Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

14 października 2024

OPZZ na Forum Społecznej Inspekcji Pracy

                                                Kształtowanie kultury bezpieczeństwa na wszystkich możliwych poziomach: instytucjonalnym, regionalnym, jak i zakładowym było tematem przewodnim odbywającej się w Bełchatowie konferencji zorganizowanej w ramach III Ogólnopolskiego Forum Społecznej Inspekcji Pracy. OPZZ w czasie debaty podkreśliło rolę i znaczenie Społecznej Inspekcji Pracy, jak i związków zawodowych nią kierujących. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ III Forum SIP to wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Forum SIP, w pierwszych 2 latach o charakterze regionalnym ziemi łódzkiej, w tym roku - w randze konferencji ogólnopolskiej. Inicjatywa była skierowana do szerokiego grona odbiorców, nie tylko społecznych inspektorów pracy, ale także do pracodawców, pracowników, związków zawodowych, służby BHP i instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa i warunków pracy. Podjęto wiele znaczących i bieżących tematów związanych m.in. ze wspieraniem dobrostanu pracowników, obowiązujących przepisach o sygnalistach, ubezpieczeniami społecznymi w kontekście bezpieczeństwa pracy czy praktycznym podejściem do budowania kultury bezpieczeństwa w firmie. Warsztaty praktyczne organizowane podczas wydarzenia dotyczyły szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy, badania wypadków w pracy, jak i wymiany doświadczeń inspektorów pip i sip w budowaniu bezpieczeństwa w zakładach pracy. W dyskusji panelowej z udziałem przedstawicieli Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, Głównego Inspektora Pracy, Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, Wyższego Urzędu Górniczego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Pracodawców RP -jako OPZZ mieliśmy okazję przypomnieć rolę i znaczenie Społecznej Inspekcji Pracy, jak i związków zawodowych nią kierujących. Wskazaliśmy na rolę związków zawodowych na poziomie ponadzakładowym i zakładowym w podejmowaniu działań wspierających motywowanie pracowników do angażowania się w kwestie bezpieczeństwa pracy. Podkreśliliśmy także znaczenie społecznych inspektorów pracy w zakładach pracy i prostą zależność - w zakładach, gdzie działają społeczni inspektorzy pracy i związki zawodowe – kultura bezpieczeństwa jest wyższa, jest mniejsza wypadkowość, są oni dobrym ,,duchem’’ dla pracowników. Częste spotkania i wymiana doświadczeń, bieżący nadzór nad wykonywaniem pracy, większa możliwość prewencji, ale także znacząca rola komisji bhp i społeczne przeglądy warunków pracy – to rzeczywistość i codzienność z udziałem społecznych inspektorów pracy. W dyskusji podkreśliliśmy także ważne dla OPZZ zagadnienia jak np. zwiększenie systemowe profilaktyki w miejscu pracy, szkolenia i ich jakość, znaczenie programów edukacji zdrowotnej pracowników, konieczność działań na rzecz wdrożenia rekomendacji legislacyjnych ws. stresu i zagrożeń psychospołecznych i realizacji porozumienia strony społecznej ws. starzenia się pracowników. Forum było dobrą okazją do przypomnienia różnorodności poziomu warunków pracy w Polsce.   Wciąż dominująca liczba małych i średnich zakładów pracy, w których nie ma organizacji związkowych, a więc i SIP uniemożliwia bieżące monitorowanie bezpieczeństwa i poprawę warunków pracy w tych zakładach. Jest to wyzwanie na kolejne lata, zarówno dla związków zawodowych, jak i dla SIP – jak wzmocnić kulturę bezpieczeństwa w środowisku pracy, w którym nie ma wybranego nawet przedstawiciela załogi? OPZZ reprezentowali na wydarzeniu: Marek Błaszczyk, przewodniczący Rady OPZZ woj. łódzkiego i Renata Górna, dyr. Wydziału Polityki Społecznej OPZZ. 

Czytaj więcej

11 października 2024

Związkowa konferencja klimatyczna w Baku

„Zmiana klimatu i sprawiedliwa transformacja – rola i działania związków zawodowych” („Climate Change and Just Transition: Role and Actions of Trade Unions”) - konferencja pod takim hasłem odbyła się z udziałem OPZZ w stolicy Azerbejdżanu, Baku 26-27 września. Maciej Zaboronek – ekspert ds. polityki klimatycznej OPZZ Wydarzenie zorganizowane było wspólnie przez Azerską Konfederację Związków Zawodowych – (AHIK), Biuro Aktywizacji Pracowników Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO-ACTRAV), Międzynarodową Konfederację Związków Zawodowych (ITUC) oraz Paneuropejską Radę Regionalną (PERC). Poza przedstawicielami tych organizacji obecni byli także reprezentanci rządu Azerbejdżanu, związków zawodowych z Europy, Azji i Afryki, Międzynarodowej Agencji Energii, pracodawców i sektora pozarządowego oraz specjaliści w dziedzinie polityki klimatycznej. Konferencja poświęcona była promowaniu roli związków zawodowych w procesach społecznych towarzyszących zmianom klimatu i sprawiedliwej transformacji oraz wymianie doświadczeń i budowaniu kontaktów między organizacjami z różnych krajów i regionów świata. Służyła też wypracowaniu wkładu strony związkowej do tegorocznego szczytu klimatycznego COP29, który odbędzie się właśnie w Baku w listopadzie br. Przewodniczący AHIK – Sahib Mammadov podkreślił, że zmiana klimatu zagraża warunkom życia wszystkich żywych stworzeń na Ziemi i walka z tą zmianą jest jedną z najważniejszych kwestii współczesności. W w staraniach na rzecz lepszego stanu środowiska konieczne jest wg. niego jednoczesne zmniejszanie napięć i nierówności społecznych. Wiceminister klimatu i ekologii Azerbejdżanu, Sahib Alakbarov, zauważył, że jego kraj aktywnie uczestniczy m.in. w tworzeniu międzynarodowych rozwiązań dotyczących tzw. carbon pricingu czyli opłat od śladu węglowego. Przypomniał, że Azerbejdżan zobowiązał się na forum ONZ do ograniczenia emisji o 35% do roku 2030 (w stosunku do roku 1990). Należy zauważyć, że głównymi surowcami eksportowymi tego kraju są gaz ziemny i ropa naftowa. Przedstawicielka ILO – Maria Helena Andre – zaznaczyła, że związki zawodowe powinny mieć wkład w zobowiązania klimatyczne poszczególnych krajów, nie tylko być zewnętrznym komentatorem tych ustaleń, ale jednym z ich podmiotowych twórców – i to będzie jednym z celów ILO.

Czytaj więcej

11 października 2024

Skuteczna interwencja OPZZ - fundusz nagród KAS

Kilka dni temu pisaliśmy o interwencji OPZZ w sprawie sytuacji w Krajowej Administracji Skarbowej. Docierały do nas bowiem niepokojące głosy o zamrożeniu funduszu nagród i skierowaniu środków przeznaczonych na premie i nagrody za III i IV kwartał 2014 r. dla pracowników KAS na finansowanie usuwania skutków powodzi. Wobec tych informacji, wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz zawnioskowała do ministra finansów o zajęcie stanowiska w ww. sprawie. Zaprotestowaliśmy przy tym przeciwko wszelkiego rodzaju działaniom w obszarze wynagradzania pracowników sfery budżetowej, w tym Krajowej Administracji Skarbowej, których rezultatem będzie pogorszenie ich sytuacji bytowej. Dziś otrzymaliśmy z Ministerstwa Finansów zapewnienie, że wypłata nagród w Krajowej Administracji Skarbowej nie była i nie jest zagrożona. Wypłata nagród dla pracowników i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej za III kwartał nastąpi zgodnie z regulaminami przyznawania nagród a Ministerstwo Finansów nie informowało jednostek organizacyjnych KAS o zabraniu środków przeznaczonych na wypłatę nagród dla pracowników i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. Szybkie wyjaśnienie przez Ministerstwo Finansów naszych wątpliwości w tej sprawie przyjęliśmy z zadowoleniem, pracujący w Służbie Celno-Skarbowej potrzebują stabilnych warunków pracy. Organizacje związkowe działające w KAS, które zrzesza OPZZ, będą nadal monitorowały sytuację w obszarze wynagradzania pracowników i działały na rzecz poprawy ich warunków zatrudnienia. (KP)

Czytaj więcej

10 października 2024

NSZZ przy Banku Handlowym w Warszawie S.A.

ul. Goleszowska 601-249 Warszawa

Czytaj więcej

09 października 2024

Premie i nagrody w KAS zamrożone?

Wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, wystąpiła do ministra finansów z wnioskiem o zajęcie stanowiska w sprawie docierających do OPZZ informacji na temat planowanej decyzji o wstrzymaniu wypłat nagród dla pracowników i funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej za III i IV kwartał 2024 roku, której celem ma być przeznaczenie uzyskanych w ten sposób oszczędności na cele związane z usuwaniem skutków powodzi. Takie działania są dla OPZZ nieakceptowalne i liczymy, że minister finansów zdementuje te informacje. Zamrożenie funduszu nagród nie ma podstaw prawno-ekonomicznych. Fundusz nagród dla Służby Cywilnej oraz Służby Celno-Skarbowej jest tworzony z planowanych środków na wynagrodzenia, a jego wysokość może być zwiększona w ramach uzyskanych oszczędności. Brak jest natomiast podstaw prawnych, które umożliwiałyby pomniejszenie lub zamrożenie tego funduszu w związku z trudną sytuacją budżetu państwa lub w wyniku zaistnienia klęski żywiołowej, takiej jak powódź. Planowane działania budzą sprzeciw OPZZ także ze względu na obecne warunki płacowe pracowników KAS. Zwiększenie wynagrodzeń pracowników sektora publicznego o 20 proc. w bieżącym roku nie zrekompensowało strat poniesionych w  minionych latach, wynikających z wysokiej inflacji. Na przyszły rok założono natomiast jedynie 5-procentowy wzrost płac, co w praktyce oznacza brak realnych podwyżek dla zatrudnionych w sektorze finansów publicznych. W tym kontekście wskazaliśmy ministrowi finansów, że informacja o planowanych oszczędnościach na uposażeniach pracowników KAS budzi dodatkowy niepokój społeczny oraz podważa zaufanie do pracodawcy publicznego. Należy podkreślić, że premie i nagrody regulaminowe, finansowane z funduszu nagród, stanowią istotną część wynagrodzenia pracowników administracji, biorąc pod uwagę niski poziom wynagrodzeń w sferze publicznej. Dlatego w swoim OPZZ wystąpieniu zaprotestował przeciwko wszelkiego rodzaju działaniom w obszarze wynagradzania pracowników sfery budżetowej, w tym Krajowej Administracji Skarbowej, których rezultatem będzie pogorszenie ich sytuacji bytowej. Pracownicy i funkcjonariusze KAS, zwłaszcza z  regionów dotkniętych powodzią, wykazali się wielkim zaangażowaniem, uczestnicząc w usuwaniu skutków kataklizmu. Pozbawienie ich nagród byłoby działaniem niesprawiedliwym i demotywującym, zwłaszcza w sytuacji, gdy w całym kraju organizowane są koleżeńskie zbiórki na rzecz najbardziej poszkodowanych w powodzi. Nie powinni być oni teraz pokrzywdzeni decyzjami dotyczącymi cięć wydatków na ich wynagrodzenia. OPZZ dostrzega przy tym ogromne straty materialne poniesione przez mieszkańców południowo-zachodniej Polski w wyniku powodzi oraz konieczność uruchomienia znacznych środków publicznych w celu ograniczenia skutków tej katastrofy. Sytuacja finansów publicznych nie uzasadnia jednak działań pogarszających warunki płacowe pracujących w sektorze publicznym. Zamiast sięgać po środki przeznaczone na wynagrodzenia pracowników i funkcjonariuszy KAS, należy skupić się na skutecznym zarządzaniu finansami publicznymi oraz poszukiwaniu nowych źródeł dochodów. Istnieje szereg innych możliwości zwiększenia dochodów budżetowych, w tym likwidowania skutków klęsk żywiołowych. Państwo dysponuje potencjałem, aby zwiększyć dochody poprzez efektywne egzekwowanie podatków od wielkich korporacji czy walkę z transferowaniem zysków przez międzynarodowe firmy, co może znacząco zasilić budżet państwa, bez konieczności sięgania po środki z funduszu nagród. Pracownicy i funkcjonariusze KAS odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu dochodów budżetowych, dlatego podjęcie decyzji o wstrzymaniu nagród osłabi ich motywację do jeszcze bardziej efektywnej pracy. Będzie prowadzić to do dalszego pogłębienia kryzysu w administracji publicznej, którego przyczyny były wielokrotnie wskazywane przez OPZZ, a także doprowadzi do podjęcia przewidzianych prawem akcji protestacyjnych. OPZZ ma nadzieję, że nie dojdzie do pozbawienia pracowników i  funkcjonariuszy KAS nagród i premii, a Ministerstwo Finansów podejmie właściwe decyzje, które ochronią pracujących przed nieuzasadnionymi stratami finansowymi. (KP)

Czytaj więcej

09 października 2024

Nawigacja w kwestiach prawnych: zwiększenie możliwości ukraińskich uchodźców w Polsce

OPZZ prowadzi aktywną działalność informacyjną dla cudzoziemców przebywających na terenie Polski. Pracujemy nad wyzwaniami, z którymi stykają się cudzoziemcy, i zapewniamy profesjonalne wsparcie migrantom, wkładając w to wiele wysiłku. Oczywiście my jako Związki Zawodowe, koncentrujemy się na prawach pracowników, rozumiemy sytuacje, w jakich znajdują się migranci i uchodźcy, oraz jaką pomoc możemy im zapewnić i najlepsze sposoby rozwiązywania problemów. Chociaż Polska stała się nowym domem dla wielu ukraińskich uchodźców, życie i zatrudnienie w innym kraju mogą być trudne. Rozumiemy, że oni potrzebują wsparcia, aby pomyślnie się zaadaptować i chronić swoje prawa w Polsce. Dzięki naszym partnerom z Centrum Solidarności, rozpoczęliśmy nowy projekt „Nawigacja w kwestiach prawnych: zwiększenie możliwości ukraińskich uchodźców w Polsce”. Program ma na celu zwiększenie świadomości na temat odpowiednich polskich przepisów, zasad i procedur wśród ukraińskich uchodźców i migrantów w Polsce oraz wzmocnienie możliwości ochrony swoich praw i pewnego dostępu do usług prawnych. Program obejmuje bezpłatne konsultacje i porady, które odbywają się 2-3 razy w tygodniu oraz 5 seminariów z zakresu prawa pracy. To sesje informacyjne z możliwością zadawania pytań i uzyskania indywidualnych konsultacji. Spotkania i seminaria mają na celu pomóc ukraińskim migrantom pewnie poruszać się w polskim systemie prawnym i unikać ryzyka, które mogą pojawić się podczas zatrudnienia lub pobytu w kraju. Znajomość swoich praw i obowiązków to podstawa budowania bezpiecznego i stabilnego życia za granicą. Ten program pomoże zrozumieć swoje prawa, uzyskać wsparcie i być pewnym swoich możliwości na polskim rynku pracy.  Zapisy na konsultacje i dodatkowe informacje pod numerem tel.: 572-426-485 Nataliia. Nataliia Kolesnik  Dział międzynarodowy 

Czytaj więcej

03 października 2024

OPZZ krytykuje budżet 2025. Powódź i niskie wynagrodzenia kluczowymi zagrożeniami!

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, opiniując projekt budżetu państwa na rok 2025, wyraziło poważne zaniepokojenie konsekwencjami powodzi dla budżetu zarówno w bieżącym, jak i nadchodzącym roku, szczególnie w kontekście prognozowanego wzrostu PKB na poziomie 3,9 proc. oraz średniorocznej inflacji wynoszącej 5,0 proc. w 2025 roku. Choć rząd zakłada optymistyczny scenariusz rozwoju na przyszły rok, szkody wywołane przez powódź mogą istotnie wpłynąć na te prognozy, zarówno w zakresie dochodów budżetowych, jak i ogólnej kondycji gospodarczej, w  tym wskaźników makroekonomicznych. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych negatywnie zaopiniowało projekt budżetu państwa na rok 2025. Projekt planu finansowego na kolejny rok jest w pełni autorskim dokumentem obecnie rządzącej Koalicji Obywatelskiej, Lewicy oraz Trzeciej Drogi, które w całości ponoszą odpowiedzialność za jego kształt i realizację. Stąd zasadne jest społeczne oczekiwanie, że strona rządowa weźmie pełną odpowiedzialność za skutki polityki budżetowej, w tym za poziom wydatków publicznych i wynagrodzenia, realizację obietnic wyborczych oraz wpływ proponowanych rozwiązań na społeczeństwo i gospodarkę. Oceniając projekt budżetu należy docenić wprowadzone przez stronę rządową zmiany dotyczące sposobu prezentacji danych budżetowych, które przyczyniają się do zwiększenia transparentności procesu budżetowego. Niestety, projekt niezmiennie kontynuuje krótkowzroczną strategię oszczędzania, która w pierwszej kolejności uderza w pracowników. Warto zauważyć, że strategia ta koncentruje się głównie na ochronie deficytu, długu publicznego oraz równowagi finansów publicznych, pomijając kluczowe aspekty poprawy warunków pracy oraz zabezpieczenia socjalnego zatrudnionych. Projekt budżetu nie wnosi także nowej jakości w kwestii wynagrodzeń, a jedynie utrwala niską relację płac do PKB, co jest niewystarczające w kontekście potrzeb związanych z finansowaniem usług publicznych oraz niesprawiedliwego społecznie systemu podatkowego. Plan finansowy państwa nie zawiera ponadto rozwiązań mających na celu poprawę warunków zatrudnienia w sektorze publicznym, ponieważ nie przewiduje adekwatnych nakładów na wynagrodzenia pracowników sfery budżetowej ani nie wprowadza systemowych rozwiązań w zakresie ich wynagradzania. W szczególności, projekt nie ogranicza problemu spłaszczenia wynagrodzeń osób zatrudnionych w sektorze budżetowym, co stawia pod znakiem zapytania jakość życia pracowników oraz zwiększenie efektywności sektora publicznego. Mając na uwadze powyższe, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych negatywnie opiniuje projekt budżetu i wzywa rząd do wprowadzenia poprawek mających na celu zwiększenie nakładów na sektor publiczny i  wynagrodzenia pracowników tego sektora. Z całą opinią OPZZ można zapoznać się TUTAJ

Czytaj więcej

02 października 2024

OPZZ walczy o wynagrodzenie zasadnicze!

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych przedstawiło opinię do projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, podkreślając konieczność wzmocnienia ochrony pracowników. Projekt realizuje kluczowy postulat OPZZ, jakim jest uznanie płacy minimalnej za wynagrodzenie zasadnicze, co stanowi istotny krok w poprawie warunków pracy. OPZZ zgłosiło także uwagi dotyczące ryzyka spłaszczenia struktury płac oraz potrzeby wzmocnienia rokowań zbiorowych, aby zapewnić bardziej sprawiedliwy system wynagrodzeń w Polsce. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę stanowi istotny krok w kierunku poprawy warunków pracy w Polsce. Jednocześnie OPZZ zgłosiło szereg uwag mających na celu dalsze doprecyzowanie przepisów. Mamy nadzieję, że dzięki naszej opinii ostateczna wersja ustawy będzie lepsza i bardziej precyzyjna niż obecne regulacje. Wierzymy, że proponowane przez nas zmiany przyczynią się do zwiększenia ochrony pracowników. OPZZ pozytywnie oceniło utrzymanie obowiązującego mechanizmu i trybu ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, wzmocnionych przez mechanizm orientacyjnej wartości referencyjnej na poziomie 55 proc. prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Za istotny uznaliśmy ponadto proponowany mechanizm aktualizacji płacy minimalnej, który zapewnia, że wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę może być dostosowywana do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych i inflacji. Proces ten umożliwi partnerom społecznym aktywny udział w negocjacjach i  kształtowaniu polityki wynagrodzeń. Niemniej jednak w ślad za proponowanymi zmianami powinno nastąpić wzmocnienie rokowań zbiorowych. Takie działanie przyczyni się m.in. do ograniczenia zjawiska spłaszczenia wynagrodzeń i poprawy sytuacji pracowników oraz stworzenia bardziej sprawiedliwego systemu wynagradzania. OPZZ popiera rozwiązanie zawarte w projekcie ustawy polegające na ustanowieniu minimalnego wynagrodzenia za pracę kategorią jednoskładnikową, wynagrodzeniem zasadniczym. Stanowi to realizację zgłaszanego od wielu lat przez OPZZ postulatu. Uznanie, że płaca minimalna stanowi płacę zasadniczą spełnia oczekiwania OPZZ, które od lat sygnalizuje nieskuteczną ochronę praw pracowników. Należy jednak zauważyć, że ustanowienie minimalnego wynagrodzenia za pracę jako płacy zasadniczej, choć słuszne i społecznie oczekiwane, niesie ze sobą ryzyko dalszego spłaszczenia struktury wynagrodzeń w przedsiębiorstwach i  sferze budżetowej. W związku z tym OPZZ oczekuje, że rząd w projekcie budżetu państwa na rok 2025 uwzględni odpowiednie środki przeciwdziałające temu zjawisku. Kluczem do poprawy sytuacji jest wzrost nakładów na usługi publiczne i zdecydowane podwyższenie wynagrodzeń w sferze budżetowej i samorządowej – znacząco powyżej dynamiki wzrostu płacy minimalnej w 2025 r. Zauważamy ponadto, że proponowany okres vacatio legis (1 stycznia 2026 r.) dla przepisów wprowadzających to rozwiązanie jest zbyt długi i  powinien ulec skróceniu. W ocenie OPZZ należy dokonać ponownej analizy przepisów projektu ustawy dotyczących aktualizacji minimalnego wynagrodzenia za pracę, ponieważ proponowane zapisy są nieczytelne, zarówno pod względem trybu postępowania, jak i spójności użytych pojęć. Wątpliwości OPZZ budzi propozycja, zgodnie z którą Rada Dialogu Społecznego będzie pełnić rolę organu doradczego Rady Ministrów w kwestiach związanych z  minimalnym wynagrodzeniem za pracę, w szczególności w zakresie jego ustalania i aktualizacji. Zauważamy, że taka konstrukcja rodzi poważny konflikt interesów oraz wprowadza niekonsekwencję w systemie legislacyjnym. Z jednej strony, strona rządowa, która jest częścią Rady Dialogu Społecznego, pełni rolę doradczą dla siebie samej w zakresie minimalnego wynagrodzenia. Z drugiej zaś związki zawodowe i pracodawcy, jako członkowie Rady Dialogu Społecznego, są jednocześnie stronami negocjującymi wysokość płacy minimalnej oraz doradcami rządu. OPZZ postuluje dokonanie waloryzacji wysokości najniższego wynagrodzenia za pracę, które zostało określone na poziomie 760 zł. Do kategorii najniższego wynagrodzenia za pracę odnoszą się zapisy wielu układów zbiorowych pracy oraz aktów wewnątrzzakładowych. Kwota ta nie zmieniła się od czasu uchwalenia w 2002 r. obowiązującej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. OPZZ wnosi, aby przepisy dotyczące minimalnego wynagrodzenia za pracę objęły także osoby pełniące rolę pomocnika rolnika na podstawie umowy o pomocy przy zbiorach. Zgodnie z tą ustawą, wykonywanie czynności na podstawie umowy o  pomocy przy zbiorach nie stanowi zatrudnienia w rozumieniu Kodeksu pracy. W  ocenie OPZZ, rozszerzenie zakresu stosowania przepisów ustawy o  minimalnym wynagrodzeniu za pracę na pomocnika rolnika jest uzasadnione, ponieważ obowiązkiem państwa jest ustalenie minimalnego wynagrodzenia za każdą pracę zarobkową. W ocenie OPZZ zasadny jest krok ustawodawcy zmierzający do podwyższenia wysokości kar za naruszanie przepisów dotyczących wynagrodzeń. Uważamy, że kary powinny być wyższe i powiązane z wynikami finansowymi osiąganymi przez przedsiębiorcę, z jednoczesnym ustaleniem minimalnej wartości kary. OPZZ wnioskuje ponadto o wykreślenie przepisów dotyczących ustanawiania zróżnicowanych stawek minimalnego wynagrodzenia za pracę i odliczeń od niego oraz raportowania Komisji Europejskiej informacji na ten temat. Zauważamy, że takie zróżnicowanie jest niemożliwe w świetle postanowień Konstytucji RP, która stwierdza, że minimalną wysokość wynagrodzenia za pracę lub sposób ustalania tej wysokości określa ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. OPZZ zgłosiło dodatkowo szereg uwag szczegółowych, które mają na celu wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych oraz usunięcie rozbieżności w wykładni przepisów pomiędzy OPZZ a organizacjami pracodawców, w szczególności w zakresie ustalania wysokości wynagrodzenia minimalnego. Wprowadzenie proponowanych zmian pozwoli również na wykluczenie kolejnych wątpliwości interpretacyjnych wynikających z obowiązujących przepisów. (nq)

Czytaj więcej

02 października 2024

Young Trade Union Leaders. Youth Capacity Development Programme

W dniach od 17-20 września (przewodniczący ZZM w Zakładzie Północnym PKP Intercity S.A, wiceprzewodniczący komisji ds. młodych, promocji i rozwoju związków zawodowych) Daniel Biernacik brał udział w pierwszej części programu dedykowanemu młodym liderom związkowym pod nazwą „Young Trade Union Leaders. Youth Capacity Development Programme” organizowanym przez ETUI we współudziale CGIL (Włoską Konfederacją Pracy) oraz fińską organizacją TSL. Jest to wyselekcjonowana grupa 24 młodych związkowców z 15 europejskich krajów. Pierwsza część programu skupiła się na wykorzystaniu technik szybkiej ideacji do generowania pomysłów i pytań, technik angażowania innych osób w pracę w zespole oraz grupie. W ciągu kilku dni młodzi związkowcy odbyli szereg spotkań w kilku europejskich instytucjach, które reprezentowali: Nicoletta Merlo (European Economic and Social Committee i European Commission), Sarah King (EESC), Giulią Barbucci (EESC i szefem Biura CGIL Europe w Brukseli). Tea Jarc i Thomas Shannon (European Trade Union Confederation), Susanna Salovaara (dyrektor Biura FinnUnions w Brukseli), Patricia Velicu (Industriall All), Priya Klinenberg (EFFAT) oraz Josef Maurer (ETF- The European Transport Workers' Federation).  Poziom merytoryczny oraz stworzona przestrzeń do wspólnej pracy i wymiany doświadczeń stała na najwyższym możliwym poziomie. Nie byłoby to możliwe bez wspaniałych nauczycieli i edukatorów: Paula Mejía i Jonathan Dunn-Santos, Otto Köngäs oraz Michela Aprea. Dbali o to, aby wycisnąć wszystko co najlepsze z tak perspektywicznej grupy ja ta obecna w tych dniach w Brukseli. Kolejne spotkanie w ramach II części programu odbędzie się we włoskim Bari w dniach 02-06 grudnia 2024. 

Czytaj więcej

02 października 2024

Silny głos pracowników platformowych podczas konferencji Platforum w Paryżu

Pracownicy platformowi i przedstawiciele związków zawodowych z Europy zgromadzili się 25 i 26 września 2024 r. w Paryżu, aby dyskutować nad wdrożeniem w krajach członkowskich Dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych i możliwościach przyszłych działań związków na rzecz pracowników platformowych. Uczestnicy konferencji nie kryli swojego zadowolenia z przyjęcia progresywnej dyrektywy, która daje większe uprawnienia pracownikom platformowym w postaci narzędzi kontroli nad algorytmem zarządzającym pracą, mechanizmu domniemania zatrudnienia pracowniczego i ciężaru dowodu po stronie pracodawcy (platformy) w przypadku chęci jego podważenia, a także dodatkowych instrumentów egzekwowania prawa m.in. przez inspekcje pracy. W związku z wyborami do Europarlamentu dyrektywa oficjalnie zostanie przyjęta dopiero jesienią 2024 r. i od tego momentu zacznie biec dwuletni okres na transponowanie dyrektywy do krajowego prawodawstwa. Uczestnicy Platforum dzielili się także swoimi obawami związanymi ze szczegółami procesu transpozycji i zagrożeniem ograniczenia siły unijnej regulacji w zderzeniu z krajowymi systemami prawa pracy. W sesji plenarnej Nicolas Schmit, Komisarz ds. Zatrudnienia i Praw Społecznych podkreślał niedorzeczność faktu traktowania kurierów jako niezależnych kontrahentów, mimo że treść ich pracy wyraźnie wskazuje na stosunek pracy, jak również na dewastujące dla dobra publicznego modele biznesowe dużej części platform cyfrowych. W podobnym tonie wypowiadała się Li Andersson, Przewodnicząca Komisji ds. Zatrudnienia w Parlamencie Europejskim, która wskazywała na strategiczną rolę tej dyrektywy i konieczność zabezpieczenia najbardziej prekarnych zawodów przed wyzyskiem, który prowadzi wprost do wzrostu popularności skrajnej prawicy i populistów w Europie. W polskim kontekście głównym wyzwaniem będzie wprowadzenie do doktryny prawnej domniemania zatrudnienia pracowniczego oraz ograniczenie stosowania umów zlecenia i innych patologicznych schematów kontraktowych, jak umowa z kurierem na najem roweru czy wynagrodzenie za powtarzające się świadczenia niepieniężne rzecz spółki, w których kurierzy są mikroudziałowcami.

Czytaj więcej