25 września 2024
Ocena Sprawozdania z działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz współdziałania branżowych i regionalnych struktur organizacji związkowych OPZZ była głównym przedmiotem dyskusji podczas posiedzenia Zespołu problemowego ds. ochrony pracy OPZZ. Obradom przewodniczył Grzegorz Pawlak, przy współudziale wiceprzewodniczącego OPZZ Sebastiana Koćwina oraz członka Rady Ochrony Pracy z rekomendacji OPZZ Michała Lewandowskiego. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ OPZZ corocznie dokonuje analizy nieprawidłowości w obszarze prawnej ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, wynikających z działań kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy. Oceniając skuteczność działalności inspekcji pracy w wielu obszarach – kontrolnych czy prewencyjnych, członkowie zespołu reprezentujący różne branże gospodarki i zakłady pracy, zwracali uwagę na perspektywę zarówno zakładową, jak i branżową czy regionalną. Omówiliśmy także najważniejsze aspekty z działań kontrolnych i prewencyjnych inspekcji pracy w 2023 r. zawartych w sprawozdaniu inspekcji. Zwraca uwagę wciąż wiele powtarzających się corocznie nieprawidłowości czy wykroczeń przeciwko prawom pracownika, ale także fakt, iż większość z przeprowadzonych ponad 61,7 tys. kontroli stanowią tzw. kontrole skargowe – było ich ok. 43 tys. Podczas dyskusji wskazywano, iż na szczeblu zakładowym organizacje związkowe znacznie krytyczniej oceniają współdziałanie z organami inspekcji pracy, podkreślając m.in.: przypadki łamania przez inspektorów pracy ustawowego obowiązku informowania organizacji związkowych i społecznych inspektorów pracy o prowadzonej u pracodawcy kontroli, uniemożliwiając im uczestniczenie w działaniach inspekcyjnych czy podsumowaniu kontroli. Wysoko została oceniana działalność prewencyjna i szkoleniowa inspekcji pracy oraz współpraca w konkursach i konferencjach.Członkowie zespołu podkreślali powtarzający się od lat trend niedofinansowania tej instytucji, które corocznie powinno wzrastać w sposób adekwatny do wyzwań związanych z działalnością ustawową inspekcji oraz koniecznością utrzymania wysoko kwalifikowanej kadry inspektorskiej. Niestety tak się nie dzieje, poziom wynagrodzeń na stanowiskach inspektorskich wciąż stanowi główną barierę w pozyskiwaniu nowych pracowników. Pomimo wielu znaczących efektów działań kontrolnych skutecznie przeciwdziałających nieprawidłowościom w zakładach pracy - skala wykazanych naruszeń to jedynie mały ułamek patologii istniejących i utrzymujących się na rynku pracy, bowiem kontrole inspekcji pracy obejmują rocznie jedynie ok. 6 proc. podmiotów. Stąd pojawiły się w dyskusji postulaty o konieczności przedstawienia przez kierownictwo inspekcji pracy kierunku rozwoju tej instytucji, uwzględniającego racjonalne wykorzystanie obecnych i przyszłych zasobów kadrowych, jak i poziom finansowania.Rozmawialiśmy także o konieczności wzmocnienia w praktyce ustawowego obowiązku o udostępnianiu wniosków pokontrolnych z przeprowadzonej kontroli w zakładzie pracy związkom zawodowym i społecznym inspektorom pracy – często się zdarza, że są one pobieżne, bądź strona społeczna jest pomijana w podsumowaniu kontroli. Obecny na posiedzeniu zespołu członek Rady Ochrony Pracy Michał Lewandowski przedstawił ostatnie działania Rady wraz z przyjętymi stanowiskami odnośnie zmian klimatycznych i wysokich temperatur w miejscu pracy, jak i opinię Rady o sprawozdaniu z działań kontrolnych PIP. Wiceprzewodniczący Sebastian Koćwin zapoznał zebranych z bieżącymi przedsięwzięciami podejmowanymi przez OPZZ w zakresie polityki społecznej, budżetowej jak i pracami legislacyjnych z udziałem OPZZ odnośnie renty wdowiej czy świadczeń emerytalno – rentowych. Wnioski z posiedzenia zespołu będą uwzględnione w Stanowisku Rady OPZZ odbywającej się w dniu 25 września br. poświęconej m.in. ocenie Sprawozdania i współpracy PIP z OPZZ, z udziałem Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego.W posiedzeniu zespołu uczestniczyli: Renata Górna i Michał Polakowski z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ.
Czytaj więcej
24 września 2024
Długo oczekiwane przez stronę społeczną posiedzenie Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia odbyło się, na nasz wniosek, po ponad 4 miesiącach. To nowe, niestety, niechlubne otwarcie dotychczas systematycznego i skutecznego dialogu społecznego w obszarze ochrony zdrowia. Rozmawialiśmy o płacach, szpitalnictwie i zmianach w systemie refundacji leków. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Kwestia braku zwoływania posiedzeń Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia była przedmiotem interwencji strony społecznej w ramach Rady Dialogu Społecznego, szczególnie w ostatnich 2 miesiącach; ostatnie spotkanie zespołu odbyło się 14 maja br. Pomimo lipcowych uzgodnień Prezydium Zespołu, strona rządowa Ministerstwa Zdrowia nie reagowała na nasze wnioski. Podobnie bez reakcji pozostał list skierowany w lipcu br. przez stronę pracodawców i pracowników do Minister Zdrowia Izabeli Leszczyny o spotkanie. Brak dialogu branżowego i otwartości Ministerstwa Zdrowia na zwoływanie posiedzeń już obecnie powoduje wiele niepokojów społecznych, związanych z docierającymi medialnymi informacjami o ustaleniach podejmowanych w obszarze reformy szpitalnictwa czy dyskusjach wokół przyszłości ustawy o najniższych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia. Powyższa krytyka na spadek zainteresowania strony rządowej pracami Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia została szeroko przedstawiona wiceministrowi zdrowia Jerzemu Szafranowiczowi, współprzewodniczącemu zespołu odpowiedzialnego za dialog społeczny. Wiceminister zapewnił o powrocie do intensyfikacji posiedzeń, jak też o obecności minister Izabeli Leszczyny na następnym posiedzeniu zespołu. W części posiedzenia dotyczącej propozycji Ministerstwa Zdrowia zmian systemowych w szpitalnictwie – strona społeczna bardzo krytycznie odniosła się do trybu konsultowania prezentowanych propozycji. Głównym źródłem informacji są media branżowe, resort omawia założenia reformy szpitali wyłącznie z przedstawicielami pracodawców. Jako OPZZ negatywnie oceniliśmy marginalizację spraw pracowniczych w dyskusji nad zmianami, wskazaliśmy na konieczność włączenia strony związkowej w prace nad reformą oraz rzetelne konsultacje projektu ustawy o szpitalnictwie, która nie została przekazana stronie związkowej do opiniowania. Ministerstwo przekazało ogólne informacji o dobrowolnym charakterze reformy, zaplanowanych środkach finansowych z KPO na cele restrukturyzacji szpitali (1,2 mld zł). Obecne zadłużenie placówek szpitalnych to ponad 20 mld zł i jest to skala rosnąca w skali kwartału o każde, dodatkowe 600 mln. Prace nad zmianami sektora szpitali są w toku, zapadła decyzja o włączeniu strony społecznej w spotkania organizowane z dyrektorami szpitali i samorządowcami. Wdrażanie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych to temat wielowątkowy. Dyskusja koncentrowała się wokół obecnej realizacji wypłaty wzrostu wynagrodzeń waloryzowanych w lipcu br., jak i projektu obywatelskiego, nad którym prace zakończyła sejmowa Podkomisja nadzwyczajna. Obecna na posiedzeniu Trójstronnego Zespołu przewodnicząca Podkomisji posłanka Elżbieta Gelert zadeklarowała otwartość na propozycje Trójstronnego Zespołu odnośnie nowelizacji i dalszego udoskonalania przepisów ustawy. Jako OPZZ zwróciliśmy uwagę na szereg wątków, jak np. brak stanowiska rządu do procedowanego projektu, brak gwarancji finansowych, niejasności i sprzeczne informacje odnośnie przyszłości ustawy (pojawiają się informacje medialne o zawieszeniu jej obowiązywania) czy dalszy tryb pracy w parlamencie w sejmowej Podkomisji. Wiceminister wskazał, że nie są podejmowane żadne decyzje odnośnie zamrażania czy eliminowania ustawy z porządku prawnego, choć w ocenie strony społecznej zbyt często pojawiają się te wątki w czasie spotkań dotyczących reformy szpitalnictwa z samorządowcami. Temat ustawy jest ciągły i będzie kontynuowany na każdym posiedzeniu zespołu. Na zakończenie omówiono planowane zmiany w zakresie refundacji leków. Ustalono także zwołanie Prezydiów obu zespołów: Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Branżowego Trójstronnego Zespołu ds. Pomocy Społecznej. Kolejne posiedzenie rozpocznie tematyka przygotowania do Prezydencji Polski w UE w pierwszym półroczu 2025 r. w obszarze ochrony zdrowia oraz stan planowanych, aktualnych prac legislacyjnych resortu zdrowia. Posiedzenie prowadziła przewodnicząca Maria Ochman (strona związkowa, NSZZ ,,S”); obecni byli przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Agencji Oceny Technologii medycznych i Taryfikacji. OPZZ reprezentowali: członkowie - dr Tomasz Dybek (OZZ Pracowników Fizjoterapii) i Maria Miklińska (Federacja ZZPOZ i PS) oraz eksperci: Renata Górna (centrala OPZZ), Barbara Sobucka (uzdrowiska), Karolina Bukowska – Strakowa (diagności) i Sławomir Makowski (psychologowie).
Czytaj więcej
24 września 2024
Szkolenie online z cyklu „ABC PIP-u” Część 3: "Tworzenie zakładowych źródeł prawa pracy w kontekście roli i kompetencji działaczy związkowych" Omówione zostaną zagadnienia takie jak: a) znaczenie regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania i regulaminu premiowania oraz zfśs w funkcjonowaniu zakładu pracy; b) uprawnienia informacyjne związków zawodowych w trakcie negocjacji; c) procedura negocjacyjna nad regulaminem pracy; d) procedura negocjacyjna związana z wprowadzeniem regulaminu wynagradzania lub premiowania; e) aspekt regulaminów nagradzania – czy są potrzebne; f) negocjacje poświęcone regulaminowi zfśs; g) wejście w życie nowych postanowień regulaminowych, h) wprowadzanie w życie zmian wprowadzonych w regulaminach – aspekt porozumień zmieniających, wypowiedzeń zmieniających. Prelegentem/-ką będzie ekspert/-ka z Państwowej Inspekcji Pracy. środa, 16.10.2024 godzina: 08:00 – 15:00
Czytaj więcej
19 września 2024
Temat projektu regulacji dotyczących płacy minimalnej był przedmiotem obrad Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego w dniu 18 września br. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej W trakcie prac Zespołu ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych, którym przewodniczył Leszek Miętek z OPZZ omówiono przedstawiony przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o płacy minimalnej. Projekt ten, podobnie jak obowiązujące obecnie przepisy, zakłada coroczną procedurę ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Nowe regulacje gwarantują, że minimalne wynagrodzenie będzie corocznie wzrastać co najmniej w tempie odpowiadającym prognozowanemu wzrostowi cen towarów i usług konsumpcyjnych. Dodatkowo, w przypadku gdy minimalne wynagrodzenie za pracę jest niższe niż połowa przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w pierwszym kwartale danego roku, gwarantowany wzrost zostanie zwiększony o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB. Projekt przewiduje także ustalenie orientacyjnej wartości referencyjnej na poziomie 55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, która będzie podstawą do corocznej oceny wysokości minimalnego wynagrodzenia. Jednym z nowych rozwiązań w projekcie jest weryfikacja minimalnego wynagrodzenia co najmniej raz na cztery lata, z uwzględnieniem takich kryteriów jak siła nabywcza, koszty utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń, ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń, a także długoterminowe zmiany produktywności oraz relacja minimalnego wynagrodzenia do przeciętnego wynagrodzenia. Projekt ustawy przewiduje również powołanie nowego organu doradczego, który będzie wspierał Radę Ministrów w kwestiach związanych z ustalaniem i aktualizacją minimalnego wynagrodzenia za pracę. Tym organem ma być Rada Dialogu Społecznego. W projekcie znalazł się także od dawna postulowany przez OPZZ zapis, aby wynagrodzenie zasadnicze pracownika nie mogło być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Zmiana ta ma na celu zapewnienie sprawiedliwszego i bardziej przejrzystego systemu wynagradzania oraz przywrócenie motywacyjnego charakteru składnikom wynagrodzenia, takim jak dodatek funkcyjny, premia, nagroda, dodatek specjalny i inne. Obecnie składniki te często służą jedynie uzupełnieniu wynagrodzenia do poziomu minimalnego, co powoduje, że tracą one swoją funkcję jako gratyfikacja za dodatkowe obowiązki, doświadczenie zawodowe czy osiągnięcia w pracy. Podczas obrad zarówno strona pracowników, jak i pracodawców zgłosiły szereg pytań i zastrzeżeń dotyczących projektu ustawy, zwłaszcza w kwestiach związanych z aktualizacją minimalnego wynagrodzenia, wskaźnikami jego oceny, a także ustanowieniem Rady Dialogu Społecznego jako organu doradczego. Strony wyraziły również odmienne opinie na temat ustanowienia płacy zasadniczej i likwidacji wyłączeń dodatków do minimalnego wynagrodzenia. (nq)
Czytaj więcej
18 września 2024
16 września swoje święto obchodzi grupa zawodowa maszynistów. Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce (ZZM) w tym roku obchodzi również 105 rocznicę założenia i 35 rocznicę reaktywacji związku. Tegoroczne Centralne Obchody Europejskiego Dnia Maszynisty Kolejowego zorganizował w Warszawie. Uroczystości rozpoczęły się w siedzibie ZZM na warszawskim Ursusie odsłonięciem przez rodzinę pamiątkowej tablicy pamięci Wojciecha Marszałkiewicza, zasłużonego działacza związku. Druga część odbyła się w klimatycznych, przyjaznych wnętrzach Stacji Muzeum w Warszawie. Spotkanie rozpoczęło się projekcją filmu stworzonego na okazję obchodów 100 lecia ZZM w 2019 roku mówiącego blaskach i cieniach zawodu maszynisty i roli związku w codziennym życiu jego członków. Korzystając z przywileju gospodarza jako pierwszy przemawiał prezydent Związku Leszek Miętek. W swojej przemowie mówił o maszynistach, w służbie kierujących się dewizą ZZM „Niech nas łączy honor i więź zawodowa”, a których związek jednoczy pod swoim sztandarem. Ludziach, których łączy nie tylko wykonywana praca, ale i bezcenne wartości, takie jak patriotyzm, etos zawodowy, poczucie misji i wykonywania pożytecznej służby. Wspomniał, że w trudnych czasach nadal jednak z nadzieją oczekują na rozwój polskiej kolei. Życzenia maszynistom złożyli przybyli licznie na zaproszenie związku goście m.in. z UTK jego Wiceprezes Kamil Wilde, z Ministerstwa Infrastruktury Sekretarz Stanu Piotr Malepszak, Przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski. Nie zabrakło przybyłych licznie przedstawicieli władz spółek kolejowych oraz współpracujących i zaprzyjaźnionych z ZZM firm. Następnie grupę maszynistów uhonorowano odznaczeniami resortowymi „Zasłużony dla Transportu RP” i „Zasłużony dla Kolejnictwa”, a także związkowymi „Zasłużony dla ZZM”. W obchodach Dnia Maszynisty udział brali m.in. przedstawiciele władz państwowych i samorządowych, prezesi przewoźników kolejowych. W Polsce Dzień Maszynisty obchodzony jest od 1996 roku. Inicjatorem święta branżowego był Autonomiczny Europejski Związek Zawodowy Maszynistów (ALE). ZZM jest w nim zrzeszony od 1991 roku, a funkcję wiceprezydenta organizacji europejskich maszynistów pełni obecnie Polak Leszek Miętek.
Czytaj więcej
18 września 2024
Al.. Niepodległości 100 02-514 Warszawa
Czytaj więcej
18 września 2024
Dziś Międzynarodowy Dzień Równej Płacy. Ma podnieść świadomość problemu różnicowania wynagrodzeń za tą samą pracę ze względu na płeć i potrzeby działań na rzecz ograniczenia tego zjawiska. Brak równości w wynagrodzeniach pracowników wykonujących tą samą pracę bądź pracę o takiej samej wartości z uwagi na płeć to częste zjawisko, choć jego powszechna świadomość jest niska. Wiedza na temat luki płacowej (różnicy między płacami w zależności od płci) jest niewielka, zarówno wśród pracowników jak i pracodawców. Pracodawcy czasem świadomie a niejednokrotnie częściej kierowani stereotypami i brakiem wiedzy, różnicują płace pracowników z uwagi na płeć. Takie działanie jest niezgodne z prawem i stanowi dyskryminację będącą wyrazem nierównego traktowania. Każdy pracownik powinien bowiem otrzymywać takie samo wynagrodzenie za tą samą pracę bądź pracę o tej samej wartości niezależnie od płci. Problemem jest jednak ustalenie, czy jesteśmy dyskryminowani na tle płacowym, bowiem nie mamy dostępu do informacji o wynagrodzeniach pracujących na analogicznych stanowiskach czy grupach zawodowych. Niejednokrotnie w umowach o pracę znajdują się także zapisy o poufności informacji dotyczących wysokości wynagrodzenia i kwestii z nim związanych. Choć dane dotyczące luki płacowej wskazują, że zjawisko to w Polsce na tle innych państw unijnych nie jest duże, to głębsze przyjrzenie się danym dotyczącym płac kobiet i mężczyzn, zwłaszcza z uwzględnieniem ich wykształcenia, stażu pracy czy zakresu obowiązków świadczą, że problem dyskryminacji płacowej ze względu na płeć jest o wiele poważniejszy. Warto choćby przytoczyć ostatnie dane GUS, który podał informację o medianie wynagrodzeń w gospodarce narodowej w marcu br.: wynosiła ona 6549,22 zł, przy czym dla mężczyzn 6770,80 zł a kobiet 6357,44 zł czyli 412,64 zł mniej! W październiku 2022 r. kobiety otrzymywały przeciętne godzinowe wynagrodzenie ogółem niższe o 7,9%, choć szczegółowe dane GUS dotyczące poszczególnych zawodów wskazują, że różnice płacowe potrafią sięgać ponad 35% na niekorzyść kobiet. Nierówne traktowanie pracowników pod względem płacowym wpływa jest nie tylko na warunki życia pracujących, decyzje dotyczące ścieżki zawodowej czy przyszłą emeryturę. Ma też szkodliwy wpływ na wzrost gospodarczy. Konieczne jest zatem zwiększanie świadomości społecznej dotyczącej prawa pracowników do równego wynagrodzenia za tą samą pracę, lepsza kontrola przestrzegania przepisów prawa przez pracodawców oraz zwiększenie kar za ich nieprzestrzeganie. Narzędzia w tej sprawie przygotowała także Komisja Europejska, która przyjęła dyrektywę unijną mającą na celu zwiększenie przejrzystości wynagrodzeń. Zostanie ona jednak wdrożona dopiero w 2026 r. Zatem do tego czasu warto, aby rząd podjął działania zwiększające skalę przestrzegania w gospodarce prawa do równego traktowania pracowników pod względem płacowym. Związki zawodowe mogą pytać swoich pracodawców o informację dotyczącą poziomu wynagrodzeń w określonych kategoriach pracowników w podziale na płeć. Informacje te mogą stanowić podstawę do działań organizacji związkowych na rzecz wyrównania luki płacowej na poziomie przedsiębiorstwa czy zakładu pracy (np. urzędu). Zachęcamy do takich działań organizacje związkowe zrzeszone w OPZZ! OPZZ postuluje o przestrzeganie zasady równa płaca za tą samą pracę! (KP)
Czytaj więcej
17 września 2024
16 września 2024r. (poniedziałek) o godz. 11.00 w siedzibie OPZZ w Warszawie ul. Kopernika 36/40 odbyło się kolejne już w tym roku posiedzenie Rady OPZZ Branży Usługi Publiczne. Na wstępie Przewodnicząca Rady OPZZ Branży Usługi Publiczne Elżbieta Aleksandrowicz i Wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin powitali przybyłych na posiedzenie członków w/w Rady oraz został przyjęty przestawiony przez Przewodniczą porządek obrad. Głównym punktem obrad było mówienie sytuacji płacowej pracowników sfery finansów publicznych, państwowej sfery budżetowej , wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025 i nastrojów wśród pracowników tego sektora. Temat wzbudził ożywioną dyskusję. Zaproponowano podjęcie stosownych działań przez OPZZ w tym zakresie i postanowiono , że jako Rada OPZZ Branży Usługi Publiczne w związku ze sporządzaną przez OPZZ opinią do w/w projektów zgłosi wiele uwag i zaakcentuje podtrzymanie żądania co najmniej 15% podwyżek wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na 2025 rok. Poruszono również kwestie prawa do strajku w sferze budżetowej i sferze finansów publicznych, ograniczenia tego prawa kolejnym grupom pracowników w 2016r. oraz znikomej ilości zawartych układów zbiorowych w Polsce a nawet wielkiej niechęci do ich zawierania przez stronę pracodawców. Omówiono również przygotowania członków Rady OPZZ Branży Usługi Publiczne i ich ogólnokrajowych organizacji związkowych do obchodów 40-lecia OPZZ które będą miały miejsce 25 listopada br., a podczas których zostaną uhonorowani zasłużeni działacze OPZZ odznaczeniami. Obrady zakończono omówieniem bieżących spraw Branży „Usługi Publiczne”
Czytaj więcej
17 września 2024
5 i 6.09 odbyła się druga część szkolenia dla pierwszej z tegorocznych grup Akademii Organizowania OPZZ. To jeden z corocznie odbywających się treningów podnoszących zdolności organizacyjne dla osób będących liderami związków zawodowych zrzeszonych w naszej centrali. Po sześciu miesiącach od pierwszej części szkolenia uczestnicy powrócili do Warszawy m.in. by omówić plany działania opracowane na spotkaniu w marcu i wzajemnie sprawdzić efekty wdrażania nowych metod pracy związkowej takich jak np. wykorzystanie ankiety czy petycji online do poznania nastrojów załogi i zwiększenia jej zaangażowania. Wrześniowe spotkanie ogniskowało także wokół tematów takich jak: mobilizacja pracowników i testowanie potencjalnych liderów, prowadzenie spotkań organizacji członkowskiej czy wygrywanie z antyzwiązkowym zatrudniającym. W tegorocznej edycji Akademii Organizowania OPZZ czekają nas jeszcze dwa szkolenia we wrześniu i w październiku. MZ
Czytaj więcej
16 września 2024
Posiedzenie Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych RDS w dniu 12 września br. poświęcono m.in. na omówienie bieżących planów rządu odnośnie budżetu Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Podjęto także wstępną dyskusję na temat możliwości dłuższego pozostawania na rynku pracy. Renata Górna, Wydział Polityki Społecznej OPZZ Obecny czas to moment na dyskusje nad projektem budżetu państwa na 2025 rok, stąd w ramach zespołu problemowego podjęto debatę nad przyszłością finansową funduszy: pracy i gwarantowanych świadczeń pracowniczych.Fundusz Pracy w 2025 r. będzie dysponował budżetem ponad 2 proc. większym niż w roku bieżącym (ok. 23,9 mld zł). Środki FP mają być głównie przeznaczone na cele ustawowe: zasiłki dla bezrobotnych czy świadczenia przedemerytalne i inne świadczenia obligatoryjne jak aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników czy łagodzenie skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej. Podobnie z FGŚP, plan na 2025 r. będzie większy o niemal 9 proc. niż w roku bieżącym (ponad 4,5 mld). W tej części padło jednoznaczne zapewnienie strony rządowej o przeznaczaniu środków finansowych z FP wyłącznie na cele ustawowe, bowiem wzorem lat ubiegłych fundusz był źródłem finansowania wielu innych wydatków. To także zgodne z postulatami OPZZ, podobnie jak konieczność przywrócenia składki do wysokości 2,45 proc. W obszarze dyskusji na temat dłuższego pozostawania na rynku pracy, ze strony rządowej reprezentowanej przez wiceministra MRPiPS Sebastiana Gajewskiego wskazano, że w resorcie nie są planowane żadne prace odnośnie podwyższenia wieku emerytalnego. Natomiast ze względu na demografię, ale także wysokość świadczeń emerytalnych warto rozmawiać o rozwiązaniach wzmacniających dobrowolne pozostawanie na rynku pracy - konkretne rozwiązania będą proponowane w niedługim czasie. OPZZ wskazało m.in. szereg propozycji wynikających z Porozumienia strony społecznej RDS z 2020 r. na rzecz aktywnego starzenia się, jak np. umowa mentorska, realizacja Funduszu Podnoszenia Kompetencji i Kwalifikacji, promowanie zdrowia w miejscu pracy, wspieranie inwestycji w kapitał ludzki w przedsiębiorstwach, działania na rzecz poprawy warunków zatrudnienia jak np. czas pracy czy dofinansowywanie inwestycji do stanowisk pracy itp. Prace nad tym tematem będą kontynuowane na dalszych posiedzeniach. Finalizacji i pozytywnej opinii strony pracodawców i pracowników doczekało się stanowisko zaproponowane przez OPZZ w sprawie zaliczenia okresów krwiodawstwa do pracy górniczej (stanowisko zostanie przyjęte w trybie obiegowym). Strona rządowa przygotuje stosowne przepisy w tym obszarze. OPZZ reprezentowali podczas posiedzenia członkowie: wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin i przewodniczący Sławomir Łukasiewicz (ZZ ,,Przeróbka'') oraz eksperci: Renata Górna i Michał Polakowski z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ. (rg)
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe