Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

08 maja 2024

Wspólne oświadczenie związków zawodowych działających w Unii Europejskiej dotyczące negocjacji Rady Europy w sprawie zmiany dyrektywy o europejskich radach zakładowych

W związku z pracami trwającymi w Radzie nad wnioskiem Komisji Europejskiej,  dotyczącym zmiany  Dyrektywy 2009/38/WE o europejskich radach zakładowych (ERZ) lub trybu informowania pracowników  i konsultowania się z nimi  w przedsiębiorstwach lub grupach przedsiębiorstw,  związki zawodowe działające w Unii Europejskiej w reakcji na oświadczenie przesłane przez europejskich pracodawców do PE i KE, zaalarmowały Radę Europy, aby nie uległa fałszywym argumentom i ostatecznie zapewniła Europejskim Radom Zakładowym niezbędne i egzekwowalne prawa, oraz zasoby konieczne do ich wykonywania. Wspólne oświadczenie ma na celu uwypuklenie problemu, jakim jest brak zrozumienia przez międzysektorowe i branżowe organizacje pracodawców, terminologii, litery i ducha Dyrektywy o ERZ. W oświadczeniu znajdziemy m.in. kontrargumenty w następujących kwestiach: egzekwowania prawa,  w tym prawa do żądania wstępnego nakazu sądowego; zakresu definicji spraw ponadnarodowych; wzmocnienia procedur konsultacji; kategoryzacji poufności dokumentów - zrozumiałe i przekazywane na piśmie zgodnie z obiektywnymi kryteriami; roli mediacji i postępowania pojednawczego w sporach dotyczących ERZ; wsparcia eksperckiego dla ERZ, zarówno prawnych, jak i finansowych; umów zawartych przed wdrożeniem dyrektywy. Organizacje związkowe wyrażają głębokie ubolewanie nad faktem, że zostały zakwestionowane przez organizacje pracodawców wszelkie modele wzajemnych relacji,  wypracowane przez lata. W oświadczeniu zapewniono że ZZ w Europie pozostaną legalnymi i uznanymi organizacjami broniącymi i reprezentującymi interesy pracowników. Pełny tekst oświadczenia znajdziesz TUTAJ.

Czytaj więcej

07 maja 2024

Zagrożone negocjacje waloryzacji świadczeń emerytalnych w RDS

                                          Rząd przygotował projekt zmian ustawowych wprowadzających dodatkową waloryzację świadczeń emerytalno – rentowych. Proponowane rozwiązanie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom OPZZ, choć przy okazji wprowadzono przepisy ograniczające negocjacje dodatkowej waloryzacji emerytur i rent w ramach Rady Dialogu Społecznego w latach 2024 – 2025. Dla OPZZ zamknięcie dialogu społecznego w tym obszarze jest nie do zaakceptowania. Nowelizacja zmieniająca ustawę o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wprowadzająca tzw. dodatkową waloryzację świadczeń emerytalno - rentowych jest w końcowej fazie konsultacji społecznych. Dodatkowa waloryzacja ma obowiązywać od dnia 1 września w sytuacji, gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu danego roku przekroczy 105 proc.  OPZZ oceniając pomysł podkreśliło, że pomimo słusznej idei, dodatkowa waloryzacja nie zmienia trwale podstawy dla kolejnych waloryzacji świadczeń, jest jedynie przyspieszoną wypłatą części ich podwyżki, analogicznie jak w przypadku 13 czy 14 emerytury. Te trzy kategorie świadczeń emerytalnych nie wchodzą trwale w skład podstawy wymiaru świadczenia, są niejako obok niego – co jest jedną z krytycznych uwag systemowych OPZZ także wobec dodatkowej waloryzacji świadczenia emerytalnego. Znacznie poważniejsze zmiany ustawowe proponowane przy okazji projektu dodatkowej waloryzacji negatywnie ocenione przez OPZZ odnoszą się do: zamrożenia możliwości odbycia negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego w 2024 i 2025 roku wobec dodatkowej waloryzacji świadczeń emerytalno - rentowych w zakresie uzgodnień wysokości wskaźnika realnego wzrostu płac, oraz powiązania obu waloryzacji – rocznej i dodatkowej, jednakowym wskaźnikiem realnego wzrostu wynagrodzeń na poziomie 20 proc. w 2024 i 2025 oraz na poziomie co najmniej 20 proc. w kolejnych latach Przypomnijmy, że od lat strona związkowa prezentuje w corocznych czerwcowych negocjacjach w Radzie Dialogu Społecznego inne niż strona rządowa stanowisko odnośnie wskaźnika waloryzacji emerytur i rent. Jednogłośnie związki zgadzają się, że powinien on wynosić nie mniej niż średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług w roku poprzednim (lub w I kwartale roku obowiązującego – jak w przypadku dodatkowej emerytury), ale zwiększony o co najmniej 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę, a nie jak od lat proponuje strona rządowa – na minimalnym poziomie, co najmniej 20 proc. (lub 20 proc. w 2024 – 2025r.). Obecne propozycje ustawy to wprost zamknięcie tegorocznych i przyszłorocznych negocjacji w Radzie Dialogu Społecznego w zakresie dodatkowej waloryzacji emerytury. Czekamy na najbliższe posiedzenie Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego, by ostatecznie wyjaśnić te kwestie. (RG)

Czytaj więcej

07 maja 2024

Bez porozumienia w RDS

Na posiedzeniu Zespołu problemowego Rady Dialogu Społecznego ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych nie osiągnięto porozumienia w kwestii Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2024-2027 oraz podwyżek wynagrodzeń, rent i emerytur na rok 2025. Przedstawiciele pracodawców i związków zawodowych nie mogli dojść do konsensusu.  Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej OPZZ Dnia 6 maja br. Zespół problemowy ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego pod przewodnictwem Leszka Miętka z OPZZ omówił przedstawione przez stronę rządową wskaźniki makroekonomiczne stanowiące podstawę prac nad projektem budżetu państwa na rok 2025. Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 oparto o optymistyczne założenie wzrostu gospodarczego (3,7%) i spadku inflacji (4,1%), dlatego OPZZ oczekuje, że na poprawie sytuacji ekonomicznej skorzystają nie tylko firmy, ale przede wszystkim pracujący. Muszą zatem wzrosnąć płace a także renty i emerytury. OPZZ na posiedzeniu przedstawiło ocenę Wieloletniego Planu Finansowego Państwa wskazując na potrzebę wzrostu płac i kontunuowania działań osłonowych.  Według OPZZ dużą niewiadomą jest poziom wzrostu cen w 2025 roku. Rząd zakłada, że ceny w przyszłym roku wzrosną o 4,1%. Warto jednak zauważyć, że zagrożenie zwiększoną inflacją nadal istnieje. W najbliższych miesiącach spodziewany jest wzrost cen, co wynika z powrotu stawki VAT na żywność z 0% do 5%. Ponadto niepewne jest, jak będą kształtować się ceny energii i gazu w drugiej połowie 2024 roku po odmrożeniu cen nośników energetycznych. Nie wiemy także, czy zapowiedziany przez rząd program osłonowy będzie skutecznie chronił rodziny przed ubóstwem energetycznym. Dalszy rozwój sytuacji wojennej w Ukrainie oraz jej wpływ na ceny surowców energetycznych i żywności będą kluczowe dla kształtowania się inflacji w 2025 r. Rząd może zatem w kolejnych miesiącach zmienić szacunek inflacji i PKB.  OPZZ opowiada się ponadto za dalszym podnoszeniem płacy minimalnej i wynagrodzeń w sferze budżetowej. Oczekuje mocnego odbicia płac w sektorze publicznym w roku 2025 i zrekompensowania pracownikom strat, które ponieśli w minionych latach. Musi wzrosnąć także minimalne wynagrodzenie a bazę do jego wzrostu powinno stanowić obowiązujące od lipca br. wynagrodzenie w wysokości 4300 zł. Zgodnie z ustawowym trybem uzgodnień, na podstawie rządowych wskaźników, strona pracowników i strona pracodawców RDS, powinna przedstawić wspólną propozycję w sprawie wzrostu w 2025 roku:  1)   wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w państwowej sferze budżetowej, a także minimalnego wynagrodzenia za pracę,  2)   emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Rozbieżne oczekiwania pracodawców i związkowców uniemożliwiły zawarcie porozumienia. Teraz każda strona ma pięć dni na przygotowanie własnego stanowiska. Jeśli dalsze negocjacje nie przyniosą rezultatu, każda z organizacji tworzących RDS będzie mogła przedstawić własne propozycje, które zostaną rozpatrzone przez rząd. OPZZ na posiedzeniu reprezentował: Norbert Kusiak, ekspert OPZZ. (nq)

Czytaj więcej

01 maja 2024

Chcemy Europy Socjalnej - Święto Pracy 2024

Dziękujemy wszystkim za wspólne obchody Święta Pracy! To był wyjątkowy dzień: solidarności ludzi pracy oraz 20-lecie wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Przed nami dużo wyzwań, ale w dni jak ten możemy być dumni ze wspólnych sukcesów!

Czytaj więcej

29 kwietnia 2024

Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy i Chorób Zawodowych 2024

29 kwietnia o godz. 12:00 z okazji Międzynarodowego Dnia Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy i Chorób Zawodowych pod siedzibą Centrali OPZZ w Warszawie, przy ul. Kopernika 36/40 zapłonęło 168 zniczy. Jest to hołd złożony ofiarom wypadków w pracy - właśnie tyle osób zginęło przy pracy w 2023 roku według danych Głównego Urzędu Statystycznego. W tym roku w sposób szczególny akcentujemy wpływ zmian klimatycznych na zdrowie człowieka w środowisku pracy i jego bezpieczeństwo. Hasło to jest promowane zarówno przez Międzynarodową Organizację Pracy (MOP): „Zapewnienie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy w zmieniającym się klimacie", jak i Międzynarodową Konfederację Związków Zawodowych (ITUC): „Zmiany klimatyczne stwarzają niebezpieczne warunki dla pracowników”. Według Głównego Urzędu Statystycznego w roku 2023 r. liczba poszkodowanych pracowników w wypadkach przy pracy oraz wskaźnik wypadkowości wzrosły, w porównaniu z rokiem 2022: wskaźnik wypadkowości (liczba poszkodowanych na 1000 pracujących) wzrósł z 4,66 do 4,90, a liczba poszkodowanych w wypadkach przy pracy sięgnęła 68 663 osób (o 3,1 proc. więcej niż w 2022 r.). Spadła natomiast liczba poszkodowanych w wypadkach śmiertelnych - do 168 osób oraz ciężkich - do 322 osób (odpowiednio spadek w skali roku o 6,7 proc. i o 11,8 proc.). Wobec smutnych statystyk wciąż aktualne pozostaje hasło kampanii Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych "Zero zgonów w pracy", wzywającej do podejmowania działań na rzecz eliminacji wypadkowości w pracy, a nawet dążenia do osiągnięcia zerowej liczby ofiar śmiertelnych w pracy. W tym względzie OPZZ przypomina o znaczeniu rzetelności i skuteczności sprawozdawczości stanu warunków pracy – zwłaszcza włączenia do statystyk publicznych danych o warunkach pracy w mikroprzedsiębiorstwach, których obecne statystyki nie ujmują.

Czytaj więcej

29 kwietnia 2024

Deregulacja czy bariera dla skuteczności państwa?

W Ministerstwie Technologii i Rozwoju trwają prace nad kolejnym pakietem zmian prawa, których celem jest ułatwienie działalności gospodarczej. W ocenie OPZZ, nie wszystkie zmiany są zasadne, niosą bowiem ryzyko ograniczenia skuteczności działań państwa w obszarze kontroli przestrzegania prawa i dbania o praworządność w gospodarce. Dlatego wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, przedstawiła w imieniu OPZZ uwagi do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego. Projekt ustawy przewiduje, między innymi, że organ kontrolny będzie przekazywać przedsiębiorcy listę dokumentów i informacji niezbędnych do realizacji kontroli przed jej rozpoczęciem, co OPZZ ocenia krytycznie. Nadmiarowe informowanie przez organ kontrolny o zakresie kontroli może przyczynić się do utrudnienia ustalenia stanu faktycznego w danym obszarze kontrolnym oraz stopnia przestrzegania przez przedsiębiorcę prawa w ramach prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Krytycznie oceniliśmy również planowane ograniczenie liczby dni (z 12 dni na 6), które limitują w roku możliwość kontroli u mikroprzedsiębiorców. Zmiana ta może bowiem ograniczyć możliwość skutecznej realizacji zadań przez instytucje kontrolne nałożonych przez prawo (np. prawidłowości wydatkowania środków publicznych). Z ww. względu, negatywnie oceniliśmy także zmianę polegającą na przypisaniu przedsiębiorcy do jednej z kategorii ryzyka i ograniczeniu możliwości kontroli przez organ kontroli do maksymalnie jednej kontroli w danym okresie lat. Warto podkreślić, że działalność kontrolna instytucji i organów publicznych, wbrew obiegowym opiniom, nie ma na celu utrudniania przedsiębiorcom działalności gospodarczej, ale jej rolą jest m.in. egzekwowanie przestrzegania prawa w gospodarce, ograniczenie skali nieuczciwej konkurencji w gospodarce przez firmy naruszające prawo, kształtowanie pewności prawa (nieuchronności konsekwencji jego nieprzestrzegania) a przez to poczucia praworządności i zaufania obywatela do państwa. Istnieje już szereg rozwiązań prawnych, które mają ograniczyć liczbę kontroli i uczynić je jak najmniej uciążliwymi dla firm. Dane statystyczne oraz wnioski Najwyższej Izby Kontroli wskazują, że organy kontrolne dokonują badania jedynie niewielkiego wycinka gospodarki a kontrolowane firmy stanowią jedynie niewielki procent ogólnej liczby aktywnych przedsiębiorstw. Wiele z kontroli np. Państwowej Inspekcji Pracy kończy się nie karą a poradą prawną, czyli działaniem de facto wspierającym przedsiębiorcę w prowadzeniu przez niego działalności zgodnie z prawem. Z kolei izby celno-skarbowe przed przystąpieniem do kontroli dokonują szczegółowej analizy ryzyka, której prawidłowość potwierdza następnie liczba wszczętych postępowań. Kontrole wielokrotne, o których często słyszymy, mają miejsce wówczas, gdy stwierdzone zostanie naruszenie prawa i weryfikuje się ponownie, czy stan ten trwa nadal u przedsiębiorcy. W naszej ocenie, deregulacja nie może prowadzić do wyzbywania się przez państwo roli regulatora rynku, wyznaczającego standardy prowadzenia działalności gospodarczej oraz chroniącego interes publiczny. OPZZ uważa, że przepisów prawa nie można przestrzegać głównie w kategoriach obciążeń administracyjnych dla podmiotów gospodarczych. Poprawa otoczenia działalności gospodarczej powinna nastąpić poprzez umożliwienie administracji publicznej skutecznego egzekwowania przepisów prawa, w tym m.in zapewnienie spójności przepisów w ramach systemu prawa, wyeliminowanie wątpliwości prawnych i proste procedury działania administracji i organów kontrolnych. OPZZ zwróciło się również z wnioskiem o jak najszybszą realizację przez rząd zobowiązań wynikających z Krajowego Programu Reform oraz Krajowego Programu Odbudowy (KPO) dotyczących poprawy jakości stanowienia prawa, w tym realizacji obowiązku przeprowadzania konsultacji społecznych projektów aktów prawnych. (KP)

Czytaj więcej

29 kwietnia 2024

Integracyjne WARSZTATY FAMILIJNE w Centrum Nauki Kopernik

27 kwietnia odbyły się Integracyjne WARSZTATY FAMILIJNE w Centrum Nauki Kopernik. Wydarzenie to było organizowane w ramach współpracy dla obywateli Ukrainy. Dla nas, jako Związków Zawodowych, to było wydarzenie o szczególnym znaczeniu, ponieważ grupa uczestników składała się zarówno z Polaków, jak i Ukraińców, co jest kluczowe dla procesu integracji społeczeństwa. Naszym celem jest budowanie mostów, łamanie barier i tworzenie przestrzeni, gdzie różnorodność jest szanowana i doceniana. Warsztaty Familijne to zajęcia dedykowane dzieciom, które wraz z rodzicami i opiekunami eksplorują, testują i szukają odpowiedzi na trudne pytania. Ich głównym celem jest rozwijanie ciekawości poznawczej u dzieci, promowanie nauki poprzez zabawę oraz inspiracja dorosłych do pełnienia roli przewodników w świecie wiedzy dla swoich dzieci. Scenariusze warsztatów zostały opracowane tak, aby uwzględniały różnorodne formy aktywności dostosowane do grupy polsko-ukraińskiej, takie jak zabawy badawcze, eksperymenty, obserwacje procesów, zadania konstrukcyjne i rozmowy. Jednym z kluczowych założeń Warsztatów Familijnych jest ich charakter rodzinny. Udział dorosłych w zajęciach ma na celu nie tylko zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i wsparcie ich, lecz także dostarczenie narzędzi i strategii wspierających ich rozwój poznawczy oraz budowanie pozytywnych przekonań o nauce. Dodatkowo, integracja obywateli Ukrainy w polskie społeczeństwo jest kluczowym elementem naszej misji. Takie wydarzenia przyczyniają się do budowania silnej, zintegrowanej społeczności, otwartej na różnorodność i gotowej do współpracy. Wierzymy, że poprzez nasze działania możemy przyczynić się do budowy społeczeństwa, które jest otwarte, tolerancyjne i pełne szacunku. Nataliia Kolesnik, Wydział Międzynarodowy OPZZ

Czytaj więcej

25 kwietnia 2024

Polska w obliczu zagrożeń: Era elektromobilności

24 kwietnia br. odbyło się posiedzenie Zespołu problemowego RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy poświęcone wpływowi Zielonego Ładu na przemysł oraz przyszłości systemu kaucyjnego w Polsce. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ 28 marca 2023 roku Rada Europy, mimo sprzeciwu Polski oraz wstrzymania się od głosu Włoch, Bułgarii i Rumunii, przyjęła rozporządzenie dotyczące zakazu sprzedaży samochodów emitujących CO2 po 2035 roku w ramach pakietu „Fit for 55”. Decyzja ta stanowi ważny krok w kierunku ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, lecz stawia także przed polskim sektorem motoryzacyjnym wyjątkowe wyzwania. Mówił o nich na posiedzeniu Zespołu Mirosław Grzybek, przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników, szef branży OPZZ Przemysł. Rozwój elektromobilności oznacza prawdziwą rewolucję w przemyśle motoryzacyjnym, który obecnie odpowiada za aż 8 procent PKB Polski. Transformacja branży wiąże się z ogromnymi wyzwaniami. Brak wdrożenia odpowiednich środków zaradczych będzie skutkować znacznym ograniczeniem produkcji, zamykaniem fabryk oraz masowymi zwolnieniami pracowników, co przyniesie negatywne konsekwencje dla całej krajowej gospodarki. Mirosław Grzybek wskazał, że już dziś FCA Powertrain Bielsko-Biała odczuwa skutki zmian. Planowane zwolnienia grupowe, obejmujące całą 468-osobową załogę, są wynikiem wprowadzonych przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych oraz spadku zamówień na silniki tego typu. Zwolnienia zostaną przeprowadzone od lutego do grudnia 2024 r. Podobne wyzwania dotykają także inne sektory przemysłu. W sektorze hutniczym również nie brakuje problemów. ArcelorMittal w Krakowie likwiduje koksownię, co niesie za sobą zwolnienia 300 pracowników. Podobne sytuacje mają miejsce w innych zakładach hutniczych, jak Liberty Steel w Częstochowie, gdzie brak produkcji zagraża zatrudnieniu dla około 1000 osób, czy zamykanym oddziale firmy Cognor Ferrostal w Zawierciu, w którym 320 pracowników straci pracę. Dodatkowo, zakłady grupy ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu oraz zakłady koksownicze ArcelorMittal w Zdzieszowicach, Dąbrowie Górniczej i w Zabrzu borykają się z ograniczeniami produkcyjnymi, co może prowadzić do redukcji zatrudnienia. Niepewność dotyczy również pracowników Huty Celsa w Ostrowcu Świętokrzyskim, która zmienia właściciela, co rodzi obawy o przyszłość miejsc pracy. Rozwój rynku elektromobilności stwarza także szereg nowych możliwości. Polska, dzięki obecnemu potencjałowi produkcyjnemu i dobrze przygotowanym do pracy pracownikom, plasuje się na trzecim miejscu w Europie za Niemcami i Wielką Brytanią. Kluczowe jest teraz odpowiednie dostosowanie się do zmian oraz inwestycje w zatrudnienie, ochronę miejsc pracy, nowe technologie, aby umocnić pozycję kraju w tym dynamicznie rozwijającym się sektorze – wskazał Mirosław Grzybek. W obliczu tego wyzwania kluczowe staje się podejmowanie środków zaradczych, które umożliwią przystosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych oraz zachowanie miejsc pracy. Rząd, pracownicy oraz przedsiębiorcy powinni wspólnie działać, aby przyszłość polskiego sektora motoryzacyjnego i hutniczego była stabilna i perspektywiczna.

Czytaj więcej

24 kwietnia 2024

Uroczysta sesja Rady Ochrony Pracy

W ramach obchodów Światowego Dnia Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy oraz Międzynarodowego Dnia Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy w sejmowej Sali Kolumnowej odbyła się uroczysta sesja Rady Ochrony Pracy. Posiedzenie otworzyła przewodnicząca ROP poseł Izabela Katarzyna Mrzygłocka. Tegoroczna sesja ROP została zwołana pod hasłem „Rządowy Program Poprawy Bezpieczeństwa i Higieny Pracy jako kontynuacja krajowej strategii bhp w kontekście zmian w świecie pracy”. Patronat nad wydarzeniem objął marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski w swoim przemówieniu podkreślał jak ważne dla milionów pracowników jest bezpieczeństwo w pracy oraz to, że celem jest całkowite wyeliminowanie sytuacji zagrażających zdrowiu jak i życiu podczas wykonywania czynności służbowych: 28 kwietnia przypada „Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy” oraz „Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy”. Z tej okazji Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, zapala symboliczne znicze dla wszystkich ofiar wypadów przy pracy oraz przypomina jak ważne jest bezpieczeństwo podczas wykonywania czynności zawodowych. Wystąpienie Przewodniczącego OPZZna uroczystej sesji Rady Ochrony Pracy, 23 kwietnia 2024 r. Od ponad 20 lat, corocznie 28 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Dzień proklamowany przez Międzynarodową Organizację Pracy. W tym roku w sposób szczególny akcentujemy wpływ zmian klimatycznych na zdrowie człowieka w środowisku pracy i jego bezpieczeństwo. OPZZ uważa, że reakcją na zmiany klimatyczne w kontekście bezpieczeństwa pracy powinno być w szczególności: rozważenie ustanowienia w polskim prawie maksymalnych temperatur w miejscu pracy wzmocnienie znaczenia oceny ryzyka zawodowego i egzekwowanie wymagań wobec pracodawców do jego przeprowadzania, w związku ze skutkami zmian klimatycznych zwiększenie roli służb medycyny pracy w regularnym nadzorze medycznym zdrowia pracowników Od ponad 20 lat, corocznie 28 kwietnia pamiętamy w OPZZ o pracownicach i pracownikach, którzy stracili życie podczas swojej pracy. Wg GUS w roku 2023 r., w porównaniu do roku poprzedniego, liczba poszkodowanych pracowników w wypadkach przy pracy oraz wskaźnik wypadkowości wzrosły. Spadła natomiast, co cieszy, liczba poszkodowanych w wypadkach śmiertelnych - do 168 osób oraz ciężkich - do 322 osób. Widać jednak wyraźnie, że wciąż jest wiele do poprawy. Warto w tym miejscu przypomnieć hasło kampanii Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych "Zero wypadków śmiertelnych w pracy", wzywającej do podejmowania działań na rzecz całkowitej eliminacji wypadkowości w pracy. Naszym celem jest zatem „zero”. Dzisiejsze spotkanie koncentruje się przede wszystkim na Rządowym Programie Poprawy Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Programu, który za cel stawia sobie opracowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych i technicznych pozwalających nam w sposób rzeczywisty wpływać m.in. na te, nadal niezadowalające, dane dotyczące wypadkowości. VI etap Programu – na lata 2023-2025 akcentuje ważne dla związków zawodowych kwestie związane np. z nowymi formami pracy, transformacją cyfrową, zmianami demograficznymi, narastającymi zjawiskami wykluczenia społecznego, algorytmami Sztucznej Inteligencji oraz pracą platformową. Widzimy to na co dzień. Nowa cyfrowa rzeczywistość wkracza także do świata pracy, stawiając wyzwania rynkowi pracy i jego instytucjom, partnerom społecznym, legislatorom, władzy publicznej, także inspekcji pracy. Pozostawienie samymi sobie pracowników zatrudnianych w tej cyfrowej rzeczywistości lub poddawanych wpływom cyfrowej aranżacji i kontroli ich pracy będzie miało negatywne konsekwencje na jakość ich pracy, na warunki ich pracy a także na bezpieczeństwo i higienę pracy. Wszyscy tu obecni, w tym Rada Ochrony Pracy, musimy być tego świadomymi i być przygotowanymi na związane z tym wyzwania. Bo przyszłość jest dziś.

Czytaj więcej

24 kwietnia 2024

Lubelski Szczyt na rzecz Ukrainy

Lubelski Szczyt na rzecz Ukrainy, który odbył się w dniach 22-23 kwietnia 2023 r. był manifestem sprzeciwu wobec rosyjskiej agresji, która nieustannie powoduje masowe ofiary oraz zniszczenia infrastruktury. Agresja ta prowadzi również do znacznego spadku zatrudnienia i trudności gospodarczych na Ukrainie, utraty miejsc pracy, wewnętrznych przesiedleń milionów Ukraińców oraz łamania praw pracowniczych przez ukraińskie władze i pracodawców. Podczas szczytu wezwano również do wsparcia drogi Ukrainy do członkostwa w Unii Europejskiej i podkreślono znaczenie poszanowania praw pracowniczych, w tym prawa do organizowania się i strajku. UE została wezwana do zorganizowania szczytu z partnerami społecznymi przed szczytem UE-Ukraina, a związki zawodowe muszą być zaangażowane w proces odbudowy Ukrainy. Wreszcie, szczyt nakreślił wyzwania, którymi należy się zająć, aby zapewnić Ukrainie sukces w procesie akcesyjnym, w  tym rolę związków zawodowych w odbudowie Ukrainy poprzez dialog społeczny i negocjacje zbiorowe jako gwaranta: silniejszego egzekwowania praw pracowniczych w okresie stanu wojennego i po jego zakończeniu, z większą odpowiedzialnością międzynarodowych korporacji i zagranicznych inwestorów; wznowienia stosunków przemysłowych w kraju; kompleksowego przeglądu prawa pracy; uruchomienia ukraińskiego instrumentu wspierającego budowanie potencjału związków zawodowych; zapobieżenia na wszystkich poziomach zastępowaniu udziału związków zawodowych. Uwarunkowania społecznych w procesie odbudowy Ukrainy Zwrócono uwagę na status Unii Europejskiej (UE) jako strategicznego gracza na arenie międzynarodowej z jej możliwością wsparcia finansowego w odbudowie Ukrainy. UE musi dawać przykład i zapewnić, że ludzie pracy mają godne warunki i ochronę układów zbiorowych. Wdrożenie społecznego dorobku prawnego Wspólnoty musi stać się warunkiem wstępnym. Rolę związków zawodowych w procesie przystąpienia do UE Przystąpienie do UE musi być okazją do dostosowania kraju do międzynarodowych, unijnych standardów pracy i standardów społecznych oraz przepisów, aby zagwarantować, że będzie to sukces dla pracowników na Ukrainie i w pozostałej części UE. Lubelski Szczyt wezwał Państwo ukraińskie do priorytetowego traktowania dialogu społecznego i praw pracowniczych w trakcie odbudowy po wojnie i starań o członkostwo w UE. Wiceprzewodniczący Błażej Mądrzycki, który reprezentował OPZZ podczas szczytu, w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę: „Nie możemy się zgodzić z tym, aby uprawnienia związków zawodowych na jakimkolwiek poziomie nie były poszanowane lub przestrzegane. Związek zawodowy jest przede wszystkim mediatorem spraw społecznych, dlatego też żadna czynność w żadnym społeczeństwie nie może odbywać się z pominięciem związków zawodowych. […] Stąd właśnie w procesie poszerzenia Unii Europejskiej musza uczestniczyć związki zawodowe.” Bardzo istotną rzeczą przedstawioną przez wiceprzewodniczącego było: „W procesie odbudowy Ukrainy została przygotowana odpowiednia infrastruktura do umów zbiorowych na poziomie zakładowym i ponadzakładowym, bo w procesie odbudowy klauzule społeczne w układach zbiorowych  przy zamówieniach publicznych są sprawą najistotniejszą.” Lubelski Szczyt na rzecz Ukrainy był wyrazem naszych wartości i przekonań, że dla krajów i instytucji w Europie niezwykle ważne jest wzmocnienie dialogu społecznego oraz pełne poszanowanie praw związków zawodowych. Magdalena Chojnowska, Wydział Międzynarodowy OPZZ

Czytaj więcej