23 maja 2023
W dniach 9-12 maja odbył się pierwszy z trzech etapów szkolenia Młodych Liderów i Liderek Związków Zawodowych, organizowany przez Europejski Instytut Związków Zawodowych (ETUI) w Brukseli. Wzięli w nim udział Natalia Walkowiak i Grzegorz Tomal z ZZIT oraz Krzysztof Szaj z ZZS Florian. Biuro prasowe OPZZ To intensywny kurs, który poruszał szeroką gamę tematów. Podczas spotkań uczestnicy mieli okazję wymienić się doświadczeniami związanymi z pracą w związkach zawodowych, warunkami pracy i płacy oraz działaniami podejmowanymi na różnych poziomach organizacji (lokalnym, regionalnym i krajowym). Natalia Walkowiak i Grzegorz Tomal z ZZIT oraz Krzysztof Szaj z ZZS Florian w trakcie szkolenia mieli także możliwość odwiedzenia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES) oraz spotkania się z przedstawicielami Szwedzkich Związków Zawodowych. Związkowcy byli również w Parlamencie Europejskim. Uczestnicy szkolenia zostali podzieleni na międzynarodowe grupy, które będą realizować projekty dotyczące wybranych tematów związanych z obszarem działalności Związków Zawodowych. Natalia Walkowiak i Krzysztof Szaj będą pracować nad pozyskiwaniem nowych, młodych członków do organizacji związkowych, a Grzegorz Tomal skupi się na temacie "Just Transition" (Sprawiedliwa transformacja). Jak mówią uczestnicy, szkolenie okazało się jednym z najlepszych, w jakich mieli okazję uczestniczyć. Związkowcy wiele dowiedzieli się o działalności i inicjatywach podejmowanych przez związki zawodowe w Europie, roli Parlamentu Europejskiego oraz zarządzaniu projektami.
Czytaj więcej
23 maja 2023
Od początku maja trwa spór pomiędzy Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych a pracodawcami, jak należy liczyć wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. Gra toczyła się o wysoką stawkę, bowiem przyjęcie interpretacji pracodawców zaniży dynamikę wzrostu płacy minimalnej w przyszłym roku. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ Pracodawcy uważają, że bazę do wyliczeń przyszłorocznej płacy minimalnej powinna stanowić jej średnia wartość, czyli 3545 zł - z uwagi na dwukrotny wzrost minimalnego wynagrodzenia w bieżącym roku tj. od stycznia i lipca. Na podstawie ich wyliczeń płaca minimalna w 2024 r. powinna wynosić 4254,40 zł. Z interpretacją tą nie zgadza się Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Zdaniem OPZZ przepisy ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę nie wskazują, że podstawą wyliczeń winna być wartość proponowana przez pracodawców. Do wyliczeń należy przyjąć wartość płacy minimalnej obowiązującą w drugim półroczu bieżącego roku (3600 zł). Naszym zdaniem wynika z przepisów prawa. Wówczas gwarantowany ustawą wzrost płacy minimalnej w 2024 r. wyniósłby 720,40 zł, czyli o 66 zł więcej niż proponują pracodawcy, a płaca minimalna osiągnęłaby poziom co najmniej 4320,40 zł. Ostatecznie wszelkie wątpliwości rozwiało Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. W odpowiedzi na pytanie Business Insider ministerstwo wskazało, jaka jest prawidłowa podstawa wyliczeń płacy minimalnej. Przy ustalaniu minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. będzie brane pod uwagę minimalne wynagrodzenie za pracę obowiązujące od dnia 1 lipca 2023 r., tj. 3600 zł — wskazał resort rodziny, podzielając interpretację przepisów dokonaną przez OPZZ. Problem opisał Business Insider, więcej przeczytasz TUTAJ
Czytaj więcej
23 maja 2023
22 maja punktualnie o godz. 12:00 pod Biurem Poselskim posłanki Urszuli Ruseckiej (PiS) w Wieliczce odbyła się pikieta przeciwko blokowaniu przez nią propracowniczych rozwiązań: wprowadzenia emerytur stażowych, projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz projektu ustawy wzmacniającej szczególną ochronę związkową. Organizatorem pikiety było Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ), które walczy o wprowadzenie propracowniczych rozwiązań. Ich wdrożenie blokuje posłanka Prawa i Sprawiedliwości Urszula Rusecka - przewodnicząca sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Posłanka Urszula Rusecka (PiS): od 12 lutego 2020 r. blokuje projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych - druk 247(Emerytury Stażowe), od 6 lipca 2022r. wstrzymuje prace nad poselskim projektem ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów – druk 2113, od 28 września 2022 r. blokuje projekt ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych (projekt ustawy o algorytmach) - druk nr 2642. W 2021 roku zmarły ponad 22773 osoby w wieku 55-59 lat i 42255 osób wieku 60-64. Wiele z nich z uwagi na utratę sił, będącej konsekwencją długiego okresu wykonywania pracy zarobkowej, nie doczekało uzyskania uprawnień emerytalnych. W 2010 r. pod obywatelskim projektem OPZZ w tej sprawie podpisało się ponad 700 tysięcy osób, jednak jak do tej pory emerytur stażowych nie wprowadzono. Z kolei Ustawa o zawodzie psychologa ma na celu uregulowanie uzyskiwania prawa wykonywania zawodu psychologa oraz wykonywania zawodu psychologa, a także ustalenie zasad organizacji i funkcjonowania samorządu zawodowego psychologów. Natomiast ustawa o zmianie ustawy o związkach zawodowych przyznałaby związkom zawodowym dostęp do algorytmów wykorzystywanych przez pracodawców, a także umożliwiłaby ochronę pracowników poddawanych wyzyskowi i dyskryminowanych przez algorytmy. OPZZ wielokrotnie próbowało skontaktować się z Posłanką, która nie znalazła lub nie chciała znaleźć czasu, by zająć się tak ważnymi kwestiami. Niestety Posłanka PiS nie chciała też porozmawiać ani z pracownikami i związkowcami, ani z Szefem OPZZ Piotrem Ostrowskim, który chciał osobiście przekazać Urszuli Ruseckiej Pismo skierowane do niej w dniu pikiety. Biuro Poselskie w Wieliczce, które powinno być otwarte w godz. 10:00-14:00, zdawało się świecić pustkami. Bierność Posłanki PiS oraz niechęć do rozmów w tych kwestiach jest nieakceptowalna i zmusza OPZZ do głośnego sprzeciwu. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych żąda, aby Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny w trybie pilnym zajęła się projektami ustaw, które blokuje posłanka Prawa i Sprawiedliwości. Wizyta związkowców w mateczniku Posłanki Ruseckiej jest krzykiem rozpaczy milionów pracowników i zarazem próbą pokazania mieszkańcom Wieliczki, kogo wybrali do Sejmu, aby reprezentował ich interesy. Pismo Szefa OPZZ Piotra Ostrowskiego skierowane do Urszuli Ruseckiej ws. podjęcia przez nią konkretnych działań w kwestii propracowniczych ustaw TUTAJ
Czytaj więcej
21 maja 2023
W trakcie negocjacji z pracodawcami w Radzie Dialogu Społecznego w sprawie wzrostu płac oraz rent i emerytur w 2024 r. nie udało się osiągnąć porozumienia. Niepowodzeniem zakończyły się także rozmowy strony związkowej, dlatego Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych samodzielnie przedstawiło własne oczekiwania dotyczące dynamiki płac oraz rent i emerytur w kolejnym roku. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ OPZZ oczekuje, że wynagrodzenia pracowników państwowej sfery budżetowej wzrosną w 2024 r. o co najmniej 24 proc., co w naszej ocenie powinno zapewnić im i ich rodzinom godny poziom płac i zrekompensować rosnące koszty utrzymania. Takie oczekiwanie w trakcie konsultacji wewnątrzorganizacyjnych wyrazili przedstawiciele organizacji członkowskich OPZZ, reprezentujący grupy zawodowe dbające o zdrowie, wykształcenie, bezpieczeństwo, obsługę w urzędach państwowych i samorządowych oraz rozwój kulturalny społeczeństwa. Wzrost płac w sferze budżetowej nie może być niższy niż dynamika prognozowanego, minimalnego wzrostu płacy minimalnej w 2024 r. (około 20 proc.), ponieważ już dzisiaj utrwala się zjawisko spłaszczenia wynagrodzeń w sferze publicznej – wskazuje Barbara Popielarz, wiceprzewodnicząca OPZZ. Ale to nie wszystko. OPZZ proponuje, aby wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej wzrosły jeszcze raz w tym roku. Przewidziany w ustawie budżetowej na rok 2023 średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń dla pracowników sektora publicznego na poziome 107,8 proc. przy prognozowanym wskaźniku inflacji na poziomie 112 proc. nie rekompensuje stale rosnących cen, choć tempo tego wzrostu zmniejszyło się. Potwierdzają to najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), zgodnie z którymi ceny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2023 r. - w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku - wzrosły o 14,7 proc. Wciąż wysokie są ceny żywności, które wzrosły w kwietniu o 19,7 proc. względem kwietnia 2022 r. i nośników energii, które były droższe o 23,5 proc. Nie tylko kwietniowy wskaźnik inflacji uzasadnia wyższy wzrost wynagrodzeń pracowników sektora publicznego – mówi wiceprzewodnicząca OPZZ Barbara Popielarz. Nie można zapominać, że w latach 2021-2023 średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wzrósł tylko raz – w 2023 r. W roku 2021 wskaźnik był zamrożony a w 2022 r. rząd zwiększył fundusz wynagrodzeń zaledwie o 4,4 proc., w wyniku czego symboliczną podwyżkę uzyskała niewielka grupa pracowników. Skumulowana inflacja w tym okresie wyniesie blisko 35 proc. Oznacza to, że wynagrodzenia pracowników sfery budżetowej realnie zmniejszają się; że obniża się ich standard życia – podsumowuje Barbara Popielarz. Zjawisko realnego spadku płac pracowników sfery budżetowej widoczne jest analizując dane GUS. Tylko w 2022 r. płace realne spadły w niej o 5,3 proc. Spadek ten był znacznie większy niż w sektorze przedsiębiorstw, gdzie realne płace zmniejszyły się o 1 proc. Niestety, realnego spadku wynagrodzeń, choć niższego, należy spodziewać się także w 2023 r. W rezultacie postępuje nierównowaga w wynagrodzeniach pracowników sektora publicznego i podmiotów spoza sfery finansów publicznych. Aby przeciwdziałać utrwalaniu się tej nierównowagi, dynamika wzrostu płac w sferze budżetowej musi być znacznie wyższa. Między innymi dlatego OPZZ wskazuje na konieczność rozpoczęcia w Radzie Dialogu Społecznego prac w przedmiocie zmiany modelu kształtowania wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Płaca minimalna w 2024 r. powinna wzrosnąć do poziomu co najmniej 4420 zł średniorocznie i wzrosnąć dwukrotnie z uwagi na planowaną w 2024 r. inflację na poziomie ponad 5 proc. Muszą być wyłączone z niej wszystkie dodatki. OPZZ proponuje, aby od 1 stycznia 2024 r. wynosiła ona co najmniej 4300 zł a od 1 lipca co najmniej 4540 zł brutto. Oczekiwany przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych wzrost uwzględnia spadek realnej wartości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2022 r. (o 6 proc.) – pierwszy raz od 2004 r. – oraz rosnące koszty utrzymania pracowników o najniższych dochodach. Jeśli płaca minimalna ma rzeczywiście chronić przed ubóstwem jej wzrost powinien być na poziomie oczekiwanym przez OPZZ. Spójrzmy na te kwoty w ujęciu netto. To tylko około 3342 zł na rękę – wskazuje Barbara Popielarz. Z kolei wskaźnik waloryzacji emerytur i rent powinien w 2024 r. wynosić nie mniej niż średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług w 2023 roku, o którym mowa w art. 89 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zwiększony o co najmniej 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę w roku 2023. OPZZ proponuje także, aby w przypadku gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku, w którym jest przeprowadzana waloryzacja przekroczy 5% nastąpiła od 1 września druga, warunkowa waloryzacją rent i emerytur, której mechanizm określą nowo zaprojektowane przepisy. W poniedziałek 22 maja OPZZ skierowało do Podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Piotra Patkowskiego Pismo, w którym przedłożyło propozycje ws. wzrostu: wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym państwowej sferze budżetowej, minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz rent i emerytur w 2024 roku. Treść Pisma TUTAJ
Czytaj więcej
19 maja 2023
22 maja o godz. 12:00 pod Biurem Poselskim posłanki Urszuli Ruseckiej (PiS) w Wieliczce odbędzie się pikieta przeciwko blokowaniu przez nią propracowniczych rozwiązań: wprowadzenia emerytur stażowych, projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz projektu ustawy wzmacniającej szczególną ochronę związkową. Organizatorem pikiety jest Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ), które walczy o wprowadzenie propracowniczych rozwiązań. Ich wdrożenie blokuje posłanka Prawa i Sprawiedliwości Urszula Rusecka - przewodnicząca sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Posłanka Urszula Rusecka: od 12 lutego 2020 r. blokuje projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych - druk 247 (Emerytury Stażowe), od 6 lipca 2022r. wstrzymuje prace nad poselskim projektem ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów – druk 2113, od 28 września 2022 r. blokuje projekt ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych (projekt ustawy o algorytmach) - druk nr 2642. Jej bierność oraz niechęć do rozmów w tych kwestiach jest nieakceptowalna i zmusza OPZZ do głośnego sprzeciwu. 22 maja o godz. 12:00 pod Biurem Poselskim Urszuli Ruseckiej związkowcy powiedzą DOŚĆ przeciwko blokowaniu przez nią propracowniczych rozwiązań, na które czekają tysiące pracownic i pracowników. OPZZ żąda, aby Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny w trybie pilnym zajęła się projektami ustaw, które blokuje posłanka Prawa i Sprawiedliwości. Adres Biura Poselskiego Urszuli Ruseckiej: ul. Kopernika 7A 32-020 Wieliczka
Czytaj więcej
18 maja 2023
Niestety, ale ani wysłany 20 stycznia 2023 r. list otwarty strony społecznej do Premiera rządu RP Pana Mateusza Morawieckiego oraz pismo wiceprzewodniczącej OPZZ Barbary Popielarz w sprawie obecnej sytuacji PKP TELKOL sp. z o.o. do dnia dzisiejszego nie uzyskał odpowiedzi. Komitet Protestacyjno-Strajkowy Związków Zawodowych w PKP TELKOL sp. z o.o postanowił rozpocząć przygotowania do akcji protestacyjnych. Na budynkach siedzib organizacji związkowych i miejsc pracy pracowników spółki zawisły flagi związkowe. Wystąpiono też z pismem do właściciela spółki PKP TELKOL z wnioskiem o niezwłoczne spotkanie. [edit] z ostatniej chwili: 15 maja odbyło się spotkanie Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa Sekretarz stanu w MI Andrzej Bittel poinformował, że powołany zespół ,,ostatniej szansy" w sprawie zakończenia procesu sprzedaży spółki PKP TELKOL do PKP PLK S.A. nie doprowadził do porozumienia stron i spółka pozostaje w strukturach Grupy PKP S.A. Ponad dwa lata batalii o sanację ekonomiczną i rozwój spółki w strukturach PKP PLK S.A. ugrzązł w niemocy organów decyzyjnych. Scenariusz był zawsze taki sam, szef kancelarii premiera kierował pismo z prośbą o wyjaśnienie sytuacji do Wiceprezesa Rady Ministrów Jacka Sasina, dyrektor Departamentu w MAP kierował prośbę o udzielenie odpowiedzi do Prezesa Zarządy PKP S.A. Pana Krzysztofa Mamińskiego i tu ,,ślad się urywał” a zabawa w kotka i myszkę trwa nadal. Zapewniający stronę społeczną od stycznia 2021 roku sekretarz stanu w MAP Maciej Małecki, że Ministerstwo podtrzymuje stanowisko dotyczące zasadności ulokowania spółki PKP TELKOL w strukturach Grupy PKP PLK S.A. jako rozwiązanie ułatwiające spółce sanację sytuacji ekonomicznej i jej rozwój, dziś nabrał wody w usta i nie odpowiedział na pismo Federacji z dnia 23 marca 2023 r. w którym strona społeczna zwróciła się właśnie o rzetelne wyjaśnienie aktualnego stanu procesu zmian właścicielskich. Nieoficjalnie wiadomym jest, że obie strony procesu ( PKP S.A. i PLK S.A.) nie zaakceptowały żadnej oferty przejęcia udziałów zasłaniając się niedozwolona pomocą publiczną i możliwym działaniem na szkodę spółek. Ile są wiec warte zapewnienia polityków pracownicy spółki PKP TELKOL przekonali się na własnej skórze tracąc w ciągu tych dwóch lat swoje świadczenia, wynagrodzenia i miejsca pracy. Średnie wynagrodzenie zasadnicze w Regionach( linia) nie przekracza kwoty 4400zł a wielu pracowników otrzymuje ją na poziomie najniższej krajowej. Dlatego też, strona społeczna uznała, ze należy wznowić przerwane ze względu na proces zmian właścicielskich mediacje w ramach dwóch sporów zbiorowych z roku 2021 i 2022. Strony wspólnie ustaliły, że punkty sporów dotyczące redukcji zatrudnienia i utrudniania działalności związkowej stały się bezprzedmiotowe. Natomiast w sprawie przywrócenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy i wzrostu wynagrodzeń stanowisko strony społecznej jest niezmienne. Niezbędne jest wznowienie rozmów i przywrócenie uregulowań ZUZP, ponieważ Spółka jest jedyną ze Spółek Grupy PKP, w której nie funkcjonuje ZUZP. To pozwoli na poprawienie konkurencyjności Spółki na rynku pracy, a także powinno wstrzymać odpływ wykwalifikowanej kadry pracowniczej do innych podmiotów. Na przestrzeni 3 lat nastąpił spadek zatrudnienia o ok. 44%. To oraz wypowiedzenie ZUZP pozwoliło Spółce na osiągnięcie konkretnych korzyści – zmniejszenie kosztów o ok. 30 mln złotych przez 3 lata. Jedynie pracownicy ponieśli koszty podjętych działań w Spółce. Spadło zatrudnienie, wypowiedziano układ, a wynagrodzenia są na poziomie z 2018 roku. W swoim stanowisku pracodawca stwierdził, że Spółki nie stać na podwyżki dla całej załogi i na wznowienie ZUZP. Problemem jest to, że Spółka TELKOL nie ma dofinansowania z budżetu jak Spółka PKP PLK, a to oznacza poważną różnicę w pozycji spółek. Spółka jakby miała możliwości finansowe to by spełniła oczekiwania pracowników. Spółka nie ma więc na dzień dzisiejszy możliwości finansowych na spełnienie oczekiwań pracowników w zakresie podwyżek i przywrócenia zapisów ZUZP. Strony ustaliły, że data następnego spotkania zostanie wyznaczona niezwłocznie po informacji o zakończeniu badania sprawozdania finansowego Spółki przez biegłego rewidenta, co powinno mieć miejsce w połowie maja 2023 r. Wobec powyższego KPS związków zawodowych w spółce postanowił rozpocząć przygotowania do akcji protestacyjnych, mających na celu przywrócenie wypracowanych przez kilkadziesiąt lat pracy na Kolei uprawnień pracowniczych oraz godziwych wynagrodzeń pracowników PKP TELKOL sp. z o.o. Wystąpiono też z pismem do właściciela spółki PKP TELKOL z wnioskiem o niezwłoczne spotkanie ze stroną społeczną. 23 maja, czyli w najbliższy wtorek rozpoczynają się negocjacje płacowe. Pismo do Prezesa Zarządu PKP S.A. z 9.05.2023 TUTAJ Komunikat Komitetu Protestacyjno-Strajkowego Związków Zawodowych w PKP TELKOL sp. z o.o do pracowników spółki TUTAJ Mirosław Rapiej,Sekretarz Komitetu Protestacyjno-Strajkowego Związków Zawodowych w PKP TELKOL sp. z o.o
Czytaj więcej
17 maja 2023
17 maja w siedzibie Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych w Warszawie odbyło się pierwsze posiedzenie Zespołu problemowego OPZZ ds. młodych i promocji związków zawodowych. Biuro prasowe OPZZ Posiedzenie otworzył wiceprzewodniczący OPZZ Błażej Mądrzycki, który podkreślił rolę ruchu związkowego oraz pracy jaką trzeba włożyć budując struktury związkowe. Zaproponował ponadto, by wybrać kilka spraw, które następnie będą realizowane przez Zespół. Następnie przedstawili się i zaprezentowali członkowie Zespołu zebrani w Sali im. J. Wiadernego, jak również obecni online. Członkowie Zespołu wybrali spośród swego grona przewodniczącego, którym został Maciej Łapski, oraz czterech wiceprzewodniczących: Mirosława Kozika, Joannę Zielińską, Daniela Biernacika i Szymona Leppera. Podjęto dyskusję dotyczącą roli związków zawodowych oraz postrzegania związków zawodowych przez społeczeństwo. Zauważono, że wciąż zbyt dużo ludzi nie wie czym zajmują się związki zawodowe i nie doceniają siły, jaka wynika ze wspólnego działania w związkach. Po wyborach Zespół przeszła do dyskusji nad dalszymi działaniami. Zaproponowano by przedmiotem działania komisji były zagadnienia z zakresu prawa pracy, w tym kwestia mobbingu, a także tematyka m.in. emerytur, promocji uzwiązkowienia, szkoleń, wsparcia dla konkretnych grup zawodowych. Głos zabrał następnie wiceprzewodniczący OPZZ Błażej Mądrzycki zwracając uwagę na znaczenie m.in. takich tematów jak: sposoby promowania związków zawodowych (Twitter, Facebook, itd.), kwestie układów zbiorowych pracy.
Czytaj więcej
17 maja 2023
17 maja pracę rozpoczął Komitet Monitorujący Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Powołanie Komitetu Monitorującego to jeden z tzw. kamieni milowych, od których zależy wypłata środków z KPO. Komitet miał być powołany już w czerwcu ubiegłego roku, ale rząd miesiącami przeciągał procedurę powoływania członków. Biuro prasowe OPZZ Komitet Monitorujący Krajowego Planu Odbudowy (KPO) to polska inicjatywa, która służy włączeniu partnerów społecznych, gospodarczych, organizacji pozarządowych i środowisk naukowych w realizację KPO. Komitet będzie: monitorował realizację reform i inwestycji w KPO, pilnował prawidłowego wydatkowania pieniędzy i analizował wpływ realizowanych inwestycji na gospodarkę, społeczeństwo oraz rozwój regionalny. Będzie usprawniał również wprowadzanie reform oraz realizację inwestycji. Komitet Monitorujący składa się przedstawicieli instytucji zaangażowanych w realizację KPO, a także przedstawicieli: ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego, organizacji związkowych i organizacji pracodawców, organizacji pozarządowych, organizacji promujących prawa podstawowe oraz niedyskryminację oraz środowiska naukowego. Wśród członków Komitetu Monitorującego KPO jest przedstawiciel Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Zygmunt Mierzejewski.
Czytaj więcej
16 maja 2023
16 maja odbyło się posiedzenie Prezydium OPZZ. W jego trakcie omówiono m.in. Wieloletni Plan Finansowy Państwa oraz wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych, stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2024. Biuro prasowe OPZZ Posiedzenie Prezydium otworzył Szef OPZZ Piotr Ostrowski, który przedstawił plan porządku obrad. Na samym początku przyjęto ustalenia Prezydium OPZZ z poprzedniego posiedzenia, a następnie dyskutowano o bieżących sprawach gospodarczych i społecznych. Podczas posiedzenia omówiono Wieloletni Plan Finansowy Państwa oraz wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2024. Głos w tej sprawie zabrał Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ. Przedstawiono również propozycję OPZZ w sprawie wzrostu wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w państwowej sferze budżetowej - minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Temat przybliżył Sebastian Koćwin, wiceprzewodniczący OPZZ. Podczas wtorkowego posiedzenia Prezydium OPZZ podjęło kilka uchwał oraz omówiono planowane działania w związku z inicjatywą OPZZ i FPP dotyczącą wprowadzenia do systemu podatkowego ulgi zdrowotnej oraz propozycje zmian w prawie pracy. Podjęto także Stanowisko OPZZ w sprawie ograniczenia zjawiska pracy nierejestrowanej w Polsce. Poinformowano o kontynuacji działań na rzecz likwidacji wygasającego charakteru emerytur pomostowych i podsumowano również obchody Święta Pracy.
Czytaj więcej
15 maja 2023
13 maja w Centrum Prasowym Foksal odbył się IV Kongres Forum Postępu. OPZZ było jednym ze współorganizatorów wydarzenia. Biuro prasowe OPZZ Wśród panelistów IV Kongresu Forum Postępu był m.in. Szef OPZZ Piotr Ostrowski oraz wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin, którzy mówili o przyszłości systemu emerytalnego w Polsce, a także o wyzwaniach i propozycjach reform. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych podczas wydarzenia podkreśliło, kilka istotnych postulatów: NIE dla podwyższania wieku emerytalnego TAK dla emerytur stażowych TAK dla niewygasającego charakteru emerytur pomostowych Uczestnicy wydarzenia byli też zgodni: kluczowe znaczenie dla przyszłych emerytur ma rynek pracy, w tym przede wszystkim również wysokość wynagrodzeń. Wśród panelistów Panelu "PRZYSZŁOŚĆSYSTEMU EMERYTALNEGO W POLSCE –WYZWANIA I PROPOZYCJE REFORM" znaleźli się także : Sebastian Gajewski (Centrum im. Ignacego Daszyńskiego), Katarzyna Kotula (Posłanka na Sejm RP, Nowa Lewica) i Janina Petelczyc (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie). Fot. O. i K. Rainka
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe