Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

12 grudnia 2025

Związki Zawodowe na Straży Demokracji i Akcesji Ukrainy

W dniach 10 i 11 grudnia 2025 roku Warszawa stała się europejską stolicą solidarności związkowej. W siedzibie Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników (OPZZ) odbyło się Europejskie Spotkanie Związków Zawodowych, gromadzące kluczowe delegacje z Polski, Ukrainy, Francji, Belgii oraz przedstawicieli Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (ETUC). Kluczowym celem spotkania było wypracowanie wspólnych strategii w odpowiedzi na najbardziej palące wyzwania współczesnej Europy: wzrost skrajnej prawicy, walka z korupcją oraz promowanie przejrzystości i dobrych rządów w kontekście wsparcia dla Ukrainy w jej dążeniu do członkostwa w UE. Dzień 1: Diagnoza Wyzwań dla Demokracji i Rola Związków Zawodowych Pierwszy dzień spotkania poświęcono dogłębnej diagnozie wyzwań dla demokracji i kluczowej roli związków zawodowych jako jej obrońców. Po powitaniu przez Prezydenta OPZZ, Piotra Ostrowskiego, dyskusja nabrała międzynarodowego charakteru, koncentrując się na konkretnych analizach krajowych i działaniach związków zawodowych w walce z ekstremizmem. Delegacje z Francji (CFDT) i Belgii (CSC) przedstawiły analizy wzrostu skrajnej prawicy w swoich krajach oraz omówiły konkretne metody działania związków zawodowych w obronie demokracji. Kluczową i strategiczną sesją był Okrągły Stół prowadzony przez Magdalenę Chojnowską, z udziałem Krzysztofa Izdebskiego z Fundacji im. Stefana Batorego oraz Doroty Obidniak z wydziały międzynarodowego (zZNP) i widze-przewodnicząca Europejskiego Komitetu Związków Zawodowych Oświaty i Nauki (ETUCE). Celem panelu było przejście od ogólnej dyskusji o demokracji do konkretnych, wdrażalnych mechanizmów zwalczania nadużyć i promowania przejrzystości. Podkreślono, że w dobie polaryzacji związki zawodowe są nie tylko obrońcami praw pracowniczych, ale wręcz "strażnikami fundamentów demokratycznego państwa". Dyskusja podzieliła działania na dwa strategiczne obszary: Rolę Wewnętrzną (budowanie etyki związkowej i mechanizmów antykorupcyjnych) oraz Rolę Zewnętrzną (wykorzystanie prawa, technologii i otwartych danych do wymuszania przejrzystości na instytucjach publicznych). Wiedza i doświadczenia z obu obszarów mają wesprzeć ukraińskie związki zawodowe w kontekście integracji z UE. Wzmacnianie Akcesji Ukrainy do UE i Wspólny Apel Drugi dzień spotkania, 11 grudnia 2025, przeszedł pod hasłem "Ukraina, proces akcesyjny i wspólny apel". Agenda dnia była ściśle ukierunkowana na wypracowanie konkretnych mechanizmów wsparcia dla Ukrainy. W ramach sesji Postępy Ukrainy w Procesie Akcesyjnym odbyły się prezentacje stanu faktycznego (state of play) od ukraińskich związków zawodowych (KVPU, FPU) oraz ETUC, ze szczególnym uwzględnieniem praw socjalnych i kwestii demokratycznych. Następnie delegacje z Polski, Belgii i Francji wzięły udział w debacie nad wyzwaniami akcesyjnymi. Kluczowym elementem był Warsztat Strategiczny poświęcony sporządzeniu Wspólnego Apelu (Joint Plea). Dokument ten, mający na celu wsparcie procesu akcesyjnego i promowanie dobrych rządów w Ukrainie, zostanie skierowany do rządu Ukrainy przez ETUC i jej afiliacje (szczególnie związki francuskie, belgijskie i polskie), we współpracy z pro-ukraińskimi posłami do Parlamentu Europejskiego. Uczestnicy spotkania uzgodnili, że prace nad ostateczną treścią i uzgodnieniem szczegółów tego apelu będą kontynuowane w najbliższych tygodniach.

Czytaj więcej

12 grudnia 2025

Będą kontrole warunków pracy w Dino Polska – oficjalna odpowiedź z Głównego Inspektoratu Pracy

OPZZ Konfederacja Pracy w Kauflandzie, Biedronce, Dino, ALDI i Rossmann informuje o otrzymaniu oficjalnej odpowiedzi z Głównego Inspektoratu Pracy na wystąpienie dotyczące nieprawidłowości zgłaszanych przez pracowników Dino Polska S.A. W piśmie z dnia 11 grudnia 2025 r. Zastępca Głównego Inspektora Pracy Jarosław Leśniewski potwierdził, że Inspekcja „wspiera wszelkie inicjatywy zmierzające do poszanowania prawa pracy, w szczególności poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w gospodarce narodowej”. Jednocześnie poinformowano, że kontrole w wybranych marketach Dino Polska S.A. zostaną przeprowadzone w okresie zimowym 2026 r. Po zakończeniu działań kontrolnych Międzyzakładowa organizacja OPZZ Konfederacja Pracy otrzyma informacje dotyczące rodzaju i skali ujawnionych naruszeń oraz podjętych przez Inspekcję działań. Równolegle do wniosku skierowanego do PIP, OPZZ Konfederacja Pracy w Kauflandzie wystąpiła do zarządu Dino Polska z następującymi żądaniami: - podwyżka wynagrodzeń o 900 zł od 1 lutego 2026 r., - wprowadzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych – obowiązkowego w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 50 pracowników – od 1 stycznia 2026 r., - zwiększenie zatrudnienia na stanowiskach niemenedżerskich o 30 procent. Postulaty zostały zgłoszone zgodnie z ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Decyzja o wszczęciu sporu zbiorowego wynika z braku reakcji zarządu Dino Polska na kierowane do niego wystąpienia. Pracodawca nie podjął dialogu, nie udzielił odpowiedzi i nie przystąpił do rozmów ze stroną społeczną. W ramach sporu zbiorowego przedsiębiorstwo ma ustawowy obowiązek prowadzenia negocjacji w sprawie zgłoszonych żądań. Spór może zakończyć się porozumieniem stron albo eskalować do mediacji czy akcji protestacyjnych, jeśli pracodawca nadal nie będzie podejmował rozmów. Termin realizacji zgłoszonych postulatów upływa 30 grudnia 2025 r. AD  Biuro Prasowe OPZZ

Czytaj więcej

11 grudnia 2025

OPZZ oceniło Strategię Rozwoju Polski do 2035 roku

Dnia 11 grudnia br. odbyło się plenarne posiedzenie Rady Dialogu Społecznego poświęcone omówieniu „Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku”. Norbert Kusiak, sekretarz Prezydium Rady Dialogu Społecznego Przewodniczący OPZZ, Piotr Ostrowski, przedstawił obszerną opinię OPZZ dotyczącą projektu Strategii, która została przekazana stronie rządowej przed posiedzeniem (31 października br.). OPZZ zgłosiło szereg zastrzeżeń do rządowego dokumentu, wskazując na kluczowe braki i wyzwania, które mogą osłabić skuteczność końcowego dokumentu. Zdaniem OPZZ najważniejszym deficytem projektu Strategii jest brak nadania pracy centralnego miejsca w modelu rozwojowym kraju. W nowoczesnej polityce rozwojowej nie można abstrahować od kwestii zatrudnienia, wynagrodzeń, jakości miejsc pracy oraz roli instytucjonalnego dialogu społecznego w kształtowaniu ładu społeczno-gospodarczego. Projekt niemal całkowicie pomija problem niskiej jakości zatrudnienia, rosnących nierówności dochodowych oraz udziału wynagrodzeń w PKB. Praca jest fundamentem rozwoju gospodarczego i społecznego, powinna być chroniona tak samo jak kapitał czy inwestycje - podkreślił Piotr Ostrowski, przewodniczący OPZZ. OPZZ zwróciło uwagę na niski udział wynagrodzeń w PKB, który wynosi 47-49%, podczas gdy w wielu krajach UE sięga 55-60%. Zaalarmowało, że ograniczanie wzrostu płac w sektorze publicznym prowadzi do niedoborów specjalistów, obniżenia jakości usług publicznych oraz spadku realnych dochodów pracowników. OPZZ wskazało ponadto, że Strategia powinna zawierać mechanizmy ochrony wartości wynagrodzeń. Kolejnym problemem wskazanym przez OPZZ był brak spójnej polityki przemysłowej. Polska stoi przed wyzwaniami transformacji technologicznej, skracania łańcuchów dostaw i ochrony miejsc pracy - mówił przewodniczący OPZZ. Zaapelował o powołanie centralnej instytucji koordynującej politykę przemysłową. OPZZ skrytykowało również system podatkowy, w którym konieczne jest zwiększenie progresji podatkowej, podniesienie kwoty wolnej od podatku oraz ograniczenie obciążeń dla osób o niższych dochodach. OPZZ zaapelowało także o zwiększenie opodatkowania dużych majątków, rent kapitałowych i dziedziczenia. Na zakończenie przewodniczący OPZZ podkreślił znaczenie dialogu społecznego, który w projekcie Strategii został pominięty. Silne instytucje dialogu i partnerstwa są niezbędne, aby rozwój Polski był inkluzywny i sprawiedliwy społecznie. Partnerzy społeczni powinni być włączeni w kształtowanie, wdrażanie, monitoring i ewaluację Strategii - wskazał Piotr Ostrowski. OPZZ oczekuje formalnego włączenia Rady Dialogu Społecznego w ten proces, zapewnienia dostępu do informacji oraz realnego wpływu na decyzje. Przewodniczący OPZZ zaznaczył, że celem zgłoszonych uwag nie jest krytyka, lecz wzmocnienie Strategii. Powinna ona opierać się na dobrej pracy, godnych wynagrodzeniach, silnym przemyśle i stabilnych usługach publicznych. Tylko wtedy Polska będzie państwem silnym gospodarczo i społecznie – podsumował. (nq)

Czytaj więcej

11 grudnia 2025

Strategia Rozwoju Polski 2035 tematem posiedzenia RDS

Podczas posiedzenia plenarnego Rady Dialogu Społecznego, poświęconego Strategii Rozwoju Polski do 2035 r., przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski podkreślił, że żadna strategia nie będzie skuteczna bez szerokiej akceptacji społecznej i realnego udziału partnerów społecznych. Zwróciliśmy uwagę, że projekt pomija kluczowe obszary: pracę, wynagrodzenia, politykę przemysłową i dialog społeczny. OPZZ stanowczo apeluje, aby Strategia stała się prawdziwą umową społeczną, współtworzoną z Radą Dialogu Społecznego, a nie dokumentem przygotowanym jednostronnie. Jeśli Strategia ma realnie zmieniać Polskę, musi opierać się na godnej pracy, sprawiedliwych płacach, silnym przemyśle i partnerskim dialogu.

Czytaj więcej

10 grudnia 2025

Sytuacja na rynku pracy okiem OPZZ

Stopa bezrobocia jest najwyższa od kilku lat. W tej analizie pokazujemy główne parametry rynku pracy przed końcem roku i analizujemy główne przyczyny wzrostu bezrobocia w ostatnich miesiącach. Michał Polakowski, specjalista ds. polityki społecznej OPZZ Bezrobocie Mierzona według metodologii międzynarodowej (metodologia MOP, używana również w badaniach Eurostatu i polskich BAEL) stopa bezrobocia dla osób w wieku produkcyjnym czyli w wieku 18-59/64 wyniosła 3.2% w trzecim kwartale tego roku co można oszacować jako552 tys. osób. Stopa bezrobocia jest powiązana z poziomem wykształcenia – im jest ono wyższe, tym niższa stopa bezrobocia w tej grupie. Dla przykładu, bezrobocie wśród osób z wyższym wykształceniem wyniosło 1.5%, zaś wśród osób z wykształceniem gimnazjalnym i poniżej 6 razy więcej, 10%. Źródło: GUS BAEL, opracowanie własne Bezrobocie różni się także systematycznie ze względu na wiek – wśród osób młodszych jest ono najwyższe z 10,3% dla grupy 20-24 lata, zaś wśród najstarszych osób w wieku produkcyjnym, najniższe: 2,1% dla grupy 55-64 lata. Drugim sposobem pomiaru bezrobocia jest tzw. bezrobocie rejestrowane. Zazwyczaj jest ono wyższe od bezrobocia obliczanego na podstawie BAEL, co wynika z różnic w definiowaniu bezrobocia. Wstępne dane za listopad 2025 wskazują, że stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 5.7%, co stanowi najwyższy wynik od marca 2022 roku. Kluczowe jest pytanie dotyczące przyczyn tego, co dzieje się ze wskaźnikiem bezrobocia – czy jego wzrost wynika z niedawnej zmiany prawnej (wejście w życie Ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia) czy też w istocie z pogarszającej się sytuacji na rynku pracy. Bezrobocie rejestrowane to liczba osób zarejestrowanych w końcu miesiąca w urzędach pracy a jego stopa to liczba zarejestrowanych osób bezrobotnych odniesiona do liczby cywilnej ludności aktywnej zawodowo. Na liczbę osób bezrobotnych pod koniec każdego miesiąca wpływają zatem napływy do bezrobocia (rejestracje) jak i odpływy (wyrejestrowania). Źródło: PSZ, opracowanie własne Analiza napływów (rejestracji) i odpływów (wyrejestrowań) wskazuje, że szczyt napływów, jaki zidentyfikowano w ostatnich miesiąca (ok. 121 tys. we wrześniu 2025) był niższy niż w początkach każdego z przedstawionych lat i wyższy o 4-5 tys. od analogicznych miesięcy w latach 2023 i 2024. Porównanie to pokazuje, że w niewielkim stopniu prawdopodobne jest twierdzenie, że zmiana prawna, polegająca na możliwości rejestracji jako osoba bezrobotna w dowolnym powiecie, wpłynęła skokowo na wzrost bezrobocia. Natomiast tym, co odróżnia bieżący rok od lat poprzednich jest gwałtowny spadek liczby wyrejestrowań w miesiącach poprzedzających lato i w okresie letnim. Wyrejestrowania mogą być skutkiem podjęcia pracy, uczestnictwa w programach aktywizacyjnych oraz niespełnienia kryteriów osoby bezrobotnej. W czerwcu 2025 wyrejestrowano 33 tys. osób mniej niż w czerwcu 2024 i 39 tys. mniej niż czerwcu 2023. Dla lipca 2025 różnice wyniosły ok. 29 tys. w stosunku do dwóch poprzednich lat, zaś dla sierpnia – 22 tys. i 32 tys. Jeśli chodzi o wyrejestrowania z powodu podjęcia zatrudnienia niesubsydiowanego, dane nie wskazują na zasadnicze odchyły od lat ubiegłych. Dla czerwca z każdego z prezentowanych lat, różnica pomiędzy najlepszym rokiem (2023) a najgorszym (2025) wyniosła 4,5 tys. osób; dla późniejszych miesięcy najwyższe odpływy zanotowano w 2025 roku. Źródło: PSZ, opracowanie własne Wreszcie, przyjrzyjmy się dokładnie jednej z głównych poza zatrudnieniem przyczyn wyrejestrowania z bezrobocia, to jest niepotwierdzeniugotowości do pracy. Jest to klasyczna sankcja stosowana powszechnie przez publiczne służby zatrudnienia, nie tylko w Polsce. Nowa Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia zmniejszyła dotkliwość sankcje w przypadku braku stawiennictwa w urzędzie. Źródło: PSZ, opracowanie własne Liczba wyrejestrowań z powodu niepotwierdzenia gwałtownie spadła w lipcu (ponad 20 tysięcy mniej niż w roku ubiegłym) i sierpniu (ponad 16 tysięcy mniej) bieżącego roku i właśnie to mechanizm stoi w znacznej mierze za spadkami wyrejestrowań ogółem i utrzymującą się wysoką liczbą osób bezrobotnych – i w rezultacie, wzrostem stopy bezrobocia. Nie należy jednak bagatelizować sytuacji na rynku pracy. Po pierwsze, nadal widać silne terytorialne zróżnicowane stopy bezrobocia. W dużych miastach wskaźnik ten utrzymuje się na niskim poziomie, lecz w mniejszych miastach i na obszarach nisko zurbanizowanych często osiąga dwucyfrowy wynik. Po drugie, rośnie długość okresu poszukiwania pracy. Widać to zjawisko zarówno w danych BAEL jak i w wynikach innych badań. Źródło: GUS BAEL, opracowanie własne Problemem, który dotyka lokalne rynki pracy są zwolnienia grupowe. Pominąwszy rekordowy luty br., kiedy to zwolniono 5721 osób, skala przeprowadzonych zwolnień grupowych nie odbiega zasadniczo od lat 2023-2024. Niemniej jednak należy pamiętać, że w kontekście małych rynków pracy, ten rodzaj zwolnień może mieć istotny wpływ. Ponadto, pracodawcy mogą stosować procedury rozciągające zwolnienia w czasie, i, w rezultacie, nie raportować ich jako zwolnień grupowych. Wreszcie, prace które podejmują osoby wychodzące z bezrobocia mogą nie być takiej jakości jak ich dotychczasowe zatrudnienie. Źródło: PSZ, opracowanie własne Ostatnią kwestią jest sytuacja osób bezrobotnych kontekście zasiłków. Zasiłki dla bezrobotnych nadal pozostają niskie w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia, ich wysokość nie jest związana z dotychczasowym wynagrodzenie i otrzymuje je niewielki odsetek zarejestrowanych bezrobotnych. W październiku br. tylko 14.2% osób bezrobotnych miało prawo do zasiłku. Podsumowując, przyczyny pogarszających się wskaźników dotyczących bezrobocia są złożone. Do najważniejszych należy mniejsza skala odpływów z bezrobocia związana z brakiem wyrejestrowania w przypadku niepotwierdzenia gotowości do pracy. Należy jednak wspomnieć także o mniejszej skali wyrejestrowań związanych z interwencjami władz publicznych (subsydiowane zatrudnienie, staże, szkolenia itd.). To zjawisko napawa niepokojem, ponieważ to właśnie aktywna polityka rynku pracy powinna być buforem dla otwartego rynku pracy, tymczasem plan finansowy Funduszu Pracy na 2026 rok zakłada cięcia dokładnie w tym obszarze o aż 1.45 mld. złotych. Zwolnienia grupowe są na mniej więcej porównywalnym poziomie co w roku ubiegłym, jednak koncentracja ich wpływu na lokalne rynki pracy wymaga ich monitorowania. Wreszcie, nowe rejestracje są na nieco wyższym poziomie niż w latach ubiegłych. OPZZ uważnie monitoruje sytuację na rynku pracy i walczy o to, by polityki rynku pracy obejmowały jak najwięcej osób a świadczenia dla bezrobotnych spełniały standardy zdefiniowane w Konwencji 102 MOP. (mp)

Czytaj więcej

09 grudnia 2025

OPZZ o zmianach w ERZ

9 grudnia 2025 r. - W siedzibie OPZZ odbyło się posiedzenie zespołu ds. Europejskich Rad Zakładowych (ERZ). Spotkanie, otwarte przez Przewodniczącego OPZZ, Piotra Ostrowskiego, poświęcone było między innymi omówieniu i zaplanowaniu działań związanych z wdrożeniem zrewidowanej unijnej dyrektywy o ERZ do polskiego porządku prawnego. Najważniejsze Zmiany w Dyrektywie Centralnym punktem obrad była prezentacja i dyskusja nad rewizją Dyrektywy o ERZ, która została formalnie przyjęta przez Radę UE w dniu 28 października 2025 r., a jej Nowe przepisy mają na celu realne wzmocnienie praw pracowników w transnarodowych korporacjach. Kluczowe kwestie omówione podczas spotkania to między innymi: Rozszerzona Definicja Spraw Transnarodowych: Złagodzono kryteria transnarodowości. Teraz wystarczy, że działanie w jednym kraju ma racjonalnie oczekiwane konsekwencje w innym, co ułatwi ERZ interwencję. Obowiązkowe Zasoby Finansowe i Eksperci: Umowy ERZ muszą obligatoryjnie określać zasoby finansowe, w tym możliwość korzystania z pomocy ekspertów (również prawnych) oraz pokrycie ich kosztów. Wymóg Uzasadnionej Odpowiedzi: Zarząd centralny ma obowiązek udzielić uzasadnionej odpowiedzi na opinię ERZ przed podjęciem ostatecznej decyzji, co przekształca  w konsultacje i w rzeczywisty dialog. Ograniczenie Poufności: Wprowadzono konieczność pisemnego uzasadnienia poufności przez zarząd centralny, aby ograniczyć jej nadużywanie. Kary Odzwierciedlające Obrót: Kary za naruszenie dyrektywy muszą być skuteczne, odstraszające i proporcjonalne – ustalone w sposób odzwierciedlający roczny obrót przedsiębiorstwa lub grupy. Zwiększenie częstotliwości spotkań fizycznych do dwóch rocznie, co umożliwi skuteczniejszy monitoring działań spółek. Plan Działania i Kontekst Krajowy Zespół OPZZ skupił się na dyskusji, jak najlepiej przeprowadzić transpozycję rewizji dyrektywy na grunt krajowy i jakie konkretne działania prawne należy podjąć, aby proces był jak najbardziej korzystny dla polskich pracowników. Przewodniczący Piotr Ostrowski przekazał także członkom zespołu najświeższe informacje dotyczące: Wzmacniania Inspektorów Pracy: Możliwości wzmacniania Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) w kontekście walki z nadużywaniem umów cywilnoprawnych i B2B oraz ich przekwalifikowywania na umowy o pracę. Nowej Ustawy o Układach Zbiorowych Pracy: Omówiono najnowsze regulacje w świetle podpisania ustawy przez Prezydenta Karola Nawrockiego w dniu 1 grudnia 2025 r. Nowe przepisy mają ułatwić i usprawnić prowadzenie rokowań zbiorowych i wejdą w życie po 14 dniach od ogłoszenia. Spotkanie zakończyło się przyjęciem kierunków działań na najbliższe miesiące, mających na celu zapewnienie, że polska implementacja nowych standardów ERZ będzie na najwyższym poziomie. Magdalena Chojnowska, Wydział międzynarodowy OPZZ

Czytaj więcej

09 grudnia 2025

Nie żyje Marian Nowakowski

Z głębokim żalem informujemy o śmierci Mariana Nowakowskiego, przewodniczącego Związku Zawodowego Pracowników Ochotniczych Hufców Pracy, organizacji członkowskiej OPZZ. Jego odejście stanowi ogromną stratę dla całego środowiska związkowego. Zapamiętamy Go jako oddanego i zaangażowanego działacza, który z pasją i determinacją bronił praw pracowniczych. Rodzinie i najbliższym składamy wyrazy szczerego współczucia, łącząc się z nimi w bólu i smutku.

Czytaj więcej

09 grudnia 2025

Ogólnopolski Strajk Ostrzegawczy w Kauflandzie

W sieci Kaufland, która posiada w Polsce ponad 247 marketów i zatrudnia około 16 tysięcy osób, narasta poważny spór dotyczący poziomu wynagrodzeń i warunków pracy. OPZZ Konfederacja Pracy w Kauflandzie, Biedronce, Dino, ALDI i Rossmann, organizacja członkowska OPZZ Konfederacja Pracy, domaga się podwyższenia płac zasadniczych o 1200 zł brutto dla każdego pracownika. Związkowcy podkreślają, że obecne stawki są skandalicznie niskie, zbliżone do płacy minimalnej i nie odzwierciedlają rosnącego obciążenia pracą oraz multiplikowanego zakresu obowiązków w sklepach i centrach dystrybucyjnych. Mimo rozpoczętych rozmów nie udało się osiągnąć żadnych porozumień z pracodawcą. Przebieg mediacji zdaniem organizacji związkowej uzasadnia ocenę, że nie doprowadzą one do rozwiązania sporu w terminie. Związkowcy w ostatnim czasie wystąpili do strony pracodawcy o pilne spotkanie ostatniej szansy, dążąc do rozwiązań w duchu dialogu.  W odpowiedzi na brak postępów OPZZ Konfederacja Pracy w Kauflandzie ogłosiła przygotowania do ogólnopolskiego strajku ostrzegawczego, który ma odbyć się 14 grudnia 2025 roku, przypadającego w handlową niedzielę. Protest potrwa dwie godziny, od 12:00 do 14:00. Pracownicy w tym czasie będą mieli pełne prawo przerwać wykonywanie obowiązków. Kasjerki, kasjerzy, pracownicy hal, magazynów i kompletacji mają odłożyć skanery, wózki, opuścić kasy, odstąpić od dotowarowywania i przystąpić do strajku. Związek zaznacza, że do dwugodzinnego protestu może przyłączyć się każdy zatrudniony - niezależnie od stanowiska, wymiaru etatu, stażu czy przynależności do związku zawodowego. Związkowcy zapowiadają, że jeśli zaplanowany strajk ostrzegawczy nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, zostaną podjęte dalsze kroki. Kolejnym etapem może być rozpoczęcie procedury prowadzącej do referendum w sprawie strajku generalnego. Jak podkreśla OPZZ Konfederacja Pracy w Kauflandzie, nie można wykluczyć, że ewentualny strajk generalny odbędzie się jeszcze przed świętami.

Czytaj więcej

05 grudnia 2025

Strategia 2035 i regulacje budowlane na posiedzeniu Zespołu RDS

Dnia 2 grudnia 2025 r. odbyło się posiedzenie Zespołu problemowego Rady Dialogu Społecznego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy, podczas którego podjęto próbę wypracowania stanowiska Zespołu w sprawie Strategii Rozwoju Polski do 2035 r. oraz skutków projektowanego rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w  sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Tematy te zostały rozpatrzone na wniosek OPZZ W trakcie dyskusji na temat Strategii Rozwoju Polski do 2035 r. OPZZ zwróciło uwagę na brak w niej odniesień do dialogu społecznego oraz roli partnerów społecznych. Strategia w obecnym brzmieniu nie przewiduje systemowego udziału Rady Dialogu Społecznego ani Trójstronnych Zespołów Branżowych w procesie realizacji, monitorowania i ewaluacji celów rozwojowych państwa. Pominięcie roli instytucji dialogu społecznego w procesie wdrażania Strategii należy uznać za istotny błąd systemowy. Strona pracowników i strona pracodawców podjęły decyzję, że podejmą próbę wypracowania wspólnego stanowiska w tej sprawie. OPZZ zaproponowała także, aby kwestia Strategii Rozwoju Polski do 2035 r. była przedmiotem obrad najbliższego plenarnego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. W odniesieniu do projektowanego rozporządzenia dotyczącego budynków OPZZ wskazało, że ograniczenia w stosowaniu systemów ociepleń opartych na styropianie mogą prowadzić do poważnych skutków społeczno-gospodarczych, w tym likwidacji miejsc pracy, ograniczenia konkurencyjności krajowych przedsiębiorstw oraz wzrostu kosztów termomodernizacji o 30–40%. Z uwagi na nieobecność przedstawicieli resortu nadzorującego prace nad projektem, OPZZ wniosło o ponowne rozpatrzenie sprawy przez Zespół w celu kontynuacji dyskusji i wypracowania ostatecznego stanowiska. Punkt ten został wniesiony pod obrady na wniosek Federacji Związków Zawodowych Przemysłu Chemicznego, Szklarskiego i Ceramicznego w Polsce oraz Związku Zawodowego Budowlani. Podczas posiedzenia omówiono także sytuację sektora ciepłowniczego w województwie małopolskim oraz stanowiska WRDS, które ostatnio wpłynęły do Zespołu. OPZZ na posiedzeniu reprezentowali członkowie Zespołu: Dariusz Potyrała i Mirosław Grzybek oraz eksperci: Jakub Kus, Bogumił Połącarz, Kamil Kiejna i Norbert Kusiak (nq)

Czytaj więcej

04 grudnia 2025

Zespół RDS dyskutował o kwestiach emerytalnych

27 listopada odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Ubezpieczeń Społecznych Rady Dialogu Społecznego. Jednym z najważniejszych punktów dyskusji były emerytury pomostowe. Sebastian Koćwin, Wiceprzewodniczący OPZZ, podkreślał wagę tego instrumentu i zwrócił się do przedstawicieli Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o jak najszybsze udostępnienie analiz dotyczących możliwości rozszerzenia katalogu prac uprawniających do emerytury pomostowej. Michał Polakowski, specjalista ds. polityki społecznej OPZZ Ostatnie posiedzenie Zespołu ds. Ubezpieczeń Społecznych Rady Dialogu Społecznego zostało poświęcone w znacznej mierze tematyce emerytalnej. Przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przedstawili informacje dotyczące sytuacji Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jak również dane na temat wypłacanych świadczeń emerytalnych. Istotnym punktem spotkania była wymiana opinii na temat funkcjonowania emerytur pomostowych, rozwiązania, którego poszerzenie od wielu lat postuluje Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Przedstawiciele Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawili aktualne dane na temat osób, za które odprowadzane są składki na Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP), finansowej sytuacji Funduszu oraz liczby świadczeniobiorców. Jeśli chodzi o liczbę świadczeniobiorców, od kilku lat wynosi ona ok. 40 tys. osób, liczba ubezpieczonych ok. 300 tys. W dyskusji, która miała miejsce po prezentacji danych, wiele uwagi poświęcono kwestii składki na FEP, w której skupiono się zarówno na jej wysokości (w kontekście wydolności Funduszu) jak i jej charakterze. Wielu członków Zespołu, zarówno ze strony pracowników jak i pracodawców, uznało, że składka ta nie ma charakteru ubezpieczeniowego, co oznacza, że dopuszczalne jest jej odprowadzanie nawet w sytuacji, w sytuacji po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego. W dyskusji padało wiele propozycji modyfikacji emerytur pomostowych, natomiast Wiceprzewodniczący OPZZ, Sebastian Koćwin, przywołał ich główną role – możliwość wcześniejszego przejścia na emeryturę w przypadku pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Sebastian Koćwin zwrócił się przy tym do przedstawicieli Ministerstwa Rodziny o informację na temat prac dotyczących poszerzenia zakresu prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Ministerstwo poinformowało o zakończeniu zleconych prac i trwających wewnętrznych analizach. Wiceprzewodniczący skierował wniosek o możliwie szybką informację na temat tych analiz, podkreślając ich wagę dla związkowców z OPZZ. (mp)

Czytaj więcej