Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

10 stycznia 2023

Maciej Zaboronek

Ekspert ds. polityki klimatycznej

Czytaj więcej

10 stycznia 2023

Zygmunt Mierzejewski

Ekspert ds. funduszy strukturalnych

Czytaj więcej

10 stycznia 2023

Pierwsze posiedzenie Prezydium Podkomitetu ds. rozwoju partnerstwa

9 stycznia w siedzibie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej odbyło się pierwsze posiedzenie Prezydium Podkomitetu ds. rozwoju partnerstwa. W trakcie spotkania Prezydium jednogłośnie wybrało na przewodniczącego Podkomitetu Zygmunta Mierzejewskiego, przedstawiciela partnerów społecznych. Biuro prasowe OPZZ Prezydium ustaliło plan pracy podkomitetu w 2023 roku oraz omówiło propozycje pracy sekretariatu. Przyjęto zaproponowane przez przewodniczącego zasady komunikacji i koordynacji działań oraz harmonogram spotkań. Podkomitet na ostatnim posiedzeniu wybrał Prezydium Podkomitetu, w skład którego weszli przedstawiciele strony rządowej i samorządowej oraz przedstawiciele partnerów gospodarczych, społeczeństwa obywatelskiego i partnerów społecznych. Partnerzy społeczni jednogłośnie na swojego przedstawiciela wybrali Zygmunta Mierzejewskiego OPZZ. Podkomitet do spraw rozwoju partnerstwa został powołany na podstawie Zarządzenia nr 4 Przewodniczącego Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa na lata 2014-2020 w celu powołania podkomitetu do spraw rozwoju partnerstwa. Zarządzenie zostało podpisane i weszło w życie 26 sierpnia 2020 roku. Podkomitet powstał z połączenia dwóch funkcjonujących do tamtej pory Podkomitetów - Podkomitetu do spraw monitorowania realizacji zasady partnerstwa oraz Podkomitetu do spraw Efektywności Funduszy UE. Do zadań Podkomitetu należy m.in.: monitorowanie realizacji zasady partnerstwa w ramach wdrażania Umowy Partnerstwa i programów służących realizacji UP organizowanie spotkań i warsztatów poświęconych zagadnieniom promowania zasady partnerstwa oraz obywatelskich postaw w ramach realizacji UP wypracowanie propozycji działań podnoszących efektywność realizacji programów służących realizacji UP oraz propozycji kompleksowego systemu monitorowania i oceny efektywności interwencji dla tych obszarów

Czytaj więcej

09 stycznia 2023

Emerytury pomostowe: spotkanie w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej

24 stycznia 2023 r. w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej odbędzie się spotkanie dotyczące postulatu uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych oraz przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do wykazów prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. W spotkaniu wezmą udział przedstawiciele strony społecznej, w tym wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin, a także przedstawiciele Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej oraz Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego. Informacja o organizacji spotkania została skierowana do OPZZ przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w odpowiedzi na petycję OPZZ i FZZ z dnia 19 października 2022 r. w sprawie wygasającego charakteru emerytur pomostowych oraz poszerzenia katalogu prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Petycja została złożona w Ministerstwie podczas manifestacji w sprawie emerytur pomostowych zorganizowanej przez OPZZ. OPZZ zwróciło się w petycji z wnioskiem o uchylenie przepisu art. 4 pkt 5 ustawy o emeryturach pomostowych, który uzależnia przyznanie prawa do emerytury pomostowej nie od rodzaju wykonywanej pracy, a od daty jej rozpoczęcia. Podkreślono w niej, że stopniowe wygaszanie emerytur pomostowych miało być ściśle powiązane z budową alternatywnego systemu ochrony osób wykonujących prace uciążliwe. Jednak pomimo tego, że już ponad 8 lat temu upłynął ostateczny termin na przygotowanie strategii w tym zakresie, rząd nie wywiązał się z nałożonego na niego zobowiązania.  W petycji postulowano również weryfikację katalogu prac wykonywanych w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Jest to uzasadnione faktem, że wiele grup zawodowych zostało pominiętych w ustawie o emeryturach pomostowych mimo wcześniejszej obecności w wykazie, a ponadto powstały nowe zawody, których charakter pracy uzasadnia umieszczenie ich w katalogu prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. 5 stycznia Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej odpowiedziało na petycję skierowaną przez OPZZ i FZZ 19 października 2022 r. podczas manifestacji ws. uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych. Zaznaczono w niej, że do końca 2021 roku resort przedstawiał negatywne stanowisko w tej kwestii, jednak dziś, dzięki dyskusjom na forum Rady Dialogu Społecznego, dostrzega wagę zgłaszanych przez organizacje związkowe argumentów. W trakcie posiedzenia Zespołu Problemowego ds. Ubezpieczeń Społecznych RDS 7 grudnia 2022 r. strona rządowa zaproponowała zorganizowanie spotkania roboczego o charakterze eksperckim w tej sprawie.  Spotkanie ws. postulatu dotyczącego uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych oraz przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do włączenia do wykazu prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze zaplanowano na 24 stycznia. Odpowiedź Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej na petycję ws. emerytur pomostowych TUTAJ [KD]

Czytaj więcej

09 stycznia 2023

Związkowiec 7/2022

Związkowiec 7/2022 from BiuroOPZZ

Czytaj więcej

09 stycznia 2023

Rola dialogu społecznego w odbudowie i zwiększaniu odporności na lokalnych rynkach pracy w kontekście COVID-19 nr projektu POWR.02.20.00-00-0035/21

PROJEKT ROLA DIALOGU SPOŁECZNEGO W ODBUDOWIE I ZWIĘKSZANIU ODPORNOŚCI NA LOKALNYCH RYNKACH PRACY W KONTEKŚCIE COVID-19   JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO W RAMACH PO WER  NA LATA 2014-2020 OKRES REALIZACJI PROJEKTU: 2022.01.01- 2023.09.30 ŁĄCZNA WYSOKOŚĆ WYDATKÓW KWALIFIKOWALNYCH PROJEKTU WYNOSI 439 000,00 ZŁ CELEM PROJEKTU JEST: 1.ANALIZA SKUTKÓW PANDEMII COVID-19 NA LOKALNYCH RYNKACH PRACY W POLSCE, W OPARCIU O DANE ZASTANE ORAZ OPINIE GŁÓWNYCH INTERESARIUSZY; 2.ANALIZA TRYBU I FORMY ZAWIERANIA POROZUMIEŃ POMIĘDZY PRACODAWCĄ, A PRZEDSTAWICIELAMI STRONY PRACOWNIKÓW OKREŚLAJĄCYCH: WARUNKI I TRYB WYKONYWANIA PRACY W OKRESIE PRZESTOJU EKONOMICZNEGO, WARUNKI I TRYB WYKONYWANIA PRACY W OKRESIE OBNIŻONEGO WYMIARU CZASU PRACY, SYSTEM RÓWNOWAŻNEGO CZASU PRACY, W KTÓRYCH JEST DOPUSZCZALNE PRZEDŁUŻENIE DOBOWEGO WYMIARU CZASU PRACY, STOSOWANIE MNIEJ KORZYSTNYCH WARUNKÓW ZATRUDNIENIA PRACOWNIKÓW NIŻ WYNIKAJĄCE Z UMÓW O PRACĘ; 3.ANALIZA EFEKTÓW WPROWADZONYCH PRZEZ WŁADZE PROGRAMÓW OSŁONOWYCH DLA FIRM W TARCZACH ANTYKRYZYSOWYCH W KONTEKŚCIE LOKALNYCH RYNKÓW PRACY, W OPARCIU O DOSTĘPNE DANE ZASTANE ORAZ OPINIE GŁÓWNYCH INTERESARIUSZY Z POZIOMU LOKALNYCH RYNKÓW PRACY; 4.PRZYGOTOWANIE RAPORTU ZAWIERAJĄCEGO: WNIOSKI WYNIKAJĄCE Z SEMINARIÓW ORAZ ANALIZY DOTYCZĄCE TRYBU I FORMY ZAWIERANIA POROZUMIEŃ POMIĘDZY PRACODAWCĄ, A PRZEDSTAWICIELAMI STRONY PRACOWNIKÓW W ZAKRESIE SPECJALNYCH TRYBÓW PRACY I FUNKCJONOWANIA W PRAKTYCE ROZWIĄZAŃ LEGISLACYJNYCH ORAZ REKOMENDACJE DOTYCZĄCE ZWIĘKSZANIA ODPORNOŚCI LOKALNEJ GOSPODARKI I RYNKÓW PRACY W KONTEKŚCIE PRZYSZŁYCH KRYZYSÓW. GRUPĘ DOCELOWĄ NASZEGO PROJEKTU STANOWIĄ: ·PRZEDSTAWICIELE REPREZENTATYWNYCH ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH W ROZUMIENIU USTAWY O RADZIE DIALOGU SPOŁECZNEGO I INNYCH INSTYTUCJACH DIALOGU SPOŁECZNEGO; ·PRZEDSTAWICIELE ORGANIZACJI PRACODAWCÓW REPREZENTATYWNYCH W ROZUMIENIU USTAWY O RADZIE DIALOGU SPOŁECZNEGO I INNYCH INSTYTUCJACH DIALOGU SPOŁECZNEGO, W TYM PRZEDSTAWICIELI PRZEDSIĘBIORSTW, W KTÓRYCH ZOSTAŁY ZAWARTE POROZUMIENIA DOTYCZĄCE PRZESTOJU EKONOMICZNEGO, OBNIŻENIA WYMIARU CZASU PRACY, ITP. ·PRZEDSTAWICIELE MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA, WOJEWODY, OKRĘGOWEGO INSPEKTORA PRACY, WUP KONTAKT: PROJEKT.COVID@OPZZ.ORG.PL HARMONOGRAM REALIZACJI SEMINARIÓW: Lp. Data seminarium Dokładny adres realizacji wsparcia / działania  1 17-18.11.2022 Hotel Limba Grand &Resort ul. Kośne Hamry 15 C, Poronin 34-520 2 24-25.11.2022 Sala Bankietowa Parasol Ul. Zegrzyńska 10e 05-126 Nieporęt 3 30.11-01.12.2022 Hotel Silesian, ul. Szybowcowa 1, 40-502 Katowice 4 08-09.12.2022 Abton Hotel ul Prądzyńskiego 9 93-478 Łódź 5 12-13.01.2023 Hotel TERMINAL Dynamic Congress Centre Sp. z o.o. ul. Rakietowa 33, 54-615 Wrocław 6 19-20.01.2023 Dwór Kolesin, Kolesin 14 66-110 Babimost 7 23-24.02.2023  Hotel Logos Gdańsk ul. Uphagena 28 80-237 Gdańsk  8 02-03.03.2023 Meet Poznań Hotel ul. Wagrowska 6a, 61-369 Poznań 9 16-17.03.2023 Restauracja & Hotel Opolanka ul. Dworska 2, 45-843 Opole 10 05-06.04.2023  Hotel Kameralny, ul. Tarnowska 7, 25-394 Kielce 11 10-11.05.2023  Hotel Pod Kasztanami ul. Krężnicka 96A, 20-518 Lublin 12 29-30.05.2023 Hotel Millenium Żyraków 169 d 39-204 Żyraków 13 14-15.06.2023  Hotel - Dworek Tryumf ul. Klepacka 1, 16-001 Księżyno k. Białegostoku 14 21-22.06.2023 TeoDorka Med & Spa ul. Słońsk Górny 29, 87-720 Ciechocinek 15 12-13.07.2023 Olsztyn 16   Szczecin

Czytaj więcej

09 stycznia 2023

Składki ZUS 2023: nowe wysokości składek na ubezpieczenia społeczne

W 2023 roku w związku z podwyższeniem kwoty minimalnego wynagrodzenia i prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia zmienią się wysokości składek na ubezpieczenia społeczne. Wydział Polityki Społecznej OPZZ [na podstawie informacji ZUS] Składki na ubezpieczenia społeczne w 2023 r. GRUPA I Osoby, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie Prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych przez okres pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, z wyłączeniem osób, które: prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą działalność wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej. Od dnia 1 stycznia 2023 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 3490 zł. Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za miesiące styczeń - czerwiec 2023 r. dla ww. osób jest zadeklarowana kwota, nie niższa niż 1047 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia w 2023 r.). Składka na ubezpieczenia społeczne wcześniej wymienionych osób nie może być niższa od kwoty: ­204,37 zł  /tj. 19,52%/ - na ubezpieczenie emerytalne ­83,76zł  /tj. 8%/ - na ubezpieczenia rentowe ­25,65 zł  /tj. 2,45%/ - na ubezpieczenie chorobowe Od dnia 1 lipca 2023 r.  minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 3600 zł.  Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za miesiące lipiec – grudzień 2023 r. jest zadeklarowana kwota, nie niższa niż 1080 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia w 2023 r.). Składka na ubezpieczenia społeczne nie może być niższa od kwoty: ­210,82 zł  /tj. 19,52%/ - na ubezpieczenie emerytalne ­86,40 zł  /tj. 8%/ - na ubezpieczenia rentowe ­26,46 zł  /tj. 2,45%/ - na ubezpieczenie chorobowe Od dnia 1 lipca 2023 r.  minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 3600 zł.  GRUPA II Osoby, które prowadzą pozarolniczą działalność, tj.: ­osoby, które prowadzą działalność gospodarczą na podstawie Prawa przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, niewymienione w grupie I twórcy i artyści osoby, które prowadzą działalność w zakresie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także osoby prowadzące działalność w zakresie wolnego zawodu, z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólnicy spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej akcjonariusze prostej spółki akcyjnej komplementariusz w spółce komandytowo-akcyjnej osoby, które prowadzą publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów o systemie oświaty osoby współpracujące z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność albo z osobami korzystającymi z „ulgi na start”. Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w 2023 r. dla tych osób jest zadeklarowana kwota, nie niższa niż 4161 zł (60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego). Kwota prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2023 roku wynosi 6935 zł.  Za miesiące styczeń - grudzień 2023 r. składka na ubezpieczenia społeczne osób wymienionych w grupie II nie może być niższa od kwoty: ­812,23 zł  /tj. 19,52%/ - na ubezpieczenie emerytalne ­332,88 zł  /tj. 8%/ - na ubezpieczenia rentowe ­101,94 zł  /tj. 2,45%/ - na ubezpieczenie chorobowe GRUPA III Osoby, które prowadzą działalność gospodarczą na mniejszą skalę (opłacają „mały ZUS plus”). Informacje w zakresie najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w 2023 r. dla tej grupy zostaną opublikowane odrębnie. Ponadto: O wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe obowiązującej w danym roku składkowym Zakład powiadamia do 20 kwietnia danego roku tych płatników składek, którzy przekazali informację ZUS IWA za trzy kolejne ostatnie lata kalendarzowe. Samodzielnie ustalają wysokość stopy procentowej składki na dany rok składkowy pozostali płatnicy, którzy zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego:   co najmniej 10 ubezpieczonych i nie mieli obowiązku przekazywania informacji ZUS IWA            przez trzy kolejne, ostatnie lata kalendarzowe. Stopę procentową składki na to                                ubezpieczenie ustalają w wysokości stopy procentowej określonej dla grupy                                  działalności, do której należą nie więcej niż 9 ubezpieczonych. Stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe ustalają w wysokości 50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe jest ustalana na okres roku składkowego i obowiązuje do składek należnych za okres od 1 kwietnia danego roku do 31 marca następnego roku. Kwota rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2023 wynosi 208 050 zł.

Czytaj więcej

05 stycznia 2023

Renta wdowia: dokumenty potrzebne do rejestracji złożone

W środę 4 stycznia w Sejmie złożono wszystkie dokumenty potrzebne do rejestracji Komitetu obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej "Renta wdowia". Zakłada on przyznanie dodatkowego świadczenia dla seniorów, którym zmarł małżonek. Do komitetu należy ponad 20 organizacji, a jego przewodniczącym został poseł Arkadiusz Iwaniak, a wiceprzewodniczącym Sebastian Koćwin, wiceszef OPZZ. Biuro prasowe OPZZ Czym jest renta wdowia? Projekt ustawy zakłada, że po śmierci męża lub żony będzie można korzystać z renty rodzinnej i 50 proc. własnego świadczenia emerytalnego. Jak do tej pory po śmierci małżonka można otrzymywać jedynie swoje świadczenie lub przejść na rentę rodzinną w wysokości 85 proc. świadczenia po zmarłym. Renta wdowia: ze świadczenia może skorzystać nawet 1,5 mln osób Od 8 listopada 2022 zbiera obecnie podpisy pod obywatelskim projektem ustawy o rencie wdowiej. W maju ubiegłego roku projekt ustawy trafił do parlamentu, jednak do tej pory nie podjęto żadnych działań w tej sprawie. Jeśli komitet w ciągu 3 miesięcy od rejestracji zbierze 100 tysięcy podpisów pod inicjatywą ustawodawczą, Sejm zaprezentuje ją na forum. zdjęcia: lewica.org.pl

Czytaj więcej

05 stycznia 2023

Nataliia Kolesnik

Specjalista ds. Międzynarodowych

Czytaj więcej

05 stycznia 2023

Inflacja powoli hamuje - najnowsze dane GUS

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych pomału spadają, ale na odczuwalne obniżenie wskaźnika inflacji trzeba jeszcze poczekać. Wysoka inflacja wciąż zmniejsza tempo rozwoju gospodarczego i obniża siłę nabywczą płac. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ W grudniu 2022 r. inflacja obniżyła się do 16,6 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 r. To już drugi miesiąc z rzędu, gdy ceny spadają. W listopadzie 2022 r. wskaźnik inflacji obniżył się do 117,5 proc. (r/r). z 117,9 proc. (r/r). Ceny nie rosną już w takim tempie, jak na początku ubiegłego roku. Wciąż jednak pozostają wysokie, co osłabia siłę nabywczą płac.     Szybki szacunek wskaźnika cen towarów i usług Głównego Urzędu Statystycznego potwierdził dziś, że ceny żywności i napojów bezalkoholowych podrożały w ujęciu rocznym o 21,5 proc., nośników energii o 31,2 proc., a paliw do prywatnych środków transportu o 13,5 proc. Warto jednak zauważyć, że ceny nośników energii w grudniu były niższe o 3,3 proc. w porównaniu z listopadem ub.r., a ceny paliw do prywatnych środków transportu zmniejszyły się o 1,6 proc. Powyższe dane GUS mają charakter wstępny i mogą ulec zmianie. Szczegółowe dane dotyczące inflacji GUS opublikuje za dwa tygodnie. (nq)

Czytaj więcej