloryzowana. Niezwykle ważne jest także spełnienie jednego z kluczowych założeń ustawy tj. zatrudnienia odpowiedniej liczby osób świadczących usługi w ramach bonu – zdaniem ustawodawcy realizacja bonu senioralnego już na początku jego wdrożenia 2026 r. wymagać będzie zatrudnienia ponad 47 tys. osób.Konsultacje społeczne to dopiero początek drogi. Ważny jest dalszy dialog i modyfikacja przepisów w kierunku umożliwiającym objęcie wsparciem jak najszersze grono seniorów. (rg)

Czytaj więcej

10 stycznia 2025

zapytanie ofertowe na stanowisko: Główny Specjalista ds. Dialogu Społecznego

Przewidywany zakres szczegółowy usług 1. Przygotowywanie analiz oraz komentarzy dotyczących zagadnień z zakresu polityki społeczno-gospodarczej kraju, będących przedmiotem prac Rady Dialogu Społecznego (RDS) oraz Zespołów Problemowych i Doraźnych (ZP), jak również udział w tych pracach w imieniu OPZZ. 2. Opracowywanie informacji, notatek, analiz oraz innych dokumentów dotyczących polityki społeczno-gospodarczej, ze wskazaniem możliwości wywoływania przez OPZZ długofalowych skutków społeczno-gospodarczych oraz praktycznych zastosowań w pracach RDS i ZP. 3. Współpraca przy tworzeniu stanowisk, opinii, analiz i raportów dotyczących zagadnień o istotnym znaczeniu społecznym i gospodarczym. 4. Identyfikacja problemów o znaczeniu społecznym i gospodarczym oraz opracowywanie propozycji ich rozwiązań w celu poprawy warunków rozwoju społeczno-gospodarczego, zwiększenia konkurencyjności gospodarki oraz spójności społecznej, a także realizacji zasady partycypacji i solidarności społecznej w relacjach zatrudnienia. 5. Przygotowywanie propozycji tematów zgłaszanych przez OPZZ na forum RDS, w tym Prezydium Rady oraz ZP. 6. Koordynacja działań związanych z organizacją spotkań, konferencji i konsultacji dotyczących projektów aktów prawnych oraz innych zagadnień związanych z pracami RDS i ZP. 7. Przygotowywanie propozycji wniosków, raportów i stanowisk na podstawie przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w pkt 6. 8. Udział w posiedzeniach organów statutowych i struktur OPZZ poświęconych zagadnieniom będącym przedmiotem prac RDS i ZP, a także w posiedzeniach RDS i ZP. 9. Analizowanie oraz konsultowanie tematów związanych z udziałem członków RDS i ZP w konferencjach, seminariach, debatach, szkoleniach oraz innych wydarzeniach krajowych związanych z działalnością RDS i ZP. 10. Przedstawianie propozycji tematów, opinii, ekspertyz oraz stanowisk w sprawach dotyczących działalności RDS i ZP. 11. Udział w konferencjach, seminariach, debatach, szkoleniach i spotkaniach związanych z udziałem OPZZ w pracach RDS i ZP. 12. Przekazywanie informacji oraz zdobytej wiedzy organizacjom członkowskim i strukturom OPZZ, a także informowanie mediów o działaniach RDS i ZP oraz udziale przedstawicieli OPZZ w ich pracach. Czas trwania usługi Od stycznia do grudnia 2025 roku. Wymagania wobec oferenta 1. Doświadczenie we współpracy z organizacjami związkowymi. 2. Znajomość struktur reprezentatywnych organizacji związkowych i pracodawców w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego oraz innych instytucji dialogu społecznego. 3. Doświadczenie w obszarze funkcjonowania dialogu społecznego w Polsce oraz na arenie międzynarodowej. 4. Biegła znajomość obsługi komputera oraz pakietu biurowego Microsoft Office. 5. Umiejętność analitycznego myślenia. 6. Dobra znajomość zagadnień związanych z polityką społeczną i gospodarczą. 7. Wykształcenie wyższe. 8. Dyspozycyjność. 9. Mile widziana znajomość języków obcych. Oferta powinna zawierać 1. CV z pełnymi danymi teleadresowymi, list motywacyjny oraz ewentualne referencje. 2. Kserokopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje. 3. Propozycję brutto miesięcznego wynagrodzenia za usługę. Termin i miejsce składania ofert 1. Termin składania ofert: do dnia 30 grudnia 2024 roku. 2. Miejsce składania ofert: Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Adres: 00-924 Warszawa, ul. Kopernika 36/40. Kopertę należy oznaczyć napisem: „Oferta – Główny Specjalista ds. Dialogu Społecznego”.

Czytaj więcej

09 stycznia 2025

Transformacja nie likwidacja: Manifestacja w Warszawie

9 stycznia 2025 r. w Warszawie odbyła się demonstracja, której celem było zwrócenie uwagi na potrzebę społecznie odpowiedzialnej i zrównoważonej transformacji energetycznej oraz obrona miejsc pracy w sektorach przemysłowym i energetycznym.Biuro Prasowe OPZZ Wydarzenie rozpoczęło się o godzinie 12:00 przed siedzibą PGE (Polskiej Grupy Energetycznej) przy ul. Mysiej 2, gdzie odbyła się pierwsza tura przemówień, a przedstawiciele demonstrantów wręczyli petycję z postulatami. Następnie uczestnicy przeszli pod siedzibę Ministerstwa Aktywów Państwowych, wyrażając swój sprzeciw wobec braku skutecznych działań rządu w zakresie polityki energetycznej i przemysłowej. Podczas przemarszu podkreślano kluczowe problemy, takie jak zagrożenie dla miejsc pracy, wzrost ubóstwa energetycznego, nierówności społeczne oraz brak stabilności systemu energetycznego. Uczestnicy wskazywali na konieczność modyfikacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu i Krajowego Planu Energii i Klimatu, tak aby lepiej uwzględniały aspekty społeczne i gospodarcze transformacji. Demonstracja zakończyła się o godzinie 16:00, a protestujących pracowników górnictwa i przemysłu wspierali związkowcy reprezentujący różne branże z całej Polski.  Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspólny głos w obronie przyszłości polskiego przemysłu i rynku pracy. Razem możemy wypracować lepsze rozwiązania!

Czytaj więcej