11 lipca 2025
Projekt ustawy, który ma wprowadzić certyfikację wykonawców zamówień publicznych przeszedł I czytanie w sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju i skierowano go do II czytania. Projekt ma wprowadzić możliwość ubiegania się przez wykonawców o certyfikat, który będzie zastępował szereg zaświadczeń i oświadczeń składanych przy ubieganiu się o zamówienie publiczne. Ma to ułatwić składnie ofert i ograniczyć obowiązki dokumentacyjne po stronie wykonawców. OPZZ nie negując pomysłu certyfikatów przedstawił uwagi krytyczne do tego projektu bowiem certyfikat ma potwierdzać m.in. przestrzeganie przez wykonawców prawa pracy i zobowiązań publiczno-prawnych.W naszej ocenie sposób funkcjonowania certyfikacji nie gwarantuje, że w całym okresie jego obowiązywania instytucja certyfikująca zagwarantuje, że wykonawca przestrzega warunków certyfikatu. Ma to znaczenie z punktu widzenia wyboru do realizacji zamówień publicznych firm, które powinny przestrzegać praw pracowniczych oraz płacić podatki i składki. Niepewność budzi także, że część praktycznych rozwiązań odnośnie do certyfikacji nie jest e jeszcze znana, kluczowe aspekty znajdą się dopiero w aktach wykonawczych do ustawy. Zresztą w trakcie dyskusji na forum Rady Dialogu Społecznego wielokrotnie postulowaliśmy, aby certyfikacja dawała rękojmię wysokiej jakości realizacji zamówienia publicznego. Tymczasem projekt przewiduje jedynie fakultatywny certyfikat zastępujący zestaw dokumentów. W trakcie prac nad projektem ustawy w I czytaniu zaakceptowano poprawki strony rządowej przyjęte na Radzie Ministrów. Projekt uzupełniono o wykluczenie z procesu certyfikacji firm z państw trzecich oraz wprowadzenie obowiązku przeglądu przez Radę Ministrów funkcjonowania ustawy po 4 latach jej obowiązywania. To co przykuło uwagę to informacja strony rządowej, że ww. zmiany są wynikiem dwóch spotkań konsultacyjnych ze „stroną społeczną”. Nie wiemy jednak jakie instytucje były obecne na tych spotkaniach, bowiem OPZZ nie otrzymał na nie zaproszenia. Być może przedstawiciele Ministerstwa Technologii i Rozwoju oraz Urzędu Zamówień Publicznej ulegli ostatniej modzie i definicję strony społecznej ograniczają jedynie o przedstawicieli organizacji biznesowych? W trakcie tych spotkań zobowiązano się współpracować ze stroną społeczną w sprawie treści rozporządzeń (kluczowych z punktu widzenia faktycznego kształtu certyfikacji). Oczekujemy jednak, że ww. projekty rozporządzeń trafią do związków zawodowych w ramach konsultacji społecznych realizowanych w oparciu o ustawowy obowiązek wynikający z ustawy o związkach zawodowych. (KP)
Czytaj więcej
09 lipca 2025
Podczas posiedzenia Zespołu ds. usług publicznych Rady Dialogu Społecznego, które odbyło się 8 lipca br., zaprezentowano projekt „Strategii Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Służbie Cywilnej do 2034 roku”. Dokument opracowany pod kierunkiem Anity Noskowskiej-Piątkowskiej, Szefowej Służby Cywilnej, ma stanowić plan modernizacji administracji publicznej, oparty na ośmiu strategicznych kierunkach, od rozwoju kompetencji kadry kierowniczej, przez cyfryzację procesów HR, po nowoczesne rozwiązania kadrowo-płacowe. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej Jak zaznaczyła w trakcie posiedzenia minister Noskowska-Piątkowska, strategia nie ma charakteru rewolucyjnego. Jej celem jest eliminacja barier w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz wprowadzenie mierzalnych wskaźników reform. Dokument celowo utrzymano w przystępnej formie, aby ułatwić jego odbiór przez środowisko służby cywilnej i pobudzić dialog społeczny. Spotkanie w RDS stanowiło kolejny etap szeroko zakrojonych konsultacji, w których udział wzięło ponad 400 uczestników. Strategia została zaplanowana na dekadę, z etapowym harmonogramem realizacji. Projekt w sierpniu br. zostanie przekazany Komitetowi Stałemu Rady Ministrów, a do końca III kwartału br. Radzie Ministrów. Finansowanie przewidziano ze środków rezerwy budżetowej przeznaczonej na modernizację służby cywilnej. Konsultacje społeczne i międzyresortowe potrwają do 18 lipca. Mimo pozytywnego odbioru projektu strategii, istotne zastrzeżenia zgłosiło Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Eksperci OPZZ wskazali, że bez zapewnienia pracownikom rzeczywistej motywacji finansowej strategia pozostanie deklaratywna. Zdaniem OPZZ, choć diagnoza zawarta w dokumencie jest trafna, projekt nie odnosi się wystarczająco do jednej z głównych barier rozwojowych służby cywilnej tj. niskich i niewspółmiernych do zakresu obowiązków wynagrodzeń, szczególnie dotkliwych w administracji terenowej. W ocenie OPZZ realność wdrożenia zapisów dokumentu w świetle obowiązujących reguł finansowych sektora publicznego oraz procedury nadmiernego deficytu jest ograniczona. OPZZ zwróciło także uwagę na narastającą frustrację pracowników, konieczność przeprowadzenia audytu luki płacowej między kobietami i mężczyznami oraz między administracją centralną i terenową, zapewnienie godnych i odpłatnych warunków odbywania staży, zmianę mierników oceny strategii w obszarze poprawy warunków pracy i motywacji finansowej, a także włączenie partnerów społecznych w monitorowanie wdrażania strategii, np. w prace Komitetu Sterującego. Szefowa Służby Cywilnej z aprobatą odpowiedziała na propozycję OPZZ i zadeklarowała utworzenie takiego ciała. OPZZ przypomniało, że wcześniejsze reformy, jak projekt centralnego systemu finansowo-kadrowego w sądach, upadały przy zmianach politycznych, a spójność niektórych założeń strategii dotyczących płac w analizie SWOT budzi wątpliwości. OPZZ jednoznacznie wskazało, że kluczowym testem dla skuteczności strategii będzie jej finansowanie. Bez konkretnych decyzji budżetowych i zapewnienia ciągłości finansowania, dokument może dołączyć do szeregu wielu ambitnych dokumentów, które nigdy nie przeszły z fazy koncepcji do rzeczywistego wdrożenia. W posiedzeniu Zespołu uczestniczyli: Elżbieta Aleksandrowicz i Łukasz Kunek, członkowie Zespołu oraz Norbert Kusiak, ekspert OPZZ. (nq) fot. Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog”.
Czytaj więcej
09 lipca 2025
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce konferencją prasową 8 lipca br. oficjalnie zainaugurował kampanię #CHCĘŻYĆ, poświęconą bezpieczeństwu na przejazdach kolejowo-drogowych i szerszym problemom związanym z ochroną życia maszynistów i pasażerów. Ze statystyk wynika, że za 99 proc. niebezpiecznych sytuacji na przejazdach odpowiadają kierowcy. Są one wynikiem brawury, nieuwagi i pośpiechu. Kampania powstała z bólu, który nie mija – powiedział Leszek Miętek, Prezydent ZZM– To też efekt rozmów z maszynistami, którzy po wypadkach nie są w stanie wrócić do normalnego życia. To skutek dramatów, rozgrywających się bez kamer i bez fleszy, ale z ogromnymi konsekwencjami dla tych, którzy przeżyli tragedię. ZZM od wielu lat konsekwentnie apeluje o realne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa. – Byliśmy z tym tematem w ministerstwach, w Radzie Dialogu Społecznego, w Pałacu Prezydenckim, a nawet na Radzie Bezpieczeństwa Narodowego – przypomniał Miętek – trudno wskazać forum, które choćby pośrednio dotyczy tej problematyki, gdzie nie podnosilibyśmy tego tematu. I niestety, wciąż nie doczekaliśmy się systemowych zmian. Głuche są wszystkie instytucje państwa, wszyscy odpowiedzialni za bezpieczeństwo na polskich torach. Nie potrafią podjąć skutecznych działań, które ukrócą śmierć na polskich torach – stwierdził. Prezydent ZZM zaapelował do mediów o zaangażowanie i odpowiedzialność. Chcemy, żeby ludzie zrozumieli, że ofiarą każdego niebezpiecznego incydentu też maszynista w kabinie lokomotywy. Człowiek, który zrobił wszystko, co mógł i co trzeba. A jednak to nie wystarczyło. Proszę sobie wyobrazić jego bezradność, jego patrzenie w oczy człowieka, który za chwilę zginie – mówił Prezydent ZZM.– To od was w dużej mierze zależy, czy ten temat dotrze do szerokiej opinii publicznej. Ta kampania nie jest akcją wizerunkową. To jest walka o życie i o godność – podsumował.
Czytaj więcej
07 lipca 2025
Dzisiaj podczas prezydium OPZZ zapadła decyzja: 27 września w Warszawie odbędzie się Ogólnopolski Marsz Niezadowolenia! Masz dość braku rozwiązań problemów w swojej branży? A może czujesz, że Twoje potrzeby są ignorowane? Nie jesteś sam! Zróbmy wspólnie głośny krok w stronę zmian. Pokażmy, że jesteśmy zdecydowani, mamy swoje postulaty i czekamy na konkretne rozwiązania. Zapraszamy wszystkich niezadowolonych. Niech nasz głos będzie słyszalny! Biuro Prasowe OPZZ
Czytaj więcej
01 lipca 2025
25 czerwca br. odbyło się szkolenie w ramach kampanii edukacyjnej realizowanej przez OPZZ i ZUS pod hasłem ” Moja emerytura zależy ode mnie – praca się opłaca”. Celem wspólnej kampanii jest szeroko rozumiana edukacja ubezpieczeniowa w zakresie świadczeń emerytalno – rentowych. Kampania dedykowana jest dla członków organizacji związkowych zrzeszonych w OPZZ. Organizatorem szkolenia był Krajowy Związek Zawodowy Ciepłowników wraz z Oddziałem ZUS w Bydgoszczy. [źródło: www.kzzc.pl]
Czytaj więcej
26 czerwca 2025
26 czerwca w siedzibie ZNP odbyło się szkolenie współorganizowane przez ZUS i OPZZ dotyczące tematyki emerytalnej. To już kolejne szkolenie z cyklu „Twoja emerytura zależy od ciebie”. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych współpracuje z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych na rzecz podnoszenia wiedzy o systemie emerytalnym wśród członków i członkiń organizacji związkowych. 26 czerwca w siedzibie Związku Nauczycielstwa Polskiego odbyło się kolejne szkolenie, tym razem dedykowane potrzebom Branży Oświata i Nauka. Spotkanie otworzyli Dyrektor I Oddziału ZUS w Warszawie Małgorzata Zdrodowska, Prezes ZNP Sławomir Broniarz oraz Przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski. Uczestnicy szkolenia mogli zapoznać się z zasadami podlegania ubezpieczeniu społecznemu oraz przepisami, na podstawie których przyznawane są różne rodzaje świadczeń emerytalnych. Eksperci ZUS przedstawili sposoby komunikacji z ZUS, w tym za pomocą PUE. Z dużym zainteresowaniem spotkały się szacunki wysokości świadczeń emerytalnych w zależności od wysokości wynagrodzenia i wieku przejścia na emeryturę. Szkolenie miało charakter interaktywny – uczestnicy zadawali wiele pytań dotyczących świadczeń dedykowanym nauczycielom. Istotnym uzupełnieniem tematyki emerytalnej był moduł poświęcony psychologicznym aspektom starzenia się i przechodzenia na emeryturę. Michał Polakowski, Wydział Polityki Społecznej OPZZ
Czytaj więcej
26 czerwca 2025
Posiedzenie Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia w dniu 25 czerwca br. z udziałem strony pracowników i pracodawców poświęcono przedstawieniu informacji na temat finansowania ustawowo gwarantowanych wynagrodzeń w ochronie zdrowia (należnych od 1 lipca br.). Odbyła się także dyskusja na temat przyszłości zmian ustawowych w obszarze płac. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Corocznie Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, na podstawie danych finansowych zebranych od podmiotów leczniczych, przedstawia do decyzji Ministra Zdrowia 3 warianty Rekomendacji, zawierające propozycje zakresu obszarów mających być objętych finansowaniem w danym roku. I tak, w tym roku przedstawiony: wariant 1 uwzględnia tegoroczne skutki finansowe ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych; wariant 2 ,,konsumuje’’ wariat 1 oraz dodatkowo uwzględnia: wzrost kosztów z tytułu inflacji (w tym cen energii), zwiększone finansowanie wybranych świadczeń (np. psychiatria dziecięca, opieka długoterminowa, SOR), wyższe środki dla szpitali I i II poziomu zabezpieczenia szpitalnego (sieci szpitali), wzrost wycen w neurologii, ginekologii i rehabilitacji stacjonarnej; wariant 3 konsumuje 2 powyższe oraz dodatkowo ma na celu: ,,poprawę płynności finansowej i dostępności świadczeń poprzez zwiększenie liczby jednostek rozliczeniowych wzakresach o największym potencjale wzrostu” (chodzi o szpitale, które z tzw. sieci (PSZ), które w 2024 r. przekroczyły limit świadczeń w ramach ryczałtu, dostaną specjalną premię – jest ich około 370). Minister Zdrowia w dniu wczorajszym ogłosiła wybór wariantu 3 co oznacza, że do systemu ochrony zdrowia trafi około 18 mld zł – na zakresy zadań wskazanych powyżej. Obecnie rozpocznie się proces przygotowania aneksowania umów podmiotów leczniczych z NFZ (około 35 tys. aneksów); na ich podstawie pieniądze trafią do placówek i pracowników. Możne spodziewać się, że pieniądze na wynagrodzenia pracowników trafią do nich w sierpniu br., z wyrównaniem za lipiec. Wybór wariantu najszerszego zakresowo oznacza także, że jest przestrzeń do zwiększenia finansowania dla grupy pracowników niemedycznych (nieobjętych tabelą zawartą w załączniku do ustawy). To także szansa dla organizacji związkowych na ponowne negocjacje płacowe. Istotną i zasadniczą częścią posiedzenia Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia była kontynuacja dyskusji ze stroną rządową odnośnie umów kontraktowych, jak i szerszego kontekstu dotyczącego wynagrodzeń pracowników. Strona rządowa nie przedstawiła żadnej propozycji odnoszącej się do ograniczenia wynagrodzeń kontraktowych ze środków publicznych (ponad 21 proc. osób zatrudnionych jest na umowach kontraktowych, a ponad 13,5 proc. na innych formach umów cywilnoprawnych), co było istotnym i wspólnym postulatem całej strony społecznej. Pojawiły się natomiast propozycje ze strony Ministerstwa Zdrowia ograniczające wskaźnik wzrostu wynagrodzeń pracowników w kolejnych latach – na co strona związkowa kategorycznie nie wyraziła zgody. Rozmowy będą kontynuowane na posiedzeniu plenarnym Zespołu 10 lipca br. Poniżej oficjalny: Komunikat po posiedzeniu Prezydium Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia 25 czerwca 2025 r. w Ministerstwie Zdrowia,,Strona rządowa poinformowała, że wzrosty najniższych wynagrodzeń od lipca 2025 r. będą realizowane w oparciu o ustawę w jej obecnym brzmieniu. Przedstawiono informację o wybranej rekomendacji AOTMiT.Ministerstwo Zdrowia przedstawiło propozycje kierunków zmian w ustawie o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.Strona związkowa poinformowała, że odrzuca przedstawione propozycje zmian w mechanizmie waloryzacji najniższych wynagrodzeń.Strona związkowa i strona pracodawców uważają za niezbędne, aby elementem dalszych rozmów był pomiar oraz wdrożenie interwencji dotyczącej rekompensowania ze środków publicznych wynagrodzeń kontraktowych.Strona pracodawców chce kontynuować rozmowy ze wszystkimi stronami zainteresowanymi dialogiem w sprawie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.Posiedzenie Trójstronnego Zespołu zaplanowano na 10 lipca 2025 r.’’ RG
Czytaj więcej
24 czerwca 2025
W dniu 23 czerwca 2025 r. odbyło się wspólne posiedzenie Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych oraz Zespołu ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego. Podczas spotkania strona rządowa przedstawiła propozycje dotyczące waloryzacji emerytur i rent, wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej oraz minimalnego wynagrodzenia za pracę na 2026 rok. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS (OPZZ) Z ramienia rządu w posiedzeniu wzięli udział: Katarzyna Nowakowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, oraz Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Renty i emerytury W części wspólnej posiedzenia wiceminister Katarzyna Nowakowska zaprezentowała rządową propozycję w sprawie waloryzacji emerytur i rent na 2026 rok. Rada Ministrów przyjęła wskaźnik waloryzacji uwzględniający inflację oraz 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Prognozowany wskaźnik waloryzacji na 2026 rok wynosi 104,9%. OPZZ zwróciło uwagę na konieczność przyjęcia korzystniejszego wskaźnika, tj. inflacji powiększonej o co najmniej 50% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Wskazało, że obecna polityka prowadzi do systematycznego obniżania stopy zastąpienia i może w długim okresie zagrozić bezpieczeństwu socjalnemu przyszłych emerytów. Strona pracodawców apelowała o rozsądne podejście do kosztów systemu emerytalnego, wskazując, że nie pokrywa on w pełni swoich zobowiązań, a dodatkowe świadczenia, takie jak trzynastki i czternastki, są arbitralne i nieuzasadnione z punktu widzenia ekonomii. Wiceminister Katarzyna Nowakowska, odpowiadając na postulaty strony społecznej, podkreśliła, że obecna propozycja Rady Ministrów wynika z uwarunkowań fiskalnych. Strona związkowa wyraziła jednak zdecydowany sprzeciw wobec propozycji ograniczenia wskaźnika do minimum ustawowego. Dyskusja zakończyła się brakiem porozumienia, jednak z zapowiedzią kontynuacji rozmów w trakcie dalszych prac Rady Dialogu Społecznego. Wynagrodzenia w sektorze publicznym W drugim punkcie porządku obrad Jurand Drop, wiceminister finansów przedstawił propozycję średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2026 r. na poziomie 103%, co oznacza 3-procentowy wzrost płac nominalnych. Propozycja spotkała się z ostrą krytyką strony związkowej, która domagała się co najmniej 12% wzrostu płac i ostrzegała rząd, że brak realnego wzrostu płac pogłębi odpływ pracowników do sektora prywatnego i zmniejszy jakość usług publicznych. OPZZ wprost zapytało wiceministra finansów, czy posiedzenie ma charakter negocjacyjny, czy jedynie informacyjny. Zarzuciło stronie rządowej brak gotowości do rozmów oraz lekceważenie ustawowego trybu i obowiązku negocjowania wskaźników wzrostu płac. Zdaniem OPZZ stanowisko rządu, zakładające wzrost funduszu wynagrodzeń w sferze budżetowej o 3%, zostało przedstawione jako decyzja, a nie propozycja do negocjacji. OPZZ podniosło również problem nieprzejrzystości korekty prognozy inflacji z 3,8% na 3%, na podstawie której rząd oparł swoją propozycję wzrostu płac. Podkreśliło, że brak wyjaśnienia powodów tej decyzji budzi wątpliwości co do zachowania transparentności rozmów w RDS. Wiceminister finansów zapowiedział, że pełna prognoza makroekonomiczna wraz z nowym scenariuszem gospodarczym zostanie przedstawiona w uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na 2026 rok, który trafi do Sejmu w najbliższych miesiącach. Przyznał także, że nie posiada upoważnienia do negocjowania wskaźników i jedynie przekazuje decyzje Rady Ministrów. Wskazał jednak, że uwagi i postulaty strony społecznej zostaną spisane i przekazane do dalszych prac Radzie Ministrów. Minimalne wynagrodzenie za pracę W kolejnym punkcie porządku obrad Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło propozycję minimalnego wynagrodzenia na 2026 rok. Rządowa propozycja zakłada, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie do 4806 zł, co oznacza wzrost o 140 zł, czyli zaledwie o 3% względem stawki obowiązującej w 2025 r. Zdaniem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, propozycja ta jest zgodna z aktualnymi danymi makroekonomicznymi i zasadą ostrożności budżetowej. Resort rodziny zaznaczył, że ostateczne decyzje w tej sprawie zapadną podczas posiedzenia plenarnego RDS. OPZZ wskazało, że przy obecnych napięciach geopolitycznych i utrzymującej się wysokiej inflacji, założenie 3-procentowego wzrostu cen jest nierealistyczne i ryzykowne. Podkreśliło także, że stanowisko negocjacyjne central związkowych w zakresie wzrostu płac oparte zostało na inflacji w wysokości 3,8%, a nowa prognoza wymaga ponownej analizy, dlatego rozważana jest możliwość korekty stanowiska strony związkowej. OPZZ zadeklarowało gotowość do dalszych rozmów i zapytało stronę rządową o jej elastyczność w negocjacjach. Minister Nowakowska zapewniła, że jest otwarta na argumenty i dialog oraz nie zamyka drzwi do dalszej debaty. Kryzys RDS? Posiedzenie Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych RDS ujawniło poważny deficyt dialogu ze strony rządu, który mimo ustawowego obowiązku prowadzenia negocjacji przedstawia jednostronne decyzje. OPZZ wyraziło rozczarowanie formułą posiedzenia, brakiem mandatu negocjacyjnego po stronie rządowej oraz nieprzejrzystością procesu ustalania kluczowych wskaźników makroekonomicznych. OPZZ oczekiwało negocjacji, a nie przedstawienia przez stronę rządową swoich decyzji. Taka formuła podważa także sens prac zespołów problemowych, które powinny być miejscem rzeczywistego dialogu. Leszek Mietek z OPZZ, przewodniczący Zespołu problemowego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych, podsumował posiedzenie, wskazując na znamienne milczenie pracodawców w trakcie prac Zespołu. Wyraził jednak gotowość do zwołania kolejnego spotkania, jeśli pojawi się przestrzeń do realnych negocjacji. (nq)
Czytaj więcej
23 czerwca 2025
Od kilku miesięcy OPZZ informuje o bardzo trudnej sytuacji QEMETICA Soda Polska S.A. spowodowanej m.in. wysokimi cenami energii oraz nieuczciwą konkurencją firm z państw trzecich w sektorze chemicznym. W tym tygodniu rozpocznie się kolejny etap prowadzący do zamknięcia zakładu w Janikowie. W zakładzie ma nastąpić trudna do odwrócenia hibernacja prowadząca do jego wygaszenia a ostatni jego pracownicy mają odejść w lipcu br. Negatywne konsekwencje kryzysu w zakładzie poniosą pracownicy, którzy stracą miejsca pracy ale także miasto Janikowo i jego region – ściśle powiązany z funkcjonowaniem zakładu tej spółki. OPZZ niejednokrotnie informował Prezesa Rady Ministrów o sytuacji pracowników przedsiębiorstwa, którego zamknięcie oznacza utratę zatrudnienia. Do tej pory firma i jej pracownicy nie otrzymali jednak potrzebnego wsparcia od rządu. Brak działań rządu oznacza nie tylko upadek dobrze funkcjonującego do niedawna i doinwestowanego zakładu pracy, ale także zagrożenie dla kondycji innego zakładu tej spółki produkującego sodę w Polsce, w Inowrocławiu. Soda kalcynowana produkowana przez QEMETICA jest niezbędna wytworzenia wyrobów szklarskich, hutniczych, cementowych, spożywczych czy farmaceutycznych. To także newralgiczny produkt do produkcji i przechowywania paliw takich jak ropa i gaz. Zakład jak ten w Janikowie przekształca solankę, produkt uboczny produkcji paliw, w sodę – co chroni wody gruntowe przed ogromnym zanieczyszczeniem i skażeniem środowiska. Pozwala też na magazynowanie paliw. Ważne jest w związku z tym, aby państwo było niezależne w produkcji tego towaru. OPZZ wzywa zatem ponownie rząd o działania ratujące miejsca pracy w QEMETICA Soda Polska S.A. Wcześniej o sprawie pisaliśmy tutaj: https://www.opzz.org.pl/aktualnosci/kraj/2025/vi/c... (KP)
Czytaj więcej
18 czerwca 2025
OPZZ kontynuuje realizację kampanii edukacyjnej we współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych ,,Moja emerytura zależy ode mnie – praca się opłaca !’’. Tym razem związkowcy z Branży ,,Przemysł’’ pod przewodnictwem Mirosława Grzybka licznie uczestniczyli w szkoleniu i warsztatach prowadzonych przez ekspertów z I Oddziału ZUS w Warszawie. Spotkanie odbywające się 17 czerwca br. w warszawskiej siedzibie Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników otworzył wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin, przypominając ideę kampanii i jej założenia. Dużym zainteresowaniem związkowców cieszyła się część poświęcona prawnym aspektom świadczeń emerytalnych dotyczącym branży przemysłowej, jak m.in. możliwości korzystania z emerytury pomostowej przez pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Ważną wiedzą były zagadnienia związane z przeliczaniem emerytur dotychczasowych / zreformowanych, jak i znajomość dokumentów wymaganych do obliczenia np. emerytury/kapitału początkowego. Podczas warsztatów analizowane były odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, przykładowo: ,,do jakich ubezpieczeń powinna się zgłosić osoba prowadząca działalność gospodarczą, którą obowiązuje najniższa podstawa wymiaru składek w wysokości 60 proc. prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego |(5 203, 80 zł), a która jednocześnie jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę w wymiarze ½ etatu i dodatkowo zawarła z innym podmiotem niż własny pracodawca umowę zlecenie z wynagrodzeniem w wysokości 5 tys. zł?’’ .Cenne było analizowanie indywidualnych przypadków, jak i znajomość najważniejszych funkcjonalności Platformy Usług Elektronicznych (eZUS), ale także analiza prognozowanych wysokości emerytury w zależności od wieku i zarobków. Przykładowo, dużym zaskoczeniem dla uczestników było przedstawienie wysokości wzrostu emerytury kobiety pobierającej wynagrodzenie w wysokości płacy minimalnej tj. 4666 zł brutto: z chwilą przejścia na emeryturę w powszechnym wieku emerytalnym jej miesięczna wysokość prognozowanej emerytury wynosiłaby ok. 6 665 zł (brutto), ale gdyby zdecydowała się pracować dłużej: np. po 2 latach jej świadczenie wynosiłoby już 8 204 zł (brutto), po 5 latach – ok. 10 754 zł (brutto), a gdyby zdecydowała się przejść na świadczenie emerytalne w wieku 70 lat – jej emerytura (przy założeniu, że cały czas zarabia płacę minimalną) wzrosłaby aż do ok. 14 tys. z (brutto). Analizowaliśmy wiele takich przypadków, w zależności od wysokości wynagrodzeń zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Podczas szkolenia przedstawiono także wiele aspektów współczesnego rynku pracy, często niechętnego przedłużeniu aktywności zawodowej pracowników, nawet jeśli są wystarczające względy zdrowotne czy warunki pracy sprzyjające dłużej pracy i aktywności zawodowej czy społecznej.Praca z psychologiem uświadomiła wszystkim, jak wiele zależy od nas samych w procesie starzenia się, także w aspekcie zawodowym i społecznym. Kolejne seminarium kampanijne - już za tydzień dedykowane branży oświatowej. Renata Górna / OPZZ
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe