21 maja 2023
W trakcie negocjacji z pracodawcami w Radzie Dialogu Społecznego w sprawie wzrostu płac oraz rent i emerytur w 2024 r. nie udało się osiągnąć porozumienia. Niepowodzeniem zakończyły się także rozmowy strony związkowej, dlatego Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych samodzielnie przedstawiło własne oczekiwania dotyczące dynamiki płac oraz rent i emerytur w kolejnym roku. Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ OPZZ oczekuje, że wynagrodzenia pracowników państwowej sfery budżetowej wzrosną w 2024 r. o co najmniej 24 proc., co w naszej ocenie powinno zapewnić im i ich rodzinom godny poziom płac i zrekompensować rosnące koszty utrzymania. Takie oczekiwanie w trakcie konsultacji wewnątrzorganizacyjnych wyrazili przedstawiciele organizacji członkowskich OPZZ, reprezentujący grupy zawodowe dbające o zdrowie, wykształcenie, bezpieczeństwo, obsługę w urzędach państwowych i samorządowych oraz rozwój kulturalny społeczeństwa. Wzrost płac w sferze budżetowej nie może być niższy niż dynamika prognozowanego, minimalnego wzrostu płacy minimalnej w 2024 r. (około 20 proc.), ponieważ już dzisiaj utrwala się zjawisko spłaszczenia wynagrodzeń w sferze publicznej – wskazuje Barbara Popielarz, wiceprzewodnicząca OPZZ. Ale to nie wszystko. OPZZ proponuje, aby wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej wzrosły jeszcze raz w tym roku. Przewidziany w ustawie budżetowej na rok 2023 średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń dla pracowników sektora publicznego na poziome 107,8 proc. przy prognozowanym wskaźniku inflacji na poziomie 112 proc. nie rekompensuje stale rosnących cen, choć tempo tego wzrostu zmniejszyło się. Potwierdzają to najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), zgodnie z którymi ceny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2023 r. - w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku - wzrosły o 14,7 proc. Wciąż wysokie są ceny żywności, które wzrosły w kwietniu o 19,7 proc. względem kwietnia 2022 r. i nośników energii, które były droższe o 23,5 proc. Nie tylko kwietniowy wskaźnik inflacji uzasadnia wyższy wzrost wynagrodzeń pracowników sektora publicznego – mówi wiceprzewodnicząca OPZZ Barbara Popielarz. Nie można zapominać, że w latach 2021-2023 średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej wzrósł tylko raz – w 2023 r. W roku 2021 wskaźnik był zamrożony a w 2022 r. rząd zwiększył fundusz wynagrodzeń zaledwie o 4,4 proc., w wyniku czego symboliczną podwyżkę uzyskała niewielka grupa pracowników. Skumulowana inflacja w tym okresie wyniesie blisko 35 proc. Oznacza to, że wynagrodzenia pracowników sfery budżetowej realnie zmniejszają się; że obniża się ich standard życia – podsumowuje Barbara Popielarz. Zjawisko realnego spadku płac pracowników sfery budżetowej widoczne jest analizując dane GUS. Tylko w 2022 r. płace realne spadły w niej o 5,3 proc. Spadek ten był znacznie większy niż w sektorze przedsiębiorstw, gdzie realne płace zmniejszyły się o 1 proc. Niestety, realnego spadku wynagrodzeń, choć niższego, należy spodziewać się także w 2023 r. W rezultacie postępuje nierównowaga w wynagrodzeniach pracowników sektora publicznego i podmiotów spoza sfery finansów publicznych. Aby przeciwdziałać utrwalaniu się tej nierównowagi, dynamika wzrostu płac w sferze budżetowej musi być znacznie wyższa. Między innymi dlatego OPZZ wskazuje na konieczność rozpoczęcia w Radzie Dialogu Społecznego prac w przedmiocie zmiany modelu kształtowania wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Płaca minimalna w 2024 r. powinna wzrosnąć do poziomu co najmniej 4420 zł średniorocznie i wzrosnąć dwukrotnie z uwagi na planowaną w 2024 r. inflację na poziomie ponad 5 proc. Muszą być wyłączone z niej wszystkie dodatki. OPZZ proponuje, aby od 1 stycznia 2024 r. wynosiła ona co najmniej 4300 zł a od 1 lipca co najmniej 4540 zł brutto. Oczekiwany przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych wzrost uwzględnia spadek realnej wartości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2022 r. (o 6 proc.) – pierwszy raz od 2004 r. – oraz rosnące koszty utrzymania pracowników o najniższych dochodach. Jeśli płaca minimalna ma rzeczywiście chronić przed ubóstwem jej wzrost powinien być na poziomie oczekiwanym przez OPZZ. Spójrzmy na te kwoty w ujęciu netto. To tylko około 3342 zł na rękę – wskazuje Barbara Popielarz. Z kolei wskaźnik waloryzacji emerytur i rent powinien w 2024 r. wynosić nie mniej niż średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług w 2023 roku, o którym mowa w art. 89 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zwiększony o co najmniej 50 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia za pracę w roku 2023. OPZZ proponuje także, aby w przypadku gdy wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku, w którym jest przeprowadzana waloryzacja przekroczy 5% nastąpiła od 1 września druga, warunkowa waloryzacją rent i emerytur, której mechanizm określą nowo zaprojektowane przepisy. W poniedziałek 22 maja OPZZ skierowało do Podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Piotra Patkowskiego Pismo, w którym przedłożyło propozycje ws. wzrostu: wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym państwowej sferze budżetowej, minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz rent i emerytur w 2024 roku. Treść Pisma TUTAJ
Czytaj więcej
19 maja 2023
22 maja o godz. 12:00 pod Biurem Poselskim posłanki Urszuli Ruseckiej (PiS) w Wieliczce odbędzie się pikieta przeciwko blokowaniu przez nią propracowniczych rozwiązań: wprowadzenia emerytur stażowych, projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz projektu ustawy wzmacniającej szczególną ochronę związkową. Organizatorem pikiety jest Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych (OPZZ), które walczy o wprowadzenie propracowniczych rozwiązań. Ich wdrożenie blokuje posłanka Prawa i Sprawiedliwości Urszula Rusecka - przewodnicząca sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Posłanka Urszula Rusecka: od 12 lutego 2020 r. blokuje projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych - druk 247 (Emerytury Stażowe), od 6 lipca 2022r. wstrzymuje prace nad poselskim projektem ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów – druk 2113, od 28 września 2022 r. blokuje projekt ustawy o zmianie ustawy o związkach zawodowych (projekt ustawy o algorytmach) - druk nr 2642. Jej bierność oraz niechęć do rozmów w tych kwestiach jest nieakceptowalna i zmusza OPZZ do głośnego sprzeciwu. 22 maja o godz. 12:00 pod Biurem Poselskim Urszuli Ruseckiej związkowcy powiedzą DOŚĆ przeciwko blokowaniu przez nią propracowniczych rozwiązań, na które czekają tysiące pracownic i pracowników. OPZZ żąda, aby Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny w trybie pilnym zajęła się projektami ustaw, które blokuje posłanka Prawa i Sprawiedliwości. Adres Biura Poselskiego Urszuli Ruseckiej: ul. Kopernika 7A 32-020 Wieliczka
Czytaj więcej
18 maja 2023
Niestety, ale ani wysłany 20 stycznia 2023 r. list otwarty strony społecznej do Premiera rządu RP Pana Mateusza Morawieckiego oraz pismo wiceprzewodniczącej OPZZ Barbary Popielarz w sprawie obecnej sytuacji PKP TELKOL sp. z o.o. do dnia dzisiejszego nie uzyskał odpowiedzi. Komitet Protestacyjno-Strajkowy Związków Zawodowych w PKP TELKOL sp. z o.o postanowił rozpocząć przygotowania do akcji protestacyjnych. Na budynkach siedzib organizacji związkowych i miejsc pracy pracowników spółki zawisły flagi związkowe. Wystąpiono też z pismem do właściciela spółki PKP TELKOL z wnioskiem o niezwłoczne spotkanie. [edit] z ostatniej chwili: 15 maja odbyło się spotkanie Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa Sekretarz stanu w MI Andrzej Bittel poinformował, że powołany zespół ,,ostatniej szansy" w sprawie zakończenia procesu sprzedaży spółki PKP TELKOL do PKP PLK S.A. nie doprowadził do porozumienia stron i spółka pozostaje w strukturach Grupy PKP S.A. Ponad dwa lata batalii o sanację ekonomiczną i rozwój spółki w strukturach PKP PLK S.A. ugrzązł w niemocy organów decyzyjnych. Scenariusz był zawsze taki sam, szef kancelarii premiera kierował pismo z prośbą o wyjaśnienie sytuacji do Wiceprezesa Rady Ministrów Jacka Sasina, dyrektor Departamentu w MAP kierował prośbę o udzielenie odpowiedzi do Prezesa Zarządy PKP S.A. Pana Krzysztofa Mamińskiego i tu ,,ślad się urywał” a zabawa w kotka i myszkę trwa nadal. Zapewniający stronę społeczną od stycznia 2021 roku sekretarz stanu w MAP Maciej Małecki, że Ministerstwo podtrzymuje stanowisko dotyczące zasadności ulokowania spółki PKP TELKOL w strukturach Grupy PKP PLK S.A. jako rozwiązanie ułatwiające spółce sanację sytuacji ekonomicznej i jej rozwój, dziś nabrał wody w usta i nie odpowiedział na pismo Federacji z dnia 23 marca 2023 r. w którym strona społeczna zwróciła się właśnie o rzetelne wyjaśnienie aktualnego stanu procesu zmian właścicielskich. Nieoficjalnie wiadomym jest, że obie strony procesu ( PKP S.A. i PLK S.A.) nie zaakceptowały żadnej oferty przejęcia udziałów zasłaniając się niedozwolona pomocą publiczną i możliwym działaniem na szkodę spółek. Ile są wiec warte zapewnienia polityków pracownicy spółki PKP TELKOL przekonali się na własnej skórze tracąc w ciągu tych dwóch lat swoje świadczenia, wynagrodzenia i miejsca pracy. Średnie wynagrodzenie zasadnicze w Regionach( linia) nie przekracza kwoty 4400zł a wielu pracowników otrzymuje ją na poziomie najniższej krajowej. Dlatego też, strona społeczna uznała, ze należy wznowić przerwane ze względu na proces zmian właścicielskich mediacje w ramach dwóch sporów zbiorowych z roku 2021 i 2022. Strony wspólnie ustaliły, że punkty sporów dotyczące redukcji zatrudnienia i utrudniania działalności związkowej stały się bezprzedmiotowe. Natomiast w sprawie przywrócenia Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy i wzrostu wynagrodzeń stanowisko strony społecznej jest niezmienne. Niezbędne jest wznowienie rozmów i przywrócenie uregulowań ZUZP, ponieważ Spółka jest jedyną ze Spółek Grupy PKP, w której nie funkcjonuje ZUZP. To pozwoli na poprawienie konkurencyjności Spółki na rynku pracy, a także powinno wstrzymać odpływ wykwalifikowanej kadry pracowniczej do innych podmiotów. Na przestrzeni 3 lat nastąpił spadek zatrudnienia o ok. 44%. To oraz wypowiedzenie ZUZP pozwoliło Spółce na osiągnięcie konkretnych korzyści – zmniejszenie kosztów o ok. 30 mln złotych przez 3 lata. Jedynie pracownicy ponieśli koszty podjętych działań w Spółce. Spadło zatrudnienie, wypowiedziano układ, a wynagrodzenia są na poziomie z 2018 roku. W swoim stanowisku pracodawca stwierdził, że Spółki nie stać na podwyżki dla całej załogi i na wznowienie ZUZP. Problemem jest to, że Spółka TELKOL nie ma dofinansowania z budżetu jak Spółka PKP PLK, a to oznacza poważną różnicę w pozycji spółek. Spółka jakby miała możliwości finansowe to by spełniła oczekiwania pracowników. Spółka nie ma więc na dzień dzisiejszy możliwości finansowych na spełnienie oczekiwań pracowników w zakresie podwyżek i przywrócenia zapisów ZUZP. Strony ustaliły, że data następnego spotkania zostanie wyznaczona niezwłocznie po informacji o zakończeniu badania sprawozdania finansowego Spółki przez biegłego rewidenta, co powinno mieć miejsce w połowie maja 2023 r. Wobec powyższego KPS związków zawodowych w spółce postanowił rozpocząć przygotowania do akcji protestacyjnych, mających na celu przywrócenie wypracowanych przez kilkadziesiąt lat pracy na Kolei uprawnień pracowniczych oraz godziwych wynagrodzeń pracowników PKP TELKOL sp. z o.o. Wystąpiono też z pismem do właściciela spółki PKP TELKOL z wnioskiem o niezwłoczne spotkanie ze stroną społeczną. 23 maja, czyli w najbliższy wtorek rozpoczynają się negocjacje płacowe. Pismo do Prezesa Zarządu PKP S.A. z 9.05.2023 TUTAJ Komunikat Komitetu Protestacyjno-Strajkowego Związków Zawodowych w PKP TELKOL sp. z o.o do pracowników spółki TUTAJ Mirosław Rapiej,Sekretarz Komitetu Protestacyjno-Strajkowego Związków Zawodowych w PKP TELKOL sp. z o.o
Czytaj więcej
17 maja 2023
17 maja w siedzibie Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych w Warszawie odbyło się pierwsze posiedzenie Zespołu problemowego OPZZ ds. młodych i promocji związków zawodowych. Biuro prasowe OPZZ Posiedzenie otworzył wiceprzewodniczący OPZZ Błażej Mądrzycki, który podkreślił rolę ruchu związkowego oraz pracy jaką trzeba włożyć budując struktury związkowe. Zaproponował ponadto, by wybrać kilka spraw, które następnie będą realizowane przez Zespół. Następnie przedstawili się i zaprezentowali członkowie Zespołu zebrani w Sali im. J. Wiadernego, jak również obecni online. Członkowie Zespołu wybrali spośród swego grona przewodniczącego, którym został Maciej Łapski, oraz czterech wiceprzewodniczących: Mirosława Kozika, Joannę Zielińską, Daniela Biernacika i Szymona Leppera. Podjęto dyskusję dotyczącą roli związków zawodowych oraz postrzegania związków zawodowych przez społeczeństwo. Zauważono, że wciąż zbyt dużo ludzi nie wie czym zajmują się związki zawodowe i nie doceniają siły, jaka wynika ze wspólnego działania w związkach. Po wyborach Zespół przeszła do dyskusji nad dalszymi działaniami. Zaproponowano by przedmiotem działania komisji były zagadnienia z zakresu prawa pracy, w tym kwestia mobbingu, a także tematyka m.in. emerytur, promocji uzwiązkowienia, szkoleń, wsparcia dla konkretnych grup zawodowych. Głos zabrał następnie wiceprzewodniczący OPZZ Błażej Mądrzycki zwracając uwagę na znaczenie m.in. takich tematów jak: sposoby promowania związków zawodowych (Twitter, Facebook, itd.), kwestie układów zbiorowych pracy.
Czytaj więcej
17 maja 2023
17 maja pracę rozpoczął Komitet Monitorujący Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Powołanie Komitetu Monitorującego to jeden z tzw. kamieni milowych, od których zależy wypłata środków z KPO. Komitet miał być powołany już w czerwcu ubiegłego roku, ale rząd miesiącami przeciągał procedurę powoływania członków. Biuro prasowe OPZZ Komitet Monitorujący Krajowego Planu Odbudowy (KPO) to polska inicjatywa, która służy włączeniu partnerów społecznych, gospodarczych, organizacji pozarządowych i środowisk naukowych w realizację KPO. Komitet będzie: monitorował realizację reform i inwestycji w KPO, pilnował prawidłowego wydatkowania pieniędzy i analizował wpływ realizowanych inwestycji na gospodarkę, społeczeństwo oraz rozwój regionalny. Będzie usprawniał również wprowadzanie reform oraz realizację inwestycji. Komitet Monitorujący składa się przedstawicieli instytucji zaangażowanych w realizację KPO, a także przedstawicieli: ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego, organizacji związkowych i organizacji pracodawców, organizacji pozarządowych, organizacji promujących prawa podstawowe oraz niedyskryminację oraz środowiska naukowego. Wśród członków Komitetu Monitorującego KPO jest przedstawiciel Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Zygmunt Mierzejewski.
Czytaj więcej
16 maja 2023
16 maja odbyło się posiedzenie Prezydium OPZZ. W jego trakcie omówiono m.in. Wieloletni Plan Finansowy Państwa oraz wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych, stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2024. Biuro prasowe OPZZ Posiedzenie Prezydium otworzył Szef OPZZ Piotr Ostrowski, który przedstawił plan porządku obrad. Na samym początku przyjęto ustalenia Prezydium OPZZ z poprzedniego posiedzenia, a następnie dyskutowano o bieżących sprawach gospodarczych i społecznych. Podczas posiedzenia omówiono Wieloletni Plan Finansowy Państwa oraz wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych stanowiących podstawę do prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2024. Głos w tej sprawie zabrał Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej OPZZ. Przedstawiono również propozycję OPZZ w sprawie wzrostu wynagrodzeń w gospodarce narodowej, w tym w państwowej sferze budżetowej - minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Temat przybliżył Sebastian Koćwin, wiceprzewodniczący OPZZ. Podczas wtorkowego posiedzenia Prezydium OPZZ podjęło kilka uchwał oraz omówiono planowane działania w związku z inicjatywą OPZZ i FPP dotyczącą wprowadzenia do systemu podatkowego ulgi zdrowotnej oraz propozycje zmian w prawie pracy. Podjęto także Stanowisko OPZZ w sprawie ograniczenia zjawiska pracy nierejestrowanej w Polsce. Poinformowano o kontynuacji działań na rzecz likwidacji wygasającego charakteru emerytur pomostowych i podsumowano również obchody Święta Pracy.
Czytaj więcej
15 maja 2023
13 maja w Centrum Prasowym Foksal odbył się IV Kongres Forum Postępu. OPZZ było jednym ze współorganizatorów wydarzenia. Biuro prasowe OPZZ Wśród panelistów IV Kongresu Forum Postępu był m.in. Szef OPZZ Piotr Ostrowski oraz wiceprzewodniczący OPZZ Sebastian Koćwin, którzy mówili o przyszłości systemu emerytalnego w Polsce, a także o wyzwaniach i propozycjach reform. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych podczas wydarzenia podkreśliło, kilka istotnych postulatów: NIE dla podwyższania wieku emerytalnego TAK dla emerytur stażowych TAK dla niewygasającego charakteru emerytur pomostowych Uczestnicy wydarzenia byli też zgodni: kluczowe znaczenie dla przyszłych emerytur ma rynek pracy, w tym przede wszystkim również wysokość wynagrodzeń. Wśród panelistów Panelu "PRZYSZŁOŚĆSYSTEMU EMERYTALNEGO W POLSCE –WYZWANIA I PROPOZYCJE REFORM" znaleźli się także : Sebastian Gajewski (Centrum im. Ignacego Daszyńskiego), Katarzyna Kotula (Posłanka na Sejm RP, Nowa Lewica) i Janina Petelczyc (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie). Fot. O. i K. Rainka
Czytaj więcej
15 maja 2023
Minister Rodziny i Polityki Społecznej ogłasza 49. edycję Ogólnopolskiego Konkursu Poprawy Warunków Pracy. Celem Konkursu jest inspirowanie do podejmowania działań oraz opracowania i upowszechniania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i warunki pracy, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki: ograniczania narażenia na najczęściej występujące w środowisku pracy czynniki uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia, w tym przede wszystkim czynniki rakotwórcze; możliwości psychofizycznych pracowników, w tym osób starszych oraz osób niepełnosprawnych. Przez wiele lat organizowania Konkursu nagrodzono rozwiązania, które – zastosowane w praktyce – przyniosły poprawę warunków pracy dla kilkuset tysięcy osób, jak i związane z tym korzyści ekonomiczne. W Konkursie mogą brać udział pracownicy reprezentujący zarówno duże zakłady przemysłowe, jak i małe zakłady rzemieślnicze oraz innych pracodawców, a także uczelnie, instytuty naukowe, instytucje i organizacje – wszyscy, którzy działają na rzecz zwiększania bezpieczeństwa pracy, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie. W Konkursie są przyznawane nagrody pieniężne i wyróżnienia dla autorów prac oraz wyróżnienia dla przedsiębiorstw. KATEGORIE KONKURSU Do udziału w Konkursie mogą być zgłaszane wnioski w trzech kategoriach: kategoria A – rozwiązania techniczne i technologiczne kategoria B – prace naukowo-badawcze kategoria C – przedsięwzięcia organizacyjne i edukacyjne TERMIN I FORMA SKŁADANIA WNIOSKÓW Wnioski należy składać elektronicznie, poprzez aplikację dostępną na stronie konkursbhp-formularz.pl do 10 lipca 2023 r. Ocena wniosków konkursowych i wręczenie nagród Laureatom Konkursu nastąpi do dnia 31 grudnia 2023 r. Regulamin Konkursu do pobrania TUTAJ Informacje na temat Konkursu można uzyskać w Sekretariacie Konkursu prowadzonym przez: Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy,00-701 Warszawa, ul. Czerniakowska 16tel. (22) 623 36 83e-mail: konkursbhp@ciop.pl
Czytaj więcej
15 maja 2023
W kwietniu OPZZ zwróciło z wnioskiem do Głównego Inspektora Pracy o pilną interwencję w związku ze strajkiem grupy kierowców z Uzbekistanu i Gruzji pracujących w przedsiębiorstwach z grupy AGMA & LUK: LUK MAZ, AGMEZ oraz IMPERIA. O sprawie pisaliśmy TUTAJ Jak się okazało, firmy te już wcześniej pozostawały w zainteresowaniu inspektoratu drogowego, a pojazdy należące do tych podmiotów podlegały kontrolom drogowym Inspekcji Transportu Drogowego. Jeszcze przed strajkiem kierowców pośród przeprowadzonych kontroli 24 z nich zakończyło się stwierdzeniem naruszeń. W ich efekcie na przedsiębiorców nałożono kary administracyjne lub ukarano kierowców mandatami karnymi. „Do najczęściej stwierdzanych naruszeń należały naruszenia związane z przestrzeganiem norm dotyczących czasu prowadzenia pojazdów lub użytkowania urządzeń służących do rejestracji czasu pracy kierowcy, a także okazania wymaganych w trakcie wykonywania przewozu drogowego dokumentów, w tym w szczególności świadectwa kierowcy potwierdzającego m. in. posiadanie przez niego wymaganych kwalifikacji, a także orzeczeń o braku przeciwwskazań zdrowotnych oraz braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy. Co wykazały poprzednie kontrole WITD w Krakowie? Wskazane przedsiębiorstwa zostały zgodnie z właściwością terytorialną poddane również kontrolom w siedzibie przedsiębiorstwa przez Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Krakowie. W roku 2022 Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Krakowie przeprowadził kontrole w siedzibach wszystkich trzech przedsiębiorstw, sprawdzając czy przedsiębiorcy wywiązują się z obowiązków wynikających z zapisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201). Kontrole zakończyły się stwierdzeniem nieprawidłowości i nałożeniem w postępowaniu administracyjnym maksymalnych kar finansowych. W trakcie kontroli przeprowadzonych w przedsiębiorstwach inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego stwierdzili szereg naruszeń przepisów ustawy o transporcie drogowym. Dotyczyły one m.in.: nieprzestrzegania norm czasu jazdy i odpoczynku, użytkowania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (tachografów samochodowych), wykonywania przewozu drogowego pojazdami nieposiadającymi aktualnych okresowych badań technicznych potwierdzających zdatność do ruchu drogowego, czy wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy przez kierowców nieposiadających ważnego świadectwa kierowcy. Za wszystkie stwierdzone naruszenia naliczono kary od 120 tys. zł do ponad 260 tys. zł. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zastosowano ustawowe ograniczenie kary pieniężnej. W przypadku jednej firmy do 25 tys. zł, w przypadku dwóch kolejnych do 30 tys. zł. W efekcie stwierdzonych naruszeń zarówno z kontroli drogowych jak i w siedzibie przedsiębiorstwa Biuro do spraw Transportu Międzynarodowego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego wszczęło wobec 2 z powyżej wskazanych przedsiębiorców postępowania w sprawie oceny dobrej reputacji, która jest jednym z wymogów wymaganych do posiadania uprawnień przewozowych. Jednocześnie należy wskazać, że wcześniej wobec tych dwóch podmiotów były już wydawane decyzje w przedmiocie cofnięcia wypisu z uprawnień przewozowych, cofnięcia świadectwa kierowcy, odmowy wydania świadectw kierowcy, jak również czasowego zawieszenia wydawania nowych świadectw kierowców” Główny Inspektor Transportu Drogowego odpowiada na pismo OPZZ W piśmie przesłanym do OPZZ przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego otrzymaliśmy informację, że zostało wydane polecenie niezwłocznego przeprowadzenia przez właściwą terytorialnie jednostkę Państwowej Inspekcji Pracy kontroli w podmiotach należących do grupy AGMA & LUK MAZ. Czynności kontrolne zostały podjęte przez inspektorów pracy we wszystkich przedsiębiorstwach należących do tej grupy i aktualnie są w toku. Przedmiotem prowadzonych kontroli są zagadnienia z zakresu czasu pracy i wynagrodzeń za pracę oraz weryfikacja zasadności powierzania pracy na podstawie umów cywilnoprawnych. Realizowane czynności kontrolne mają także na celu ustalenie, jakiego rodzaju operacje transportowe wykonywali kierowcy, którym powierzono pracę w przedsiębiorstwach z grupy AGMA & LUK MAZ, w jakim okresie i na terytorium których państw, a także w jakiej wysokości wynagrodzenie otrzymali w związku z czasowym wykonywaniem pracy poza terytorium RP. Powyższe pozwoli na podjęcie decyzji co do ewentualnego nawiązania współpracy z właściwymi organami za granicą, jeśli z dokonanych ustaleń wynikać będzie, że ww. mogą przysługiwać świadczenia finansowe wynikające z innego niż polskie ustawodawstwa pracy. Jednocześnie otrzymaliśmy deklarację, że informacja o ustaleniach poczynionych przez inspektorów pracy i wynikach działań podjętych w ramach prowadzonych postępowań zostanie przekazana nam przekazana, odrębnym pismem, z chwilą zakończenia czynności kontrolnych. (MCh)
Czytaj więcej
Wykonanie:ESC SA
-
Aplikacje i strony internetowe