Ogólnopolskie Porozumienie
Związków zawodowych

Tagi

12 stycznia 2024

Posiedzenie Rady OPZZ 25.09.2024

Posiedzenie Rady OPZZ 25.09.2024

Czytaj więcej

12 stycznia 2024

Posiedzenie Rady OPZZ

Posiedzenie Rady OPZZ21.02.2024

Czytaj więcej

11 stycznia 2024

Automatyczne podniesienie świadczenia 500+ do 800+ od 1 stycznia 2024 r.

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązuje wyższa kwota świadczenia wychowawczego na każde dziecko do ukończenia przez nie 18 roku życia. Została ona podniesiona z 500 zł do 800 zł. Wysokość świadczenia zmieni się z urzędu, bez konieczności składania dodatkowego wniosku. Program „Rodzina 500+”, który zaczął funkcjonować z dniem 1 kwietnia 2016 r. na mocy ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, wprowadził do polskiego systemu prawnego nowe świadczenie – świadczenie wychowawcze, zwane powszechnie „świadczeniem 500+”. W trakcie ponad 7 lat obowiązywania ustawy wprowadzono zmiany w zakresie warunków przyznawania świadczenia wychowawczego. Od 1 lipca 2019 r. nastąpiło nadanie programowi powszechnego charakteru poprzez zniesienie kryterium dochodowego na pierwsze dziecko. Efektem tego działania było rozszerzenie kręgu osób pobierających świadczenie. Sejm na posiedzeniu w dniu 7 lipca 2023 r. przyjął ustawę zwiększającą wysokość świadczenia wychowawczego w wysokości 500 zł miesięcznie do poziomu 800 zł. Sejm odrzucił wówczas wszystkie zgłoszone poprawki, m.in przewidujące wypłatę świadczenia 800+ jeszcze w 2023 r., czy systemowej waloryzacji świadczenia o wysokość inflacji. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych pozytywnie oceniło intencję rozwiązania zaproponowanego w projekcie ustawy o zmianie ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, którą jest „dostosowanie wysokości świadczenia wychowawczego w wysokości 500 zł miesięcznie do obecnych potrzeb polskich rodzin” i podwyższenie tej kwoty do 800 zł miesięcznie. OPZZ zwróciło jednak uwagę na fakt, że od momentu wejścia w życie Programu „Rodzina 500 plus” tj. w dniu 1 kwietnia 2016 r., w konsekwencji niezwiększania przez 7 lat wysokości świadczenia wychowawczego jego wartość nabywcza istotnie zmalała – zwłaszcza podczas ostatniego roku wysokiej inflacji. Stąd nalażało zgodzić się, że zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązanie wychodzi naprzeciw społecznej potrzebie pilnej interwencji w celu dostosowania wysokości świadczenia do nowych realiów gospodarczych. Pozytywnie oceniając intencję projektodawcy, zgłoszono natomiast zasadnicze zastrzeżenie odnośnie projektowanego rozwiązania, a dotyczące braku propozycji mechanizmu corocznej waloryzacji świadczenia wychowawczego przewidzianego ustawą. Dodatkowo, w związku z przedłożonym projektem OPZZ za niedopuszczalną uznało powtarzaną od lat przez stronę rządową retorykę uzasadniającą brak przeprowadzania częściej niż co trzy lata weryfikacji wysokości kryteriów dochodowych w pomocy społecznej, a co się z tym wiąże – utrzymywanie zbyt niskiej wysokości kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego oraz świadczeń rodzinnych, zasiłków i dodatków do zasiłków rodzinnych funkcjonujących w oparciu o ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Rażąco niski poziom ustawowo regulowanych świadczeń obowiązujących w pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych nie może być wciąż uzasadniany wprowadzeniem Programu „Rodzina 500 plus”. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który wypłaca świadczenie wychowawcze, sam podniesie jego wysokość. Obejmie to wszystkich, którzy według stanu na 1 stycznia 2024 r. mają prawo do świadczenia w okresie świadczeniowym, który trwa od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 r. KD

Czytaj więcej

09 stycznia 2024

Oczekujemy wyższych podwyżek płac

W związku z trwającymi pracami Parlamentu nad projektem ustawy budżetowej na rok 2024, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ) przekazało Sejmowi RP opinię, w której domagamy się m.in. podniesienia wynagrodzeń pracowników sektora publicznego o co najmniej 24 proc. Nowy projekt ustawy budżetowej na rok 2024, przedstawiony Sejmowi RP przez premiera Donalda Tuska, bazuje na projekcie przygotowanym we wrześniu ubiegłego roku przez rząd premiera Mateusza Morawieckiego. OPZZ, wyrażając opinię do tego projektu, negatywnie zaopiniowało zawarte w nim rozwiązania, w tym kwestię zbyt niskiej podwyżki wynagrodzeń pracowników sektora publicznego (łącznie o 12,3 proc.). Mimo że rząd premiera Donalda Tuska wziął tę opinię pod uwagę, modyfikując decyzję swoich poprzedników, to proponowany obecnie wzrost płac (o 20 proc.) nie spełnia oczekiwania OPZZ, aby płace w sektorze publicznym w 2024 r. wzrosły o co najmniej 24 proc. W związku z tym OPZZ domaga się w swojej opinii zwiększenia nakładów finansowych na podwyżki wynagrodzeń dla pracowników sektora publicznego. Propozycja 20 proc. podwyżki – warunkach wysokiej inflacji – skutkować będzie zbyt niskim wzrostem płac. Co prawda wskaźnik wzrostu wynagrodzeń pomiędzy rokiem 2021 a 2024 wzrośnie do 127,8 proc., ale skumulowana inflacja w tym okresie wyniesie prawie 45 proc. Pracownicy ponownie stracą na proponowanym rozwiązaniu płacowym. Dlatego w 2024 r. konieczna jest nie tylko podwyżka na poziomie co najmniej 24 proc., ale także dodatkowe zagwarantowanie środków na wyrównanie płac w związku z niskimi wynagrodzeniami w 2023 r. Warto w tym miejscu zauważyć, że planowany przez rząd na 2024 r. wzrost nakładów na wynagrodzenia zostanie skonsumowany w dużym stopniu przez wydatki na podniesienie wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę. Stwarza to ryzyko, że przekazane dysponentom poszczególnych części budżetowych środki finansowe będą niewystarczające, aby zagwarantować pracownikom należne im podwyżki wynagrodzeń. OPZZ, w swojej opinii, wskazało ponadto na konieczność podjęcia przez rząd, w  ramach Rady Dialogu Społecznego, dialogu w sprawie systemowej zmiany zasad wynagradzania pracowników sfery finansów publicznych oraz wyłączenia z wynagrodzenia minimalnego wszystkich dodatków do tego wynagrodzenia. OPZZ zgłosiło także szczegółowe uwagi dotyczące: planu finansowego i składki na Fundusz Pracy, uchodźców z Ukrainy na polskim rynku pracy, aktywizacji kobiet na rynku pracy, polityki senioralnej, waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych, emerytury minimalnej, dodatkowego rocznego świadczenia pieniężne dla emerytów i rencistów, renty wdowiej, emerytur stażowych i wynagrodzeń dla pracowników pomocy społecznej. Składka na Fundusz Pracy OPZZ negatywnie ocenia propozycję zawartą w art. 26 projektu ustawy budżetowej na 2024 r. odnośnie utrzymania obniżonej wysokości obowiązkowej składki na Fundusz Pracy na poziomie 1,0 proc. podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określonej w art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20  kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zwracamy uwagę, że znaczące obniżenie składki na Fundusz Pracy, które nastąpiło w 2021 r. i nadal ma być utrzymane w 2024 r., będzie skutkować negatywnymi konsekwencjami dla struktury zadań i wydatków Funduszu w 2024 r., co może mieć dalsze negatywne konsekwencje związane z realizacją aktywnych polityk rynku pracy. Utrzymywanie tak niskiej podstawy wymiaru składek na Fundusz Pracy, który służy m.in. przeciwdziałaniu bezrobociu i łagodzeniu jego skutków, nie jest zrozumiałe w kontekście rażąco niskiej wysokości zasiłków dla bezrobotnych, która wymaga podniesienia. Stąd OPZZ przypomina o postulacie przywrócenia składki na Fundusz Pracy do wysokości 2,45 proc. podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przy jednoczesnym niepodwyższaniu obciążeń składkowych pracowników. Plan finansowy Funduszu Pracy Krytycznie oceniamy utrzymywanie wydatkowania środków Funduszu Pracy na inne niż ustawowe cele. Przykładowo, podtrzymanie rządowych planów wydatkowania środków z FP na Pracownicze Plany Kapitałowe będące programem długoterminowego oszczędzania w miejscu pracy, a także zadania związane z  koordynacją przez asystenta rodziny zadań określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o  wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”. Opowiadamy się także za wprowadzeniem nadzoru partnerów społecznych nad wydatkowaniem środków z  Funduszu Pracy, a także Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Uchodźcy z Ukrainy na polskim rynku pracy W projekcie ustawy budżetowej brakuje uwzględnienia wpływu na polski rynek pracy uchodźców oraz migrantów z Ukrainy, zarówno przyjeżdżających do Polski, jak i z niej wyjeżdżających. Aktywizacja kobiet na rynku pracy W roku 2024 zapewniono finansowanie instrumentu wsparcia kobiet wracających na rynek pracy po urodzeniu dziecka w ramach programu „Aktywny Rodzic” (tzw.  „babciowe”). Istotne jest pytanie o rozpoczęcie prac legislacyjnych/rządowych wprowadzających to rozwiązanie wraz ze wskazaniem w jakiej wysokości będą zaplanowane środki na ten cel? Polityka senioralna W projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. jest zapowiedź nowych rozwiązań w  obszarze polityki senioralnej, uwzględniających m.in. uruchomienie bonu senioralnego. OPZZ oczekuje włączenia szerokiej reprezentacji środowisk związkowych reprezentujących seniorów do wypracowania rozwiązań prawnych wraz z gwarancją środków finansowych do ich realizacji w projekcie ustawy budżetowej na 2024 r. Waloryzacja świadczeń emerytalno-rentowych Od 1 marca 2024 r. nastąpi waloryzacja emerytur i rent. Świadczenia będą waloryzowane wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym powiększonym o 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla celów ustalenia wskaźnika waloryzacji stanowi średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów albo średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, w zależności od tego, którego wartość jest wyższa. Ustawa stanowi, że świadczenia powinny być waloryzowane o co najmniej 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku. OPZZ negatywnie ocenia utrzymywanie przez rząd mechanizmu obliczania świadczeń w zakresie ustalania zasad waloryzacji emerytur i rent w oparciu o wskaźnik inflacji zwiększony o 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w  poprzednim roku kalendarzowym. Od lat podkreślamy, że rząd powinien podejmować działania na rzecz zachowania adekwatności wysokości świadczeń emerytalnych i rentowych, m.in. poprzez zmianę mechanizmu obliczania świadczeń w  zakresie ustalania zasad waloryzacji emerytur i rent. Podtrzymujemy, że w 2024 r. wskaźnik waloryzacji emerytur i rent powinien wynosić nie mniej niż średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług w 2023 roku, o którym mowa w art. 89 ustawy z dnia 17  grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zwiększony o co najmniej 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę w roku 2023. Dodatkowo, pozytywnie oceniamy zapowiedź wprowadzenia drugiej, warunkowej waloryzacji emerytur i rent od 1 września w sytuacji, gdy inflacja w  pierwszej połowie roku przekroczy poziom 5 proc. OPZZ zgłaszał powyższy postulat od wielu lat. Mechanizm ustalania dodatkowej waloryzacji emerytur i rent powinien zostać wypracowany przez partnerów społecznych w Radzie Dialogu Społecznego. Emerytura minimalna W 2023 roku seniorzy mieli zagwarantowane podwyżki w ramach mechanizmu kwotowo-procentowego nie niższe niż 250 zł brutto. Minimalna emerytura została podniesiona z 1338,44 zł do 1588,44 zł brutto. Natomiast projekt budżetu na 2024 r. nie wskazuje na to, by waloryzacja emerytur była również mieszana. Podwyżki będą więc procentowe i niższe niż w tym roku z uwagi na niższą inflację. Minimalna emerytura, która obecnie wynosi 1588,44 zł brutto, dzięki 11,4 proc. waloryzacji wzrosłaby do kwoty 1769,52 zł brutto - zatem tylko o 181,08 zł, znacznie mniej niż w  2023 roku. OPZZ stoi na stanowisku, że minimalna emerytura nie powinna być niższa niż minimum socjalne dla jednoosobowych gospodarstw emeryckich, które w III kwartale 2023 roku wyniosło 1695,66 zł. Minimum socjalne to wskaźnik prezentowany przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. Jest to wzorzec konsumpcji niezamożnych gospodarstw domowych, w którym przewidziano taki zakres i poziom zaspokajanych potrzeb, aby osobom w gospodarstwie na każdym etapie ich rozwoju umożliwić reprodukcję sił życiowych, posiadanie i wychowanie potomstwa oraz utrzymanie więzi społecznych. Zakłada to zaspokajanie potrzeb na godziwym, choć skromnym poziomie, z uwzględnieniem wskazań nauki (np. normy żywieniowe), ale także norm obyczajowych i kulturowych czy norm prawnych (np. w zakresie mieszkania, edukacji). Model minimum socjalnego jest punktem odniesienia w analizach i działaniach instytucji publicznych (np. wymiar sprawiedliwości, urzędy skarbowe) oraz prywatnych (np. banki, NGO) i w opinii OPZZ jest uzasadnione, by był również podstawą ustalania najniższej emerytury. Dodatkowe roczne świadczenia pieniężne dla emerytów i rencistów Projekt budżetu państwa na 2024 r. przewiduje także realizację wypłaty dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw.  13  emerytury) oraz kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów (tzw. 14 emerytury). OPZZ od lat zwraca uwagę, że należy wprowadzać systemowe rozwiązania poprawiające sytuację materialną emerytów i  rencistów. Podtrzymujemy stanowisko, że tzw. 13 i 14 emerytura podejmują jedynie doraźnie próbę złagodzenia problemów finansowych osób otrzymujących niskie świadczenia emerytalne i rentowe. Renta wdowia Z zadowoleniem przyjmujemy zapowiedź wprowadzenia tzw. renty wdowiej, która zakłada, że w przypadku śmierci współmałżonka pozostała przy życiu osoba mogłaby zachować świadczenie i powiększyć je o 50 proc. renty rodzinnej po zmarłym małżonku lub pobierać rentę rodzinną po zmarłym małżonku i 50 proc. swojego świadczenia. Obecnie, po śmierci małżonka, drugi partner może zachować własną emeryturę lub zdecydować się na 85 proc. emerytury zmarłego (renta rodzinna). Projekt obywatelski złożony przy współpracy z OPZZ zakłada, że świadczenia te zostaną połączone - wdowy oraz wdowcy będą mogli sami wybrali czy dalej chcą korzystać ze 100 proc. stawki własnej emerytury wraz 50 proc. renty rodzinnej czy też wolą 100 proc. renty rodzinnej połączonej z połową swojego świadczenia. Nie jest natomiast jednoznaczne, kiedy rozpoczną się prace legislacyjne związane z  wdrożeniem ustawy o tzw. rencie wdowiej i w jakiej wysokości zaplanowano w  projekcie budżetu na 2024 rok środki na ten cel. Emerytury stażowe OPZZ postuluje stworzenie pracownikom o bardzo długim stażu pracy możliwości przejścia na emeryturę przed osiągnięciem ustawowego wieku emerytalnego (dla kobiet, które mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 35 lat oraz dla mężczyzn mających okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 40 lat). Nie jest jednoznaczne, czy w 2024 roku zostaną przeprowadzone rządowe prace nad stworzeniem projektu w sprawie emerytur stażowych i czy w projekcie budżetu państwo uwzględniło koszty związane z realizacją naszego postulatu. Wynagrodzenia dla pracowników pomocy społecznej W obszarze pomocy społecznej oczekujemy wzrostu wynagrodzeń dla pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, w szczególności dla pracujących w domach pomocy społecznej – w wysokości co najmniej analogicznej, jak planowany wzrost wynagrodzeń dla pracowników jednostek budżetowych. Pracownicy pomocy społecznej to pracownicy samorządowi, w przypadku tego sektora to grupa zawodowa, której nie można pomijać w kontekście podwyżek dla pracowników jednostek budżetowych, a dla której OPZZ od dłuższego czasu zabiega o systemowe rozwiązania płacowe. Zdecydowana większość z nich otrzymuje wynagrodzenie na poziomie płacy minimalnej - w roku 2023 zapewniono jedynie doraźny, jednorazowy dodatek do wynagrodzeń pracowników DPS prowadzonych przez samorząd lub na zlecenie samorządu z rezerwy celowej, w kwocie około 600 zł, będący efektem protestów i nacisków związkowych. Stąd OPZZ domaga się gwarancji środków finansowych również dla tej grupy pracowników, które mogłyby być zagwarantowane np. w budżetach wojewodów (w 2024 wojewodowe w obszarze pomocy społecznej mają zaplanowane zwiększone środki do kwoty 4,8 mld zł). (nq)

Czytaj więcej

08 stycznia 2024

Rada OPZZ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO zrealizowała projekt pn. 'Centrum Wsparcia Cudzoziemców'

Rada OPZZ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO zrealizowała projekt pn. 'Centrum Wsparcia Cudzoziemców'

Czytaj więcej

05 stycznia 2024

Czas na pełne oskładkowanie umów cywilnoprawnych - to jeden z kamieni milowych KPO

Wraz z końcem 2023 roku do Polski wpłynęło 4,5 mld euro, które są pierwszą transzą środków z Krajowego Planu Odbudowy. To pozytywny sygnał i dobry prognostyk na uruchomienie środków finansowych, na które Polska czeka od wielu lat. O pilne złożenie wniosku o uruchomienie środków z KPO apelowało do polskiego rządu także Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych. Teraz OPZZ apeluje o pełne oskładkowanie umów cywilnoprawnych. To jeden z kamieni milowych KPO. Warunkiem rozpatrzenia kolejnych wniosków o środki finansowe dla Polski w ramach KPO jest realizacja tzw. kamieni milowych, stanowiących załącznik Komisji Europejskiej do wniosku dotyczącego decyzji wykonawczej Rady w sprawie zatwierdzenia oceny planu odbudowy i zwiększania odporności Polski. Jednym z kamieni milowych jest ograniczenie segmentacji rynku pracy i zwiększenie zabezpieczeń społecznych określonych pracowników, poprzez objęcie składkami na ubezpieczenie społeczne wszystkich umów cywilnoprawnych z wyjątkiem umów zawartych z uczniami szkół średnich oraz studentami w wieku do 26 lat.  To bardzo ważny postulat, który jak najszybciej należy wdrożyć do polskiego porządku prawnego, zwłaszcza że Polska zobowiązała się go zrealizować do dnia 31 marca 2023 roku. Praktyczna realizacja przywoływanego kamienia milowego może pozytywnie przyczynić się do cywilizowania polskiego rynku pracy, poprzez stopniowe upowszechnianie zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz ograniczanie skali zatrudniania na umowach cywilnoprawnych w sytuacji, gdy zachodzą przesłanki zatrudnienia na umowę o pracę. Piotr Ostrowski, przewodniczący OPZZ zwrócił się do Ministry Agnieszki Dziemianowicz-Bąk o pilne podjęcie prac nad realizacją kamienia milowego przez resort rodziny, pracy i polityki społecznej, deklaruję wolę współpracy w tym zakresie ze strony Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych. Treść Pisma TUTAJ

Czytaj więcej

03 stycznia 2024

OPZZ nadal działa w sprawie wzrostu płac budżetówki w 2024 r.

Sejm uchwalił w grudniu 2023 r. tzw. ustawę okołobudżetową na 2024 r. przygotowaną przez rząd, która zawierała szereg szczegółowych rozwiązań służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 r. Ustawę zawetował jednak Prezydent RP,który przygotował własny projekt ustawy w tym zakresie i skierował go do prac Sejmu RP. W związku z wetem Prezydenta, rząd zdecydował o ponownym przygotowaniu projektu ustawy okołobudżetowej na 2024 r. Treść obu projektów ustawy okołobudżetowej, rządowego i prezydenckiego, jest bardzo podobna. Projekty są obecnie przedmiotem prac Sejmu RP, w tym Komisji Finansów Publicznych, dlatego OPZZ skierował do przewodniczącego tej Komisji opinie do tych projektów. OPZZ po raz kolejny przedstawił argumenty na rzecz wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2024 r., o co najmniej 24%. Z uwagi na wysoką inflację oraz wieloletnią politykę wynagradzania pracowników w sferze budżetowej ich realne płace obniżyły się. Już w 2023 r. płace w sferze budżetowej powinny były wzrosnąć o dodatkowo co najmniej 20%. Uznaliśmy za zasadne zabezpieczenie w projekcie środków na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli, w tym średniego wynagrodzenia nauczycieli początkujących o 33 proc. Jednocześnie jednak zwróciliśmy uwagę, że zróżnicowanie podwyżek wynagrodzeń dla pracowników, poprzez wzrost płac nauczycieli o 30 proc. i wynagrodzeń pracowników państwowej sfery budżetowej o 20 proc. nie zmniejszy dysproporcji płacowych wśród pracowników sektora publicznego. Dlatego właśnie wynagrodzenia pracowników państwowej sfery budżetowej powinny wzrosnąć w 2024 r. w wyższym stopniu, o co najmniej 24 proc. Niezależnie od tego wskazaliśmy na potrzebę podjęcia dialogu społecznego, w ramach Rady Dialogu Społecznego, w sprawie systemowych zmian w wynagradzaniu pracowników sfery finansów publicznych. OPZZ podkreślił również potrzebę zabezpieczenia na 2024 r. adekwatnej wysokości środków na wsparcie przedsiębiorstw energochłonnych w związku ich z narastającymi trudnościami w działalności. Pozytywnie oceniliśmy pełne odmrożenie wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, które znajduje odzwierciedlenie w braku szczególnych rozwiązań w tym zakresie w projekcie ustawy. Stanowi to realizację wieloletniego postulatu OPZZ. Negatywnie za to oceniliśmy, zawarty w prezydenckim projekcie ustawy, przepis różnicujący w 2024 r. uposażenia funkcjonariuszy służb mundurowych, w tym funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. (KP)

Czytaj więcej

02 stycznia 2024

Emerytury pomostowe - zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2024 r.

Dnia 28 lipca 2023 roku Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych oraz niektórych innych ustaw. Na mocy tej ustawy w dniu 1 stycznia 2024 r. wszedł w życie przepis uchylający wygaszający charakter emerytur pomostowych. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych od lat walczyło od uchylenie wygasającego charakteru emerytur pomostowych. Tylko w 2022 roku podjęliśmy wiele inicjatyw mających na celu realizację tego postulatu. Między innymi w dniu 19 października 2022 r. OPZZ zorganizowało manifestację, do której dołączyło Forum Związków Zawodowych i wspólnie skierowaliśmy do Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej Petycję domagając się uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych. OPZZ brało także udział w posiedzeniach Zespołu ds. Ubezpieczeń Społecznych Rady Dialogu Społecznego, podczas których domagało się niewygasającego charakteru emerytur pomostowych. Postulat ten zawarty jest w Programie OPZZ na lata 2022-2027.OPZZ pozytywnie ocenia realizację postulatu uchylenia wygasającego charakteru emerytur pomostowych, zawartego w Programie OPZZ na lata 2022-2027.  OPZZ będzie  zabiegać o dokończenie reformy emerytur pomostowych i dokonanie przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do wykazów prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. OPZZ zgłosiło następujące uwagi do skierowanego do konsultacji społecznych projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach pomostowych: wniosek o dokonanie przeglądu grup zaliczonych i pretendujących do wykazów prac w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. OPZZ wnosi o rozszerzeniekatalogu prac w szczególnychwarunkach i o szczególnym charakterze, m.in. o prace wykonywane przez: Operatorów Kontroli Bezpieczeństwa (akceptacja wniosku ze strony Ministerstwa), Automatyków PKP, Dróżników Przejazdowych, Strażników Miejskich (Gminnych), Inspektorów Transportu Drogowego, Kuratorów Sądowych, Listonoszy, przeróbkarzy węgla, pracowników spalarni odpadów, pracownikach branży chemicznej i gumowej, tancerzy zawodowych (postulujemy obniżenie wieku uprawniającego do emerytury pomostowej do co najmniej 40 lat dla kobiet i co najmniej 45lat dla mężczyzn - dotychczas objęci ustawowym wiekiem 55 lat dla kobiet i 60dla mężczyzn), solistów wokalistów oraz muzyków grających na instrumentach dętych oraz muzyków grających na instrumentach strunowych, perkusyjnych i klawiszowych (postulujemy ustalenie wieku uprawniającego do emerytury pomostowej co najmniej 50 lat dla kobiet i co najmniej 55 lat dla mężczyzn - dotychczas grupa ta pozostawała bez prawa do emerytur pomostowych), a także artystów chóru. Powyższe grupy zwróciły się do nas z wnioskiem o rozpatrzenie ich wniosków o uwzględnienie w powyższych katalogach, ale prace nadal trwają, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby również inne grupy złożyły tego typu wnioski – na pewno jeśli zostaną odpowiednio uargumentowane zostaną rozpatrzone. Ostateczną decyzję podejmuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. wniosek o rozważenie opracowania strategii sektorowej dotyczącej wspierania zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób wykonujących przez co najmniej 15 lat prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze; wniosek o wprowadzenie do ustawy rekompensaty, która będzie rekompensatą dla osób, które nie skorzystają z prawa do emerytury pomostowej. KD

Czytaj więcej

02 stycznia 2024

Optymistyczny budżet na zdrowie w 2024 roku

                    Wydatki na zdrowie ujęte w projekcie ustawy budżetowej na rok 2024 będą aż o 193 proc. wyższe od planu wydatków roku ubiegłego, wynosząc 27, 3 mld zł. Łącznie ze środkami będącymi w dyspozycji Narodowego Funduszu Zdrowia (156, 5 mld zł) oraz pieniędzmi zagwarantowanymi w projekcie ustawy okołobudżetowej (3 mld zł) - publiczne nakłady na ochronę zdrowia w roku 2024 wyniosą ponad 195 mld zł. Renata Górna, dyrektor Wydziału Polityki Społecznej OPZZ Sejmowa Komisja Zdrowia rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na 2024 r. w części, której dysponentem jest minister właściwy ds. zdrowia, wydając pozytywną rekomendację dla zaplanowanych wydatków. Priorytety i kierunki finansowania działań w obszarze ochrony zdrowia przedstawiła obecna na posiedzeniu komisji minister Izabela Leszczyna. Wzrost wydatków o ponad 30 mld zł w stosunku do roku ubiegłego pozwoli w szczególności na: zwiększenie funkcjonowania oraz wycen zespołów ratownictwa medycznego (do poziomu ogółem 4 mld zł) wprowadzenie nowych priorytetów: sfinansowanie procedury in vitro z budżetu państwa (500 mln) oraz zabezpieczenie środków na telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (10 mln) zwiększenie kosztów realizacji szkoleń specjalizacyjnych (do poziomu 5, 7 mld zł) zaplanowanie dotacji podmiotowej dla NFZ (do poziomu 8,7 mld zł) zwiększenie wydatków na szkolnictwo wyższe i naukę (do kwoty 3,1 mld zł) zwiększenie finansowania programów wieloletnich (o 962, 3 mln zł), m.in.: Narodowej Strategii Onkologicznej, Narodowego Programu Transplantacyjnego i Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia, jak i kontynuacja programu wsparcia oddziałów psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży (75 mln zł) zakupy inwestycyjne dla podmiotów leczniczych i bezpieczeństwo informatyczne (odpowiednio: 854,4 mln zł i 408 mln zł) wzrost budżetu wojewodów na ochronę zdrowia (o kwotę 818, 2 mln zł) zwiększanie planów finansowych jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw zdrowia: Agencji Oceny Technologii medycznych i Taryfikacji (o ponad 150 proc.) czy Agencji Badań Medycznych (o 134, 6 proc.) Podczas posiedzenia komisji dyskutowano także o: zadłużeniu szpitali, świadczeniach ponadlimitowych, wzroście wynagrodzeń dla pracowników NFZ (w kontekście podwyżek dla pracowników sfery budżetowej), problemach lecznictwa uzdrowiskowego w zakresie zaliczkowania 1/12 środków na świadczenia zdrowotne, dostępności do świadczeń zdrowotnych. Szczególnie ostatni wątek jest ważny dla OPZZ, przedstawiony także w naszym piśmie kierowanym do premiera. Wyrażamy oczekiwanie, że wzrost nakładów na ochronę zdrowia przełoży się na zmniejszenie kolejek pacjentów szczególnie do specjalistów, niestety rosnących w ostatnim roku niemal we wszystkich zakresach. Minister Zdrowia zadeklarowała także dialog w ramach branżowego Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. OPZZ w posiedzeniu komisji reprezentowała Renata Górna (Wydział Polityki Społecznej OPZZ). (rg)

Czytaj więcej

02 stycznia 2024

Płaca minimalna w 2024 roku: będą dwie podwyżki

Już za trzy dni czeka nas pierwsza z dwóch zaplanowanych na przyszły rok podwyżek płacy minimalnej. 1 stycznia 2024 roku płaca minimalna wzrośnie z 3600 zł do 4242 zł. Katarzyna Pietrzak, Wydział Polityki Gospodarczej OPZZ We wrześniu Rada Ministrów ustaliła wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalną stawkę godzinową dla umów cywilnoprawnych na 2024 rok. Ze względu na poziom inflacji przekraczający 5%, stawki te wzrosną dwukrotnie - pierwszy raz 1 stycznia, a kolejny 1 lipca. Przypomnijmy, że jednostronna decyzja rządu w sprawie płacy minimalnej została podjęta po fiasku negocjacji w sprawie wysokości płacy minimalnej na kolejny rok w Radzie Dialogu Społecznego. Na jej forum OPZZ postulowało o ustalenie płacy minimalnej na poziomie 4300 zł od stycznia a 4540 zł od lipca 2024. Zgodnie z decyzją Rady Ministrów, minimalne wynagrodzenie za pracę od 1 stycznia 2024 roku wyniesie 4242 zł, natomiast 1 lipca 2024 roku osiągnie poziom 4300 zł. Zmiana ta oznacza wzrost minimalnej płacy o 700 zł w stosunku do kwoty z 1 lipca 2023 roku - 3600 zł, czyli o 19,4 proc. Przeciętna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 roku wyniesie 4271 zł. Minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2024 roku wyniesie 27,70 zł, natomiast od 1 lipca 2024 roku będzie wynosić 28,10. Oznacza to wzrost o 4,6 zł w stosunku do kwoty z 1 lipca 2023 roku, czyli o 19,5 proc. Według szacunków rządu, zmiana minimalnego wynagrodzenia za pracę dotyczy 3,6 mln osób.

Czytaj więcej