21 stycznia 2025
Zdjęcie: Biuro RDS Podczas posiedzenia Prezydium Rady Dialogu Społecznego (RDS) w dniu 17 stycznia 2025 r. omówiono cele nowelizacji ustawy o RDS, a także zapadły kluczowe decyzje dotyczące funkcjonowania Rady oraz powołania nowych zespołów problemowych. Norbert Kusiak, sekretarz Prezydium RDS (OPZZ), dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ Decyzją Prezydium RDS, kwestie związane z gospodarką leśną oraz sytuacją w Lasach Państwowych, zgłoszone przez Piotra Ćwika, zastępcę szefa Kancelarii Prezydenta RP, zostały przekazane do Zespołu problemowego RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy, celem ich rozpatrzenia. Równocześnie, z uwagi na kluczową rolę Polski na rynku meblarskim, podjęto – na wniosek OPZZ i Związku Zawodowego „Budowlani” – decyzję o uwzględnieniu tej tematyki w pracach Zespołu. W odpowiedzi na zarzuty OPZZ dotyczące braku równowagi w reprezentacji partnerów społecznych w nowo powołanym Zespole do spraw opracowania rozwiązań mających na celu poprawę funkcjonowania branży hutniczej, działającym w Ministerstwie Przemysłu, Prezydium RDS postanowiło skierować wniosek w tej sprawie do Marzeny Czarneckiej, minister przemysłu. Wniosek dotyczy zmiany składu zespołu, tak aby uwzględnić – obok przedstawicieli pracodawców – także udział przedstawicieli strony pracowniczej. Na wniosek Rafała Dutkiewicza, przewodniczącego Pracodawców RP, przedyskutowano celowość powołania Zespołu problemowego RDS ds. bezpieczeństwa i obronności. Stwierdzono, że kwestie bezpieczeństwa powinny zostać omówione przez Zespół Trójstronny ds. Rozwoju Przemysłowego Potencjału Obronnego i Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych. Postanowiono zbadać zakres prac tego zespołu i powrócić do tematu na kolejnym posiedzeniu Prezydium RDS. Zaakceptowano propozycję Marka Kowalskiego, przewodniczącego Federacji Przedsiębiorców Polskich, dotyczącą powołania Zespołu doraźnego RDS ds. zamówień publicznych. Nowy zespół, specjalizujący się w analizie i rekomendacjach dotyczących prawa zamówień publicznych, będzie funkcjonował przez dwa lata, do końca 2026 r. Do jego zadań będzie należeć m.in. analiza obecnej ustawy o zamówieniach publicznych i wypracowanie propozycji jej nowelizacji. Wniosek Doroty Gardias, przewodniczącej Forum Związków Zawodowych, o rozpoczęcie prac nad zmianami w przepisach dotyczących postępowania sanacyjnego został przyjęty przez Prezydium RDS. Tematyka ta trafi do Zespołu problemowego RDS ds. polityki gospodarczej i rynku pracy. Jednocześnie zauważono, że centrale związkowe przyjęły wspólne stanowisko w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo restrukturyzacyjne, wskazujące na konieczność opracowania mechanizmów ochronnych dla pracowników w sytuacjach kryzysowych. Prezydium RDS zobowiązało się do podjęcia działań wyjaśniających w związku z sygnałami o braku uczestnictwa niektórych organizacji pracodawców w głosowaniach Zespołu problemowego RDS ds. usług publicznych. Omówiono także pismo Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, minister rodziny, pracy i polityki społecznej, w którym minister zwraca uwagę na brak obecności przedstawicieli strony rządowej na posiedzeniach RDS. Minister Dziemianowicz-Bąk zaznaczyła, że ustawa o Radzie Dialogu Społecznego wymaga osobistego uczestnictwa delegowanych przedstawicieli w pracach Rady. W swoim piśmie zaapelowała do ministrów i wiceministrów o większe zaangażowanie w prace RDS. Omówiono również rezultaty roboczego spotkania ekspertów RDS z przedstawicielami Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES) oraz Rady Pożytku Publicznego (RPP), które odbyło się 16 grudnia 2024 r. Celem spotkania były przygotowania do dorocznego międzynarodowego posiedzenia krajowych Rad Społeczno-Gospodarczych, zaplanowanego na czerwiec 2025 r. w Warszawie. Ustalono, że współpraca z EKES i RPP będzie kontynuowana w celu wypracowania szczegółowych założeń agendy tego wydarzenia. Skierowano do głosowania korespondencyjnego projekt uchwały Rady Dialogu Społecznego w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z wykonania planu finansowego Biura RDS za rok 2024. Podjęto również wstępną dyskusję na temat podziału środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań strony pracowników i pracodawców w Radzie Dialogu Społecznego oraz nad projektem ustawy o zmianie ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. (nq)
Czytaj więcej
17 stycznia 2025
Na skutek działań OPZZ i potrzeby wyrażanej przez branżę hutniczą Ministerstwo Przemysłu zapoczątkowało proces tworzenia strategii dla hutnictwa w Polsce. Działania ministerstwa są wynikiem m.in. licznych akcji podejmowanych w 2024 roku przez władze OPZZ, w tym branżę Przemysł i FZZ Metalowców i Hutników. Razi jednak brak uwzględnienia przedstawicieli pracowników w zespole powołanym do prac nad strategią. Jak podaje Ministerstwo Przemysłu: „Zespół do spraw opracowania rozwiązań w celu poprawy funkcjonowania branży hutniczej rozpoczął pracę 3 stycznia 2025 roku w Ministerstwie Przemysłu. Funkcję przewodniczącej Zespołu objęła Minister Przemysłu Marzena Czarnecka, a jej zastępcą jest Dyrektor Departamentu Górnictwa i Hutnictwa Marta Jarno. Utworzenie zespołu jest związane z trudną sytuacją tego sektora i pilną potrzebą wypracowania sposobów na poprawę sytuacji branży. (…) Głównym jego zadaniem jest stworzenie projektu krajowej strategii dla sektora hutniczego. (…) Do grona członków Zespołu należą zatem również przedstawiciele Ministra Aktywów Państwowych, Ministra Klimatu i Środowiska, Ministra Rozwoju i Technologii, Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. oraz Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej.” W związku z tym, że wśród członków zespołu brak strony pracowników, szczególnie w sytuacji, gdy mamy w nim reprezentanta pracodawców z HIPH, Barbara Popielarz w imieniu OPZZ oraz Mirosław Grzybek w imieniu Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników przesłali pisma do Ministerstwa Przemysłu wnosząc o zmianę i poszerzenie składu zespołu. Sprawa będzie także dyskutowana na najbliższym posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego. MZ
Czytaj więcej
09 stycznia 2025
9 stycznia 2025 r. w Warszawie odbyła się demonstracja, której celem było zwrócenie uwagi na potrzebę społecznie odpowiedzialnej i zrównoważonej transformacji energetycznej oraz obrona miejsc pracy w sektorach przemysłowym i energetycznym.Biuro Prasowe OPZZ Wydarzenie rozpoczęło się o godzinie 12:00 przed siedzibą PGE (Polskiej Grupy Energetycznej) przy ul. Mysiej 2, gdzie odbyła się pierwsza tura przemówień, a przedstawiciele demonstrantów wręczyli petycję z postulatami. Następnie uczestnicy przeszli pod siedzibę Ministerstwa Aktywów Państwowych, wyrażając swój sprzeciw wobec braku skutecznych działań rządu w zakresie polityki energetycznej i przemysłowej. Podczas przemarszu podkreślano kluczowe problemy, takie jak zagrożenie dla miejsc pracy, wzrost ubóstwa energetycznego, nierówności społeczne oraz brak stabilności systemu energetycznego. Uczestnicy wskazywali na konieczność modyfikacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu i Krajowego Planu Energii i Klimatu, tak aby lepiej uwzględniały aspekty społeczne i gospodarcze transformacji. Demonstracja zakończyła się o godzinie 16:00, a protestujących pracowników górnictwa i przemysłu wspierali związkowcy reprezentujący różne branże z całej Polski. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za wspólny głos w obronie przyszłości polskiego przemysłu i rynku pracy. Razem możemy wypracować lepsze rozwiązania!
Czytaj więcej
08 stycznia 2025
Z uwagi na brak skutecznych działań rządu w obszarze polityki energetycznej i przemysłowej, organizowana jest demonstracja, która odbędzie się 9 stycznia 2025 r. w Warszawie. Wydarzenie ma na celu obronę miejsc pracy oraz podkreślenie potrzeby społecznie odpowiedzialnej i zrównoważonej transformacji energetycznej. Plan Demonstracji: Godzina 12:00 – Rozpoczęcie demonstracji przed siedzibą PGE Polskiej Grupy Energetycznej (ul. Mysia 2, Warszawa) i wręczenie petycji przedstawicielom PGE. Przemarsz pod siedzibę Ministerstwa Aktywów Państwowych. Godzina 16:00 – Planowane zakończenie demonstracji. Dlaczego protestujemy? Nie jest tajemnicą, że Polsce potrzeba wielu lat na tworzenie alternatywy dla obecnej energetyki. Transformacja klimatyczno-energetyczna wymaga odpowiedzialnego planowania, szczególnie w regionach, gdzie przemysł ciężki, energetyka i wydobycie surowców są podstawą lokalnych gospodarek. Brak działań lub nieodpowiedzialne decyzje prowadzą do: Zagrożenia dla miejsc pracy. Wzrostu ubóstwa energetycznego i nierówności społecznych. Pogorszenia stabilności systemu energetycznego i warunków funkcjonowania przemysłu. Naszym celem jest zwrócenie uwagi na konieczność modyfikacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu oraz Krajowego Planu Energii i Klimatu, który w obecnym kształcie nie uwzględnia kluczowych aspektów społecznych i gospodarczych transformacji, w tym jej wpływu na rynek pracy, potencjał przemysłu i stabilność systemu energetycznego. Weź udział w demonstracji! Zapraszamy wszystkie organizacje związkowe oraz pracowników, których miejsca pracy są zagrożone, do wspólnego wyrażenia sprzeciwu wobec nieodpowiedzialnej polityki transformacyjnej. Działajmy razem na rzecz ochrony miejsc pracy i przyszłości polskiego przemysłu!
Czytaj więcej
08 stycznia 2025
Rząd podjął kolejny, alarmujący krok w kierunku ograniczenia kompetencji Rady Dialogu Społecznego (RDS). Tym razem zaproponował nowelizację ustawy o finansach publicznych, zakładającą zniesienie obowiązku informowania RDS o wykonaniu budżetu państwa za pierwsze półrocze. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej, sekretarz Prezydium RDS (OPZZ) To nie pierwszy przypadek osłabiania pozycji RDS. Niedawno uchwalona ustawa o Radzie Fiskalnej ograniczyła rolę Rady Dialogu Społecznego w procedurze budżetowej. Temat ten poruszaliśmy w naszych wcześniejszych artykułach TUTAJ. Teraz rząd idzie o krok dalej, proponując zmiany, które de facto marginalizują znaczenie RDS jako kluczowego organu dialogu społecznego, odpowiedzialnego za społeczny nadzór nad finansami publicznymi. Czemu naprawdę mają służyć te zmiany? Rada Dialogu Społecznego odgrywa dziś istotną rolę w społecznym nadzorze nad finansami publicznymi, umożliwiając partnerom społecznym – stronie pracowników i stronie pracodawców – wyrażanie opinii na temat sposobu realizacji budżetu państwa. Obowiązujące przepisy ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i jej art. 20 zobowiązują ministra finansów do przedstawienia RDS szczegółowej informacji na temat wykonania budżetu państwa za pierwsze półrocze w terminie do 10 września każdego roku. Nowa propozycja rządu zakłada likwidację tego obowiązku, uzasadniając to powszechną dostępnością danych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Dlatego partnerzy społeczni – z inicjatywy OPZZ – wyrazili zdecydowany sprzeciw wobec tego rozwiązania. W uchwale nr 135 z 20 grudnia 2024 roku strony pracowników i strony pracodawców RDS zwracają uwagę, że bieżące publikowanie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów danych o wykonaniu ustawy budżetowej nie może stanowić wystarczającej przesłanki do automatycznego zniesienia obowiązku przedkładania RDS informacji na temat wykonania ustawy budżetowej za pierwsze półrocze. Choć w dobie cyfryzacji dostęp do danych online stał się powszechny i łatwiejszy, nie można uznać, że taki sposób prezentacji danych pozwala na pełną i efektywną współpracę strony społecznej ze stroną rządową. Szczególnie, że część danych, które otrzymuje Rada Dialogu Społecznego, różni się zarówno pod względem formy prezentacji, jak i szczegółowości od danych publikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Informacje te, prezentowane w postaci ogólnych komunikatów, nie zawsze odpowiadają na wszystkie pytania i wątpliwości, jakie pojawiają się w trakcie debaty w RDS po stronie związków zawodowych i organizacji pracodawców. Ograniczenie dostępu do pełnych danych o realizacji budżetu oznacza osłabienie społecznej kontroli nad finansami państwa. Dialog w ramach RDS pozwala bowiem na szczegółowe analizowanie i ocenianie działań rządu w kontekście budżetowym. Jak wskazują partnerzy społeczni w swojej uchwale, takie konsultacje są niezbędne, aby rząd mógł lepiej rozumieć potrzeby społeczne oraz wypracowywać skuteczniejsze rozwiązania finansowe. Utrzymanie współpracy między stroną rządową a społeczną jest również ważne w kontekście dbałości o zachowanie równowagi interesów pracowników, pracodawców i państwa. Zniesienie obowiązku informowania RDS o realizacji budżetu ograniczy również możliwość identyfikowania problemów finansowych na wczesnym etapie. Brak tej współpracy może negatywnie wpłynąć na efektywność wydatkowania publicznych środków oraz jakość podejmowanych decyzji budżetowych. To krok w kierunku centralizacji władzy nad finansami publicznymi, który może prowadzić do pogorszenia jakości dialogu społecznego. Dlatego partnerzy społeczni zaapelowali o wycofanie się z tej zmiany, podkreślając, że jej wprowadzenie stanowi nieuzasadnione osłabienie pozycji RDS w systemie nadzoru nad wydatkami publicznymi. Czy rząd wysłucha apelu Rady Dialogu Społecznego i odstąpi od uchylenia art. 20 ustawy o Radzie Dialogu Społecznego? Odpowiedź na to pytanie pokaże, na ile rząd jest gotowy na prowadzenie rzeczywistego dialogu społecznego w kwestiach kluczowych dla funkcjonowania państwa i traktowanie związków zawodowych i pracodawców jako pełnoprawnych uczestników debaty publicznej. Z treścią uchwały nr 135 można zapoznać się TUTAJ. (nq)
Czytaj więcej
30 grudnia 2024
Z głębokim smutkiem Informujemy, że 26 grudnia 2024 r. w Warszawie – po ciężkiej chorobie - zmarł red. Stanisław Nowakowski. Red. Stanisław Nowakowski urodził się 10 października 1939 r. w miejscowości Cecyniówka na Wołyniu, wówczas już na terenie ZSRR. Rodzice Staszka: mama Katarzyna z domu Woźniakowska była nauczycielką w wiejskiej szkole, a ojciec – Jan Nowakowski – kierownikiem tejże szkoły . Ojciec Staszka , jako jeniec wojenny został wzięty do niewoli, zaś matka z małym synkiem na rękach – musiała ukrywać się przed bandami UPA, a potem uciekać za granicę, czyli do Polski. Ostatecznie dodarli do Kłobucka i tu zamieszkali. Tu Staszek zdał maturę, po czym udał się na studia geologiczne na krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. Na AGH łączył naukę z pracą i działalnością w Komitecie Miejskim ZMS. Jednak AGH opuścił przed ukończeniem studiów i zatrudnił się w Hucie im. Lenina - najpierw w zarządzie TKKF, a potem w redakcji „Głosu Nowej Huty”. Interesował się szeroko pojętą kulturą, literaturą, muzyką, m. in. piosenkami Wysockiego i Okudżawy, zwiastującymi poważne zmiany w całym systemie „demoludów”. Podjął też pracę w krakowskim oddziale Krajowej Agencji Wydawniczej, zaocznie studiował dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim, rozszerzał kontakty, zwłaszcza w środowisku ludzi kultury i polityki Krakowa. Jednocześnie nadal kontaktował się ze związkowcami w Hucie im. Lenina, w tym z szefem związku zawodowego Alfredem Miodowiczem. Po powstaniu OPZZ i wyborze Alfreda Miodowicza na przewodniczącego centrali związkowej , przyjął propozycję pracy w gmachu przy ul. Kopernika i przeniósł się do Warszawy. Tu, Staszek Nowakowski dał się poznać jako sprawny współorganizator ważnych wydarzeń związkowych, lider pionu prasowego OPZZ, a także profesjonalny redaktor naczelny Tygodnika Popularnego „Związkowiec”. Niewątpliwie zasługi Staszka dla OPZZ są bardzo duże, a gmach przy ul. Kopernika stał się dla niego przystanią na długie lata. Staszek nie rezygnował ze swoich ideałów, zawsze odważnie, z zapałem bronił racji i spraw, które prezentował i którym był wierny. Był też serdecznym i życzliwym kolegą, dobrym człowiekiem, a przede wszystkim wspaniałym mężem i ojcem, dla którego rodzina była bardzo ważna, jeśli nie najważniejsza. Staszek formalnie, na emeryturę przeszedł w wieku około 75 lat, choć tak naprawdę dziennikarzem pozostał na zawsze… Za zasługi dla Rzeczypospolitej został odznaczony: Orderem Polonia Restituta, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi, Brązowym Krzyżem Zasługi, Złotą Odznaką za Pracę Społeczną dla Miasta Krakowa, wieloma odznakami honorowymi organizacji społecznych i politycznych Za zasługi dla ruchu związkowego otrzymał: Honorową Odznakę OPZZ I, II i III Stopnia. Staszku, spij spokojnie… Przyjaciele z Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Nabożeństwo żałobne odbędzie się 11 stycznia 2025 roku o godz. 11:30 w kościele św. Józefa w Zabrzu, po którym nastąpi odprowadzenie na cmentarz parafialny do grobu rodzinnego.
Czytaj więcej
20 grudnia 2024
Polityka podatkowa rządu jest niepokojąca. Choć w umowie koalicyjnej zadeklarowano działania zmniejszające obciążenia podatkowe dla pracujących, nic nie zapowiada realizacji tego zobowiązania. Dlatego wiceprzewodnicząca OPZZ, Barbara Popielarz, wystąpiła do ministra finansów z wnioskiem o kompleksową reformę systemu podatkowego. Jej celem powinna być nie tylko redukcja obciążeń podatkowych pracujących ale też zwiększenie sprawiedliwości społecznej systemu podatkowego oraz uatrakcyjnienie zatrudnienia na umowę o pracę pod względem fiskalnym. OPZZ postuluje o podniesienie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł oraz wprowadzenie większej liczby progów oraz stawek podatkowych w podatku PIT (poniżej 12 proc. a także między 12 proc. a 32 proc.). Brak zmian w tym obszarze powoduje bowiem w praktyce zwiększenie obciążeń podatników daninami publicznymi. Istotne, aby progi podatkowe i kwota wolna były automatycznie waloryzowane, aby dostosowywały się do zmieniającej się inflacji oraz wzrostu płac. Pracownicy powinni mieć także, w ocenie OPZZ, prawo do wyższych kosztów uzyskania przychodu z tytułu zatrudnienia, co realnie zmniejszy ich obciążenia podatkowe. Atrakcyjność umowy o pracę pod względem podatkowym jest bowiem obecnie niska. OPZZ uważa, że system podatkowy może i powinien wpływać na ograniczenie nierówności dochodowych i ubóstwa pracujących. Potrzebujemy sprawiedliwego i transparentnego systemu podatkowego, dlatego oczekujemy od ministra finansów realizacji naszego apelu o podjęcie prac nad kompleksowymi zmianami systemu podatkowego. (oprac. KP)
Czytaj więcej
20 grudnia 2024
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) i Konfederacja Lewiatan (KL) wyróżniły 19 grudnia br. dwie agencje zatrudnienia: Antal Sp. z o.o. oraz Smart Solutions HR Sp. z o.o., przyznając im prestiżowy certyfikat „Agencja zatrudnienia przyjazna pracownikom”. Certyfikat ten podkreśla zaangażowanie agencji zatrudnienia w tworzenie bezpiecznego i sprzyjającego rozwojowi środowiska pracy, promowanie stabilnych form zatrudnienia, przeciwdziałanie mobbingowi oraz inwestowanie w kompetencje pracowników. Program certyfikacji, prowadzony od kilku lat przez OPZZ i KL, wyróżnia firmy stosujące najlepsze praktyki i realizujące politykę odpowiedzialności społecznej. Wybór Antal i Smart Solutions to docenienie ich zaangażowania w tworzenie przestrzeni, w której pracownicy czują się bezpiecznie i rozwijają swoje kompetencje. Laureaci wyznaczają standardy, które powinny być inspiracją dla innych firm - powiedziała Barbara Popielarz, wiceprzewodnicząca OPZZ podczas uroczystości wręczania certyfikatów. Certyfikaty przyznawane są na dwa lata. To wspólna inicjatywa OPZZ i Lewiatana, pokazująca skuteczną współpracę związku zawodowego i organizacji pracodawców na rzecz poprawy jakości pracy w Polsce. Wyróżnione agencje rekomendowane są do współpracy zarówno przez pracowników, jak i pracodawców, jako liderzy odpowiedzialnego zatrudnienia. W skład Kapituły certyfikującej wchodzą przedstawiciele Lewiatana i OPZZ. Przy wyborze najlepszych agencji zatrudnienia uwzględnia się kwestie dotyczące m.in.: bezpieczeństwa i higieny pracy, promowania umów o pracę, przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, wysiłki mające na celu zapobieganie konfliktom, stwarzanie pracownikom możliwości rozwoju zawodowego czy przedsięwzięcia na rzecz zwiększania zadowolenia pracowników z podejmowanej pracy. Certyfikacja OPZZ i KL to ważny krok w promocji zrównoważonego rozwoju rynku pracy oraz wzmocnienia zaufania do agencji zatrudnienia. (nq)
Czytaj więcej
13 grudnia 2024
W siedzibie Ministerstwa Klimatu i Środowiska odbyło się spotkanie konsultacyjne z przedstawicielami strony społecznej w związku z trwającym procesem konsultacji Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu. Obecni byli m.in. sekretarz stanu Urszula Zielińska oraz prezes PSE Grzegorz Onichimowski. Spotkanie rozpoczął dyrektor Departamentu Strategii i Analiz MKiŚ Wojciech Racięcki odnosząc się do zebranych w procesie konsultacji propozycji strony społecznej (wśród których dominowały uwagi OPZZ). W związku z opiniami, które zwracały uwagę na konieczność uwzględnienia w KPEiK strategii zmian w zatrudnieniu, ochrony miejsc pracy oraz wpływu polityk klimatycznych na krajowy przemysł, ministerstwo zaproponowało debatę nad trzema wątkami możliwymi do wpisania do KPEiK: - pierwszeństwo dla inwestycji związanych z transformacją klimatyczną na obszarach społecznie wrażliwych, - wsparcia modernizacji zakładów przemysłowych – w kierunku bezemisyjnym z gospodarką obiegu zamkniętego, - wsparcia budowy nowego przemysłu zgodnie z celami transformacji klimatycznej i zapewniającego dobrej jakości miejsca pracy. Środki na inwestycje miałyby pochodzić głównie z funduszy unijnych. Przedstawiciele MKiŚ wskazali, że fundusze dostępne dla Polski w perspektywie budżetowej UE do 2027 roku (ponad 500 mld zł) wystarczą na ponad 2/3 inwestycji do wykonania w tym zakresie do roku 2030, z możliwością pozyskania kolejnych środków w następnym budżecie Wspólnoty po roku 2027. Dyskusja dotyczyła też konieczności poprawy KPEiK w kontekście wystarczalności mocy systemu energetycznego. Do tego odnosił się prezes Polskich Sieci Energetycznych, Grzegorz Onichimowski. Szef PSE wskazał, że w najbliższych kilku latach nie może dojść do wyłączenia węglowych czy gazowych bloków energetycznych ze względu na konieczność ich funkcjonowania w systemie. W kolejnych latach powinien powstać nowy system wsparcia na wzór obecnego rynku mocy, który zapewni funkcjonowanie tego typu energetyki do momentu zastępowania jej innymi stabilnymi niskoemisyjnymi źródłami wytwórczymi. Rosnący udział OZE w systemie będzie jednak oznaczał mniejszy czas pracy jednostek na paliwa kopalne w skali roku i mniejsze zużycie tych paliw (węgiel, gaz). Przedstawiciele OPZZ sygnalizowali chęć pomocy w opracowaniu rozwiązań dla bloków klasy 200 MW i możliwości ich funkcjonowania z uwzględnieniem losu pracowników. Strona społeczna zaznaczała także konieczność umacniania systemów osłonowych w procesie transformacji i dalszych prac nad wdrażaniem umów społecznych dla górnictwa i energetyki. Padało wiele uwag dotyczących wygórowanych wymogów stawianych przemysłowi i przedsiębiorstwom w Polsce w związku z planami klimatycznymi, z których część trudna będzie do realizacji, szczególnie biorąc pod uwagę malejąca konkurencyjność europejskiego wytwórstwa i możliwe rosnące koszty produkcji. Zwracano też uwagę na tempo i koszty transformacji, którymi nie powinno być dociążane społeczeństwo, szczególnie najmniej zamożni. OPZZ odnosiło się także do propozycji ministerstwa względem wydatkowania środków na transformację z uwzględnieniem priorytetu dla społeczności szczególnie wrażliwych oraz wsparcia krajowego przemysłu. Wskazaliśmy, że jest to kierunek godny zainteresowania i może wpisywać się w proponowany w naszej centrali rozwój strategii przemysłowej kraju, ale potrzeba więcej konkretów i zdefiniowania szczegółowych ram propozycji przedstawionych przez MKiŚ. Minister Urszula Zielińska zapowiedziała, że w styczniu powinno odbyć się kolejne spotkanie kontynuujące poruszone wątki. OPZZ reprezentowali Artur Wilk - przewodniczący zespołu problemowego ds. sprawiedliwej transformacji, Arkadiusz Siekaniec – wiceprzewodniczący ZZ Górników w Polsce, Artur Jacek Wilkoń - wiceprzewodniczący FZZ Metalowców i Hutników oraz Maciej Zaboronek – ekspert ds. polityki klimatycznej.
Czytaj więcej
12 grudnia 2024
Rada OPZZ przeprowadziła dyskusję dotyczącą procesu implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej do polskiego porządku prawnego. W jej wyniku zdecydowano o przyjęciu Stanowiska w sprawie braku terminowej implementacji dyrektywy oraz aktualnego kształtu projektu ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, której celem jest wdrożenie unijnego prawa do krajowego ustawodawstwa. Stanowisko przekazano Prezesowi Rady Ministrów i minister rodziny, pracy i polityki społecznej. Rada OPZZ jest zaniepokojona brakiem terminowej implementacji dyrektywy, mimo że jej wdrożenia to szansa na sprawiedliwszy system płac i wzmocnienie rokowań zbiorowych w Polsce. Projekty ustaw: o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz o układach zbiorowych pracy oraz porozumieniach zbiorowych nadal czekają na rozpatrzenie przez Radę Ministrów i skierowanie do prac parlamentarnych. Brak odpowiednich regulacji krajowych naraża pracujących w Polsce na ograniczenie prawa do korzystania z ochrony przewidzianej w prawie europejskim dlatego Rada OPZZ postuluje o pilne przyspieszenie prac nad tymi projektami oraz usprawnienie dialogu pomiędzy stroną rządową a partnerami społecznymi w tym zakresie. Rada OPZZ nie może przy tym zaakceptować obecnej treści ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę w obszarze zdefiniowania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ponownie postulujemy, aby minimalne wynagrodzenie za pracę stało się kategorią jednoskładnikową – wynagrodzeniem zasadniczym. Na posiedzeniu Rady OPZZ w dniu 21 lutego br. ministra pracy i polityki społecznej zadeklarowała podjęcie działań na rzecz ustanowienia płacy minimalnej wynagrodzeniem zasadniczym. W nowym projekcie ustawy odchodzi się jednak od wcześniejszej koncepcji zdefiniowania płacy zasadniczej, która była zgodna z oczekiwaniami Rady OPZZ, i proponuje nowe rozwiązanie polegające na stopniowym wyłączaniu kolejnych dodatków wchodzące obecnie w skład minimalnego wynagrodzenia za pracę. Proces ten ma trwać aż trzy lata począwszy od 2026 r., kiedy to wyłączony ze składu płacy minimalnej ma być dodatek funkcyjny. Następnie, od 2027 r., płaca minimalna ma już nie zawierać tzw. innych dodatków a począwszy od 2028 r. nie będą w jej skład włączane premie i nagrody. To istotny krok wstecz wobec pierwotnych planów Ministerstwa, że płaca minimalna stanie się płacą zasadniczą - i to już w 2026 r. W praktyce oznacza odejście od sztandarowego rozwiązania projektu ustawy, które miało na celu uporządkowanie rynku pracy. Pracownicy nie powinni czekać mają i to aż trzy lata - aby dodatki do wynagrodzenia odzyskały swoją funkcję. Obecnie ochrona praw pracowników związanych z minimalnym wynagrodzeniem za pracę jest nieskuteczna. Przepisy ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę są nadużywane po to, aby wysokość płacy minimalnej nie przekraczała ustawowego poziomu, mimo uzyskiwanego przez pracownika prawa do licznych dodatków do tego wynagrodzenia. Zastąpienie w projekcie ustawy definicji minimalnego wynagrodzenia za pracę która wyznaczała je jako płacę zasadniczą, przepisem zawierającym szeroki katalog dodatków powiela obecne rozwiązanie będące źródłem krzywdzących dla pracowników rozwiązań i stwarza ryzyko obchodzenia przepisów w przyszłości. To także utrwalenie zjawiska spłaszczania płac, z którym kolejne rządy nie potrafią sobie poradzić. Rada OPZZ podkreśliła, że sytuacja budżetu państwa nie może uzasadniać utrzymywania szkodliwych dla pracowników praktyk w obszarze płacy minimalnej także w sferze finansów publicznych. Oczekujemy wprowadzenia jak najszybciej zmian prowadzących do ustanowienia płacy minimalnej płacą zasadniczą. Rada Ministrów powinna przyjąć rozwiązanie pierwotne przedstawione przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tej sprawie w trakcie konsultacji społecznych. Implementacja unijnej dyrektywy to bowiem doskonały moment, aby uczynić rynek pracy bardziej sprawiedliwym i zapewnić lepsze warunki zatrudnienia dla najniżej opłacanych pracowników. Ograniczenie ubóstwa pracujących powinno stać się priorytetem rządu. Ponadto, Rada OPZZ zaapelowała do rządu o pilne opracowanie planu działania na rzecz promowania rokowań zbiorowych. Przypominamy, że obowiązek ten wynika z przepisów dyrektywy o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych w Unii Europejskiej. Potrzebujemy silnych rokowań zbiorowych – zarówno w przedsiębiorstwach, jak i na poziomie branżowym. To właśnie one są bowiem narzędziem, które pozwala wypracować adekwatną ochronę praw pracowników i zapewnić sprawiedliwe wynagrodzenia. Zwiększenie zasięgu rokowań zbiorowych przyniesie korzyści wszystkim: to mniej zjawiska spłaszczania płac, lepsze warunki pracy i bardziej uczciwy system wynagradzania pracowników. Dlatego oczekujemy od rządu pilnego stworzenia szczegółowego planu i harmonogramu dalszych działań służących opracowaniu planu działań na rzecz promowania rokowań zbiorowych, co pozwoli na lepsze monitorowanie postępów i terminowe wdrażanie przepisów. Takie rozwiązanie umożliwi lepsze uwzględnienie potrzeb wszystkich zainteresowanych stron i wypracowanie najbardziej efektywnych rozwiązań. Przypominamy, że ustawa o układach zbiorowych, nad którą obecnie pracujemy w dialogu z rządem, choć potrzebna, nie wystarczy, by objąć rokowaniami 80% pracowników – jak wiodące kraje Unii Europejskiej. Dziś w Polsce to zaledwie 13%, znacznie poniżej unijnej średniej. Dlatego potrzebny jest dobry i odważny plan działania. Warto podkreślić, że OPZZ zgłosiło Ministerstwu Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej aż 25 konkretnych propozycji, które mają wzmocnić dialog społeczny i zwiększyć liczbę porozumień zbiorowych. Rada OPZZ postuluje o uwzględnienie tych postulatów poprzez włączenie ich do planu działania na rzecz promowania rokowań zbiorowych. Rada OPZZ zadeklarowała przy tym gotowość do dialogu i prowadzenia konstruktywnych negocjacji. Jesteśmy przekonani, że realizacja naszych postulatów oraz zapewnienie partnerom społecznym realnego wpływu na kształt przepisów wdrażających unijne regulacje umożliwi właściwą implementację dyrektywy. (KP) Pełna treść stanowiska dostępna TUTAJ
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe