Tagi
16 grudnia 2025
Zespół ds. równości dyskutuje o przeciwdziałaniu przemocy
W dniu 15 grudnia 2025 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. równości, pełniącego funkcję doradczą dla OPZZ. Spotkanie poprowadziła przewodnicząca Zespołu, Barbara Kutrowska ze Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz. W posiedzeniu Zespołu wzięła udział Katarzyna Ueberhan, posłanka na Sejm RP i przewodnicząca Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która przedstawiła informację na temat inicjatyw parlamentarnych w dziedzinie równego traktowania. Wskazała m.in. na prace dotyczące implementacji dyrektywy sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek giełdowych oraz powiązanych środków, która ma zwiększyć rolę kobiet na stanowiskach kierowniczych w podmiotach notowanych na giełdzie. Zrelacjonowała również stan prac nad zmianą definicji mobbingu oraz nowelizacją ustawy o zawodzie psychologa. Wskazała też na planowane w kolejnym roku prace nad projektem ustawy zwiększającym przejrzystość wynagrodzeń. Członkowie Zespołu otrzymali także informację o aktualnych działaniach Ochotniczych Hufców Pracy, w szczególności w obszarze równości, bowiem w posiedzeniu uczestniczyła pani Katarzyna Juraszek, Zastępca Komendanta Głównego OHP ds. współpracy, IT i komunikacji elektronicznej. Wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, przedstawiła bieżące działania OPZZ, w szczególności w obszarze równego traktowania, w tym równości wynagradzania a także sprawiedliwej transformacji energetycznej, w tym roli kobiet na rynku pracy w przekształcanych regionach. Zespół przedyskutował problem przemocy ze względu na płeć oraz możliwości wspierania przez związki zawodowe pracowników doświadczających negatywnych zjawisk w środowisku pracy, w tym mobbingu, dyskryminacji, molestowania, nierównego traktowania oraz innych form naruszania godności pracowniczej. Bazą tej dyskusji była prezentacja pani Małgorzaty Pyki ze Związku Zawodowego Psychologów oraz prezentacja i warsztaty zrealizowane przez przewodniczącą Zespołu, panią Barbarę Kutrowską. W wyniku dyskusji Zespół przyjął Rekomendacje w ww. sprawie, które zostaną rozpatrzone na najbliższym posiedzeniu Rady OPZZ, w dniu 17 grudnia br. Zespół ds. równości przedyskutował także uwagi do projektu zmian ustawy o samorządzie gminnym, w którym ustanawia się podstawę prawną do funkcjonowania rad kobiet w jednostkach samorządu terytorialnego. Uwagi Zespołu zostaną wzięte pod uwagę przy kształtowaniu opinii OPZZ do tego projektu. Istotnym wydarzeniem, które przygotowuje Zespół jest Kongres równości, który zaplanowano na 2026 r. Omówiono zatem założenia tego wydarzenia a kolejne ustalenia w tej sprawie nastąpią w ramach grupy roboczej ds. tego wydarzenia na początku kolejnego roku. W związku z objęciem przez panią Aleksandrę Rezler funkcji wiceprzewodniczącej Związku Nauczycielstwa Polskiego nastąpił wakat w kierownictwie Zespołu ds. równości. W wyniku wyborów uzupełniających, wiceprzewodniczącą Zespołu ds. równości została pani Małgorzata Pyka ze Związku Zawodowego Psychologów. (KP)
Czytaj więcej
14 grudnia 2025
ESG z perspektywy pracowników
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych zostało zaproszone przez Prezesa Rady Ministrów do udziału w pracach Zespołu do spraw wsparcia zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, który stanowi organ pomocniczy Prezesa Rady Ministrów. Zespół został powołany w celu kompleksowego wsparcia pocesów związanych z wdrażaniem zasad zrównoważonego rozwoju w gospodarce. Do jego głównych zadań należy m.in. analiza krajowych i międzynarodowych uwarunkowań rozwoju przedsiębiorstw, ocena regulacji unijnych i krajowych w obszarze ESG (środowisko, sprawy społeczne, ład korporacyjny), identyfikowanie barier i potrzeb przedsiębiorstw i pracowników oraz wypracowywanie rekomendacji dla administracji rządowej. W skład Zespołu wchodzi strona rządowa reprezentowana przez przedstawicieli różnych resortów i instytucji publicznych oraz partnerzy społeczni. Taki skład ma zapewnić międzyresortową koordynację działań i spójność podejmowanych rekomendacji. Pierwsze posiedzenie Zespołu odbyło się 12 grudnia 2025 r. w siedzibie Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Spotkanie miało charakter inauguracyjny. Podczas posiedzenia omówiono zadania i rolę Zespołu, dokonano przeglądu otoczenia regulacyjnego w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz zidentyfikowano kluczowe wyzwania, z jakimi mierzą się przedsiębiorstwa i pracownicy. Istotną częścią dyskusji były kwestie uproszczeń regulacyjnych na poziomie Unii Europejskiej, bariery we wdrażaniu działań z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz potencjalne obszary współpracy między administracją publiczną a interesariuszami. Dyskutowane również o stanie prac nad tzw. pakietem Omnibus I, obejmującym m.in. dyrektywy CSRD i CSDDD, oraz zaprezentowano wstępny plan prac Zespołu na 2026 r. Podczas posiedzenia OPZZ przedstawiło swoje oczekiwania w zakresie prac Zespołu. OPZZ podkreśliło konieczność realnego uwzględniania spraw społecznych w podejściu do ESG, a więc aspektów społecznych, w tym praw pracowniczych, jakości zatrudnienia, dialogu społecznego oraz wpływu transformacji klimatycznej na pracowników. OPZZ zwróciło uwagę, że zrównoważony rozwój przedsiębiorstw nie może ograniczać się wyłącznie do kwestii środowiskowych i finansowych, lecz musi obejmować także odpowiedzialność społeczną i poszanowanie praw człowieka. Zmiany regulacyjne nie mogą być analizowane w oderwaniu od społecznych oczekiwań wobec firm, dotyczących odpowiedzialności, przejrzystości oraz wpływu działalności gospodarczej na jakość miejsc pracy. OPZZ uważa, że bez realnego uwzględnienia głosu pracowników i związków zawodowych trudno rzetelnie ocenić, które postulaty pracodawców są rzeczywiście zasadne, a które mogłyby prowadzić do obniżenia standardów społecznych, pracowniczych i etycznych. Udział OPZZ w pracach Zespołu stanowi istotny element wzmacniania głosu strony pracowniczej w procesie kształtowania polityk publicznych związanych ze zrównoważonym rozwojem i ESG. OPZZ jest reprezentowane w pracach Zespołu przez Norberta Kusiaka, eksperta OPZZ. (nq)
Czytaj więcej
12 grudnia 2025
Związki Zawodowe na Straży Demokracji i Akcesji Ukrainy
W dniach 10 i 11 grudnia 2025 roku Warszawa stała się europejską stolicą solidarności związkowej. W siedzibie Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników (OPZZ) odbyło się Europejskie Spotkanie Związków Zawodowych, gromadzące kluczowe delegacje z Polski, Ukrainy, Francji, Belgii oraz przedstawicieli Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (ETUC). Kluczowym celem spotkania było wypracowanie wspólnych strategii w odpowiedzi na najbardziej palące wyzwania współczesnej Europy: wzrost skrajnej prawicy, walka z korupcją oraz promowanie przejrzystości i dobrych rządów w kontekście wsparcia dla Ukrainy w jej dążeniu do członkostwa w UE. Dzień 1: Diagnoza Wyzwań dla Demokracji i Rola Związków Zawodowych Pierwszy dzień spotkania poświęcono dogłębnej diagnozie wyzwań dla demokracji i kluczowej roli związków zawodowych jako jej obrońców. Po powitaniu przez Prezydenta OPZZ, Piotra Ostrowskiego, dyskusja nabrała międzynarodowego charakteru, koncentrując się na konkretnych analizach krajowych i działaniach związków zawodowych w walce z ekstremizmem. Delegacje z Francji (CFDT) i Belgii (CSC) przedstawiły analizy wzrostu skrajnej prawicy w swoich krajach oraz omówiły konkretne metody działania związków zawodowych w obronie demokracji. Kluczową i strategiczną sesją był Okrągły Stół prowadzony przez Magdalenę Chojnowską, z udziałem Krzysztofa Izdebskiego z Fundacji im. Stefana Batorego oraz Doroty Obidniak z wydziały międzynarodowego (zZNP) i widze-przewodnicząca Europejskiego Komitetu Związków Zawodowych Oświaty i Nauki (ETUCE). Celem panelu było przejście od ogólnej dyskusji o demokracji do konkretnych, wdrażalnych mechanizmów zwalczania nadużyć i promowania przejrzystości. Podkreślono, że w dobie polaryzacji związki zawodowe są nie tylko obrońcami praw pracowniczych, ale wręcz "strażnikami fundamentów demokratycznego państwa". Dyskusja podzieliła działania na dwa strategiczne obszary: Rolę Wewnętrzną (budowanie etyki związkowej i mechanizmów antykorupcyjnych) oraz Rolę Zewnętrzną (wykorzystanie prawa, technologii i otwartych danych do wymuszania przejrzystości na instytucjach publicznych). Wiedza i doświadczenia z obu obszarów mają wesprzeć ukraińskie związki zawodowe w kontekście integracji z UE. Wzmacnianie Akcesji Ukrainy do UE i Wspólny Apel Drugi dzień spotkania, 11 grudnia 2025, przeszedł pod hasłem "Ukraina, proces akcesyjny i wspólny apel". Agenda dnia była ściśle ukierunkowana na wypracowanie konkretnych mechanizmów wsparcia dla Ukrainy. W ramach sesji Postępy Ukrainy w Procesie Akcesyjnym odbyły się prezentacje stanu faktycznego (state of play) od ukraińskich związków zawodowych (KVPU, FPU) oraz ETUC, ze szczególnym uwzględnieniem praw socjalnych i kwestii demokratycznych. Następnie delegacje z Polski, Belgii i Francji wzięły udział w debacie nad wyzwaniami akcesyjnymi. Kluczowym elementem był Warsztat Strategiczny poświęcony sporządzeniu Wspólnego Apelu (Joint Plea). Dokument ten, mający na celu wsparcie procesu akcesyjnego i promowanie dobrych rządów w Ukrainie, zostanie skierowany do rządu Ukrainy przez ETUC i jej afiliacje (szczególnie związki francuskie, belgijskie i polskie), we współpracy z pro-ukraińskimi posłami do Parlamentu Europejskiego. Uczestnicy spotkania uzgodnili, że prace nad ostateczną treścią i uzgodnieniem szczegółów tego apelu będą kontynuowane w najbliższych tygodniach.
Czytaj więcej
12 grudnia 2025
Będą kontrole warunków pracy w Dino Polska – oficjalna odpowiedź z Głównego Inspektoratu Pracy
OPZZ Konfederacja Pracy w Kauflandzie, Biedronce, Dino, ALDI i Rossmann informuje o otrzymaniu oficjalnej odpowiedzi z Głównego Inspektoratu Pracy na wystąpienie dotyczące nieprawidłowości zgłaszanych przez pracowników Dino Polska S.A. W piśmie z dnia 11 grudnia 2025 r. Zastępca Głównego Inspektora Pracy Jarosław Leśniewski potwierdził, że Inspekcja „wspiera wszelkie inicjatywy zmierzające do poszanowania prawa pracy, w szczególności poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w gospodarce narodowej”. Jednocześnie poinformowano, że kontrole w wybranych marketach Dino Polska S.A. zostaną przeprowadzone w okresie zimowym 2026 r. Po zakończeniu działań kontrolnych Międzyzakładowa organizacja OPZZ Konfederacja Pracy otrzyma informacje dotyczące rodzaju i skali ujawnionych naruszeń oraz podjętych przez Inspekcję działań. Równolegle do wniosku skierowanego do PIP, OPZZ Konfederacja Pracy w Kauflandzie wystąpiła do zarządu Dino Polska z następującymi żądaniami: - podwyżka wynagrodzeń o 900 zł od 1 lutego 2026 r., - wprowadzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych – obowiązkowego w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 50 pracowników – od 1 stycznia 2026 r., - zwiększenie zatrudnienia na stanowiskach niemenedżerskich o 30 procent. Postulaty zostały zgłoszone zgodnie z ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Decyzja o wszczęciu sporu zbiorowego wynika z braku reakcji zarządu Dino Polska na kierowane do niego wystąpienia. Pracodawca nie podjął dialogu, nie udzielił odpowiedzi i nie przystąpił do rozmów ze stroną społeczną. W ramach sporu zbiorowego przedsiębiorstwo ma ustawowy obowiązek prowadzenia negocjacji w sprawie zgłoszonych żądań. Spór może zakończyć się porozumieniem stron albo eskalować do mediacji czy akcji protestacyjnych, jeśli pracodawca nadal nie będzie podejmował rozmów. Termin realizacji zgłoszonych postulatów upływa 30 grudnia 2025 r. AD Biuro Prasowe OPZZ
Czytaj więcej
11 grudnia 2025
OPZZ oceniło Strategię Rozwoju Polski do 2035 roku
Dnia 11 grudnia br. odbyło się plenarne posiedzenie Rady Dialogu Społecznego poświęcone omówieniu „Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku”. Norbert Kusiak, sekretarz Prezydium Rady Dialogu Społecznego Przewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski, przedstawił obszerną opinię OPZZ dotyczącą projektu Strategii, która została przekazana stronie rządowej przed posiedzeniem (31 października br.). OPZZ zgłosiło szereg zastrzeżeń do rządowego dokumentu, wskazując na kluczowe braki i wyzwania, które mogą osłabić skuteczność końcowego dokumentu. Zdaniem OPZZ najważniejszym deficytem projektu Strategii jest brak nadania pracy centralnego miejsca w modelu rozwojowym kraju. W nowoczesnej polityce rozwojowej nie można abstrahować od kwestii zatrudnienia, wynagrodzeń, jakości miejsc pracy oraz roli instytucjonalnego dialogu społecznego w kształtowaniu ładu społeczno-gospodarczego. Projekt niemal całkowicie pomija problem niskiej jakości zatrudnienia, rosnących nierówności dochodowych oraz udziału wynagrodzeń w PKB. Praca jest fundamentem rozwoju gospodarczego i społecznego, powinna być chroniona tak samo jak kapitał czy inwestycje - podkreślił Piotr Ostrowski, przewodniczący OPZZ. OPZZ zwróciło uwagę na niski udział wynagrodzeń w PKB, który wynosi 47-49%, podczas gdy w wielu krajach UE sięga 55-60%. Zaalarmowało, że ograniczanie wzrostu płac w sektorze publicznym prowadzi do niedoborów specjalistów, obniżenia jakości usług publicznych oraz spadku realnych dochodów pracowników. OPZZ wskazało ponadto, że Strategia powinna zawierać mechanizmy ochrony wartości wynagrodzeń. Kolejnym problemem wskazanym przez OPZZ był brak spójnej polityki przemysłowej. Polska stoi przed wyzwaniami transformacji technologicznej, skracania łańcuchów dostaw i ochrony miejsc pracy - mówił przewodniczący OPZZ. Zaapelował o powołanie centralnej instytucji koordynującej politykę przemysłową. OPZZ skrytykowało również system podatkowy, w którym konieczne jest zwiększenie progresji podatkowej, podniesienie kwoty wolnej od podatku oraz ograniczenie obciążeń dla osób o niższych dochodach. OPZZ zaapelowało także o zwiększenie opodatkowania dużych majątków, rent kapitałowych i dziedziczenia. Na zakończenie przewodniczący OPZZ podkreślił znaczenie dialogu społecznego, który w projekcie Strategii został pominięty. Silne instytucje dialogu i partnerstwa są niezbędne, aby rozwój Polski był inkluzywny i sprawiedliwy społecznie. Partnerzy społeczni powinni być włączeni w kształtowanie, wdrażanie, monitoring i ewaluację Strategii - wskazał Piotr Ostrowski. OPZZ oczekuje formalnego włączenia Rady Dialogu Społecznego w ten proces, zapewnienia dostępu do informacji oraz realnego wpływu na decyzje. Przewodniczący OPZZ zaznaczył, że celem zgłoszonych uwag nie jest krytyka, lecz wzmocnienie Strategii. Powinna ona opierać się na dobrej pracy, godnych wynagrodzeniach, silnym przemyśle i stabilnych usługach publicznych. Tylko wtedy Polska będzie państwem silnym gospodarczo i społecznie – podsumował. (nq)
Czytaj więcej
11 grudnia 2025
Strategia Rozwoju Polski 2035 tematem posiedzenia RDS
Podczas posiedzenia plenarnego Rady Dialogu Społecznego, poświęconego Strategii Rozwoju Polski do 2035 r., przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski podkreślił, że żadna strategia nie będzie skuteczna bez szerokiej akceptacji społecznej i realnego udziału partnerów społecznych. Zwróciliśmy uwagę, że projekt pomija kluczowe obszary: pracę, wynagrodzenia, politykę przemysłową i dialog społeczny. OPZZ stanowczo apeluje, aby Strategia stała się prawdziwą umową społeczną, współtworzoną z Radą Dialogu Społecznego, a nie dokumentem przygotowanym jednostronnie. Jeśli Strategia ma realnie zmieniać Polskę, musi opierać się na godnej pracy, sprawiedliwych płacach, silnym przemyśle i partnerskim dialogu.
Czytaj więcej
10 grudnia 2025
Sytuacja na rynku pracy okiem OPZZ
Stopa bezrobocia jest najwyższa od kilku lat. W tej analizie pokazujemy główne parametry rynku pracy przed końcem roku i analizujemy główne przyczyny wzrostu bezrobocia w ostatnich miesiącach. Michał Polakowski, specjalista ds. polityki społecznej OPZZ Bezrobocie Mierzona według metodologii międzynarodowej (metodologia MOP, używana również w badaniach Eurostatu i polskich BAEL) stopa bezrobocia dla osób w wieku produkcyjnym czyli w wieku 18-59/64 wyniosła 3.2% w trzecim kwartale tego roku co można oszacować jako552 tys. osób. Stopa bezrobocia jest powiązana z poziomem wykształcenia – im jest ono wyższe, tym niższa stopa bezrobocia w tej grupie. Dla przykładu, bezrobocie wśród osób z wyższym wykształceniem wyniosło 1.5%, zaś wśród osób z wykształceniem gimnazjalnym i poniżej 6 razy więcej, 10%. Źródło: GUS BAEL, opracowanie własne Bezrobocie różni się także systematycznie ze względu na wiek – wśród osób młodszych jest ono najwyższe z 10,3% dla grupy 20-24 lata, zaś wśród najstarszych osób w wieku produkcyjnym, najniższe: 2,1% dla grupy 55-64 lata. Drugim sposobem pomiaru bezrobocia jest tzw. bezrobocie rejestrowane. Zazwyczaj jest ono wyższe od bezrobocia obliczanego na podstawie BAEL, co wynika z różnic w definiowaniu bezrobocia. Wstępne dane za listopad 2025 wskazują, że stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 5.7%, co stanowi najwyższy wynik od marca 2022 roku. Kluczowe jest pytanie dotyczące przyczyn tego, co dzieje się ze wskaźnikiem bezrobocia – czy jego wzrost wynika z niedawnej zmiany prawnej (wejście w życie Ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia) czy też w istocie z pogarszającej się sytuacji na rynku pracy. Bezrobocie rejestrowane to liczba osób zarejestrowanych w końcu miesiąca w urzędach pracy a jego stopa to liczba zarejestrowanych osób bezrobotnych odniesiona do liczby cywilnej ludności aktywnej zawodowo. Na liczbę osób bezrobotnych pod koniec każdego miesiąca wpływają zatem napływy do bezrobocia (rejestracje) jak i odpływy (wyrejestrowania). Źródło: PSZ, opracowanie własne Analiza napływów (rejestracji) i odpływów (wyrejestrowań) wskazuje, że szczyt napływów, jaki zidentyfikowano w ostatnich miesiąca (ok. 121 tys. we wrześniu 2025) był niższy niż w początkach każdego z przedstawionych lat i wyższy o 4-5 tys. od analogicznych miesięcy w latach 2023 i 2024. Porównanie to pokazuje, że w niewielkim stopniu prawdopodobne jest twierdzenie, że zmiana prawna, polegająca na możliwości rejestracji jako osoba bezrobotna w dowolnym powiecie, wpłynęła skokowo na wzrost bezrobocia. Natomiast tym, co odróżnia bieżący rok od lat poprzednich jest gwałtowny spadek liczby wyrejestrowań w miesiącach poprzedzających lato i w okresie letnim. Wyrejestrowania mogą być skutkiem podjęcia pracy, uczestnictwa w programach aktywizacyjnych oraz niespełnienia kryteriów osoby bezrobotnej. W czerwcu 2025 wyrejestrowano 33 tys. osób mniej niż w czerwcu 2024 i 39 tys. mniej niż czerwcu 2023. Dla lipca 2025 różnice wyniosły ok. 29 tys. w stosunku do dwóch poprzednich lat, zaś dla sierpnia – 22 tys. i 32 tys. Jeśli chodzi o wyrejestrowania z powodu podjęcia zatrudnienia niesubsydiowanego, dane nie wskazują na zasadnicze odchyły od lat ubiegłych. Dla czerwca z każdego z prezentowanych lat, różnica pomiędzy najlepszym rokiem (2023) a najgorszym (2025) wyniosła 4,5 tys. osób; dla późniejszych miesięcy najwyższe odpływy zanotowano w 2025 roku. Źródło: PSZ, opracowanie własne Wreszcie, przyjrzyjmy się dokładnie jednej z głównych poza zatrudnieniem przyczyn wyrejestrowania z bezrobocia, to jest niepotwierdzeniugotowości do pracy. Jest to klasyczna sankcja stosowana powszechnie przez publiczne służby zatrudnienia, nie tylko w Polsce. Nowa Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia zmniejszyła dotkliwość sankcje w przypadku braku stawiennictwa w urzędzie. Źródło: PSZ, opracowanie własne Liczba wyrejestrowań z powodu niepotwierdzenia gwałtownie spadła w lipcu (ponad 20 tysięcy mniej niż w roku ubiegłym) i sierpniu (ponad 16 tysięcy mniej) bieżącego roku i właśnie to mechanizm stoi w znacznej mierze za spadkami wyrejestrowań ogółem i utrzymującą się wysoką liczbą osób bezrobotnych – i w rezultacie, wzrostem stopy bezrobocia. Nie należy jednak bagatelizować sytuacji na rynku pracy. Po pierwsze, nadal widać silne terytorialne zróżnicowane stopy bezrobocia. W dużych miastach wskaźnik ten utrzymuje się na niskim poziomie, lecz w mniejszych miastach i na obszarach nisko zurbanizowanych często osiąga dwucyfrowy wynik. Po drugie, rośnie długość okresu poszukiwania pracy. Widać to zjawisko zarówno w danych BAEL jak i w wynikach innych badań. Źródło: GUS BAEL, opracowanie własne Problemem, który dotyka lokalne rynki pracy są zwolnienia grupowe. Pominąwszy rekordowy luty br., kiedy to zwolniono 5721 osób, skala przeprowadzonych zwolnień grupowych nie odbiega zasadniczo od lat 2023-2024. Niemniej jednak należy pamiętać, że w kontekście małych rynków pracy, ten rodzaj zwolnień może mieć istotny wpływ. Ponadto, pracodawcy mogą stosować procedury rozciągające zwolnienia w czasie, i, w rezultacie, nie raportować ich jako zwolnień grupowych. Wreszcie, prace które podejmują osoby wychodzące z bezrobocia mogą nie być takiej jakości jak ich dotychczasowe zatrudnienie. Źródło: PSZ, opracowanie własne Ostatnią kwestią jest sytuacja osób bezrobotnych kontekście zasiłków. Zasiłki dla bezrobotnych nadal pozostają niskie w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia, ich wysokość nie jest związana z dotychczasowym wynagrodzenie i otrzymuje je niewielki odsetek zarejestrowanych bezrobotnych. W październiku br. tylko 14.2% osób bezrobotnych miało prawo do zasiłku. Podsumowując, przyczyny pogarszających się wskaźników dotyczących bezrobocia są złożone. Do najważniejszych należy mniejsza skala odpływów z bezrobocia związana z brakiem wyrejestrowania w przypadku niepotwierdzenia gotowości do pracy. Należy jednak wspomnieć także o mniejszej skali wyrejestrowań związanych z interwencjami władz publicznych (subsydiowane zatrudnienie, staże, szkolenia itd.). To zjawisko napawa niepokojem, ponieważ to właśnie aktywna polityka rynku pracy powinna być buforem dla otwartego rynku pracy, tymczasem plan finansowy Funduszu Pracy na 2026 rok zakłada cięcia dokładnie w tym obszarze o aż 1.45 mld. złotych. Zwolnienia grupowe są na mniej więcej porównywalnym poziomie co w roku ubiegłym, jednak koncentracja ich wpływu na lokalne rynki pracy wymaga ich monitorowania. Wreszcie, nowe rejestracje są na nieco wyższym poziomie niż w latach ubiegłych. OPZZ uważnie monitoruje sytuację na rynku pracy i walczy o to, by polityki rynku pracy obejmowały jak najwięcej osób a świadczenia dla bezrobotnych spełniały standardy zdefiniowane w Konwencji 102 MOP. (mp)
Czytaj więcej



