Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

21 grudnia 2022

Lubelskie: obrady Komitetu Monitorującego RPO

19 grudnia br. odbyło się XXXIV posiedzenie Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, w którym uczestniczyła  Wiesława Janczak – przewodnicząca Rady OPZZ Województwa Lubelskiego. Biuro Rady OPZZ Województwa Lubelskiego Członkowie Komitetu przyjęli Uchwałę w sprawie zaopiniowania deklaracji o planowanych działaniach informacyjnych i komunikacyjnych na rok 2023 oraz uchwałę w sprawie zatwierdzenia zaktualizowanego Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Zebrani zapoznali się z prezentacjami wyników z badania „Ewaluacja wpływu wsparcia w ramach Osi 2 Cyfrowe Lubelskie w RPO WL 2014-2020” . Przedstawiona została także informacja dotycząca stanu wdrażania REACT-EU* w ramach projektu „Rozwój i podniesienie jakości usług medycznych Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy Centrum Profilaktyczno-Leczniczego w Lublinie poprzez rozbudowę infrastruktury i doposażenia bloku C w związku ze zwalczaniem skutków pandemii COVID-19”. Jego beneficjentem jest Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Lublinie. Ponadto Komitet zapoznał się z informacją dotycząca stanu wdrażania REACT-EU w realizacji Działania 15.1 – „Wsparcie przedsiębiorstw w zakresie energetyki”, które jest wprowadzane przez Lubelską Agencję Wspierania Przedsiębiorczości w Lublinie. *REACT-EU to kompleksowy i ambitny plan naprawczy, uruchomiony przez Komisję Europejską w odpowiedzi na skutki pandemii COVID-19.

Czytaj więcej

20 grudnia 2022

OPZZ wzywa do poparcia dyrektywy o przejrzystości wynagrodzeń

OPZZ wzywa do poparcia kompromisowego porozumienia w sprawie dyrektywy o przejrzystości wynagrodzeń. We wtorek przed południem Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych wystosowało pismo do Arkadiusza Plucińskiego, przedstawiciela RP w COREPER I i zastępcy Stałego Przedstawiciela RP przy UE, z prośbą o poparcie dyrektywy. Biuro prasowe OPZZ Już w środę 21 grudnia 2022 r. odbędzie się posiedzenie COREPER I dotyczące ostatecznego tekstu kompromisowego osiągniętego w sprawie dyrektywy o przejrzystości wynagrodzeń. OPZZ apeluje o poparcie dla dyrektywy i wzywa państwa członkowskie do przyjęcia kompromisowego porozumienia w tej sprawie.  Kompromis pomoże w ostatecznym egzekwowaniu równego wynagrodzenia za pracę o równej wartości. Prace wykonywane przez kobiety, również takie jak opieka czy sprzątanie, muszą mieć taką samą wartość, jak prace wykonywane przez mężczyzn na podobnych stanowiskach. Taki kompromis umożliwia też wzmocnienie środków w zakresie przejrzystości wynagrodzeń, dając pracownikom i ich związkom prawo do żądania klarownych informacji na temat zarobków.  Pismo wystosowane do Arkadiusza Plucińskiego, przedstawiciela RP w COREPER I i zastępcy Stałego Przedstawiciela RP przy UE do pobrania TUTAJ.

Czytaj więcej

20 grudnia 2022

OPZZ walczy o pomoc dla FŁT Kraśnik S.A.

Na wniosek OPZZ dnia 13 grudnia 2022 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego. Posiedzenie zostało poświęcone ocenie koncepcji programu rządowego na rok 2022 pn. „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej”. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ Zgodnie z rządową propozycją do uzyskania pomocy uprawnieni będą przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność energochłonną, tj. ponieśli koszty zakupu energii elektrycznej lub gazu na poziomie co najmniej 3% wartości sprzedanej w 2021 r. albo co najmniej 6% w pierwszym półroczu 2022 r. Przedsiębiorcy wnioskujący o pomoc muszą ponadto prowadzić swoją główną działalność w sektorach sklasyfikowanych przez Komisję Europejską jako szczególnie narażonych na skutki obecnego kryzysu. Oznacza to, że co najmniej 50% przychodu takiej firmy w latach 2021-2022 musi pochodzić z działalności w jednym lub w wielu wymienionych w koncepcji programu podklasach PKD lub sprzedaży produktów o kodach PRODCOM. Niestety tak określone kryteria uniemożliwią uzyskanie wsparcia przez wiele przedsiębiorstw energochłonnych, które - co prawda - spełniają kryterium zwiększonych kosztów zakupu energii, ale nie mogą wykazać odpowiedniego kodu PKD. Tak jest w przypadku np. Fabryki Łożysk Tocznych - Kraśnik S.A., która wykazuje ponadprzeciętne zapotrzebowanie na energię elektryczną. Z ekonomicznego punktu widzenia, w obecnych realiach gospodarczych, w przypadku FŁT Kraśnik S.A., bardziej zasadne byłoby posiłkowanie się wykonywaniem energochłonnych operacji w krajach o niższych cenach energii elektrycznej. Z punktu widzenia społecznego zasadne jest jednak utrzymanie wszystkich operacji, w tym również energochłonnych, w Kraśniku, gdyż w ten sposób FŁT Kraśnik S.A. zapewnia pracę 1492 mieszkańcom Kraśnika oraz pośrednio kilkuset osobom z kooperujących z fabryką firm. Dlatego OPZZ wniosło o zwołanie posiedzenia Zespołu i objęcie pomocą tego przedsiębiorstwa. W ramach prekonsultacji rządowego dokumentu wpłynęło ponad 100 uwag, w tym uwagi OPZZ dotyczące objęcia pomocą Fabryki Łożysk Tocznych - Kraśnik S.A. i Zakładów Porcelany Stołowej Lubiana S.A. W wyniku interwencji OPZZ udało się uzyskać wsparcie dla Zakładów Porcelany Stołowej Lubiana S.A. W przypadku FŁT Kraśnik S.A. OPZZ wniosło w trakcie posiedzenia Zespołu o odrębne spotkanie z Piotrem Uścińskim, sekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, na którym moglibyśmy przedstawić dodatkowe argumenty za objęciem FŁT Kraśnik S.A. pomocą. OPZZ czeka na wyznaczenie przez stronę rządową terminu spotkania. Zespół w trakcie posiedzenia przyjął stanowiska strony społecznej Rady Dialogu Społecznego w sprawie objęcia programami wsparcia w ramach i na zasadach ustawy z 12 października 2022 r. o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022-2024 dużych przedsiębiorstw i branż szczególnie narażonych na wzrost kosztów energii i paliw. W stanowisku strona społeczna Zespołu wyraziła obawę, że zakresem realizacji rządowego programu wsparcia mogą nie zostać objęte kluczowe dla polskiej gospodarki sektory i podmioty, które są szczególnie narażone na negatywne skutki wzrostu kosztów energii i  paliw. Należą do nich branże wyrobów budowlanych i metalowo-łożyskowych, branża szklarska, produkcji cementu, farmaceutyczna, poligraficzna, piekarnicza oraz przetwórstwa tworzyw sztucznych, a także firmy z obszaru ochrony zdrowia – podmioty lecznicze wykonujące działalność leczniczą będące przedsiębiorcami, aptekami, laboratoriami diagnostycznymi, hurtowniami farmaceutycznymi, producentami leków i wyrobów medycznych.

Czytaj więcej

20 grudnia 2022

Warmińsko-Mazurskie: posiedzenie RW OPZZ

12 grudnia br. odbyło się posiedzenie Rady OPZZ Województwa Warmińsko ­ Mazurskiego. Gośćmi związkowców byli Andrzej Ryński - przedstawiciel Pracodawców RP oraz Wiesław Łubiński - prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Warmii i Mazur. Biuro Rady OPZZ Województwa Warmińsko-Mazurskiego Przewodniczący Rady OPZZ Województwa Warmińsko-Mazurskiego Jarosław Szunejko rozpoczął posiedzenie od informacji dotyczących najbliższych wydarzeń - zaplanowanego pierwszego posiedzenia nowej Rady OPZZ. Poprzedził ją X Kongres OPZZ, który odbył się 15-16 grudnia 2022 r. w Ożarowie Mazowieckim . Podczas Kongresu obrano kierunek działań na następne lata i wybrano przewodniczącego Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych na nową kadencję - został nim Piotr Ostrowski, dotychczasowy wiceprzewodniczący OPZZ. Kończąc posiedzenie Rady, Jarosław Szunejko złożył życzenia z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku. 

Czytaj więcej

20 grudnia 2022

Kujawsko-Pomorskie: obradowało Prezydium RW

14 grudnia odbyło się posiedzenie Prezydium Rady OPZZ Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Biuro Rady OPZZ Województwa Kujawsko-Pomorskiego Podczas posiedzenia podsumowano działalność Rady w 2022 roku, w tym jej finanse. Przewodniczący Harald Matuszewski wręczył akty powołania nowo wybranym wiceprzewodniczącym Rady Wojewódzkiej OPZZ. Ponadto, Prezydium przyjęło plan pracy oraz szkoleń na 2023 rok. Zebrani omówili też najważniejsze sprawy organizacji związkowych OPZZ w regionie, bieżące działania Centrali Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych oraz dyskutowali nad obecną sytuacją w kraju.

Czytaj więcej

20 grudnia 2022

Inauguracyjne posiedzenie Zespołu ds. Semestru Europejskiego

W Ministerstwie Rozwoju i Technologii odbyło się inauguracyjne posiedzenie Zespołu ds. Semestru Europejskiego. Biuro prasowe OPZZ, KP W związku z zakończeniem realizacji przez Unię Europejską Strategii „Europa 2020” i poszerzeniem zadań wypełnianych przez Semestr Europejski, Prezes Rady Ministrów postanowił o zakończeniu funkcjonowania Zespołu ds. Strategii Europa 2020 i powołaniu nowego Zespołu. Zespół ds. Semestru Europejskiego stanowi forum opiniowania i monitorowaniu działań dotyczących realizacji Semestru na poziomie krajowym oraz przestrzeń dialogu między stroną rządową a partnerami społecznymi i organizacjami pozarządowymi w tej sprawie. Głównie chodzi o Krajowy Program Reform, dokument który rząd ma obowiązek przedstawić corocznie Komisji Europejskiej oraz postępy realizacji Zaleceń Rady UE.  Pierwsze spotkanie poświęcono przedstawieniu informacji na temat Rocznej Analizy Wzrostu Gospodarczego, Komunikatu Komisji Europejskiej wyznaczającego priorytety polityki Komisji na kolejny rok. Omówiono kalendarz realizacji bieżącego cyklu Semestru Europejskiego oraz przygotowywania Krajowego Programu Reform na 2023/2024.W związku z tym, że Semestr Europejski powinien monitorować wdrażanie przez państwa unijne Europejskiego Filara Praw Socjalnych, Ministerstwo Rodziny i Spraw Socjalnych zadeklarowało otwartość na propozycje partnerów społecznych dotyczące wskaźników monitorowania Filara. Kolejne posiedzenie Zespołu odbędzie się w połowie marca 2023 r. Otrzymaliśmy również informację, że pierwsze posiedzenie Komitetu Monitorującego Krajowy Program Odbudowy, którego rola będzie przenikać się z pracami Zespołu ds. Semestru Europejskiego, zaplanowane zostało na styczeń 2023 r.

Czytaj więcej

20 grudnia 2022

Konkluzje z przeglądu EMCO: klimat, dialog społeczny i jakość konsultacji społecznych

Pod koniec mijającego tygodnia, EMCO (Komitet ds. Zatrudnienia działający przy Komisji Europejskiej) zaakceptowało ostateczną treść konkluzji ze spotkania, które odbyło się w dniu 7 listopada 2022 r. w Brukseli. Wówczas w EMCO odbył się coroczny przegląd dialogu społecznego wraz z europejskimi i krajowymi partnerami społecznymi. Przegląd miał na celu ocenę jakości i skuteczności dialogu społecznego, w świetle wytycznych dotyczących zatrudnienia. Polskie związki zawodowe na posiedzeniu EMCO reprezentowało OPZZ. Przeglądowi towarzyszyła dyskusja o roli dialogu społecznego w zapewnieniu sprawiedliwego przejścia do neutralności klimatycznej w ramach realizowanego przez UE Europejskiego Zielonego Ładu a także omówieniu dobrych praktyk dotyczących zaangażowania partnerów społecznych w kształtowanie polityki oraz wzmacniania ich potencjału. Podczas dyskusji podkreślono, że przejście do neutralnych klimatycznie gospodarek i społeczeństw wymaga zaangażowania rządu i społeczeństwa. Kluczowe jest zapewnienie, aby partnerzy społeczni byli zaangażowani na różnych poziomach. W tym kontekście niektóre państwa członkowskie przyznały, że konieczne są dalsze wysiłki w celu stworzenia odpowiednich ram dla konsultacji społecznych, w szczególności między partnerami społecznymi a organami ds. energii i klimatu, z myślą o aktualizacji krajowych planów energetycznych i klimatycznych w latach 2023-2024. Jednocześnie Komitet wskazał, że ze względu na wieloaspektowy charakter procesu transformacji klimatycznej i różnorodność wymaganych przekształceń, potrzebne są również odrębne i systematyczne konsultacje z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego. Podkreślono również lokalny wymiar zielonej transformacji, akcentując potrzebę zaangażowania tamtejszych społeczności w opracowywanie projektów mających wpływ na lokalne gospodarki. Przedstawiciele pracodawców podkreślili w szczególności wzajemne powiązania między transformacją cyfrową i ekologiczną, a także ważną rolę wymiaru sektorowego, w szczególności w odniesieniu do podnoszenia i zmiany kwalifikacji pracowników w kierunku bardziej ekologicznej produkcji. W ramach krajowych polityk szkoleniowych podkreślono konieczność dostosowywania programów nauczania i kwalifikacji do zmieniającego się zapotrzebowania na pracę. Podkreślono złożoność oceny przyszłych potrzeb w zakresie umiejętności, a także związane z tym znaczenie wzmocnienia narzędzi prognozowania umiejętności. Związki zawodowe podkreśliły z kolei rolę, jaką mobilność pracowników może odegrać w rozwiązaniu problemu obecnych i przyszłych niedoborów umiejętności. W dyskusji poruszono również kwestię wpływu agresji Rosji na Ukrainę na ceny energii. Wspomniano o roli opodatkowania, ochrony socjalnej i konieczności starannego ukierunkowania środków wsparcia dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw na osoby potrzebujące, podczas gdy niektórzy partnerzy społeczni i państwa członkowskie są zdania, że mechanizm podobny do SURE byłby odpowiedni do złagodzenia wpływu rosnących cen energii i żywności na gospodarkę europejską i na społeczeństwo oraz do skutecznego wspierania sprawiedliwej transformacji ekologicznej. Wspomniano również o opcji wprowadzenia tymczasowego mechanizmu pułapu cenowego na europejskim rynku gazu. W związku z potrzebą wydatkowania środków publicznych na wsparcie przedsiębiorstw i obywateli w związku z kryzysem energetycznych oraz wzrostem inflacji podkreślono znaczenie efektywnego wykorzystania dodatkowych zasobów, które rządy otrzymały dzięki podatkom od towarów i innych produktów w kontekście wysokiej inflacji. Wskazano, że krajowi partnerzy społeczni mają do odegrania ważną rolę w tych dyskusjach ze względu na pokrywanie się reakcji politycznej na kryzys energetyczny, w tym w zakresie finansowania ochrony socjalnej, z ich negocjacjami zbiorowymi, w tym dotyczącymi płac i dostępu do szkoleń. W przeglądach dotyczących poszczególnych krajów podkreślono, że praktycznie we wszystkich państwach członkowskich ramy instytucjonalne dla dialogu społecznego są więcej niż odpowiednie. Nadal jednak najważniejsze jest unikanie czysto formalistycznego zaangażowania partnerów społecznych i zapewnienie terminowego i znaczącego procesu konsultacji w całym procesie kształtowania polityki. Jakość konsultacji może również ulec poprawie, jeżeli będą one poparte ustaleniami opartymi na dowodach i ocenami wpływu ex-ante proponowanych przepisów. Zauważono również, że szczególnie w czasach kryzysu, jak wywołane pandemią COVID-19 oraz rosnącymi cenami energii i żywności, kluczowa pozostaje równowaga między koniecznością szybkiego reagowania przez rządy na pojawiające się potrzeby gospodarek i społeczeństw a potrzebą zaangażowania w znaczący sposób partnerów społecznych poprzez zapewnienie im odpowiedniego czasu na przedstawienie stanowiska. W tym kontekście, istotną rolę odgrywa również budowanie potencjału partnerów społecznych. Komitet EMCO wskazał, że w niektórych państwach członkowskich, zwłaszcza w sektorze prywatnym, zasięg rokowań zbiorowych pozostaje niepokojąco słaby a w innych odnotowano spadek liczby członków. W niektórych przypadkach problemem pozostaje prawidłowa ocena reprezentatywności partnerów społecznych. Dla tych państw członkowskich, których to dotyczy, ważne będzie wykorzystanie środków EFS+ na lata 2021-2027 na budowanie potencjału partnerów społecznych w sposób efektywny. Ponadto, zgodnie z nową dyrektywą UE w sprawie odpowiedniej płacy minimalnej, niektóre państwa członkowskie będą musiały zwiększyć wysiłki na rzecz zapewnienia lepszych warunków dla zawierania układów zbiorowych i ustanowią plan działania w zakresie rokowań zbiorowych. Szczegółowe konkluzje Komisji dla Polski EMCO zatem potwierdziła krytyczne stanowisko OPZZ w zakresie niskiej jakości konsultacji społecznych. To treść konkluzji: Komitet ds. Zatrudnienia działający przy Komisji Europejskiej stwierdził, że w Polsce w 2022 r. nie wdrożono żadnych wpływowych środków w celu wzmocnienia konsultacji i zaangażowania partnerów społecznych w proces legislacyjny oraz podniesienia ogólnej jakości dialogu społecznego, pomimo powtarzających się zaleceń dla poszczególnych krajów (CSR). Rada Dialogu Społecznego zajęła się wpływem inwazji rosyjskiej w kilku okolicznościach. Z partnerami społecznymi konsultowano projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w Polsce. Jednak zakres konsultacji nadal jest formalistyczny, głównie ze względu na ograniczony czas przeznaczony na konsultacje, przez co często zaniedbuje się procedury formalne i pomija wkład partnerów społecznych w inicjatywy legislacyjne. Tworzenie polityki jest również często prowadzone poprzez specjalne procedury, które nie wymagają konsultacji z partnerami społecznymi. EMCO przyjmuje do wiadomości, że w ramach RRP cztery kamienie milowe mają być realizowane we współpracy z partnerami społecznymi lub mają na celu wzmocnienie dialogu społecznego oraz przyjmuje do wiadomości, że partnerzy społeczni są zaproszeni do udziału w Zespole ds. realizacji zadań wynikających z semestru europejskiego. EMCO jest gotowa do monitorowania wyników tych inicjatyw w przyszłości. Negocjacje zbiorowe w Polsce pozostają bardzo ograniczone. W tym kontekście z zadowoleniem należy przyjąć fakt, że RDS omówił zapis EFS+, który wymaga przeznaczenia minimum 0,25% alokacji krajowej na budowanie potencjału, a Polska dobrowolnie zwiększyła alokację do 0,5%. Propozycję zmiany ustawy o Radzie Dialogu Społecznego opracowali partnerzy społeczni. Postulują oni zwiększenie ich zdolności operacyjnych oraz wzmocnienie roli w procesie konsultacji. Oczekuje się, że zmiany te, jeśli zostaną zaakceptowane, przyczynią się pozytywnie do rozwiązania niektórych z wyżej wymienionych wyzwań. (KP)

Czytaj więcej

19 grudnia 2022

Strajk kurierów Pyszne.pl

14 grudnia kurierzy Pyszne.pl z kilku miast w Polsce podjęli decyzję o strajku. W ramach międzymiastowej koordynacji porozumieli się w sprawie dni, w których nie zgłoszą gotowości do pracy. Strajk jest w pełni legalny, dzięki elastycznemu systemowi przyznawania zmian, w którym dyspozycyjność leży w gestii kurierów. Biuro prasowe OPZZ W niektórych miastach, m.in. w Białymstoku, Lublinie i Radomiu, strajkuje blisko 90 proc załogi. Przyczyną strajku jest nieprzyznanie bonusów w okresie zimowym w mniejszych miastach przez Pyszne.pl. Oburzenie wśród kurierów wzbudził fakt, że bonusy zostały przyznane tylko w dużych aglomeracjach, takich jak Warszawa i Kraków. Dodatkowo kurierzy żądają przywrócenia dodatków stażowych, które firma niedawno usunęła, bonusów za pracę w trudnych warunkach pogodowych oraz przywrócenia dodatków dla starszych kurierów, tzw. kapitanów, wykonujących dodatkowe obowiązki. Strajk ma charakter ostrzegawczy - kurierzy gotowi są go powtórzyć. Trwają rozmowy z załogami, które jeszcze nie przystąpiły do strajku i zbierane są podpisy pod petycją, zawierającą wyżej wymienione postulaty. Niektórzy kurierzy oczekują na reakcję firmy i w przypadku braku odpowiednich działań, gotowi są dołączyć do strajku. Niedawno założony związek zawodowy przy OPZZ Konfederacja Pracy, zrzeszający kurierów Pyszne.pl w pełni popiera postulaty strajkujących. zdjęcie: fot. Kristi Blokhin/Shutterstock

Czytaj więcej

18 grudnia 2022

German Polish Ukrainian Societies for Cooperation: przedstawiciele związków zawodowych podsumowali projekt

12 grudnia odbyła się online-konferencja podsumowująca sześciomiesięczny projekt German Polish Ukrainian Societies for Cooperation. Uczestniczyło w niej blisko stu pięćdziesięciu przedstawicieli związków zawodowych z Europy Środkowo-Wschodniej, którzy omówili najważniejsze problemy pracowników migrujących oraz przedstawiono prognozy na przyszłość w kontekście ich integracji na rynkach pracy w Europie. Biuro prasowe OPZZ German Polish Ukrainian Societies for Cooperation: kilka słów o projekcie Projekt German Polish UkrainianSocieties for Cooperation zrodził się z idei stworzenia platformy dialogu dla pracowników migrujących izwiązków zawodowych, która promowałaby kulturową integrację migrantów i zapewniała ochronę godnych warunków pracy wśród tej grupypracowników. German Polish Ukrainian Societies for Cooperation wystartował 1 sierpnia 2022 dzięki współpracy partnerów z Polski, Ukrainy i Niemiec: Polskiego Stowarzyszenia Pracowników Migracyjnych, niemieckiego związku zawodowego pracowników budownictwa i rolnictwa IG BAU, ukraińskiego związku zawodowego pracowników budownictwa Probud oraz Europejskiego Stowarzyszenia Pracowników Migracyjnych.  Projekt dofinansowano z niemieckiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych ze środków Partnerstwa Wschodniego. Przez ostatnie sześć miesięcy koordynatorzy projektu przygotowywali materiały informacyjne w postaci postów, podcastów czy newsletterów. Projekt miał dać początek ponadnarodowej dyskusji o podstawowych i ważnych dla pracowników wartościach – również z uwzględnieniem perspektywy związków zawodowych.  Swoimi przemyśleniami, wnioskami i doświadczeniami z realizacji projektu podczas konferencji podsumowującej podzielili się przedstawiciele związków zawodowych z Europy Środkowo-Wschodniej. W spotkaniu wzięli udział goście z różnych stron Europy, nie tylko z Polski, Niemiec czy Ukrainy, ale także z Litwy, Słowacji, Mołdawii, Bułgarii, Rumuni i Gruzji. Jak wojna zmieniła ukraiński rynek pracy? Wybuch wojny w Ukrainie zmusił miliony Ukraińców do opuszczenia swojego kraju. Podczas konferencji o współpracy i solidarności związków zawodowych w tym trudnym czasie mówił Wasyl Andrejew, przewodniczący Ukraińskiego Związku Zawodowego Budownictwa Profbud. Doświadczeniami i problemami w pracy związków zawodowych w czasie wojny podzielił się także Oleg Borysov – zastępca przewodniczącego Ukraińskiego Związku Zawodowego Budownictwa Profbud. Od pierwszych dni inwazji Rosji na Ukrainę Profbud udziela pomocy humanitarnej - jak do tej pory pomógł już ponad milionowi osób dotkniętych wojną. Oleg Borysov podkreślił również, że problemy, z którymi zmagają się ukraińscy uchodźcy, wciąż są wyzwaniem, któremu trzeba stawić czoła. Niezwykle istotną kwestią jest ułatwienie im oswojenie się z nową sytuacją oraz rozpoczęcie aktywnego życia społecznego i zawodowego. Dane ONZ mówią, że w całej Europie zarejestrowano już prawie 5 mln uchodźców z Ukrainy, jednak w rzeczywistości może być ich nawet 8 mln. Najwięcej z nich przebywa w Polsce, Niemczech i Czechach. Oleg Borysov zaznaczył, że ukraiński rynek pracy boryka się z ogromnymi problemami, takimi jak zadłużenie spółek, a w rezultacie wstrzymanie wypłacania wynagrodzeń. Dużym wyzwaniem są również ograniczenia prawa pracy i praw związkowych - wstrzymanie niektórych postanowień układów zbiorowych pracy i brak możliwości ich realizacji. Co więcej, w związku z wybuchem wojny na Ukrainie znacznie wzrosło ryzyko wypadków, także tych śmiertelnych, przy pracy na terenach objętych działaniami wojennymi. Zauważył też, że ukraiński rynek pracy będzie długo odrabiał straty wywołane inwazją Rosji. Jak wojna w Ukrainie zmieniła rynek pracy w Polsce? O doświadczeniach związanych z napływemukraińskich uchodźców na polski rynek pracy po wybuchu wojny w Ukrainie mówili Sebastian Koćwin, wiceprzewodniczący OPZZ i Jakub Kus z ZZ Budowlani. Ogólnopolskie Porozumienie ZwiązkówZawodowych jeszcze na długo przed wybuchem wojny angażowało sięw pomoc pracownikom migrującym z Ukrainy. Od 2016 roku działa Związek Zawodowy PracownikówUkraińskich w Polsce. Sebastian Koćwin poinformował też, że pracę na tereniePolski znalazło już 700 tys. obywateli Ukrainy. Duże obawy tuż po wybuchu wojny budziła kwestia legalności zatrudnienia, dlatego OPZZ nawoływało o uproszczenie zasad legalizacji tego procesu. Sporym problemem jest również zatrudnianie uchodźców z Ukrainy na czarno lub na podstawie niestabilnych umów, które nie gwarantują pracownikom, chociażby płatnego urlopu czy normowanego czasu pracy. W efekcie takie osoby często pracują dłużej niż 8 godzin dziennie. Wyzwaniem dla rynku pracy w Polsce po wybuchu wojny wciąż pozostaje kwestia integracji społecznej i zawodowej obywateli Ukrainy. Ukraińcy bardzo często posługują się tylko swoim ojczystym językiem i nie znają polskiego prawa pracy. Chcąc zapobiegać nieuczciwym praktykom i wykorzystywaniu pracowników z Ukrainy, OPZZ stworzyło system certyfikowania agencji prac tymczasowych. O sytuacji pracowników migrujących mówił również Jakub Kus z ZZ Budowlani, zwracając uwagę na problem legalności zatrudnienia Ukraińców w Polsce. Podkreślił również, że aż 38% z nich to ludzie w wieku 18-26 lat, a co więcej - duża część z nich pracuje w sektorze budowlanym. Okazuje się, że zwykle spędzają oni w pracy znacznie więcej 40 h tygodniowo. Szacuje się, że średnio jest to nawet 57 godzin. To ogromny problem, który należy jak najszybciej rozwiązać. Jak pomóc pracownikom migrującym z Ukrainy? Pracownicy migrujący z Ukrainy zmagają się z wieloma problemami,  jednak wiele z nich dopiero przed nimi. Niektóre pojawią się lubnasilą dopiero po zakończeniu wojny. Jonathan Cornah z European Federation of Building and Woodworkers (EFBWW) zauważył, że zadaniem związkowców – już po zakończeniu walk zbrojnych w Ukrainie – będzie wspieranie obywateli Ukrainy w procesie odbudowy kraju. Istotną rolę odegrają wówczas przede wszystkim pracownicy sektora budowlanego. Podkreślił też, że nie można pozwolić na to, by prawa pracownicze Ukraińców zeszły na dalszy plan. Związki zawodowe powinny więc już teraz dbać o ich bezpieczeństwo i zapewnić im dobrą przyszłość - przeciwdziałać wykorzystywaniu przez nieuczciwych pracodawców i zadbać o ich interesy na rynku pracy w Europie. Wojna nie może odbijać się negatywnie naprawach pracowniczych. Właśnie dlatego tak ważna jest ponadnarodowawspółpraca oraz solidarność z pracownikami migrującymi. Krzysztof Getka z Fundacji im. Friedricha Eberta w Warszawie opowiedział, skąd wziął się pomysł stworzenia platformy dialogu dla partnerów z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, która umożliwiła wymianę doświadczeń, a także poszerzyła zakres udzielanej pracownikom migrującym pomoc. Wymiana doświadczeń na areniemiędzynarodowej ma kluczowe znaczenie nie tylko dla pracownikówmigrujących, ale także dla całej wspólnoty europejskiej. Christian Beck z IGBAU zauważył, że w dłuższej perspektywie taka współpraca może zacieśnić więzina rynku pracy w Europie, a co za tym idzie - ułatwić aktywne uczestnictwo wżyciu zawodowym i społecznym wszystkim pracownikom. Co dał projekt German Polish Ukrainian Societies for Cooperation? Polscy, ukraińscy i niemieccy partnerzy na samym początku współpracy postawili jasny cel: rozwijanie współpracy na rzecz integracji migrantów oraz zagwarantowania im godnych warunków pracy poprzez ponadnarodowy dialog. Trudna sytuacja pracowników migrujących i ich rodzin - zwłaszcza tych, pochodzących z krajów partnerskich na Wschodzie - wymaga odpowiednich działań, które poprawią ich warunki pracy i życia. W ramach sześciomiesięcznego projektu German Polish Ukrainian Societies for Cooperation organizowano spotkania i międzynarodowe warsztaty, podczas których dzielono się doświadczeniami i dobrymi praktykami, które mają wspierać pracowników migrujących na europejskim rynku pracy. Kilka miesięcy intensywnych działań stworzyły sieć – międzynarodową platformę dialogu wśród uchodźców i pracowników migrujących, która w dłuższej perspektywie wzmocni ich pozycję na rynku pracy oraz pozwoli na aktywne uczestnictwo w życiu zawodowym i społecznym. Więcej o projekcie: www.dialog-ua-pl-de.org

Czytaj więcej