19 lipca 2022
W dniu 14 lipca 2022 r., w siedzibie Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” im. Andrzeja Bączkowskiego w Warszawie odbyło się posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ W związku z upływem 15 lipca br. ustawowego terminu na uzgodnienie wspólnego stanowiska strony pracowników i strony pracodawców na temat Założeń projektu budżetu państwa, propozycji średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, jak również propozycji wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę na 2023 r., odbyła się debata. Strony, po dyskusji, podtrzymały swoje stanowiska. Tydzień wcześniej, w trakcie rozmów w Zespole problemowym ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego, strona pracowników przedstawiła alternatywną propozycję kompromisu, wedle której wynagrodzenie minimalne od 1 stycznia 2023 r. wyniosłoby co najmniej 3450 zł i od 1 lipca 2023 r. co najmniej 3600 zł. Propozycja ta - bez jakichkolwiek argumentów - została odrzucona przez stronę rządową, podobnie jak zmodyfikowana propozycja wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (5% w 2022 r. i 15% w 2023 r.). Dlatego strona pracowników podtrzymała swoje stanowisko negocjacyjne wyrażone we wspólnym stanowisku trzech central związkowych z dnia 13 maja 2022 r., oczekując, aby minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło od 1 stycznia 2023 r. o nie mniej niż 490 zł (do wysokości co najmniej 3500 zł) i od 1 lipca 2023 r. o nie mniej niż o 250 zł (do wysokości co najmniej 3750 zł). Strona pracowników podtrzymała także swoje oczekiwanie w zakresie korekty wskaźnika inflacji na 2023 r. (nq)
Czytaj więcej
19 lipca 2022
Bezprecedensowy wyciek do Guardiana ponad 124 000 dokumentów - znanych jako Akta Ubera (Uber Files) - obnaża wątpliwe etycznie praktyki, które napędzały transformację firmy. Ujawnia wewnętrzną historię tego, jak Uber lekceważył prawo, oszukiwał policję, wykorzystywał przemoc wobec kierowców i potajemnie lobbował rządy podczas swojej agresywnej globalnej ekspansji. Źródło: The Guardian, Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC) Jesteśmy po prostu nielegalni Wyciek obejmuje pięcioletni okres, kiedy Uber był prowadzony przez współzałożyciela Travisa Kalanicka, który próbował wprowadzić usługę taksówkarską do miast na całym świecie, nawet jeśli oznaczało to łamanie prawa i przepisów dotyczących taksówek. Mimo ostrego globalnego sprzeciwu, dane pokazują, jak Uber próbował wzmocnić poparcie poprzez dyskretne zwracanie się do premierów, prezydentów, miliarderów, oligarchów i baronów medialnych. Zgodnie z informacjami podanymi przez Guardian, wyciekłe wiadomości sugerują, że kierownictwo Ubera nie miało złudzeń co do łamania prawa przez firmę – jeden z szefów żartował, że stali się "piratami" a inny przyznawał: "Jesteśmy po prostu nielegalni". 12 nieujawnionych spotkań z Komisją Europejską Po wycieku Uber Files , związki zawodowe wezwały Parlament Europejski do zbadania anty-pracowniczego lobbingu Ubera w UE, w związku z wysiłkami firmy na rzecz osłabienia dyrektywy dotyczącej warunków pracy na platformach cyfrowych. Z dokumentów wynika, że Uber odbył 12 spotkań z Komisją Europejską, które nie zostały ujawnione i że była wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za politykę cyfrową, Neelie Kroes, potajemnie lobbowała w imieniu Ubera. Operacja lobbingowa Ubera w UE stała się jeszcze większa od okresu objętego przeciekami, z 16-krotnym wzrostem wydatków lobbingowych firmy. 2013: 50,000€ 2014: 50,000€ - 99,999 2015: 400,000€ - 499,999 2016: 700,000€ - 799,999 2017: 800,000€ - 899,999 2018: 800,000€ - 899,999 2019: 800,000€ - 899,999 2020: 700,000€ - 799,999 Sam Uber odbył 70 publicznie zarejestrowanych spotkań z Komisją Europejską od 2015 roku, Firma płaci ok 200.000 euro rocznie za wsparcie lobbingowe agencji Acumen Public Affairs, która ma 38 lobbystów z akredytacją do Parlamentu Europejskiego. Wyciek pokazuje, że "Uber z pomocą firmy doradczej sporządził listy ponad 1 850 'interesariuszy' w tym urzędujących i byłych urzędników publicznych, think tanków i grup obywatelskich, na które zamierzał wpłynąć w 29 krajach, także w instytucjach Unii Europejskiej". EKZZ: silna dyrektywa to uczciwa płaca Pliki Ubera pojawiają się w momencie, gdy Parlament Europejski i Rada Europejska rozważają projekt dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy na platformach cyfrowych. Uber i inne platformy lobbują konserwatywnych i liberalnych ministrów, a także europosłów, aby złagodzić projekt dyrektywy. Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC) napisała w czerwcu do francuskiego ministra pracy, wzywając francuską prezydencję UE do dostarczenia mocnej dyrektywy. Niechęć francuskiej prezydencji do poczynienia postępów w tej sprawie jest umieszczona w kontekście szczegółów zawartych w aktach Ubera dotyczących powiązań firmy z francuskim prezydentem. Poprawki do dyrektywy zaproponowane przez posłów Renew i EPP również dokładnie odzwierciedlają żądania Move EU (europejskiego stowarzyszenia mobilności na żądanie): lobby platformowego, którego członkiem jest Uber. Silna dyrektywa, w tym rzeczywiste domniemanie zatrudnienia, jest potrzebna, aby w końcu zapewnić uczciwą płacę i warunki pracy dla milionów kierowców, kurierów, opiekunów i innych pracowników wykorzystywanych przez platformy. Zawiesić lobbystów Ubera i rozpocząć dochodzenie Komentując pliki Ubera, sekretarz konfederalny ETUC Ludovic Voet powiedział: "Ten wybuchowy wyciek pojawia się w momencie, gdy Uber mocno lobbuje, próbując rozwodnić unijne przepisy dotyczące praw pracowników platform. Szczegóły tajnych układów między Uberem a unijnymi decydentami ze zrozumiałych względów nadszarpną zaufanie pracowników do procesu legislacyjnego. "Dlatego przewodnicząca Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola musi pilnie rozpocząć dochodzenie w sprawie lobbingu Ubera w UE i zawiesić akredytację lobbystów Ubera w UE do czasu jego zakończenia. "Wyciek pokazuje dokładnie, jaką firmą naprawdę jest Uber, z jego lobbystami gotowymi pójść na każdą długość, aby przepisać zasady na swoją korzyść i po prostu zignorować je, gdy nie mogą. Uber twierdzi, że się zmienili, ale Pierre-Dimitri Gore-Coty, który jest w centrum tego skandalu, nadal jest szefem Uber Eats, który lobbuje przeciwko działaniom UE w zakresie praw pracowniczych. "Jeśli Uber chce pokazać, że się zmienił, powinien przestać lobbować przeciwko prawu swoich pracowników do sprawiedliwej płacy i warunków oraz zaangażować się w zbiorowe negocjacje ze związkami zawodowymi w całej Europie". PODPISZ PETYCJĘ Źródła: https://www.theguardian.com/news/2022/jul/10/uber-... https://www.etuc.org/en/pressrelease/uber-files-me...
Czytaj więcej
18 lipca 2022
Ministerstwo Zdrowia przekazało OPZZ obszerne wyjaśnienia dotyczące sposobu przekazywania środków finansowych do podmiotów leczniczych na wynagrodzenia pracowników, w związku z uchwaleniem w dniu 26 maja 2022 r. ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustawi jej wdrożeniem od 1 lipca br. Odpowiedź resortu zdrowia to efekt licznych pytań branżowych organizacji związkowych zrzeszonych w Ogólnopolskim Porozumieniu Związków Zawodowych - pytaliśmy czy tryb przekazywania pieniędzy będzie analogiczny, jak w roku ubiegłym, czy też planowany jest inny sposób realizacji ustawy. Częściowo nasze wątpliwości zostały rozwiane ubiegłotygodniowymi decyzjami, zarówno Narodowego Funduszu Zdrowia, jak i rekomendacjami Ministra Zdrowia i Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji odnośnie gwarancji finansowych ustawy i jej skali finansowej (łącznie 9 mld zł). Ważne dla pracowników jest to, że od dnia 1 lipca br. żaden pracownik medyczny i niemedyczny działalności podstawowej zatrudniony na etacie w podmiocie leczniczym nie będzie mógł mieć ustalonego wynagrodzenia zasadniczego na poziomie niższym niż wynikający z tabeli stanowiącej załącznik do wymienionej wyżej ustawy. Pracodawca, który nie wywiąże się z obowiązku podniesienia płacy zasadniczej co najmniej do poziomu określonego w ustawie i wypłaty podwyższonych wynagrodzeń, będzie podlegać odpowiedzialności z tytułu łamania praw pracowniczych i narazi się na zarzut popełnienia wykroczenia przeciwko prawom pracownika z artykułu 282 paragraf 1 Kodeksu pracy. Pismo Ministerstwa Zdrowia skierowane do OPZZ – do pobrania Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej, Rynku Pracy, Ubezpieczeń i Zdrowia OPZZ
Czytaj więcej
14 lipca 2022
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji ogłosiła oczekiwane przez branżę ochrony zdrowia Rekomendacje w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, które są kluczowe dla wdrożenia i realizacji wzrostu najniższych płac w ochronie zdrowia, zagwarantowanych ustawą z dnia 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1352). Są to inaczej mówiąc wytyczne, na bazie których dyrektorzy placówek będą wyliczać najniższe wynagrodzenia dla pracowników. Agencja zaproponowała dwa warianty zmiany finansowania świadczeń zdrowotnych: 1) wariant pierwszy - uwzględniający wzrost najniższego wynagrodzenia wprowadzany ustawą z dnia 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1352) lub 2) wariant drugi - uwzględniający wzrost najniższego wynagrodzenia wprowadzany ustawą z dnia 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1352), wzrost wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych na podstawie umów innych niż umowa o pracę, związanych z prognozą wskaźnika inflacji w latach 2022-2023 r., symulację zmniejszenia różnic pomiędzy świadczeniodawcami w poszczególnych zakresach świadczeń wartości jednostek rozliczeniowych stosowanych w umowach zawieranych przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz odrębne rozwiązania dla obszarów świadczeń zidentyfikowanych jako wymagające pilnej interwencji w zakresie zwiększenia poziomu finansowania. Minister Zdrowia zatwierdził do realizacji Rekomendacje wariantu nr 2, czyli uwzględniające: - wzrost najniższego wynagrodzenia wprowadzany ustawą o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, - wzrost wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych na podstawie umów innych niż umowa o pracę, związanych z prognozą wskaźnika inflacji w latach 2022-2023 r., - symulację zmniejszenia różnic pomiędzy świadczeniodawcami w poszczególnych zakresach świadczeń wartości jednostek rozliczeniowych stosowanych w umowach zawieranych przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz - odrębne rozwiązania dla obszarów świadczeń zidentyfikowanych jako wymagające pilnej interwencji w zakresie zwiększenia poziomu finansowania. Dokument zawierający Rekomendacje w całości – w załączniku: Rekomendacje AOTMiT ws. wycen 13.07.2022 Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej, Rynku Pracy, Ubezpieczeń i Zdrowia OPZZ
Czytaj więcej
13 lipca 2022
Komisja Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego zaakceptowała dyrektywę w sprawie odpowiednich wynagrodzeń minimalnych. To kolejny krok do uchwalenia i wejścia w życie dyrektywy, która ma zapewnić godne płace minimalne w Unii Europejskiej oraz zwiększyć zakres układów zbiorowych pracy. Dyrektywa została przyjęta w Komisji 34 głosami za, przy 8 głosach przeciw i 2 wstrzymujących się. Posłanki do Paramentu Europejskiego z Polski, Elżbieta Rafalska i Anna Zalewska głosowały za przyjęciem dyrektywy. Następnym krokiem jest ostateczne głosowanie w sprawie dyrektywy na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego we wrześniu br. Po głosowaniu na posiedzeniu plenarnym PE nastąpi ostateczne przyjęcie dyrektywy przez Radę Unii Europejskiej. (KP)
Czytaj więcej
13 lipca 2022
Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił 6,5 mld zł na podniesienie wynagrodzeń w podmiotach leczniczych. To ważna informacja, na którą czekają zarówno pracownicy, jak i kierujący placówkami medycznymi – informacja istotna w kontekście zawieranych obecnie porozumień płacowych. Istotne jest także to, że podmiotów leczniczych trafi dodatkowo 2,5 mld zł z przeznaczeniem na pokrycie dodatkowych kosztów, związanych z bieżącym funkcjonowaniem placówek ochrony zdrowia. Wydatkowanie tej kwoty jest zależne od indywidualnej decyzji kierownictwa każdego z podmiotów medycznych. Oznacza to, że łącznie do placówek medycznych trafi łącznie 9 mld zł. Gwarancje finansowe wzrostu wynagrodzeń są związane z realizacją nowelizacji ustawy z dnia 26 maja 2022 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych, a co za tym idzie - wiążą się z obowiązkiem podniesienia przez każdego kierującego placówką medyczną, jeszcze w tym miesiącu, najniższego wynagrodzenia zasadniczego swoich pracowników do poziomu przewidzianego tym aktem prawnym. Dodatkowe środki skierowane do podmiotów leczniczych (ponad gwarantowane 6,5 mld zł) są kolejnym argumentem dla organizacji związkowych do uwzględniania w porozumieniach płacowych wyższych wzrostów płac także dla pracowników niewykonujących zawodu medycznego tj. spoza grupy pracowników działalności podstawowej, o których stanowi art. 5 ustawy. Przypominamy, że zgodnie z tym artykułem, wzrost najniższego wynagrodzenia obejmuje również pracowników niewykonujących zawodu medycznego, zatrudnionych w danym podmiocie medycznym - wiele pytań kierowanych od organizacji członkowskich OPZZ dotyczy właśnie praktycznej realizacji tego przepisu. Wprowadził on nowe kryterium tj. kryterium uwzględnienia średniego wzrostu wynagrodzeń w danym podmiocie w ustalonym okresie, przy opracowywaniu w danym podmiocie leczniczym porozumienia albo zarządzenia dla grupy tzw. pracowników niemedycznych. Większe środki finansowe, jakie znajdą się podmiotach leczniczych mogą istotnie wpłynąć na zniwelowanie różnic płacowych w grupach pracowników dotychczas ustawą nieobjętych. Wszystko zależy od porozumień płacowych w podmiotach leczniczych – który jest dziś ostatnim dniem na ich zawieranie. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej, Rynku Pracy, Ubezpieczeń i Zdrowia OPZZ
Czytaj więcej
12 lipca 2022
Partnerzy społeczni kontynuują dyskusję na temat Założeń projektu budżetu państwa na rok 2023, minimalnego wynagrodzenia za pracę i wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. W dniu 11 lipca br. odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego. Było poświęcone wypracowaniu stanowiska Zespołu w powyższych kwestiach przed plenarnym posiedzeniem Rady Dialogu Społecznego, które planowane jest na 14 lipca br. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ Strona związkowa zmodyfikowała swoje stanowisko negocjacyjne. OPZZ, FZZ i NSZZ „Solidarność” zaproponowały, aby wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej wzrosły jeszcze w tym roku o 5%, a w2023 r. o kolejne 15%. Złożyły także propozycję, aby minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia br. wyniosło 3450 zł i 3600 zł od 1 lipca 2023 r. OPZZ zauważyło, że nowa prognoza inflacji Narodowego Banku Polskiego na obecny i przyszły rok, przewidująca wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych do poziomu 9,8-15,1%, powinna skutkować zmianą rządowej prognozy inflacji na 2023 r. (7,8%). Zażądaliśmy ponadto, aby obowiązująca od 1 stycznia 2023 r. wysokość płacy minimalnej była na poziomie co najmniej minimum gwarantowanego przez ustawę o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Z uwagi na znaczne rozbieżności w stanowiskach stron nie udało się wypracować wspólnego stanowiska Zespołu. Strona rządowa ma przeanalizować związkową propozycję i odnieść się do niej na najbliższym posiedzeniu plenarnym Rady Dialogu Społecznego. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, Piotr Patkowski poinformował, że na obecnym etapie Rada Ministrów nie przewiduje zmian w Założeniach projektu budżetu państwa na przyszły rok. Wskazał jednak, że wskaźniki makroekonomiczne mogą się zmienić na przełomie lipca i sierpnia br., co będzie oznaczać automatyczną zmianę propozycji rządu w zakresie wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Dlatego rozmowy będą kontynuowane nawet po 15 lipca br. W pracach Zespołu wzięli udział członkowie Zespołu: Roman Piotrowski, wiceprzewodniczący Federacji Związków Zawodowych Pracowników Mleczarstwa w Polsce i Norbert Kusiak, ekspert OPZZ. (nq)
Czytaj więcej
11 lipca 2022
OPZZ skierowało do Ministra Zdrowia pismo w sprawie zapowiadanych zmian w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego. Organizacje związkowe OPZZ reprezentujące sektor uzdrowiskowo - sanatoryjny z wielkim niepokojem odnoszą się do rewolucyjnych propozycji, także z uwagi na fakt, że są one dyskutowane jedynie z wybranymi przedstawicielami środowisk uzdrowiskowych. Brakuje dialogu w temacie zmiany zasad kierowania na leczenie uzdrowiskowe – stąd o taki dialog wnosimy w ramach Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Najważniejsze zastrzeżenia OPZZ do zapowiadanych zmian prezentujemy poniżej. W ocenie branżowych organizacji członkowskich propozycje są bardzo niekorzystne nie tylko dla pacjentów, ale dla rozwoju lecznictwa uzdrowiskowego, jako integralnej części systemu ochrony zdrowia. Są to: 1) zamysł, aby pacjent sam wybierał uzdrowisko, które jako świadczeniodawca będzie prowadziło nabór pacjentów na leczenie uzdrowiskowe;2) marginalizacja, a wręcz likwidacja bardzo skutecznej formy leczenia w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, jakimi są sanatoryjne leczenie szpitalne czy rehabilitacja uzdrowiskowa;3) ograniczony dostęp do różnych metod leczenia uzdrowiskowego jako jednej z najtańszych form leczenia pod względem skuteczności zdrowotnej;4) ustalanie przez świadczeniodawców różnych zasad odpłatności i wysokości ponoszenia opłat przez kuracjusza za koszty zakwaterowania i wyżywienia;5) nierzetelne informowanie pacjentów o profilach leczniczych;6) zagrożenie stabilności funkcjonowania wielu uzdrowisk i zlokalizowanych w nich zakładów lecznictwa uzdrowiskowego na skutek zmniejszenia obłożenia obiektów i konkurencję między miejscowościami uzdrowiskowymi o pacjenta;7) brak dialogu na temat zmian systemowych wypracowanych w 2017 r. w lecznictwie uzdrowiskowym, przygotowywanych przy szerokim współudziale środowiska branżowego, Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwo Zdrowia, konsultantów krajowych z wiodących ważnych dziedzin medycyny w tym dziedziny balneologii i medycyny fizykalnej, reprezentantów stowarzyszeń branżowych, praktyków i ekspertów, stronę społeczną. Czekamy na dalsze decyzje Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia w tej sprawie, jak też o zwołanie Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i dyskusji w ramach tego gremium. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej, Rynku Pracy, Ubezpieczeń i Zdrowia OPZZ
Czytaj więcej
07 lipca 2022
Niemałe emocje towarzyszą negocjacjom w Radzie Dialogu Społecznego w sprawie wzrostu poziomu wynagrodzeń w przyszłym roku. Czy jest szansa na historyczny kompromis i uzgodnienie tempa wzrostu płac w 2023 r.? W czerwcu rząd przedstawił Radzie Dialogu Społecznego dokument Założenia do projektu budżetu państwa na 2023 r. przygotowany przez Ministerstwo Finansów. To podstawa do opracowania projektu ustawy budżetowej, w tym określenia poziomu wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz minimalnego wynagrodzenia za pracę w przyszłym roku. Niestety analiza wskaźników makroekonomicznych z Założeń pokazuje, że są one obarczone niepewnością. Oczywiście największym zagrożeniem i niewiadomą jest wysoka inflacja. Z tego powodu potrzebna jest skuteczna odpowiedź rządu na ekonomiczne zagrożenia, a także długofalowa strategia rozwoju gospodarczego. Najlepiej byłoby oprzeć ją o długo wyczekiwane środki finansowe pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy. Choć Komisja Europejska obniżyła prognozę wzrostu PKB Polski na 2023 r., perspektywy wzrostu naszej gospodarki są dobre i bardziej optymistyczne niż w pozostałych krajach Unii. Powinno to znaleźć odzwierciedlenie w propozycjach rządu. Tak się jednak nie stało. Rada Ministrów zaproponowała skromne podwyżki wynagrodzeń oraz uległa opinii pracodawców, że presja płacowa napędza wzrost cen i wywołuje spiralę cenowo-płacową. Nie można się zgodzić z takim stanowiskiem. Wysoka inflacja nie wynika ze wzrostu płac, ale z presji marżowo-cenowej. Do wzrostu inflacji przyczyniają się nie tylko rosnące ceny gazu, paliw, energii elektrycznej, ale także polityka firm, które korzystają z sytuacji i zwiększają zyski poprzez szybkie podnoszenie cen. Żeby płace negatywnie wpływały na inflację, musiałyby rosnąć nieadekwatnie do wzrostu wydajności pracy. Tak nie jest! Dane NBP potwierdzają, że wydajność pracy rośnie w wyraźnie szybszym tempie niż przeciętna płaca. Skala proponowanych podwyżek pokazuje, że rząd tylko deklaruje troskę o pracowników. W rzeczywistości podejmuje decyzje, które mogą negatywnie wpłynąć na siłę nabywczą płac. Świadczy o tym propozycja rządu, by średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w 2023 r. wyniósł 107,8 proc. Jeśli rząd przeforsuje swój pomysł, płace w budżetówce zwiększą się jedynie o 7,8 proc., czyli o prognozowany wskaźnik inflacji. Realnie zatem nie wzrosną, a wręcz przeciwnie – spadną, ponieważ wszystko wskazuje na to, że inflacja będzie wyższa niż prognozuje rząd. Pozytywnie należy jednak ocenić to, że wieloletnie apele Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych odniosły skutek. Rząd zgodził się bowiem, aby płace podnieść w oparciu o wskaźnik wzrostu wynagrodzeń, a nie poprzez zwiększanie funduszu płac, z czym mamy do czynienia obecnie. Dzięki temu na podwyżkach skorzystają wszyscy pracownicy sfery budżetowej. W odpowiedzi na propozycję rządu, OPZZ wraz z pozostałymi centralami związkowymi zaproponowało wzrost płac o co najmniej 20 proc. Nie jest to wygórowane i nierealistyczne oczekiwanie w sytuacji, gdy wskaźnik wzrostu wynagrodzeń był zamrożony przez wile lat. Zażądaliśmy też, aby podwyżki nastąpiły jeszcze w bieżącym roku. Nie można mieć przecież wątpliwości, że rząd powinien skutecznie chronić pracowników przed problemami ekonomicznymi. Podwyżki są konieczne, ponieważ obecny poziom płac w sektorze publicznym jest skandalicznie niski. Zmniejsza zainteresowanie pracą w budżetówce, co prowadzi do odpływu kadr, hamuje rozwój państwa i pogarsza jakość usług publicznych. Kwestią sporną jest także proponowana wysokość płacy minimalnej. W przyszłym roku, z uwagi na inflację, która przekroczy 5 proc., musi ona wzrosnąć dwukrotnie. Tak stanowią przepisy prawa i nie jest to przejaw dobrej woli rządu. Chce on, aby płaca minimalna od 1 stycznia 2023 r. wynosiła 3383 zł i 3450 zł od 1 lipca. Propozycja OPZZ i pozostałych central związkowych jest bardziej ambitna, ale adekwatna do tempa inflacji i potencjalnych zagrożeń. Oczekujemy podwyżki płacy minimalnej do 3500 zł i 3750 zł. Jeśli rząd przeforsuje swoją propozycję pracownicy stracą na podwójnej zmianie wysokości płacy minimalnej. Niekorzystną zmianę odczują już na początku nowego roku. Przez pół roku, do 30 czerwca 2023 r., płaca minimalna będzie bowiem niższa o 67 zł miesięcznie od wysokości obowiązującej od 1 lipca 2023 r. Oznacza to łączną stratę w wysokości 402 zł. Nie taki był cel ustawy o płacy minimalnej. Należy przypomnieć, że przepis o dwukrotnej zmianie wysokości płacy minimalnej ma z założenia chronić pracujących przed realnym spadkiem wartości otrzymywanego wynagrodzenia. Tymczasem propozycja rządu spowoduje, że siła nabywcza minimalnego wynagrodzenia w pierwszym półroczu będzie niższa niż w drugim, ponieważ wzrost cen osiągnie apogeum na początku roku. Co równie ważne, kwota 3383 zł jest niższa od minimalnego wzrostu gwarantowanego ustawą! Dopiero druga podwyżka przewyższa ustawowe minimum, ale tylko o niecały 1 procent. Takich propozycji nie można zaakceptować! Niestety, propozycje strony rządowej popierają organizacje pracodawców, które są zwolennikami tezy o zagrożeniu spiralą cenowo-płacową. Wszystko wskazuje więc, że nie zostanie osiągnięte porozumienie w kluczowych dla pracowników i biznesu kwestiach. Co prawda, strony negocjacji deklarują otwartość i gotowość poszukiwania konsensusu, ale różnice poglądów i oczekiwań są zbyt duże, aby można było oczekiwać przełomu w negocjacjach. Norbert Kusiak Dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ
Czytaj więcej
06 lipca 2022
Rozpoczął się trójstronny dialog na temat problemów pomocy społecznej – w dniu 5 lipca br. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” w Warszawie odbyło się pierwsze posiedzenie Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Pomocy Społecznej, z udziałem Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marleny Maląg. To ważne gremium, o powstanie którego OPZZ wnioskowało od ponad trzech lat, a dzięki jednogłośnej decyzji partnerów społecznych RDS wreszcie zapadła decyzja o uruchomieniu prac zespołu. Posiedzenie poświęcono omówieniu sytuacji pracowników socjalnych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej oraz finansowaniu świadczeń medycznych w domach pomocy społecznej. W zakresie pierwszego zagadnienia OPZZ wskazało na trudności w wypłacaniu dodatków za pracę socjalną dla pracowników socjalnych zatrudnionych w DPS - ach, pomimo nowelizacji ustawy o pomocy społecznej. Podkreśliliśmy także konieczność zajęcia się problemami wynagrodzeń pracowników socjalnych zatrudnionych w domach pomocy społecznej i ich ścieżki zawodowej. Palącym od lat problemem jest nieuregulowana kwestia finansowania świadczeń medycznych w domach pomocy społecznej. Dzięki stałym interwencjom w tym temacie, podejmowanych także w ramach Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, w Ministerstwie Zdrowia w porozumieniu z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej podjęto decyzję o rozpoczęciu prac legislacyjnych w kierunku umożliwiającym DPS - om jako podmiotom leczniczym, udzielanie świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców tych domów i w konsekwencji uregulowania statusu pracowników, zwłaszcza pielęgniarek, zatrudnionych w tych placówkach. OPZZ opowiada się za tym by zmiany objęły wszystkie grupy zawodowe pracowników medycznych zatrudnionych DPS - ach, nie tylko personel pielęgniarski, choć ten jest najliczniej reprezentowany. Gotowy w niedługim czasie projekt przepisów będzie poddany ustawowym konsultacjom społecznym. Zmiany są one bardzo oczekiwane - po ich wejściu w życie, tj. po uzyskaniu przez DPS – y statusu podmiotu leczniczego, będzie możliwe stworzenie przez Narodowy Fundusz Zdrowia odpowiednich produktów finansowych i zawieranie umów na świadczenia opieki zdrowotnej. W obu tych tematach dialog będzie kontynuowany. W sprawach organizacyjnych, uzgodniono projekt Regulaminu Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Pomocy Społecznej oraz dokonano wyboru wiceprzewodniczących Zespołu ze strony związkowej i ze strony pracodawców – decyzją strony pracowników pierwsze współprzewodnictwo objął przedstawiciel NSZZ ,,S”. Trójstronnemu Zespołowi przewodniczy wiceminister Stanisław Szwed. Członkami Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Pomocy Społecznej rekomendowanymi przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych są: kol. Anna Dziedziulo – przewodnicząca Rady Branżowej Pomocy Społecznej Federacji ZZ Pracowników Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej oraz kol. Barbara Dors – p.o. przewodniczącej Organizacji Międzyzakładowej Pracowników Opieki OPZZ Konfederacja Pracy. W posiedzeniu oprócz członków uczestniczył wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej, Rynku Pracy, Ubezpieczeń i Zdrowia OPZZ zdjęcie: źródło CPS Dialog
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe