Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

18 stycznia 2023

autonomiczne posiedzenie Prezydium RDS

autonomiczne posiedzenie Prezydium RDS

Czytaj więcej

18 stycznia 2023

autonomiczne spotkanie sekretarzy Prezydium RDS

autonomiczne spotkanie sekretarzy Prezydium RDS

Czytaj więcej

18 stycznia 2023

Szczegóły wsparcia dla przedsiębiorstw energochłonnych

Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało szczegółowe informacje dotyczące Programu wsparcia dla przedsiębiorstw energochłonnych. Rada Ministrów zatwierdziła go 3 stycznia. W związku z ryzykiem utraty wielu miejsc pracy OPZZ postulowało o uruchomienie wsparcia publicznego dla przedsiębiorstw, których znaczącym kosztem działalności gospodarczej jest energia. Jeszcze w styczniu ma nastąpić uruchomienie naboru wniosków przedsiębiorstw o przyznanie wsparcia publicznego.  Budżet Programu wynosi 5 mld zł i z takiej formy wsparcia będą mogły skorzystać podmioty branż, takich jak: hutnictwo, ceramika czy produkcja cementu i nawozów. Poniżej treść rządowego programu pod nazwą „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r.”. Zawiera on warunki skorzystania ze wsparcia publicznego w ramach Programu, które muszą spełnić przedsiębiorstwa oraz procedury jego udzielenia. Treść do pobrania tutaj: Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 roku Informacja o rozpoczęciu naboru wniosków będzie ogłoszona w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz w BIP Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Przedsiębiorcy będą mieli 14 dni na składanie wniosków. (KP)

Czytaj więcej

17 stycznia 2023

Prezydium RDS i posiedzenie plenarne RDS

25 stycznia: Prezydium RDS i posiedzenie plenarne RDS

Czytaj więcej

17 stycznia 2023

Pierwsze posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Sytuacji Kobiet na Rynku Pracy

14 stycznia odbyło się pierwsze posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Sytuacji Kobiet na Rynku Pracy, powołanego przez posłanki Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk i Katarzynę Ueberhan.  Członkiniami zespołu są pracownice, związkowczynie i badaczki, które na co dzień zajmują się problemami kobiet na rynku pracy. Podczas posiedzenia zgłoszono potrzebę podjęcia wielu działań, związanych m.in. z takimi problemami, jak zwolnienia z powodu pełnienia funkcji związkowych, dyskryminacja płacowa kobiet wracających do pracy po urlopie macierzyńskim i wychowawczym czy luka płacowa między kobietami a mężczyznami. Posłanka Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zaapelowała, aby kobiety kontaktowały się z organizacjami związkowymi, a także zakładały własne związki zawodowe i nie bały się prosić o pomoc. Dodała też, że jedna dyskryminowana kobieta może być słaba, ale kiedy kilkadziesiąt czy kilkaset kobiet połączy swoje siły, są nie do zatrzymania. Dużo łatwiej jest bronić się przed łamaniem praw pracowniczych, kiedy działa się w związku zawodowym. Właśnie po to, aby pomagać kobietom na rynku pracy i interweniować w konkretnych zakładach, powstał Parlamentarny Zespół ds. Sytuacji Kobiet na Rynku Pracy. W posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Sytuacji Kobiet na Rynku Pracy wzięła udział Katarzyna Duda, specjalistka ds. polityki społecznej OPZZ. 

Czytaj więcej

16 stycznia 2023

Pierwsze posiedzenie Komisji Rewizyjnej w kadencji 2022-2027

16 stycznia odbyło się pierwsze posiedzenie Komisji Rewizyjnej w kadencji 2022-2027. Wybrano nowych wiceprzewodniczących i opracowano plan działania na 2023 rok. Biuro prasowe OPZZ Komisja Rewizyjna pod kierownictwem przewodniczącego Mateusza Nabiałczyka opracowała plan działania na 2023 rok. Omówiono też sposoby optymalizacji i poprawy warunków pracy struktur Rad Wojewódzkich OPZZ oraz możliwości edukacji i kierunki rozwoju. Podczas posiedzenia wybrano wiceprzewodniczących na najbliższe pięć lat. Wiceprzewodniczącymi Komisji Rewizyjnej w kadencji 2022-2027 zostali: Magdalena Strzyżewska, Piotr Dubrownik i Stanisław Nisztor.

Czytaj więcej

16 stycznia 2023

Dolnośląskie: seminarium nt. roli dialogu społecznego w odbudowie i zwiększaniu odporności na lokalnych rynkach pracy w kontekście COVID-19

12-13 stycznia 2023 r. Rada OPZZ Województwa Dolnośląskiego zorganizowała we Wrocławiu dwudniowe seminarium w ramach projektu realizowanego przez OPZZ z funduszy europejskich. Seminarium dotyczyło roli dialogu społecznego w odbudowie i zwiększaniu odporności na lokalnych rynkach pracy w kontekście COVID-19. W seminarium uczestniczyło 25 osób reprezentujących zarówno organizacje związkowe z Dolnego Śląska, jak i przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy oraz Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Podczas spotkania dyskutowano o skutkach pandemii na rynku pracy. Uczestnicy szeroko wypowiadali się na temat trybu i form zawieranych porozumień pomiędzy pracodawcą a przedstawicielami strony pracowników, określających zasady wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego oraz w okresie obniżonego wymiaru czasu pracy, czy systemu równoważnego czasu pracy, w których dopuszczalne jest przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy.  Omówiono również praktykę stosowania przez pracodawców mniej korzystnych warunków zatrudnienia niż tych, wynikających z umów o pracę. Przedstawiciel wrocławskiego DWUP pokazał efekty i skuteczność pomocy udzielanej przedsiębiorcom w ramach programów osłonowych dla firm w rządowych Tarczach antykryzysowych. Wskazano również na zagrożenia dla przedsiębiorstw w związku z koniecznością zwrotu otrzymanych środków finansowych w nieprzekraczalnych terminach przewidzianych w zawartej z DWUP umowie pomocowej.

Czytaj więcej

16 stycznia 2023

Odpowiedź Ministerstwa Finansów na stanowisko Rady OPZZ ws. pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej

Ministerstwo Finansów odpowiedziało na stanowisko Rady OPZZ ws. pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej w kraju. Rada OPZZ w listopadzie zaalarmowała do rządu o podjęcie stanowczych działań, które zahamowałyby dalszy wzrost kosztów życia i zapobiegłyby dalszemu ubożeniu społeczeństwa. Biuro prasowe OPZZ Podczas posiedzenia 23 listopada Rada OPZZ przyjęła stanowisko w sprawie pogarszającej się sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i zaalarmowała do rządzących o podjęcie stanowczych działań, które zahamowałyby dalszy wzrost kosztów życia, a tym samym zapobiegłyby ubożeniu Polek i Polaków. Dzień później ówczesny przewodniczący OPZZ Andrzej Radzikowski skierował pismo do Ministra Finansów ws. pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej w kraju. W czwartek 11 stycznia OPZZ otrzymało odpowiedź na pismo ws. pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej w kraju. Sekretarz Stanu Artur Soboń z upoważnienia Ministra Finansów przekazał, że rząd podejmuje działania mające zapobiec pogarszaniu się sytuacji finansowej oraz bytowej Polek i Polaków. W odpowiedzi wskazano m.in. na obniżenie podatku VAT w okresie 1 lutego-31 grudnia 2022 r. na żywność, niektóre towary, określone paliwa silnikowe, gaz ziemny czy energię elektryczną i cieplną. OPZZ postulowało też o przywrócenie stawek podatku VAT do 7% i 22%, jednak rząd przewiduje utrzymanie ich na poziomie 8% i 23% w związku z wydatkami przeznaczanymi na obronność kraju w obliczu wojny na Ukrainie. Podkreślono, że obecnie finansowanie potrzeb obronnych Polski jest priorytetem, a podwyższone stawki VAT będą obowiązywały w 2023 roku ze względu na planowany skokowy wzrost wydatków na obronność. Wprowadzone przepisy ustawy o VAT przewidują również stosowanie do 2024 r. nowego mechanizmu, na podstawie którego przedłużony zostanie okres obowiązywania podwyższonych o 1pp  stawek VAT (art. 146ef ustawy o VAT). Mechanizm ten został skorelowany z poziomem wydatków przeznaczanych na finansowanie obronności. Podwyższone stawki VAT będą więc obowiązywały do końca okresu, w którym suma zdefiniowanych w przepisie wydatków przeznaczonych na ten cel przekracza 3% wartości PKB. Poinformowano również, że postulowany wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej wymaga odpowiedniego planowania, podlegającego rygorom wynikającym z przepisów ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej  oraz zmianie niektórych ustaw. W myśl tej ustawy, w ustawie budżetowej na dany rok określane są średnioroczne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń. Niestety na 2023 rok zaplanowano zaledwie 7,8% wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Artur Soboń, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów podkreślił, że wszelkie rozwiązania w tym zakresie powinny być realizowane w sposób wyważony, z uzględnieniem wielu czynników, takich jak chociażby kryzys związany z pandemią COVID-19 i wojną na Ukrainę. W odpowiedzi na stanowisko Rady OPZZ zaznaczono też, że po inwazji Rosji na Ukrainę z drastycznym wzrostem cen energii zmaga się nie tylko Polska, ale również inne kraje Unii Europejskiej.  Treść odpowiedzi Ministerstwa Finansów na stanowisko Rady OPZZ ws. pogarszającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej TUTAJ

Czytaj więcej

13 stycznia 2023

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy w 2023 roku. Co nas czeka?

Rok 2023 będzie stał pod znakiem niezwykle istotnych zmian w prawie pracy. Dawno w naszym kraju nie było sytuacji, w której - w krótkim odstępie czasu - mają szansę wejść w życie dwie poważne nowelizacje Kodeksu pracy, dotyczące wielu aspektów wykonywania pracy przez pracownika. Uprzedzając fakty, zdecydowaną większość nowych rozwiązań można ocenić pozytywnie, co w obszarze nowelizowania prawa pracy jest również pewną nowością. Oceniając nowe propozycje trzeba jednak mieć na uwadze rozwiązania prawne przyjęte na poziomie Unii Europejskiej (dyrektywy), zobowiązujące państwa członkowskie do ich stosowania w prawie krajowym. Kilka dni temu rząd wreszcie przyjął propozycję nowelizacji Kodeksu pracy, która ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego regulacji zawartych w dwóch dyrektywach: • dyrektywie w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej oraz • dyrektywie w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów (tzw. dyrektywa rodzicielska „work-life balance”). Projekt w tej sprawie, z kilkumiesięcznym opóźnieniem, został w dniu 11 stycznia br. skierowany do Sejmu i wypada mieć nadzieję, że zostanie uchwalony jak najszybciej, gdyż zawiera wiele ciekawych nowości. Nie sposób wymienić wszystkich, więc skupię się na najważniejszych regulacjach, wśród których należy wymienić następujące: 1) 5 - dniowy bezpłatny urlop opiekuńczy, który będzie udzielany w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia członkom rodziny (tj. syn, córka, matka, ojciec lub małżonek/małżonka) lub osobie zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga znacznej opieki lub znacznego wsparcia z poważnych względów medycznych. Urlop ten będzie udzielany na wniosek pracownika, złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w terminie nie krótszym niż 1 dzień przed rozpoczęciem korzystania z tego urlopu. 2) zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika - w wymiarze 2 dni albo 16 godzin. W okresie tego zwolnienia od pracy pracownik będzie zachowywał prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia, obliczanego jak wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego. O sposobie wykorzystania w danym roku kalendarzowym zwolnienia od pracy, będzie decydował pracownik w pierwszym wniosku o udzielenie takiego zwolnienia złożonym w danym roku kalendarzowym. W tym miejscu chcę się odnieść do pojawiających się haseł medialnych typu „35 dni urlopu”. To stwierdzenie należy wiązać z prostym wyliczeniem: 26 dni urlopu wypoczynkowego + 5 dni bezpłatnego urlopu opiekuńczego + 2 dni zwolnienia na tzw. siłę wyższą (50% wynagrodzenia) + 2 dni opieki na dziecko w wieku do 14 lat. Zsumowanie tych okresów faktycznie daje 35 dni, ale absolutnie nie należy ich rozumieć w kategorii „35 dni urlopu wypoczynkowego”. 3) wydłużenie urlopów rodzicielskich poprzez wprowadzenie dodatkowej, nieprzenaszalnej części tego urlopu w wymiarze 9 tygodni. Ta regulacja związana jest z tym, że większość ojców nie korzysta z prawa do urlopu rodzicielskiego lub przekazuje matkom znaczną część uprawnień do swojego urlopu. W tej sytuacji, aby zachęcić ojców do skorzystania z urlopu rodzicielskiego, wprowadzono zasadę tzw. nieprzenoszalności 9-cio tygodniowej części urlopu. Oznacza ona, że w razie nie skorzystania z niej, ta część urlopu przepada. 4) wprowadzenie możliwość skorzystania z elastycznej organizacji pracy (m.in. praca zdalna, system przerywanego czasu pracy, skrócony tydzień pracy, praca weekendowa, niepełny etat) przez pracownika wychowującego dziecko do 8 lat. Pracownik chcący skorzystać z takiej możliwości będzie musiał złożyć do pracodawcy wniosek w tej sprawie w terminie nie krótszym niż 21 dni przed planowanym rozpoczęciem korzystania z elastycznej organizacji pracy. Jeżeli pracodawca nie uwzględni wniosku pracownika w tej sprawie to będzie musiał swoją decyzję uzasadnić. 5) projekt skraca okres, w którym będzie możliwe skorzystanie z 2 - tygodniowego urlopu ojcowskiego: z 24 do 12 miesięcy od dnia urodzenia dziecka, 6) wydłuża się wiek dziecka (z 4 do 8 roku życia), powodujący wydłużenie okresu, w którym pracownikowi wychowującemu dziecko nie będzie można bez jego zgody polecać pracy w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie przerywanego czasu pracy, jak również delegować go poza stałe miejsce pracy. 7) w projekcie pojawiły się szczegółowe zapisy dotyczące zakazu prowadzenia przygotowań przez pracodawcę do wypowiedzenia lub rozwiązania bez wypowiedzenia stosunku pracy pracownikowi który złożył wniosek o udzielenie urlopu macierzyńskiego, ojcowskiego, rodzicielskiego lub który na tym urlopie przebywa, a także pracownicy w ciąży. 8) pracownik zyska więcej informacji od pracodawcy o warunkach zatrudnienia - dowie się między innymi o szkoleniach zapewnianych przez pracodawcę, o przerwach w pracy oraz wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu. 9) zmiany w umowach o pracę na okres próbny: • w niektórych przypadkach okres trwania takiej umowy (tj. 1 lub 2 miesiące) będzie współmierny do przewidywanego czasu trwania umowy o pracę na czas określony, • pracownik i pracodawca będą mogli uzgodnić przedłużenie umowy o pracę na okres próbny o czas urlopu, a także o czas innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy, jeżeli wystąpią takie nieobecności, 10) w projekcie znajduje się przepis zgodnie z którym, pracodawca nie będzie mógł zakazać pracownikowi jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą lub jednoczesnego pozostawania w stosunku prawnym będącym podstawą świadczenia pracy innym niż stosunek pracy. Wyjątek od tej reguły: zakaz konkurencji lub odrębne przepisy zakazujące pracownikowi podejmowania dodatkowego zatrudnienia. 11) pracownik zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy będzie mógł raz w roku kalendarzowym wystąpić do pracodawcy z wnioskiem, złożonym w postaci papierowej lub elektronicznej, o zmianę rodzaju umowy o pracę na umowę o pracę na czas nieokreślony lub o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy, w tym polegające na zmianie rodzaju pracy lub zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy. 12) w ramach komentowanej nowelizacji znalazły się bardzo istotne zapisy dotyczące zasad wypowiadania przez pracodawcę umów o pracę na czas określony. Przewidziano następujące reguły: • wypowiedzenie umowy o pracę na czas określony złożone przez pracodawcę będzie musiało zawierać uzasadnienie, • wypowiedzenie umowy o pracę na czas określony będzie podlegało konsultacji związkowej; • pracownik, któremu wypowiedziano umowę o pracę na czas określony będzie mógł ubiegać się o przywrócenie do pracy. W praktyce będzie to oznaczało zrównanie z zasadami, które dotychczas wiązały się z wypowiedzeniem przez pracodawcę umowy o pracę na czas nieokreślony. Wprowadzenie konieczności uzasadnienia wypowiedzenia przez pracodawcę oraz przeprowadzenia konsultacji związkowej z reprezentującą pracownika zakładową (międzyzakładową) organizacją związkową to z pewnością bardzo istotna modyfikacja, w porównaniu do obecnych elastycznych dla pracodawcy reguł. 13) pracownik będzie miał dodatkowe dwie płatne przerwy w pracy, uzależnione od dobowego wymiaru jego czasu pracy: • druga przerwa w pracy trwająca co najmniej 15 minut - jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika jest dłuższy niż 9 godzin pracy, • trzecia przerwa w pracy trwająca co najmniej 15 minut - jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika jest dłuższy niż 16 godzin pracy. 14) projekt jasno reguluje sprawę zasad i czasu szkoleń przeprowadzanych na polecenie pracodawcy lub w wykonaniu obowiązujących przepisów prawa. Szkolenia takie będą odbywać się na koszt pracodawcy oraz, w miarę możliwości, w godzinach pracy pracownika. Czas szkolenia odbywanego poza normalnymi godzinami pracy pracownika będzie wliczany do czasu pracy. Warto również przypomnieć, że w Sejmie praktycznie kończą się prace nad ustawą nowelizującą Kodeks pracy w zakresie pracy zdalnej i kontroli trzeźwości pracowników. W ramach tej nowelizacji organizacje związkowe uzyskają dwa nowe uprawnienia: • uzgadnianie zasad wykonywania pracy zdalnej w zakładzie pracy w porozumieniu z pracodawcą, który po upływie 30 dni od dnia przedstawienia projektu porozumienia i nie dojścia w tym czasie do konsensusu z organizacją związkową lub z określoną reprezentacją związkową, będzie miał prawo samodzielnego wprowadzenia regulaminu pracy zdalnej, • jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia - kontrola trzeźwości, grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości, sposób przeprowadzania kontroli trzeźwości, w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli, czas i częstotliwość jej przeprowadzania będzie możliwa w drodze układu zbiorowego pracy lub w regulaminie pracy (albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy). Udział związków zawodowych w negocjowaniu oraz ustalaniu tych zasad i procedur na poziomie zakładu pracy będzie zatem ważnym uprawnieniem, z którego z pewnością należy skorzystać. sporządził:Paweł ŚmigielskiDyrektor Wydziału prawno-interwencyjnego OPZZ

Czytaj więcej

13 stycznia 2023

Wyniki negocjacji płacowych i wzrost wynagrodzeń – WSK PZL Świdnik, FCA Poland i Śrubena Żywiec

Pod koniec 2022 i na początku 2023 roku większość zakładowych organizacji związkowych rozpoczyna negocjacje płac z pracodawcami.  To czas intensywnej pracy związkowych zespołów negocjacyjnych ,na której efekty oczekują związkowcy oraz pozostali pracownicy nienależący do żadnej organizacji związkowej. W tym roku z powodu wysokiej inflacji i wzrostu kosztów utrzymania obserwuje się większe zainteresowanie przebiegiem rozmów i końcowych porozumień dotyczących podwyżek wynagrodzeń.    Poniżej prezentujemy Porozumienia o wzroście wynagrodzeń na rok 2023, które są efektem wytężonej pracy naszych Koleżanek i Kolegów z Zakładowych Organizacji Związkowych:  WSK PZL Świdnik S.A. - w dniu 11 stycznia zostało zawarte porozumienie obejmujące następujące elementy : od 1 stycznia 490 zł. wzrost stawek osobistego dla każdego zatrudnionego, od 1 lipca 4,00 %  wzrost stawek osobistego wg. stawki na dzień 30.06.2023,  jednorazowa nagroda w kwocie 2 000 zł. - wypłacona wraz z wynagrodzeniem za miesiąc styczeń, zwiększenie o 90 zł. / miesięcznej premii asortymentowej od 1.01.2023r. Łączne skutki porozumienia przykładają się na wzrost średniego wynagrodzenia w kwocie  915,30 zł. - co stanowi 15,78 % wzrost miesięcznej pensji przy średniorocznej inflacji za rok ubiegły wg. GUS - 14,50 %. FCA Poland S.A. Tychy/Bielsko-Biała - zgodnie z porozumieniem zawartym w roku ubiegłym z dniem 1 stycznia 2023 nastąpił 6,00 % wzrost płacy teoretycznej z uwzględnieniem wypłacanych corocznie premii urlopowej i świątecznej - co przekłada się na ok. 390 zł. Śrubena Żywiec - od 1 stycznia 2023 - 11 % wzrost stawek osobistego wynagrodzenia z podziałem na 8 % granatowe i 3 % uzależnione od indywidulanej absencji chorobowej. W ubiegłym roku IG Metall zawarł dwuletnie porozumienie taryfowe na lata 2023 - 2024  dla pracowników zatrudnionych w przemyśle metalowym i elektrycznym, które gwarantuje: wypłatę premii inflacyjnej 1 500 euro w lutym 2023, wzrost  wynagrodzeń o 5,20 % od 1 czerwca 2023 wypłatę kolejnej premii inflacyjnej 1 500 euro w lutym 2024, oraz wzrost  wynagrodzeń o 3,30 % od 1 maja 2024 Więcej informacji: IG Metall - lin do informacji o podwyżkach w innych sektorach gospodarki

Czytaj więcej