Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Polityka społeczna

12 lutego 2024

Pracownicy niemedyczni muszą być docenieni

                           O sytuacji płacowej i warunkach pracy pracowników technicznych pracujących w podmiotach leczniczych dyskutowano podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Personelu Niemedycznego Ochrony Zdrowia 9 lutego br., pod przewodnictwem posłanki Marceliny Zawiszy. Pojawił się także postulat zrównania uprawnienia pracowników medycznych i niemedycznych do dodatków za pracę w nocy i w święta. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Parlamentarny Zespół już po raz drugi zebrał się w tej kadencji Sejmu. W poprzedniej kadencji pracy Zespołu poruszano problematykę outsourcingu usług personelu niemedycznego, niewystarczającej liczby salowych, sanitariuszy i osób sprzątających w polskich szpitalach czy omijania przepisów ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia wobec personelu niemedycznego. Wszystkie te kwestie są bliskie i zbieżne z postulatami OPZZ, podnoszonymi od rozpoczęcia prac nad ustawą o najniższych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia od 2017 roku. Kolejne etapy wdrażania ustawy, choć doprecyzowały zasady podwyższania wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w podmiocie leczniczym niewykonujących zawodu medycznego – w praktyce potwierdziły ,,nieostrość” przepisu art. 5 regulującego zasady wynagrodzeń pracowników niemedycznych. Po raz kolejny dyskusja przypomniała o aktualności wznowienia dialogu w kwestii większych gwarancji płacowych dla tej grupy zawodów zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Takie też stanowisko prezentowało OPZZ w dyskusji na posiedzeniu Zespołu Parlamentarnego, wskazując, że jej miejscem jest przede wszystkim Trójstronny Zespół ds. Ochrony Zdrowia działający przy Ministrze Zdrowia. Pojawił się także postulat powrotu do projektu zakładającego przyznanie dodatków za pracę w nocy oraz w niedziele i święta dla pracowników niemedycznych, złożonego w poprzedniej kadencji przez Lewicę. Już ponad rok temu OPZZ wyraziło pozytywną opinię w tej sprawie, podkreślając, że praca w systemie zmianowym oddziałuje tak samo na personel medyczny, jak i niemedyczny. Oznacza to, że wszyscy zatrudnieni w tym systemie pracy powinni być objęci dodatkiem wynikającym z zapisu art. 99 ustawy o działalności leczniczej. Na trudne warunki pracy i sytuację płacową pracowników technicznych w szpitalach wskazywał przedstawiciel Ogólnopolskiej Inicjatywy ,,Techniczni w Szpitalu’’. Podkreślał nie tylko znaczące różnice rynkowe, ale i coraz powszechniejszy brak kadry. Problemem są także bezpieczne warunki pracy zapewniające bezpieczny sprzęt, odzież ochronną dostosowaną do potrzeb pracowników czy różnego rodzaju obowiązki pracodawcy wynikające z Kodeksu pracy. Pracownicy techniczni są w każdym szpitalu, to m.in. konserwatorzy, hydraulicy, ślusarze, informatycy, technicy czy aparatury medycznej. W posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Personelu Niemedycznego Ochrony Zdrowia udział brali: Maria Miklińska i Marek Pyzara (Federacja ZZPOZ i PS) oraz Renata Górna (OPZZ). (rg)

Czytaj więcej

26 stycznia 2024

Fundusz Medyczny pod lupą sejmowej Komisji Zdrowia

                Sejmowa Komisja Zdrowia krytycznie oceniła funkcjonowanie Funduszu Medycznego w latach 2020 – 2023, w szczególności stan realizacji inwestycji infrastrukturalnych finansowanych ze środków publicznych. Krytyka wydatkowania środków finansowych i ich ,,zamrażanie” oraz nierealizowanie zadań ustawowych – to główna linia zarzutów pod adresem funduszu. Potwierdziła się także negatywna ocena tej instytucji wyrażona w opinii OPZZ na etapie konsultacji społecznych. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Fundusz Medyczny to mechanizm finansowy wdrożony ustawą z dnia 7 października 2020 r. o Funduszu Medycznym, który powstał z inicjatywy Prezydenta RP. Jego celem miała być poprawa zdrowia i jakości życia Polaków. Fundusz finansuje (ze środków NFZ i budżetu państwa) wiele zadań, częściowo przeniesionych z NFZ m.in.: opiekę zdrowotną dl dzieci i młodzieży do ukończenia 18 r. ż., infrastrukturę strategicznych podmiotów ochrony zdrowia, ratunkowy dostęp pacjentów do technologii lekowych, programy profilaktyczne, opiekę zdrowotną dla pacjentów za granicą. OPZZ od początku negatywnie odnosiło się do idei powstania Funduszu Medycznego, krytycznie oceniając nie tylko celowość powstania funduszu, ale także jego gospodarkę finansową i zakres finansowanych zadań (szczegóły: https://www.archiwum.opzz.org.pl/opinie-i-analizy/polityka-spoleczna/opzz-krytycznie-o-funduszu-medycznym), przedstawiając negatywną opinię w czasie konsultacji społecznych w 2020 r. (opinia OPZZ do projektu ustawy o Funduszu Medycznym). Nie kwestionując słuszności finansowania zadań określonych w ustawie opowiadaliśmy się za przekazywaniem dodatkowych pieniędzy na ich realizację, a nie ich przesuwaniem z już istniejących źródeł (budżet, NFZ). Dyskusja na sejmowej Komisji Zdrowia, z udziałem strony społecznej koncentrowała się wokół 3 - letniej oceny funkcjonowania funduszu i stanu realizacji jego zadań, głównie trybów konkursowych. Główne zarzuty to niewydatkowanie i ,,zamrażanie’’ środków finansowych na realizację zadań (obecnie na koncie FM pozostaje 7,4 mld zł, a przykładowo, na duże inwestycje szpitalne wydano kilkadziesiąt milionów zł), nierealizowanie zadań ustawowych, opóźnienia konkursowe i ich nieobiektywne kryteria, brak wdrożenia zasad zarządzania środkami Funduszu, nieokreślenie sposobu inwestowania, ,,podwójne” finansowanie świadczeń wcześniej realizowanych przez NFZ (,,Fundusz w Funduszu’’). Podobne zastrzeżenia zgłaszała NIK w 2022 roku.Pomimo obrony Funduszu przez posłów PIS, Komisja Zdrowia będzie kontynuowała ten temat. Ministerstwo Zdrowia rozważa nowelizację ustawy, zgłaszano także pytania o zasadność dalszego funkcjonowania Funduszu Medycznego. OPZZ reprezentowały na posiedzeniu: Maria Miklińska (przewodnicząca Federacji ZZ POZ i PS) oraz Renata Górna. Obecny był także dr Tomasz Dybek wraz z współpracownikami, reprezentujący samorząd i związek zawodowy fizjoterapeutów. (rg)

Czytaj więcej

24 stycznia 2024

OPZZ apeluje o zmiany ustawy o emeryturach pomostowych

OPZZ skierowało apel do Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Agnieszki Dziemianowicz-Bąk o uzupełnienie istniejących przepisów ustawy o emeryturach pomostowych o możliwość skorzystania z rekompensaty dla osób, które nie skorzystają z prawa do emerytury pomostowej. Dnia 28 lipca 2023 roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych oraz niektórych innych ustaw. Na mocy tej ustawy w dniu 1 stycznia 2024 r. wszedł w życie m.in. przepis uchylający wygasający charakter emerytur pomostowych. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych od lat walczyło od uchylenie wygasającego charakteru emerytur pomostowych i pozytywnie ocenia realizację postulatu, zawartego w Programie OPZZ na lata 2022-2027.  Zauważamy, że ustawa z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych przewiduje przyznanie rekompensaty dla osób, które pracowały przez co najmniej 15 lat w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, ale nie nabyły z tego tytułu prawa do wcześniejszej emerytury. OPZZ apeluje o uzupełnienie istniejących przepisów ustawy o emeryturach pomostowych o możliwość skorzystania z rekompensaty, która nie będzie odszkodowaniem za utratę możliwości nabycia prawa do wcześniejszej emerytury, lecz będzie rekompensatą dla osób, które nie skorzystają z prawa do emerytury pomostowej. Osoba spełniająca wszystkie warunki do uzyskania emerytury pomostowej będzie mogła zdecydować, czy skorzysta z prawa do emerytury pomostowej, czy też przepracuje do czasu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego, dzięki czemu nabędzie prawo do rekompensaty. Takie uregulowanie stworzy ubezpieczonym możliwość wyboru i promować będzie pracę do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego. Powyższe wymagałoby wprowadzenia dodatkowej definicji rekompensaty, obowiązującej poza rekompensatą opisaną w art. 2 pkt. 5 i art. 21 ust. 1 ustawy o emeryturach pomostowych. Rekompensata taka przysługiwać powinna każdemu ubezpieczonemu, który mógł przejść na emeryturę pomostową, jednak z przywileju tego nie skorzystał i pracował do osiągnięcia powszechnego wieku emerytalne go. KD

Czytaj więcej

23 stycznia 2024

Seminarium podsumowujące projekt SIDA 2.0.

W dniu 22 stycznia 2024 r. odbyło się seminarium podsumowujące projekt "SIDA 2.0 – Sustainable, Inclusive and Decent Work  for Ukrainian Refugees". Projekt był realizowany przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych od 1 grudnia 2022 roku wspólnie z partnerami: Norweską Konfederacją Związków Zawodowych (LO) oraz Stowarzyszeniem Interwencji Prawnej (SIP). Celem projektu było promowanie sprawiedliwych i godnych warunków pracy dla migrantów z Ukrainy przede wszystkim poprzez: broszurę informacyjną dla ukraińskich uchodźców: "Bądź świadomy swoich praw", kampanię billboardową skierowaną do uchodźców z Ukrainy: "Bądź świadomy swoich praw", wsparcie szkoleń z zakresu godnej pracy poprzez seminarium online w grupie fokusowej, mające na celu identyfikację kluczowych ryzyk, na jakie narażeni są ukraińscy uchodźcy na polskim rynku pracy, a także przygotowanie raportu na ten temat, warsztaty robocze dla związkowców dotyczące kwestii migracyjnych i uchodźczych (w celu zwiększenia potencjału związkowców w zakresie podejmowania wyzwań i problemów związanych z napływem uchodźców z Ukrainy w zakresie godnej pracy), opracowanie narzędzia szkoleniowego online dla uchodźców z Ukrainy na temat praw i obowiązków uchodźców jako pracowników oraz praca radcy prawnego i doradcy ds. godnej pracy i polityki migracyjnej. Na wstępie Przewodniczący OPZZ Piotr Ostrowski oraz Yanina Unnli reprezentująca LO dokonali podsumowania wyżej wymienionych działań. Prezeska SIP Katarzyna Słubik podsumowała warsztaty ze związkowcami przeprowadzone w wielu miastach w Polsce. W seminarium udział wzięli także przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Państwowej Inspekcji Pracy, przybliżając informacje o tym, jak pracują z migrantami, a także przedstawiając wnioski i rekomendacje na przyszłość. Natalia Kolesnik z OPZZ i Valentina Mundur z ZNP omówiły obecną sytuację uchodźców na rynku pracy, a Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ oraz Katarzyna Duda, specjalistka ds. polityki społecznej w Wydziale Polityki Społecznej OPZZ, zaprezentowały praktyczne narzędzie on-line wspierające migrantów m.in. w poszukiwaniu pracy i pomocy w razie naruszenia praw pracowniczych, a także podnoszące świadomość uchodźców na temat przysługujących im praw. Spotkanie moderowała Anna Fastyn z OPZZ. KD

Czytaj więcej

18 stycznia 2024

Początek dialogu o nowej polityce senioralnej

                                          Informacja o sytuacji osób starszych w 2022 r. była przedmiotem posiedzenia połączonych sejmowych Komisji: Polityki Społecznej i Rodziny i Senioralnej w dniu 16 stycznia br. Prace nad strategią w obszarze polityki senioralnej są obecnie jednym z wyzwań rządu: ,,Zbudujemy najambitniejszy i najnowocześniejszy w Europie system aktywnej opieki nad seniorami” – to zapowiedź zawarta w grudniowym expose premiera w tym obszarze polityki społecznej. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Corocznie w Sejmie i Senacie przedstawiane są informacje o sytuacji seniorów w kolejnych latach. Obowiązek ten wynika z ustawy z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych. Tym razem analizowano rok 2022 - dość ogólne rekomendacje przedstawione w informacji rządu nawiązują w szczególności do ,,Strategii Polityki Społecznej wobec osób starszych 2030: Bezpieczeństwo-Uczestnictwo-Solidarność’’. Zaprezentowano dane opisujące sytuację społeczno-ekonomiczną oraz sprawozdanie z realizacji działań wobec osób starszych na szczeblu centralnym i regionalnym. Debata koncentrowała się głównie na przyszłości i wyzwaniach, jak i wskazywaniu kierunków działań mogących stanowić podwaliny kompleksowej, ponadresortowej polityki senioralnej. Polityka senioralna powinna być klamrą spinającą wszystkie polityki branżowe i taki też cel stawia sobie obecna na posiedzeniu minister do spraw polityki senioralnej Marzena Okła – Drewnowicz. W najbliższym czasie zostanie powołana nowa Rada Polityki Senioralnej jako najważniejsze gremium konsultacyjne i doradcze dla minister – w jej składzie będzie też obecny przedstawiciel OPZZ. Obecność w Radzie to dobra okazja do prezentowania działań na rzecz seniorów, w kontekście wyzwań zdrowotnych, demograficznych, kadrowych i finansowych zawartych w Programie OPZZ. Praktyczne problemy wskazywane podczas posiedzenia w dyskusji to m.in.: brak dostatecznej liczby przychodni geriatrycznych i deficyty w obszarze opieki długoterminowej, trudności w uzyskaniu instytucjonalnej pomocy w codziennych czynnościach, całokształt organizacji opieki nad osobami cierpiącymi na choroby demencyjne, wysokości świadczeń dla emerytów – opiekunów dorosłych niepełnosprawnych, finansowanie działań na rzecz osób starszych, kondycja ekonomiczna gospodarstw domowych. Uczestnicząca w posiedzeniu komisji minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz - Bąk wraz podtrzymała, że wszystkie dotychczas realizowane programy na rzecz seniorów będą realizowane (np. Senior +, Aktywni +), podobnie jak zapowiadane postulaty drugiej waloryzacji czy wdrożenie renty wdowiej.W posiedzeniu ze strony OPZZ udział wzięli wiceprzewodniczący Sebastian Koćwin oraz Renata Górna i Katarzyna Duda z Wydziału Polityki Społecznej OPZZ. (RG)

Czytaj więcej

17 stycznia 2024

OPZZ interweniuje w sprawie niesprawiedliwego obniżania emerytur

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych zwróciło się do Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Agnieszki Dziemianowicz-Bąk z wnioskiem o rozpoczęcie prac nad ustawą o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w celu rozwiązania problemu niekorzystnego przeliczenia świadczeń dla ubezpieczonych, którzy w latach 2008-2012 podjęli decyzje o pobieraniu wcześniejszej emerytury bez wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną. Zwróciliśmy uwagę na fakt, że ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych rozwiązała problem niekorzystnego przeliczania świadczeń jedynie w odniesieniu do osób urodzonych w roku 1953. W dniu 1 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa mówiąca o tym, że osobom, które przeszły na wcześniejszą emeryturę po osiągnięciu 55. roku życia zostanie obniżona emerytura wraz z osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. Osoby, które zdecydowały się na przejście na wcześniejszą emeryturę w latach 2008-2012, nie miały świadomości, że skorzystanie z tej możliwości wpłynie negatywnie na wysokość świadczenia po osiągnięciu przez nie powszechnego wieku emerytalnego. Trybunał Konstytucyjny 6 marca 2019 r. wydał wyrok stanowiący, że przepis mówiący o konieczności pomniejszenia tym osobom emerytury powszechnej o kwoty pobrane na emeryturze wcześniejszej jest niekonstytucyjny. Trybunał stwierdził, że przepis jest niezgodny z zasadami zaufania obywateli do państwa i prawa oraz lojalności państwa wobec obywateli, ponieważ ubezpieczeni zostali narażeni na skutki prawne, których nie mogli przewidzieć w momencie podejmowania decyzji o skorzystaniu z prawa do wcześniejszej emerytury. W związku z powyższym zalecono ustawodawcy wprowadzenie odpowiednich przepisów w celu zagwarantowania jednolitych zasad zwrotu świadczeń należnych uprawnionym. Na posiedzeniu w dniu 19 czerwca 2020 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, dotyczącą przywrócenia wyższej podstawy obliczenia emerytury ubezpieczonym, którzy pobierali wcześniejszą emeryturę bez obiektywnej wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną. Projekt ten miał na celu przywrócenie wyższej podstawy obliczenia emerytury ubezpieczonym urodzonym w 1953 r. OPZZ w opinii do powyższego projektu ustawy zwracało uwagę na fakt, że projekt ogranicza krąg beneficjentów ustawy do ubezpieczonych urodzonych w 1953 r., podczas gdy osoby z innych roczników również nie miały świadomości na temat zmiany, która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2013 r. Zaznaczaliśmy w związku z tym, że słusznym będzie, aby rozszerzyć zakres podmiotowy ustawy poprzez likwidację ograniczenia beneficjentów ustawy jedynie do osób urodzonych w 1953 r. Podobną uwagę zgłosił również Rzecznik Praw Obywatelskich, zauważając, że rozważania Trybunału Konstytucyjnego zawarte w uzasadnieniu wyroku z dnia 6 marca 2019 r., odwołujące się do zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa, można odnieść również do ubezpieczonych z innych roczników, którzy zdecydowali się na wcześniejszą emeryturę ufając, że państwo nie zmieni reguł wypłaty powszechnego świadczenia emerytalnego. Uwagi te nie zostały jednak uwzględnione. W związku z powyższym zwróciliśmy się z wnioskiem o niezwłoczne rozpoczęcie prac nad ustawą o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w celu rozwiązania problemu niekorzystnego przeliczenia świadczeń dla ubezpieczonych (urodzonych w innych latach niż w 1953 r.), którzy między 2008 a 2012 rokiem podjęli decyzje o pobieraniu wcześniejszej emerytury bez wiedzy, że kwoty wcześniej pobranej emerytury pomniejszą emeryturę powszechną. Pokrzywdzone osoby czekają na sprawiedliwość już jedenasty rok, a dalsza zwłoka ustawodawcy oznacza powiększanie rozmiaru krzywdy. KD

Czytaj więcej

12 stycznia 2024

Komitet Sterujący Ochrony Zdrowia o planach na 2024 rok

                       Czwarte posiedzenie Komitetu Sterującego do spraw koordynacji wsparcia w sektorze zdrowia poświęcone było omówieniu i przyjęciu Planów Działań w sektorze zdrowia na rok 2024 oraz Strategii Centrum e-Zdrowia na lata 2023 - 2027, ze szczególnym uwzględnieniem roku 2024. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Warto przypomnieć, że Komitet Sterujący do spraw koordynacji wsparcia w sektorze zdrowia posiada status Podkomitetu działającego w ramach Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa i jest głównym organem koordynującym wykorzystywanie środków Unii Europejskiej w obszarze ochrony zdrowia. Komitet działa pod przewodnictwem ministra właściwego do spraw zdrowia – jako OPZZ z rekomendacji Rady Dialogu Społecznego reprezentujemy w nim stronę pracowników. Omawiając Strategię Centrum e-Zdrowia na lata 2023 - 2027 skoncentrowano się w szczególności na korzyściach z cyfryzacji dla obywateli, przedsiębiorstw, organizacji badawczych i instytucji publicznych. W przyszłych projektowanych rozwiązaniach podkreślano korzyści dla pacjentów w trakcie procesu ich leczenia i dostępności do danych medycznych. Planuje się, że kolejnym krokiem cyfryzacji w tym sektorze będzie dla pacjentów możliwość otrzymywania alertów, przypomnień i powiadomień związanych z ich leczeniem, które mają pomóc w samodzielnej realizacji zaleceń oraz wytycznych w procesie leczniczym. Perspektywy strategii e – zdrowia w 2024 roku w zakresie usług dla pacjenta będą koncentrować się na nowych rozwiązaniach dotyczących Narodowego Portalu Onkologicznego, elektronicznych powiadomień w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego oraz usług profilaktycznych. Komitet przyjął także Plany działań w zakresie wykorzystania środków europejskich na 2024 r. Będą one głównie skierowane na wzmocnienie systemu Państwowego Ratownictwa, wsparcie infrastrukturalne Centrów Zdrowia Psychicznego dla dorosłych oraz ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej, a także n działania w obszarze bezpieczeństwa danych pacjenta w systemie ochrony zdrowia, szkolenia specjalizacyjne dla ratowników medycznych i  pielęgniarek oraz programy szkoleniowe z zakresu usług cyfrowych dla pracowników ochrony zdrowia. OPZZ pozytywnie zaopiniował wskazane kierunki. Rozwój usług cyfrowych niwelujących bariery informacyjne dla pacjentów i stwarzających możliwości lepszej identyfikacji ich potrzeb zdrowotnych, koordynacji procesu leczenia i przeciwdziałanie marnotrawstwu zasobów w ochronie zdrowia (np. w wyniku niestawienia się pacjenta na umówioną wizytę) – to jeden z postulatów OPZZ skierowanych do Ministra Zdrowia. OPZZ reprezentuje w Komitecie Renata Górna, jako przedstawiciel strony pracowników Rady Dialogu Społecznego. (rg)

Czytaj więcej

11 stycznia 2024

Automatyczne podniesienie świadczenia 500+ do 800+ od 1 stycznia 2024 r.

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązuje wyższa kwota świadczenia wychowawczego na każde dziecko do ukończenia przez nie 18 roku życia. Została ona podniesiona z 500 zł do 800 zł. Wysokość świadczenia zmieni się z urzędu, bez konieczności składania dodatkowego wniosku. Program „Rodzina 500+”, który zaczął funkcjonować z dniem 1 kwietnia 2016 r. na mocy ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, wprowadził do polskiego systemu prawnego nowe świadczenie – świadczenie wychowawcze, zwane powszechnie „świadczeniem 500+”. W trakcie ponad 7 lat obowiązywania ustawy wprowadzono zmiany w zakresie warunków przyznawania świadczenia wychowawczego. Od 1 lipca 2019 r. nastąpiło nadanie programowi powszechnego charakteru poprzez zniesienie kryterium dochodowego na pierwsze dziecko. Efektem tego działania było rozszerzenie kręgu osób pobierających świadczenie. Sejm na posiedzeniu w dniu 7 lipca 2023 r. przyjął ustawę zwiększającą wysokość świadczenia wychowawczego w wysokości 500 zł miesięcznie do poziomu 800 zł. Sejm odrzucił wówczas wszystkie zgłoszone poprawki, m.in przewidujące wypłatę świadczenia 800+ jeszcze w 2023 r., czy systemowej waloryzacji świadczenia o wysokość inflacji. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych pozytywnie oceniło intencję rozwiązania zaproponowanego w projekcie ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, którą jest „dostosowanie wysokości świadczenia wychowawczego w wysokości 500 zł miesięcznie do obecnych potrzeb polskich rodzin” i podwyższenie tej kwoty do 800 zł miesięcznie. OPZZ zwróciło jednak uwagę na fakt, że od momentu wejścia w życie Programu „Rodzina 500 plus” tj. w dniu 1 kwietnia 2016 r., w konsekwencji niezwiększania przez 7 lat wysokości świadczenia wychowawczego jego wartość nabywcza istotnie zmalała – zwłaszcza podczas ostatniego roku wysokiej inflacji. Stąd nalażało zgodzić się, że zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązanie wychodzi naprzeciw społecznej potrzebie pilnej interwencji w celu dostosowania wysokości świadczenia do nowych realiów gospodarczych. Pozytywnie oceniając intencję projektodawcy, zgłoszono natomiast zasadnicze zastrzeżenie odnośnie projektowanego rozwiązania, a dotyczące braku propozycji mechanizmu corocznej waloryzacji świadczenia wychowawczego przewidzianego ustawą. Dodatkowo, w związku z przedłożonym projektem OPZZ za niedopuszczalną uznało powtarzaną od lat przez stronę rządową retorykę uzasadniającą brak przeprowadzania częściej niż co trzy lata weryfikacji wysokości kryteriów dochodowych w pomocy społecznej, a co się z tym wiąże – utrzymywanie zbyt niskiej wysokości kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego oraz świadczeń rodzinnych, zasiłków i dodatków do zasiłków rodzinnych funkcjonujących w oparciu o ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Rażąco niski poziom ustawowo regulowanych świadczeń obowiązujących w pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych nie może być wciąż uzasadniany wprowadzeniem Programu „Rodzina 500 plus”. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który wypłaca świadczenie wychowawcze, sam podniesie jego wysokość. Obejmie to wszystkich, którzy według stanu na 1 stycznia 2024 r. mają prawo do świadczenia w okresie świadczeniowym, który trwa od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 r. KD

Czytaj więcej

02 stycznia 2024

Emerytury pomostowe - zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2024 r.

Dnia 28 lipca 2023 roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych oraz niektórych innych ustaw. Na mocy tej ustawy w dniu 1 stycznia 2024 r. wszedł w życie przepis uchylający wygaszający charakter emerytur pomostowych. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych od lat walczyło od uchylenie wygasającego charakteru emerytur pomostowych. Tylko w 2022 roku podjęliśmy wiele inicjatyw mających na celu realizację tego postulatu. Między innymi w dniu 19 października 2022 r. OPZZ zorganizowało manifestację, do której dołączyło Forum Związków Zawodowych i wspólnie skierowaliśmy do Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej Petycję domagając się uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych. OPZZ brało także udział w posiedzeniach Zespołu ds. Ubezpieczeń Społecznych Rady Dialogu Społecznego, podczas których domagało się niewygasającego charakteru emerytur pomostowych. Postulat ten zawarty jest w Programie OPZZ na lata 2022-2027.OPZZ pozytywnie ocenia realizację postulatu uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych, zawartego w Programie OPZZ na lata 2022-2027.  OPZZ będzie  zabiegać o dokończenie reformy emerytur pomostowych i dokonanie przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do wykazów prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. OPZZ zgłosiło następujące uwagi do skierowanego do konsultacji społecznych projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych: wniosek o dokonanie przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do wykazów prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. OPZZ wnosi o rozszerzeniekatalogu prac w szczególnychwarunkach i o szczególnym charakterze, m.in. o prace wykonywane przez: Operatorów Kontroli Bezpieczeństwa (akceptacja wniosku ze strony Ministerstwa), Automatyków PKP, Dróżników Przejazdowych, Strażników Miejskich (Gminnych), Inspektorów Transportu Drogowego, Kuratorów Sądowych, Listonoszy, przeróbkarzy węgla, pracowników spalarni odpadów, pracownikach branży chemicznej i gumowej, tancerzy zawodowych (postulujemy obniżenie wieku uprawniającego do emerytury pomostowej do co najmniej 40 lat dla kobiet i co najmniej 45lat dla mężczyzn - dotychczas objęci ustawowym wiekiem 55 lat dla kobiet i 60dla mężczyzn), solistów wokalistów oraz muzyków grających na instrumentach dętych oraz muzyków grających na instrumentach strunowych, perkusyjnych i klawiszowych (postulujemy ustalenie wieku uprawniającego do emerytury pomostowej co najmniej 50 lat dla kobiet i co najmniej 55 lat dla mężczyzn - dotychczas grupa ta pozostawała bez prawa do emerytur pomostowych), a także artystów chóru. Powyższe grupy zwróciły się do nas z wnioskiem o rozpatrzenie ich wniosków o uwzględnienie w powyższych katalogach, ale prace nadal trwają, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby również inne grupy złożyły tego typu wnioski – na pewno jeśli zostaną odpowiednio uargumentowane zostaną rozpatrzone. Ostateczną decyzję podejmuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. wniosek o rozważenie opracowania strategii sektorowej dotyczącej wspierania zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób wykonujących przez co najmniej 15 lat prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze; wniosek o wprowadzenie do ustawy rekompensaty, która będzie rekompensatą dla osób, które nie skorzystają z prawa do emerytury pomostowej. KD

Czytaj więcej

02 stycznia 2024

Optymistyczny budżet na zdrowie w 2024 roku

                    Wydatki na zdrowie ujęte w projekcie ustawy budżetowej na rok 2024 będą aż o 193 proc. wyższe od planu wydatków roku ubiegłego, wynosząc 27, 3 mld zł. Łącznie ze środkami będącymi w dyspozycji Narodowego Funduszu Zdrowia (156, 5 mld zł) oraz pieniędzmi zagwarantowanymi w projekcie ustawy okołobudżetowej (3 mld zł) - publiczne nakłady na ochronę zdrowia w roku 2024 wyniosą ponad 195 mld zł. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Sejmowa Komisja Zdrowia rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na 2024 r. w części, której dysponentem jest minister właściwy ds. zdrowia, wydając pozytywną rekomendację dla zaplanowanych wydatków. Priorytety i kierunki finansowania działań w obszarze ochrony zdrowia przedstawiła obecna na posiedzeniu komisji minister Izabela Leszczyna. Wzrost wydatków o ponad 30 mld zł w stosunku do roku ubiegłego pozwoli w szczególności na: zwiększenie funkcjonowania oraz wycen zespołów ratownictwa medycznego (do poziomu ogółem 4 mld zł) wprowadzenie nowych priorytetów: sfinansowanie procedury in vitro z budżetu państwa (500 mln) oraz zabezpieczenie środków na telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (10 mln) zwiększenie kosztów realizacji szkoleń specjalizacyjnych (do poziomu 5, 7 mld zł) zaplanowanie dotacji podmiotowej dla NFZ (do poziomu 8,7 mld zł) zwiększenie wydatków na szkolnictwo wyższe i naukę (do kwoty 3,1 mld zł) zwiększenie finansowania programów wieloletnich (o 962, 3 mln zł), m.in.: Narodowej Strategii Onkologicznej, Narodowego Programu Transplantacyjnego i Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia, jak i kontynuacja programu wsparcia oddziałów psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży (75 mln zł) zakupy inwestycyjne dla podmiotów leczniczych i bezpieczeństwo informatyczne (odpowiednio: 854,4 mln zł i 408 mln zł) wzrost budżetu wojewodów na ochronę zdrowia (o kwotę 818, 2 mln zł) zwiększanie planów finansowych jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw zdrowia: Agencji Oceny Technologii medycznych i Taryfikacji (o ponad 150 proc.) czy Agencji Badań Medycznych (o 134, 6 proc.) Podczas posiedzenia komisji dyskutowano także o: zadłużeniu szpitali, świadczeniach ponadlimitowych, wzroście wynagrodzeń dla pracowników NFZ (w kontekście podwyżek dla pracowników sfery budżetowej), problemach lecznictwa uzdrowiskowego w zakresie zaliczkowania 1/12 środków na świadczenia zdrowotne, dostępności do świadczeń zdrowotnych. Szczególnie ostatni wątek jest ważny dla OPZZ, przedstawiony także w naszym piśmie kierowanym do premiera. Wyrażamy oczekiwanie, że wzrost nakładów na ochronę zdrowia przełoży się na zmniejszenie kolejek pacjentów szczególnie do specjalistów, niestety rosnących w ostatnim roku niemal we wszystkich zakresach. Minister Zdrowia zadeklarowała także dialog w ramach branżowego Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. OPZZ w posiedzeniu komisji reprezentowała Renata Górna (Wydział Polityki Społecznej OPZZ). (rg)

Czytaj więcej