Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

21 maja 2024

Czas na podwyżki w 2025 r. Konkretne propozycje central związkowych!

W 2025 roku pracownicy sektora publicznego powinni spodziewać się znacznych podwyżek wynagrodzeń. W obliczu rosnących kosztów życia i wysokiej inflacji, trzy największe centrale związkowe w Polsce: Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, NSZZ „Solidarność” przedłożyły stronie rządowej konkretne propozycje w tym zakresie. Wnioski dotyczą zarówno podwyżek wynagrodzeń w gospodarce narodowej i sferze budżetowej, jak i minimalnego wynagrodzenia oraz emerytur i rent. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej OPZZ Sektor finansów publicznych, obejmujący m.in. pracowników administracji publicznej i samorządowej, edukacji, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa publicznego oraz innych kluczowych sektorów, stanowi fundament funkcjonowania państwa. Mimo to kwestia wynagrodzeń pracowników tego sektora i spłaszczenia wynagrodzeń często pozostaje w cieniu debaty publicznej. W obliczu rosnących kosztów życia, inflacji i wysokich wymagań wobec pracowników sfery budżetowej, potrzeba podniesienia ich płac staje się nie tylko kwestią sprawiedliwości społecznej, ale i koniecznością ekonomiczną. Wciąż wysoka inflacja i rosnące ceny podstawowych dóbr konsumpcyjnych sprawiają, że realna wartość wynagrodzeń nie rekompensuje strat, które ponieśli pracownicy w poprzednich latach. Osoby pracujące w państwowej sferze budżetowej, często zarabiający poniżej średniej krajowej, odczuwają to na własnej skórze. Podniesienie płac jest zatem konieczne, aby pracownicy mogli godnie żyć i należycie wywiązywać się ze swoich obowiązków. Niskie wynagrodzenia skutkują odpływem wykwalifikowanych pracowników do sektora prywatnego. Bez odpowiednich wynagrodzeń państwo traci doświadczonych specjalistów, co obniża jakość świadczonych usług publicznych. Prowadzi do dalszego pogorszenia sytuacji i skutkuje trudnościami w rekrutacji nowych pracowników, a także zwiększeniem rotacji kadr. Dlatego podwyżki płac w sferze finansów publicznych są niezbędne nie tylko dla poprawy sytuacji finansowej samych pracowników, ale również dla zachowania stabilności i jakości usług publicznych. Państwo, dbając o swoich pracowników, inwestuje w lepszą przyszłość wszystkich obywateli. Czas na realne zmiany i docenienie tych, którzy codziennie pracują na rzecz społeczeństwa. W obliczu rosnących kosztów życia niezbędne jest także podniesienie płacy minimalnej. Pracownicy zarabiający płacę minimalną (ponad 3,6 mln osób) często żyją na granicy ubóstwa, dlatego zwiększenie wysokości płacy minimalnej jest konieczne, aby mogli oni godnie pracować i zaspokajać podstawowe potrzeby bytowe. Pamiętajmy, że niska płaca minimalna przyczynia się do pogłębiania nierówności społecznych. Podniesienie jej wysokości może pomóc w zmniejszeniu dystansu między najbogatszymi a najbiedniejszymi, co sprzyja budowie bardziej sprawiedliwego społeczeństwa. OPZZ uważa, że podwyżki płac są niezbędne nie tylko dla poprawy sytuacji finansowej samych pracowników, ale również dla budowy stabilnej i sprawiedliwej gospodarki. W ten sposób państwo inwestuje w lepszą przyszłość wszystkich obywateli. Mając to na uwadze strona pracowników, reprezentowana przez Forum Związków Zawodowych, NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych przedłożyła stronie rządowej wspólną propozycję w sprawie wzrostu w 2025 roku: wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w państwowej sferze budżetowej, minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, na następującym poziomie: wzrost wynagrodzeń w gospodarce narodowej powinien wynosić nie mniej niż 9,44%; wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej powinien wynosić nie mniej niż 15%; wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę powinien wynosić w 2025 roku nie mniej niż 8,14% (o 350 zł); wskaźnik waloryzacji emerytur i rent powinien wynosić nie mniej niż średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług w 2024 roku, o którym mowa w art. 89 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251), zwiększony o co najmniej 50% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę w roku 2024. Strona pracowników zastrzega sobie prawo korekty zaproponowanych wzrostów wynagrodzeń oraz emerytur i rent m.in. w przypadku zmiany przez stronę rządową prognozowanych wskaźników makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej na 2025 rok lub innych zdarzeń wpływających negatywnie na dochody pracowników.

Czytaj więcej

21 maja 2024

Tyle wyniosą płace minimalne w ochronie zdrowia od 1 lipca 2024 r.

                                       W roku bieżącym, od 1 lipca 2024 nastąpi kolejna rewaloryzacja najniższych wynagrodzeń zasadniczych w ochronie zdrowia, wynikająca z obowiązującej ustawy dnia 8 czerwca 2017 roku o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Tegoroczne wzrosty gwarantowanych poziomów płac wynikają z ustawowego mechanizmu waloryzacyjnego, którego waga na rok bieżący będzie wynosić 12,75 proc. Podstawa wyliczeń jest wyższa niż w roku ubiegłym (12,07 proc.), z uwagi na wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej oraz zrealizowane obecnie od lipca 2023 r. podwyżki wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Obecnie Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji przygotowuje rekomendacje oszacowania skutków finansowych tegorocznej podwyżki – będą one znane po 24 maja br., a następnie przekazane do dalszych decyzji Ministra Zdrowia. Najniższe wynagrodzenia zasadnicze (rewaloryzacja) w poszczególnych grupach zawodowych pracujących w ochronie zdrowia od 1 lipca 2024 r. wyniosą (brutto); Lekarz albo lekarz dentysta ze specjalizacją (współczynnik pracy 1,45) – 10375,45 zł (wzrost o 1173,53 zł); Farmaceuta, fizjoterapeuta, diagnosta laboratoryjny, psycholog kliniczny, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1, 3 i 4 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie magisterskim i specjalizacją, pielęgniarka z tytułem zawodowym magister pielęgniarstwa albo położna z tytułem magister położnictwa z wymaganą specjalizacją w dziedzinie pielęgniarstwa lub w dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia (współczynnik pracy 1,29) -  9230,57 zł (wzrost o 1044,04zł) Lekarz albo lekarz dentysta, bez specjalizacji (współczynnik pracy 1,19) - 8515,02 zł (wzrost o 963,10 zł); Stażysta (współczynnik pracy 0,95) - 6797,71 zł (wzrost o 768,87 zł); Farmaceuta, fizjoterapeuta, diagnosta laboratoryjny, pielęgniarka, położna, technik elektroradiolog, psycholog, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1−4 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie magisterskim; pielęgniarka, położna z wymaganym wyższym wykształceniem (studia I stopnia) i specjalizacją, albo pielęgniarka, położna ze średnim wykształceniem i specjalizacją (współczynnik pracy 1,02) - 7298,59 zł (wzrost o 825,52 zł); Fizjoterapeuta, pielęgniarka, położna, ratownik medyczny, technik elektroradiolog, inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1–5 z wymaganym wyższym wykształceniem na poziomie studiów I stopnia; fizjoterapeuta, ratownik medyczny, technik analityki medycznej, technik elektroradiolog z wymaganym średnim wykształceniem albo pielęgniarka albo położna z wymaganym średnim wykształceniem, która nie posiada tytułu specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia (współczynnik pracy 0,94) - 6726,15 zł (wzrost o 760, 77 zł) Inny pracownik wykonujący zawód medyczny inny niż określony w lp. 1–6 z wymaganym średnim wykształceniem oraz opiekun medyczny (współczynnik pracy 0,86) - 6153,71 zł (wzrost o 631,27 zł); Pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem wyższym (współczynnik pracy 1) - 7155,48 zł (wzrost o 809,33 zł); Pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem średnim (współczynnik pracy 0,78) - 5581,27 zł (wzrost o 631,27 zł); Pracownik działalności podstawowej, inny niż pracownik wykonujący zawód medyczny z wymaganym wykształceniem poniżej średniego (współczynnik pracy 0,65) - 4651,06 zł (wzrost o 526,06 zł) Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ

Czytaj więcej

20 maja 2024

Posiedzenie zespołu problemowego OPZZ ds. europejskich rad zakładowych

Posiedzenie zespołu problemowego OPZZ ds. europejskich rad zakładowych 27.05.2024

Czytaj więcej

20 maja 2024

Plenarne posiedzenie WRDS oraz Zespołu problemowego WRDS w Katowicach do spraw związanych z odpadami

 maja plenarne posiedzenie WRDS oraz Zespołu problemowego WRDS w Katowicach do spraw związanych z odpadami  - 27 maja 2024 

Czytaj więcej

20 maja 2024

Posiedzenie Prezydium Rady OPZZ Województwa Śląskiego

Posiedzenie Prezydium Rady OPZZ Województwa Śląskiego - 22 maja 2024

Czytaj więcej

17 maja 2024

Prace Zespołu ds. ubezpieczeń społecznych RDS

Automatyzacja usług komorniczych oraz dyskusja nad kierunkiem dalszych prac w obszarze emerytur pomostowych były głównymi tematami posiedzenia Zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych Rady Dialogu Społecznego w dniu 16 maja br. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Koncepcja automatyzacji procesu egzekucji w zakładzie Ubezpieczeń Społecznych to temat, którego założenia przedłożyli na posiedzeniu zespołu przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z propozycją, komornicy sądowi będą mogli egzekwować wierzytelności online w ZUS, zamiast tradycyjnie wysyłać tytuł egzekucyjny listem poleconym. Projekt ma usprawnić także kolejność dokonywania zajęć komorniczych świadczeń wypłacanych dłużnikom przez ZUS, szczególnie świadczeń alimentacyjnych. Wprowadzenie automatyzacji nie wpłynie na redukcję zatrudnienia czy likwidację stanowisk pracy, o co pytaliśmy podczas dyskusji. Regulacja ma być przygotowywana przez resorty: sprawiedliwości oraz rodziny pracy i polityki społecznej, a sama koncepcja została przychylnie oceniona przez stronę społeczną. Ważną częścią dyskusji była praca nad projektem Stanowiska strony pracowników i strony pracodawców zespołu w sprawie: określenia kierunku rozwiazywania problemu w zakresie emerytur pomostowych. Stanowisko wynika z podsumowania prac Grupy roboczej ds. emerytur pomostowych działającej w ramach Zespołu problemowego, jak również z prac Grupy Roboczej działającej w ramach MRP i PS w sprawie niewygasającego charakteru emerytur pomostowych oraz przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do wykazu prac o szczególnym charakterze. Stanowisko, po uwagach OPZZ będzie przedmiotem głosowania w najbliższym czasie. Uzgodniono także katalog tematów zgłoszonych przez stronę pracowników i pracodawców, jakie będą omawiane na kolejnych posiedzeniach, wśród nich tematy zgłoszone przez OPZZ, a dotyczące: 1) przeglądu systemu emerytalnego, m.in. w celu zahamowania spadającej stopy zastąpienia; 2) rozszerzenia obowiązku ubezpieczeniowego, m.in. poprzez zagwarantowanie, że składki na ubezpieczenia społeczne będą odprowadzane od wszystkich umów zleceń i od pełnej kwoty, a nie tylko do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę; 3) wypracowania propozycji rozwiązań problemu tzw. „emerytur groszowych” wynoszących poniżej emerytury minimalnej; ) rozpatrzenia problemu zaliczania do okresu pracy górniczej dni zwolnienia z pracy w związku z honorowym oddawaniem krwi. Kolejne spotkanie zaplanowane na 20 czerwca br.W posiedzeniu zespołu uczestniczył Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski, a OPZZ reprezentował członek zespołu Sławomir Łukasiewicz i Renata Górna, w charakterze eksperta.(RG)

Czytaj więcej

16 maja 2024

Brak uzgodnień w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia

                                                   Dyskusja na temat wzrostu wynagrodzeń w ochronie zdrowia oraz realizacja ustawy o niektórych zawodach medycznych to wiodące tematy omawiane podczas posiedzenia Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia 14 maja br. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Wzrost wynagrodzeń w ochronie zdrowia jest stałym obszarem podejmowanym w ramach dialogu społecznego. Temat jest zdeterminowany corocznymi waloryzacjami podwyżek realizowanymi od lipca każdego roku, ale także trwającą od kilku miesięcy dyskusją płacową, wynikającą ze złożonego w Sejmie w ub. roku obywatelskiego projektu ustawy nowelizującego przepisy o wzroście płac w ochronie zdrowia (złożonego przez środowisko zawodowe pielęgniarek i położnych, druk nr 33). W roku bieżącym, od 1 lipca 2024 nastąpi rewaloryzacja najniższych wynagrodzeń zasadniczych w ochronie zdrowia, wynikająca z obowiązującej ustawy dnia 8 czerwca 2017 roku o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Tegoroczne wzrosty gwarantowanych poziomów płac wynikają z ustawowego mechanizmu waloryzacyjnego, którego waga na rok bieżący będzie wynosić 12,75 proc. Podstawa wyliczeń jest wyższa niż w roku ubiegłym (12,07 proc.), z uwagi na wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej oraz zrealizowane obecnie od lipca 2023 r. podwyżki wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Obecnie Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji przygotowuje rekomendacje oszacowania skutków finansowych tegorocznej podwyżki – będą one znane po 24 maja br., a następnie przekazane do dalszych decyzji Ministra Zdrowia. Niezależnie od corocznej, lipcowej waloryzacji – w tle toczą się prace parlamentarne w sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej nad wzrostem współczynników pracy proponowane w projekcie obywatelskim, złożonym przez środowisko zawodowe pielęgniarek i położnych. Opinia OPZZ do inicjatywy obywatelskiej była negatywna, a naszym fundamentalnym zastrzeżeniem było objęcie wzrostem wskaźników wynagrodzeń wybranych grup zawodowych, a nie wszystkich objętych w tabeli ustawy. Prace nad projektem obywatelskim są obecnie na etapie Podkomisji, do której Ministerstwo Zdrowia przekazało stanowisko. Zostało ono zaprezentowane także na posiedzeniu Trójstronnego Zespołu, jednak na zasadzie informacji, a nie uzgodnień ze stroną społeczną zespołu. Resort zaproponował wzrost wynagrodzeń – dodatkowo, oprócz lipcowej waloryzacji, wyłącznie w 2 grupach - 5 i 6, na kolejne 2 lata: od 1 stycznia 2025 r.: grupa 5 wskaźnik 1,1 oraz grupa 6 wskaźnik 1,02 i od 1 stycznia 2026 r: grupa 5 wskaźnik 1,15 i grupa 6 wskaźnik 1,08. Pozostałe 8 grup w tabeli oraz pracownicy niemedyczni nie będą objęci dodatkowym wzrostem płac w 2025 i 2026 – jeśli stanowisko Ministerstwa Zdrowia zostanie utrzymane i przyjęte w czasie prac sejmowych. OPZZ negatywnie odniosło się zarówno do braku możliwości uzgodnień w ramach Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia, jak i zawartości merytorycznej stanowiska MZ tj. nie objęcia dodatkowym wzrostem płac (w kolejnych 2 latach) wszystkich grup zawodowych. Propozycja resortu zamraża na 2 lata płace w 8 grupach zawodowych, nie wspominając już o pracownikach niemedycznych, dla których nie ma żadnej dodatkowej propozycji. Dalsze prace nad propozycją Ministerstwa Zdrowia zostaną przeniesione do dyskusji w sejmowej Podkomisji nadzwyczajnej, gdyż strona rządowa Trójstronnego Zespołu zamknęła jakiekolwiek negocjacje i uzgodnienia w ramach dialogu społecznego w zespole. Organizacje członkowskie OPZZ w branży ochrony zdrowia będą podejmować decyzje w sprawie dalszego trybu pracy nad propozycją Ministra Zdrowia. Dialog w Trójstronnym Zespole ds. Ochrony Zdrowia w obszarze wzrostu płac zmienił więc charakter z dotychczasowego trybu uzgodnień, jak było dotychczas - na etap informacji strony rządowej. W dalszej części posiedzenia omówiono realizację ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych, wskazując na wiele nieścisłości związanych z rejestracją w Centralnym Rejestrze Osób Uprawnionych, a wymaganiami kwalifikacyjnymi pracowników 15 nowych zawodów medycznych. Ustawa w tym obszarze będzie monitorowana. Na zakończenie strona społeczna wniosła o przegląd i podsumowanie prac Podzespołów działających w ramach Trójstronnego Zespołu w obszarze ratownictwa medycznego, uzdrowisk, inspekcji sanitarnej i krwiodawstwa. OPZZ reprezentowali na posiedzeniu członkowie Trójstronnego Zespołu: dr Tomasz Dybek i Maria Miklińska oraz Renata Górna (w charakterze eksperta), a także przedstawiciele organizacji członkowskich OPZZ reprezentujących diagnostów laboratoryjnych, psychologów i branżę uzdrowiskową.  (RG)

Czytaj więcej

16 maja 2024

Ogólnopolski strajk ostrzegawczy pocztowców

16 maja br., w godzinach od 8:00 do 10:00, pracownicy Poczty Polskiej przeprowadzili ogólnopolski strajk ostrzegawczy! Ich celem jest walka o godne wynagrodzenia oraz stabilność miejsc pracy dla wszystkich pocztowców. Zatrważające jest to, że aż 80% pocztowców, czyli około 50 000 pracowników, otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze na umowę o pracę na pełny etat w wysokości 4 023 zł, co jest poniżej minimalnego wynagrodzenia w Polsce. Ta sytuacja nie może dłużej trwać!  Pod budynkiem Poczty Głównej w Warszawie, w trakcie godzin strajku ostrzegawczego, odbyła się również pikieta informacyjna.  Jako OPZZ, jesteśmy z Wami! Domagamy się godnej płacy za pracę pocztowców!

Czytaj więcej

15 maja 2024

Dyskusja w OPZZ o płacach w 2025 r.

W dniu 15 maja br. przeprowadzono na forum Zespołu ds. polityki gospodarczej i finansów publicznych dyskusję dotyczącą wynagrodzeń w 2025 r. w związku z przedstawieniem przez Radę Ministrów wskaźników makroekonomicznych na kolejny rok w dokumencie pn. Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027. Partnerzy społeczni mają bowiem prawo przedstawić, w oparciu m.in. o ten dokument, propozycję wzrostu wynagrodzeń w kolejnym roku, w tym płacy minimalnej i wskaźnika wynagrodzeń w sferze budżetowej. Zespół pełni funkcję opiniodawczo-doradczą dla OPZZ. Do zadań Zespołu należy kształtowanie stanowisk i opinii OPZZ w zakresie polityki gospodarczej państwa, w tym wynagrodzeń, polityki budżetowej, finansowej, fiskalnej, pieniężnej i handlowej oraz polityki przemysłowej. Wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz oraz przewodniczący Zespołu, Zygmunt Mierzejewski przedstawili informację na temat ustawowych terminów negocjacji wynagrodzeń w 2025 r. wynikających z ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego. Następnie Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej w OPZZ przedstawił bieżącą i prognozowaną sytuację gospodarczą kraju oraz finansów publicznych a także stan negocjacji w sprawie propozycji wzrostu płac w 2025 r. realizowanych na forum RDS. OPZZ przy kształtowaniu propozycji płacowych na kolejny rok bierze pod uwagę dogłębnie przeprowadzoną analizę danych makroekonomicznych, aktualny i prognozowany poziom wynagrodzeń w sektorze prywatnym i publicznym oraz sygnały płynące od związków zawodowych należących do OPZZ w sprawie wzrostu płac. Dyskusja na forum Zespołu ds. polityki gospodarczej i finansów publicznych była zatem cenną przestrzenią do wymiany informacji w ww. sprawie. (KP)

Czytaj więcej