17 czerwca 2025
Stanowisko Zespołu ds. Równości OPZZ Sprzeciw wobec zniszczenia mienia – art. 288 Kodeksu karnego Dotyczy: zdarzenia z dnia 11 czerwca 2025 r., w wyniku działań posła Grzegorza Brauna Na podstawie dostępnych informacji, w dniu 11 czerwca 2025 r. doszło do aktu zniszczenia wystawy poświęconej wartościom równości, tolerancji i poszanowania praw człowieka, zlokalizowanej w Sejmie. Sprawcą czynu był poseł na Sejm RP, Grzegorz Braun, który z premedytacją uszkodził elementy wystawy stanowiącej własność prywatną. Działanie to nosi znamiona przestępstwa określonego w art. 288 § 1 Kodeksu karnego, zgodnie z którym: „Kto cudzą rzecz niszczy, uszkadza lub czyni niezdatną do użytku, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.” W tym przypadku mamy do czynienia nie tylko z naruszeniem prawa własności, lecz także z aktem o charakterze symbolicznym, wymierzonym w podstawowe wartości konstytucyjne – takie jak równość wobec prawa, poszanowanie godności człowieka oraz zakaz dyskryminacji. Wystawa, która została zniszczona, stanowiła istotny element działań edukacyjnych i społecznych mających na celu promowanie praw człowieka oraz przeciwdziałanie uprzedzeniom i wykluczeniu. Podkreślenia wymaga fakt, że osobą dopuszczającą się tego czynu był urzędnik państwowy, sprawujący funkcję zaufania publicznego. Tym bardziej niepokojący jest fakt, że działanie to miało miejsce w przestrzeni publicznej i było obliczone na efekt demonstracyjny. Tego rodzaju zachowanie może prowadzić do eskalacji postaw nietolerancji i przemocy symbolicznej, co pozostaje w sprzeczności z obowiązkami przedstawicieli władzy publicznej. Czyn posła Grzegorza Brauna, wypełnia znamiona przestępstwa z art. 288 § 1 k.k., a ponadto może być rozpatrywany również w kontekście naruszenia przepisów o ochronie dóbr kultury, wolności wypowiedzi artystycznej oraz przepisów ustawy o przeciwdziałaniu dyskryminacji. Działanie to naruszyło nie tylko mienie, ale również wartości społeczne chronione prawem. W związku z powyższym: wyrażamy stanowczy sprzeciw wobec tego aktu wandalizmu, wnosimy o podjęcie niezwłocznych czynności wyjaśniających, w tym wszczęcie postępowania przygotowawczego, wnioskujemy o ustalenie wszystkich okoliczności zdarzenia, a także ewentualnego pociągnięcia do odpowiedzialności sprawcy lub sprawców, z uwzględnieniem pełnej mocy obowiązującego prawa, apelujemy o potraktowanie sprawy z należytą powagą, mając na względzie nie tylko wymiar prawny, ale i społeczny skutków tego czynu. Zniszczenie przestrzeni symbolicznej poświęconej równości nie może pozostać bez odpowiedzi, zwłaszcza gdy dokonywane jest przez osoby piastujące funkcje publiczne. W obronie równości, tolerancji i praw człowieka obowiązkiem organów państwa jest zdecydowana reakcja.
Czytaj więcej
16 czerwca 2025
W związku z planowanymi masowymi zwolnieniami w spółce PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, Rada Krajowa Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce przyjęła 13 czerwca 2025 roku uchwałę nr 244/06/25, na mocy której Prezydent ZZM został upoważniony do złożenia zawiadomienia do Prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Zawiadomienie dotyczy działań członka Zarządu PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji ds. operacyjnych Sebastiana Millera. W ocenie Związku, zapowiedziane przez Zarząd decyzje - obejmujące zwolnienie 839 maszynistów, 232 rewidentów taboru i 169 członków drużyn manewrowych - prowadzą do trwałego ograniczenia zdolności operacyjnych spółki oraz mogą mieć bezpośredni wpływ na funkcjonowanie systemu transportowego i bezpieczeństwa narodowego. Związek zwraca uwagę, że skala planowanych zwolnień nie ma uzasadnienia operacyjnego ani ekonomicznego, a skutki wdrożenia tego scenariusza mogą okazać się nieodwracalne - zarówno dla PKP CARGO w restrukturyzacji, jak i dla kluczowych obszarów interesu publicznego, w tym zdolności logistycznych Sił Zbrojnych RP. - Nie będziemy biernie przyglądać się sabotażowi, który rozgrywa się na naszych oczach. PKP CARGO to nie jakaś przypadkowa firma przewozowa i nie zabawka dla przypadkowych menedżerów! To element strategicznej infrastruktury państwa. Gdy za wschodnią granicą toczy się wojna, a napięcia rosną w całym regionie, niszczenie zdolności operacyjnych spółki to igranie z bezpieczeństwem narodowym. Naszym obowiązkiem jest reagować - jasno, stanowczo i natychmiast - skomentował Leszek Miętek, Prezydent ZZM. Związek informuje, że formalne zawiadomienie do Prokuratury zostanie złożone niezwłocznie. Link do komunikatu TUTAJ
Czytaj więcej
16 czerwca 2025
W dniach 28-30 maja mieliśmy zaszczyt gościć delegację związkowców z Kazachstanu i Uzbekistanu. Była to doskonałą okazja do dialogu między przedstawicielami związków zawodowych z Azji Centralnej i Polski.Z wielką satysfakcją informujemy, że również Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) doceniła nasz wkład w organizację tej wizyty. W oficjalnym piśmie skierowanym do OPZZ, MOP wyraziła serdeczne podziękowania dla kierownictwa OPZZ, Wydziału Międzynarodowego reprezentowanego przez Magdalenę Chojnowską oraz wszystkich ekspertów OPZZ, którzy podczas spotkań przedstawili sytuację pracowników w Polsce w różnych aspektach życia zawodowego i społecznego.Była to cenna i inspirująca wymiana poglądów, która pozwoliła lepiej zrozumieć wyzwania i doświadczenia pracowników zarówno w Europie, jak i w Azji Centralnej. Warto podkreślić, że takie spotkania są ważnym krokiem w budowaniu silniejszego głosu pracowniczego na całym świecie.List z podziękowaniami od MOP dostępny TUTAJ.
Czytaj więcej
13 czerwca 2025
Rada Ministrów przedstawiła wczoraj propozycję minimalnego wynagrodzenia za pracę na 2026 rok w wysokości 4806 zł. To zaledwie 3-procentowy wzrost względem obowiązującej stawki 4666 zł. Oznacza to tylko 95 zł netto więcej w kieszeni pracownika. Tak symboliczna podwyżka jest dalece niewystarczająca – zarówno z ekonomicznego, jak i społecznego punktu widzenia. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ, sekretarz Prezydium Rady Dialogu Społecznego W ocenie OPZZ, kluczowym problemem jest nie tylko sama wysokość zaproponowanej płacy minimalnej, ale również sposób, w jaki ją obliczono. Ministerstwo Finansów niespodziewanie obniżyło prognozowaną inflację na 2026 rok z 3,8 proc. do 3,0 proc. Do dziś nie poznaliśmy jednak żadnych oficjalnych informacji i argumentów, które uzasadniałyby tę zmianę. Co więcej, partnerzy społeczni z Rady Dialogu Społecznego (RDS) nie otrzymują już Założeń projektu budżetu państwa tj. dokumentu, który tradycyjnie zawierał kluczowe dane makroekonomiczne i tłumaczył ewentualne korekty wskaźników. To efekt uchylenia w ubiegłym roku przepisów ustawy o finansach publicznych, które nakładały na rząd obowiązek przygotowania Założeń projektu budżetu państwa. Związki zawodowe i organizacje pracodawców przestrzegały przed konsekwencjami tej decyzji, jednak rząd pozostał głuchy na argumenty RDS. W rezultacie dialog społeczny odbywa się dziś w warunkach informacyjnego nierównowagi, co poważnie osłabia jego jakość i skuteczność. W ocenie OPZZ propozycja płacy minimalnej na poziomie 4806 zł to wyraz braku spójnej polityki społeczno-gospodarczej. Rząd, po raz kolejny, uległ naciskom lobby pracodawców i zignorował realia, w jakich funkcjonuje ponad 3 miliony pracowników. Przez ostatnie lata pracujący w Polsce dźwigali ciężar dwucyfrowej inflacji. W wielu branżach realne płace spadały, podczas gdy przedsiębiorstwa notowały rekordowe zyski. W tej sytuacji podwyżka o 140 zł brutto, czyli 95 zł netto, nie zapewni realnego wzrostu wynagrodzenia minimalnego – to raczej próba zachowania pozorów troski o siłę nabywczą pracowników. To także sygnał, że koszt wdrażania procedury nadmiernego deficytu, którą ponownie objęto Polskę, ma być znów przerzucany na osoby najmniej zarabiające. Dla OPZZ jest to absolutnie nieakceptowalne. Podobnie jak próba przeforsowania przez ministra finansów etapowego wyłączania z płacy minimalnej kolejnych dodatków, tak aby dopiero w 2028 roku stała się ona kategorią jednoskładnikową, płacą zasadniczą. Na tle ogólnego stanowiska Rady Ministrów warto zauważyć, że Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prezentowało bardziej postępowe niż liberalne podejście do kwestii płacy minimalnej. W toku wewnętrznych prac proponowało kwotę 5020 zł, a następnie 4980 zł, które były znacznie bliższe oczekiwaniom strony związkowej. Choć ostateczna decyzja rządu nie uwzględniła tych propozycji, należy docenić fakt, że resort rodziny wykazał większe zrozumienie skutków polityki płacowej dla pracowników i gospodarki oraz otwartość na argumenty związków zawodowych. W tej sytuacji propozycja OPZZ i pozostałych central związkowych pozostaje niezmieniona: 5015 zł. Oznacza ona wzrost płacy minimalnej o 238 zł netto i realne wsparcie dla pracujących, lepiej odpowiadające rzeczywistym kosztom życia oraz społecznym oczekiwaniom. Warto też zauważyć, że propozycja rządu pogarsza relację płacy minimalnej do przeciętnego wynagrodzenia – z 52,7 proc. w 2025 roku do 50,5 proc. w 2026 roku. To krok wstecz, który stoi w sprzeczności z deklaracjami rządu o potrzebie wzmacniania realnych dochodów osób najniżej wynagradzanych. Co więcej, nawet Narodowy Bank Polski prognozuje inflację w 2026 roku na poziomie 3,4 proc., co oznacza, że realna wartość płacy minimalnej może się jeszcze obniżyć, jeśli rządowe prognozy okażą się błędne. Według OPZZ, argumenty części organizacji pracodawców, postulujących symboliczny wzrost płacy minimalnej o 50 zł, abstrahują od rzeczywistości. Ich obawy o kondycję finansową firm i nadmierne koszty wynagrodzeń są jednostronne i krótkowzroczne, ponieważ ignorują szerszy kontekst społeczno-ekonomiczny oraz długofalowe korzyści płynące z podnoszenia płacy minimalnej. Dziś kluczowym pytaniem nie jest to, czy można podnieść płacę minimalną, ale czy chcemy budować nowoczesną gospodarkę opartą na wiedzy, inwestycjach w ludzi i sprawiedliwym podziale wypracowanego dochodu. Wzrost płacy minimalnej do postulowanego przez OPZZ poziomu nie zagraża fundamentom rozwoju przedsiębiorstw. Dane za I kwartał 2025 roku pokazują, że firmy znacząco poprawiły swoją kondycję – wzrósł zysk brutto i netto, spadły straty, poprawiły się wskaźniki rentowności. To silny dowód na to, że firmy skutecznie absorbowały wcześniejsze podwyżki płacy minimalnej, nie tracąc przy tym konkurencyjności. Obecna próba zaniżenia przez rząd płacy minimalnej uderzy z pełną mocą w pracowników i całą gospodarkę. Tymczasem oczekiwanie wyższych wynagrodzeń nie można nazywać postawą roszczeniową. To wyraz dążenia do sprawiedliwego podziału wypracowanych zysków, wsparcie dla konsumpcji wewnętrznej oraz inwestycji w pracowników. Jeśli Polska chce być nowoczesną, europejską gospodarką, a nie rynkiem taniej siły roboczej, rząd musi przestać postrzegać płacę minimalną jako balast dla firm i zbędny koszt. Powinien zacząć traktować ją jako fundament stabilnego i sprawiedliwego rozwoju. (nq)
Czytaj więcej
12 czerwca 2025
W związku z brakiem porozumienia płacowego oraz brakiem reakcji ze strony pracodawcy, załoga Marelli Sosnowiec, reprezentowana m. in. przez Międzyzakładowy Związek Zawodowy „Auto” Sosnowiec oraz Związek Zawodowy „Metalowcy” Marelli Sosnowiec Poland, przynależące do OPZZ, została zmuszona do podjęcia akcji protestacyjnej. Strajk dwugodzinny odbędzie się 17.06.2025 w godzinach 13:00–15:00. Postulaty pracowników, złożone już w listopadzie 2024 r., nadal nie zostały rozwiązane.
Czytaj więcej
11 czerwca 2025
Do 15 czerwca br. Rada Dialogu Społecznego musi otrzymać od Rady Ministrów oficjalną propozycję wysokości płacy minimalnej na 2026 rok. Oczekujemy jej z niecierpliwością. Termin zbliża się nieubłaganie, a dotychczasowe sygnały płynące z rządu - zwłaszcza z Ministerstwa Finansów - budzą coraz większy niepokój i zdziwienie. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS (OPZZ) Z doniesień medialnych wynika, że resort finansów proponował wzrost płacy minimalnej o zaledwie cztery złote i siedemdziesiąt groszy, co oznaczałoby symboliczną podwyżkę na poziomie 0,10 proc. Minister rodziny, Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, przyznała, że taka kwota pojawiła się w dokumentach przygotowanych przez resort finansów, i zaproponowała stawkę 5020 zł, zbliżoną do oczekiwań strony związkowej. Choć minister finansów, Andrzej Domański zdementował te informacje, podkreślając, że „nigdy nie złożył takiej propozycji”, sam fakt pojawienia się tej kwoty w oficjalnym obiegu narusza powagę instytucji państwowych. Taka propozycja byłaby bowiem sprzeczna z obowiązującym prawem. Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu zawiera algorytm, który jasno określa w jakim tempie rośnie płaca minimalna. Zgodnie z obowiązującymi prognozami wskaźników makroekonomicznych, gwarantuje on co najmniej 41 zł podwyżki w 2026 roku - do poziomu 4707 zł. Propozycja wzrostu o 4,70 zł oznaczałaby wzrost poniżej poziomu inflacji, a więc realne obniżenie wartości minimalnego wynagrodzenia i dalsze pogłębianie ubóstwa wśród pracujących. Minister finansów potwierdził jednak, że wzrost płacy minimalnej nie może być niższy niż prognozowana inflacja. Wskazał również kwotę 4806 zł, co oznaczałoby wzrost o 3 proc. Tymczasem prognozowana inflacja, zawarta w Wieloletnich Założeniach Makroekonomicznych na lata 2025-2029, wynosi 3,8 proc. Taka rozbieżność może doprowadzić do kolejnej korekty wskaźników makroekonomicznych, a w konsekwencji powtórki z ubiegłorocznego chaosu. Relacja płacy minimalnej do przeciętnego wynagrodzenia spadłaby wtedy z 52,7 proc. do 50,5 proc. Kiedy wydawało się, że gorzej być nie może, organizacje pracodawców zaproponowały wzrost płacy minimalnej o 50 zł, czyli o 9 zł więcej niż ustawowe minimum – do poziomu 4716 zł. Oznacza to wzrost wynagrodzenia netto o zaledwie około 34 zł miesięcznie. Pod propozycją podpisało się sześć organizacji pracodawców - jedynie Federacja Przedsiębiorców Polskich nie wyraziła poparcia dla tego pomysłu. Taka „minimalna podwyżka” oznaczałaby spadek relacji płacy minimalnej do przeciętnego wynagrodzenia do poziomu 49,5 proc., a więc realne zamrożenie wynagrodzenia minimalnego. Argumenty pracodawców, aby nie zwiększać nadmiernie płacy minimalnej, nie są niczym nowym. Od lat słyszymy to samo: że wyższe płace likwidują miejsca pracy, zniszczą firmy i napędzą inflację. Tymczasem mity te zostały wielokrotnie obalone, zarówno przez laureatów Nagrody Nobla, jak i przez dane empiryczne. Z całą mocą należy odrzucić te twierdzenia jako anachroniczne i niezgodne z faktami. Twierdzenie pracodawców, że wzrost płacy minimalnej powoduje inflację, jest nieprawdziwe. Inflacja jest zjawiskiem wieloczynnikowym, a wynagrodzenie minimalne stanowi tylko jeden z mniej istotnych elementów. Ceny napędzane są przede wszystkim przez czynniki globalne i ceny energii. Nie ma również dowodów na to, że podnoszenie płacy minimalnej prowadzi do masowego bezrobocia. Wręcz przeciwnie - podwyżki wymuszają modernizację firm, wspierają innowacyjność i inwestycje w kapitał ludzki. To właśnie dobrze wynagradzani pracownicy budują konkurencyjność gospodarki. Kluczowe będzie jednak stanowisko Rady Ministrów. Zdaniem OPZZ, hamowanie wzrostu płacy minimalnej wynika z nadmiernej ostrożności rządu oraz ulegania presji lobby pracodawców. Tymczasem raporty Narodowego Banku Polskiego jasno pokazują, że w Polsce nie występuje spirala płacowo-cenowa. Bardzo wysoka inflacja została opanowana, a przez długi czas płace realne były zaniżone. Zbyt ostrożna polityka płacowa bardziej szkodzi gospodarce - poprzez spadek konsumpcji - niż jej pomaga. Obecnie Polska potrzebuje impulsu popytowego, a nie dalszego zaciskania pasa kosztem pracujących. Stanowisko OPZZ jest jednoznaczne: postulujemy wzrost płacy minimalnej do 5015 zł brutto w 2026 roku. Taki poziom pozwoli utrzymać relację płacy minimalnej do przeciętnego wynagrodzenia na poziomie 52,7 proc. (jak w 2025 roku), wesprze konsumpcję wewnętrzną i wzrost gospodarczy, przeciwdziałać będzie ubóstwu pracujących, wzmocni spójność społeczną oraz zwiększy dochody publiczne. Rząd ma ostatnie dni, aby przedstawić propozycję zgodną z prawem i uczciwą wobec ponad 3,6 miliona pracujących. Rada Ministrów zdecyduje, czy Polska będzie krajem nowoczesnym i solidarnym, czy też pozostanie rynkiem taniej pracy. (nq)
Czytaj więcej
11 czerwca 2025
Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia dyskutowało o aktualnych i przyszłych wyzwaniach związanych z wynagrodzeniami pracowników ochrony zdrowia. Kontynuacja rozmów – jeszcze w tym miesiącu. Renata GórnaCzłonek Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia W posiedzeniu Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, które odbyło się 10 czerwca br. z udziałem stron: pracowników, pracodawców i rządowej – OPZZ reprezentował dr Tomasz Dybek, członek Zespołu (każda ze stron w posiedzeniu Prezydium jest reprezentowana przez jedną osobę). Kontynuowano rozmowy na temat tegorocznej realizacji wzrostu wynagrodzeń, która nastąpi od 1 lipca br., wynagrodzeń kontraktowych, jak i sytuacji finansowej całego systemu ochrony zdrowia. Na wiele pytań strony- związkowa i pracodawców, nie uzyskały odpowiedzi od przedstawiciela rządu wiceministra Jerzego Szafranowicza, stąd rozmowy będą kontynuowane 25 czerwca bm. Nadal nie wiadomo ile, w jakim wariancie i jakiej formie będą realizowane lipcowe podwyżki płac w ochronie zdrowia, wciąż nie ma podpisanego planu finansowego NFZ na ten rok, a za 2 miesiące rozpocznie się procedura projektowania planu na rok kolejny 2026. I wreszcie – nie wiadomo, jakie jest stanowisko strony rządowej do obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o wynagrodzeniach w ochronie zdrowia (autorstwa OZZ Pielęgniarek i Położnych), procedowanego od miesięcy w sejmowej Podkomisji. Znaki zapytania pojawiają się także w obszarze podejścia strony rządowej do wysokości kontraktów pracowników medycznych.Dialog już dawno nie był tak jednostronny; liczmy, że kolejne czerwcowe posiedzenie przyniesie odpowiedzi na stawiane przez stronę społeczną pytania. Treść uzgodnionego przez strony komunikatu po posiedzeniu Prezydium Trójstronnego Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia:,,10 czerwca br. odbyło się spotkanie Prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, w którym wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, central związkowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców.Strona rządowa poinformowała, że wzrosty najniższych wynagrodzeń od lipca 2025 r. będą realizowane w oparciu o ustawę w jej obecnym brzmieniu.Podczas obrad dyskutowano sprawy związane z kwestią wynagrodzeń w ochronie zdrowia.Wszystkie strony podjęły decyzję o kontynuacji rozmów o wynagrodzeniach w tym wynagrodzeniach kontraktowych podczas posiedzenia prezydium, które odbędzie się 25 czerwca br. w Ministerstwie Zdrowia. Na posiedzeniu Prezydium zostanie przedstawione stanowisko strony rządowej we wskazanym wyżej zakresie’’ RG
Czytaj więcej
11 czerwca 2025
Inauguracja kampanii edukacyjnej realizowanej przez OPZZ i ZUS pod hasłem: ,,Moja emerytura zależy ode mnie – praca się opłaca !’’ to ważne wydarzenie rozpoczynające upowszechnianie wiedzy wśród pracowników i związkowców OPZZ o ubezpieczeniach społecznych, zwłaszcza świadczeń emerytalno – rentowych. Przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski i Prezes ZUS Zbigniew Derdziuk dokonali uroczystego otwarcia kampanii w siedzibie OPZZ w dniu 10 czerwca br. – w ich wystąpieniach padły ważne słowa: ,,Budujmy akceptację i kulturę pracy dla starszych pracowników’’ ! Celem wspólnej kampanii jest szeroko rozumiana edukacja ubezpieczeniowa w zakresie świadczeń emerytalno - rentowych, upowszechnianie wiedzy o zasadach działania systemu emerytalnego i pogłębianie świadomości roli własnej przezorności dla zapewnienia sobie bezpieczeństwa finansowego na starość. Szczególnie istotne jest poznanie i zrozumienie mechanizmów systemu ubezpieczeń emerytalnych, jak i motywowanie do zachowań (zwłaszcza na rynku pracy) istotnych dla kształtowania wysokości indywidualnych emerytur. Nasza kampania jest dedykowana dla członków organizacji związkowych reprezentujących wszystkie branże gospodarki zrzeszone w OPZZ – przeprowadzonych zostanie 7 szkoleń dla każdej z branż, dostosowanych do ich specyfiki rozwiązań emerytalnych. Inaugurację kampanii rozpoczęły organizacje członkowskie zrzeszone w branży OPZZ ,,Usługi Publiczne’’ pod przewodnictwem przewodniczącej branży Elżbiety Aleksandrowicz oraz opiekuna branży wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina. Prezes ZUS Zbigniew Derdziuk i przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski inaugurując szkolenie wskazali na istotne wyzwania stojące przed systemem ubezpieczeń społecznych w związku z demografią i zmianami na rynku pracy, podkreślając indywidualny wymiar decyzji każdego z nas odnośnie podejścia do pracy wraz z osiągnięciem wieku emerytalnego tj. jej kontynuacji bądź zakończenia. Szeroko podkreślano systemowe wymiary takich decyzji jak podejście pracodawców do zatrudniania starszych pracowników, warunki pracy czy wyzwania związane z systemem opieki zdrowotnej odpowiadające na potrzeby starszych pracowników. Szkolenie prowadzili profesjonaliści, eksperci z I oddziału ZUS w Warszawie, pod kierunkiem dyr. Pani Małgorzaty Zdrodowskiej. Podczas 3 modułów szkoleniowych podkreślano aspekty prawne systemu emerytalnego, kluczowe czynniki wpływające na wysokość emerytury, najważniejsze funkcjonalności Platformy Usług Elektronicznych (eZUS), jak i zdrowotne i psychiczne konsekwencje przejścia na emeryturę. Podczas warsztatów szkoleniowych uczestnicy zastanawiali m.in. nad stereotypami związanymi z wiekiem, analizowano indywidualne przypadki obliczania emerytury, rozwiązywano testy psychologiczne. Przed wakacjami w podobnych seminariach edukacyjnych udział będą brać związkowcy z branż ,,Przemysł” oraz ,,Oświata i Nauka”. Kolejne szkolenia – po wakacjach ! opr. R. Górna
Czytaj więcej
09 czerwca 2025
W dniach 12–16 maja 2025 r. w miejscowości Sesimbra (Portugalia) odbyło się szkolenie Eurotrainers Level 1, organizowane przez Europejski Instytut Związków Zawodowych (ETUI). W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele związków zawodowych z całej Europy, w tym reprezentanci OPZZ. Szkolenie miało na celu: - rozwój kompetencji trenerskich w środowisku związkowym, - pogłębienie wiedzy na temat edukacji dorosłych w kontekście europejskim, - wzmocnienie współpracy transnarodowej i wymiany doświadczeń między związkowcami, - przygotowanie uczestników do samodzielnego projektowania i prowadzenia szkoleń związkowych z uwzględnieniem różnorodności kulturowej i płciowej. Program obejmował zarówno część teoretyczną, jak i praktyczne warsztaty, w tym: - analizę metod edukacyjnych stosowanych w szkoleniach związkowych, - pracę nad indywidualnym portfolio trenerskim, - przygotowanie i prezentację własnych sesji szkoleniowych, - refleksję nad rolą trenera w budowaniu europejskiej tożsamości związkowej. Szkolenie prowadzone było w językach angielskim i francuskim, co dodatkowo sprzyjało integracji i wymianie doświadczeń między uczestnikami z różnych krajów. Udział w kursie Eurotrainers Level 1 stanowi ważny krok w kierunku profesjonalizacji edukacji związkowej w OPZZ oraz budowania silnej reprezentacji pracowniczej na poziomie europejskim. Kolejnym krokiem w ścieżce szkoleniowej Eurotrainers jest kurs „eTutors: how to build an online course”. Kurs ten umożliwia rozwój umiejętności projektowania i prowadzenia szkoleń w środowisku cyfrowym, co stanowi istotne uzupełnienie kompetencji trenerskich w nowoczesnym ruchu związkowym. Warto również wspomnieć, że przedstawiciele OPZZ biorą udział w innym ważnym programie ETUI – Young Trade Union Leaders Training, który koncentruje się na rozwoju młodych liderów związkowych w Europie.
Czytaj więcej
08 czerwca 2025
OPZZ wziął udział w spotkaniu partnerów społecznych z Zastępcą Dyrektora Generalnego DG EMPL, p. Stefanem Olssonem, które odbyło się w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Warszawie. W dyskusji przedstawiliśmy nasz punkt widzenia na dokument, który planuje przygotować Komisja Europejska: Plan działania na rzecz wysokiej jakości miejsc pracy. Plan został przedstawiony jako kluczowy element programu prac Komisji na 2025 rok. Przyjmie on formę kompleksowego komunikatu Komisji i ma zostać przyjęty do końca 2025 roku. Ma na celu wspieranie sprawiedliwych zmian w zatrudnieniu, poprawę skuteczności negocjacji zbiorowych i promowanie podejścia włączającego, a także dostosowywanie się do zmian cyfrowych i ekologicznych. Inicjatywa ta pomoże kształtować jakość miejsc pracy, wzmacniać pozycję pracowników, zachęcać do inwestycji oraz zwiększać przewagę konkurencyjną Europy. Komisja Europejska chce włączyć partnerów społecznych w proces przygotowania Planu, stąd spotkanie konsultacyjne. Jak wskazał Zastępcą Dyrektora Generalnego DG EMPL, Komisja Europejska nie ma zamiaru wprowadzać definicji wysokiej jakości miejsc pracy a wskazać działania sprzyjające ich tworzeniu. OPZZ wskazał jednak na elementy, które pozwalają określić wysokiej jakości miejsca pracy takie jak m.in. godziwe wynagrodzenie. Stwierdziliśmy, że Plan powinien doprowadzić do równania w górę standardów zatrudnienia i ograniczyć dumping socjalny a także liczbę biednych pracujących. Oparcie biznesu o przewagę kosztów pracy i omijanie prawa pracy jestbarierą dla wzrostu innowacyjności gospodarki. W naszej ocenie, wysokiej jakości miejsca pracy zaczynają się od wartościowych staży, dlatego zwróciliśmy się z postulatem zmian w projekcie unijnej dyrektywy regulującej sytuację stażystów. Podkreśliliśmy także konieczność wykorzystania systemu zamówień publicznych do promowania firm oferujących wysokiej jakości miejsca pracy oraz posiadających układ zbiorowy pracy. Obecnie, dominacja kryterium najniższej ceny i długie łańcuchy podwykonawstwa generują szkodliwe dla pracowników praktyki na rynku pracy. Generalnie, każde wsparcie ze środków publicznych, w tym unijnych, powinno być, w naszej ocenie, powiązane z weryfikacją jakości miejsc pracy i zobowiązaniem do ich tworzenia. OPZZ wskazał też na niedostateczne inwestycje w instytucje kontrolne takie jak PIP oraz problemy wynikające z przewlekłości postępowań sądowych. Przedstawiciele organizacji pracodawców wskazywali z kolei na w ich oceni każde zatrudnienie zgodne z obowiązującym prawem jest wysokiej jakości, sprzeciwili się tworzeniu definicji wysokiej jakości miejsc pracy. Mieli też przeciwną do związkowej opinii dotyczącą postulatu wynagradzania za staż. Narzekali na wysokie koszty pracy i brak umiejętności pracowników, oczekiwali szkoleń w ramach edukacyjnych usług publicznych i zwolnień podatkowych. Zapowiedziany przez Komisję Europejską Plan na rzecz wysokiej jakości miejsc pracy uznali za ryzyko kolejnych obowiązków i komplikacji prawa. Nie zanegowali jedynie potrzeby instytucjonalnego wzmocnienia PIP, której działalność uznali za przydatną w ograniczaniu nieuczciwej konkurencji w gospodarce. OPZZ na spotkaniu w Przedstawicielstwie Komisji Europejskiej w Warszawie reprezentowała Katarzyna Pietrzak z Wydziału Polityki Gospodarczej. (KP)
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe