16 października 2024
Jak co roku, odbyło się spotkanie Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (OPZZ) z misją Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW). Celem tej wizyty, której przewodniczył Jan Kees Martijn, dyrektor w Departamencie Europejskim MFW w Waszyngtonie, było zapoznanie się z aktualną sytuacją gospodarczą Polski oraz planami dotyczącymi polityki gospodarczej i budżetowej oraz rynku pracy. Podobne konsultacje MFW przeprowadza również z rządem i przedstawicielami pracodawców. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ Spotkanie, które odbyło się 16 października br. w siedzibie OPZZ w Warszawie, koncentrowało się na kwestiach związanych z wynagrodzeniami oraz makroekonomicznymi perspektywami rynku pracy. W trakcie dyskusji szczególną uwagę poświęcono rynkowi pracy, dynamice płac w sektorze prywatnym i publicznym, wydajności pracy, inwestycjom, wpływowi inflacji na negocjacje płacowe oraz wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną. OPZZ przedstawiło kompleksową ocenę sytuacji makroekonomicznej, uwzględniając stan budżetu państwa, tempo wzrostu wynagrodzeń oraz koniunkturę na rynku pracy. Omówiono również prognozy na bieżący i przyszły rok, w tym stanowisko OPZZ prezentowane podczas negocjacji płacowych w Radzie Dialogu Społecznego w 2024 roku. OPZZ wskazało wówczas na konieczność większego uwzględnienia interesów płacowych pracowników, szczególnie w sektorze publicznym, w którym płace rosną w minimalnym stopniu. OPZZ zwróciło uwagę, że pomimo relatywnie niskiego bezrobocia, wiele osób w Polsce wciąż otrzymuje wynagrodzenia, które nie nadążają za rosnącymi kosztami życia. Pogłębia to problem tzw. ubóstwa pracujących. W tym kontekście podkreśliło, że nierówności w wynagrodzeniach oraz brak dostosowania płac do rosnącej inflacji stanowią jedne z kluczowych wyzwań, które wymagają pilnych działań ze strony rządu i pracodawców. OPZZ ostrzegał MFW przed zagrożeniami dla pracowników, wynikającymi z niskich wynagrodzeń oraz wysokiego tempa wzrostu cen, zwłaszcza energii elektrycznej, gazu i żywności. OPZZ odniosło się również do kondycji finansowej przedsiębiorstw, ich produktywności oraz możliwości zwiększania wynagrodzeń, wskazując, że mimo wzrostu zysków i produktywności w wielu firmach nie zawsze przekłada się to na adekwatny wzrost wynagrodzeń pracowników. Podczas spotkania OPZZ podkreśliło, że niska stopa bezrobocia może maskować inne istotne problemy rynku pracy. OPZZ wyraziło również zaniepokojenie nasilającymi się zwolnieniami grupowymi, będącymi wynikiem spowolnienia gospodarczego i restrukturyzacji w wielu branżach, co stanowi zagrożenie dla stabilności zatrudnienia. Jednym z kluczowych tematów poruszanych przez OPZZ był problem fikcyjnego samozatrudnienia oraz dużej liczby umów cywilnoprawnych, które w praktyce nie zapewniają pracownikom podstawowej ochrony socjalnej. OPZZ podkreśliło konieczność wprowadzenia oskładkowania tych umów, argumentując, że ich nadużywanie tworzy nieuczciwą konkurencję, obniża standardy zatrudnienia i przyczynia się do rosnących nierówności społecznych, zwłaszcza w kontekście przyszłych emerytur. Podczas rozmów poruszono również kwestie związane z migracją, kształceniem zawodowym oraz przyszłymi wyzwaniami rynku pracy. Po zakończeniu serii spotkań, Międzynarodowy Fundusz Walutowy opublikuje raport z przeglądu polskiej gospodarki. OPZZ reprezentowali: Barbara Popielarz, wiceprzewodnicząca OPZZ, Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ oraz Michał Polakowski, specjalista ds. polityki społecznej w OPZZ. (nq)
Czytaj więcej
11 października 2024
Kilka dni temu pisaliśmy o interwencji OPZZ w sprawie sytuacji w Krajowej Administracji Skarbowej. Docierały do nas bowiem niepokojące głosy o zamrożeniu funduszu nagród i skierowaniu środków przeznaczonych na premie i nagrody za III i IV kwartał 2014 r. dla pracowników KAS na finansowanie usuwania skutków powodzi. Wobec tych informacji, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz zawnioskowała do ministra finansów o zajęcie stanowiska w ww. sprawie. Zaprotestowaliśmy przy tym przeciwko wszelkiego rodzaju działaniom w obszarze wynagradzania pracowników sfery budżetowej, w tym Krajowej Administracji Skarbowej, których rezultatem będzie pogorszenie ich sytuacji bytowej. Dziś otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów zapewnienie, że wypłata nagród w Krajowej Administracji Skarbowej nie była i nie jest zagrożona. Wypłata nagród dla pracowników i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej za III kwartał nastąpi zgodnie z regulaminami przyznawania nagród a Ministerstwo Finansów nie informowało jednostek organizacyjnych KAS o zabraniu środków przeznaczonych na wypłatę nagród dla pracowników i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. Szybkie wyjaśnienie przez Ministerstwo Finansów naszych wątpliwości w tej sprawie przyjęliśmy z zadowoleniem, pracujący w Służbie Celno-Skarbowej potrzebują stabilnych warunków pracy. Organizacje związkowe działające w KAS, które zrzesza OPZZ, będą nadal monitorowały sytuację w obszarze wynagradzania pracowników i działały na rzecz poprawy ich warunków zatrudnienia. (KP)
Czytaj więcej
03 października 2024
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, opiniując projekt budżetu państwa na rok 2025, wyraziło poważne zaniepokojenie konsekwencjami powodzi dla budżetu zarówno w bieżącym, jak i nadchodzącym roku, szczególnie w kontekście prognozowanego wzrostu PKB na poziomie 3,9 proc. oraz średniorocznej inflacji wynoszącej 5,0 proc. w 2025 roku. Choć rząd zakłada optymistyczny scenariusz rozwoju na przyszły rok, szkody wywołane przez powódź mogą istotnie wpłynąć na te prognozy, zarówno w zakresie dochodów budżetowych, jak i ogólnej kondycji gospodarczej, w tym wskaźników makroekonomicznych. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych negatywnie zaopiniowało projekt budżetu państwa na rok 2025. Projekt planu finansowego na kolejny rok jest w pełni autorskim dokumentem obecnie rządzącej Koalicji Obywatelskiej, Lewicy oraz Trzeciej Drogi, które w całości ponoszą odpowiedzialność za jego kształt i realizację. Stąd zasadne jest społeczne oczekiwanie, że strona rządowa weźmie pełną odpowiedzialność za skutki polityki budżetowej, w tym za poziom wydatków publicznych i wynagrodzenia, realizację obietnic wyborczych oraz wpływ proponowanych rozwiązań na społeczeństwo i gospodarkę. Oceniając projekt budżetu należy docenić wprowadzone przez stronę rządową zmiany dotyczące sposobu prezentacji danych budżetowych, które przyczyniają się do zwiększenia transparentności procesu budżetowego. Niestety, projekt niezmiennie kontynuuje krótkowzroczną strategię oszczędzania, która w pierwszej kolejności uderza w pracowników. Warto zauważyć, że strategia ta koncentruje się głównie na ochronie deficytu, długu publicznego oraz równowagi finansów publicznych, pomijając kluczowe aspekty poprawy warunków pracy oraz zabezpieczenia socjalnego zatrudnionych. Projekt budżetu nie wnosi także nowej jakości w kwestii wynagrodzeń, a jedynie utrwala niską relację płac do PKB, co jest niewystarczające w kontekście potrzeb związanych z finansowaniem usług publicznych oraz niesprawiedliwego społecznie systemu podatkowego. Plan finansowy państwa nie zawiera ponadto rozwiązań mających na celu poprawę warunków zatrudnienia w sektorze publicznym, ponieważ nie przewiduje adekwatnych nakładów na wynagrodzenia pracowników sfery budżetowej ani nie wprowadza systemowych rozwiązań w zakresie ich wynagradzania. W szczególności, projekt nie ogranicza problemu spłaszczenia wynagrodzeń osób zatrudnionych w sektorze budżetowym, co stawia pod znakiem zapytania jakość życia pracowników oraz zwiększenie efektywności sektora publicznego. Mając na uwadze powyższe, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych negatywnie opiniuje projekt budżetu i wzywa rząd do wprowadzenia poprawek mających na celu zwiększenie nakładów na sektor publiczny i wynagrodzenia pracowników tego sektora. Z całą opinią OPZZ można zapoznać się TUTAJ
Czytaj więcej
02 października 2024
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych przedstawiło opinię do projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, podkreślając konieczność wzmocnienia ochrony pracowników. Projekt realizuje kluczowy postulat OPZZ, jakim jest uznanie płacy minimalnej za wynagrodzenie zasadnicze, co stanowi istotny krok w poprawie warunków pracy. OPZZ zgłosiło także uwagi dotyczące ryzyka spłaszczenia struktury płac oraz potrzeby wzmocnienia rokowań zbiorowych, aby zapewnić bardziej sprawiedliwy system wynagrodzeń w Polsce. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę stanowi istotny krok w kierunku poprawy warunków pracy w Polsce. Jednocześnie OPZZ zgłosiło szereg uwag mających na celu dalsze doprecyzowanie przepisów. Mamy nadzieję, że dzięki naszej opinii ostateczna wersja ustawy będzie lepsza i bardziej precyzyjna niż obecne regulacje. Wierzymy, że proponowane przez nas zmiany przyczynią się do zwiększenia ochrony pracowników. OPZZ pozytywnie oceniło utrzymanie obowiązującego mechanizmu i trybu ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, wzmocnionych przez mechanizm orientacyjnej wartości referencyjnej na poziomie 55 proc. prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Za istotny uznaliśmy ponadto proponowany mechanizm aktualizacji płacy minimalnej, który zapewnia, że wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę może być dostosowywana do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych i inflacji. Proces ten umożliwi partnerom społecznym aktywny udział w negocjacjach i kształtowaniu polityki wynagrodzeń. Niemniej jednak w ślad za proponowanymi zmianami powinno nastąpić wzmocnienie rokowań zbiorowych. Takie działanie przyczyni się m.in. do ograniczenia zjawiska spłaszczenia wynagrodzeń i poprawy sytuacji pracowników oraz stworzenia bardziej sprawiedliwego systemu wynagradzania. OPZZ popiera rozwiązanie zawarte w projekcie ustawy polegające na ustanowieniu minimalnego wynagrodzenia za pracę kategorią jednoskładnikową, wynagrodzeniem zasadniczym. Stanowi to realizację zgłaszanego od wielu lat przez OPZZ postulatu. Uznanie, że płaca minimalna stanowi płacę zasadniczą spełnia oczekiwania OPZZ, które od lat sygnalizuje nieskuteczną ochronę praw pracowników. Należy jednak zauważyć, że ustanowienie minimalnego wynagrodzenia za pracę jako płacy zasadniczej, choć słuszne i społecznie oczekiwane, niesie ze sobą ryzyko dalszego spłaszczenia struktury wynagrodzeń w przedsiębiorstwach i sferze budżetowej. W związku z tym OPZZ oczekuje, że rząd w projekcie budżetu państwa na rok 2025 uwzględni odpowiednie środki przeciwdziałające temu zjawisku. Kluczem do poprawy sytuacji jest wzrost nakładów na usługi publiczne i zdecydowane podwyższenie wynagrodzeń w sferze budżetowej i samorządowej – znacząco powyżej dynamiki wzrostu płacy minimalnej w 2025 r. Zauważamy ponadto, że proponowany okres vacatio legis (1 stycznia 2026 r.) dla przepisów wprowadzających to rozwiązanie jest zbyt długi i powinien ulec skróceniu. W ocenie OPZZ należy dokonać ponownej analizy przepisów projektu ustawy dotyczących aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę, ponieważ proponowane zapisy są nieczytelne, zarówno pod względem trybu postępowania, jak i spójności użytych pojęć. Wątpliwości OPZZ budzi propozycja, zgodnie z którą Rada Dialogu Społecznego będzie pełnić rolę organu doradczego Rady Ministrów w kwestiach związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę, w szczególności w zakresie jego ustalania i aktualizacji. Zauważamy, że taka konstrukcja rodzi poważny konflikt interesów oraz wprowadza niekonsekwencję w systemie legislacyjnym. Z jednej strony, strona rządowa, która jest częścią Rady Dialogu Społecznego, pełni rolę doradczą dla siebie samej w zakresie minimalnego wynagrodzenia. Z drugiej zaś związki zawodowe i pracodawcy, jako członkowie Rady Dialogu Społecznego, są jednocześnie stronami negocjującymi wysokość płacy minimalnej oraz doradcami rządu. OPZZ postuluje dokonanie waloryzacji wysokości najniższego wynagrodzenia za pracę, które zostało określone na poziomie 760 zł. Do kategorii najniższego wynagrodzenia za pracę odnoszą się zapisy wielu układów zbiorowych pracy oraz aktów wewnątrzzakładowych. Kwota ta nie zmieniła się od czasu uchwalenia w 2002 r. obowiązującej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. OPZZ wnosi, aby przepisy dotyczące minimalnego wynagrodzenia za pracę objęły także osoby pełniące rolę pomocnika rolnika na podstawie umowy o pomocy przy zbiorach. Zgodnie z tą ustawą, wykonywanie czynności na podstawie umowy o pomocy przy zbiorach nie stanowi zatrudnienia w rozumieniu Kodeksu pracy. W ocenie OPZZ, rozszerzenie zakresu stosowania przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę na pomocnika rolnika jest uzasadnione, ponieważ obowiązkiem państwa jest ustalenie minimalnego wynagrodzenia za każdą pracę zarobkową. W ocenie OPZZ zasadny jest krok ustawodawcy zmierzający do podwyższenia wysokości kar za naruszanie przepisów dotyczących wynagrodzeń. Uważamy, że kary powinny być wyższe i powiązane z wynikami finansowymi osiąganymi przez przedsiębiorcę, z jednoczesnym ustaleniem minimalnej wartości kary. OPZZ wnioskuje ponadto o wykreślenie przepisów dotyczących ustanawiania zróżnicowanych stawek minimalnego wynagrodzenia za pracę i odliczeń od niego oraz raportowania Komisji Europejskiej informacji na ten temat. Zauważamy, że takie zróżnicowanie jest niemożliwe w świetle postanowień Konstytucji RP, która stwierdza, że minimalną wysokość wynagrodzenia za pracę lub sposób ustalania tej wysokości określa ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. OPZZ zgłosiło dodatkowo szereg uwag szczegółowych, które mają na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych oraz usunięcie rozbieżności w wykładni przepisów pomiędzy OPZZ a organizacjami pracodawców, w szczególności w zakresie ustalania wysokości wynagrodzenia minimalnego. Wprowadzenie proponowanych zmian pozwoli również na wykluczenie kolejnych wątpliwości interpretacyjnych wynikających z obowiązujących przepisów. (nq)
Czytaj więcej
01 października 2024
W związku z trwającymi pracami nad rządowym projektem specustawy powodziowej Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych OPZZ wniosło zwiększenie limitu nieopodatkowanej pomocy ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) oraz funduszy związków zawodowych. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W ocenie OPZZ, w obliczu powodzi, która dotknęła terytorium południowo-zachodniej Polski, konieczne jest zwiększenie pomocy udzielanej poszkodowanym, Powódź spowodowała ogromne straty materialne i poważne konsekwencje dla pracowników oraz ich rodzin. W takiej sytuacji szybka i adekwatna pomoc finansowa może znacząco złagodzi skutki katastrofy. Obecnie obowiązujące przepisy, zwalniające z podatku dochodowego od osób fizycznych zapomogi wypłacane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w związku z indywidualnymi zdarzeniami losowymi lub klęskami żywiołowymi, stanowią istotny instrument wsparcia dla pracowników. Niemniej jednak, regulacje te nie są wystarczające, aby w pełni zabezpieczyć interesy pracowników w sytuacjach nadzwyczajnych. Zasadne jest zatem rozszerzenia tego rozwiązania poprzez zmianę przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących pomocy udzielanej z ZFŚS i funduszy związków zawodowych. W tym celu OPZZ zaproponowało zwiększenie limitu zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z 1 000 zł do 2 000 zł w odniesieniu do uzyskanych w 2024 r. oraz 2025 r. świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67, tj. świadczeń rzeczowych (niebędących bonami, talonami lub innymi znakami uprawniającymi do ich wymiany na towary lub usługi) oraz świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Uważamy ponadto, że należy zwiększyć 1000 zł do 3 000 zł limit zwolnienia w odniesieniu do uzyskanych w 2024 i 2025 r. zapomóg, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 9a, tj. zapomóg innych niż wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 26, wypłacanych z funduszy zakładowej lub międzyzakładowej organizacji związkowej pracownikom należącym do tej organizacji. Warto także odnotować, że w przypadku poważnych strat, jakie niesie za sobą powódź, pomoc materialna z ZFŚS, choć istotna, jest ograniczona ze względu konieczność uwzględniania wielu innych potrzeb socjalnych pracowników. Dlatego też wsparcie ze strony związków zawodowych, które mogą działać bardziej elastycznie, staje się kluczowe w takich przypadkach. Aktualny limit zwolnienia podatkowego (art. 21 ust. 1 pkt 9a) dla zapomóg, innych niż wymienione w pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wypłacanych przez związki zawodowe wynosi 1000 zł rocznie. Mimo że jest to znacząca kwota, w sytuacjach takich jak powódź, gdy pracownicy ponieśli ogromne straty materialne, jest ona zdecydowanie niewystarczająca. Zwiększenie tego limitu pozwoliłoby związkom zawodowym szybciej i efektywniej udzielać pomocy, bez obciążania pracowników dodatkowymi kosztami podatkowymi. Bez podniesienia limitów zwolnienia podatkowego, związki zawodowe nie będą w stanie zapewnić wystarczającej i adekwatnej pomocy swoim członkom, co ogranicza ich zdolność do skutecznego reagowania. Zwiększenie wsparcia z ZFŚS oraz funduszy związkowych jest szczególnie ważne również ze względu na zbliżające się święta. W okresie tym pracodawcy i związki zawodowe częściej niż zwykle decydują się na wsparcie materialne pracowników, przyznając różnego rodzaju świadczenia socjalne, takie jak bony, paczki czy dodatkowe świadczenia pieniężne. OPZZ uważa, że podniesienie limitów nieopodatkowanych zapomóg związkowych i świadczeń z ZFŚS w okresie powodzi, jest uzasadnione, aby skutecznie wesprzeć pracowników. Niezależnie od powyższego, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowychzaproponowało zwiększenie wysokości nieopodatkowanej pomocy udzielanej z innych źródeł niż ZFŚS oraz funduszy związków zawodowych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku zapomóg otrzymywanych w związku z indywidualnymi zdarzeniami losowymi, klęskami żywiołowymi, długotrwałą chorobą lub śmiercią, a także na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. b, dotyczącego dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do 18. roku życia. (nq)
Czytaj więcej
17 września 2024
16 września 2024r. (poniedziałek) o godz. 11.00 w siedzibie OPZZ w Warszawie ul. Kopernika 36/40 odbyło się kolejne już w tym roku posiedzenie Rady OPZZ Branży Usługi Publiczne. Na wstępie Przewodnicząca Rady OPZZ Branży Usługi Publiczne Elżbieta Aleksandrowicz i Wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin powitali przybyłych na posiedzenie członków w/w Rady oraz został przyjęty przestawiony przez Przewodniczą porządek obrad. Głównym punktem obrad było mówienie sytuacji płacowej pracowników sfery finansów publicznych, państwowej sfery budżetowej , wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025 i nastrojów wśród pracowników tego sektora. Temat wzbudził ożywioną dyskusję. Zaproponowano podjęcie stosownych działań przez OPZZ w tym zakresie i postanowiono , że jako Rada OPZZ Branży Usługi Publiczne w związku ze sporządzaną przez OPZZ opinią do w/w projektów zgłosi wiele uwag i zaakcentuje podtrzymanie żądania co najmniej 15% podwyżek wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2025 rok. Poruszono również kwestie prawa do strajku w sferze budżetowej i sferze finansów publicznych, ograniczenia tego prawa kolejnym grupom pracowników w 2016r. oraz znikomej ilości zawartych układów zbiorowych w Polsce a nawet wielkiej niechęci do ich zawierania przez stronę pracodawców. Omówiono również przygotowania członków Rady OPZZ Branży Usługi Publiczne i ich ogólnokrajowych organizacji związkowych do obchodów 40-lecia OPZZ które będą miały miejsce 25 listopada br., a podczas których zostaną uhonorowani zasłużeni działacze OPZZ odznaczeniami. Obrady zakończono omówieniem bieżących spraw Branży „Usługi Publiczne”
Czytaj więcej
17 września 2024
5 i 6.09 odbyła się druga część szkolenia dla pierwszej z tegorocznych grup Akademii Organizowania OPZZ. To jeden z corocznie odbywających się treningów podnoszących zdolności organizacyjne dla osób będących liderami związków zawodowych zrzeszonych w naszej centrali. Po sześciu miesiącach od pierwszej części szkolenia uczestnicy powrócili do Warszawy m.in. by omówić plany działania opracowane na spotkaniu w marcu i wzajemnie sprawdzić efekty wdrażania nowych metod pracy związkowej takich jak np. wykorzystanie ankiety czy petycji online do poznania nastrojów załogi i zwiększenia jej zaangażowania. Wrześniowe spotkanie ogniskowało także wokół tematów takich jak: mobilizacja pracowników i testowanie potencjalnych liderów, prowadzenie spotkań organizacji członkowskiej czy wygrywanie z antyzwiązkowym zatrudniającym. W tegorocznej edycji Akademii Organizowania OPZZ czekają nas jeszcze dwa szkolenia we wrześniu i w październiku. MZ
Czytaj więcej
16 września 2024
Posiedzenie Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych RDS w dniu 12 września br. poświęcono m.in. na omówienie bieżących planów rządu odnośnie budżetu Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Podjęto także wstępną dyskusję na temat możliwości dłuższego pozostawania na rynku pracy. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Obecny czas to moment na dyskusje nad projektem budżetu państwa na 2025 rok, stąd w ramach zespołu problemowego podjęto debatę nad przyszłością finansową funduszy: pracy i gwarantowanych świadczeń pracowniczych.Fundusz Pracy w 2025 r. będzie dysponował budżetem ponad 2 proc. większym niż w roku bieżącym (ok. 23,9 mld zł). Środki FP mają być głównie przeznaczone na cele ustawowe: zasiłki dla bezrobotnych czy świadczenia przedemerytalne i inne świadczenia obligatoryjne jak aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników czy łagodzenie skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej. Podobnie z FGŚP, plan na 2025 r. będzie większy o niemal 9 proc. niż w roku bieżącym (ponad 4,5 mld). W tej części padło jednoznaczne zapewnienie strony rządowej o przeznaczaniu środków finansowych z FP wyłącznie na cele ustawowe, bowiem wzorem lat ubiegłych fundusz był źródłem finansowania wielu innych wydatków. To także zgodne z postulatami OPZZ, podobnie jak konieczność przywrócenia składki do wysokości 2,45 proc. W obszarze dyskusji na temat dłuższego pozostawania na rynku pracy, ze strony rządowej reprezentowanej przez wiceministra MRPiPS Sebastiana Gajewskiego wskazano, że w resorcie nie są planowane żadne prace odnośnie podwyższenia wieku emerytalnego. Natomiast ze względu na demografię, ale także wysokość świadczeń emerytalnych warto rozmawiać o rozwiązaniach wzmacniających dobrowolne pozostawanie na rynku pracy - konkretne rozwiązania będą proponowane w niedługim czasie. OPZZ wskazało m.in. szereg propozycji wynikających z Porozumienia strony społecznej RDS z 2020 r. na rzecz aktywnego starzenia się, jak np. umowa mentorska, realizacja Funduszu Podnoszenia Kompetencji i Kwalifikacji, promowanie zdrowia w miejscu pracy, wspieranie inwestycji w kapitał ludzki w przedsiębiorstwach, działania na rzecz poprawy warunków zatrudnienia jak np. czas pracy czy dofinansowywanie inwestycji do stanowisk pracy itp. Prace nad tym tematem będą kontynuowane na dalszych posiedzeniach. Finalizacji i pozytywnej opinii strony pracodawców i pracowników doczekało się stanowisko zaproponowane przez OPZZ w sprawie zaliczenia okresów krwiodawstwa do pracy górniczej (stanowisko zostanie przyjęte w trybie obiegowym). Strona rządowa przygotuje stosowne przepisy w tym obszarze. OPZZ reprezentowali podczas posiedzenia członkowie: wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin i przewodniczący Sławomir Łukasiewicz (ZZ ,,Przeróbka'') oraz eksperci: Renata Górna i Michał Polakowski z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ. (rg)
Czytaj więcej
12 września 2024
Rząd przychylił się do postulatów OPZZ i podjął decyzję o zwiększeniu minimalnego wynagrodzenia na 2025 rok, uwzględniając aktualną prognozę inflacji. Zmiana wskaźnika inflacji z 4,1% na 5% wymusiła korektę pierwotnych planów, co zaowocowało ustaleniem płacy minimalnej na poziomie 4666 zł, czyli o 40 zł więcej niż początkowo proponowano Radzie Dialogu Społecznego. Choć organizacje pracodawców wyrażały sprzeciw wobec postulowanego przez OPZZ wzrostu, rząd ostatecznie przyznał nam rację, spełniając nie tylko swoje ustawowy obowiązek, ale również oczekiwania pracowników. Kluczowym argumentem OPZZ było powiązanie wysokości minimalnego wynagrodzenia z nową prognozą inflacji (5,0%), co w sposób bezpośredni wpływa na koszty utrzymania. OPZZ zwrócił się w tej sprawie w poniedziałek do premiera Donalda Tuska z formalnym wnioskiem, który – jak widać – spotkał się z pozytywną reakcją. Nasza interpretację przepisów ustawy, zgodnie z którą zmiana wskaźnika prognozowanej inflacji zwiększa minimum ustawowe i tym samym wpływa na ostateczną kwotę minimalnego wynagrodzenia okazała się słuszna. Korekta stanowiska rządu jest wyraźnym dowodem na to, że aktywność OPZZ na rzecz przestrzegania przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę przynosi rezultaty i ma kluczowe znaczenie dla pracowników w całym kraju.
Czytaj więcej
12 września 2024
10 września pod siedzibą Ministerstwa Aktywów Państwowych odbyła się demonstracja pracowników spółki Enea. Postulaty manifestujących dotyczyły kwestii warunków pracy, wynagrodzeń, zarządzania, ale także dostępu do informacji w procesie transformacji i planowanego wydzielania aktywów węglowych ze spółek skarbu państwa. W demonstracji wzięło udział ok. 1500 osób. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli wszystkich trzech reprezentatywnych central związkowych, jednak większość stanowiły osoby zrzeszone w OPZZ w takich organizacjach jak m.in. Związek Zawodowy Górników, ZZ Przeróbka czy Zrzeszenie Związków Zawodowych Energetyków. Protestujący reprezentowali zakłady takie jak m.in. kopalnia Bogdanka, elektrownia Kozienice czy elektrownia Połaniec. Jednym z haseł protestujących było „Nic o nas bez nas” nawiązujące do gotowości pracowników do aktywnego uczestnictwa w rozmowach na temat szeroko pojętego procesu transformacji sektora energetycznego, w tym także do toczącego się obecnie, lecz utajnionego, procesu wyłączania aktywów węglowych ze spółek skarbu państwa, wcześniej planowanego jako NABE. Zmiany wynikające z wdrażania polityk Zielonego Ładu budzą spore obawy pracowników, szczególnie w sytuacji braku odpowiedniej komunikacji ze strony władz państwa i zarządów spółek i braku jasnych ram czasowych. Protestujący złożyli także petycję zawierającą sześć postulatów: "udziału związków zawodowych w procesie transformacji energetycznej; bezpieczeństwa energetycznego kraju; wpisania węgla jako paliwa przejściowego; zapewnienia bezpieczeństwa dla regionów, w których działają zakłady energetyczne i górnictwa węglowego oraz zabezpieczenia działania bloków węglowych i stworzenia mechanizmów wsparcia". Reprezentanci protestujących zostali podjęci przez sekretarza stanu w MAP, Roberta Kropiwnickiego, który w siedzibie ministerstwa przekazał informacje o toczących się analizach w sprawie dalszych losów spółki Enea. Zapowiedziano także dalszy kontakt ze związkowcami i aktualizację postępu prac w postaci kolejnego spotkania w październiku. MZ
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe