Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Kraj

24 marca 2023

Inauguracyjne posiedzenie Komitetu ds. Umowy Partnerstwa 2021-2027

Komitet ds. Umowy Partnerstwa jest głównym organem wspierającym Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w procesie wykorzystywania środków Unii Europejskiej. KUP tworzy 129 członków reprezentujących stronę rządową, samorządową i partnerów społecznych, partnerów gospodarczych oraz partnerów reprezentujących społeczeństwo obywatelskie i środowiska akademickie oraz 3 obserwatorów, w tym przedstawicieli KE. KUP koordynuje realizację wszystkich programów ujętych w Umowie Partnerstwa i sprawdza czy wsparcie unijne przynosi oczekiwane efekty. Członkiem Komitetu jest Zygmunt Mierzejewski a stałym zastępcą Aleksandra Wąsik. Do najważniejszych zadań Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa należą: przegląd wdrażania Umowy Partnerstwa oraz programów służących jej realizacji, formułowanie propozycji zmian Umowy Partnerstwa, analizowanie zagadnień o charakterze horyzontalnym, mających wpływ na realizację Umowy Partnerstwa, w przypadku stwierdzenia opóźnień lub problemów systemowych, związanych z realizacją Umowy Partnerstwa, wydawanie rekomendacji instytucjom zarządzającym, ocena realizacji 11 celów tematycznych, dotyczących Funduszy Europejskich, ocena realizacji celów Strategii Europa 2020 oraz Zaleceń Rady w ramach interwencji polityki spójności, monitorowanie komplementarności wsparcia wdrażanych w Polsce programów, dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej, ocena spójności realizowanych działań, zarówno w kontekście wdrażania funduszy europejskich w Polsce, jak również pozostałych inicjatyw stworzonych na poziomie Unii Europejskiej (np. ERASMUS, Strategia dla Regionu Morza Bałtyckiego). W ramach Komitetu wyodrębniono Prezydium do którego należą: przewodniczący, jego zastępcy, jak również po jednym przedstawicielu strony samorządowej oraz partnerów społecznych i gospodarczych. Rolą Prezydium jest tworzenie agendy każdego posiedzenia oraz ustalanie harmonogramu spotkań Komitetu. Kolejnym zadaniem jest opiniowanie decyzji dotyczących tworzenia podkomitetów i grup zadaniowych, wyodrębnionych organów Komitetu, powoływanych do realizacji jego szczegółowych kompetencji. Prezydium dyskutuje również nad potrzebą realizacji ekspertyz lub badań ewaluacyjnych, poświęconych zidentyfikowanym kwestiom wdrożeniowym. Podsumowanie zakończonego z sukcesem procesu negocjacji Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027 (76 miliardów euro) oraz stan realizacji programów współfinansowanych z funduszy unijnych w Polsce to główne tematy poruszone podczas posiedzenia Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027. Przyjęto regulamin pracy i dokonano oceny prac w IZ. W spotkaniu wzięli udział minister Grzegorz Puda oraz wiceminister Małgorzata Jarosińska-Jedynak. Minister MFiPR Grzegorz Puda rozpoczynając posiedzenie podkreślił, że Umowa Partnerstwa to najważniejszy dokument określający, w co Polska zainwestuje Fundusze Europejskie na lata 2021-2027. Odpowiada na polskie potrzeby rozwojowe. Dotyczy 76 miliardów euro z unijnej polityki spójności i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Stanowi to ponad 20% środków polityki spójności w całej Unii Europejskiej. Z funduszy europejskich korzystamy już od niemal 20 lat i także w tej perspektywie Polska pozostanie największym beneficjentem polityki spójności spośród wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Sekretarz stanu Małgorzata Jarosińska-Jedynak. podkreśliła, że uzyskaliśmy zgodę KE na przesunięcia środków między kategoriami regionów. W wyniku tych przesunięć szczególnie chcieliśmy wesprzeć województwo wielkopolskie i dolnośląskie, a także region warszawski. Chcieliśmy, żeby poziom inwestycji utrzymywał się na wysokim poziomie, dlatego wynegocjowaliśmy z KE transfer środków z alokacji regionów słabiej rozwiniętych. Uzyskaliśmy też zgodę KE na przesunięcia środków do Funduszu Spójności. To dla nas szczególny fundusz, który pozwala nam rozwijać transport i dbać o środowisko. Ostatecznie, po długotrwałych negocjacjach, udało się nam wynegocjować transfer na poziomie 13,4% alokacji EFS+, czyli 2 mld euro. To najwyższy poziom transferu w UE na tle innych państw członkowskich, takich jak: Rumunia 11%, Czechy 10%, Węgry 10%. Jednym z sukcesów negocjacyjnych jest także decentralizacja finansowa polityki spójności. Samorządy województw będą zarządzać aż 44 proc. środków dostępnych dla Polski. W porównaniu z poprzednią perspektywą regiony otrzymają większą alokację – 33,5 mld euro na lata 2021-2027. To najwyższy poziom decentralizacji środków od momentu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej i dowód na to, jak sukcesywnie rośnie rola samorządów w kształtowaniu polityki spójności i  współodpowiedzialność za jej realizację. Kolejnym z ważnych tematów negocjacyjnych było wdrażanie nowego funduszu jakim jest Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Udało się nam, również osiągnąć sukces negocjacyjny i zwiększyliśmy dla Polski zasięg terytorialny dofinansowania z tego funduszu. Obejmie on nie tylko województwo śląskie, dolnośląskie i wielkopolskie, ale także województwo łódzkie i małopolskie. To blisko 4 mld euro na łagodzenie negatywnych skutków transformacji energetycznej w regionach, w których gospodarka w znacznym stopniu opiera się na przemyśle wydobywczym i energetyce konwencjonalnej Podczas posiedzenia zostały zaprezentowane cele polityki spójności. Również Polska będzie koncentrować się na realizacji tych 6 celów. Bardziej konkurencyjna i inteligentna Europa – 12,95 mld euro Bardziej przyjazna dla środowiska niskoemisyjna Europa – 21,89 mld euro Lepiej połączona Europa – 15,74 mld euro Bardziej społeczna Europa – 16,64 mld euro Europa bliżej obywateli – 2,42 mld euro Sprawiedliwa transformacja – 3,69 mld euro Podczas posiedzenia przyjęty został Regulamin pracy Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027. Regulamin wypracowała grupa robocza. ( 4 spotkania i stałe konsultacje ). W tej perspektywie finansowej to gremium składa się z prawie 130 członków reprezentujących stronę rządową, samorządowa oraz partnerów spoza administracji. W posiedzeniu inaugurującym prace Komitetu ds. Umowy Partnerstwa w roli obserwatora udział brały przedstawicielki Komisji Europejskiej  Emma Toledano-Laredo, dyrektor ds. wdrażania w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej (DG REGIO) oraz Muriel Guin, kierownik Działu ds. Polski, Czech i Słowacji, Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego (DG EMPL). Dyrektor Emma Toledano-Laredo z KE doceniła powołanie Komitetu ds. Umowy Partnerstwa, który nie jest organem obowiązkowym w UE, jednak zapewnia realizację zasady partnerstwa. Zapewniła także o dalszym wsparciu Polski w procesie wdrażania polityki spójności. Minister Jarosińska przedstawiła Programowanie polityki spójności na lata 2021-2027 –perspektywa strony rządowej. Podkreśliła, że były ustalone najwyższe standardy dotyczące partycypacji społecznej. Pracowało 6 grup roboczych wspierających prace nad przygotowaniem programów (od 2019) Odbyły się konsultacje społeczne (styczeń –luty 2021), wysłuchanie obywatelskie (7 kwietnia 2021) zorganizowano odwrócone wysłuchanie (23 czerwca 2021). IZ kolejno przedstawiły prace nad uruchomieniem programów i prace w 2023r.  (Pobierz FENG, FEnIKS, FEPW, FERC, FERS, PR, PTFE, Żywność, Ryby) Podsumowanie procesu programowania nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027ze strony partnerów społecznych dokonał Norbert Pruszanowski. Wersja uzgodniona przez wszystkich . Reprezentatywni partnerzy społeczni (organizacje pracodawców i pracobiorców wchodzące w skład Rady Dialogu Społecznego) brały aktywny udział w procesie konsultacji i przygotowania nowych programów krajowych -przygotowanie stanowisk przez poszczególne organizacje -przedstawianie opinii stronie rządowej podczas Zespołu Problemowego Rady Dialogu Społecznego ds. Funduszy Europejskich -aktywny udział w wysłuchaniach publicznych -konsultacje na forum Podkomitetu ds. Rozwoju Partnerstwa Reprezentatywni partnerzy społeczni i ich struktury regionalne oraz branżowe zabiegali o prawidłowe uwzględnienie we wszystkich programach regionalnych w ramach komponentu finansowanegoz EFS+ działań na rzecz wzmocnienia budowy potencjału partnerów społecznych i rozwoju dialogu społecznego zgodnie z zaleceniem KE. Niestety nie wszystkie programy regionalne zawierają tego typu działania dedykowane wyłącznie partnerom społecznym. Część programów zawiera działania wyłącznie ukierunkowane na wsparcie organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Partnerzy społeczni przygotowali szereg opinii i stanowisk m.in do: -ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (tzw. ustawa wdrożeniowa) –obszerne stanowisko partnerów społecznych, dyskusja ze stroną rządową na forum Zespołu RDS ds. funduszy europejskich, -wytycznych horyzontalnych (m.in. dot. zasady partnerstwa, komitetów monitorujących, kwalifikowalności wydatków, informacji i promocji, kryteriów wyboru projektów) -rozporządzeń dot. kilku obszarów tematycznych Częściowe uwzględnienie uwag strony społecznej. WNIOSKI NA PRZYSZŁOŚĆ: -wprowadzenie odpowiedniego wsparcia dla przedstawicieli partnerów społecznych przez instytucje zarządzające we wszystkich komitetach monitorujących krajowe i regionalne programy polityki spójności -wdrożenie działań na rzecz wzmocnienia budowy potencjału partnerów społecznych we wszystkich nowych programach -powoływanie tematycznych grup roboczych z udziałem partnerów społecznych -organizowanie warsztatów przed posiedzeniami komitetów monitorujących. W dyskusji Zygmunt Mierzejewski odniósł się do propozycji powołania podkomitetów: Podkomitet ds. rozwoju partnerstwa jest w tym okresie niezwykle potrzebny gdyż analizuje i ocenia uruchomienie poszczególnych programów, składy i regulaminy KM i wiele innych prowadzonych działań. Obecny został powołany na poprzedni okres. Z konieczności zajmuje się nowym okresem. Trzeba pilnie powołać nowy. Nie zgadzamy się na limity w podkomitetach oraz na osoby spoza KUP jako członkowie Podkomitetu. Strona rządowa w odpowiedzi zapewniła, że jest już przygotowane materiały do powołania podkomitetu. Limitów nie będzie. Od dłuższego czasu jest konflikt z IZ Ryby. Skład KM jest niegodny z UP, rozporządzeniem delegowanym KE1060. Nie można do KM wybierać kogo się chce bez żadnych unormowań. IZ Ryby zadeklarowały zmiany w KM. Rozpoczęto debatę na temat warunkowości, spełnienia warunków podstawowych. ( załącznik nr10) Zygmunt Mierzejewski

Czytaj więcej

22 marca 2023

Rozmowy OPZZ z misją MFW

Jak co roku odbyło się spotkanie Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych (OPZZ) z misją Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW). Misja, której przewodniczy Jan Kees Martijn, dyrektor w Departamencie Europejskim MFW w Waszyngtonie, ma na celu zapoznanie się z aktualną sytuacją gospodarczą Polski i z planami w zakresie polityki gospodarczej, budżetowej i monetarnej. Podobne spotkania MFW odbywa z rządem i pracodawcami. Biuro prasowe OPZZ Przedstawicieli MFW na spotkaniu, które odbyło się 21 marca br. w siedzibie OPZZ w Warszawie, interesowały przede wszystkim kwestie związane z wynagrodzeniami oraz makroekonomicznymi perspektywami rynku pracy. Dużo miejsca w dyskusji poświęcono dynamice płac, zarówno w sektorze prywatnym jaki i publicznym, produktywności, inwestycjom, wpływowi inflacji na negocjacje płacowe, roli związków zawodowych w tych negocjacjach oraz transformacji energetycznej. W trakcie dyskusji OPZZ przedstawiło ocenę sytuacji makroekonomicznej, ze szczególnym uwzględnieniem kondycji budżetu państwa, tempa wzrostu wynagrodzeń i koniunktury na rynku pracy oraz swoje prognozy w tym zakresie na rok bieżący i przyszły. Omówiło nasze stanowiska prezentowane podczas prowadzonych w 2022 r. negocjacji płacowych w Radzie Dialogu Społecznego. OPZZ wskazało na zagrożenia dla pracowników wynikające ze spadku realnej dynamiki płac i bardzo wysokiego tempa wzrostu cen, głównie energii elektrycznej i gazu oraz żywności. Odniosło się także do kondycji finansowej przedsiębiorstw, produktywności pracy i możliwości podnoszenia przez firmy wynagrodzeń. Skrytykowało działania rządu ograniczające wzrost płac w państwowej sferze budżetowej i zbyt niską dynamikę płac w sektorze przedsiębiorstw. Zasygnalizowało ponadto kwestię negatywnego wpływu procedowanego obecnie w Parlamencie Europejskim projektu tzw. rozporządzenia metanowego na polskie górnictwo. Misja po zakończeniu wszystkich spotkań opublikuje raport z przeglądu polskiej gospodarki. OPZZ na spotkaniu reprezentował Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału polityki gospodarczej OPZZ.

Czytaj więcej

21 marca 2023

Apel Rady OPZZ: skandaliczna sytuacja w budżetówce

W związku z niskimi wynagrodzeniami pracowników sektora finansów publicznych, Rada OPZZ wystosowała apel do rządu RP. Dalsze pogłębianie i tak napiętej już sytuacji w budżetówce spowoduje zubożenie pracowników sfery budżetowej oraz zmniejszenie ich motywacji do podnoszenia swoich kwalifikacji co skutkować będzie pogorszeniem jakości usług publicznych w Polsce Biuro Prasowe OPZZ Apel Rady Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych z dnia 15 marca 2023 r. w sprawie podwyżek płac dla pracowników sektora finansów publicznych Rada Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych zwraca się do Rządu RP z żądaniem wypłaty w 2023 r. pracownikom sektora finansów publicznych wyższych wynagrodzeń, które zapewnią im i ich rodzinom godny poziom płac i zrekompensują rosnące koszty utrzymania. Lutowe dane o inflacji, zgodnie z którymi w gospodarce odnotowano wzrost cen o 18,4 proc. r/r, powinny wzbudzić poważne zaniepokojenie rządu i skutkować pilną decyzją o podniesieniu płac w sektorze publicznym w 2023 r. o co najmniej 20 proc. Niniejszy apel jest wyrazem niezadowolenia, rosnącej frustracji oraz rozczarowania różnych grup zawodowych dbających o zdrowie, wykształcenie, bezpieczeństwo, obsługę w urzędach państwowych i samorządowych oraz rozwój kulturalny społeczeństwa z decyzji rządu, który - przy sprzeciwie OPZZ - zdecydował, że średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w bieżącym roku wyniesie tylko 7,8 proc. przy prognozowanej inflacji w wysokości 9,8 proc. Taki scenariusz jest nieakceptowalny, ponieważ inflacja w 2023 r. będzie znacznie wyższa niż przewiduje rząd. Potwierdził to niedawno Narodowy Bank Polski, prognozując średnioroczną inflację w 2023 r. na poziomie 11,9 proc. Jeśli rząd nie zmieni swoje decyzji, wynagrodzenia pracowników sektora finansów publicznych po raz kolejny realnie zmniejszą się. Nie ma na to naszej zgody! Rada OPZZ zwraca także uwagę, że z jednej strony rząd chwali się stabilną kondycją finansów publicznych, w tym wysokimi wpływami z podatków, a z drugiej świadomie ogranicza wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej. Przypominamy, że rząd założył w budżecie na rok 2022 wzrost funduszu płac w państwowej sferze budżetowej o 4,4 proc., zamrażając równocześnie wskaźnik wzrostu wynagrodzeń (100,0 proc.). Dziś już wiemy, że deficyt budżetu państwa w 2022 r. wyniósł 12,4 mld złotych wobec 30 mld założonych w ustawie budżetowej na rok 2022, a deficyt sektora finansów publicznych wyniósł około 3 proc. PKB. Patrząc na rządowe dane widać, że wniosek OPZZ, aby podnieść płace w sferze budżetowej w 2022 r. o 12 proc. był zasadny i możliwy do realizacji bez uszczerbku dla finansów publicznych. Uwzględniając roczną inflację w 2022 r. na poziomie 14,4 proc. oraz realny spadek wynagrodzeń w sferze budżetowej we wszystkich miesiącach 2022 r., Rada OPZZ oczekuje, że rząd zrekompensuje pracownikom stratę, którą ponieśli w 2022 r. i podniesie wynagrodzenia o 20 proc. w 2023 r. Rada OPZZ apeluje do rządu, aby pilnie poprawił sytuację finansową pracowników sektora finansów publicznych nie tylko z uwagi na wysoką inflację, ale także dlatego, że obecny poziom wynagrodzeń w tym sektorze jest mało atrakcyjny dla pracowników poszukujących pracy, nieadekwatny do poziomu ich wykształcenia i zakresu obowiązków oraz niekonkurencyjny w porównaniu ze stawkami obowiązującymi w sektorze przedsiębiorstw, w którym płace nominalne w 2022 r. wzrosły o 13 proc. (realnie spadły o 1 proc.). W rezultacie utrwala się nierównowaga w wynagrodzeniach pracowników sektora publicznego i podmiotów spoza sfery finansów publicznych. Rada OPZZ podkreśla także, że niskie wynagrodzenia pracowników sektora finansów publicznych prowadzą do ubóstwa oraz zmniejszają ich motywację do podnoszenia swoich kwalifikacji i zwiększania wydajności pracy. Szkodzą także społeczeństwu, ponieważ hamują procesy rozwojowe państwa, prowadzą do deficytów kadrowych i pogarszają jakość usług publicznych. Rada Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych

Czytaj więcej

17 marca 2023

Zwolnienia grupowe w FCA Powertrain Bielsko-Biała: jest porozumienie

W sobotę 11 marca 2023 Zakładowe Organizacje Związkowe oraz Dyrekcja Spółki FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej zawarły Porozumienie dotyczące zwolnień grupowych. 20 lutego zarząd bielskiej spółki powiadomił organizacje związkowe w tej spółce o zamiarze przeprowadzania zwolnień. Biuro prasowe OPZZ Porozumienie zawiera dwa zasadnicze warianty w ramach PDO – Programu Dobrowolnych Odejść – pracownicy odchodzący ze Spółki będą mieli do wyboru: przejście do pracy w jednej z fabryk Stellantis – w Tychach albo Gliwicach lub odejście całkowite. Program przewiduje również odprawy dla osób, które wcześniej odejdą na emeryturę. Zwolnienia grupowe w fabryce mają objąć około 300 z 800 pracowników, w tym 290 bezpośrednio i pośrednio produkcyjnych. Jako przyczynę zamiaru przeprowadzenia redukcji zatrudnienia jest „konieczność zmniejszenia mocy produkcyjnych, zakończenie produkcji silnika Twin Air oraz optymalizacja produkcji silnika GSE". W informacji skierowanej do pracowników, dyrekcja zakładu nawiązała również do decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej ograniczenia emisji CO2 oraz zakazu rejestracji samochodów spalinowych po 2035 roku. Porozumienie reguluje przede wszystkim warunki dwóch form dobrowolnych odejść. Pierwsza to "program restrukturyzacji zatrudnienia" dla pracowników, którzy zakończą pracę w fabryce silników ale podejmą ją, na okres co najmniej dwóch lat, w innym zakładzie Grupy Stellantis (w Tychach lub Gliwicach). W zależności od stażu pracy otrzymają od 12 (staż do 8 lat) do 14 odpraw (11 lat i więcej). Druga grupa to "program dobrowolnych odejść" dla osób, które opuszczą Stellantis i nie podejmą w niej pracy przez okres nie krótszy niż pięć lat. Ilość odpraw wyniesie od 8 (staż do 8 lat) do 24 (30 lat i więcej). Redukcja zatrudnienia w FCA Powertrain S.A. ma zakończyć się do końca czerwca tego roku.

Czytaj więcej

16 marca 2023

Posiedzenie RDS 16.03.2023

16 marca odbyło się posiedzenie Rady Dialogu Społecznego z udziałem przedstawicieli reprezentatywnych organizacji związków zawodowych organizacji pracodawców i rządu.  Debatowano o stanie polskiej gospodarki - w posiedzeniu RDS wzięli przedstawiciele OPZZ. Biuro prasowe OPZZ Szef OPZZ Piotr Ostrowski podczas czwartkowego posiedzenia RDS zwrócił uwagę na potrzebę aktualizacji polityki energetycznej i dogłębnej konsultacji z partnerami społecznymi. Podkreślił także duże niebezpieczeństwo związane z tzw. rozporządzeniem metanowym, o którym pisaliśmy TUTAJ.  W trakcie posiedzenia debatowano także o: spadku płac realnych w kontekście rekordowej inflacji, w szczególności w szeroko rozumianym sektorze finansów publicznych, spadku konsumpcji gospodarstw domowych, który przełoży się na kondycję przedsiębiorstw i pracowników oraz zbyt wolny wzrost nakładów na B+R (badania i rozwój) i spadająca stopę inwestycji.

Czytaj więcej

16 marca 2023

Spotkanie Przewodniczącego OPZZ z Minister Marleną Maląg

15 marca Przewodniczący OPZZ spotkał się z Minister Rodziny i Polityki Społecznej. Piotr Ostrowski poinformował Marlenę Maląg o głównych wnioskach z posiedzenia Rady OPZZ dotyczących aktualnej sytuacji gospodarczej kraju. Biuro prasowe OPZZ Podczas spotkania z Minister Marleną Maląg szef OPZZ Piotr Ostrowski zwrócił uwagę m.in. na skandalicznie niskie wynagrodzenia w szeroko rozumianej sferze finansów publicznych, znacznie poniżej rekordowo wysokiej inflacji oraz potrzebę zdecydowanego głosu rządu w sprawie tzw. rozporządzenia metanowego, które chce wprowadzić Parlament Europejski. Piotr Ostrowski rozmawiał również z Minister Maląg o konieczności interwencji na forum Rady Ministrów i/lub Ministerstwa Sprawiedliwości w kwestii usprawnienia sądów pracy oraz zwolnienia z opłat sądowych spraw pracowniczych, a także o odblokowaniu prac sejmowych nad ustawą o algorytmach i systemach sztucznej inteligencji, które mogą mieć wpływ na warunki pracy i płacy. Szef OPZZ przekazał również Minister Maląg egzemplarz Programu OPZZ na kadencję 2022-2027.

Czytaj więcej

16 marca 2023

Stanowisko Rady OPZZ z dnia 15 marca 2023 r. w sprawie projektu tzw. rozporządzenia metanowego (UE) 2019/942

Rada OPZZ przyjęła Stanowisko w sprawie tzw. rozporządzenia metanowego (UE) 2019/942, w którym ostrzega przed negatywnymi konsekwencjami uchwalenia rozporządzenia dotyczącego redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym. Apeluje także do rządu o podjęcie działań przeciwdziałających kryzysowi energetycznemu, który nastąpi po przyjęciu projektu rozporządzenia przez Parlament Europejski. Biuro prasowe OPZZ Rada Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowego ostrzega przed negatywnymi konsekwencjami uchwalenia rozporządzenia w sprawie redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/942 i wzywa Parlament Europejski do pilnego wprowadzenia zmian w projekcie w celu nadania mu kształtu społecznie i ekonomicznie akceptowalnego. W ocenie Rady OPZZ przyjęcie tego rozporządzenia w aktualnie procedowanej formie będzie katastrofą dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, a także dramatem dla setek tysięcy pracowników w naszym kraju. Proponowane normy ograniczające emisje są niemożliwe do spełnienia przez jakąkolwiek metanową kopalnię węgla w Polsce. Wejście w życie zapisów z limitami 5 a potem 3 ton metanu na 1000 ton wydobycia węgla oznaczać będzie konieczność zamknięcia większości kopalń węgla energetycznego już w ciągu niecałych czterech lat. W związku z tym zaproponowane limity są nie do przyjęcia. Taka sytuacja wywoła poważne skutki społeczno-ekonomiczne na co najmniej trzech kluczowych poziomach. Po pierwsze, w krótkim czasie pracę straci kilkadziesiąt tysięcy osób zatrudnionych w górnictwie węgla kamiennego, a także kolejne osoby pracujące w branżach pokrewnych. W sumie będzie to ponad sto tysięcy ludzi. Po drugie, rozporządzenie wywoła zapaść społeczno-ekonomiczną na Górnym Śląsku i w Małopolsce a w przyszłości również w zagłębiu Lubelskim.   Po trzecie, nowe prawo spowoduje bardzo poważny problem z zapewnieniem surowca krajowej energetyce stawiając pod znakiem zapytania możliwość jej funkcjonowania w ogóle.  Należy pamiętać że Polski system energetyczny opiera się na modelu w którym 75% produkcji prądu pochodzi z węgla, w tym w ponad 50% z  węgla kamiennego. Podobnie z ciepłownictwem – zdecydowana większość energii cieplnej w Polsce pochodzi z węgla kamiennego, którego może nagle zabraknąć, czy to dla dużych zakładów, czy dla odbiorców indywidualnych. Obecne braki węgla po wybuchu wojny w Ukrainie okazałyby się w tym kontekście niewielkim problemem a  skala wyzwań byłaby wielokrotnie większa. W efekcie grozi to brakami w dostawach tak prądu, jak i ciepła do polskich mieszkań i domów. Rada OPZZ wzywa także Rząd RP oraz polskich posłów i posłanki do Parlamentu Europejskiego o podjęcie pilnych działań na forum Parlamentu Europejskiego w celu zmodyfikowania zapisów projektu rozporządzenia i nadania mu kształtu, który będzie społecznie akceptowany. Treść Stanowiska Rady OPZZ w sprawie tzw. rozporządzenia metanowego (UE) 2019/942 TUTAJ

Czytaj więcej

16 marca 2023

Współpraca OPZZ z EKZZ i IndustriALL ws. rozporządzenia metanowego

Wielokrotnie pisaliśmy już o rozporządzeniu metanowym i jego możliwych negatywnych skutkach dla polskiego społeczeństwa. Podjęliśmy interwencje w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Ministerstwie Klimatu i Środowiska, a także wśród polskich europarlamentarzystów i szefów klubów w Sejmie. To jednak nie wszystko. W ubiegłym tygodniu przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski wystosował pisma do federacji IndustriALL Europe oraz do Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (EKZZ). Maciej Zaboronek, Wydział Polityki Gospodarczej Pisma skierowane do organizacji związkowych na szczeblu europejskim miały na celu zwrócenie uwagi na poważne problemy społeczno-gospodarcze, które mogą dotknąć polskie społeczeństwo po wprowadzeniu rozporządzenia w obecnie procedowanej formie. Dokument może zniweczyć plany sprawiedliwej transformacji energetycznej Polski i narazić na niepotrzebne problemy setek tysięcy pracowników w Polsce. Szef OPZZ zaapelował do szefów ETUC i IndustriAll o podjęcie działań zapobiegających tym negatywnym scenariuszom. Na nasz apel odpowiedziała Judith Kirton-Darling - wiceprzewodnicząca IndustriALL Europe, która wyraziła pełne poparcie dla działań OPZZ w tej sprawie. W ostatnich dniach członkowie IndustriALL uczestniczyli już w spotkaniu z reprezentantami polskiego rządu oraz Dyrekcji Generalnej ds. Działań na rzecz Klimatu Komisji Europejskiej, na którym temat był omawiany. Podnoszono go także na spotkaniu związkowców z europosłami komisji ITRE (Przemysłu, Transportu i Energii) i ENVI (Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności) oraz na komisji ds. zrównoważonego rozwoju w EKZZ. Ponadto pismo przesłane przez OPZZ posłużyło jako szkic apelu skierowanego przez IndustriALL do europosłów komisji ENVI przy PE. Więcej informacji o interwencjach OPZZ: Rozporządzenie metanowe: zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski Rozporządzenie metanowe: OPZZ apeluje do europarlamentarzystów i posłów

Czytaj więcej

15 marca 2023

Posiedzenie Rady OPZZ

Punktualnie o godz. 11.00 w siedzibie Centrali w Warszawie rozpoczęło się posiedzenie Rady OPZZ. W jego trakcie podjęto m.in. stanowisko Rady OPZZ w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego dotyczącego redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym  oraz uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji planu przychodów i preliminarza wydatków na działalność statutową OPZZ za rok 2022. Przyjęto także informację przewodniczącego OPZZ o kompetencjach kierownictwa. Biuro prasowe OPZZ Obrady otworzył przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski. Na samym początku Mateusz Nabiałczyk, przewodniczący Komisji Rewizyjnej OPZZ poinformował, że pozytywnie zaopiniowano  sprawozdanie z realizacji planu przychodów i preliminarza wydatków na działalność statutową OPZZ za rok 2022. Stanowisko Rady OPZZ ws. rozporządzenia metanowego Podczas posiedzenia przyjęto stanowisko Rady OPZZ w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego dotyczącego redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym. OPZZ negatywnie ocenia projekt rozporządzenia metanowego, które poważnie zagraża polskiemu górnictwu i bezpieczeństwu energetycznemu Polski.  Treść Stanowiska Rady OPZZ ws. rozporządzenia metanowego TUTAJ Barbara Popielarz, wiceprzewodnicząca OPZZ poinformowała, że Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych cały czas interweniuje i podejmuje działania, aby zapobiec wprowadzeniu rozporządzenia metanowego w życie. OPZZ zaapelowało już w tej sprawie do Ministerstwa Aktywów Państwowych oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska, a także interweniowało u polskich europarlamentarzystów oraz szefów klubów w Sejmie.  Więcej o rozporządzeniu metanowym i jego fatalnych skutkach dla polskiego przemysłu pisaliśmy TUTAJ. Zbiórka podpisów pod projektem ustawy ws. renty wdowiej Na środowym posiedzeniu Rady OPZZ mówiono także bieżące sprawy. Sebastian Koćwin, wiceprzewodniczący OPZZ poinformował o zbiórce podpisów pod obywatelskim projektem ustawy ws. renty wdowiej i zaapelował o zaangażowanie w zbiórkę. Więcej o projekcie ustawy TUTAJ. Przedstawiono również plany obchodów tegorocznego Święta Pracy oraz statystyki uzwiązkowienia w OPZZ za II półrocze 2022 roku. Spory zbiorowe po nowemu Podczas posiedzenia Rady OPZZ dyskutowano na temat rządowego projektu ustawy o sporach zbiorowych pracy. Głos w tej sprawie zabrał Błażej Mądrzycki, wiceprzewodniczący OPZZ. Poinformował, że cały czas trwają dyskusje, a propozycja rządu wciąż nie spełnia oczekiwań związków zawodowych i nie można jej zaakceptować. Paweł Śmigielski, dyrektor Wydziału Prawno-Interwencyjnego OPZZ zaznaczył, że jesteśmy w trakcie rewolucyjnych zmian w prawie pracy, a jednym z elementów tych zmian jest także projekt ustawy o sporach zbiorowych. Poinformował też, że otrzymał już osiem opinii od organizacji związkowych dotyczących projektu ustawy, a większość z nich ocenia go negatywnie i wskazuje, że należy odrzucić go w całości. Paweł Śmigielski zasygnalizował, że związki zawodowe reprezentują prawa i interesy pracownicze, dlatego nie ma zgody na wprowadzenie ustawy o sporach zbiorowych w takim kształcie. Zmiany prawne ws. sytuacji kobiet i wskaźnik wzrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców Omawiano też zmiany prawne wzmacniające sytuację kobiet w środowisku pracy i życiu społecznym. Z kolei Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Gospodarczego OPZZ przedstawił analizę sytuacji gospodarczej w kraju i omówił wskaźnik wzrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców w 2023 roku. Zaznaczył też, że recesja nam nie grozi, ale musimy liczyć się ze spowolnieniem gospodarczym. Przyjęto rekomendację OPZZ w tej sprawie.

Czytaj więcej

14 marca 2023

Spotkanie Szefa OPZZ z Prezydentem RP Andrzejem Dudą

W poniedziałek, 13 marca Szef OPZZ Piotr Ostrowski spotkał się z Prezydentem Andrzejem Dudą. Spotkanie odbyło się w Pałacu Prezydenckim na zaproszenie Prezydenta RP. Głównymi tematami spotkania były m.in. kwestie społeczne dotyczące uregulowania spraw pracowniczych, takie jak emerytury stażowe, wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej czy zlikwidowanie umów śmieciowych. Biuro prasowe OPZZ Przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski rozmawiał z Prezydentem Andrzejem Dudą o możliwości znalezienia porozumienia w sprawie emerytur stażowych, potrzebie wyższych wynagrodzeń w szeroko pojętej sferze usług publicznych, konieczności likwidacji umów śmieciowych i wzmocnieniu układów zbiorowych pracy. Podczas ponad godzinnego spotkania z Prezydentem RP Piotr Ostrowski zasygnalizował także potrzebę szybszej implementacji prawa unijnego w zakresie ochrony praw pracowniczych na grunt polskiego prawa. Mowa tu przede wszystkim o Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Szef OPZZ zwrócił również uwagę na konieczność skuteczniejszej ochronie działaczy związkowych. Piotr Ostrowski przekazał Prezydentowi RP Program Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych na lata 2022-2027. W spotkaniu uczestniczył też Minister Piotr Ćwik – zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP. Andrzej Duda zapewnił, że nie było to pierwsze i ostatnie spotkanie z Przewodniczącym Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych.  Komentarz Przewodniczącego OPZZ Piotra Ostrowskiego po spotkaniu z Prezydentem RP:  zdjęcia: Marek Borawski/KPRP www.prezydent.pl

Czytaj więcej