Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

27 września 2022

Podlaskie: szkolenie -Rola działania OPZZ w Radzie Dialogu Społecznego i Komisjach Problemowych-

W dniach 22-23 września 2022r. w Hotelu Logos w Augustowie odbyło się szkolenie zatytułowane „Rola działania OPZZ w Radzie Dialogu Społecznego i Komisjach Problemowych”.  Szkolenie poprowadził wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin . W seminarium uczestniczył Przewodniczący Rady OPZZ Województwa Podlaskiego Jarosław Niczewski oraz członkowie Krajowego Związku Zawodowego Ciepłowników MOZ przy ENEA Ciepło Sp. z o.o. w Białymstoku, Związku Zawodowego ZUS Białystok, Związku Zawodowego „Budowlani” i członkowie Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Czytaj więcej

27 września 2022

SIDA - konferencja kończąca projekt

26 września w siedzibie OPZZ w Warszawie odbyła się konferencja kończąca i podsumowująca projekt „SIDA - Sustainable, Inclusive and Decent Work for All”. Spotkanie, w którym uczestniczyło 50 osób, poprowadzili Piotr Ostrowski, wiceprzewodniczący OPZZ i Yanina Unnli, Advisor z Wydziału Międzynarodowego Norweskiej Konfederacji Związków Zawodowych (LO). Biuro prasowe OPZZ „SIDA – Sustainable, Inclusive and Decent Work for All (zrównoważona, inkluzywna, i godna praca dla wszystkich)„ to projekt realizowany przez OPZZ ze wsparciem Norwegii poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021, w ramach programu “Dialog Społeczny – Godna Praca”. W programie konferencji podsumowującej projekt znalazło się wystąpienie opiekuna projektu, Konrada Koniecznego z Innovation Norway, który mówił o grantach norweskich i możliwościach wsparcia partnerów społecznych. W kolejnej części spotkania Katarzyna Słubik, prezeska Stowarzyszenia Interwencji Prawnej (SIP) zaprezentowała swój podręcznik dla związkowców zatytułowany „Jak pracować z i dla pracowników migrujących w Polsce?”. Z kolei o pracy związkowca i swoich doświadczeniach jako organizatora związkowego w Norwegii „od kuchni” opowiedział Marek Bogucki z Fellesforbundet.  Uczestnicy mieli również możliwość obejrzenia interesującej prezentacji kanału tłumacza i youtubera Macieja Zgondka „Polski z Maćkiem”, jako przykład sposobu docierania do pracowników migrujących. Podczas konferencji odbyła się również ciekawa dyskusja „Jak wykorzystać doświadczenia norweskie? W stronę (lepszej) polityki migracyjnej w Polsce”, moderowana przez Sebastiana Koćwina, wiceprzewodniczącego OPZZ. Swoją perspektywę na ten temat zaprezentowali: Katarzyna Duda (OPZZ), Katarzyna Słubik (SIP), Nataliia Kolesnik, (OPZZ) i Walentyna Mundur (ZNP). Wnioskami i perspektywami na przyszłość podzielili się też prowadzący konferencję Piotr Ostrowski i Yanina Unnli. Realizacja projektu SIDA rozpoczęła się w lutym 2020 roku i w jego ramach zorganizowaliśmy łącznie 13 spotkań: warsztatów, szkoleń i konferencji.

Czytaj więcej

27 września 2022

Płaca minimalna 2023 r.

W Dzienniku Ustaw z dnia 15 września 2022 r. poz. 1952 zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ Płaca minimalna wzrośnie w przyszłym roku dwukrotnie: od 1 stycznia (3490 zł) i od 1 lipca (3600 zł). Przypomnijmy, że we wspólnym stanowisku strony pracowników w sprawie wzrostu wynagrodzeń w 2023 r. związki zawodowe zaproponowały, aby minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło od 1 stycznia 2023 r. o nie mniej niż 490 zł (do wysokości co najmniej 3500 zł) i od 1 lipca 2023 r. o nie mniej niż o 250 zł (do wysokości co najmniej 3750 zł). Warto zauważyć, że choć strona rządowa wycofała się - realizując oczekiwanie OPZZ - z pierwotnej propozycji podniesienia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracęw 2023 r. do 3383 zł (od dnia 1 stycznia) oraz 3450 zł (od dnia 1 lipca), ostatecznie ustanowiona podwyżka płacy minimalnej jest nieadekwatna do możliwości finansowych oraz potencjału ekonomicznego przedsiębiorstw. Analiza wyników finansowych oraz wskaźników ekonomiczno-finansowych firm pozwala stwierdzić, że przestrzeń do podniesienia wysokości płacy minimalnej była większa i nie wynikała tylko z korekty wskaźnika inflacji z 107,8 proc. do 109,8 proc. Ustalenie optymalnego poziomu płacy minimalnej w Radzie Dialogu Społecznego było jednak niemożliwe z uwagi na postawę strony rządowej, która nie wykazała aktywności w trakcie toczących się rozmów i nie odpowiedziała na ofertę negocjacyjną strony pracowników. (nq)

Czytaj więcej

26 września 2022

OPZZ negatywnie o projekcie budżetu na rok 2023

W ocenie OPZZ projekt ustawy budżetowej na rok 2023 zasługuje na jednoznacznie negatywną ocenę. Nie gwarantuje on rozwiązania najistotniejszych problemów, z którymi mierzą się obecnie pracownicy. Należą do nich: realny spadek wynagrodzeń, wysoka inflacja oraz kryzys energetyczny. Plan finansowy państwa na przyszły rok nie przewiduje ponadto bezpośredniego finansowania projektów zawartych w Krajowym Planie Odbudowy. Oznacza to utratę przez Polskę szansy na wykorzystanie środków unijnych w celu poprawy jakości miejsc pracy, przyspieszenia wzrostu gospodarczego, zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności gospodarki, jak również inwestycji i zatrudnienia. Z powyższych powodów projekt budżetu na 2023 r. nie jest optymalną odpowiedzią na zagrożenia i wyzwania, jakie niesie za sobą obecna sytuacja geopolityczna. Dlatego OPZZ oczekuje wprowadzenia do projektu zmian, które zwiększą potencjał rozwojowy kraju, ochronią pracowników przed skutkami wysokiej, ponad szesnastoprocentowej inflacji oraz zagwarantują im realny wzrost płac na poziomie oczekiwanym przez związki zawodowe. Prognoza wskaźników makroekonomicznych zawartych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 budzi wątpliwości. Dotyczy to zwłaszcza wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych (109,8 proc.), który jest niedoszacowany. Z tego powodu potrzebna jest skuteczna odpowiedź rządu na społeczne i ekonomiczne zagrożenia związane z wysoką inflacją a także długofalowa strategia rozwoju gospodarczego, która powinna zostać oparta na środkach finansowych pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy. Wobec braku w projekcie budżetu zapisów o kontynuacji tzw. tarczy antyinflacyjnej niezbędna jest także deklaracja rządu, czy rozwiązania pomocowe będą kontynuowane w 2023 r. i czy zostaną zagwarantowane środki finansowe na ten cel. Dotyczy to także finansowania wsparcia odbiorców energii i firm energochłonnych. OPZZ uważa ponadto, że przyjęte w projekcie budżetu na rok 2023 założenia makroekonomiczne nie budują finansowej poduszki bezpieczeństwa dla pracowników. Powinny składać się na nią, obok istniejących programów pomocowych i osłonowych, także gwarancje wyższych wynagrodzeń, w tym minimalnego wynagrodzenia i płac w państwowej sferze budżetowej. Rząd powinien podzielić się ponadprzeciętnymi wpływami do budżetu z pracownikami sfery finansów publicznych, aby zminimalizować rosnące wydatki związane z utrzymaniem gospodarstw domowych i pobudzić istotny komponent PKB, którym jest spożycie. Wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej Zawarta w projekcie budżetu państwa na rok 2023 propozycja rządu, aby średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w przyszłym roku wyniósł w ujęciu nominalnym tylko 107,8 proc., przy prognozowanym wskaźniku inflacji w wysokości 109,8 proc., nie znajduje merytorycznego uzasadnienia i nie może zyskać akceptacji OPZZ. Propozycja ta oznacza spadek realnych wynagrodzeń w 2023 r. o blisko 2 proc. oraz drastyczne pogorszenie standardu życia pracowników sfery budżetowej oraz ich rodzin. Skutki tej propozycji będą w rzeczywistości bardziej dotkliwe, ponieważ inflacja w 2023 roku będzie wyższa niż prognozuje rząd. Tym samym negatywnie oceniamy niezabezpieczenie w projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 środków finansowych na realizację postulatu strony pracowników Rady Dialogu Społecznego, aby wynagrodzenia wzrosły o co najmniej 20 proc. OPZZ oczekuje, że rząd pilnie urealni wskaźnik inflacji na kolejny rok, podniesie pensje o co najmniej 20 proc. oraz zapewni, że na podwyżkach wynagrodzeń skorzystają wszyscy pracownicy sfery finansów publicznych. Postulat ten dotyczy także wynagrodzeń w oświacie. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2023 kwotę bazową dla nauczycieli ustalono w wysokości 3 693,46 zł. Zauważyć należy, że jest to wysokość kwoty bazowej dla nauczycieli ustalonej na rok 2022 r. (3 537,80 zł), zwiększonej od 1 maja br. o 4,4 proc., a więc o 155,66 zł, na podstawie art. 93a Karty Nauczyciela. Zgodnie z tym artykułem zwiększono kwoty średniego wynagrodzenia dla nauczycieli o 4,4 proc., ale bez dokonania zwiększenia kwoty bazowej dla nauczycieli w ustawie budżetowej państwa na rok 2022. Zatem zaproponowana w projekcie ustawy budżetowej państwa na rok 2023 kwota bazowa dla nauczycieli jest jedynie dostosowaniem wysokości tej kwoty w odniesieniu do podwyżki dokonanej od 1 maja br. na podstawie art. 93a Karty Nauczyciela. W związku z tym uznać należy, że projekt ustawy budżetowej na rok 2023 nie zawiera żadnej podwyżki kwoty bazowej dla nauczycieli, a tym samym stawki średniego wynagrodzenia nauczycieli w roku 2023 r. nie ulegną zmianie, pozostając na poziomie z roku 2022. Minimalne wynagrodzenie za pracę Warto zauważyć, że choć strona rządowa wycofała się - realizując oczekiwanie OPZZ - z propozycji podniesienia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2023 r. do 3383 zł (od dnia 1 stycznia) oraz 3450 zł (od dnia 1 lipca), ostatecznie ustanowiona podwyżka płacy minimalnej w wysokości odpowiednio 3490 zł i 3600 zł jest nieadekwatna do możliwości finansowych oraz potencjału ekonomicznego przedsiębiorstw. Analiza wyników finansowych oraz wskaźników ekonomiczno-finansowych firm pozwala stwierdzić, że przestrzeń do podniesienia wysokości płacy minimalnej była większa i nie wynikała tylko z korekty wskaźnika inflacji z 107,8 proc. do 109,8 proc. Ustalenie optymalnego poziomu płacy minimalnej w Radzie Dialogu Społecznego było jednak niemożliwe z uwagi na postawę strony rządowej, która nie wykazała aktywności w trakcie toczących się rozmów i nie odpowiedziała na ofertę negocjacyjną strony pracowników. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych OPZZ negatywnie ocenia propozycję zamrożenia odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i oczekuje ich pełnego odmrożenia. Rząd przewiduje ograniczenie wydatków jednostek sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa, poprzez zamrożenie podstawy naliczania odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w roku 2023 (odpisu podstawowego oraz dla różnych grup zawodowych, w tym nauczycieli oraz dla emerytów i rencistów służb mundurowych). W przypadku odpisu podstawowego na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oznacza to, że będzie on naliczany w oparciu o wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2019 r. (4 434,58 zł). W sytuacji drastycznego wzrostu cen energii, żywności i kosztów utrzymania zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinien stać się istotnym wzmocnieniem rządowej tarczy antyinflacyjnej. Tym bardziej, że pomoc pracownikom świadczona jest w oparciu o kryteria dochodowe. Trudno zatem zrozumieć i zaakceptować propozycję rządu w tym zakresie. Takie działanie kłóci się z narracją rządu o społecznym charakterze jego polityki. Rynek pracy W ocenie Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych znaczące obniżenie składki na Fundusz Pracy, które nastąpiło w 2021 r., będzie skutkować negatywnymi konsekwencjami dla struktury zadań i wydatków Funduszu w 2023 r., co może mieć dalsze negatywne konsekwencje związane z realizacją aktywnych polityk rynku pracy. Projekt budżetu państwa na 2023 r. zawiera założenie, że w 2023 r., ze względu na spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego, popyt na pracę obniży się, a stopa bezrobocia na koniec 2023 r. wzrośnie z obecnych 4,9 proc. do 5 proc. W kontekście tych prognoz nie jest zasadne utrzymywanie wysokości obowiązkowej składki na Fundusz Pracy w wysokości jedynie 1 proc. podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. OPZZ domaga się przywrócenia składki na Fundusz Pracy do wysokości 2,45 proc. podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przy jednoczesnym niepodwyższaniu obciążeń składkowych pracowników. Krytycznie oceniamy również to, że wciąż utrwalana jest tendencja wydatkowania środków Funduszu Pracy na inne niż ustawowe cele (np. plan wydatkowania środków z Funduszu Pracy na świadczenia dla przedsiębiorstw poszkodowanych w wyniku klęski ekologicznej na Odrze). Świadczenia rodzinne i pomoc społeczna Zauważamy, że środki finansowe przeznaczone na kluczowe programy społeczne dotyczące wspierania rodziny (m.in. program „Rodzina 500 plus”, świadczenie „Dobry start”, liczne świadczenia rodzinne, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, opłaty za pobyt w żłobku/przedszkolu itp.), obejmujące także obywateli Ukrainy, nie uwzględniają wydatków na cały 2023 rok, a jedynie do 31 maja 2023 roku. W naszej ocenie, w razie dalszego trwania działań wojennych na terytorium Ukrainy po 31 maja 2023 roku, zasadne będzie uchwalenie ustawy przewidującej kontynuację finansowania wymienionych świadczeń dla obywateli Ukrainy od dnia 1 czerwca 2023 r. do końca 2023 r. Rząd powinien w naszej ocenie brać pod uwagę potrzebę wypłaty wymienionych świadczeń również po 31 maja 2023 roku, w związku z czym projekt budżetu państwa na 2023 rok powinien wskazywać, jaka byłaby skala całościowych kosztów wymienionych programów społecznych na rzecz obywateli Ukrainy w całym 2023 roku. Świadczenia emerytalne i rentowe OPZZ negatywnie ocenia utrzymywanie przez rząd mechanizmu obliczania świadczeń w zakresie ustalania zasad waloryzacji emerytur i rent w oparciu o wskaźnik inflacji zwiększony o 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym. W naszej opinii rząd powinien podejmować działania na rzecz zachowania adekwatności wysokości świadczeń emerytalnych i rentowych m.in. poprzez zmianę mechanizmu obliczania świadczeń w zakresie ustalania zasad waloryzacji emerytur i rent, opierając go na wskaźniku inflacji zwiększonym o co najmniej 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym. Negatywnie oceniamy ponadto wstrzymywanie prac nad projektami ustaw w sprawie emerytur stażowych, a w konsekwencji nieuwzględnienie w projekcie budżetu Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na 2023 r. odpowiednich kwot na realizację takiego zadania. Apelujemy o niezwłoczne podjęcie prac parlamentarnych nad tym istotnym postulatem związków zawodowych. Ochrona zdrowia Projekt budżetu państwa na 2023 rok w części dotyczącej ochrony zdrowia dowodzi, że państwo w coraz szerszym zakresie wycofuje się z finansowania wydatków różnych pozycji tego działu budżetu finansowanych od lat. W przyszłym roku planowane wydatki ogółem w dziale ochrona zdrowia wyraźnie spadają w porównaniu do roku 2022, łącznie są o 3,4 mld zł niższe. Rekompensata zmniejszenia wydatków budżetu państwa odbywa się poprzez przenoszenie wielu tytułów do finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Tendencja ta jest corocznie widoczna w coraz większym stopniu. Przykładowo na 2023 rok budżet państwa nie będzie finansował takich pozycji jak: przeciwdziałanie alkoholizmowi (wydatki w 2022 r. około 7,3 mln zł), zwalczanie narkomanii (wydatki w 2022 r. około 9,7 mln zł) czy świadczenia wysokospecjalistyczne (wydatki w 2022 r. około 221,5 mln zł). Znacznie zmniejszone jest także finansowanie programów polityki zdrowotnej (o ponad 508 mln zł) i ratownictwa medycznego w budżetach wojewodów. Stąd w ocenie OPZZ konieczne jest ponowne zdefiniowanie roli budżetu państwa w wydatkach na zdrowie wraz z określeniem zakresu ich finansowania z budżetu państwa. Dodatkowo warto podkreślić, że wydatki na zdrowie, które w przyszłym roku wzrosną do 6 proc. PKB, są w zdecydowanej większości udziałem NFZ i pochodzą ze składek na ubezpieczenie zdrowotne obywateli. Dlatego OPZZ wnioskuje, by plan finansowy Funduszu był dołączany do projektu ustawy budżetowej, dla kompleksowego przedstawienia całości wydatków przeznaczanych na ochronę zdrowia. Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy OPZZ wnioskuje o korektę projektu ustawy budżetowej w części dotyczącej włączenia do finansowania przez budżet państwa w 2023 r. Programu wieloletniego „Poprawa Bezpieczeństwa i Warunków Pracy – VI etap, okres realizacji: lata2023-2025” i zagwarantowania wydatków na jego realizację. Program, który od 2008 roku spełnia w Polsce rolę wymaganej przez Unię Europejską polskiej Krajowej Strategii BHP w zakresie tworzenia odpowiednich warunków sprzyjających ochronie zdrowia i życia pracowników jest istotny dla systematycznej poprawy warunków pracy w Polsce. Państwowa Inspekcja Pracy OPZZ od lat postuluje zwiększenie finansowania Państwowej Inspekcji Pracy. Zwiększający się z roku na rok zakres odpowiedzialności i kompetencji inspekcji pracy wymaga odpowiednich zasobów finansowych, by możliwe było prowadzenie skutecznej działalności kontrolnej i prewencyjnej. W 2023 r. Państwowa Inspekcja Pracy, oprócz kontynuacji działań prowadzonych w strategicznych obszarach ochrony pracy, będzie realizowała kolejne nowe zadania wynikające ze zmian prawa, stąd istotne jest finansowanie zadań urzędu na poziomie gwarantującym realizację ustawowych zadań urzędu, jak i wynagrodzeń pracowników. Rozbudowany zakres obowiązków PIP, misja urzędu, złożoność zadań, odpowiedzialność związana z wydawaniem przez inspektorów pracy decyzji administracyjnych oraz oczekiwania społeczne pokładane w inspektorach pracy wymagają kadry profesjonalistów. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych OPZZ wnosi o korektę projektu ustawy budżetowej na 2023 r. w części dotyczącej wysokości dotacji budżetowej dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z przeznaczeniem na dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych, który zwiększa poziom dotacji dla PFRON znajduje się obecnie w konsultacjach społecznych. OPZZ wnosi o zagwarantowanie środków finansowych na zwiększenie dotacji budżetowej na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, w przypadku uchwalenia ustawy. Inspekcja Weterynaryjna Zwracamy uwagę na sytuację płacową pracowników Inspekcji Weterynaryjnej. W 2022 r. zwiększono wynagrodzenia pracownikom powiatowych inspektoratów weterynarii, natomiast przy podwyżkach pominięto pracowników m. in. wojewódzkich inspektoratów weterynarii, granicznych inspektoratów weterynarii oraz Głównego Inspektoratu Weterynarii. Jest to grupa około 1848 pracowników. Projekt ustawy budżetowej na rok 2023 nie przewiduje jednak zwiększenia nakładów na wynagrodzenia pracowników Inspekcji Weterynaryjnej, które pozwoliłoby utrzymać siłę nabywczą płac, podnieść wynagrodzenia pracownikom pominiętym przy tegorocznych podwyżkach oraz zwiększyć zatrudnienie w tej instytucji. W tej sytuacji wskazujemy, że trwające obecnie prace nad zmianami prawa w obszarze funkcjonowania Inspekcji Weterynaryjnej, w szczególności dotyczące zakresu obowiązków lekarzy weterynarii spowodują konieczność zwiększenia ich wynagrodzeń. Stąd konieczny jest wzrost nakładów na wynagrodzenia pracowników Inspekcji. Rada Dialogu Społecznego Pozytywne jest zwiększenie limitu wydatków na funkcjonowanie Rady Dialogu Społecznego oraz Biura Rady Dialogu Społecznego w 2023 r. do wysokości 2 392 tys. zł. W 2022 było to 1 975,75 tys. zł, zatem jest to wzrost o 21 proc. Warto jednak porównać nakłady na działanie Rady z innymi wydatkami państwa, choćby wydatkami na funkcjonowanie instytucji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, gdzie zaplanowano 15 292 tys. zł. Uwzględniając powyższe uwagi i zastrzeżenia OPZZ negatywnie opiniuje projekt budżetu państwa na rok 2023. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych

Czytaj więcej

26 września 2022

Pomorskie: spotkanie szkoleniowe związkowców z Rady OPZZ

Związkowcy OPZZ z województwa pomorskiego spotkali się na kolejnym szkoleniu organizowanym przez regionalną Radę Konfederacji. Gośćmi związkowców byli m.in. przewodniczący OPZZ Andrzej Radzikowski i Mieczysław Struk – Marszałek Województwa Pomorskiego. Adam Liszczewski, przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego Program szkolenia, realizowanego w dniach 23-25 września w Krynicy Morskiej, był jak zwykle bardzo bogaty. Pierwszy dzień wypełniła wielogodzinna i wielowątkowa dyskusja pomorskich związkowców z Marszałkiem Województwa Pomorskiego Mieczysławem Strukiem. Poruszano tematy ponadregionalne – inflacja, drożyzna czy rosnące ceny energii oraz mówiono o ich wpływie na zagrożenie stabilności miejsc pracy w zakładach na terenie województwa. Rozmowa z marszałkiem toczyła się w rzeczowej i przyjaznej atmosferze. Kolejny dzień szkolenia poświęcono zmianom w Kodeksie pracy. Przybliżył je Aleksander Zając, nadinspektor Okręgowej Inspekcji Pracy w Gdańsku. W części wewnątrzorganizacyjnej szkolenia głos zabrał przewodniczący OPZZ Andrzej Radzikowski. Mówił o planach Centrali, które będą przedmiotem obrad zbliżającego się X. Kongresu OPZZ, który odbędzie się w dn. 15 i 16 grudnia 2022 roku. Przewodniczący OPZZ przypomniał o trwającej kampanii „21 Postulatów OPZZ” i mówił o stanie prac nad emeryturami stażowymi oraz emeryturami pomostowymi. Podziękował pomorskim związkowcom za udział w lipcowej pikiecie przed Urzędem Wojewódzkim w sprawie podwyżek dla pracowników sfery finansów publicznych. Wezwał też do licznego udziału w manifestacji zaplanowanej na 19 października br.  w Warszawie. Będziemy domagać się m.in. ostatecznego rozwiązania problemu emerytur pomostowych i wprowadzenia emerytur stażowych. Andrzej Radzikowski, który w tym roku przewodniczy Radzie Dialogu Społecznego, szeroko omówił aktywność OPZZ na jej forum. Kolejny nasz gość – mec. Paweł Śmigielski – dyrektor Wydziału Prawno - Interwencyjnego OPZZ, omówił zagadnienia związane z mobbingiem w miejscu pracy i nawiązał do proponowanych zmian w Kodeksie pracy dotyczących m.in. pracy zdalnej, zatrudnienia i rozwiązywania stosunków pracy. Szkolenie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem i zyskało pozytywne opinie uczestników. W dużej mierze zawdzięczamy to interesującym wypowiedziom naszych gości i ożywionym, merytorycznym dyskusjom. Wszystkim dziękujemy za przyjęcie zaproszenia i efektywny udział w naszym szkoleniu.

Czytaj więcej

26 września 2022

X Kongres OPZZ – terminy branżowych zebrań przedstawicieli

Terminy zebrań na wybory przedstawicieli z OOC zrzeszających mniej niż 1000 członków i przedstawicieli zakładowych (międzyzakładowych) organizacji przynależących do OPZZ bezpośrednio przez struktury Rad Wojewódzkich, podczas których zostaną wybrani delegaci na X Kongres OPZZ: 3.10.2022 r. – Branża „Górnictwo i Energetyka” 5.10.2022 r. – Branża „Przemysł” 6.10.2022 r. – Branża „Oświata i Nauka” 10.10.2022 r. - Branża „Usługi Publiczne” 11.10.2022 r. – Branża „Budownictwo, Przemysł Drzewny” 12.10.2022 r. – Branża „Transport” 13.10.2022 r. – Branża „Handel, Usługi, Kultura i Sztuka” Zebrania branżowe odbędą się w siedzibie Centrali OPZZ przy ul. Kopernika 36/40 w Warszawie

Czytaj więcej

23 września 2022

Czy rząd zdąży z pomocą?

Rząd skierował do Sejmu RP projekt ustawy o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022-2024. Druk nr 2616 zawierający projekt ma status pilnego i trafił do prac legislacyjnych bez przeprowadzenia konsultacji społecznych. Brak dialogu w sprawie stanowionego prawa, staje się już niemal tradycją, mimo wieloletnich zaleceń Radu UE w tej sprawie. Projekt jest ważny z punktu widzenia firm i pracowników ponieważ stwarza rządowi podstawy do udzielania wsparcia przedsiębiorcom w związku z obecnym kryzysem energetycznym. Warto jednak zauważyć, że podstawą programów pomocowych, które będą ustalane przez Radę Ministrów będzie opublikowany w marcu 2022 r. komunikat Komisji Europejskiej pn. „Tymczasowe kryzysowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy”. Podkreślmy, opublikowany w MARCU br.! Od niemal 6 miesięcy jest zatem dopuszczona przez Komisję Europejską możliwość udzielania przez państwa członkowskie Unii Europejskiej pomocy publicznej z tytułu zakłóceń w działalności gospodarki Unii Europejskiej wynikających z kryzysu energetycznego. Znaczącego wsparcia finansowego udzielają firmom już od kilku miesięcy między innymi Niemcy, Hiszpania czy Portugalia w formie bezpośrednich dotacji, obniżek należności czy pożyczek. Dobrze zatem, że rząd po prawie 6 miesiącach określi dla siebie podstawę prawną do udzielenia pomocy firmom, w które uderzają rosnące koszty energii. Działań w tym zakresie domagał się OPZZ i jego organizacje członkowskie, zwłaszcza z przemysłu. Niestety, z projektu ustawy nie dowiemy się, jakie będą szczegółowe warunki otrzymania przez przedsiębiorstwa pomocy i czy będzie ona powiązana z gwarancjami ochrony zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników tych zakładów pracy. Pozostaje oczekiwać, że pomoc dla firm będzie udzielana bardziej sprawnie aniżeli tworzenie do niej podstaw prawnych oraz z uwzględnieniem ochrony miejsc pracy. (KP)

Czytaj więcej

23 września 2022

Społeczna Rada Fiskalna apeluje do rządu o zmiany w ustawie budżetowej

Większa przejrzystość finansów publicznych, podniesienie nakładów na edukację i ochronę zdrowia oraz zwiększenie wydatków na energetykę - o takie zmiany w ustawie budżetowej na rok 2023 apeluje Społeczna Rada Fiskalna, w której skład wchodzi OPZZ reprezentowane przez Piotra Ostrowskiego. Właśnie ukazało się pierwsze stanowisko Rady w tej sprawie. Organizacje zrzeszone w Społecznej Radzie Fiskalnej, reprezentujące interesy ponad 2 miliony Polek i Polaków, zaapelowały do rządu o zmiany w budżecie - Rada wskazuje na brak przejrzystości pozabudżetowych wydatków państwa. Głównym postulatem opublikowanego stanowiska są zmiany w Artykule 6. ustawy. Strona społeczna oczekuje od rządu przedstawienia planu wykorzystania zakładanych poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa. W projekcie ustawy budżetowej wynoszą one 200 mld zł. Organizacje zrzeszone w Radzie apelują także o 20 proc. podwyżki dla nauczycieli i pracowników budżetówki. “Wyrównanie wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej (oraz pracowników oświaty) do wskaźnika wzrostu płacy minimalnej na 2023”, ma odbyć się przy jednoczesnym podniesieniu subwencji oświatowej dla samorządów. “Ciężar podwyżek dla nauczycieli nie powinien zostać przerzucony na samorządy” - uzasadnia strona społeczna. Co więcej, związki zawodowe, pracodawcy, związki spółdzielców, samorządowcy oraz organizacje ekologiczne wzywają do zwiększenia wydatków na ochronę zdrowia w wysokości 7% PKB. “Zgodnie z propozycją Porozumienia Rezydentów oraz obietnicą złożoną przez rząd w Polskim Ładzie”. Stanowisko Społecznej Rady Fiskalnej zawiera także apel o przeznaczenie dodatkowych 500 mln zł na pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci i młodzieży. Społeczna Rada Fiskalna Kolejny zwraca także uwagę na trwający kryzys energetyczny. “Natychmiastowe uruchomienie wielkoskalowych oraz oddolnych inwestycji w sektorze elektroenergetycznym i ciepłowniczym” miałyby być finansowane z budżetu państwa w wysokości co najmniej 1 proc. PKB. “Czekamy na dalsze procedowanie ustawy budżetowej i realizację naszych postulatów. Pierwsze stanowisko Społecznej Rady Fiskalnej zostało przyjęte przez konsensus. Proponowane przez nas zmiany w budżecie są konieczne, jeśli rząd nie chce, aby jakość życia Polaków dramatycznie spadła” - mówi Jan J. Zygmuntowski, współprzewodniczący Stowarzyszenia Polska Sieć Ekonomii, organizatora Społecznej Rady Fiskalnej. Społeczna Rada Fiskalna zajmuje się oceną wydatków rządowych, założeń i planu budżetu oraz wieloletnich planów finansowych czy polityki podatkowej. 22 sierpnia br. Stowarzyszenie Polska Sieć Ekonomii i 8 organizacji założycielskich, powołało Radę, a w skład komitetu wchodzą związki zawodowe: Forum Związków Zawodowych, Ogólnopolski Związek Zawodowy Inicjatywa Pracownicza oraz Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych OPZZ; organizacje spółdzielców: Krajowa Rada Spółdzielcza oraz Związek Lustracyjny Spółdzielni; Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, reprezentujące samorządowców Stowarzyszenie Energia Miast oraz największa w Polsce sieć organizacji działających na rzecz ochrony środowiska naturalnego Związek Stowarzyszeń Polska Zielona Sieć. “W wielu krajach rady fiskalne są niezbędne dla przegłosowania budżetu i dysponują kluczowym zdaniem wobec braku konstytucyjnych limitów zadłużenia.” - można przeczytać w uchwale powołującej Społeczną Radę Fiskalną. Członkostwo i prace Rady pozostają otwarte. “Do rady zapraszamy związki zawodowe, organizacje spółdzielców, związki pracodawców, autorów i artystów, organizacje branżowe - każda realna reprezentacja istotnych grup społecznych jest mile widziana. Zależy nam na szerokim dialogu społecznym.” - dodaje Jan J. Zygmuntowski, współprzewodniczący Stowarzyszenia Polska Sieć Ekonomii, organizatora Społecznej Rady Fiskalnej.  Pełna treść stanowiska Społecznej Rady Fiskalnej: https://plse.org.pl/stanowisko-spolecznej-rady-fis...

Czytaj więcej

23 września 2022

Świętokrzyskie: posiedzenie wojewódzkiej Rady OPZZ

Kampania sprawozdawczo – wyborcza w terenowych strukturach OPZZ przed X. Kongresem konfederacji nabiera tempa. Rada OPZZ woj. świętokrzyskiego oraz Świętokrzyska Komisja Rewizyjna rozliczyły się z działalności w kadencji 2018 – 2022. W obradach uczestniczył przewodniczący OPZZ – Andrzej Radzikowski. Biuro prasowe OPZZ Sprawozdanie z działalności Rady mijającej kadencji przedstawiła przewodnicząca Elżbieta Drogosz. Zgromadzeni udzielili absolutorium ustępującej Radzie. W głosowaniu wyłoniono nowe władze regionu. Funkcję przewodniczącej Rady OPZZ woj. świętokrzyskiego powierzono ponownie (i jednogłośnie) Elżbiecie Drogosz reprezentującej branżę „Oświata i Nauka”. Wiceprzewodniczącymi zostali: Jolanta Szymańska (branża „Handel, Usługi, Kultura i Sztuka”) Ryszard Segieta (branża „Usługi Publiczne” i Piotr Petrykowski (branża „Transport”). Przewodniczącym Świętokrzyskiej Komisji Rewizyjnej wybrano Andrzeja Sorokę a wiceprzewodniczącymi zostali Renata Trela i Michał Jabucki. Wybrano także członków Prezydium. Nowo powołana Rada OPZZ woj. świętokrzyskiego przyjęła uchwałę programową na kadencję 2022 – 2026. Szef OPZZ pogratulował wybranym i poinformował o bieżących działaniach centrali. Mówił m.in. o ostatnim posiedzeniu Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych RDS, na którym OPZZ opowiadało się za likwidacją wygasającego charakteru emerytur pomostowych. Mówiąc o płacy minimalnej w 2023 r. stwierdził, że przyjęta przez rząd podwyżka to krok w dobrym kierunku, chociaż poniżej oczekiwań strony społecznej - ledwie zrekompensuje skutki wysokiej inflacji osobom najniżej zarabiającym. Natomiast wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na poziomie 7,8% to znacznie mniej niż prognozowana inflacja na przyszły rok.

Czytaj więcej

22 września 2022

Przedstawicielki OPZZ z wizytą w Warszawskiej Ukraińskiej Szkole

W murach ukraińskiej szkoły w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli OPZZ Natalii Kolesnik, odpowiedzialnej za kontakty z pracownikami zagranicznymi w Polsce i psycholog Ludmiły Prosandejewoi z Oksaną Kolesnyk, dyrektorką szkoły, która podzieliła się historią powstania placówki. Celem wizyty było zapoznanie się, nawiązanie współpracy i wzajemna wymiana informacji - rozmawialiśmy o OPZZ i naszej działalności oraz o tym, co robimy na co dzień. Biuro Prasowe OPZZ Jeszcze nie tak dawno trudno było sobie wyobrazić, że będziemy świadkami powstawania ukraińskich szkół w Polsce. Nasi polscy przyjaciele dołożyli wszelkich starań, aby ukraińskie dzieci kontynuowały tutaj naukę zgodnie z ukraińskimi standardami. I to jest dla nas żywy przykład odrodzenia się Ukrainy. Warszawska Szkoła Ukraińska zjednoczyła w swoich murach dzieci ze wszystkich zakątków Ukrainy. Zdezorientowane mamy szukały wszelkich sposobów na normalizację życia swoich dzieci poza Ukrainą, chcąc zapewnić im też jak najlepsze warunki na kontynowanie nauki. Teraz ci, którzy przybyli z różnych miast Ukrainy, stali się tutaj jedną szkolną rodziną.  Idea powstania ukraińskiej szkoły w Warszawie już kilka dni po inwazji Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 r. i powstała w niecały miesiąc, dając możliwość uczęszczania do ukraińskiej szkoły uczniom, którzy musieli opuścić swoje domy. Dzięki międzynarodowemu wsparciu i polskim partnerom udało się stworzyć Ukraińską Szkołę w Warszawie. Szkoła cały czas zapewnia dzieciom opiekę i edukację wysokiej jakości - placówka realizuje ukraiński program edukacyjny i pracują w niej wykwalifikowani nauczyciele z Ukrainy. Dzieci z Charkowa, Mariupola, Chersonia, Zaporoża, Melitopola, Kijowa, Czernihowa, Sum i wielu innych miast bardzo dobrze czują się w ukraińskojęzycznym środowisku i cieszą się, że mogą być razem w bezpiecznym miejscu. Warszawska Szkoła Ukraińska to nie tylko placówka edukacyjna, ale potężna społeczność ukraińska. Ukraińcy powinni trzymać się razem i bardzo cieszymy się, że ukraińskie dzieci są teraz bezpieczne. Dziękujemy naszym przyjaciołom za taką możliwość!

Czytaj więcej