Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Kraj

08 listopada 2022

Posiedzenie Rady Dialogu Społecznego 7.11.2022

Spotkanie plenarne Rady Dialogu Społecznego 7 listopada br. poświęcone było polityce energetycznej w Polsce. Ze strony rządowej temat zreferował prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki. Szef OPZZ Andrzej Radzikowski zakończył roczną kadencję jako przewodniczący RDS. Zespół Prezydialny i Dialogu Społecznego OPZZ W ocenie premiera Morawieckiego, cena energii jest największym determinantem wzrostu cen zarówno wobec przedsiębiorstw, jak i odbiorców prywatnych. Zjawiska inflacyjne z poprzednich okresów historycznych potrafiły trwać przez wiele lat i prowadzić do stagflacji, czyli wysokiego bezrobocia przy wysokiej inflacji. Aktualnie priorytetem rządu są działania, mające na celu z jednej strony – zapobieżenie wzrostu bezrobocia, z drugiej - ograniczenie inflacji. Zwłaszcza kwestia bezrobocia, którego stopa w Polsce jest obecnie na 2. najniższym poziomie w UE – stanowi dla działań rządu priorytet. Rząd wdrożył ponadto zestaw konkretnych działań na rzecz zmniejszania inflacji: obniżenie cen energii poprzez zmiany podatku VAT i akcyzy, wprowadzenie „tarczy antyputinowskiej” i tarczy antyinflacyjnej, poprzez odpowiednie taryfy regulującej niższe ceny energii. Według informacji premiera, koszty zamrożenia cen energii elektrycznej dla poszczególnych grup odbiorców indywidualnych zostanie pokryty przez spółki energetyczne, co oznacza, że nawet 10 z 14 mln gospodarstw domowych będzie mogło skorzystać z zerowych wzrostów kosztów energii elektrycznej przez cały okres 2023 roku. Jak zauważył Mateusz Morawiecki, aktualnie mamy do czynienia nie z normalnymi czasami, lecz nienormalnymi, i one wymagają nadzwyczajnych mechanizmów legislacyjnych, włączając w to obniżone taryfy energetyczne dla sektora MŚP oraz sektora samorządów. W intencji rządu powinno to pozwolić uniknąć większej spirali inflacyjnej, także poprzez dodatkowe specjalne regulacje dla firm energochłonnych, jak przemysł nawozowy, nad czym aktualnie trwają prace rządowe. W ocenie premiera, żyjemy w epokowym momencie, kiedy niższe ceny energii i niskie koszty pieniądza, odeszły w przeszłość. Te zjawiska przekładają się na wyższą inflację, wyższe koszty produkcji, i koszty operacyjne przedsiębiorstw. Jednocześnie najbardziej wrażliwym sektorem na wzrost kosztów energii jest sektor MŚP. Zgodnie z informacją rządu, tylko Polska i 2 inne kraje UE przedstawiły tak szczegółowy plan działań ochrony tego sektora. Podsumowując, premier Morawiecki podkreślił, że prawdziwa systemowa przyczyna inflacji leży w Rosji, na Kremlu, i obecnie widać realny wpływ obłędnej geopolityki rosyjskiej na polskie gospodarstwa domowe, gospodarkę i przedsiębiorstwa. Przewodniczący OPZZ Andrzej Radzikowski uznał za realną tezę, że kluczem do poskromienia inflacji jest polityka energetyczna Polski. OPZZ od 2 lat ostrzegało, że wydobycie węgla poniżej zapotrzebowania krajowego rynku energii, może przynieść istotne problemy. W opinii OPZZ, opłaty z tytułu uprawnień do emisji CO2 były w zbyt małym stopniu przeznaczane na inwestycje w transformację energetyki i budowę nowych źródeł OZE. Konfederacja oczekuje nowelizacji polityki energetycznej i konsultacji społecznych w zakresie zamykania kopalni, wnioskując o uznanie węgla za podstawowe paliwo na krajowym rynku energetycznym do czasu efektywnego zastąpienia pozyskiwanych z niego mocy. Przewodniczący Radzikowski podkreślił, że istotne jest, aby Krajowy Plan Odbudowy stanowił systemowe wsparcie dla unowocześnienia technologii sektora przetwórstwa węgla, wyrażając zaniepokojenie, że jak dotąd rządowi nie udało się tych środków pozyskać. OPZZ nie podziela jednocześnie oceny, że wyłącznymi przyczynami zjawisk inflacyjnych są przyczyny zewnętrzne. Konfederacja popiera te kierunki polityki rządu, który wspiera osoby najsłabsze, natomiast rekomenduje i oczekuje strukturalnego zamrożenia cen prądów i paliw dla wszystkich odbiorców, jak to nastąpiło m.in. we Francji. Ponadto, polskie firmy energetyczne, stanowiące własność państwa, odnotowują wysokie zyski, co oznacza, że istnieje potencjał wykorzystania tych aktywów w postulowanym wyżej kierunku. Przewodniczący OPZZ zauważył, że polska inflacja ma kilka wymiarów negatywnych, w tym aspekt zwiększający presję pracowników na wzrost wynagrodzeń, dlatego strona związkowa nie może zgodzić się i protestuje przeciwko rządowym planom podwyżek dla pracowników sfery budżetowej na rok 2023 wynoszącym poniżej 10%. Zgodnie z odpowiedzią premiera, rząd do końca tego roku przedstawi konkretny plan inwestycyjny w sektor węgla kamiennego w Polsce, jak również zrewidowany dokument nt. strategii energetycznej Polski na lata 2020-2040. Premier podkreślił specyfikę inwestycji w nowe moce wydobywcze w tym zakresie, zaznaczając, że są to inwestycje kapitałochłonne, wieloletnie, dlatego ich efektywność ekonomiczna może stać się negatywna po etapie finalizacji inwestycji za 4-5 lat. Dodatkową kwestią jest stanowisko Komisji Europejskiej, zasadniczo niechętne działaniom rozwojowym tego sektora. Rząd planuje w tym kontekście zasadniczo inwestycje krótkoterminowe, prowadząc także krótkoterminową politykę importu węgla zagranicznego. Premier wyszedł naprzeciw postulatom OPZZ i strony związkowej, zgadzając się, aby spółki energetyczne w 2023 miały zysk minimalny („zysk zero +”), przeznaczając pozostałą jego część na zamrożenie cen energii na rzecz ostatecznych odbiorców w Polsce. Premier podzielił opinię strony związkowej, że zadaniem rządu powinno być wsparcie najsłabszych i najbardziej potrzebujących, czemu ma służyć całość mechaniki zamrażania cen, również podatku VAT i obniżki podatków. Premier zwrócił się do członków RDS o wsparcie in gremio postulatu rządu skierowanego do Komisji Europejskiej w celu zamrożenia cen w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS), co w opinii polskiego rządu może mieć istotny wpływ na obniżenie zjawisk inflacyjnych. Z kolei premier wyraził się negatywnie co do postulatu wyższej podwyżki płac dla pracowników sfery budżetowej, uznając, że w sytuacji postulowanej przez rząd podwyżki 7,5%, „liczni eksperci pracodawców” wzywają rząd do ograniczeń wzrostu płac, ponieważ one z kolei nakręcają spiralę inflacji. Premier Morawiecki zobowiązał się do częstszego uczestnictwa na posiedzeniach Rady Dialogu Społecznego. Posiedzenie plenarne Rady poprzedziło spotkanie Prezydium RDS. Jego członkowie podziękowali Andrzejowi Radzikowskiemu za kierowanie pracami Rady przez ostatni rok.  fot. Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej/CPS „Dialog”

Czytaj więcej

08 listopada 2022

Renta Wdowia: ruszyła zbiórka podpisów!

Przedstawiciele Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych oraz Nowej Lewicy zorganizowali 8 listopada 2022 r. wspólną konferencję prasową na temat postulatu wprowadzenia tzw. renty wdowiej oraz zainicjowali zbiórkę podpisów pod obywatelskim projektem ustawy w tej sprawie.  Zgodnie z projektem wdowie lub wdowcowi pobierającemu świadczenie emerytalne przysługiwałoby dodatkowo 50 proc. emerytury zmarłego małżonka. Wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin oraz Przewodniczący Komisji Polityki Senioralnej OPZZ Jerzy Wiśniewski przekonywali, że proponowane rozwiązanie odczuwalnie poprawi sytuację materialną jednoosobowych gospodarstw emeryckich. Samoocena sytuacji materialnej seniorów zależy w znacznym stopniu od wielkości gospodarstwa domowego. Najnowszy raport GUS pt. „Sytuacja osób starszych w Polsce” podaje, że 30,1% 1-osobowych gospodarstw emeryckich subiektywnie ocenia swoją sytuację ekonomiczną jako dobrą, podczas gdy w przypadku 2-osobowych gospodarstw emerytów odsetek ten jest wyższy i wynosi 51,6%. W gospodarstwach 1-osobowych, seniorzy znacznie częściej określają swoją sytuację materialną jako złą lub raczej złą – 12,7%, podczas gdy gospodarstwa 2-osobowe źle oceniają swoją sytuację w 3,4%. Problem będzie występował na jeszcze większą skalę. W związku z procesami demograficznymi obserwujemy coraz częstsze samotne zamieszkiwanie osób starszych. Według prognoz Głównego Urzędu Statystycznego w 2030 roku aż 53,3% gospodarstw jednoosobowych będzie prowadzonych przez samotne osoby w wieku co najmniej 65 lat, w tym 17,3% przez osoby w wieku 80 i więcej lat. Znacznie częściej w gospodarstwach jednoosobowych pozostają kobiety. Zaproponowane przez OPZZ i Nową Lewicę rozwiązania sprawią, że w razie śmierci jednego ze współmałżonka drugi będzie zdolny do samodzielnego opłacenia kosztów stałych, m.in. czynszu, czy energii elektrycznej.

Czytaj więcej

02 listopada 2022

Andrzej Radzikowski: podstawowe opłaty to już wyzwanie

Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (EKZZ) we wrześniu rozpoczęła kampanię „Zakończyć kryzys, zwiększyć płace i opodatkować nadmierne zyski przedsiębiorstw”. W akcję włączyły się związki zawodowe zrzeszone w EKZZ z całej Europy, w tym Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Biuro Prasowe OPZZ W Polsce z inicjatywy OPZZ akcję poparło wiele osób, w tym także politycy i działacze społeczni. Te działania są bardzo ważne, bo polski rząd nie radzi sobie z inflacją, która z miesiąca na miesiąc rośnie i osiągnęła już prawie 18%. Niszczy ona dochody pracowników i uderza w przedsiębiorstwa. „OPZZ domaga się adekwatnej do wzrostu cen waloryzacji wynagrodzeń, zamrożenia cen nośników energii dla wszystkich odbiorców, ograniczenia gigantycznych - wynikających z monopolistycznych pozycji na rynku, nieuzasadnionych zysków polskich państwowych firm energetycznych i paliwowych” – słyszymy w specjalnym komunikacie Przewodniczącego OPZZ Andrzeja Radzikowskiego, który mogą państwo obejrzeć poniżej. Pod nagraniem znajduje się również galeria zdjęć osób, które poparły inicjatywę EKZZ.

Czytaj więcej

31 października 2022

Dzień Wszystkich Świętych: pamiętamy o tych, którzy odeszli

1 listopada ludzie przychodzą na cmentarze, aby zapalić znicze i pomodlić się za zmarłych - najbliższych i przyjaciół. Dzień Wszystkich Świętych to czas zadumy i wspomnień także dla nas. Jak co roku pamiętamy, o tych którzy odeszli. Biuro prasowe OPZZ Członkowie, Kierownictwo i Pracownicy Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych również, w tym okresie, pogłębiają się w refleksji na temat nieżyjących już naszych związkowych przyjaciół. Przywołujemy wspomnienia o nich i czerpiemy mądrość z ich spuścizny, z tego, co nam po sobie pozostawili. Dziękujemy wszystkim zmarłym koleżankom i kolegom, za ich mądrość, życzliwość, wsparcie, za to, że byli – cześć ich pamięci.

Czytaj więcej

31 października 2022

Prezydium OPZZ: nominacje dla przewodniczących RW

31 października odbyło się posiedzenie Prezydium OPZZ. Na wniosek przewodniczącego konfederacji, Prezydium przyjęło uchwałę w sprawie powołania przewodniczących rad wojewódzkich na kadencję 2022 – 2026. Biuro prasowe OPZZ Nominacje otrzymali: Wacław Czerkawski – na funkcję przewodniczącego Rady OPZZ Województwa Śląskiego, Wiesława Janczak – na funkcję przewodniczącej Rady OPZZ Województwa Lubelskiego, Harald Matuszewski – na funkcję przewodniczącego Rady OPZZ Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Monika Miniur – na funkcję przewodniczącej Rady OPZZ Województwa Małopolskiego, Jarosław Niczewski – na funkcję przewodniczącego Rady OPZZ Województwa Podlaskiego, Halina Poszytek – na funkcję przewodniczącej Rady OPZZ Województwa Mazowieckiego, Wojciech Rajchel – na funkcję przewodniczącego Rady OPZZ Województwa Opolskiego. Uchwała Prezydium weszła w życie z dniem podjęcia.

Czytaj więcej

28 października 2022

Polska z czerwoną kartką od EKZZ za brak ratyfikacji konwencji MOP

Polska dostaje Czerwoną Kartkę od Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych (EKZZ) za brak ratyfikacji konwencji Międzynarodowej Organizacji (MOP). Biuro Prasowe OPZZ W czerwcu MOP ustanowiła dwie konwencje o bezpieczeństwie i higienie pracy. Państwa członkowskie głosowały za ich ustanowieniem, jednak niektóre z nich wciąż nie ratyfikowały jednej lub obu podstawowych konwencji o bezpieczeństwie i higienie pracy. Są to: Konwencja MOP nr 155 dotycząca bezpieczeństwa, zdrowia pracowników i środowiska pracy. Stanowi między innymi o tym, że krajowa polityka w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy powinna być opracowana we współpracy ze związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców Konwencja MOP nr 187 dotyczy promowania "ciągłej poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w celu zapobiegania urazom, chorobom i zgonom w miejscu pracy". W czerwcu MOP uzgodniła, że dwie konwencje o bezpieczeństwie i higienie pracy (155 i 187), zostają przekształcone w konwencje podstawowe, dzięki czemu staną się podstawowymi prawami. Za tą zmianą opowiedziały się państwa europejskie oraz kraje afrykańskie. Niestety jednak większość państw członkowskich UE nadal nie ratyfikowała obu tych konwencji. Polska z czerwoną kartką od EKZZ  EKZZ rozdaje dziś czerwone i bursztynowe ostrzeżenia krajom UE, które nie ratyfikowały jednej lub obu podstawowych konwencji o bezpieczeństwie i higienie pracy. CZERWONY - 7 państw członkowskich nie ratyfikowało ani Konwencji MOP nr 155, ani Konwencji nr 187; czerwoną kartkę otrzymały: Włochy, Polska, Rumunia, Bułgaria, Litwa, Estonia i Malta BURSZTYNOWY - 9 państw członkowskich ratyfikowało tylko jedną z dwóch konwencji; bursztynową kartkę otrzymały: Niemcy, Francja, Holandia, Grecja, Austria, Węgry, Chorwacja, Irlandia i Łotwa. EKZZ przyznało też zielone kartki 11 państwom członkowskich, które ratyfikowały obie konwencje. Są to: Hiszpania, Belgia, Portugalia, Szwecja, Czechy, Słowacja, Dania, Finlandia, Słowenia, Luksemburg i Cypr. ETUC i ITUC wzywają wszystkie kraje, które otrzymały czerwone i bursztynowe kartki do ratyfikacji konwencji. Zastępca Sekretarza Generalnego ETUC Claes-Mikael Stahl powiedział: To wstyd, że większość państw UE nie popiera prób społeczności międzynarodowej, aby uczynić bezpieczeństwo środowiska pracy i zdrowie pracowników podstawowym prawem. Brak wsparcia dla zdrowej i bezpiecznej pracy w pozostałych częściach świata w ostatecznym rozrachunku osłabia bezpieczeństwo w Europie. Uznając bezpieczeństwo i higienę pracy za prawa podstawowe, MOP zagwarantowała, że firmy będą odpowiedzialne za bezpieczeństwo i higienę pracy w swoim łańcuchu dostaw z obowiązkowymi wymogami w zakresie należytej staranności i zrównoważonego ładu korporacyjnego, takich jak proponowane przez UE. Czerwone i bursztynowe ostrzeżenia EKZZ zostały przyznane na początku Europejskiego Tygodnia Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, obchodzonego 24-28 października 2022 r. Źródło: https://etuc.org/en/pressrelease/red-card-eu-countries-over-failure-support-workplace-safety-fundamental-right

Czytaj więcej

27 października 2022

Dodatkowe pieniądze dla pracowników sądów i prokuratur - na razie jednorazowo

W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się rozmowy przedstawicieli Central Związkowych z Ministerstwem Sprawiedliwości w sprawie poprawy sytuacji finansowej pracowników sądów i prokuratur. Zakończyły się one przyznaniem dodatkowych pieniędzy - na razie jednorazowo. Pracownicy otrzymają nagrody finansowe w wysokości 2500 zł brutto. Biuro prasowe OPZZ Tydzień temu rozpoczęły się rozmowy przedstawicieli Central Związkowych z Ministerstwem Sprawiedliwości w sprawie pogarszającej się sytuacji finansowej pracowników państwowej sfery budżetowej i konieczności poprawy warunków wynagradzania w tym sektorze. W dobie inflacji wynoszącej już ponad 17 proc. ich pensje nie są odpowiednio waloryzowane - rząd proponuje podwyżkę dla pracowników finansów publicznych na poziomie zaledwie 7,8 proc. na rok 2023. Pracownicy sfery budżetowej domagają się wzrostu wynagrodzeń o 20 proc., o czym głośno mówili podczas manifestacji pod Sejmem RP 8 października. W rozmowach z Ministerstwem uczestniczyli przedstawiciele Central Związkowych, w tym przedstawiciele NSZZ Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości RP, wchodzącego w skład OPZZ -  przewodniczący Piotr Domański i wiceprzewodnicząca Elżbieta Aleksandrowicz. Początkowo strona rządowa proponowała jednorazową nagrodę finansową dla pracowników tej sfery w wysokości, średnio 1000-1500 zł brutto, na co nie zgodzili się przedstawiciele Central Związkowych. Rozmowy zostały odroczone, jednak wznowiono je 26 października. Strona rządowa zaproponowała przyznanie jednorazowej nagrody finansowej w wysokości 2500 złotych brutto dla pracowników sądów i prokuratur, która zostanie wypłacona z okazji Święta Niepodległości. Strona związkowa zaakceptowała tę propozycję. Obiecano również wypłacanie drugiej puli dodatkowych pieniędzy pod koniec 2022 roku. Na ten moment nie wiadomo jednak na jakich zasadach zostanie ona przyznana. Warto dodać, że przedstawiciele NSZZ Pracowników Wymiaru Sprawiedliwości RP, wchodzącego w skład OPZZ, uczestniczyli w posiedzeniu Sejmowej Komisji Finansów Publicznych (FPB), podczas którego opiniowano rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2023. 27 października podczas kolejnego posiedzenia będą omawiane jego założenia.

Czytaj więcej

26 października 2022

Uwagi OPZZ do projektu ustawy o aktywności zawodowej

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej skierowało do Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych projekt ustawy o aktywności zawodowej (druk nr UD 399). Poniżej przedstawiamy uwagi OPZZ zgłoszone do otrzymanego projektu. Negatywnie oceniamy plany rezygnacji z finansowania studiów podyplomowych ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Decyzję tę projektodawca uzasadnia potrzebą udzielania pomocy na podnoszenie kwalifikacji przede wszystkim osobom o niższych kwalifikacjach. W ocenie OPZZ należy jednak rozważyć zastosowanie alternatywnych zachęt dla pracodawców, aby inwestowali w szkolenia osób o niższych kwalifikacjach. Inwestycja w podnoszenie kwalifikacji tej grupy nie może odbywać się kosztem wsparcia osób z wyższym wykształceniem, które również powinno być realizowane i wspierane w celu umożliwienia podniesienia kompetencji i stworzenia szansy na przebranżowienie lub przekwalifikowanie zawodowe. Negatywnie oceniamy wyłączenie z możliwości dofinansowania ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego szkoleń miękkich. Według ekspertów, m.in. Światowego Forum Ekonomicznego oraz organizacji Deloitte Acces Economics do 2030 roku nawet 66 proc. wszystkich miejsc pracy będą stanowić zawody wymagające umiejętności miękkich. Należy zauważyć, że wraz z postępującą robotyzacją i automatyzacją zapotrzebowanie na umiejętności miękkie będzie rosnąć. Projektodawca zaproponował wyższe stypendium dla osoby odbywającej staż z urzędu pracy w wysokości 140 proc. kwoty zasiłku dla bezrobotnych (dotychczas było to 120 proc.). Wprowadzono ponadto dodatkowo nowy przepis, przewidujący, że za okres udokumentowanej niezdolności do pracy bezrobotny zachowa prawo do stypendium w wysokości 50 proc. jego kwoty. To rozwiązanie ma w ocenie autorów projektu zapobiec nadużywaniu przez bezrobotnych zwolnień lekarskich w trakcie odbywania stażu. OPZZ uznaje podniesienie wysokości stypendium dla stażystów za niedostateczne. Stoimy na stanowisku, że wysokość stypendium dla stażysty powinna być powiązana z minimalnym wynagrodzeniem za pracę i stanowić co najmniej 80 proc. jego wysokości. Stażyści najczęściej po krótkim okresie przyuczenia wykonują podobną pracę do pracowników zatrudnionych w firmach, ale dotychczas otrzymywali bardzo niskie stypendium. Jego znaczące zwiększenie będzie skutkować zwiększeniem zainteresowania przekwalifikowaniem zawodowym, ponieważ wysokość stypendium pozwoli na utrzymanie stażysty, który niejednokrotnie jest osobą posiadającą rodzinę lub posiadającą długi staż zawodowy. Sprzeciwiamy się również temu, by za okres udokumentowanej niezdolności do pracy bezrobotny zachował prawo do stypendium w wysokości jedynie 50 proc. jego kwoty. Ustawodawca nie powinien stosować domniemania nieprawidłowego wykorzystywania przez stażystów zwolnień lekarskich od pracy. Negatywnie oceniamy Art. 215. ust. 1. projektu ustawy, który stanowi, że prawo do zasiłku nie przysługuje bezrobotnemu, który przed rejestracją w PUP rozwiązał ostatni stosunek pracy lub stosunek służbowy za wypowiedzeniem albo na mocy porozumienia stron, chyba że porozumienie stron nastąpiło z powodu upadłości, likwidacji pracodawcy lub zmniejszenia zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy albo rozwiązanie stosunku pracy lub stosunku służbowego za wypowiedzeniem lub na mocy porozumienia stron nastąpiło z powodu zmiany miejsca zamieszkania lub pracownik rozwiązał umowę o pracę w trybie art. 55 § 1 i 11 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Zdaniem OPZZ prawo do zasiłku dla bezrobotnych powinno przysługiwać w wyżej wymienionych sytuacjach na takich samych zasadach, jak obecnie, a więc po upływie 90 dni od dnia zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy. Negatywnie oceniamy to, że w projekcie ustawy nie zaproponowano zwiększenia wysokości zasiłku dla bezrobotnych. OPZZ od dawna podkreśla, że zasiłek dla bezrobotnych musi być wyższy – dążymy do osiągnięcia poziomu co najmniej 50 proc. ostatniego wynagrodzenia. Wysokość zasiłku w Polsce należy do najniższych w całej Unii Europejskiej, w której regułą jest powiązanie tego świadczenia z wynagrodzeniem otrzymywanym przed utratą zatrudnienia. W większości państw członkowskich zasiłek wynosi w pierwszych miesiącach pobierania nie mniej niż 50 proc. wynagrodzenia z okresu poprzedzającego utratę pracy. Obecnie powiatowe urzędu pracy naliczają i odprowadzają składkę na ubezpieczenie zdrowotne za osoby bezrobotne. W ocenia autorów projektu ustawy wadą obecnego rozwiązania jest, że duża część osób rejestruje się w powiatowych urzędach pracy jako bezrobotni tylko po to, aby zostać objęta ubezpieczeniem zdrowotnym. Zgodnie z proponowanym w projekcie ustawy rozwiązaniem przewiduje się wprowadzenie ubezpieczenia zdrowotnego dla osoby niemającej innego tytułu do tego ubezpieczenia. Wniosek o ubezpieczenie będzie składany do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyłączenie elektronicznie za pośrednictwem profilu informatycznego ZUS. OPZZ zwraca uwagę na to, że Zakład był jedną z głównych instytucji publicznych, które współtworzyły i realizowały Tarczę Antykryzysową. Pracownicy ZUS w tym trudnym dla naszego kraju czasie zostali obciążeni dodatkowymi obowiązkami, pracując w godzinach nadliczbowych i w weekendy. Dla wielu z nich praca w ZUS stała się bardzo stresująca i obciążająca fizycznie oraz psychicznie. Dodatkowo nastąpiło powierzenie Zakładowi realizacji obsługi świadczenia Rodzina 500+. W związku z planami powierzenia zakładowi kolejnych zadań w naszej ocenie urealnienia wymaga liczba pracowników Zakładu oraz podjęcie działań mających na celu poprawę sytuacji bytowej zatrudnionych. Negatywnie oceniamy to, że w miejsce dotychczasowego przewodniczącego Rady Rynku Pracy, który był wybierany spośród wszystkich członków rady, wprowadzono przepis, na podstawie którego przewodniczącym Rady Rynku Pracy jest minister właściwy do spraw pracy. OPZZ ocenia negatywnie to, że w Uzasadnieniu do projektu ustawy nie wskazano argumentów przemawiających za proponowaną zmianą, której konsekwencją będzie ograniczenie dotychczasowego wpływu strony pracowników i strony pracodawców na przebieg posiedzeń Rady Rynku Pracy. Wnioskujemy, aby w skład Rady Rynku Pracy na szczeblu wojewódzkim oraz powiatowym włączyć przedstawicieli OHP. Art. 26. Projektu ustawy stanowi, że „W sytuacji kryzysowej minister właściwy do spraw pracy może wydawać dyrektorom WUP oraz dyrektorom PUP polecenia w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy”. Postulujemy doprecyzowanie pojęcia „sytuacji kryzysowej”, które może rodzić wątpliwości. Art. 64. projektu ustawy stanowi, że „Starosta może odmówić przyznania formy pomocy określonej w ustawie, jeżeli uzyskał informację o naruszeniach, o których mowa w ust. 1.”. Postulujemy, aby doprecyzować, w jakich sytuacjach należy bezwzględnie odmówić przyznania określonej formy pomocy. Art. 85. projektu ustawy stanowi, że „Starosta w okresie realizacji IPD kontaktuje się z bezrobotnym lub poszukującym pracy co najmniej raz na 15 dni w celu monitorowania sytuacji i postępów w realizacji działań przewidzianych w IPD.”. Proponujemy wydłużenie tego terminu co najmniej do 30 dni. Częstotliwość kontaktu co 30 dni da możliwość dostosowania realizacji tego zadania do stanu kadrowego urzędów pracy. Jeżeli urzędy będą dysponować większą liczbą doradców ds. zatrudnienia będą mogli kontaktować się z klientami częściej. Art. 86. projektu ustawy stanowi, że „Zadania w zakresie pośrednictwa pracy realizują młodszy doradca do spraw zatrudnienia, doradca do spraw zatrudnienia oraz starszy doradca do spraw zatrudnienia”. Proponujemy, aby w przypadku starszego doradcy osoba z wykształceniem wyższym kierunkowym (lub pokrewnym) nie musiała dodatkowo spełniać wymogu ukończenia studiów podyplomowych. Art. 281. projektu ustawy stanowi, że „Marszałek województwa i starosta może przyznać pracownikowi realizującemu zadania określone w ustawie raz na trzy miesiące dodatek motywacyjny finansowany z Funduszu Pracy w kwocie nie przekraczającej 1500 zł”. Wnosimy o zwiększenie wysokości dodatku motywacyjnego, określenie jego wysokości w sposób procentowy w odniesieniu np. aktualnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, a także wypłacanie go w okresach miesięcznych. Należy ponadto dodać zapis, że pochodne dodatku motywacyjnego również są finansowane ze środków Funduszu Pracy. Proponujemy nadanie Art. 331 ust. 7. następującego brzmienia: „OHP mogą udzielić pomocy młodzieży do 25. roku życia w formie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego oraz udział w szkoleniach, kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub innych formach uzyskiwania wiedzy lub umiejętności w celu zdobycia kwalifikacji zawodowych lub zatrudnienia”. Skoro bowiem ustawa wskazuje osoby do 25. roku życia, to nieuzasadnione jest wprowadzanie zapisu odnoszącego się do konkretnego przypadku uczestnika OHP i dodatkowo skracanie okresu udzielania mu pomocy do 21. roku życia. Proponujemy nadanie Art. 340 ust. 7. następującego brzmienia „W celu realizacji przez OHP zadań, o których mowa w art. 331, gmina lub podmiot prowadzący szkoły obowiązani są przekazać do właściwej ze względu na teren działalności jednostki organizacyjnej OHP informacje o młodzieży nierealizującej obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki oraz informacje o osobach powtarzających klasę, mających nadzór kuratorski, trudną sytuację życiowo–bytową (dotkniętych pauperyzacją) w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz wskaże szkołę, w której będzie realizowana w 7 i 8 klasie nauka z przyuczeniem do zawodu”. Zasadne jest, aby OHP otrzymywały także informacje o dzieciach, które uczęszczają do szkoły, lecz mierzą się z problemami w realizowaniu obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki. Zawężanie pomocy jedynie do osób nierealizujących obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki powoduje odebranie szans na naukę zawodu wielu dzieciom w trudnej sytuacji. Negatywnie oceniamy to, że Art. 55. ust. 1. pkt 7 projektu ustawy pozbawiono statusu osoby bezrobotnej na kolejne 90 dni stanowić będzie ograniczenie dostępu do pomocy określonej w ustawie. Postulujemy w związku z tym wykreślenie zapisu „na 90 dni”. Osoba powinna mieć możliwość ponownej rejestracji po zakończeniu przebywania na zwolnieniu lekarskim i po potwierdzeniu gotowości do podjęcie pracy przy ponownej rejestracji. W Art. 14. ust. 1. zapisano „Pracodawca jest zwalnia pracownika od pracy w celu wzięcia udziału w posiedzeniach rady rynku pracy. Za czas zwolnienia pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia ustalonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy”. Zalecamy wykreślenie słowa „jest”.

Czytaj więcej

24 października 2022

Brak zgody na oszczędności w ochronie zdrowia

Strona społeczna Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia na ostatnim posiedzeniu w dniu 21 października br. przyjęła jednogłośnie Stanowisko w sprawie trybu procedowania zmian legislacyjnych w zakresie systemowych rozwiązań w ochronie zdrowia. Stanowisko to mocny głos związków zawodowych i organizacji pracodawców przeciwko wprowadzaniu zmian ograniczających bieżące i przyszłe wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia. W ostatnich dniach w dyskusji publicznej głośno wybrzmiały plany Ministra Zdrowia zakładające przenoszenie finansowania wielu wydatków ochrony zdrowia dotychczas finansowanych z budżetu państwa (m.in. ratownictwo medyczne, większość programów polityki zdrowotnej, świadczenia wysokospecjalistyczne) do finansowania ich przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Rozwiązania mają być zawarte w tzw. spec ustawie ,,okołobudżetowej w ochronie zdrowia”, poprzez nowelizację ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty. Oburza fakt, że dotychczas projekt nie został przedstawiony stronie społecznej RDS do konsultacji społecznych, a o jej założeniach dowiadujemy się jedynie z mediów. Stąd Stanowisko strony społecznej Trójstronnego Zespołu mający być sygnałem dla strony rządowej, że partnerzy społeczni nie godzą się na łamanie zasad dialogu społecznego w zakresie konsultacji społecznych, w tym przypadku – w obszarze ochrony zdrowia, w tak ważnych sprawach. Stanowisko strony społecznej Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia w sprawie trybu procedowania zmian legislacyjnych dotyczących systemowych rozwiązań z zakresu ochrony zdrowia –do pobrania Renata Górna, OPZZ

Czytaj więcej

21 października 2022

Szkolenie - Bezpieczna firma – przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy -

Równość płci na rynku pracy jest dla OPZZ niezwykle ważna, dlatego uważnie przyglądamy się rynkowi pracy pod kątem zagrożeń, takich jak dyskryminacja, mobbing czy molestowanie, a także dbamy o edukację w tym zakresie. 20 października 2022 roku w siedzibie OPZZ odbyło się szkolenie "Bezpieczna firma – przeciwdziałanie molestowaniu seksualnemu w miejscu pracy". Poprowadził je Instytut Spraw Publicznych w ramach projektu "Nadaj ton - ekonomia społeczna na drodze do równego traktowania kobiet i mężczyzn w miejscu pracy". Biuro prasowe OPZZ Szkolenie poprowadzone przez Instytut Spraw Publicznych składało się z dwóch części: e-learingowej i stacjonarnej w siedzibie OPZZ. Część e-learningowa, którą można było rozpocząć w dowolnym czasie jeszcze przed szkoleniem stacjonarnym, dotyczyła podstawowych zagadnień z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji w miejscu pracy. Część stacjonarna miała już charakter aktywny i angażujący - podczas szkolenia w siedzibie OPZZ uczestnicy zapoznali się z elementami prawnymi oraz podstawami z zakresu interwencji kryzysowej i udzielania wsparcia psychologicznego osobom doświadczającym molestowania seksualnego w miejscu pracy. Taka wiedza jest niezbędna, aby wypracować rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo wszystkich pracowników oraz skutecznie przeciwdziałać takim formom przemocy. ................................................. Co zrobić, aby miejsca pracy były bezpieczne, równe i traktowały wszystkich z godnością? Pomóc mogą w tym materiały szkoleniowe  w formie e-learningu (w języku polskim), które polecamy wszystkim - zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Dzięki szkoleniu: wzrośnie poziom Waszego zrozumienia i uwrażliwienia na zjawisko molestowania seksualnego w miejscu pracy poznacie kluczowe przepisy prawne dotyczące tego zjawiska dowiecie się, jak skutecznie reagować na przejawy molestowania seksualnego w miejscu pracy nauczycie się, jak zadbać o osobę doświadczającą molestowania seksualnego w miejscu pracy Materiały szkoleniowe do pobrania TUTAJ

Czytaj więcej