13 września 2022
Corocznie, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych przekazuje do Państwowej Inspekcji Pracy nasze związkowe propozycje do Programu działania inspekcji. W 2023 roku sugestie organizacji członkowskich zrzeszonych w OPZZ koncentrują się wokół bieżących wyzwań kontrolnych i prewencyjnych, zarówno o charakterze ogólnym, jak i właściwym dla danej branży. Istotne dla OPZZ obszary działań kontrolnych dotyczą w szczególności terminowego wypłacania wynagrodzeń i innych świadczeń ze stosunku pracy, w tym przestrzegania przepisów odnośnie wypłaty minimalnej stawki godzinowej oraz prawidłowości nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. To wciąż najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie prawnej ochrony pracy. W naszej ocenie kontrole powinny być także zintensyfikowane w zakresie czasu pracy oraz prawidłowości wykorzystywania urlopów wypoczynkowych. Dla działalności związkowej niezwykle istotne są kwestie przestrzegania przez pracodawców prawa wewnątrzzakładowego (regulaminy pracy i wynagradzania, uzgodnień i konsultacji z zakładowymi organizacjami związkowymi) oraz równego traktowania osób pełniących funkcje związkowe i niedyskryminacji pracowników ze względu na działalność związkową. Corocznie we wnioskach kierowanych do inspekcji pracy przypominamy o konieczności realizacji art. 29 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie współdziałania inspektora pracy ze związkami zawodowymi i społeczną inspekcją pracy w toku wykonywania czynności kontrolnych w zakładzie pracy. Stale kierowanymi przez nas wnioskami do PIP są także te dotyczące mobbingu zgłaszanego w skargach pracowników, legalności zatrudnienia (zarówno cudzoziemców, jak i obywateli polskich) oraz przestrzegania prawa w zakresie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Z uwagi na ostatni obszar warto przypomnieć, że wciąż wiele nieprawidłowości dotyczy braku uzgodnienia regulaminów ze związkami zawodowymi czy też wydatkowania środków z funduszu na cele inne niż w ustawie. W działaniach kontrolnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, dla OPZZ w 2023 roku priorytetem jest kontrolowanie: prawidłowości sporządzania dokumentacji w zakresie oceny ryzyka zawodowego i zaopatrzania pracowników w środki ochrony indywidualnej, egzekwowania realizacji działań profilaktycznych wynikających z protokołów powypadkowych oraz prawidłowości funkcjonowania służby bhp w zakładzie pracy. W naszej ocenie inspektorzy pracy powinni także zwrócić uwagę na obowiązek informowania pracowników przez pracodawcę o czynnikach szkodliwych w środowisku pracy (hałas, czynniki biologiczne, stres) występujących na określonym stanowisku pracy oraz sposobach im przeciwdziałania (ocena ryzyka zawodowego). Specyfika branżowa wymaga szczególnego i eksperckiego podejścia do zagadnień kontrolnych przez inspektorów pracy. Przykładowo, dla sektora ochrony zdrowia istotne jest zintensyfikowanie kontroli w zakresie przestrzegania czasu pracy osób zatrudnionych w ramach umów cywilnoprawnych, zatrudnienia na kilku etatach w ramach tej samej doby pracowniczej, a także realizacja ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych. W branży budowlanej za konieczne uznaliśmy zwiększenie liczby kontroli budów w zakresie przestrzegania rozporządzenia dotyczącego bezpieczeństwa pracy operatorów żurawi wieżowych, kontrolę budów odnośnie umów zawieranych z pracownikami, legalności zatrudnienia i przestrzegania przepisów bhp w stosunku do osób pracujących na innej podstawie niż stosunek pracy, wyposażenia pracowników w środki ochrony indywidualnej, otrzymywania przez pracowników napojów oraz posiłków regeneracyjnych. W branży oświatowej wciąż aktualne są kontrole przestrzegania czasu pracy i wypłaty wynagrodzeń nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych oraz te związane z nawiązywaniem umów o pracę z nauczycielami. Choć wypadkowość w górnictwie maleje, w zakresie bezpieczeństwa pracy, jak i prawnej ochrony pracy za istotne uznaliśmy kontrole związane ze stanem wyrobisk na trasie przejazdu i przejścia załogi do i z miejsca pracy (drogi dojścia, oświetlenie, rozlewiska), przestrzegania norm czasu pracy, ze szczególnym uwzględnieniem odpoczynku dobowego i tygodniowego oraz zatrudniania pracowników na tożsamych stanowiskach. OPZZ zaproponowało ponadto liczne inicjatywy w obszarze działalności prewencyjnej do realizacji przez inspekcję pracy w 2023 r. Szczególnie ważne są dla nas: zorganizowanie kampanii informacyjnej na temat przepisów bezpieczeństwa pracy wobec zatrudnionych nieobjętych przepisami Kodeksu pracy oraz zintensyfikowanie działalności szkoleniowej kierowanej do organizacji związkowych OPZZ (zwiększenie liczby materiałów promujących tematykę bezpieczeństwa pracy i prawa pracy dostępnych dla związków zawodowych w siedzibach Okręgowych Inspektoratów Pracy oraz zwiększenia liczby dostępnych dla nas szkoleń). Pismo z postulatami OPZZ zostało przekazane do Głównego Inspektora Pracy. Renata Górna, OPZZ
Czytaj więcej
13 września 2022
Trwa kampania wyborcza w terenowych strukturach OPZZ przed X. Kongresem konfederacji. 12 września na zebraniu sprawozdawczo – wyborczym Rady OPZZ woj. łódzkiego wybrano nowe władze regionu. Gościem Rady był Andrzej Radzikowski. Biuro prasowe OPZZ Sprawozdanie z działalności Rady mijającej kadencji przedstawił jej przewodniczący Marek Błaszczyk. Podsumowanie prac Wojewódzkiej Komisji Rewizyjnej omówiła Anna Kańska. Zgromadzeni przyjęli sprawozdania i udzielili absolutorium ustępującej Radzie. W głosowaniu wyłoniono nowe władze. Funkcję przewodniczącego Rady OPZZ woj. łódzkiego powierzono ponownie Markowi Błaszczykowi. Wiceprzewodniczącymi zostali: Mariusz Maj, Adam Olejnik oraz Jacek Wolski. Wybrano także członków Prezydium Rady. Szef OPZZ pogratulował nominowanym i poinformował o bieżących działaniach centrali. Przypomniał o trwającej kampanii „21 postulatów OPZZ” wskazując, że wiele z nich jest nadal aktualnych. To m.in. emerytury stażowe, 35 – dniowy urlop wypoczynkowy, czy 35 – godzinny tydzień pracy. Andrzej Radzikowski mówił o wystąpieniu do premiera Morawieckiego, odnośnie rosnących cen energii elektrycznej, gazu, koksu, związanej z tym inflacji i kryzysem w przedsiębiorstwach energochłonnych. Przypomniał także o działaniach OPZZ na rzecz podwyżek wynagrodzeń dla pracowników sfery finansów publicznych.
Czytaj więcej
13 września 2022
Rząd przyjął rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia i minimalnej stawki godzinowej w 2023 roku. W przyszłym roku czekają nas dwie podwyżki płacy minimalnej – w styczniu i lipcu. We wtorek 13 września rząd zajął się projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 roku. Od 1 stycznia 2023 roku płaca minimalna w Polsce wyniesie 3490 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa - 22,80 zł. Od 1 lipca 2023 roku minimalna płaca ma już wynosić 3600 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa - 23,50 zł. Dzisiejsza propozycja rządu dotycząca wysokości płacy minimalnej od 1 stycznia 2023 roku, tj. 3490 zł, jest bliska postulatowi OPZZ (3500 zł). To odczuwalna podwyżka, choć ledwie rekompensująca skutki wysokiej inflacji osobom najniżej zarabiającym. Jak można zauważyć, rząd w końcu przyjął do wiadomości argumenty strony związkowej, jednak rządowa propozycja wzrostu płacy minimalnej od lipca 2023 jest daleka od naszych oczekiwań. Rząd proponuje, aby był to wzrost zaledwie o 110 zł brutto (do 3600 zł). Przy założeniu, że w połowie przyszłego roku inflacja wciąż będzie dwucyfrowa, OPZZ oczekiwało wyższego wzrostu płacy minimalnej. Nasz postulat od 1 lipca 2023 to płaca minimalna na poziomie 3750 zł, czyli o 260 zł więcej niż to, co od 1 stycznia 2023 proponuje rząd. O ile propozycje dotyczące płacy minimalnej mogą cieszyć, to brak zmian w kwestii wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej nie napawa optymizmem. Wskaźnik 7,8% to znacznie mniej niż prognozowana i niestety zapewne niedoszacowana inflacja na przyszły rok. Innym niepokojącym zjawiskiem jest spłaszczenie płac w wyniku wzrostu płacy minimalnej. W wielu zakładach pracy fundusz płac nie wzrośnie lub wzrośnie on tylko symbolicznie. Podniesienie płac minimalnych odbędzie się zatem kosztem pozostałych, lepiej zarabiających pracowników. Zjawisko spłaszczania płac budzi duży niepokój i wymaga systemowego podejścia do płac w Polsce. Krótko mówiąc: Polska potrzebuje wyższych płac, nie tylko płac minimalnych.
Czytaj więcej
12 września 2022
9 września 2022r. obradowało po raz ostatni w swojej kadencji Prezydium Rady OPZZ Województwa Podlaskiego. Posiedzenie otworzył Przewodniczący Rady Jarosław Niczewski, który podziękował członkom Prezydium za współpracę, zwłaszcza, że przebiegała ona w trudnym okresie pandemii Covid- 19. Zebrani członkowie Prezydium przyjęli uchwały dotyczące terminarzu wyborów członków Rady wojewódzkiej z poszczególnych branż oraz przyjęli termin posiedzenia nowej Rady OPZZ Województwa Podlaskiego.
Czytaj więcej
12 września 2022
Związki zawodowe zaczynają aktywizować pracowników platformowych i biorą się za wielkie korporacje. Czy algorytmy zderzą się wreszcie ze zorganizowanym sprzeciwem? I czy zbliża się koniec dobrej passy Ubera i Bolta w Polsce? Konfederacja Pracy Młodych — działająca w ramach OPZZ Konfederacja Pracy, jednego z większych i aktywniejszych związków zawodowych w Polsce — zrzeszająca młode pracownice i pracowników, przez dwa dni (12-13 września 2022r.) prowadziła akcję zamawiania jedzenia, aby mieć możliwość porozmawiania z dostawcami o warunkach pracy w jednej z najmniej uregulowanych branż w Polsce. W tych dniach pod budynkiem Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (OPZZ) na ul. Kopernika 36/40 w Warszawie pojawił się punkt, w którym dostawcy jedzenia mogli odpocząć i zjeść dowożone przez nich samych posiłki. Akcja organizowana przez Konfederację Pracy Młodych miała na celu dotarcie do tych pracowników, którzy jak twierdzą związkowcy, stanowią grupę szczególnie zagrożoną brakiem ochrony ze strony polskiego prawa pracy. To jedna z pierwszych tak zaplanowanych i skoordynowanych prób dotarcia związków zawodowych do pracowników tej stosunkowo nowej branży w Polsce. Zdaniem związkowczyń i związkowców korporacje platformowe przez lata wykorzystywały brak regulacji obowiązujących w tym segmencie rynku zatrudnienia, fałszywie przedstawiając swoich pracowników jako samodzielnych zleceniobiorców i przedsiębiorców. To zaś odbierało pracownikom należne im prawa i ochronę, wynikające z polskiego prawa pracy. Wśród trapiących pracowników problemów wymieniają m.in. brak ubezpieczenia, brak zabezpieczenia społecznego czy problemy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Branża platformowa rzadko oferuje bowiem zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. Kurierzy zatrudnieni w firmach takich jak Bolt czy Pyszne.pl funkcjonują najczęściej w ramach umowy zlecenia lub umów B2B, powszechnie znanych jako umowy śmieciowe. Jako że rynek pracy platformowej nie doczekał się w Polsce stosownych regulacji w kwestii warunków zatrudnienia, o wynagrodzeniu przysługującym kurierom decyduje często algorytm, którego dokładne funkcjonowanie nie jest znane żadnemu pracownikowi. Konfederacja Pracy stawia sprawę jasno — dość wykorzystywania popularnych aplikacji przeciwko prawom pracowniczym!
Czytaj więcej
12 września 2022
W Domu Ukraińskim w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli OPZZ. Spotkanie odbyło się w ciepłej, luźnej atmosferze, w której udział wzięli również przewodniczący organizacji non-profit Centrum Solidarności Stanisław Citniuch oraz przewodniczący fundacji „Nasz Wybór” Benjamin Cope. Podczas spotkania rozmawiały z Natalią Kolesnik odpowiedzialną za kontakty z pracownikami zagranicznymi w Polsce oraz Ludmiłą Prosandejewoj, psychologiem, która prowadzi punkt porad psychologicznych dla Ukrainek w OPZZ, o współpracy i wymieniali się doświadczeniami. Ciekawe było również to, że idea Domu Ukraińskiego powstała jednocześnie w kilku ukraińskich gminach w Warszawie, a wkrótce, przy pomocy władz miasta, Fundacja „Nasz Wybór” zajęła się oficjalnym projektowaniem i administracją. Dom Ukraiński to miejsce otwarte dla wszystkich Ukraińców mieszkających w Polsce, Warszawie na ich pomysły i inicjatywy. Cyklicznie odbywają się tu spotkania Ukraińskiego Klubu Kobiet (w każdą niedzielę), bojowy hopak, kursy językowe (polski i angielski). Fundacja „Nasz Wybór” przeniosła w mury Domu wszystkie swoje projekty i inicjatywy: pracę nad gazetą i portalem, comiesięczne spotkania z czytelnikami. Dzięki aktywności społeczności ukraińskiej w Domu Ukraińskim ciągle się porusza i coś nowego pojawia się. Odbywa się również wiele imprez niecyklicznych: treningi psychologiczne, spotkania z pisarzami i postaciami kultury, koncerty, wystawy. Już sama nazwa: Dom Ukraiński zawiera w sobie całą esencję: jest to część Ukrainy w Warszawie, gdzie każdy może przyjść nie tylko na spotkanie, ale też napić się herbaty, skorzystać z internetu i na koniec po prostu porozumieć się w swoim ojczystym języku.
Czytaj więcej
12 września 2022
Zbliża się termin podjęcia przez Radę Ministrów decyzji w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2023 r. Rząd podejmie decyzję w tej sprawie prawdopodobnie na najbliższym posiedzeniu Rady Ministrów 13 września br., aby ogłosić wysokość płacy minimalnej w ustawowym terminie tj. do 15 września br. W związku z tym OPZZ skierowało 7 września br. do strony rządowej pismo, w którym domagamy się spełnienia naszych oczekiwań. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ Przypomnijmy, że we wspólnym stanowisku strony pracowników w sprawie wzrostu wynagrodzeń w 2023 r. związki zawodowe zaproponowały, aby minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło od 1 stycznia 2023 r. o nie mniej niż 490 zł (do wysokości co najmniej 3500 zł) i od 1 lipca 2023 r. o nie mniej niż o 250 zł (do wysokości co najmniej 3750 zł). Niestety w trakcie negocjacji w Radzie Dialogu Społecznego nie udało się osiągnąć kompromisu w tej sprawie. W tej sytuacji, zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, Rada Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 15 września, wysokość minimalnego wynagrodzenia w roku następnym, a także wysokość minimalnej stawki godzinowej w roku następnym wraz z terminem zmiany tych wysokości. OPZZ zwraca uwagę, że wobec korekty w projekcie budżetu państwa na rok 2023 podstawowych wskaźników makroekonomicznych i zwiększenia prognozy inflacji z 107,8% do 109,8% oraz korekty PKB z 103,2% do 101,7% zmianie powinno ulec stanowisko rządu w sprawie wysokości płacy minimalnej: 3383 zł (od dnia 1 stycznia) oraz 3450 zł (od dnia 1 lipca). Nowa projekcja inflacji i PKB wymagają skorygowania powyższych wartości. Przeciętna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2023 r. obliczona jako obligatoryjne minimum wynikające z ustawy – przy zastosowaniu nowych prognoz – powinna wynosić co najmniej 3447,30 zł, czyli o 31 zł więcej niż przyjęte wcześniej założenie. Mając na uwadze powyższe Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych wniosło o uwzględnienie przez stronę rządową warunków określonych w art. 5 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i ustanowienie minimalnego wynagrodzenia na poziomie oczekiwanym przez związki zawodowe. (nq)
Czytaj więcej
08 września 2022
W związku z kryzysem wywołanym gwałtownym wzrostem kosztów utrzymania, EKZZ przesyła wezwanie do mobilizacji: zakończyć kryzys, zwiększyć płace i opodatkować zyski. Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (EKZZ) alarmuje, że obecny kryzys napędza nadmierna chęć zysku - nie płace. To nie one są przyczyną inflacji, a ofiarami tej trudnej sytuacji są przede wszystkim pracownicy. Wartość ich wynagrodzeń spada, a ceny dóbr codziennego użytku cały czas rosną. Pogłębia to istniejące w społeczeństwie nierówności, przy czym najdotkliwiej odczuwają je nisko opłacani pracownicy i osoby znajdujące w trudnej sytuacji życiowej. EKZZ uważa, że to pracodawcy, rządy i Unia Europejska są odpowiedzialni za podjęcie pilnych środków w celu rozwiązania kryzysu związanego z kosztami utrzymania poprzez zapewnienie podwyżek płac oraz wsparcie dla rodzin borykających się z problemami, a także ograniczenia cen oraz opodatkowania i redystrybucji nadmiernych zysków i bogactwa. Z tego powodu pracownicy i związki zawodowe w całej Europie wzywają Unię Europejską do opracowania sześciopunktowego planu walki z kryzysem kosztów utrzymania i budowania gospodarki, która przyniesie wymierne korzyści pracownikom. EKKZ wzywa do mobilizacji i wysuwa 6 postulatów, obejmujących: • podwyżkę płac, aby sprostać wzrostowi kosztów utrzymania i zapewnić pracownikom sprawiedliwy wzrost wydajności oraz środki promujące negocjacje zbiorowe jako najlepszy sposób na osiągnięcie sprawiedliwej płacy i zrównoważonej gospodarki • pomoc osobom, które mają trudności z opłaceniem rachunków za energię, zakupem żywności i opłaceniem czynszu; prawo do żywności i ciepłego domu są podstawowymi prawami człowieka i muszą być chronione; nie można oczekiwać, że osoby żyjące w ubóstwie będą płacić rachunki, na które ich nie stać; należy wprowadzić też zakaz odłączania od sieci • limity cenowe, zwłaszcza w odniesieniu do kosztów rachunków za energię oraz bezwzględny podatek od nadmiernych zysków przedsiębiorstw energetycznych i innych, aby zagwarantować, że nie będą one mogły wzbogacać się na kryzysie, wraz ze z innymi środkami mającymi na celu zapobieganie takim sytuacjom, jak ograniczenie dywidend czy manipulacje cenami żywności • krajowe i europejskie antykryzysowe środki wsparcia w celu ochrony dochodów oraz miejsc pracy w przemyśle, usługach i sektorze publicznym, w tym środki typu SURE w celu ochrony miejsc pracy, dochodów i finansowania środków społecznych, służących radzeniu sobie z kryzysem i procesami sprawiedliwej transformacji • reformę rynku energetycznego UE oraz uznanie, że energia jest dobrem publicznym i inwestowanie w nią w celu usunięcia podstawowych przyczyn kryzysu, takich jak niedoinwestowanie w energię ekologiczną i skutki prywatyzacji • uwzględnienie głosu związków zawodowych w celu opracowania i wdrożenia środków antykryzysowych poprzez dialog społeczny - jest to sprawdzona metoda skutecznego zarządzania kryzysem EKZZ alarmuje, że rządy i UE nie mogą biernie przyglądać się kryzysowi. Brak działania czy niewłaściwa reakcja w postaci zamrożenia płac czy wzrostu stóp procentowych będą miały katastrofalne skutki.
Czytaj więcej
08 września 2022
Co roku, przed rozpoczęciem nowego cyklu Semestru Europejskiego (cyklu zarządzania gospodarczego w UE), przedstawiciele organizacji należących do Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych uczestniczą w spotkaniu poświęconym dyskusji nad modelem gospodarczym Unii Europejskiej i jego wpływem na warunki pracy i życia pracowników. Debata o priorytetach i postulatach EKZZ na najbliższy rok jest obecnie szczególnie istotna z uwagi na trwający kryzys energetyczny i drastycznie rosnące koszty życia w Europie. Dokonano zatem analizy finansowych i fiskalnych reakcji państw na kryzys oraz dyskutowano o roli inwestycji i polityki przemysłowej na utrzymanie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Wskazywano przy tym na zaniepokojenie rosnącym znaczeniem partii i organizacji, których populistyczna polityka nie sprzyja budowaniu odporności UE a także o roli praworządności w utrzymaniu warunków do budowania demokratycznych procesów, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zapewnienia godnej pracy pracownikom. Według EKZZ konieczne są nowe polityki gospodarze i społeczne w UE, które wyjdą poza obecne ramy i paradygmaty. Eksperci EKZZ wskazują, że w UE potrzebne są reformy prowadzące do większej koordynacji podatkowej i fiskalnej w UE oraz wzrost poziomu finansowania inwestycji prowadzących do rozwoju realnej gospodarki. Wiele państw podjęło już działania antykryzysowe celem ochrony gospodarki i społeczeństwa przez skutkami kryzysu energetycznego, jednak poziom i rodzaj wsparcia jest zróżnicowany. Bogatsze państwa mają większą możliwość finansową kreowania pomocy, co będzie dalszym ciągu pogłębiać dysproporcje między państwami członkowskimi UE, regionami i społeczeństwami ale też między państwami rozwiniętymi a rozwijającymi się na świecie. Ryzyko pogłębienia nierówności rośnie a polityka unijna powinna temu przeciwdziałać. Wiele spółek korzysta z kryzysu energetycznego osiągając ponadprzeciętne zyski a spółki kapitałowe koncentrują się na spekulacjach, które tylko napędzają wzrost inflacji. Skutki wysokiej inflacji będą ponosić pracownicy, których realne płace obniżają się, zmniejsza się także udział płac w PKB. Wskazywano, że wiele firm w trakcie pandemii COVID-19 oszczędzało na pracownikach i otrzymywało publiczne, by niedługo później wypłacać akcjonariuszom premie i dywidendy. Konieczna jest zatem interwencja państwa poprzez zwiększenie progresji podatkowej, nowe podatki i wprowadzenie warunkowości w udzielaniu wsparcia publicznego. Przed przedsiębiorstwami korzystającymi wsparcia publicznego należy postawić wymagania dotyczące inwestowania i zatrudniania pracowników. W dyskusji padały też wnioski, aby zwiększyć regulację rynków finansowych (poprzez unijna taksonomię), by przyczyniały się do zrównoważonego rozwoju. Wyrażano obawy co do możliwego spowolnienia procesu transformacji klimatycznej, która, jak dowodzono, może stanowić szansę do ograniczenia kryzysu energetycznego oraz uruchomienia inwestycji. Podkreślano przy tym, że sprawiedliwa transformacja klimatyczna jest możliwa tylko przez zaangażowanie pracowników i ich przedstawicieli w ten proces w ramach dialogu społecznego. W trakcie debaty podkreślano, że zrównoważony rozwój nie jest możliwy bez praworządności i państwa prawa. Podkopywanie praworządności ogranicza zaufanie społeczne do sfer rządowych i do państwa oraz zwiększa niestabilność społeczeństw. Praworządne państwo prawa ma legitymację do wymagania od firm przestrzegania prawa, w tym prawa pracy i prawa podatkowego, oraz uprawnień do zrzeszania się i działania związków zawodowych, czy wreszcie wdrażania norm środowiskowych. Państwo prawa ma prawo oczekiwać praworządności na rynku pracy. Brak praworządności powoduje korozję zaufania społecznego, wzrost korupcji i obniżenie zaufania społeczeństwa do państwa. Luca Visentini, Sekretarz Generalny EKZZ przedstawił swoje refleksje dotyczące obecnej sytuacji, które wywołały ożywioną dyskusję, w szczególności dotyczącą kwestii inflacji i postulatu wzrostu wynagrodzeń. Wskazał on bowiem na strukturę inflacji, w jego ocenie znacznie podwyższoną przez spekulacje na rynku, w związku czym stwierdził, że nie należy oczekiwać wzrostu płac zgodnego z poziomem inflacji. Mogłoby to w jego ocenie spowodować spiralę płacowo-cenową. Z drugiej strony podkreślił, że obecny czas nie jest również momentem na stagnację płac, ponieważ może to doprowadzić do stagflacji. Przeciwnie jest to czas na znaczącą podwyżkę wynagrodzeń, poprzez układy zbiorowe. Płace powinny być jednak uzupełnione socjalnymi instrumentami wsparcia społeczeństwa ze środków publicznych. Takimi instrumentami mogą być regulacje cen energii, zwłaszcza dla najniżej zarabiających. Należy zyskać środki publiczne na ten cel poprzez opodatkowanie nadmiernych korzyści firm uzyskanych w związku ze wzrostem cen energii i obecną sytuacja na rynkach. Konieczna jest reforma systemu energetycznego w UE oraz zróżnicowanie źródeł energii. Słowem, silna interwencja państw i UE a także prowadzenie polityki antycyklicznej. Unia Europejska powinna dać przestrzeń do działań państw osłaniających pracowników poprzez zwiększenie ich zdolności fiskalnej oraz uruchomienie instrumentu na wzór SURE, który zostanie nakierowany na tworzenie miejsc pracy i odpowiednio dofinansowany. Według Sekretarza Generalnego, należy wykorzystać kryzys do ambitnych reform klimatycznych. UE potrzebuje więcej inwestycji ale też inwestowania lepszej jakości. W dyskusji padały głosy, że niezależnie od czynników, które determinują obecnie wysokość inflacji, pracownicy ponoszą konsekwencje jej poziomu. Zatem wzrost płac powinien być na poziomie inflacji i to co najmniej biorąc pod uwagę politykę dywidend niektórych firm i ich zyski oraz spadek udziału płac w PKB. Wskazywano, że płace nie są przyczyną wzrostu inflacji. (KP)
Czytaj więcej
08 września 2022
6 września br. w Białymstoku odbyło się spotkanie konsultacyjne w ramach projektu „Koordynatorzy działań edukacyjnych w zakładach pracy”. Biuro Rady OPZZ Woj. Podlaskiego Celem konsultacji było przygotowanie i przeszkolenie przedstawicieli partnerów społecznych do realizacji zadań koordynatora działań edukacyjnych w zakładach pracy Spotkanie prowadziła p. Monika Goc - trener biznesu. Obecny był przewodniczący Rady OPZZ Województwa Podlaskiego Jarosław Niczewski oraz przedstawiciele podlaskich organizacji związkowych reprezentujących niemal wszystkie branże.
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe